Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDRE de 21 d'octubre de 1998, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el Reglament de la Denominació d'Origen Kaki Ribera del Xúquer i del seu consell regulador. [1998/X9416]

(DOGV núm. 3379 de 24.11.1998) Ref. Base de dades 2676/1998

ORDRE de 21 d'octubre de 1998, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el Reglament de la Denominació d'Origen Kaki Ribera del Xúquer i del seu consell regulador. [1998/X9416]
En el Reial Decret 728/1988, de 8 de juliol, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (Boletín Oficial del Estado núm. 166, de 12 de juliol de 1988), s'estableix la normativa a les quals cal ajustar les denominacions d'origen, específiques i genèriques de productes agroalimentaris no vínics.
El caqui produït i condicionat a l'entorn de la Ribera del Xúquer, per les característiques agroclimàtiques peculiars d'aquesta zona de cultiu i les tècniques culturals que s'hi utilitzen, posseeix uns trets d'identitat propis que el diferencien d'altres caquis produïts a zones diferents, la qual cosa fa que siga mereixedor de la denominació d'origen Kaki Ribera del Xúquer.
D'altra banda, en el Reglament (CEE) núm. 2.081 del Consell, de 14 de juliol de 1992, referent a la protecció de les indicacions geogràfiques i de les denominacions d'origen de productes agrícoles i alimentaris, s'estableixen les prescripcions tècniques i administratives necessàries per a la ratificació d'aquestes figures de qualitat a la Unió Europea, les quals es recullen en aquesta norma.
En virtut de les facultats que tinc atribuïdes,
ORDENE
Article únic
S'aprova el Reglament de la Denominació d'Origen Kaki Ribera del Xúquer i del seu consell regulador, el qual es publica en l'annex d'aquesta ordre.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Aquesta ordre i el reglament que s'hi aprova entraran en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Segona
Aquesta ordre es notificarà al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè en prenga coneixement, per a la posterior ratificació nacional i per a l'homologació a la Unió Europea, tot això d'acord amb la legislació espanyola i comunitària.
València, 21 d'octubre de 1998
La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació,
MARIA ANGELS RAMON-LLIN I MARTINEZ
Annex únic
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
1. Segons el que es disposa en la Llei 25/1970, de 2 de desembre, de l'Estatut de la Vinya, del Vi i dels Alcohols, en el seu reglament, aprovat pel Decret 835/1972, de 23 de març, en el Reial Decret 728/1988, de 8 de juliol, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, referent a la normativa a la qual cal ajustar les denominacions d'origen, específiques i genèriques de productes agroalimentaris no vínics, en el R(CEE) 2.081/92, del Consell, referent a la protecció de les indicacions geogràfiques i de les denominacions d'origen dels productes agrícoles i alimentaris, i en el Reial Decret 4.107/1982, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Estat a la Comunitat Autònoma Valenciana en matèria de denominacions d'origen, s'estableix el present Reglament de la Denominació d'Origen Kaki Ribera del Xúquer, pel qual es defineix el producte emparat, l'àrea de cultiu i les condicions de producció, industrialització i comercialització. També s'hi crea el consell regulador que s'encarregarà de vetlar per la defensa de la figura de qualitat, d'acord amb aquest reglament i amb la resta de legislació aplicable.
2. La protecció atorgada s'estén al nom en castellà «Kaki Ribera del Júcar» i al nom en valencià Kaki Ribera del Xúquer.
Article 2
La denominació d'origen Kaki Ribera del Xúquer, no podrà aplicar-se a cap altra classe de caqui diferent de la que reconeix aquest reglament, ni podran utilitzar-se termes, expressions o marques que, per la seua semblança fonètica o gràfica amb aquesta, puguen induir a confusió amb la que és objecte de protecció.
Article 3
La defensa i promoció de la denominació d'origen, l'aplicació del seu reglament i la vigilància del compliment, juntament amb el foment i control de la qualitat del producte emparat, s'encarreguen al Consell Regulador de la Denominació d'Origen Kaki Ribera del Xúquer, a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Generalitat Valenciana i a les institucions de caràcter nacional, en l'àmbit de les competències respectives.
Capítol II
Producció
Artículo 4
1. La zona de producció del caqui emparat per la denominació d'origen Kaki Ribera del Xúquer està constituïda pels terrenys aptes per a aquest cultiu ubicats dins dels límits que determinen els termes municipals de les localitats indicades en l'annex I.
2. La qualificació de les parcel·les a l'efecte de la inclusió a la zona de producció la realitzarà el Consell Regulador, i hauran de quedar delimitades en la documentació cartogràfica corresponent que es trobe en poder d'aquest.
3. En cas que el titular de l'explotació estiga en desacord amb la resolució del Consell sobre la qualificació de la parcel·la, podrà presentar un recurs ordinari davant la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, la qual resoldrà amb els informes tècnics previs que considere necessaris.
Article 5
1. Els caquis protegits per la denominació d'origen Kaki Ribera del Xúquer seran de la varietat: roig brillant.
2. El Consell Regulador podrà proposar a l'òrgan competent de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació l'autorització de noves varietats de les quals, amb els convenients assajos i experiències previs, es comprove que produeixen caquis de qualitat adequada per a la denominació d'origen.
3. Els fruits, en el moment de la recol·lecció, presentaran un desenvolupament apropiat a la seua qualitat i un estat, especialment el grau de maduresa, que permeta suportar el transport, la conservació i el condicionament que n'asseguren l'arribada a destinació en condicions satisfactòries.
4. La producció màxima admesa per hectàrea serà de 50.000 quilograms de caqui. Aquest límit podrà ser modificat en determinades campanyes pel Consell Regulador a iniciativa pròpia o a petició dels agricultors interessats, i es realitzarà amb anterioritat a la recol·lecció, amb els assessoraments i les comprovacions previs necessaris.
Article 6
Les pràctiques de cultiu seran les aprovades pel Consell Regulador, les quals tendiran a aconseguir la millor qualitat del caqui i seran compatibles amb la defensa del medi natural que les conté.
Capítol III
Condicionament i envasament
Article 7
S'entendrà per condicionament i envasament les pràctiques de recollida, neteja, classificació, desastricció, sobremaduració, selecció i envasament de caquis, les quals es realitzaran a l'àrea definida en l'article 4.
Article 8
Les tècniques utilitzades en el condicionament i l'envasament de caquis protegits seran les adequades per a l'obtenció de productes de la màxima qualitat, i podran obtenir-se els caràcters tradicionals o desastringits dels caquis de la zona de producció.
Capítol IV
Característiques del producte
Article 9
1. Els caquis protegits per la denominació d'origen Kaki Ribera del Xúquer presentaran les característiques de forma, color i desenvolupament pròpies de la varietat, i compliran les toleràncies i exigències establides per la legislació vigent.
2. Els fruits no han de presentar danys a la polpa; es podran admetre defectes lleugers a l'epidermis que no afecten l'estat general del producte, la seua qualitat, la seua conservació i la seua presentació en l'embalatge, dins dels límits següents:
- 1 cm de llargària, per als defectes de forma allargada
- 0,5 cm2 de superfície total per als altres defectes
3. En el moment de l'expedició, els caquis emparats s'hauran de presentar:
- sencers
- proveïts de calze i peduncle
- sans (s'hi exclouran els fruits afectats per alteracions o podridures)
- nets, pràcticament exempts de matèries estranyes visibles
- exempts d'humitat exterior anormal
- Exempts d'olors i/o sabors estranyes
4. Els caquis emparats per la denominació d'origen tindran un calibre mínim admés de 61 mm de diàmetre.
5. El contingut de cada envàs ha de ser homogeni, amb calibre, color i grau de maduració sensiblement uniforme. El condicionament dels caquis als envasos ha de ser de tal manera que garantirà una protecció convenient del producte.
Article 10
Es crearà un comité de qualificació que decidirà sobre la qualitat dels productes que seran destinats al mercat tant nacional com estranger, el qual podrà comptar amb els assessoraments tècnics que trobe necessaris.
Capítol V
Registres
Article 11
El Consell Regulador de la denominació d'origen portarà els registres següents:
Registre de Plantacions
Registre de Magatzems, Instal·lacions de Condicionament i Envasament
Article 12
1. Les peticions d'inscripció s'adreçaran al Consell Regulador, i s'hi facilitaran les dades, els documents i els comprovants oportuns que establirà.
2. En el Registre de Plantacions, s'hi inscriuran totes les parcel·les que es troben situades dins de la zona de producció i estiguen plantades amb les varietats indicades en l'article 5, la producció de les quals es desitge acollir a la denominació d'origen.
3. Hi figurarà el nom del propietari i, si escau, del masover, parcer, arrendatari o qualsevol altre titular de l'explotació, el nom del paratge i terme municipal on es troba situada, el polígon i la parcel·la cadastral, la superfície productiva i totes les dades que siguen necessàries per a la perfecta identificació i localització.
4. En el Registre de Magatzems, Instal·lacions de Condicionament i Envasament, s'hi inscriuran tots els situats a la zona de producció que es dediquen a l'emmagatzematge i el condicionament del caqui emparat, i s'hi farà constar el nom i l'adreça del titular, propietari o arrendatari, els números dels registres exigits per la legislació vigent, i els models d'etiquetes que cal utilitzar per a la comercialització del producte, les quals hauran de ser aprovades pel Consell Regulador, a més de complir amb la legislació vigent en matèria d'etiquetatge.
5. El Consell Regulador denegarà les inscripcions que no s'ajusten als preceptes d'aquest reglament o als acords presos pel Consell sobre condicions complementàries de caràcter tècnic i sanitari que hauran de posseir les plantacions i els magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament.
Article 13
Una vegada que s'haja produït la baixa en el Registre de Plantacions, haurà de transcórrer un temps mínim de dues campanyes abans de procedir a una nova inscripció, llevat del cas de canvi de titularitat.
Article 14
1. Per a la vigència de les inscripcions en els registres corresponents serà indispensable complir en tot moment els requisits que imposa aquest capítol, i caldrà comunicar al Consell Regulador qualsevol variació que afecte les dades subministrades en la inscripció quan aquesta es produirà. En conseqüència, el Consell Regulador podrà suspendre o anul·lar les inscripcions quan els titulars d'aquestes no s'ajusten a aquestes prescripcions. El Consell Regulador podrà efectuar inspeccions periòdiques per comprovar l'efectivitat de tot allò que es disposa en el paràgraf anterior.
2. Totes les inscripcions en els diferents registres seran renovades en el termini i de la forma que determinarà el Consell Regulador.
Capítol VI
Drets i obligacions
Article 15
Només podrà considerar-se protegit per la denominació d'origen el caqui procedent de plantacions inscrites, condicionat pels titulars inscrits en els registres corresponents i quan complirà les normes que s'exigeixen en aquest reglament.
Article 16
1. El caqui protegit es comercialitzarà únicament en els envasos legalment autoritzats, els quals aniran proveïts d'una contraetiqueta numerada, expedida i controlada pel Consell Regulador.
2. El Consell Regulador prendrà i registrarà un emblema com a símbol d'identificació de la denominació d'origen, el qual haurà de figurar obligatòriament en els productes protegits.
Article 17
En les etiquetes figurarà obligatòriament la llegenda «Denominació d'origen Kaki Ribera del Xúquer», en un lloc visible i ben destacat, a més de les dades que, amb caràcter general, determine la legislació vigent.
Article 18
El dret a l'ús de la denominació d'origen en propaganda, publicitat, documentació o etiquetes és exclusiu de les firmes inscrites en els registres.
Article 19
1. El Consell Regulador controlarà en cada campanya les quantitats de caqui emparat per la denominació d'origen expedides per cada titular inscrit en els registre corresponents, d'acord amb les quantitats de caqui procedents de plantacions inscrites i segons les existències abans de l'inici de la campanya.
2. A fi de poder controlar els processos de producció, emmagatzematge, condicionament i expedició, com també els volums d'existències, si escau, i quan calga poder acreditar l'origen i la qualitat del caqui emparat, les persones físiques i jurídiques titulars de plantacions i magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament estaran obligades a complir les formalitats següents:
a) Els titulars de les plantacions inscrites presentaran, una vegada acabada la recol·lecció i, en tot cas, abans del 31 de gener de cada any, una declaració de la collita obtinguda, s'hi indicarà la destinació i, en cas de venda, el nom del comprador. Les cooperatives podran enviar les declaracions esmentades en nom dels seus associats.
b) Tots els inscrits en el registre previst en l'article 11,b hauran de declarar, abans del 31 de gener de cada any, la quantitat de producte emparat, diferenciant-ne els diferents formats d'envasament i indicant-ne la procedència i destinació. Mentre n'hi haja existències, caldrà declarar mensualment les vendes efectuades.
3. Les declaracions a què es fa referència en l'apartat 2 d'aquest article tenen efectes merament estadístics i, per tant, només podran facilitar-se i publicar-se en forma numèrica, sense cap referència de caràcter individual. Qualsevol infracció d'aquesta norma serà considerada com a falta greu.
Article 20
1. Tot caqui que, per qualsevol causa, presente defectes o alteracions sensibles, o en la producció del qual s'haja incomplit els preceptes d'aquest reglament o les normes de manipulació indicades en la legislació vigent, serà desqualificat pel Consell Regulador, cosa que comportarà la pèrdua de la distinció de la denominació d'origen o la pèrdua del dret a aquesta en cas de productes no condicionats definitivament. Així mateix, es considerarà desqualificat qualsevol producte obtingut per barreja d'altres prèviament desqualificats.
2. La pèrdua del dret a la distinció amb la denominació d'origen dels caquis podrà decidir-la el Consell Regulador en qualsevol fase de la producció o la manipulació, l'emmagatzematge o la comercialització i, a partir de la iniciació de l'expedient respectiu, hauran de quedar en envasos independents i degudament indicats, sota el control del Consell qui, en la seua resolució, determinarà la destinació del producte desqualificat, el qual no podrà ser transferit en cap cas a uns altres magatzems o instal·lacions de condicionament i envasament inscrites.
Capítol VII
Consell Regulador
Article 21
1. El Consell Regulador és l'òrgan amb atribucions decisòries en les funcions que aquest reglament li encomana, d'acord amb allò que determina la legislació vigent.
2. L'àmbit de competències del Consell Regulador estarà determinat:
a) Quant a l'àmbit territorial, per les plantacions inscrites.
b) Quant als productes, pels protegits per la denominació.
c) Quant als magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament, els inscrits en el registre corresponent.
3. El Consell Regulador, com a organisme certificador de productes agroalimentaris, desenvoluparà les seues funcions segons els criteris establits en la norma europea EN-45011.
Article 22
1. El Consell Regulador estarà constituït pels membres següents, nomenats per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació i proposats com s'indica:
Un president a proposta del Consell.
Un vicepresident a proposta del Consell.
Quatre vocals titulars inscrits en el Registre de Plantacions.
Quatre vocals titulars inscrits en el Registre de Magatzems i Instal·lacions de Condicionament i Envasament.
Dos vocals tècnics representants de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb coneixements especials en la matèria.
Un vocal tècnic representant de la Conselleria d'Ocupació, Indústria i Comerç.
Els vocals titulars dels punts c) i d) seran elegits per votació lliure i secreta per tots els inscrits en els respectius registres.
Per cada un dels vocals del Consell Regulador es nomenarà un suplent.
2. La renovació del Consell Regulador es farà cada quatre anys i els seus membres podran ser reelegits.
Article 23
Els vocals que es determinen en l'article 22.1 c) i d) ho podran ser en representació de l'entitat que figura en el registre corresponent.
Article 24
1. Correspon al president:
Representar el Consell Regulador. Aquesta representació podrà delegar-la de manera expressa en els casos en què siga necessari.
Complir i fer complir les disposicions legals i reglamentàries.
De conformitat amb els acords del Consell Regulador, administrar els ingressos i gestionar els fons, amb l'ordenació dels pagaments corresponents.
Convocar i presidir les sessions del Consell, sotmetre a la decisió d'aquest els assumptes de competència seua i ordenar l'execució dels acords presos.
Proposar al Consell Regulador la contractació, suspensió o renovació del personal.
Informar els organismes superiors de les incidències que es produïsquen en la producció i el mercat.
Remetre a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació aquells acords que, per a compliment general, acorde el Consell en virtut de les atribucions que li confereix aquest reglament i aquells que per la seua importància estime que han de ser coneguts per aquella.
Totes les funcions que se li atribuïsquen mitjançant un acord pres pel mateix ple del Consell.
2. La duració del mandat del president serà de quatre anys i podrà ser reelegit. El president cessarà en concloure el terme del seu mandat, a petició pròpia, una vegada acceptada la dimissió, o per decisió de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, després de la incoació i resolució de l'expedient corresponent.
3. Donat el cas de cessament o defunció, el Consell Regulador, en el termini d'un mes, proposarà a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació la designació d'un nou president, el mandat del qual serà només pel temps que restara al president anterior.
Article 25
1. Correspon al vicepresident substituir el president en absència d'aquest i assumir les funcions que li delegue el president, com també les que específicament acorde el Consell Regulador.
2. La duració del mandat del vicepresident serà de quatre anys i podrà ser reelegit. El vicepresident cessarà en concloure el terme del seu mandat, a petició pròpia, una vegada acceptada la dimissió, o per decisió de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, després de la incoació i resolució de l'expedient corresponent.
3. Donat el cas de cessament o defunció, el Consell Regulador, en el termini d'un mes, proposarà a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació la designació d'un nou vicepresident, el mandat del qual serà només pel temps que restara al vicepresident anterior.
Article 26
1. El Consell Regulador es reunirà com a mínim una vegada al trimestre amb caràcter ordinari, i amb caràcter extraordinari en qualsevol moment, amb la convocatòria prèvia per part del president o a petició, almenys, de la meitat dels vocals. En qualsevol cas, el Consell es podrà constituir quan estiga present la totalitat dels membres i així ho acorden per unanimitat.
2. La convocatòria es farà mitjançant una carta enviada per correu o fax, amb especificació de l'ordre del dia, almenys amb quatre dies d'antelació. En cas de necessitat, quan així ho requerisca la urgència de la reunió, es convocarà els vocals per telegrama o fax, amb vint-i-quatre hores d'antelació com a mínim.
3. Els acords es prendran per majoria de membres. En cas d'empat, decidirà el vot del president. Per a la validesa dels acords caldrà que estiguen presents més de la meitat dels components del Consell Regulador.
Article 27
Els càrrecs del Consell Regulador seran gratuïts, sense perjudici del dret al cobrament de les despeses que puga comportar l'exercici del càrrec.
Article 28
1. Per al compliment de les seues finalitats, el Consell Regulador disposarà del personal necessari, que figurarà en el pressupost del mateix Consell Regulador.
2. El Consell Regulador tindrà un secretari designat per ell a proposta del president, del qual dependrà directament, i que assistirà a les sessions amb veu però sense vot, excepte si el nomenament recau en un dels membres del Consell Regulador. En aquest cas assistirà amb veu i vot.
3. Les comeses específiques del secretari seran, entre altres:
Assistir a totes les sessions del ple del Consell i alçar les actes.
Expedir els certificats.
Les funcions que li encomane el president relacionades amb els assumptes de la competència del Consell Regulador.
Article 29
1. El finançament del Consell Regulador s'efectuarà amb els recursos següents:
1r. Amb el producte de les exaccions parafiscals que es fixen en l'article 90 de la Llei 25/1970, a les quals s'aplicaran els tipus següents:
Per a les exaccions anuals sobre les plantacions inscrites: 0,5 per 100 de la base, que és el producte del nombre d'hectàrees de caqui inscrites a nom de cada interessat, pel valor mitjà en pessetes de la producció d'una hectàrea en la zona i campanya precedent.
Per a les exaccions anuals sobre els productes emparats es fixa un tipus de l'1 per 100 del valor dels caquis manipulats destinats a ser protegits, sobre el valor mitjà de la campanya anterior.
Exacció de 100 pessetes per dret d'expedició de cada certificat i fins al doble del preu del cost de les contraetiquetes.
Els subjectes passius de cada una de les exaccions són:
De la a), els titulars de les explotacions inscrites.
De la b), els titulars dels magatzems i instal·lacions de condicionament i envasament inscrites que expedisquen caquis als mercats.
De la c), els sol·licitants de certificat o els adquirents de contraetiquetes.
2n. Les subvencions, els llegats i els donatius que reben.
3r. Les quantitats que puguen percebre en concepte d'indemnització per danys i perjudicis ocasionats al Consell Regulador o als interessos que representa.
4t. Els béns que constitueixen el seu patrimoni i els productes i venda d'aquest.
2. Els tipus impositius fixats en aquest article podran ser variats, a proposta del Consell Regulador, quan les necessitats pressupostàries d'aquest així ho exigisquen.
3. La gestió dels ingressos i despeses que figuren en els pressupostos correspondrà al Consell Regulador.
Article 30
Correspon al Consell Regulador autoritzar la inscripció de nous titulars en els registres, instruir els expedients disciplinaris incoats que es facen contra els inscrits que incomplisquen els acords establits i aplicar les sancions corresponents, realitzar les accions necessàries per al compliment de les finalitats de la denominació d'origen, representar-la mitjançant el seu president i, en general, qualsevol altra competència que li atribuïsca aquest reglament o la legislació vigent.
Article 31
El Consell Regulador determinarà la manera d'efectuar el control dels diversos processos de producció i comercialització, i els mitjans que s'utilitzaran en les tasques corresponents, en particular, sobre les plantacions ubicades en la zona de producció, sobre els caquis protegits i sobre els magatzems i les instal·lacions de condicionament i envasament inscrits.
Article 32
Per efectuar el control de qualitat del producte a què fa referència aquest reglament, el Consell Regulador podrà delegar les funcions en empreses o institucions públiques o privades de reconeguda solvència, dedicades a aquesta activitat, amb l'autorització prèvia de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
Capítol VIII
Infraccions, sancions i procediments
Article 33
Totes les actuacions que calga desplegar en matèria d'expedients sancionadors s'atendran a les normes d'aquest reglament, a les de la Llei 25/1970, de 2 de desembre, en allò que estiga vigent, i a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Supletòriament, es podrà aplicar el Reglament del Procediment per a l'Exercici de la Potestat Sancionadora, aprovat per mitjà del Reial Decret 1.398/93, de 4 d'agost.
Article 34
Les infraccions al que es disposa en aquest reglament i als acords del Consell Regulador es classifiquen en lleus, greus i molt greus, i seran sancionades amb advertència, multes, comís de la mercaderia, suspensió temporal en l'ús de la denominació d'origen o baixa en el registre o els registres d'aquesta, conformement s'expressa en els articles següents i sense perjudici de l'aplicació del règim establit en l'apartat V de la Llei de la Generalitat Valenciana 12/1994, de 28 de desembre, desplegada per mitjà del Decret 153/1996, de 30 d'agost, del Govern valencià, sobre infraccions, procediment i competència sancionadora en matèria de defensa de la qualitat agroalimentària.
Article 35
1. La incoació i instrucció dels expedients sancionadors correspondrà al Consell Regulador quan l'infractor estiga inscrit en algun dels seus registres i la infracció figure tipificada en l'article 37.
2. En els expedients de caràcter sancionador incoats pel Consell Regulador haurà d'actuar com a instructor una persona amb la qualificació adequada, que no siga vocal del Consell Regulador, designada per aquest.
3. La resolució dels expedients incoats pel Consell Regulador correspondrà al mateix Consell quan la sanció no excedisca de 500.000 pessetes. Si n'excedira, aquest elevarà la seua proposta a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Generalitat Valenciana. En qualsevol cas, la resolució dels expedients es comunicarà a l'Institut de Qualitat Agroalimentària de la Comunitat Valenciana.
Article 36
1. El procediment sancionador podrà iniciar-se en virtut de les actes alçades pel servei habilitat d'inspectors, per comunicació d'alguna autoritat o òrgan administratiu o per denúncia formulada pels particulars sobre algun fet o conducta que puga ser constitutiu d'infracció.
2. Les actes d'inspecció s'alçaran per triplicat i seran subscrites per l'inspector i per l'amo o el representant de la finca, l'establiment o el magatzem, o per l'encarregat de la custòdia de la mercaderia, en poder del qual quedarà una còpia de l'acta. Els dos firmants podran consignar en l'acta totes les dades o manifestacions que consideren convenients per a l'estimació dels fets que s'hi ressenyen, com també totes les incidències que ocórreguen en l'acte de la inspecció o l'alçament de l'acta. Les circumstàncies que l'inspector consigne en l'acta es consideraran fets provats, llevat que l'altra part demostre el contrari. Si l'interessat en la inspecció es negara a firmar l'acta, ho farà constar així l'inspector i intentarà aconseguir la firma d'algun agent de l'autoritat o testimonis.
3. Donat el cas que s'estime convenient per part de l'inspector o de l'amo de la mercaderia o el representant d'aquest, es prendran mostres del producte objecte de la inspecció. Cada mostra es prendrà per triplicat i en quantitat suficient per a l'examen i l'anàlisi d'aquesta. Es precintaran i s'etiquetaran i en quedarà una en poder de l'amo o del seu representant.
4. Quan l'inspector que alce l'acta ho estime necessari, podrà disposar que la mercaderia quede retinguda fins que l'instructor de l'expedient dispose allò que pertoque, sempre dins del termini de quaranta-cinc dies hàbils a partir de la data de l'alçament de l'acta d'inspecció. Les mercaderies retingudes es consideraran en dipòsit i, per tant, no podran ser traslladades, manipulades, ni oferides en venda o venudes. En cas que s'estime procedent, podran ser precintades.
5. En l'exercici de la seua funció, els inspectors podran accedir directament a la documentació industrial, mercantil i de comptabilitat, relativa al producte, de l'establiment que inspeccionen, quan ho consideren necessari en el curs de les seues actuacions. En qualsevol cas, aquesta documentació obtinguda tindrà caràcter confidencial.
6. Els inspectors estan obligats estrictament a complir el secret professional. L'incompliment d'aquest deure serà sancionat de conformitat amb els preceptes del reglament de règim disciplinari corresponent.
7. D'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, el Consell Regulador o l'autoritat superior, si s'escau, podran sol·licitar informes a les persones que consideren necessari a fi d'aclarir o complementar els aspectes continguts en les actes alçades pels inspectors i com a diligència prèvia a la possible incoació de l'expedient.
Article 37. Tipificació de les infraccions
1. Infraccions lleus:
Falsejar o ometre, en les declaracions per a la inscripció en els diferents registres, les dades i els comprovants que en cada cas siguen necessaris, sempre que no siguen determinants per a la inscripció.
No comunicar immediatament al Consell Regulador qualsevol variació que afecte les dades subministrades en el moment de la inscripció en els registres, dins del termini d'un mes des que la variació s'haja produït.
L'incompliment per omissió o falsedat al que s'estableix en aquest reglament en relació amb les declaracions de collita i d'existència de productes.
L'incompliment del precepte de presentació d'un exemplar del document d'acompanyament davant el Consell Regulador.
Infraccions greus:
L'existència de productes amb dret a la distinció en locals inscrits sense la preceptiva documentació que n'empare l'origen o la tinença en locals inscrits de documentació que acredite unes existències de producte amb dret a la distinció sense la contrapartida de la presència física d'aquests productes.
L'ús d'etiquetes no autoritzades pel Consell Regulador.
L'expedició, circulació o comercialització de caquis amb denominació d'origen desprovistos dels marxamos o les contraetiquetes numerades, o sense el mitjà de control establit pel Consell Regulador.
L'expedició, circulació o comercialització de productes protegits en envasos no aprovats pel Consell Regulador.
Falsejar o ometre en les declaracions per a la inscripció en els diversos registres, les dades i els comprovants que calguen, sempre que siguen determinants per a la inscripció.
Infraccions molt greus:
La indeguda tinença, negociació o utilització dels documents, marxamos, contraetiquetes, segells, etc. propis del Consell Regulador de la denominació d'origen.
Article 38
Quan concórreguen dues o més infraccions imputables a un mateix subjecte, una de les quals siga mitjà necessari per a cometre l'altra, s'imposarà la sanció corresponent a la infracció més greu en el límit màxim.
Article 39
1. Les infraccions seran sancionades d'acord amb l'escala següent:
Infraccions lleus, amb advertència o multa de fins a 100.000 pessetes.
Infraccions greus, amb multa des de 100.001 pessetes fins a 1.000.000 de pessetes.
Infraccions molt greus, amb multa des de 1.000.001 pessetes fins a 100.000.000 de pessetes.
2. La quantia de les sancions es graduarà de conformitat amb els criteris següents: el volum de vendes de l'entitat, la quantia del benefici obtingut, l'efecte que la infracció haja produït sobre els preus, la reincidència i la mala fe.
3. Les infraccions greus o molt greus podran sancionar-se amb les quanties econòmiques de l'escala immediatament inferior quan en els últims cinc anys no s'haguera sancionat la persona física o jurídica objecte de l'expedient per una infracció similar en fet i gravetat. En el cas d'infraccions lleus, quan concórreguen iguals circumstàncies, se sancionarà amb advertència.
4. En els casos d'infraccions greus o molt greus, a més de les sancions establides, podrà aplicar-se a l'infractor la suspensió temporal de l'ús de la denominació d'origen o la baixa en els registres d'aquesta. La suspensió temporal del dret a l'ús de la denominació d'origen durà aparellada la suspensió del dret a certificats d'origen, marxamos, contraetiquetes i qualsevol altra documentació. La baixa suposarà l'exclusió de l'infractor dels registres del Consell Regulador i, com a conseqüència, la pèrdua dels drets inherents a la Denominació d'Origen.
Article 40
1. De les infraccions en productes envasats serà responsable la firma o raó social el nom de la qual figure en l'etiqueta. Sobre les que s'hagen produït en productes a l'engròs, el tenidor d'aquests, llevat que es prove que la responsabilitat correspon a un tenidor anterior. De les que es deriven del transport de mercaderies recaurà la responsabilitat sobre les persones que determinen sobre això el codi de comerç vigent i les disposicions complementàries.
2. En el caso de desaparició, canvi o qualsevol manipulació efectuada sobre la mercaderia retinguda, intervinguda o comissada, caldrà atenir-se al que es disposa en el Codi Penal.
Article 41
1. En tots els casos en què la resolució de l'expedient siga amb sanció, l'infractor haurà de pagar les despeses originades per la presa i l'anàlisi de mostres o pel reconeixement que s'haguera realitzat, i les altres despeses que ocasionen la tramitació i resolució de l'expedient, d'acord amb la legislació vigent.
2. Les multes hauran d'abonar-se en el termini dels quinze dies hàbils immediats al de la notificació i les despeses a què fa referència l'apartat anterior, en metàl·lic, en el mateix termini. Si no s'efectua en el termini esmentat, es procedirà al cobrament per via de constrenyiment.
Article 42
Les infraccions prescriuen en els terminis següents:
Les infraccions lleus, als sis mesos de la comissió.
Les infraccions greus, als dos anys de la comissió.
Les infraccions molt greus, als tres anys de la comissió.
Annex I
Termes municipals a què fa referència l'article 4:
Albalat de la Ribera
Alberic
Alcàntera de Xúquer
L'Alcúdia
Alfarp
Algemesí
Alginet
Almussafes
Alzira
Antella
Beneixida
Benifaió
Benimodo
Benimuslem
Carcaixent
Cárcer
Carlet
Catadau
Corbera
Cullera
L'Enova
Favara
Fortaleny
Gavarda
Guadassuar
Llaurí
Llombai
Manuel
Masalavés
Monserrat
Montroy
La Pobla Llarga
Polinyà de Xúquer
Rafelguaraf
Real de Montroi
Riola
San Juan de Énova
Sellent
Senyera
Sollana
Sueca
Sumacàrcer
Tous
Turís
Villanueva de Castellón.

linea
Mapa web