Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 88/2005, de 29 d'abril, del Consell de la Generalitat, pel qual s'establixen els procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat. [2005/X4782]

(DOGV núm. 4999 de 05.05.2005) Ref. Base de dades 2317/2005

DECRET 88/2005, de 29 d'abril, del Consell de la Generalitat, pel qual s'establixen els procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat. [2005/X4782]
L'article 3 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del Sector Elèctric, establix que correspon a les comunitats autònomes, en l'àmbit dels seus respectius estatuts, el desplegament legislatiu i reglamentari i l'execució de la normativa bàsica de l'estat en matèria elèctrica, així com autoritzar les instal·lacions elèctriques quan el seu aprofitament no afecte altres comunitats o quan el transport o la distribució no isca del seu àmbit territorial, i exercir les competències d'inspecció i sanció que afecten les dites instal·lacions.
De conformitat amb el que establixen els articles 21, 28, 36 i 40 de la citada llei, la construcció, l'explotació, la modificació sustancial i el tancament de les instal·lacions de producció, incloses les de règim especial, transport i distribució d'energia elèctrica estarà sotmesa al règim d'autorització administrativa prèvia; aquesta autorització serà atorgada per la comunitat autònoma en els supòsits assenyalats en el paràgraf anterior.
La disposició final primera disposa que la llei té caràcter bàsic, si bé s'exclouen d'este caràcter les referències als procediments administratius, que seran regulats per l'administració competent que s'ajustaran, en tot cas, al que establix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
L'administració general de l'estat ha regulat els procediments d'autorització de les instal·lacions elèctriques de la seua competència en el Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització i subministrament i els procediments d'autorització d'instal·lacions elèctriques, i així en el títol VII es regulen els procediments d'autorització de les instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica la competència dels quals siga de l'administració general de l'estat, i es quedaran les que són competència de les comunitats autònomes sense un procediment específic, ja que en la disposició final primera es conferix el caràcter de no bàsic a les disposicions del citat títol.
A l'entrada en vigor d'este reial decret van quedar derogats el Decret 2.617/1966, de 20 d'octubre, sobre autorització d'instal·lacions elèctriques, i el Decret 2.619/1966, de 20 d'octubre, pel qual es va aprovar el Reglament de la Llei 10/1966, de 18 de març, sobre expropiació forçosa i sancions en matèria d'instal·lacions elèctriques, que resultaven d'aplicació fins esta data segons el que disposa la disposició transitòria primera de la Llei del Sector Elèctric.
Per això, és convenient establir els procediments per a atorgar les autoritzacions respecte de les instal·lacions d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat, així com determinar els òrgans competents per a atorgar-les.
L'article 31.16 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, atribuïx a la Generalitat la competència exclusiva sobre les instal·lacions de producció, distribució i transport d'energia quan este transport no isca del seu territori i el seu aprofitament no afecte una altra província o comunitat autònoma.
L'article 32.5 del citat estatut d'autonomia atribuïx competència a la Generalitat per al desplegament legislatiu i l'execució del règim energètic en el marc de la legislació bàsica de l'estat i, si és procedent, en els termes que esta establisca.
El Decret 8/2004, de 3 de setembre, del president de la Generalitat, pel qual s'assigna a la Presidència de la Generalitat i a les conselleries determinades competències, atribuïx a la Conselleria d'Infraestructures i Transport les competències en matèria d'energia.
En virtut d'això, a proposta del conseller d'Infraestructures i Transport, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i després de la deliberació del Consell de la Generalitat, en la reunió del dia 29 d'abril de 2005,
DECRETE
Capítol I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
El present decret té per objecte establir els procediments administratius aplicables a l'autorització i a la posada en servici, ampliació i modificació, transmissió i tancament, així com la regulació del procediment per a la declaració d'utilitat pública en concret, de les instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat, així com aquelles instal·lacions elèctriques que es determinen en l'article següent.
Article 2. Àmbit d'aplicació
1. L'àmbit d'aplicació del present decret comprén les instal·lacions elèctriques de producció, transport i distribució que són competència de la Generalitat i que estan sotmeses a autorització administrativa.
2. També s'aplicaran els procediments establits en el present decret a les instal·lacions elèctriques següents:
– Línies directes.
– Instal·lacions de connexió de generació.
– Línies d'alta tensió privades per a ús d'un sol consumidor.
3. Estan exclosos de l'àmbit d'aplicació del present decret els grups electrògens, entesos com aquelles instal·lacions generadores, és a dir, que transformen energia de qualsevol tipus en energia elèctrica, l'ús de les quals és exclusiu d'un titular i que no poden ser connectats a la xarxa de distribució, per la qual cosa tota l'energia s'autoconsumix. Poden utilitzar-se de forma contínua, quan no es disposa d'accés a la xarxa de distribució i el grup electrogen té una potència màxima de 100 kW, o de forma esporàdica, com a emergència davant de la fallada de la xarxa de distribució, en este cas hauran d'instal·lar-se els dispositius adequats perquè no es produïsca l'adaptament amb la xarxa de distribució.
4. Queden excloses del règim d'autorització les instal·lacions de tensions menors a 1 kV, amb excepció del que disposa el capítol VII que també els serà d'aplicació.
Article 3. Classificació de les instal·lacions
Les instal·lacions elèctriques sotmeses a autorització administrativa que entren dins de l'àmbit d'aplicació d'este decret es classifiquen en els grups següents:
a) Grup primer. Instal·lacions de producció d'energia elèctrica, instal·lacions de transport, instal·lacions de distribució i estacions o subestacions de transformació amb tensió en algun dels seus costats igual o superior a 36 kV, línies directes, línies d'alta tensió privades per a ús d'un sol consumidor i línies de connexió a generació, amb tensió igual o superior a 36 kV.
b) Grup segon. Instal·lacions de distribució: línies d'alta tensió amb tensió inferior a 36 kV i centres de transformació i subestacions amb tensió en qualsevol dels seus costats sempre inferior a 36 kV, línies directes d'alta tensió, línies d'alta tensió privades per a ús d'un sol consumidor i línies de connexió a generació, amb tensió inferior a 36 kV.
Article 4. Òrgans competents
1. Les autoritzacions administratives per a la construcció, l'ampliació, la modificació, la transmissió i el tancament de les instal·lacions elèctriques, així com la declaració d'utilitat pública en concret i l'aprovació del projecte d'execució, que es referix l'article 2, seran atorgades per:
a) La Direcció General d'Energia, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, per a les instal·lacions de producció d'energia la potència de les quals que s'ha d'instal·lar siga igual o superior a 5 MVA per grup o unitat de producció, qualsevol que siga la seua tensió, amb totes les instal·lacions complementàries i auxiliars necessàries, i amb independència de la potència total que tinga instal·lada la central elèctrica, instal·lacions de transport, línies elèctriques de distribució interprovincials o de tensió nominal igual o superior a 132 kV, subestacions amb capacitat de transformació que s'ha d'instal·lar igual o superior a 75 MVA, línies directes, de connexió de generació i privades per a ús d'un sol consumidor amb tensió nominal igual o superior a 132 kV.
b) Els òrgans territorials amb competència en matèria d'energia de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, per a la resta de les instal·lacions. Així mateix, per a l'autorització d'explotació de totes les instal·lacions elèctriques ubicades en la respectiva província.
2. El Consell de la Generalitat serà competent per a la resolució de les discrepàncies, d'acord amb el que establix la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de la Generalitat, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat, quan l'administració o organisme públic afectat que va emetre el condicionat mantinguen la discrepància amb el projecte presentat pel sol·licitant de l'autorització quant a matèria d'ordenació del territori o quant a les condicions tècniques establides en este, i l'òrgan competent per a autoritzar la instal·lació elèctrica no accepte les dites condicions tècniques.
Article 5. Presentació de sol·licituds
1. Les sol·licituds d'autorització administrativa, aprovació del projecte d'execució i autorització d'explotació per a la construcció, l'ampliació, la modificació i l'explotació d'instal·lacions elèctriques, així com de transmissió i de tancament d'estes, hauran de reunir els requisits assenyalats en l'article 70 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i els exigits, si és procedent, per la legislació específica aplicable, i es presentaran en l'òrgan territorial competent en matèria d'energia de la província on es pretenga ubicar la instal·lació, o en el de cada una de les províncies que estiguen afectades per la mateixa instal·lació, en el cas que la instal·lació afecte més d'una província, o en qualsevol dels llocs a què fa referència l'article 38.4 de la citada llei.
2. A la sol·licitud s'adjuntarà la documentació a què es fa referència en el present decret i l'exigida, si és procedent, per la legislació específica aplicable.
En tot cas, la sol·licitud d'autorització administrativa estarà acompanyada de la documentació següent:
– Aquella que acredite la capacitat del sol·licitant en els termes que s'assenyalen en el present decret.
– Avantprojecte de la instal·lació que haurà de contindre:
A) Memòria en què es consignen les especificacions següents:
1) Ubicació de la instal·lació o, quan es tracte de línies de transport o distribució d'energia elèctrica, origen, recorregut i final d'esta.
2) Objecte de la instal·lació.
3) Característiques principals d'esta.
4) Justificació de la necessitat de la instal·lació i que no genera incidències negatives en el sistema.
B) Punts de connexió de la infraestructura elèctrica. S'indicarà clarament el punt, o punts si fóra el cas, de la xarxa existent a què es pretenen connectar les instal·lacions de les quals se sol·licita autorització, i s'assenyalarà, per a cada un d'estos, l'emplaçament geogràfic, el titular i les característiques que el definisquen.
C) Plans de la instal·lació a escala mínima 1:50.000.
D) Pressupost estimat d'esta.
E) Separata de la part de la documentació que siga d'interés per a les administracions públiques, organismes i, si és procedent, empreses de servici públic o de servicis d'interés general amb béns o servicis al seu càrrec, afectades per la instal·lació.
Article 6. Obligació de resolució i silenci administratiu
1. L'òrgan competent resoldrà sobre les sol·licituds objecte d'este decret, d'autorització administrativa i d'aprovació del projecte d'execució per a la construcció, l'ampliació i la modificació d'instal·lacions elèctriques, d'autorització de transmissió i d'autorització de tanca-ment d'estes, i notificarà les resolucions en el termini màxim de sis mesos des de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació.
2. L'òrgan competent resoldrà sobre la sol·licitud d'autorització d'explotació de les instal·lacions elèctriques i notificarà la resolució en el termini d'un mes des de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació.
3. La falta de resolució expressa de les sol·licituds tindrà efectes desestimatoris, tal com establix la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del Sector Elèctric.
4. Les autoritzacions s'atorgaran sense perjuí de les concessions, les autoritzacions, les llicències i els permisos, tant públiques com privades, que siga necessari obtindre per part del sol·licitant de la instal·lació per a efectuar esta, d'acord amb altres disposicions que resulten aplicables i, en especial, les relatives a l'ordenació del territori i al medi ambient.
Capítol II
Instal·lacions elèctriques del grup primer
Article 7. Autorització de les instal·lacions elèctriques del grup primer
1. La construcció, l'ampliació, la modificació i l'explotació de totes les instal·lacions elèctriques compreses en el grup primer requerixen les resolucions administratives següents:
a) Autorització administrativa, que es referix a l'avantprojecte de la instal·lació com a document tècnic que es tramitarà, si és procedent, conjuntament amb l'estudi d'impacte ambiental. Així mateix, en els casos en què resulte necessari, permetrà la iniciació dels tràmits corresponents per a l'ocupació del domini públic maritimoterrestre.
b) Aprovació del projecte d'execució, que es referix al projecte concret de la instal·lació i permet a la seua titular la construcció o establiment d'esta.
c) Autorització d'explotació, que permet, una vegada executat el projecte, posar en tensió les instal·lacions i procedir a la seua explotació comercial.
2. Les sol·licituds d'autorització administrativa i d'aprovació del projecte d'execució podran efectuar-se de manera consecutiva o conjunta.
3. El procediment d'autorització d'instal·lacions sotmeses a reglamentacions específiques serà d'acord amb el s'ha indicat en estes si diferix del procediment establit en el present decret.
Article 8. Sol·licituds d'autorització. Contingut de la sol·licitud d'autorització administrativa
La sol·licitud s'acompanyarà de la documentació mencionada en l'article 5 del present decret i aquella que acredite la capacitat del sol·licitant en els termes següents:
– Els sol·licitants de les autoritzacions d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica hauran d'acreditar la seua capacitat legal, tècnica i economicofinancera per a la realització del projecte, l'administració podrà eximir d'esta acreditació a aquells que estigueren exercint les activitats de producció, transport o distribució d'energia elèctrica amb anterioritat.
– Els sol·licitants de les autoritzacions d'instal·lacions de distribució d'energia elèctrica hauran de complir els requisits establits per al desplegament d'esta activitat en l'article 37 del Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre.
– Els sol·licitants d'autoritzacions de les instal·lacions de producció i de transport hauran de complir els requisits establits en l'article 121.3 del Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre.
Article 9. Procediment d'autorització
1. Informació pública
Les sol·licituds d'autorització administrativa se sotmetran al tràmit d'informació pública durant el termini de vint dies, a l'efecte d'això s'inserirà un anunci extracte d'estes en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana o Butlletí Oficial de la Província respectiva, segons l'àmbit territorial de l'òrgan competent per a dictar resolució.
Les sol·licituds objecte d'este decret, de reconeixement de la declaració d'utilitat pública en concret, se sotmetran al tràmit d'informació pública durant el termini de vint dies, a l'efecte d'això s'inserirà un anunci, amb la relació concreta i individualitzada de béns i drets afectats pel procediment d'expropiació forçosa o per a la imposició de servitud de pas d'energia elèctrica, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, en el butlletins oficials de les províncies afectades i en un dels diaris de major circulació de cada una de les províncies afectades. Així mateix, esta informació es comunicarà als ajuntaments en el terme municipal del qual radiquen els béns o els drets afectats per la instal·lació, per a la seua exposició al públic, pel mateix període de temps.
Durant el citat termini de vint dies podran formular-se per part dels interessats les al·legacions que estimen oportunes.
No serà necessari sotmetre de nou al tràmit d'informació pública els canvis no substancials en els traçats de línies elèctriques i en la distribució dels grups o de les unitats de producció d'una mateixa central elèctrica, inclosa la seua transformació, que es pogueren produir com a conseqüència de l'estimació d'al·legacions presentades o condicionats impostos i mesures correctores establits per les distintes administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general, en la tramitació de les sol·licituds d'autoritzacions administratives de les citades instal·lacions, sempre que es tinga la cessió del dret de pas o l'ús dels nous propietaris afectats.
En el cas que la instal·lació afecte més d'una província, correspondrà tramitar l'expedient als òrgans territorials competents en matèria d'energia en cada província on s'ubique la instal·lació.
2. Tràmits d'avaluació d'impacte ambiental
Els avantprojectes o projectes, segons corresponga, d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica se sotmetran a avaluació d'impacte ambiental quan així ho exigisca la legislació aplicable en esta matèria. A l'efectes, la informació pública de l'estudi d'impacte ambiental es realitzarà conjuntament amb la que es referix el punt anterior.
3. Al·legacions
De les al·legacions presentades, si és procedent, com a conseqüència de la informació pública, es traslladarà al sol·licitant de l'autorització perquè este, al seu torn, comunique a l'òrgan territorial competent en matèria d'energia el que considere pertinent en un termini no superior a deu dies.
4. Informació a altres administracions públiques
L'òrgan que tramite el procediment traslladarà a les distintes administracions, organismes o, si és procedent, empreses de servici públic o de servicis d'interés general amb béns o drets al seu càrrec afectats per la instal·lació elèctrica, de les separates de l'avantprojecte que contindran les característiques generals de la instal·lació i la documentació cartogràfica corresponent i, si és procedent, un document de síntesi de l'estudi d'impacte ambiental, a fi que, en un termini de vint dies, presenten la seua conformitat o oposició a la instal·lació sol·licitada.
Transcorregut el dit termini sense que les distintes administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general afectades en els seus béns i drets hagen contestat, s'entendrà la conformitat amb la sol·licitud d'autorització de la instal·lació.
En el cas que es formulen observacions a la sol·licitud d'autorització per les distintes administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general, es traslladarà al sol·licitant perquè en el termini de deu dies done la seua conformitat o formule les objeccions que considere procedents.
En cas d'objeccions del sol·licitant a les observacions realitzades, es traslladaran estos a l'administració, organisme o empresa de servici públic o de servicis d'interés general que va formular oposició perquè, en el termini de deu dies, mostre la seua conformitat o objeccions a la dita contestació. Transcorregut el dit termini sense que les administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general citats emeteren un nou escrit d'objeccions, s'entendrà la conformitat amb la contestació efectuada pel sol·licitant.
Quan les objeccions als plans o projectes objecte d'autorització, formulats per administracions competents en matèria d'ordenació del territori, es referisquen a matèria de planificació o ordenació territorial o urbanística per als supòsits de les autoritzacions de les instal·lacions elèctriques compreses dins de l'àmbit d'aplicació del capítol XX de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, es procedirà de conformitat amb el procediment de resolució de discrepància pel Consell de la Generalitat, i es traslladarà, si és procedent, consulta, al mateix temps que la prevista en el paràgraf anterior, perquè, en el termini de deu dies, manifesten la seua conformitat amb el pla o projecte d'instal·lació, transcorregut este s'entendrà evacuat en sentit favorable.
La tramitació compresa en el present apartat podrà ser objecte de supressió per a aquells supòsits concrets en què el sol·licitant de la resolució haja presentat, junt amb la sol·licitud d'autorització, la conformitat amb el condicionat o informes favorables de les distintes administracions, organismes o, si és procedent, empreses de servici públic o de servicis d'interés general amb béns o drets al seu càrrec afectats per la instal·lació elèctrica.
5. Per al supòsit que l'administració o organisme públic que va emetre el condicionat mantinga la discrepància respecte al projecte presentat pel sol·licitant de l'autorització quant a matèria d'ordenació del territori o quant a les condicions tècniques establides en este, i l'òrgan competent per a autoritzar la instal·lació elèctrica no accepte les dites condicions, es procedirà a remetre aquella part de l'expedient corresponent al manteniment de la discrepància, junt amb el seu informe, per a la resolució de la discrepància pel Consell de la Generalitat.
6. L'autorització d'instal·lacions de transport requerirà l'informe de la Direcció General de Política Energètica i Mines, del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç. A este fi, després del tràmit d'informació pública previ, la Direcció General d'Energia remetrà la sol·licitud i la documentació que l'acompanye a la citada Direcció General, que emetrà un informe en el termini de dos mesos, d'acord amb el que establix el Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre. Si transcorregut el dit termini no l'haguera emés, prosseguiran les actuacions.
Article 10. Resolució
1. Conclosos els tràmits assenyalats en l'article anterior, l'òrgan territorial competent en matèria d'energia resoldrà sobre l'atorgament de l'autorització, o remetrà a la Direcció General d'Energia, en els supòsits en què li corresponga la competència per a atorgar l'autorització, l'expedient administratiu de la instal·lació, junt amb el seu informe i la proposta de resolució.
2. En els expedients d'autorització de noves instal·lacions de transport, ampliació o reforma de les existents, la Direcció General d'Energia traslladarà la resolució que s'adopte al Ministeri competent en matèria d'energia i a la Comissió Nacional d'Energia.
3. La resolució haurà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana o Butlletí Oficial de la Província on s'haja publicat l'anunci d'informació pública, i haurà de ser notificada al sol·licitant, a totes les administracions, organismes públics i empreses del servici públic o de servicis d'interés general que van intervindre o van poder intervindre en l'expedient i als interessats.
4. L'autorització administrativa expressarà el període de temps comptador a partir del seu atorgament en el qual haurà de ser sol·licitada l'aprovació del projecte d'execució, i s'indicarà que es produirà la seua caducitat si transcorregut el dit termini aquella no ha sigut sol·licitada, i el peticionari podrà, per raons justificades, sol·licitar pròrrogues del termini establit.
Article 11. Aprovació del projecte d'execució
1. Sol·licitud
El sol·licitant o el titular de l'autorització presentarà la corresponent sol·licitud d'aprovació del projecte d'execució, d'acord, quan corresponga, amb el contingut mínim en projectes d'indústries i instal·lacions industrials establit en la normativa vigent.
Quan es tracte de línies elèctriques de caràcter interprovincial, haurà de realitzar-se el tràmit indicat per províncies, i es presentarà, com a mínim, en cada una d'estes, la part corresponent del projecte de la instal·lació que l'afecte.
Es presentaran en forma de separata aquelles parts del projecte que afecten els béns, les instal·lacions, les obres o els servicis, els centres o les zones dependents d'altres administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general, perquè estes establisquen el condicionat tècnic procedent.
En el cas que se sol·licite la tramitació conjunta de l'autorització administrativa i de l'aprovació del projecte, la documentació que s'ha de presentar junt amb el projecte contindrà les mencions previstes en els apartats 2.A).4) i 2.B) de l'article 5 del present decret.
2. Condicionats tècnics
L'òrgan territorial competent en matèria d'energia remetrà les separates del projecte presentat a les distintes administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general afectades, a fi que establisquen el condicionat tècnic procedent en el termini de vint dies.
No serà necessari obtindre el dit condicionat:
a) Quan per les distintes administracions, organismes i empreses mencionades hagen acordat, amb la Conselleria d'Infraestructures i Transport normes de caràcter general per a l'establiment de les instal·lacions o per a l'encreuament o contigüitat de les línies elèctriques amb els béns, les instal·lacions, les obres, els servicis, els centres o les zones de la seua competència.
b) Quan remeses les separates corresponents transcórrega el termini establit sense haver rebut resposta. En este cas es tindran per aprovades les especificacions tècniques propostes pel sol·licitant de la instal·lació en el projecte d'execució.
c) Quan el sol·licitant haja presentat, junt amb la sol·licitud d'aprovació del projecte d'execució, la conformitat amb el condicionat o els informes favorables de les distintes administracions, organismes, o, si és procedent, empreses de servici públic o de servicis d'interés general amb béns o drets al seu càrrec afectats per la instal·lació elèctrica.
Es traslladarà al sol·licitant dels condicionats tècnics establits, perquè, en el termini de deu dies, done la seua conformitat o formule les objeccions que considere procedents.
La contestació del sol·licitant es traslladarà a l'administració, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general que va emetre el corresponent condicionat tècnic, perquè, en el termini de deu dies, mostre la seua conformitat o objeccions a la dita contestació. Transcorregut el dit termini sense que l'administració, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general citats emeteren nou escrit d'objeccions sobre el seu condicionat, s'entendrà la conformitat amb la contestació al condicionat tècnic efectuada pel sol·licitant.
3. Resolució
Conclosos els tràmits precedents, l'òrgan territorial amb competències en matèria d'energia resoldrà sobre l'aprovació del projecte d'execució o remetrà l'expedient, junt amb el seu informe, a la Direcció General d'Energia, en els supòsits en què li corresponga la competència per a aprovar el projecte d'execució.
Per al supòsit que es mantinga la discrepància quant al condicionat tècnic entre el sol·licitant de la instal·lació i alguna administració o organisme, l'òrgan competent per a resoldre podrà o bé resoldre arreplegant les condicions tècniques establides en el condicionat o bé, si discrepa d'este, remetre l'expedient tramitat, junt amb el seu informe, per a la resolució de la discrepància pel Consell de la Generalitat.
La resolució haurà de ser notificada al peticionari i a totes aquelles administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general que van emetre el condicionat tècnic o el van haver d'emetre en l'expedient.
L'aprovació del projecte d'execució constituïx la resolució que habilita el titular d'esta a la construcció de la instal·lació projectada, en els termes establits en el Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre.
Article 12. Autorització d'explotació
1. Una vegada executat el projecte es presentarà la corresponent sol·licitud d'autorització d'explotació, a la qual s'acompanyarà d'un certificat de direcció i de final d'obra subscrit per tècnic facultatiu competent, acreditatiu que és de conformitat amb els reglaments tècnics en la matèria, segons s'establix en la normativa vigent per als projectes d'instal·lacions elèctricament i igualment respecte a l'autorització administrativa i al projecte d'execució aprovat. En els casos en què es requerisca, es presentarà el contracte de manteniment de la instal·lació.
Durant el termini de duració de la tramitació de l'autorització d'explotació, l'òrgan territorial competent en matèria d'energia, a petició del titular de la instal·lació, podrà estendre un acta de posada en servici per a proves d'esta.
L'autorització d'explotació corresponent a un projecte d'execució es podrà sol·licitar per fases, si per necessitats d'explotació de la instal·lació així es requerix. Per a això, en la sol·licitud d'autorització d'explotació de cada una de les fases es justificarà este fet, es delimitaran els elements del projecte original dels quals se sol·licita la posada en servici i s'acompanyarà del certificat d'obra parcial corresponent a esta fase.
2. Conclosa la tramitació precedent, l'òrgan territorial competent en matèria d'energia resoldrà sobre l'autorització d'explotació.
3. En aquells casos en què es tracte d'una línia elèctrica que afecte diferents províncies, es requerirà l'autorització de cada una d'estes.
4. El personal tècnic de l'òrgan territorial competent en matèria d'energia podrà inspeccionar les instal·lacions, a l'efecte de la seua comprovació i l'adequació a la documentació tècnica presentada, i es proposaran, si és procedent, les actuacions administratives derivades que pogueren tindre lloc.
Article 13. Modificacions no importants
Aquelles actuacions en instal·lacions objecte de regulació en el present capítol, consistents en el canvi de conductors d'altres característiques, canvis d'aparellatge que no supose una modificació important de la instal·lació, travessers o tipus de suport de la línia elèctrica que no implique ampliació de l'afecció sobre els béns i drets afectats, únicament requeriran les resolucions administratives d'aprovació de projecte i d'autorització d'explotació segons el procediment previst en el present capítol.
Les actuacions que consistisquen, únicament, en renovació d'alguns dels elements per manteniment o per avaria, per mitjà de substitució de l'element antic o obsolet, per un altre de característiques semblants quant a disseny, capacitat de potència i prestacions mecàniques, amb incorporació dels avanços tecnològics actuals, no requeriran autorització administrativa, aprovació de projecte ni autorització d'explotació, i serà necessària la comunicació anual de totes estes actuacions, junt amb l'actuació per a les instal·lacions de distribució en baixa tensió, prevista en el capítol VII de la present norma.
Capítol III
Instal·lacions elèctriques del grup segon
Article 14. Autorització de les instal·lacions elèctriques del grup segon
1. La construcció, l'ampliació o la modificació d'importància i l'explotació de totes les instal·lacions elèctriques compreses en el grup segon requerix les resolucions administratives següents:
a) Autorització administrativa.
b) Aprovació del projecte d'execució.
c) Autorització d'explotació.
2. La tramitació de l'autorització administrativa i d'aprovació del projecte d'execució es realitzarà de forma conjunta.
Article 15. Ampliació o modificacions no importants
1. Es considera que una ampliació o modificació no és d'importància quan es complisca alguna dels característiques següents:
a) L'ampliació consistix a col·locar fusibles, aparellatge o relens en espais, cel·les o cabines buides previstes i preparades en el seu dia per a realitzar l'ampliació.
b) L'ampliació consistix a substituir un transformador en un centre de transformació per una una altra d'una grandària immediata superior, segons les escales normals en el mercat i no siga necessari modificar trams, conductors ni altres elements i en el projecte original estiguera prevista l'ampliació.
c) La modificació afecta només els circuits de mesura, comandament, senyalització o protecció o els aparells corresponents.
d) La modificació afecta només els servicis auxiliars de la instal·lació d'alta tensió.
e) L'ampliació o modificació consistix en el canvi de conductors d'altres característiques, canvi d'aparellatge que no supose una modificació important de la instal·lació i travessers o tipus de suport de la línia elèctrica que no implique ampliació de l'afecció sobre els béns i drets afectats.
f) La modificació consistix en la renovació d'algun dels elements, per manteniment o avaria, per mitjà de substitució d'element antic o obsolet, per un altre de característiques semblants quant a disseny, capacitat de potència i prestacions mecàniques, amb incorporació dels avanços tecnològics actuals.
g) La modificació consistix en incorporació, eliminació o substitució d'elements de maniobra en línia elèctrica.
2. Les modificacions qualificades de no importància, previstes en les lletres b) i e), s'hauran de comunicar a l'òrgan territorial competent en matèria d'energia en el termini d'un mes després de la seua realització, i s'acompanyarà d'un certificat del tècnic competent acreditatiu que l'ampliació o la modificació s'ha realitzat segons amb la normativa vigent.
Article 16. Sol·licitud d'autorització administrativa i d'aprovació del projecte d'execució
1. Es presentarà la sol·licitud d'autorització administrativa i d'aprovació del projecte d'execució per a la construcció, l'ampliació o la modificació d'importància d'instal·lacions elèctriques junt amb el projecte tècnic de la instal·lació.
2. Els sol·licitants d'autoritzacions d'instal·lacions de distribució d'energia elèctrica hauran de complir els requisits establits per al desplegament d'esta activitat en l'article 37 del Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre, i l'administració podrà eximir d'esta acreditació a aquells que estigueren exercitant les activitats de transport o distribució d'energia elèctrica amb anterioritat.
3. El projecte haurà de portar el full resum firmat pel tècnic projectista i el titular, en el qual, a més de les característiques tècniques i administratives de la instal·lació (titular, situació, tensió, longitud, etc.), hauran d'indicar-se clarament les administracions, els organis-mes i les empreses de servici públic o de servicis d'interés general afectades per la instal·lació, inclosa la menció expressa de si necessiten o no estimació o declaració d'impacte ambiental, i que es complixen les condicions de pas per zones habitades.
En la memòria del projecte es justificarà el compliment de les mencions previstes en els apartats 2.A).4) i 2.B) de l'article 5 del present decret.
Article 17. Procediment d'autorització i aprovació del projecte
1. El sol·licitant haurà d'aportar, davant de l'òrgan territorial competent en matèria d'energia, les corresponents separates, que es tramitaran d'acord amb el procediment establit en l'article 9.
Per a aquells supòsits en què siga necessari tramitar la declaració d'utilitat pública en concret o estiguen sotmeses a avaluació d'impacte ambiental, les sol·licituds d'autorització administrativa i aprovació del projecte regulades en el present capítol se sotmetran al tràmit d'informació pública en els termes establits en l'article 9.
2. Una vegada comprovada la documentació aportada i obtinguts els condicionats tècnics, acceptats pel titular de la instal·lació (en el cas que el condicionat diferisca del que preveu el projecte), l'òrgan territorial competent en matèria d'energia resoldrà sobre l'autorització administrativa i aprovació del projecte d'execució o remetrà l'expedient, junt amb el seu informe i proposta de resolució, a la Direcció General d'Energia, en el cas que tinga la competència per a resoldre. Este document permetrà al titular realitzar les actuacions per a construir la instal·lació sense efectuar la connexió a la xarxa de subministrament.
3. Per al supòsit que es mantinga la discrepància quant al condicionat tècnic entre el sol·licitant de la instal·lació i alguna administració o organisme consultat, l'òrgan competent per a resoldre podrà o bé resoldre arreplegant les condicions tècniques establides en el condicionat o bé, si discrepa d'este, remetre l'expedient tramitat, junt amb el seu informe, per a la resolució de la discrepància pel Consell de la Generalitat.
Article 18. Autorització d'explotació
1. Una vegada executat el projecte, es presentarà la corresponent sol·licitud d'autorització d'explotació, la qual s'acompanyarà d'un certificat de direcció i final d'obra subscrit per tècnic facultatiu competent, acompanyat d'un certificat d'inspecció inicial emés per l'organisme de control autoritzat, acreditatiu que és de conformitat amb els reglaments tècnics en la matèria. En els casos en què es requerisca, es presentarà el contracte de manteniment de la instal·lació.
El registre de la dita sol·licitud, necessàriament acompanyada de la documentació mencionada en l'apartat anterior, autoritza per a la posada en funcionament de la instal·lació amb caràcter provisional fins a l'obtenció de l'autorització d'explotació.
En el termini d'un mes, l'òrgan territorial competent en matèria d'energia resoldrà sobre l'autorització d'explotació.
La sol·licitud d'autorització d'explotació podrà no estar acompanyada del certificat d'inspecció inicial emés per l'organisme de control autoritzat mencionat anteriorment, i la posada en marxa de la dita instal·lació estarà condicionada a l'obtenció de la corresponent autorització d'explotació.
2. L'autorització d'explotació corresponent a un projecte d'execució es podrà sol·licitar per fases, si per necessitats d'explotació de la instal·lació així es requerix. Per a això, en la sol·licitud d'autorització d'explotació de cada una de les fases es justificarà este fet, es delimitaran els elements del projecte original dels quals se sol·licita la posada en servici i s'acompanyarà del certificat d'obra parcial corresponent a esta fase.
3. En aquells casos en què es tracte d'una línia elèctrica que afecte diferents províncies, es requerirà autorització de cada una d'estes.
4. El personal tècnic dels òrgans territorials competents en matèria d'energia podran inspeccionar les mencionades instal·lacions, a l'efecte de la seua comprovació i l'adequació a la documentació tècnica presentada, i es proposaran, si és procedent, les actuacions administratives derivades que pogueren tindre lloc.
Capítol IV
Transmissió d'instal·lacions elèctriques
Article 19. Autorització de transmissió d'instal·lacions
1. Sol·licitud
La transmissió de la titularitat de les instal·lacions elèctriques objecte del present decret requerix l'autorització administrativa, que serà atorgada per l'òrgan que va autoritzar la instal·lació.
La sol·licitud d'autorització administrativa de transmissió ha de ser dirigida a l'òrgan competent per a autoritzar la instal·lació elèctrica que es pretenga transmetre per qui pretén adquirir la titularitat de la instal·lació i ha d'estar acompanyada, si és procedent, de la documentació que acredite la capacitat legal, tècnica i econòmica del sol·licitant, així com d'una declaració del titular de la instal·lació en què manifeste la seua voluntat de transmetre la dita titularitat.
En el supòsit que se sol·licite la transmissió d'una instal·lació elèctrica de distribució per un particular a una empresa distribuïdora d'energia, i s'haja subscrit un conveni de rescabalament enfront de tercers, este s'haurà d'adjuntar a la sol·licitud de transmissió de la instal·lació.
2. Resolució
L'òrgan territorial competent en matèria d'energia resoldrà sobre la sol·licitud de transmissió de la titularitat de la instal·lació elèctrica, o remetrà l'expedient, junt amb el seu informe, a la Direcció General d'Energia en el cas que tinga la competència per a autoritzar la transmissió.
La resolució es notificarà al sol·licitant i al transmetent.
El sol·licitant haurà de comunicar la transmissió de la titularitat de la instal·lació en el termini de sis mesos, a partir de l'atorgament de l'autorització.
Es produirà la caducitat de l'autorització si transcorregut el termini de sis mesos des de la seua notificació no ha tingut lloc la transmissió de la titularitat de la instal·lació.
Capítol V
Tancament d'instal·lacions elèctriques
Article 20. Autorització de tancament d'instal·lacions
1. Sol·licitud
El titular d'una instal·lació de producció, transport o distribució d'energia elèctrica del grup primer que pretenga el tancament d'esta haurà de sol·licitar autorització administrativa de tancament a l'òrgan competent per a autoritzar la instal·lació elèctrica de què es tracte.
El titular de la instal·lació adjuntarà a la sol·licitud un projecte de tancament, que haurà de contindre, com a mínim, una memòria, en la qual es detallen les circumstàncies tècniques, econòmiques, ambientals o de qualsevol altre orde, per les quals es pretén el tancament, així com els plans actualitzats de la instal·lació a escala adequada.
La sol·licitud es podrà acompanyar d'un pla de desballestament de la instal·lació, en el supòsit en què el sol·licitant així ho pretenga.
2. Resolució
L'òrgan territorial competent en matèria d'energia corresponent resoldrà sobre la sol·licitud formulada, o elevarà l'expedient de sol·licitud de tancament, junt amb el seu informe, a la Direcció General d'Energia en els supòsits en què tinga la competència per a autoritzar el tancament.
En tot cas, l'autorització de tancament de la instal·lació podrà imposar a la seua titular l'obligació de procedir al seu desballestament.
La resolució haurà d'expressar el període de temps, comptat a partir del seu atorgament, en el qual haurà de procedir-se al tancament i, si és procedent, al desballestament de la instal·lació, amb indicació que es produirà la caducitat de l'autorització si transcorregut el dit termini aquell no ha tingut lloc.
La resolució es notificarà al sol·licitant i es publicarà, en tot cas, en el Butlletí Oficial de la Província on radique la instal·lació.
Capítol VI
Projectes tipus
Article 21. Aprovació de projectes tipus
1. Els titulars d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica podran sol·licitar de la Direcció General d'Energia l'aprovació de projectes tipus aplicables a instal·lacions elèctriques de caràcter repetitiu, per a la qual cosa hauran de presentar la corresponent sol·licitud acompanyada de cinc exemplars del projecte (un per a la Direcció General d'Energia, un per a cada òrgan territorial competent en matèria d'energia i un per a l'interessat).
2. Aprovat el corresponent projecte tipus, el projecte d'execució que ha de presentar-se per a l'autorització, l'execució i l'explotació d'una instal·lació elèctrica determinada podrà ser un document reduït en el qual, fent referència expressa al projecte tipus i la seua data d'aprovació, es facilitaran les dades específiques concurrents en cada cas.
3. A instàncies dels dits titulars podran sol·licitar-se modificacions als projectes tipus, d'acord amb els avanços tecnològics que es produïsquen, després de la justificació prèvia suficient de la seua necessitat o conveniència.
Capítol VII
Instal·lacions de baixa tensió
Article 22. Instal·lacions de distribució en baixa tensió
1. Durant els mesos de gener i juliol de cada any les empreses distribuïdores presentaran, en l'òrgan territorial competent en matèria d'energia corresponent, la documentació tècnica de les instal·lacions de distribució en baixa tensió realitzades durant el semestre natural anterior en la qual s'indiquen les característiques principals de les instal·lacions, i haurà de constar expressament el compliment de les condicions de seguretat establides per la reglamentació vigent, i s'adjuntaran els corresponents croquis o plans de situació per a la seua correcta identificació i certificat tècnic de final d'obra. La dita documentació haurà de ser presentada, a més, en suport informàtic que acredite el compliment dels aspectes mencionats en el present apartat, d'una manera que estiga garantida la legibilitat i compatibilitat amb els instruments informàtics existents en cada moment.
2. La documentació tècnica citada podrà fer referència a una o a diverses instal·lacions d'una mateixa zona o població.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Expropiació i servitud
1. Per a la declaració, en concret, de la utilitat pública, expropiació i imposició i exercici de servitud de pas d'energia elèctrica de les instal·lacions elèctriques regulades en el present decret, s'aplicaran el procediment i les disposicions contingudes en el capítol V del títol VII del Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització i subministrament i els procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, de conformitat amb la disposició final primera 3, en ser preceptes d'aplicació general a l'empara del que preveu l'article 149.1.8a i 18a de la Constitució.
2. L'òrgan competent per al reconeixement, en concret, de la utilitat pública de les instal·lacions elèctriques serà el que tinga atribuïda la competència per a la seua autorització.
3. Les publicacions que, de conformitat amb el que establix el citat reial decret, s'han de realitzar en el Boletín Oficial del Estado es realitzaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Segona. Agència Valenciana de l'Energia
D'acord amb el que establix l'article 3.2.e) de la Llei 8/2001, de 26 de novembre, de la Generalitat, de Creació de l'Agència Valenciana de l'Energia, i en l'article 15 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, la Conselleria d'Infraestructures i Transport li podrà encomanar la realització d'activitats de caràcter tècnic i administratiu en el marc del que estabix el present decret.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA.
Expedients en tramitació
Els expedients sobre les matèries regulades en el present decret que es troben en tràmit en el moment de la seua entrada en vigor es tramitaran fins a la seua resolució de conformitat amb la present regulació.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Autorització per a dictar normes de desplegament
Es faculta el conseller d'Infraestructures i Transport per a dictar les normes complementàries per a l'aplicació i el desplegament del que estabix este decret.
Segona. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 29 d'abril de 2005
El president de la Generalitat,
FRANCISCO CAMPS ORTIZ
El conseller d'Infraestructures i Transport,
JOSÉ RAMÓN GARCÍA ANTÓN

linea
Mapa web