Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 90/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre control de la qualitat dels centres i servicis d'acció social i les seues entitats avaluadores, a la Comunitat Valenciana. [2002/X5930]

(DOGV núm. 4264 de 05.06.2002) Ref. Base de dades 2430/2002

DECRET 90/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre control de la qualitat dels centres i servicis d'acció social i les seues entitats avaluadores, a la Comunitat Valenciana. [2002/X5930]
La Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es Regula el Sistema de Servicis Socials en l'Àmbit de la Comunitat Valenciana, establix en el seu article 69 que escau a la Conselleria competent en matèria de Servicis Socials la funció inspectora de les entitats, centres i servicis de Servicis Socials, ja siguen públics o privats, a fi de verificar el correcte compliment de la normativa que els siga d'aplicació, així com proporcionar una informació concreta sobre la qualitat dels Servicis Socials que es presten en el territori de la Comunitat Valenciana. D'una altra banda, és funció bàsica de la Inspecció controlar el compliment dels nivells de qualitat dels Servicis Socials que es presten a la Comunitat Valenciana. Per a això, entre les seues actuacions es troba la d'obtindre dades de qualsevol naturalesa per a facilitar el control de qualitat, així com comprovar l'actuació de centres i servicis finançats totalment o parcialment amb fons públics en els seus aspectes funcionals, administratius i econòmics, segons el que disposen els articles 70 i 71 de la citada llei.
No obstant això, l'evolució de les filosofies d'actuació en matèria de qualitat en els últims anys i l'augment de nous centres i servicis dedicats al benestar social exigixen, d'una banda, una plena integració dels sistemes de Servicis Socials en els paràmetres de qualitat i, per una altra, regular un marcat caràcter de personalització, sistematització i generalització.
Per tot això, es considera necessari que les persones físiques o jurídiques, titulars de centres o servicis, que pretenguen accedir a ajudes o subvencions de la Generalitat Valenciana se sotmeten al control o avaluació de qualitat previst en este decret, d'acord amb els estàndards i paràmetres establits en les seues ordes de desenvolupament, sense perjuí que els models de qualitat i el seu certificat puguen implantar-se en tots aquells operadors que intervenen en la prestació de servicis vinculats a l'atenció i assistència social.
L'evolució organitzativa del sistema sociosanitari amb la separació de les funcions de finançament i provisió de servicis requereix la implantació de sistemes d'avaluació de la qualitat i per a això cal una estandardització de la normativa per a l'avaluació de la qualitat dels centres i servicis, a l'efecte del seu control i verificació per part de les entitats avaluadores de qualitat, que es consideraran entitats instrumentals o col·laboradores de la Inspecció dels servicis socials. A este efecte es considera necessari regular els requisits que han de reunir estes entitats, així com la seua acreditació, registre i control, per a garantir el compliment de les finalitats d'avaluació de la qualitat dels centres o servicis d'acció social, així com dels resultats relacionats amb ella des del punt de vista financer i comptable.
Per això, d'acord amb els articles 22.e) i 38 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, d'acord amb el Consell Valencià de Benestar Social, a proposta del conseller de Benestar Social, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu i després de la deliberació del Govern Valencià, en la reunió del dia 30 de maig de 2002,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
1. Este decret té per objecte el desenvolupament de la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema de Servicis Socials en l'Àmbit de la Comunitat Valenciana, quant al control i la informació puntual sobre la qualitat dels servicis i centres d'acció social.
2. Per a això, es regulen les següents actuacions:
a) El procediment de control i avaluació de qualitat a què podran o, si és procedent, hauran de sotmetre's els servicis i centres d'acció social dependents de les persones físiques o jurídiques que porten a terme la seua activitat o que presten els seus servicis en el territori de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de l'acció social.
b) El règim d'acreditació administrativa i registre de les entitats avaluadores de qualitat dels servicis i centres d'acció social.
3. S'entén per acció social, a l'efecte del que disposa este decret, el conjunt de servicis generals i especialitzats regulats en la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es Regula el sistema de Servicis Socials en l'Àmbit de la Comunitat Valenciana.
Article 2. Àmbit d'aplicació
Este decret, així com la seua normativa de desenvolupament, serà d'aplicació a les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, que porten a terme la seua activitat en centres o servicis que radiquen o que es realitzen en el territori de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de l'acció social.
Així mateix, serà aplicable a les persones físiques o jurídiques que pretenguen portar a terme l'activitat instrumental de control i avaluació de qualitat dels centres i servicis d'acció social a què es refereix el paràgraf anterior.
CAPÍTOL II
El control i l'avaluació de qualitat
dels centres i servicis d'acció social
Article 3. Objecte del control d'avaluació de qualitat
1. Totes les persones físiques o jurídiques que desenvolupen la seua activitat a la Comunitat Valenciana en l'àmbit de l'acció social i que oferisquen prestacions a través de l'organització de servicis i centres degudament autoritzats, siguen estos de titularitat pública o privada, podran sotmetre's periòdicament, en els termes d'este decret i d'acord amb els paràmetres fixats en les seues ordes de desenvolupament, a un control d'avaluació de qualitat.
2. Este control tindrà per objecte establir i verificar si les activitats del centre o servici i les mesures planificades es porten a la pràctica de manera eficaç i són les adequades per a aconseguir els objectius que marca la normativa vigent, tant des del punt de vista de la qualitat dels servicis com de l'atenció als usuaris.
3. L'avaluació periòdica de qualitat serà obligatòria per a aquelles entitats que perceben subvencions per la prestació de servicis d'acció social a càrrec dels Pressuposts de la Generalitat Valenciana o que pretenguen subscriure amb ella convenis de col·laboració. De la mateixa manera, hauran de sotmetre's a avaluació periòdica de qualitat les persones físiques o jurídiques, o unions temporals d'empreses, que contracten amb la Generalitat Valenciana la prestació de servicis d'atenció social o la gestió de centres i servicis d'igual naturalesa.
La implantació de l'avaluació de naturalesa obligatòria serà efectiva segons les condicions establides en la disposició transitòria d'este decret.
4. L'import econòmic de les avaluacions de qualitat serà sufragat per les persones físiques o jurídiques titulars dels centres i servicis que se sotmeten a avaluació.
Article 4. Acreditació de la qualitat
1. Les persones físiques o jurídiques titulars de centres i servicis d'acció social que estiguen obligades a sotmetre's al control d'avaluació de qualitat, hauran d'acreditar la qualitat a través de les entitats avaluadores que reunisquen els requisits establits en este decret.
2. El seu compliment serà objecte de comprovació per part de la Inspecció de servicis socials de la Generalitat Valenciana.
No obstant l'anterior, les funcions pròpies d'inspecció correspondran en exclusiva als servicis de la Conselleria amb competències sobre benestar social.
Article 5. Periodicitat
El control d'avaluació de qualitat tindrà caràcter anual.
CAPÍTOL III
Les entitats avaluadores de qualitat
Article 6. Concepte
Les entitats avaluadores de qualitat són aquelles persones jurídiques especialitzades que, reunint els requisits establits en este decret, proporcionen informació concreta sobre la qualitat dels centres i servicis d'acció social, a l'efecte de garantir el compliment per part d'estos dels estàndards de qualitat prevists en les normes de desenvolupament d'este decret.
Article 7. Requisits i condicions mínimes de les entitats avaluadores de qualitat
1. Les entitats avaluadores de qualitat que pretenguen desenvolupar activitats d'avaluació de qualitat dels centres i servicis d'acció social de la Comunitat Valenciana hauran d'estar acreditades, d'acord amb el que estableix esta norma, per a poder realitzar les activitats que constituïsquen els objectius establits en este decret.
2. Les entitats avaluadores de qualitat hauran de tindre com a objecte social específic la realització d'activitats d'avaluació i control de qualitat, amb esta o amb una altra denominació equivalent.
3. Les entitats avaluadores de qualitat hauran de realitzar les avaluacions de qualitat a través de personal especialitzat en avaluació de qualitat en centres i servicis d'acció social, amb formació específica acreditada per la provada experiència en la realització d'auditories o avaluacions de qualitat o per la realització de cursos especialitzats en control de qualitat en centres i servicis d'acció social de, si més no, 500 hores. Així mateix, hauran de comptar amb personal amb coneixements especialitzats en aspectes financers i comptables relacionats amb l'activitat objecte d'avaluació.
Hauran de comptar també amb locals, instal·lacions, aparells i equips suficients i adequats que permeten realitzar avaluacions de qualitat en matèria d'higiene alimentària, així com comptar amb personal sanitari de nivell de grau mitjà o superior especialista en l'activitat.
No obstant això, es podrà subcontractar amb professionals o empreses que compten amb coneixements, mitjans i instal·lacions necessaris per a la seua realització, no sent obligatori en este cas que les persones o entitats especialitzades disposen de personal o recursos materials propis. Tal contractació no podrà realitzar-se amb professionals o empreses que mantinguen vinculacions comercials, financeres o de qualsevol tipus amb el centre o servici objecte de control d'avaluació de qualitat.
4. L'administració, en acreditar a les entitats d'avaluació de qualitat, valorarà de forma preferent el fet que, a banda de complir els paràmetres indicats en este decret i les seues normes de desenvolupament, hagen sigut acreditades per l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC) com a entitat acreditada amb competència tècnica en matèria d'inspecció (UNE 45010 o equivalent) o, si és procedent, disposar d'acreditació equivalent expedida per un altre organisme competent en matèria d'infraestructura per a la qualitat.
5. Les entitats avaluadores de qualitat hauran d'acreditar en tot moment la seua imparcialitat i, en conseqüència, no podran tindre respecte de les empreses, centres o servicis d'acció social de l'àmbit de la Comunitat Valenciana afectats per este decret, vinculacions comercials, financeres o de qualsevol altre tipus distint de les pròpies com a avaluadores.
Article 8. Procediment d'acreditació de les persones o entitats avaluadores de qualitat
1. Les entitats especialitzades en avaluació de qualitat que pretenguen realitzar les seues activitats en l'àmbit dels centres o servicis d'acció social de la Comunitat Valenciana hauran de ser acreditades prèviament per la Subsecretaria de la Conselleria amb competències en matèria de benestar social, o servici semblant que la substituïra.
La sol·licitud d'acreditació haurà d'incloure:
a) Àmbit territorial i funcional, activitat o servici en què pretén desenvolupar la seua activitat.
b) Previsions de dotació de personal amb capacitat per a desenvolupar les funcions assenyalades.
c) Instal·lacions i mitjans instrumentals específics exigits.
d) En el cas que pretenga subcontractar amb professionals avaluacions de qualitat en matèria d'higiene alimentària o amb personal sanitari de nivell de grau mitjà o superior especialista en l'activitat del centre, haurà d'indicar quins es concertaran, així com les dades relatives a la identificació dels professionals, amb el detall de la seua capacitat, mitjans i instal·lacions, si és procedent.
2. Les persones o entitats especialitzades sol·licitaran la corresponent acreditació administrativa. Escau a la Subsecretaria abans mencionada dictar la resolució que escaiga en el termini màxim de quatre mesos comptadors des de la presentació de la sol·licitud en qualsevol registre de la Conselleria de Benestar Social. Transcorregut el mencionat termini sense que es produïsca la notificació a l'interessat de la resolució expressa, s'entendrà estimada la sol·licitud d'acreditació.
Contra la resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant del conseller de Benestar Social.
3. L'acreditació determinarà els àmbits en què l'entitat pot exercir la funció de certificat i tindrà una duració màxima de tres anys; s'atorgarà condicionada, en tots els casos, al compliment dels requisits d'acreditació.
Article 9. Comprovació del manteniment de les condicions d'acreditació
1. Les entitats avaluadores de qualitat acreditades per a portar a terme la funció de control d'avaluació de qualitat en centres i servicis d'acció social hauran de mantindre les condicions en què es basarà la seua acreditació. Qualsevol modificació d'estes serà comunicada a l'autoritat que la va concedir.
2. La Subsecretaria podrà verificar, d'ofici o a instància de part, el compliment de les condicions en què es va basar l'acreditació per a desenvolupar les activitats d'avaluació de qualitat en centres i servicis d'acció social. A este efecte, comprovarà la permanència de les condicions d'acreditació establides en este decret i proposarà, si és procedent, les mesures pertinents.
3. Si com a conseqüència de la verificació es comprovara alguna irregularitat que afectara substancialment les condicions d'acreditació o el desenvolupament de la seua activitat, la Subsecretaria, mitjançant resolució, podrà deixar sense efecte, amb audiència prèvia a l'entitat interessada, l'acreditació atorgada, comunicant-ho a la persona o entitat afectada, així com a la secció corresponent del registre a què es refereix l'article 10 d'este decret.
CAPÍTOL IV
Del Registre de les entitats avaluadores de qualitat
Article 10. Creació del Registre d'entitats avaluadores de qualitat de centres i servicis d'acció social
1. Es crea el Registre d'entitats avaluadores de qualitat de centres i servicis d'acció social.
2. En el registre s'inscriuran les entitats que tinguen per objecte la realització d'activitats avaluadores de qualitat de centres i servicis d'acció social en l'àmbit de la Comunitat Valenciana i que disposen de la corresponent acreditació.
3. Els assentaments del registre contindran les indicacions següents:
– Denominació de l'entitat
– Raó social o domicili.
– Número d'identificació fiscal.
– Nom del representant.
– Àmbit territorial d'actuació.
– Àmbit material d'actuació i servicis o centres en què pretén desenvolupar les seues activitats d'avaluació.
– Número i data d'acreditació.
– Número registral.
4. La inscripció i registre té caràcter públic i constitueix un instrument per al coneixement, ordenació i publicitat de les entitats avaluadores de qualitat de centres i servicis d'acció social.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Control de qualitat dels centres públics
Mitjançant orde de la Conselleria amb competència en matèria de benestar social, es podran determinar els requisits i les condicions a què haja de sotmetre's l'avaluació de qualitat dels centres i servicis d'acció social dependents d'ens públics.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA.
Obligatorietat de l'avaluació de qualitat
Perquè l'avaluació de qualitat tinga caràcter obligatori en els termes establits en l'article 3, caldrà que s'hagen aprovat els indicadors o paràmetres específics de la corresponent classe de centre o servici, segons que disposa la disposició final primera.
Les normes que aproven els indicadors de qualitat podran fixar un calendari d'implantació d'aquells, atenent a les circumstàncies que en cada cas concórreguen.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desenvolupament normatiu
S'autoritza la conselleria competent en matèria d'acció social per a desenvolupar mitjançant orde els indicadors de qualitat corresponents a cada tipologia de centres i servicis.
Segona. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor el sendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 30 de maig de 2002
El president de la Generalitat Valenciana,
EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO
El conseller de Benestar Social,
RAFAEL BLASCO CASTANY

linea
Mapa web