Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Decret 132/1989, de 16 d'agost, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regulen les infraccions, el procediment i la competència sancionadora en matèria de defensa dels consumidors i usuaris.

(DOGV núm. 1144 de 19.09.1989) Ref. Base de dades 2188/1989

Decret 132/1989, de 16 d'agost, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regulen les infraccions, el procediment i la competència sancionadora en matèria de defensa dels consumidors i usuaris.
La Constitució, a l'article 51, estableix que els poders públics garantiran la defensa dels consumidors i usuaris, protegint, mitjançant procediments eficaços, la seguretat, la salut i llurs legítims interessos econòmics.
La Generalitat Valenciana posseeix la competència exclusiva en matèria de defensa del consumidor i usuari, segons que estableix l'article 34.1.5 de l’Estatut d’autonomia de la Comunitat Valenciana, si bé respectant la política general de preus i la legislació sobre defensa de la competència, així com els principis constitucionals de llibertat d'empresa, en el marc de l’economia de mercat i de la lliure circulació de béns en el territori de l’Estat.
Per la seua banda, les Corts Valencianes, el 9 d'abril de 1987, aproven la Llei 2/1987, d'Estatut de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana, la qual acompleix, a nivell comunitari, el manament constitucional de protecció i defensa de consumidors i usuaris, i regula en el Capítol novè les infraccions i sancions en la matèria.
Una vegada aprovada i promulgada la Llei autonòmica i segons l'autorització concedida per la seua disposició final segona, sembla adient de desplegar-la i de dictar-ne disposicions d'aplicació pel que fa a les infraccions i sancions en la matèria.
En atenció d'aquests motius, a proposta del Conseller de Sanitat i Consum, oït el Consell Valencià de Consum, i amb la deliberació prèvia del Consell de la Generalitat Valenciana, en la reunió del dia 16 d'agost de 1989,
DECRETE:
CAPÍTOL I
De les infraccions, llur qualificació i responsabilitat
Article primer
Les infraccions d'allà que es disposa en la Llei 2/1987, de 9 d'abril, d'Estatut de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana, així com en les disposicions reglamentàries en la matèria, seran sancionades segons les normes establertes en aquest Decret.
Article segon
Es consideren infraccions en matèria de defensa dels consumidors i usuaris:
U L’incompliment dels requisits, condicions, obligacions o prohibicions de caràcter sanitari establerts per les normes generals i per les pròpies de la Comunitat Autònoma.
Dos. Les accions i omissions que produesquen o puguen produir risc o dany efectiu per a la salut dels consumidors o usuaris, ja siga de forma conscient o deliberada, siga per incórrer en qualsevol grau de negligència o abandó, si s'escau, de les precaucions exigibles en l'activitat, servei o instal·lacions de què es tracte.
Tres. L’incompliment o la transgressió dels requeriments previs que formulen les autoritats sanitàries per a situacions específiques per tal d'evitar contaminacions o circumstàncies nocives d'altre tipus que puguen resultar greument perjudicials per a la salut pública.
Quatre. L’alteració, l'adulteració o el frau en la qualitat o quantitat de béns susceptibles de consum, per addició o substracció de qualsevol substància o element, alteració de la seua composició o qualitat, incompliment de les condicions que escaiguen a la seua naturalesa, o de la garantia, arranjament o reparació de béns duradors.
a) L’alteració, l'adulteració o el frau en l'origen, composició, pes o mesura de béns i prestació de serveis susceptibles de consum per no ajustar-se a les disposicions vigents o diferir del que s'ha declarat i anotat al Registre corresponent.
b) La manipulació, el trasllat o la disposició de qualsevol mode de mercaderia cautelarment intervinguda per funcionaris competents.
c) L’alteració, l'adulteració o el frau en la garantia i en l'arranjament o reparació de béns de consum durador per l’incompliment de les normes tècniques que regulen la matèria o per insuficiència d'assistència tècnica, en relació amb l’oferida al consumidor en el moment de l'adquisició d'aquests béns.
d) L’ocultació al consumidor de part del preu mitjançant rebaixes en la qualitat o quantitat reals respecte de les prestacions aparentment convingudes.
Cinc. Tota conducta, per acció o omissió, que induesca a engany o a confusió o que impedesca reconèixer la vertadera naturalesa del producte o servei que és objecte de consum, o les condicions en què es presta, o bé que induesca a engany o a confusió sobre la submissió dels conflictes sorgits arran d'operacions de consum a procediment mediadors o d'arbitratge.
a) La no extensió de la corresponent factura per la venda de béns o prestacions de serveis en els casos en què siga preceptiu o quan ho sol·licite el consumidor o usuari.
Sis. L’incompliment de les normes reguladores de preus, la imposició injustificada de condicions de contractació que impliquen la inclusió en els contractes de prestacions no sol·licitades o quantitats mínimes, o qualsevol altre tipus d'intervenció o d'actuació que supose un increment abusiu dels preus o marges comercials.
a) La imposició de condicions que suposen una prohibició de vendre a preus inferiors als mínims assenyalats pel productor, fabricant o distribuïdor de productes singularitzats per una marca registrada.
b) L’acaparament o desviament injustificat en el mercat de matèries o de productes destinats directament o indirecta al subministrament o a la venda al públic en perjudici directe o immediat per al consumidor o usuari.
c) La negativa injustificada a satisfer les demandes del consumidor i usuari, produïdes de bona fe i segons l’ús establert, quan la seua satisfacció estiga dins les disponibilitats del venedor o prestador habitual, així com qualsevol forma de discriminació pel que fa a les referides demandes.
d) La intervenció de qualsevol persona, firma o empresa, de forma que supose l'aparició d'un nou esglaó intermedi dins el procés habitual de distribució, sempre que origine o done ocasió a un augment no autoritzat dels preus o marges màxims fixats.
Set. L’incompliment de les normes relatives a registre, normalització o tipificació, etiquetatge, envasament i publicitat de béns i serveis.
a) La comercialització o distribució de productes que necessiten autorització o registre administratiu, i en especial, inscripció en el Registre General Sanitari, sense disposar-ne.
b) L’incompliment de les normes relatives a documentació, informació, llibrers o registres establerts obligatòriament per a la protecció del consumidor o usuari.
c) L’incompliment de les disposicions sobre utilització de marxamos, encunys i contramarques.
Vuit. L’incompliment de les disposicions sobre seguretat quant afecten o puguen suposar un risc per a l’usuari o consumidor
Nou. L’obstrucció o negativa a subministrar dades, o a facilitar les funcions d'informació, de vigilància o d'inspecció, i especialment, l’encaminada a evitar les preses de mostres o la ineficàcia de la inspecció, i també l’incompliment reiterat dels laudes arbitrals pels qui voluntàriament s'han sotmès a arbitratge.
a) La coacció, amenaça, represàlia o qualsevol altra forma de pressió, i també el seu intent, als funcionaris encarregats de la defensa del consumidor i usuari, particulars i organitzacions de consumidors que hagen entaulat o pretenguen entaular qualsevol classe d'acció legal, denúncia o participació en procediments administratius.
Deu. En general, l’incompliment dels requisits, de les obligacions o prohibicions establerts en la legislació estatal o de la Generalitat Valenciana en matèria de defensa dels consumidors i usuaris.
Article tercer
Les infraccions poden qualificar-se com lleus, greus i molt greus.
U. Es qualificaran com lleus:
a) La comissió de les infraccions previstes en l'article segon quan es produesquen incorrent amb negligència que no es puga qualificar de greu, atenent a la diligència exigible a l’infractor o que s'hagen originat simples irregularitats en l’observació de les reglamentacions sense transcendència directa per a l’usuari o consumidor.
b) La desatenció o no compliment de les simples indicacions o requeriments de l'autoritat administrativa.
c) I en tota la resta de casos en que no siga escaient la qualificació com greu o molt greu.
Dos. Es qualificaran com greus:
a) La comissió de qualssevol de les infraccions previstes en l'article segon incorrent en negligència greu o intencionalitat.
b) El reiterat incompliment de les indicacions o requeriments de l'autoritat administrativa.
c) La comissió d'una infracció lleu, quan l’infractor gaudesca de posició de domini en el mercat, o quan mitjançant aquestes infraccions obtinga uns beneficis desproporcionats.
d) La comissió d'una infracció lleu, quan aquesta puga afectar previsiblement la majoria dels consumidors contractants amb l’infractor.
e) La comissió de tres infraccions lleus en el període d'un any.
Tres. Són infraccions molt greus:
a) La comissió d'una infracció greu quan l’infractor gaudesca de posició de domini en el mercat, o bé quan mitjançant aquestes infraccions obtinga uns beneficis desproporcionats. Quan concórrega aquesta circumstància la sanció a imposar serà superior a la mitjana de l’escala aplicable.
b) La comissió d'una falta greu quan la infracció puga afectar previsiblement un nombre considerable de consumidors contractants amb l’infractor.
c) La comissió de dues faltes greus en el període d'un any.
d) La negativa absoluta del compliment dels requeriments de l'autoritat administrativa.
Article quart
Un. Amb caràcter general, la responsabilitat per les infraccions serà imputable als qui per acció o per omissió haguessen participat en elles.
Dos. El fabricant, importador, venedor o subministrador de productes i serveis, serà responsable del seu origen, de la seua identitat i idoneïtat, d'acord amb llur naturalesa, finalitat i normes que els regulen.
Tres. Quan la infracció es detecte pel que fa als productes envasats, etiquetats i tancats amb tanca íntegra, respondrà la firma o raó social que figure a l’etiqueta, presentació o publicitat. Se li podrà eximir d'aqueixa responsabilitat quan puga provar la seua falsificació o incorrecta manipulació o conservació per tercers, sempre que figuren a l’envàs original les condicions de conservació.
També serà responsable l’envasador quan es prove la seua connivència amb el marquista.
Quatre. Quan es tractarà de productes a lloure, la responsabilitat per les infraccions serà atribuïble al seu tenidor, tret que es prove que la responsabilitat correspon a un tenidor anterior.
Cinc. Quan una infracció siga imputada a una persona jurídica podran ser considerats també com a responsables les persones que formen part dels seus òrgans rectors o de direcció, i també els tècnics responsables de l’elaboració o del control.
Sis. En el supòsit d'infraccions referents a productes sotmesos a regulació i vigilància de preus, es consideraran responsables tant l’empresa que indegudament pujà el preu, com aquella altra que haurà comercialitzat el producte sota l’esmentat preu sense haver donat compte de l’elevació a l’òrgan competent.
CAPITOL II
De les sancions i llurs efectes
Article cinqué
U. Les infraccions en matèria de defensa dels consumidors i usuaris previstes en aquest Decret, seran objecte de les sancions administratives corresponents, amb la prèvia instrucció del preceptiu expedient, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'altre ordre que hi puguen concórrer.
Dos. La instrucció de causa penal davant els Tribunals de Justícia suspendrà la tramitació de l’expedient administratiu sancionador incoat pels mateixos fets i, si s'escau, l’eficàcia dels actes administratius d'imposició de sanció. Es mantindran, fins que existesca sobre elles pronunciament judicial, les mesures adoptades per salvaguardar la salut i la seguretat de les persones.
Article sisé
U La comissió de les infraccions esmentades serà sancionada segons et que segueix:
a) Infraccions lleus fins 100.000 PTA.
b) Infraccions greus, des de 100.001 PTA fins un 1.000.000 PTA.
c) Infraccions molt greus, des de 1.000.001 PTA fins a 100.000.000 PTA, amb possibilitat d'ultrapassar l'esmentada quantitat fins arribar al quíntuple del valor dels productes o serveis objecte d'infracció.
Dos. La quantia de la sanció, dins dels marges fixats, es graduarà segons les següents circumstàncies:
a) Risc per a la salut o seguretat dels consumidors.
b) Greu perjudici econòmic causat per un producte defectuós o un servei deficient.
c) Limitació o coacció de la llibertat d'elecció i contractació de béns i serveis.
d) Quantia del benefici il·lícit obtingut.
e) Posició en el mercat de l'infractor (volum de vendes).
f) Dol, culpa o reincidència.
Tres. La quantia de les sancions podrà ser actualitzada pel Consell de la Generalitat Valenciana tenint en compte la variació dels preus de consum.
Quatre. En cap cas no s'imposarà una doble sanció pels mateixos fets i en funció dels mateixos interessos públics protegits, si bé caldrà exigir la resta de responsabilitats que es deduesquen d'altres fets o d'infraccions concurrents.
Cinc. L’autoritat a qui corresponga resoldre l’expedient podrà acordar, corn a efecte accessori de la sanció, el comís de la mercaderia adulterada, falsificada, fraudulenta, no identificada o que puga implicar riscs per al consumidor. L’òrgan sancionador haurà de determinar la destinació final que cal donar a les mercaderies decomissades, que caldrà destruir si llur utilització o consum constituís perill per a la salut.
Les despeses que s'originen per la intervenció, depòsit, comís, transport i destrucció seran per compte de l'infractor.
Sis. No tindran caràcter de sanció la retirada precautòria o definitiva del mercat dels productes o serveis que siguen subministrats per establiments o serveis que freturen de la preceptiva autorització.
Set. En els supòsits d'infraccions molt greus, el Consell de la Generalitat Valenciana podrà acordar la suspensió temporal de les activitats d'empreses, d'establiments o d'indústries establertes a la Comunitat Valenciana, per un termini màxim de 5 anys. En l'acord sobre la suspensió s'hi podran determinar mesures complementàries per a la plena eficàcia de la decisió adoptada.
De l'acord de suspensió es donarà trasllat a l’interessat i al Director Territorial de la Conselleria de Sanitat i Consum, de la província on radique l’empresa, l’establiment o la indústria a suspendre d'activitat, a fi que adopte les mesures necessàries per executar l'acorda i ordenar l'alçament de la suspensió temporal tan prompte transcorrega el seu termini, i en donarà compte a l’òrgan que adoptà l'acord.
Vuit. L’autoritat que resolga l’expedient podrà acordar, per raons d'exemplaritat, i sempre que es tracte d'infraccions greus o molt greus i quan hagen esdevingut fermes en via administrativa, la publicitat de les sancions imposades, nom i cognoms de les empreses o persones naturals o jurídiques responsables, així com també la naturalesa de la infracció, tant als mitjans de comunicació social que es consideren oportuns com al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i al Butlletí Oficial de la Província o Municipi.
Article seté
U. Independentment de les sancions imposades, la Conselleria de Sanitat i Consum podrà proposar al Consell de la Generalitat Valenciana, per a les infraccions molt greus, la supressió, cancel·lació, suspensió total o parcial de tota classe d'ajudes oficials tals com crèdits, subvencions, desgravacions fiscals i d'altres que tinguessen reconeguts o que hagués sol·licitat l’empresa sancionada.
El Consell decidirà, a aquest respecte, segons les circumstàncies que en cada cas concórreguen.
Dos. Igualment, i segons que estableix l'article 9 de la Llei de Contractes de l’Estat vigent, en cas d'infraccions molt greus, les empreses sancionades podran quedar, a més, inhabilitades per a contractar amb l'Administració autonòmica, totalment o parcial, durant un termini màxim de 5 anys a partir de la data en que siga ferma la sanció imposada.
Tres. Les sancions imposades seran objecte d'immediata execució segons que estableixen la Llei de Procediment Administratiu, la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana i el Reglament General de Recaptació i la resta de disposicions que resulten aplicables.
Totes les Administracions Públiques competents en la matèria prestaran la deguda col·laboració per tal de fer efectiva l’exacta execució de les sancions.
CAPITOL III
De la inspecció i de les obligacions dels interessats
Article vuité
U La comprovació del compliment del que disposa la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1987, de 9 d'abril, i la resta de disposicions vigents en matèria de defensa dels consumidors i usuaris, correspon als Serveis d'Inspecció de Consum de la Conselleria de Sanitat i Consum, en coordinació, si s'escau, amb altres Conselleries que hi puguen ser competents.
Dos. Les funcions dels Serveis d'Inspecció de Consum de la Conselleria de Sanitat i Consum seran les següents:
a) Inspecció, vigilància i informació de les condicions dels establiments d'importació, exportació, sens perjudici de les prèvies inspeccions que en matèria de comerç exterior corresponguen a l’Estat, producció, manipulació, emmagatzemament, depòsit, preparació, venda o prestació de productes o serveis, i també dels mitjans utilitzats per al transport dels esmentats productes.
b) Investigació i control del procés de comercialització d'un producte o servei, que comprén des de la seua producció o importació, una vegada efectuades les inspeccions competència de l’Estat, ressenyades a l'apartat anterior, fins que es posarà a disposició del consumidor o es prestarà a l’usuari.
c) Inspecció i comprovació del compliment dels requisits d'etiquetatge, presentació i publicitat dels productes o serveis.
d) inspecció i investigació de l’origen, de la naturalesa, qualitat, composició, quantitat, del pes i de la mesura dels productes i serveis, mitjançant dictàmens pericials, presa de mostres i anàlisis als laboratoris corresponents, i comprovacions in situ, en els supòsits que es consideren adients o quan les característiques del producte o servei ho permeten.
e) Col·laborar en les tasques de formació en matèria de consum encomanades per l’òrgan competent.
f) I, generalment, qualsevol altra funció inspectora relacionada amb la defensa dels consumidors i usuaris.
Article nové
U En l'exercici de la seua funció els Inspectors tindran caràcter d'autoritat i podran sol·licitar el suport necessari de qualsevol altra, com també dels Cossos de Seguretat de l'Estat.
Dos. Podran tenir accés directe a la documentació de l’empresa inspeccionada quan al llarg de llurs actuacions, que tindran en tot cas caràcter confidencial, ho consideren necessari.
Tant els òrgans de les Administracions Públiques, com les
empreses amb participació pública, Organismes Oficials, Organitzacions professionals i Organitzacions de Consumidors facilitaran, quan se'ls sol·licite, la informació requerida pels corresponents Serveis d'Inspecció.
Tres. Quan els Inspectors aprecien qualsevol fet que estimen que puga constituir infracció, alçaran la corresponent acta, on es faran constar les circumstàncies personals de l’interessat, les dades relatives a l’empresa que inspeccionen i els fets que servesquen de base al corresponent procediment sancionador.
Quatre. L’acta serà formalitzada si més no per exemplar triplicat davant el titular de l’empresa o establiment, o davant el seu representant legal o persona responsable, i si en mancaven, davant qualsevol dependent. Si les esmentades persones es negaven a intervenir o signar l'acta, aquesta serà autoritzada amb la signatura d'un testimoni, si fos possible, sens perjudici d'exigir les responsabilitats que produís tal negativa, i sempre i en tot cas per l’Inspector o Inspectors actuants.
Cinc. Els Inspectors tenen l’estricta obligació d'acomplir el deure de sigil professional. Seran sancionats si l’incomplien, segons els preceptes disciplinaris que els siguen d'aplicació en cada cas.
Article deu
U Les persones físiques o jurídiques, les associacions o entitats estaran obligades a requeriment dels òrgans competents o dels Inspectors a:
a) Subministrar tota classe d'informació sobre instal·lacions, productes o serveis, i permetran la directa comprovació pels Inspectors.
b) Exhibir i facilitar còpies, si s'escau, de la documentació justificativa de les operacions realitzades, dels preus i marges aplicats i dels conceptes en què aquests es descomponen.
c) Permetre que es practique l’oportuna presa de mostres dels productes o mercaderies que elaboren, distribuesquen o comercialitzen.
d) I, en general, a facilitar les visites d'inspecció.
Dos. La documentació aportada i les declaracions efectuades voluntàriament o a requeriment de l'Administració aniran signades per persona amb facultat bastant per representar i obligar l’empresa.
L’esmentada documentació ha de ser completa i exacta, i es sancionarà la seua falsedat, inexactitud i manca de dades, segons que preveu el present Decret, sens perjudici que, si s'hi observava la possible existència de delicte o falta, es passarà el tant de culpa als Tribunals de Justícia.
Tres. Cas que siga previsible el comís de la mercancia com efecte accessori de la sanció, els Directors Territorials de la Conselleria de Sanitat i Consum, i en el seu defecte el Cap del Servei de Consum corresponent, podran ordenar l’intervenció cautelar de la mateixa, sense perjudici que en la resolució que s'adopte siga decretat el comís definitiu o es deixe sense efecte l’intervenció ordenada.
Els Directors Territorials de la Conselleria de Sanitat i Consum, o en el seu defecte, el Cap del Servei de Consum corresponent, durant la tramitació de l’expedient, a proposta de l'Instructor, i quan les circumstàncies ho aconsellen, podran alçar la intervenció cautelar de la mercaderia.
Quatre. En el supòsit de risc real o previsible per a la salut pública s’adoptaran qualssevol altres mesures que ordenen els òrgans competents.
CAPITOL IV
De la presa de mostres i de les anàlisis
Article onze
U La presa de mostres es durà a efecte mitjançant acta de diligència en la forma i amb els requisits establerts a l'article nové d'aquest Decret. Es transcriuran íntegrament a l'acta totes les dades i circumstàncies que calguen per a la identificació de les mostres.
Dos. Cada mostra constarà de tres exemplars homogenis, que seran condicionats, precintats, lacrats i etiquetats, i signaran sobre cada exemplar els qui intervenen de manera que es garantesca la identitat de les mostres amb llurs continguts durant el seu temps de conservació.
Tres. Els exemplars de la mostra seran dipositats i conservats fins llur utilització en les proves pericials analítiques corresponents, segons el que segueix:
a) Si l'acta s'alçàs en l’establiment o empresa, la titularitat del qual pertany al fabricant, envasador o marquista de les mostres recollides, un dels exemplars quedarà dipositat en el seu poder, amb una còpia de l'acta, amb l’obligació de conservar-la en perfecte estat per a la seua posterior utilització en prova contradictòria si es donés el cas. Es presumirà maliciosa, si no es demostra altra cosa, la desaparició, destrucció o el deteriorament de l’esmentat exemplar de mostra.
Els altres dos exemplars de la mostra quedaran en poder de la Inspecció i se’n trametrà un al laboratori que haurà de realitzar-ne l'anàlisi inicial.
b) Si el titular de l’empresa o establiment que s'inspeccionava era un mer distribuïdor del producte, únicament quedarà en el seu poder una còpia de l'acta de diligència, i els tres exemplars seran retirats per l’Inspecció. En aquest cas, un dels exemplars es posarà a disposició del fabricant, envasador o marquista interessat o persona degudament autoritzada que el represente, a fi què puga retirar-la si vol efectuar-ne l'anàlisi contradictòria, i l'altre exemplar es trametrà al laboratori que haurà de realitzar l'anàlisi inicial, el tercer romandrà en poder de la Inspecció.
Article dotze
U Les proves pericials analítiques es realitzaran en laboratoris oficials o en privats acreditats per l’Administració per a aquestes finalitats, on s'utilitzaran els mètodes analítics que, si s'escau, es troben oficialment aprovats, i si en mancaven, els reconeguts nacionalment o internacional.
Dos. L’anàlisi inicial es realitzarà al laboratori que haurà rebut la primera de les mostres a la vista d'aquesta i de la documentació que s'hi adjunte, s'emetran el més aviat possible els resultats analítics corresponents i, cas que se li sol·licite, un informe tècnic, on es pronuncie de manera clara i precisa sobre la qualificació que li mereixerà la mostra analitzada.
Tres. Si del resultat de l'anàlisi inicial es dedueixen infraccions a les disposicions vigents, s'incoarà expedient sancionador segons el procediment establert en aquest Decret.
Incoat l’expedient, i cas que l'interessat no accepte l'esmentat resultat, sens perjudici d'acreditar el que convinga al seu dret, per qualsevol mitjà de prova, es podrà sol·licitar de l'instructor de l'expedient la realització de l'anàlisi contradictòria segons una de les dues possibilitats següents:
a) Designat en el termini de cinc dies hàbils, comptadors a partir de la notificació del plec de càrrecs, Perit de part per efectuar l'anàlisi en el laboratori que va practicar la inicial, seguint les tècniques que s'hi utilitzaren i en presència del tècnic que va certificar l’esmentada anàlisi o persona que ell designe. Rebuda la designació l’Instructor de l’expedient o el propi laboratori comunicarà a l’expedientat la data i l'hora en que s'ha de dur a efecte l'anàlisi.
b) Justificat davant l’Instructor de l’expedient, en el termini de vuit dies hàbils a partir de la notificació del plec de càrrecs, que l’exemplar de la mostra corresponent ha estat presentat en un laboratori oficial o privat autoritzat, perquè s'hi realitze l'anàlisi contradictòria pel tècnic que designe l’esmentat laboratori utilitzant les mateixes tècniques usades en l'anàlisi inicial.
El resultat analític, i si s'escau, l’informe tècnic complementari, s'haurà de trametre a l’Instructor en el termini màxim d'un mes, a partir de la notificació del plec de càrrecs, i es considerarà que transcorregut el dit termini sense haver estat practicada l'anàlisi ni comunicat a l’Instructor, l’expedientat perd el seu dret.
Quatre. La renúncia expressa o tàcita a efectuar l'anàlisi contradictòria o la no aportació de la mostra que es troba en poder de l’interessat suposa l'acceptació dels resultats als quals s'hagués arribat en la pràctica de la primera anàlisi.
Cinc. Si existia desacord entre els dictàmens de les anàlisis inicial i contradictòria, l’òrgan competent designarà altre laboratori oficial o oficialment autoritzat que, tenint a la vista els antecedents de les anteriors anàlisis i utilitzant la tercera mostra treta, realitzarà amb caràcter urgent una tercera anàlisi que serà diriment i definitiva.
Sis. Les despeses que ocasione la realització de l'anàlisi contradictòria seran per compte de qui la promoga i els originats per la realització de les anàlisis inicial i diriment seran a càrrec de l’empresa o l’establiment expedientat, si no fos que els resultats de la diriment rectifiquen els de l'anàlisi inicial, en aquest cas ambdós seran sufragats per l'Administració. El fet de no pagar l’import de les anàlisis inicial i diriment quan siguen per compte de l’expedientat produirà que es lliure l’oportuna certificació de constrenyiment per al seu cobrament, segons que estableix la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana i el Reglament General de Recaptació.
Set. Quan es tracte de productes alimentaris de difícil conservació en el seu estat inicial, o de productes peribles en general, la prova pericial analítica es podrà practicar acollint-se a una de les modalitats següents:
a) L’anàlisi inicial es practicarà d'ofici en el laboratori designat a l’efecte per l’organisme competent. Quan del resultat de l’esmentada anàlisi es deduesquen infraccions de les disposicions vigents, li serà notificat a l’interessat perquè, si ho vol, concórrega a l'anàlisi contradictòria en el termini que s'assenyale, assistit de Perit de part.
b) En els casos en què calga una actuació urgent o en què per raons tècniques fora escaient, la prova pericial analítica es practicarà d'ofici per l’organisme competent, amb la prèvia notificació a l’interessat perquè hi concórrega assistit de Perit de part, en el termini que s'assenyale, a fi que es realitze en un sol acte l'anàlisi inicial i la contradictòria sobre les mostres aportades per l'Administració i per l’interessat.
Vuit. Quan les situacions de perill per a la salut pública o la importància de la mercaderia cautelarment immobilitzada així ho aconselle, podrà adoptar-se providència convocant en un mateix acte i al mateix laboratori tres Perits, dos d'ells nomenats per l'Administració i un en representació de l’interessat, perquè practiquen les anàlisis inicials, contradictòria i, si s'escau, la diriment sense solució de continuïtat.
Nou. Es podrà realitzar anàlisis o proves en el mateix lloc de la inspecció quan la naturalesa del producte així ho aconselle, si bé en aquest cas s'hauran de practicar per personal degudament titulat i autoritzat per òrgan competent, i haurà d'oferir-se en el mateix acte la possibilitat d’efectuar prova contradictòria segons les alternatives previstes en l'apartat set d'aquest article.
Deu. Quan la Inspecció investigue característiques de qualitat de productes presentats en forma natural i sotmesos a normalització, i aquesta investigació no requeresca la pràctica de proves analítiques (com és el cas de fruites, hortalisses, canals d'espècies animals, etc ... ), s’efectuaran els següents tràmits.
a) L’Inspector farà constar a l'acta els fets i les circumstàncies que consideren que es palesen en la partida inspeccionada.
b) La persona inspeccionada farà constar a l'acta l'acceptació de tals punts o la seua discrepància amb ells. En cas de discrepància, després de la intervenció de la mercaderia, i en el termini de dos dies comptadors a partir de la Inspecció, sol·licitarà la realització d'una nova inspecció per altre inspector del Departament, qui haurà de tenir si més no igual jerarquia administrativa que l’Inspector actuant. En l’esmentada inspecció, l’interessat podrà designar Perit de part i també concorrerà a la nova inspecció l’Inspector que alçà l'acta inicial.
Els dictàmens produïts per ambdues parts es faran constar a l'acta d’aquesta última inspecció, es podran adjuntar proves documentals, fotografies, etc.
Tota l'actuació l’elevarà a l'autoritat competent que, si ho considera convenient, acordarà la incoació de l’expedient sancionador.
CAPITOL V
Del procediment
Article tretze
U El procediment sancionador s'ajustarà al que estableix el Títol VI, capítol II, articles 133. a 137, ambdós inclusivament, de la Llei de Procediment Administratiu.
Dos. Es podrà iniciar en virtut de les actes alçades per la Inspecció, per comunicació d'alguna autoritat o òrgan administratiu, o per denúncia o reclamació formulada pels particulars.
Prèviament a la incoació de l’expedient es podrà ordenar la pràctica de diligències preliminars per a l'aclariment dels fets.
Tres. Sens perjudici de les facultats d'incoació que en tot cas detenten els òrgans superiors de la Conselleria de Sanitat i Consum, com a regla general, la competència per a incoar l’expedient correspon als Directors Territorials de la Conselleria de Sanitat i Consum, i si no n'hi ha, als Caps dels Serveis de Consum.
Quatre. Els fets que figuren recollits en les actes d'inspecció es presumiran certs, tret que del conjunt de les proves que es practiquen resulte concloent el contrari.
Cinc. La manca de tota o de part de la documentació reglamentària exigida o una defectuosa tenidoria, quan efecte fonamentalment la determinació dels fets imputats o la seua qualificació, s'estimarà com a presumpció i d'infracció si no hi havia prova en contrari.
Sis. L’interessat dins el procediment solament podrà proposar la prova amb la qual intente valdre's per a la defensa del seu dret en la contestació al plec de càrrecs.
Set. L’Instructor admetrà la pràctica de la prova que resulte pertinent i rebutjarà la irrellevant per al millor esclariment dels fets.
Vuit. L’Administració apreciarà la prova practicada en l’expedient sancionador, valorant en conjunt el seu resultat.
Article catorze
U Les infraccions regulades en aquest Decret prescriuran als cinc anys. El termini de la prescripció començarà a comptar des del dia en què s'hagués comès la infracció, i s'interromprà des del moment en què el procediment es dirigesca contra el presumpte infractor.
Dos. Caducarà l'acció per perseguir les infraccions quan coneguda per l'Administració la seua existència i finalitzades les diligències dirigides a l’esclariment dels fets, haguessen transcorregut sis mesos sense que l’òrgan competent hagués ordenat la incoació del corresponent expedient.
A aquest efecte. en el supòsit de presa de mostres, les actuacions i diligències s'entendran finalitzades després de practicada l'anàlisi inicial.
Les sol·licituds de l'anàlisi contradictòria i diriment que calguen interrompran els terminis de caducitats fins que s practiquen.
Tres. Iniciat el procediment sancionador previst en els articles 133 a 137 de la Llei de Procediment Administratiu transcorreguts sis mesos des de la notificació de cadascun del tràmits prevists a l’esmentada Llei, sense que s'impulse el tràmit següent, es produirà la seua caducitat, amb arxiu de les actuacions, tret del cos de la resolució, en què podrà transcórrer un any des que es notificà la proposta.
Quatre. L’acció per a exigir el pagament de les multes prescriurà en els termes prevists en l'article 15 de la Llei 4/1984 de 13 de juny, d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, i l'article 64 de la Llei General Tributària.
Cinc. La publicitat de les dades a què es refereix l'article sisé, apartat vuit, d'aquest Decret prescriurà, igualment, en el termini de sis mesos comptadors des de la notificació de la resolució, quan aquesta haja finalitzat la via administrativa
Sis. El comís com a efecte accessori de la sanció segon les mateixes regles d'aquesta.
Set. La prescripció i la caducitat podran ser al·legades pel particulars. Acceptada l'al·legació per l’òrgan competent que ha de resoldre l’expedient o, si s'escau, conéixer el recurs, es declararà conclòs l’expedient i decretarà l'arxiu de les actuacions.
Vuit. Quan es produís la prescripció o caducitat del procediment, el Cap del centre directiu competent en la matèria podrà ordenar la incoació de les oportunes diligències per de terminar el grau de responsabilitat del funcionari o funcionaris causants de la demora.
CAPITOL VI
Dels òrgans competents
Article quinze
U Els òrgans competents de la Generalitat Valenciana per conéixer les infraccions, la imposició de sancions i l'adopció de mesures en matèria de defensa del consumidor i usuari previstes en aquest Decret són:
a) En les infraccions lleus els Directors Territorials de la Conselleria de Sanitat i Consum i, si no n'hi ha, els Caps del Serveis de Consum, que podran imposar sancions fins a 100.000 PTA.
b) En les infraccions greus, el Director General de Consum, que podrà imposar sancions entre 100.001 PTA i fins a 1.000.000 PTA.
c) En les faltes molt greus el Conseller de Sanitat i Consum que podrà imposar sancions entre 1.000.001 PTA i fins a 2.500.000 PTA, i podrà proposar, si s'escau, al Consell de la Generalitat Valenciana les sancions que ultrapassen els 2.500.000 PTA.
d) El Consell de la Generalitat Valenciana podrà imposar sancions entre 2.500.001 PTA i 100.000.000 PTA, i podrà ultrapassar l'esmentada quantitat fins arribar el quíntuple del valor dels productes o serveis objecte d'infracció.
Dos. El Consell de la Generalitat Valenciana és l'òrgan competent per acordar, com a mesura cautelar, la suspensió temporal de les activitats de les empreses radicades en la Comunitat Valenciana a que es refereix l'article sisé, apartat set.
Tres. Les facultats sancionadores regulades en aquest article es podran delegar en la forma prevista en l'article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Govern Valencià i en els articles 93.4 i 118 de la Llei de Procediment Administratiu.
Article setze
U Les actuacions de les quals es puga deduir l’existència d’infraccions regulades per la normativa vigent produiran la tramesa dels antecedents i de les informacions corresponents als òrgans competents per a la seua tramitació i sanció, sens perjudici de l’adopció de mesures precautòries, si s'escau.
Dos. Correspon a les Corporacions Locals la incoació i tramitació de procediments sancionadors quant a les infraccions que, regulades en aquest Decret, es troben dins de l'àmbit de llur, competència, d'acord amb la legislació de Règim Local i les disposicions de la Generalitat Valenciana.
Tres. Les Corporacions Locals seran competents per a imposar les sancions corresponents a les infraccions a que es refereix l'apartat anterior fins al límit de quantia que per a l’exercici de la potestat sancionadora establesca en cada cas la legislació de Règim Local.
Quatre. Quan els actes, les pràctiques i omissions a que es refereix el present Decret siguen comesos mitjançant concert o conducta sistemàtica o deliberadament paral·lela entre dues o més empreses, la Conselleria de Sanitat i Consum (Direcció General de Consum) donarà trasllat de les actuacions al Ministeri d'Economia i Hisenda als efectes de la Llei 16/1989, de 17 de juliol, de Defensa de la Competència, sens perjudici que s'instruesca l'expedient i s'adopte, si s’escau, la resolució sancionadora que escaiga en virtut d'aquest Decret.
DISPOSICIO ADICIONAL
Primera
Les garanties previstes en els articles dotze i tretze d'aquest Decret, seran igualment aplicables en totes les anàlisis que es realitzen a iniciativa de qualsevol persona física o jurídica.
Segona
Per a determinats béns i serveis i quan això calgués, s'hi podran utilitzar els mètodes específics de preses de mostres, mostratge i proves pericials que reglamentàriament es determinen.
DISPOSICIO TRANSITORIA
La resolució dels expedients que es troben en tramitació en el moment de l’entrada en vigor d'aquest Decret correspondrà a l’òrgan competent que s'hi preveu.
DISPOSICIO DEROGATORIA
Queda derogat el Decret 25/1986, de 24 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es determina la competència sancionadora en relació amb les infraccions sanitàries i en matèria de defensa del consumidor i usuari, pel que afecta l’esmentada defensa i totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al present Decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Es faculta el Conseller de Sanitat i Consum per a dictar les disposicions necessàries per al compliment i el desplegament d'aquest Decret.
Segona
Aquest Decret entrarà en vigor el dia de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 16 d'agost de 1989.
El President de la Generalitat,
JOAN LERMA I BLASCO
El Conseller de Sanitat i Consum,
JOAQUIN COLOMER SALA

linea
Mapa web