Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Ordre de 10 d'octubre de 1989, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, per la qual s'estableixen normes relatives al contingut de l'informe de comprovació de comptes de les Cooperatives amb Secció de Crèdit.

(DOGV núm. 1167 de 23.10.1989) Ref. Base de dades 2472/1989

Ordre de 10 d'octubre de 1989, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, per la qual s'estableixen normes relatives al contingut de l'informe de comprovació de comptes de les Cooperatives amb Secció de Crèdit.
La Llei de la Generalitat Valenciana 8/1985, de 31 de maig, de Regulació de l'actuació financera de les Cooperatives amb Secció de Crèdit en la Comunitat Valenciana, assenyala, en el Títol III, la facultat de la Conselleria d'Economia i Hisenda d'establir l’obligació periòdica o puntual de les Cooperatives amb Secció de Crèdit d'efectuar auditories externes, especialment referides a l'actuació financera desplegada per les Seccions de Crèdit.
Posteriorment, el Decret 134/1986, de 10 de novembre, del Consell, sobre comprovació de comptes de l’exercici de les Entitats Cooperatives per experts independents, compleix el manament de la Disposició Transitòria Segona de la Llei 11/1985, de 25 d'octubre, de la Generalitat Valenciana, de Cooperatives de la Comunitat Valenciana, respecte a l’establiment de terminis per a l’entrada en vigor de l’obligatorietat de la comprovació dels estats financers de l’exercici.
D'altra banda, la Llei 19/1988, de 12 de juliol, d’Auditoria de Comptes, ha delimitat les dades mínimes a incloure en l'informe d'auditoria, i els aspectes sobre els quals l’' auditor de comptes haurà d'expressar, de forma clara i precisa, la seua opinió, aquests aspectes ja s'havien tractat, en certa manera, en l'article 45 de l'esmentada Llei 11/1985.
No obstant això, resulta convenient establir alguns punts concrets, addicionals als assenyalats en les normes anteriors, sobre els quals l'auditor ha de manifestar-se, amb claredat i precisió, respecte tant al conjunt de la Cooperativa com a la Secció de Crèdit, ja que la supervisió de l'actuació financera d'aquesta no pot entendres sense el coneixement de la situació econòmica, patrimonial i financera d'aquella.
Per tot això,
ORDENE:
Primer. Informe d’Auditoria.
U L’informe d'auditoria de les Cooperatives amb Secció de Crèdit, el contingut del qual regula la Llei 19/1988, de 12 de juliol, d’Auditoria de Comptes, i l'article 45 de la Llei 11/1985, de 25 d'octubre, de la Generalitat Valenciana, de Cooperatives de la Comunitat Valenciana, haurà de contenir els estats financers consolidats de la Cooperativa, i els de cadascuna de les seccions d'aquesta.
Dos. En el supòsit que l'auditor propose ajusts als estats financers referits en el punt U, l’informe d'auditoria reflectirà, a tres columnes, els estats financers inicials, els ajusts proposats i els estats financers ajustats.
Segon. Informe complementari.
U Independentment de l'informe d’auditoria, assenyalar en el número primer, l'auditor de comptes de les Cooperatives amb Secció de Crèdit emetrà un informe complementari on, de forma clara i precisa, expresse la seua opinió sobre els aspectes següents, referits tant a la Cooperativa en el seu conjunt com a la Secció de Crèdit:
a) L’adequació de l’organització administrativo-comptable, i també dels procediments de control intern de la gestió.
b) El compliment dels coeficients d'obligada observança per les Cooperatives amb Secció de Crèdit, amb referència particular a cadascun d'ells. Així mateix, haurà de destacar aquells actes realitzats sense autorització administrativa, quan aquesta siga preceptiva, o sense observar les condicions bàsiques fixades en aquesta.
c) L’observança de les normes d’ordenació i disciplina pròpies de l'activitat d'intermediació financera.
d) Aquells ajusts o reclassificacions dels estats financers que tinguen especial trascendència per a la situació patrimonial o econòmica de l’entitat.
e) La política seguida en la distribució d'excedents.
f) Els criteris seguits en la valoració d'elements d'immobilitzat, tant material com immaterial, financer i de despeses amortitzables. La suficiència dels fons d'amortització acumulada constituïts. La correcta imputació a les seccions dels elements d'immobilitzat utilitzats per aquestes. El procediment seguit en les actualitzacions d'elements d'immobilitzat material, que hagen pogut realitzar-se.
g) Els procediments seguits en el control i valoració d'existències, i també la seua congruència amb els criteris seguits en exercicis anteriors.
h) La dinàmica seguida en la concessió, seguiment i recobrament dels crèdits, amb pronunciament exprés sobre la suficiència o dèficit dels fons d'insolvència.
i) Detall explicatiu dels compromisos o passius de caràcter contingent existents en la data dels estats financers.
j) L’efectivitat dels productes i despeses que configuren el compte de resultats, l'anàlisi del sistema de periodificacions emprat, i l'adequada imputació a la secció que els genera.
Dos. La Direcció General d'Economia i Política Financera podrà establir la inclusió en el referit informe complementari d'altres aspectes relacionats amb l'activitat econòmica de la Cooperativa, ja siga amb caràcter general o específicament per a una entitat determinada.
Tercer. Fiabilitat de la informació i proves.
U L’auditor haurà d'expressar la naturalesa i l'abast del treball realitzat per a comprovar la fiabilitat de la informació comptable processada mitjançant sistemes informàtics o per procediments manuals, indicant les debilitats observades més destacables.
Dos. Així mateix, haurà de presentar un resum explicatiu de la naturalesa i l'abast de les proves realitzades en cada compte, amb indicació dels criteris utilitzats en la selecció de mostres, cobertura assolida i extensió i resultats de les confirmacions practicades a tercers.
Quart. Tramesa informe.
U Les Cooperatives amb Secció de Crèdit hauran de trametre a la Direcció General d'Economia i Política Financera en el termini de trenta dies des de l'aprovació dels estats financers d'exercici per l’Assemblea General, l'informe de comprovació de comptes de la Cooperativa, i el memoràndum de recomanacions, cas que s'hagués emès.
Dos. En el cas que s'observa’s manifesta insuficiència en la qualitat de l'informe presentat, la Direcció General d'Economia i Política Financera podrà exigir un nou informe d'auditoria externa, que haurà de ser dut a terme per un auditor de reconegut prestigi professional. En aquest cas, l’Assemblea General podrà revocar el nomenament de l'expert comptable abans del transcurs del període per al qual fou nomenat, apreciant-se que existeix justa causa per a la revocació, a efectes del que preveu l'article 44.2 de la Llei 11/1985.
Cinqué. Responsabilitat de l'auditor de comptes.
L’exigència de responsabilitat a l'auditor de comptes per l’incompliment de les seues obligacions, com també el règim sancionador aplicable, si s'escau, s'ajustarà al que estableix la Llei 11/1985, de 25 d'octubre, de la Generalitat Valenciana, de Cooperatives de la Comunitat Valenciana i en la Llei 19/1988, de 12 de juliol, d’Auditoria de Comptes.
València, 10 d'octubre de 1989.
El Conseller d'Economia i Hisenda,
ANTONI BIRLANGA CASANOVA

linea
Mapa web