Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

LLEI 4/1997, de 16 de juny, de la Generalitat Valenciana, de Modificació de la Llei de la Generalitat Valenciana 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvi.

(DOGV núm. 3016 de 18.06.1997) Ref. Base de dades 1572/1997

LLEI 4/1997, de 16 de juny, de la Generalitat Valenciana, de Modificació de la Llei de la Generalitat Valenciana 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvi.
Sia notori i manifest a tots els ciutadans que les Corts Valencianes han aprovat i jo, d'acord amb el que estableixen la Constitució i l'Estatut d'Autonomia, en nom del rei, promulgue la llei següent:
Preàmbul
La Llei de la Generalitat Valenciana 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvi, va escometre el desplegament legislatiu de la competència exclusiva que l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 34.1.6, atorga a la Generalitat Valenciana en aquesta matèria, d'acord amb les bases i l'ordenació de l'activitat econòmica general i la política monetària de l'Estat. Aquesta llei fou elaborada partint de la normativa bàsica de l'Estat, continguda fonamentalment en la Llei 31/1985, de 2 d'agost, de regulació de les Normes Bàsiques sobre Òrgans Rectors de les Caixes d'Estalvis (LORCA), i de diversos pronunciaments del Tribunal Constitucional sobre la legislació estatal i autonòmica sobre aquesta matèria.
D'altra banda, la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1993, de 6 d'octubre, per la qual es modifica la Llei 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvi, tingué com a objecte fonamental l'adaptació d'aquesta llei a posteriors criteris interpretatius del Tribunal Constitucional sobre el caràcter bàsic de determinats preceptes de la Llei estatal 31/1985, de 2 d'agost, de regulació de les Normes Bàsiques sobre Òrgans Rectors de les Caixes d'Estalvis (LORCA).
Des de la publicació de la LORCA en 1985, s'ha culminat un important procés de liberalització i desregulació dels mercats financers. Així mateix, el procés d'integració europea, seguit pel nostre país des de l'ingrés en la Comunitat Econòmica Europea en 1986, ha comportat l'obertura, la internacionalització i la globalització d'aquests mercats i ha originat profundes transformacions en els agents que hi intervenen. A més, el previsible accés del nostre país a la Unió Monetària suposarà, per a les entitats de crèdit en general i per a les caixes d'estalvis en particular, l'assumpció de nous reptes de competitivitat i eficiència, que necessiten d'un marc jurídic actualitzat i adaptat a les noves circumstàncies en què es desenvoluparà la seua activitat.
Durant aquest període de temps, hem assistit també a profundes transformacions en la societat valenciana, i també en l'estructura econòmica i financera del teixit empresarial de la Comunitat. Així mateix, com a conseqüència d'una progressiva assumpció de competències, la Generalitat Valenciana ha adquirit un protagonisme decisiu en la vertebració social, econòmica i política de la Comunitat Valenciana, per la qual cosa sembla raonable que en el model participatiu de configuració democràtica dels òrgans de govern de les caixes d'estalvis, entitats profundament arrelades en l'entorn social on operen i de projecció eminentment regional, tinga una participació significativa la mateixa Generalitat, com a representant d'uns interessos generals, socials i col·lectius diferents i tan legítims com els que tenen altres grups de representació.
Cal ressaltar, també, que en aquests últims anys s'ha culminat un intens procés de fusions entre caixes d'estalvis que ha reduït significativament el nombre d'entitats i ha reportat un increment notable en la dimensió econòmica d'alguna d'elles. L'actual potencial econòmic, la quota de mercat que mantenen, i la bona situació econòmica, patrimonial i financera en què es troben aquestes entitats, permeten augurar que estan destinades a jugar un paper absolutament decisiu en el desenvolupament econòmic regional com a proveïdors dels recursos necessaris que l'economia productiva demana.
Per tot això, i unit a l'experiència acumulada en l'aplicació des de l'entrada en vigor de la Llei 1/1990, s'ha considerat convenient escometre'n una modificació, en la qual es reflectisca aquesta nova realitat econòmica i sociopolítica, introduint-hi al mateix temps una sèrie de millores tècniques sobre el text anterior, tot això amb la finalitat d'aconseguir, d'una forma més eficaç, els objectius que animen l'acció del protectorat sobre les caixes d'estalvis.
Aquesta llei s'estructura en un article únic, quatre disposicions addicionals, tres disposicions transitòries, una derogatòria i tres finals. L'article únic recull, en 25 apartats, les diverses modificacions que s'introdueixen en la Llei 1/1990. De totes elles, el conjunt més nombrós es refereix a diverses millores tècniques que resulten de l'adaptació i actualització de la Llei 1/1990 a la normativa estatal de caràcter bàsic, fonamentalment la referida al règim sancionador, i també la derivada de l'adaptació a la Segona Directiva de Coordinació Bancària, peça clau de la creació, al si de la Unió Europea, del Mercat Financer Únic.
Un altre conjunt de normes que ara es modifiquen estan relacionades amb els òrgans de govern de les caixes. De totes elles, destaca la incorporació de la Generalitat, per les raons exposades anteriorment, com un nou grup de representació en aquests òrgans. Al mateix temps, s'endureixen les causes d'incompatibilitat per a ser membre del Consell d'Administració i de la Comissió de Control, excloent-se'n els càrrecs electes de les corporacions locals i els membres de les Corts Generals, Corts Valencianes o de qualsevol altre parlament regional, a més dels alts càrrecs de les administracions públiques, amb la finalitat de profunditzar en la independència i professionalització dels òrgans de govern de les caixes.
Així mateix, s'ha considerat convenient introduir una limitació en el nombre de mandats consecutius que qualsevol conseller puga exercir, computant-se transitòriament a aquest efecte el temps que, de forma ininterrompuda i immediatament anterior a l'entrada en vigor d'aquesta llei, cada conseller haja exercit el càrrec de membre d'un òrgan de govern, tot això d'acord amb el que estableix la mateixa LORCA. Aquesta limitació permetrà imprimir un cert dinamisme i revitalització en la gestió de les entitats i, en definitiva, redundarà en una major eficàcia en la consecució dels objectius.
A l'article quaranta-quatre s'incorpora un nou apartat relatiu a les indemnitzacions per cessament del director general. L'única finalitat d'aquest és protegir les facultats que legalment li corresponen al Consell d'Administració, quant a la remoció dels directors generals dels seus càrrecs i atenent també els interessos del bon funcionament de les caixes.
En relació amb el secret professional, s'ha adaptat el contingut de l'article setanta-un al que disposa l'article 6 del Reial Decret Legislatiu 1.298/1986, de 28 de juny, d'adaptació del dret vigent en matèria d'entitats de crèdit al de les Comunitats Europees, en la redacció que en fa l'article cinqué, segona, de la Llei 3/1994, de 14 d'abril, per la qual s'adapta la legislació espanyola en matèria d'entitats de crèdit a la Segona Directiva de Coordinació Bancària i s'hi introdueixen altres modificacions relatives al sistema financer.
D'altra banda, la disposició addicional primera té el seu antecedent en la creació de l'Institut Valencià de Finances, com entitat de dret públic adscrita a la Conselleria d'Economia i Hisenda; aquest Institut és l'organisme que actualment té encomanades les funcions relatives al control, la inspecció i la disciplina de les entitats financeres que estan sota la tutela administrativa de la Generalitat. Per tant, es tractaria d'actualitzar i ajustar, per raons de seguretat jurídica, les referències legals que en l'anterior text corresponien a la Conselleria d'Economia i Hisenda i que, des de la posada en marxa de l'Institut esmentat, en virtut del Decret 132/1992, de 20 de juliol, del Govern Valencià, corresponen a aquest Institut com a organisme competent per a exercir aquestes funcions.
La disposició addicional segona recull la possibilitat de prorrogar excepcionalment el mandat dels consellers, en determinades circumstàncies, sota autorització administrativa i amb la limitació temporal de tres mesos, amb la finalitat de garantir la continuïtat i regularitat del funcionament dels òrgans de govern.
La disposició addicional tercera reuneix, en un sol precepte, diverses obligacions referides a les caixes d'estalvis amb domicili social fora del territori de la Comunitat Valenciana. Aquestes caixes, de conformitat amb la jurisprudència del Tribunal Constitucional i d'acord amb l'enunciat de l'article primer, apartat u, de la Llei 1/1990, queden compreses en l'àmbit d'aplicació de la llei pel que fa a les activitats realitzades en el territori de la Comunitat Valenciana.
Finalment, cal fer constar que aquest projecte de llei, aprovat pel Govern Valencià, s'ha realitzat conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.
Article únic. Disposicions modificades.
S'introdueixen en la Llei de la Generalitat Valenciana 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvi, les modificacions següents:
1. La lletra f) de l'apartat u de l'article nové adoptarà la redacció següent:
"Si l'entitat és exclosa del Fons de Garantia de Dipòsits."
2. S'afegeix una nova lletra g) a l'apartat u de l'article nové, el text de la qual serà el següent:
"Per sanció, com a conseqüència d'infracció administrativa molt greu de la legislació en matèria de caixes d'estalvis i de disciplina i intervenció de les entitats de crèdit."
3. L'apartat dos de l'article nové adoptarà la redacció següent:
"Correspon al conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública la facultat de revocar l'autorització administrativa, excepte en el supòsit g) de l'apartat anterior, la competència del qual es reserva al Consell de la Generalitat Valenciana."
4. L'apartat u de l'article tretze adoptarà la redacció següent:
"Adoptat l'acord pertinent per l'Assemblea General, correspon al conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública autoritzar qualsevol fusió, escissió o cessió global de l'actiu i del passiu, en què intervinga alguna caixa d'estalvis amb domicili social en la Comunitat Valenciana."
5. L'article quinze adoptarà la redacció següent:
"Els acords adoptats per l'autoritat autonòmica respecte a la creació, la fusió, l'escissió, la cessió global de l'actiu i del passiu, la dissolució i la liquidació de caixes d'estalvis amb domicili social en la Comunitat Valenciana es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i es comunicaran al Registre Especial de Caixes Generals d'Estalvis Popular, prèvia inscripció en el Registre de Caixes d'Estalvis de la Comunitat Valenciana."
6. La lletra b) de l'article dinou adoptarà la redacció següent:
"Els presidents, consellers, administradors, directors, gerents, assessors o assimilats d'altre establiment o institució de crèdit, de qualsevol classe, o d'empreses dependents d'aquests, i també de corporacions o entitats que propugnen, sostinguen o garantisquen institucions o establiments de crèdit o financers, llevat que aquests càrrecs els exercisquen per designació de la mateixa Caixa basant-se en la participació accionarial en altres entitats de crèdit."
7. La lletra g) de l'article dinou adoptarà la redacció següent:
"Els alts càrrecs de les administracions públiques."
8. L'apartat u de l'article vint adoptarà la redacció següent:
"Els membres dels òrgans de govern seran nomenats per un període de quatre anys, i podran ser reelegits per un altre període igual i únic sempre que continuen complint els requisits establits en l'article divuit d'aquesta llei. Podran ser novament elegits en la mateixa Caixa d'Estalvis quan transcórreguen quatre anys des que cessaren en els càrrecs seus."
9. L'apartat u de l'article vint-i-quatre adoptarà la redacció següent:
"La representació dels interessos col·lectius en l'Assemblea General es durà a efecte mitjançant la participació dels grups següents:
a) La Generalitat Valenciana, amb una participació del 28 per cent.
b) Els impositors de la Caixa d'Estalvis, amb una participació del 28 per cent.
c) Les corporacions municipals en el terme de les quals tinga oberta oficina l'entitat, amb una participació del 28 per cent.
d) Els empleats de l'entitat, amb una participació de l'11 per cent.
e) Les persones o entitats fundadores de la Caixa d'Estalvis, amb una participació del 5 per cent."
10. L'apartat cinc de l'article vint-i-cinc adoptarà la redacció següent:
Els consellers generals representants de la Generalitat Valenciana es nomenaran per les Corts Valencianes, proporcionalment al nombre de diputats dels diferents grups parlamentaris de la cambra, entre persones de competÓncia reconeguda, prestigi i experiÓncia en l'àrea de l'economia i les finances."
11. L'apartat setè de l'article vint-i-cinc quedarà redactat:
7. "Els consellers generals representants dels impositors de les caixes d'estalvis seran elegits en processos electorals amb la màxima transparència, publicitat i garanties d'igualtat per als impositors que participen en cada fase del procés, assegurant les mateixes possibilitats d'accés a la informació del procés electoral a tots els impositors i compromissaris."
12. Els anteriors apartats cinc i sis de l'article vint-i-cinc passen a ser els números setè i vuitè, respectivament.
13. La lletra c) de l'article vint-i-vuit adoptarà la redacció següent:
"Acordar la fusió, l'escissió i la cessió global de l'actiu i del passiu, i la dissolució i liquidació de l'entitat."
14. L'article trenta-dos adoptarà la redacció següent:
"El nomenament i la revocació, si escau, dels vocals del Consell d'Administració serà efectuat per l'Assemblea General entre els components de cadascun dels diferents grups de representació que l'integren. No obstant això, la designació dels grups d'impositors i corporacions municipals podrà recaure en terceres persones que, no sent consellers generals, reunisquen els adequats requisits de professionalitat, sense que puguen excedir del nombre de dos per cada grup."
15. S'afegeix una nova lletra a l'article trenta-quatre amb la redacció següent:
"c) Exercir un càrrec electe de les corporacions locals, les Corts Generals, les Corts Valencianes, qualssevol altre parlament autonòmic o del Parlament Europeu.
16. L'article quaranta-u adoptarà la redacció següent:
Els comissionats hauran de reunir els mateixos requisits i tindran les mateixes incompatibilitats i limitacions que les establides per als vocals del Consell d'Administració, llevat el representant esmentat en l'apartat tres de l'article trenta-nou, que tindrà les mateixes limitacions i incompatibilitats."
17. La lletra g) de l'apartat u de l'article quaranta-dos adoptarà la redacció següent:
"Vigilar i comprovar si els nomenaments o cessaments dels membres dels òrgans de govern han estat realitzats d'acord amb la legislació, i d'adoptar, si escau, els acords i les resolucions pertinents. La Comissió de Control haurà d'informar a l'Institut Valencià de Finances sobre tots els acords i resolucions presos en fer ús de les seues facultats sobre aquestes matèries."
18. S'afegeix un nou apartat a l'article quaranta-quatre, el text del qual serà el següent:
"Tres. En el supòsit que s'establisquen contractualment indemnitzacions per cessament del director general, aquestes no seran eficaces fins que siguen autoritzades per l'Institut Valencià de Finances. La sol·licitud d'autorització haurà de ser resolta en el termini d'un mes des de la recepció en l'Institut. Quan en el procediment s'haja dictat resolució en el termini escaient, s'entendrà atorgada l'autorització."
19. L'article cinquanta-quatre adoptarà la redacció següent:
"Les caixes d'estalvis amb domicili social en la Comunitat Valenciana comunicaran a l'Institut Valencià de Finances les obertures, els trasllats, les cessions, els traspassos i els tancaments d'oficines situades dins i fora del seu territori."
20. L'apartat u de l'article cinquanta-cinc adoptarà la redacció següent:
"Sense perjudici de les facultats que corresponen al Ministeri d'Economia i Hisenda i al Banc d'Espanya i en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, l'Institut Valencià de Finances exercirà les funcions de disciplina, d'inspecció i sanció respecte a les activitats realitzades en el seu territori per les caixes d'estalvis. En particular, l'Institut Valencià de Finances vetlarà pel compliment de la normativa en matèria de transparència de les operacions financeres i protecció de la clientela de les caixes d'estalvis."
21. L'article cinquanta-nou adoptarà la redacció següent:
"Constitueixen infraccions molt greus:
a) La realització dels actes que a continuació es detallen, sense autorització quan aquesta siga preceptiva, o sense observar-ne les condicions bàsiques:
Primer. Començar les seues activitats abans d'estar-ne habilitada.
Segon. Les operacions de fusió, escissió o cessió global de l'actiu i del passiu.
Tercer. L'execució d'acords de dissolució i liquidació.
Quart. La distribució d'excedents i pressupost per a l'Obra Benèfica i Social.
b) L'exercici d'activitats alienes al seu objecte exclusiu legalment determinat, llevat que tinga un caràcter merament ocasional o aïllat.
c) La realització d'actes o operacions prohibides per normes d'ordenació i disciplina amb rang de llei o amb incompliment dels requisits establits en aquestes, llevat que tinguen caràcter excepcional.
d) L'incompliment de l'obligació de sotmetre els comptes anuals a auditoria de comptes d'acord amb la legislació vigent en la matèria.
e) La negativa o resistència a l'actuació inspectora, sempre que hi haja requeriment exprés i per escrit sobre això.
f) La falta de tramesa a l'Institut Valencià de Finances de les dades o dels documents que li hagen de fer arribar o que aquest requerisca en l'exercici de les seues funcions, o la falta de veracitat en aquests, quan amb això es dificulte l'apreciació de la solvència de l'entitat.
g) L'incompliment del deure de veracitat informativa deguda als clients i al públic en general, sempre que, pel nombre d'afectats o per la importància de la informació, aquest incompliment puga estimar-se com especialment rellevant.
h) La realització de actes fraudulents o la utilització de persones físiques o jurídiques interposades amb la finalitat d'aconseguir un resultat l'obtenció directa del qual implicaria la comissió d'almenys una infracció greu."
22. L'article seixanta adoptarà la redacció següent:
"Constitueixen infraccions greus:
a) La realització d'actes o operacions sense autorització quan aquesta siga preceptiva o sense observar-ne les condicions bàsiques, llevat en els casos en què això represente la comissió d'una infracció molt greu d'acord amb la lletra a) de l'article anterior.
b) L'exercici merament ocasional o aïllar d'activitats alienes al seu objecte exclusiu legalment determinat.
c) La realització merament ocasional o aïllada d'actes o d'operacions prohibides per normes d'ordenació i disciplina amb rang de llei, o amb incompliment dels requisits establits en aquestes.
d) La realització d'actes o operacions amb incompliment de les normes en matèria de transparència de les operacions financeres i protecció de la clientela.
e) La realització d'actes o operacions prohibides per normes reglamentàries d'ordenació i disciplina o amb incompliment dels requisits establits en aquestes, llevat que tinga un caràcter excepcional.
f) L'incompliment de les condicions i dels requisits exigits per la normativa corresponent en les operacions creditícies que gaudisquen de subvenció d'interessos o d'altres ajudes públiques.
g) La falta de tramesa a l'Institut Valencià de Finances de les dades o dels documents que li hagen de fer arribar o que aquest requerisca en l'exercici de les seues funcions, i la falta de veracitat en aquests, llevat que això represente la comissió d'una infracció molt greu.
h) La falta de comunicació per part dels administradors a l'Assemblea General d'aquells fets o circumstàncies la comunicació dels quals a aquesta haja estat ordenat per l'òrgan administratiu facultat per a això.
i) L'incompliment del deure de veracitat informativa deguda als clients o al públic en general, quan no hi concórreguen les circumstàncies a què fa referència la lletra g) de l'article anterior.
j) La realització d'actes fraudulents o la utilització de persones físiques o jurídiques interposades amb la finalitat d'aconseguir un resultat contrari a les normes d'ordenació i disciplina, sempre que aquesta conducta no estiga compresa en la lletra h) de l'article anterior.
k) L'incompliment de les obligacions imposades per les normes en matèria de processos electorals per a l'elecció i la designació dels òrgans de govern.
l) L'incompliment de la normativa específica sobre l'Obra Benèfica Social, pel que fa a la destinació dels fons disponibles."
23. L'article seixanta-dos adoptarà la redacció següent:
"Les infraccions administratives comeses per les caixes d'estalvis o per les persones que hi exercisquen càrrecs d'administració o de direcció seran sancionades d'acord amb el que estableix aquesta llei i la legislació estatal en matèria de disciplina i intervenció de les entitats de crèdit."
24. L'article seixanta-set adoptarà la redacció següent:
"Un. Per a la determinació de la responsabilitat administrativa dels membres de la Comissió de Control de les Caixes d'Estalvis, es tindrà en compte, en la mesura que resulte d'aplicació, la legislació estatal en matèria de disciplina i intervenció d'entitats de crèdit i, en particular, les disposicions contingudes en aquest article.
Dos. Constitueixen infraccions molt greus dels membres de les comissions de control de les caixes d'estalvis:
a) La negligència greu i persistent en l'exercici de les funcions que legalment tenen encomanades.
b) No proposar a l'Institut Valencià de Finances la suspensió d'acords adoptats pel Consell d'Administració quan aquests infringisquen manifestament la llei i afecten injustament i greument la situació patrimonial, els resultats, el crèdit de la Caixa d'Estalvis o els seus impositors o clients, o no requerir en aquests casos el president de la Caixa perquè convoque Assemblea General amb caràcter extraordinari.
Tres. Constitueixen infraccions greus:
a) La negligència greu en l'exercici de les funcions que legalment té encomanades, quan no constituïsca infracció molt greu.
b) La falta de tramesa a l'Institut Valencià de Finances de les dades o dels informes que han de fer-li arribar o que aquest requerisca en l'exercici de les seues funcions, o l'enviament amb retard notori.
c) La comissió d'irregularitats greus en els processos electorals per a l'elecció i la designació dels membres dels òrgans de govern.
d) No proposar a l'Institut Valencià de Finances la suspensió d'acords adoptats pel Consell d'Administració quan la Comissió entenga que vulneren les disposicions vigents o afecten injustament i greument la situació patrimonial, els resultats, el crèdit de la Caixa d'Estalvis o els seus impositors o clients, sempre que això no constituïsca infracció molt greu, o no requerir, en aquests casos, el president de la Caixa perquè convoque Assemblea General amb caràcter extraordinari.
Quatre. Constitueixen infraccions lleus imputables als membres de les comissions de control l'incompliment per aquestes de qualssevol obligacions que no constituïsquen infracció molt greu o greu, i també la falta reiterada d'assistència a les reunions de les comissions esmentades.
Cinc. Les infraccions administratives comeses pels membres de la Comissió de Control seran sancionades d'acord amb la legislació estatal vigent en el moment de la comissió."
25. Els apartats dos i tres de l'article setanta-u adoptaran la redacció següent:
"Dos. Les dades i els documents de les caixes d'estalvis que es troben en poder de l'Institut Valencià de Finances tindran caràcter reservat. La reserva s'entendrà alçada des del moment en què els interessats facen públics els fets a que aquella faça referència.
Tres. L'Institut Valencià de Finances no podrà publicar, comunicar, ni exhibir a tercers les dades o els documents reservats, llevat dels supòsits següents:
a) Quan l'interessat consenta expressament la difusió, la publicació o la comunicació de les dades.
b) La publicació de dades agregades a fins estadístics, o les comunicacions en forma sumària o agregada de manera que les entitats individuals no puguen ser identificades ni tan sols indirectament.
c) Les informacions sol·licitades per qualsevol òrgan, institució, autoritat o persona, quan aquests requeriments estiguen emparats en una norma de rang legal."
26. S'afegeix un nou apartat a l'article setanta-u, el text del qual serà el següent:
"Cinc. Les persones o entitats que reben de l'Institut Valencià de Finances informació de caràcter reservat quedaran sotmeses al secret professional i no podran utilitzar-la sinó en el marc del compliment de les funcions que tinguen legalment encomanades."
27. S'afegeix un punt nou a l'article 43 amb la redacció següent:
"3. El director general cessarà a l'edat de 65 anys."
Disposició addicional primera
Adaptació de centres directius
1. Les referències a la Conselleria d'Economia i Hisenda, que apareixen en la Llei 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvi, s'entendran fetes a l'Institut Valencià de Finances.
2. Els actes administratius que dicte l'Institut Valencià de Finances en l'exercici de les funcions de control, inspecció i disciplina de les entitats de crèdit, i les sancions que impose, si escau, seran susceptibles de recurs ordinari davant el conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública.
Disposició addicional segona
Pròrroga excepcional de mandat
No obstant el que disposa l'article vint, apartat u, de la Llei 1/1990, excepcionalment i per causes justificades, l'Institut Valencià de Finances, a petició de la Caixa, podrà autoritzar la permanència transitòria en els òrgans de govern de la Caixa dels consellers generals que han complit quatre anys des del nomenament, fins a la data de l'Assemblea General en què s'incorporen els nous consellers generals. No obstant això, en cap cas podran transcórrer més de tres mesos entre la data de compliment de mandat i la de l'Assemblea General esmentada.
Disposició addicional tercera
Caixes d'estalvis foranes.
Les caixes d'estalvis amb domicili social en altres comunitats autònomes, pel que fa a les activitats realitzades en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, i en els termes que s'establisquen reglamentàriament, estaran obligades a:
a) Comunicar a l'Institut Valencià de Finances les obertures, els trasllats, les cessions, els traspassos i els tancaments d'oficines.
b) Atendre finalitats socials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de l'Obra Benèfica i Social.
c) Facilitar la informació que l'Institut Valencià de Finances fent ús de les seus competències de control i inspecció els sol·licite, en especial la referida al compliment de la normativa en matèria de transparència de les operacions financeres i protecció de la clientela.
Disposició addicional quarta
Adaptació d'estatuts i reglament
1. En el termini màxim de 45 dies naturals comptadors des de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana del desplegament reglamentari d'aquesta llei, les caixes d'estalvis amb domicili social en la Comunitat Valenciana hauran d'adaptar els seus estatuts socials i els reglaments del procediment regulador del sistema de designacions i eleccions dels membres dels òrgans de govern.
2. Una vegada aprovada la modificació d'aquests textos per l'Assemblea General, s'elevarà, en el termini de 15 dies naturals, a l'Institut Valencià de Finances, en sol·licitud de la preceptiva autorització administrativa.
Disposició addicional cinquena
Pactes de fusió
El conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública vetllarà pel compliment i l'eficàcia dels pactes de fusió contrets o subscrits entre les caixes que hagen estat objecte d'un procés de fusió.
Disposició transitòria primera
Ajust dels percentatges de participació
En la primera renovació parcial que s'inicie després de l'entrada en vigor d'aquesta llei, els representants de cadascun dels grups de representació que integren els òrgans de govern de les caixes hauran de quedar determinats de tal forma que s'ajusten als nous percentatges de participació establits en l'article vint-i-quatre de la Llei 1/1990, permetent, al mateix temps, la renovació parcial per meitats en tots els grups en successius processos electorals. A aquest efecte, s'efectuarà un sorteig per a determinar quins consellers veuran acurtat el seu mandat en dos anys.
Disposició transitòria segona
Aplicació diferida de la llei
1. Sense perjudici del que disposa la disposició final tercera d'aquesta llei, les persones afectades per la incompatibilitat establida en la lletra c) de l'article trenta-quatre, podran continuar exercint els càrrecs respectius fins a la conclusió del primer procés de renovació parcial que s'efectue després de l'entrada en vigor d'aquesta llei.
Disposició transitòria tercera
Ajust de l'interval temporal entre processos.
Per tal d'ajustar a dos anys el període que hi ha entre la realització dels successius processos de renovació parcial, i amb caràcter excepcional:
a) Els membres dels òrgans de govern de les caixes d'estalvis, que resultaren elegits o designats en els processos electorals realitzats durant 1993, veuran prorrogat el seu mandat fins a l'acabament del procés de renovació parcial que s'inicie una vegada conclosa l'adaptació d'estatuts i reglaments a què fa referència la disposició addicional quarta d'aquesta llei.
b) Els membres dels òrgans de govern de les caixes d'estalvis que resulten elegits o designats en el pròxim procés electoral, esmentat en la lletra anterior, veuran acurtat el seu mandat, de tal manera que cessaran en els càrrecs quan concloga el procés de renovació parcial que s'inicia en el mes de setembre de l'any 2001.
Disposició derogatòria
Són derogades totes les normes d'igual o inferior rang en allò que contradiguen o s'oposen al que disposa aquesta llei. En particular, i sense perjudici del que estableix la disposició addicional quarta, manquen d'eficàcia les clàusules estatutàries o reglamentàries de les caixes d'estalvis que s'oposen als preceptes d'aquesta llei, i és facultat l'Institut Valencià de Finances per a la resolució dels problemes que en aquest ordre s'hi pogueren manifestar.
Disposició final primera
Text refós
1. S'autoritza el Govern Valencià perquè, en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la publicació d'aquesta llei en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, elabore i aprove, mitjançant decret legislatiu, un text refós de la Llei sobre Caixes d'Estalvis, que integre aquesta llei amb la Llei 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvis, i la Llei 2/1993, de 6 d'octubre, per la qual es modifica l'anterior.
2. Es faculta el Govern Valencià per a aclarir, regularitzar i harmonitzar els textos legals objecte de refosa.
Disposició final segona
Habilitació per al desplegament reglamentari
S'autoritza el Govern Valencià per a dictar les disposicions reglamentàries necessàries per a l'aplicació i el desplegament d'aquesta llei.
Disposició final tercera
Entrada en vigor
Aquesta llei entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir aquesta llei.
València, 16 de juny de 1997
El president de la Generalitat Valenciana,
EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

linea
Mapa web