Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 99/2004, d'11 de juny, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la creació i l'acreditació dels comités de Bioètica Assistencial. [2004/F6543]

(DOGV núm. 4782 de 24.06.2004) Ref. Base de dades 2867/2004

DECRET 99/2004, d'11 de juny, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la creació i l'acreditació dels comités de Bioètica Assistencial. [2004/F6543]
La Constitució Espanyola reconeix en l'article 10.1 la dignitat de la persona com un dels fonaments de l'orde polític i de la pau social.
En l'àmbit internacional, el Conveni sobre Drets Humans i Biomedicina té com a finalitat protegir l'ésser humà en la dignitat i la identitat, i garantir a tota persona, sense cap discriminació, el respecte a la integritat i als altres drets i llibertats fonamentals.
En l'àmbit de la Unió Europea, al desembre de 2002, es va aprovar, a Niça, la Carta de Drets Fonamentals, la qual proclama en l'article 1: «La dignitat humana és inviolable. Serà respectada i protegida.»
El reconeixement del valor de la dignitat humana es manifesta també en l'àmbit sanitari a través de la garantia dels drets del pacient i de la millora contínua de la qualitat en la relació assistencial, i també en la valoració ètica i les investigacions biomèdiques que s'hi dirigixen.
D'altra banda, els problemes amb una dimensió ètica en l'àmbit sanitari es fan cada vegada més freqüents i complexos. No sempre resulta fàcil discernir quina és, en el camp de la biomedicina, la decisió més respectuosa amb la dignitat humana.
Amb l'objectiu de garantir la dignitat de les persones, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana es va aprovar la Llei 1/2003, de 28 de gener, de la Generalitat, de Drets i Informació al Pacient de la Comunitat Valenciana, la qual preveu, en l'article 30.1, la creació de comités de Bioètica Assistencial en els hospitals i centres de salut. La finalitat d'estos comités és que, sense suplantar la responsabilitat de les persones que han de prendre les decisions, puguen oferir unes recomanacions que siguen fruit de la seua experiència professional i científica i estiguen garantides per la deliberació col·legial dels membres del comité.
En conseqüència, la força dels comités residix en l'autoritat que aconseguisquen assolir mitjançant la qualitat del treball, la imparcialitat de totes les actuacions i la consistència dels arguments oferits en els dictàmens.
D'acord amb el que disposen els articles 22.e) i 49.bis de la Llei de Govern Valencià, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i després de la deliberació del Consell de la Generalitat, en la reunió del dia 11 de juny de 2004,
Decrete
Article 1. Objecte
L'objecte d'este decret és establir la creació, la composició, el funcionament i l'acreditació dels comités de Bioètica Assistencial.
Article 2. Concepte
Els comités de Bioètica Assistencial es configuren com a òrgans interdisciplinaris de caràcter assessor i consultiu, al servici dels professionals i usuaris de les institucions sanitàries. Tenen la finalitat d'examinar i assessorar en la resolució de les situacions de conflicte ètic que sorgisquen en l'exercici de la labor assistencial perquè, en tot cas, quede emparada la dignitat de les persones i la qualitat de l'assistència sanitària.
Article 3. Àmbit d'actuació
1. En l'àmbit de l'assistència sanitària pública hi haurà almenys un Comité de Bioètica Assistencial per departament o àrea de salut. L'àmbit d'actuació en serà tant l'Atenció Primària com l'Atenció Especialitzada. Els comités de Bioètica Assistencial dependran orgànicament de la direcció del departament o àrea de salut, si bé gaudiran de total independència funcional per al compliment millor dels seus fins.
2. En l'àmbit de la sanitat privada es podran crear comités de Bioètica Assistencial.
Article 4. Composició
1. Els comités de Bioètica Assistencial que actuen en els departaments o àrees de salut dependents de la Conselleria de Sanitat, hauran de ser interdisciplinaris.
2. Tots els membres del Comité de Bioètica Assistencial ho seran per decisió voluntària.
3. El Comité de Bioètica Assistencial estarà format per:
– Un mínim de dos i un màxim de quatre metges que exercisquen activitat assistencial en els departaments o les àrees de salut dependents de la Conselleria de Sanitat i que compten amb el vistiplau del Consell Autonòmic de Col·legis de Metges de la Comunitat Valenciana
– Un mínim de dos i un màxim de quatre infermers que exercisquen activitat assistencial en els departaments o àrees de salut dependents de la Conselleria de Sanitat .
– Un professional que treballe en el Servici d'Atenció i Informació al Pacient (SAIP) dels departaments o les àrees de salut dependents de la Conselleria de Sanitat
– Una persona encarregada de l'assistència religiosa en el centre sanitari.
– Un llicenciat en dret, amb coneixements acreditats en legislació sanitària. No és necessari que estiga lligat a la institució sanitària a través d'una relació laboral.
– Una persona aliena a la institució no vinculada a les professions sanitàries.
– Un especialista en medicina legal i forense (metge o llicenciat en dret).
– Un farmacèutic.
És necessari que, almenys, un dels metges que formen part del comité, siga, al seu torn, membre del Comité Ètic d'Investigació Clínica del centre, si n'hi ha. I també un altre metge membre del comité haurà de pertànyer a la Comissió de Qualitat, si s'ha constituït esta comissió.
Almenys dos dels membres del Comité de Bioètica Assistencial hauran de tindre una formació de postgrau en bioètica.
4. El personal directiu del departament o l'àrea de salut no podrà formar part del comité.
5. El comité podrà elegir entre els seus membres una Comissió Permanent, que estarà constituïda almenys per tres membres, els quals actuaran en situacions d'emergències, que seran determinades en el reglament de règim intern de funcionament, que serà adequat al que preveu este decret i al que preveu el capítol II, del títol II, «Òrgans col·legiats», de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
6. Els nomenaments successius dels membres que voluntàriament es presenten els farà el Comité de Bioètica Assistencial mateix, atenent la titulació i l'experiència.
7. Tots els membres del comité seran nomenats per un període de quatre anys, transcorregut el qual es farà la renovació d'un terç dels membres, que afectarà els membres de més antiguitat en el càrrec. La sol·licitud de renovació haurà d'efectuar-se, almenys, tres mesos abans de la data d'expiració del mandat. Serà preceptiva la comunicació de la nova composició del comité al Consell Assessor de Bioètica de la Comunitat Valenciana.
Article 5. Estructura dels comités
1. Els comités de Bioètica Assistencial tindran un president, que serà elegit pels membres del comité, entre ells mateixos, per majoria de dos terços. És imprescindible la presència de tots ells per a esta elecció.
2. Una vegada elegit el president, serà nomenat pel director del centre sanitari.
3. Els membres del comité elegiran, entre ells mateixos, el vicepresident i el secretari, segons les majories que assenyalen els reglaments de règim interior de cada comité. La resta dels membres actuaran com a vocals del comité.
Article 6. Funcions del president
1. El president exercix les funcions següents:
a) Exercir la representació del comité.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i la fixació de l'orde del dia, tenint en compte, si és procedent, les peticions dels altres membres formulades amb l'antelació suficient.
c) Presidir les sessions, moderar els debats i suspendre'ls per causes justificades.
d) Dirimir, a fi d'adoptar acords, amb el seu vot els empats, en els quals el vot serà diriment si ho establixen les normes de cada comité.
e) Assegurar el compliment de les lleis.
f) Visar les actes i els certificats dels acords del comité.
g) Exercir totes les altres funcions siguen inherents a la condició de president del comité.
2. En el cas de vacant, absència o malaltia, o d'una altra causa legal, el president serà substituït pel vicepresident del comité i, si no n'hi ha, pel membre del comité de major antiguitat i edat, per este orde.
Article 7. El secretari
El secretari és el responsable del suport tècnic administratiu. Té les funcions següents:
a) Tramitar les convocatòries de sessions del comité, per orde del president.
b) Redactar les actes de les sessions i dels acords adoptats.
c) Enviar els informes sol·licitats.
d) Comunicar les resolucions i la resta de notificacions que siguen necessàries.
e) Responsabilitzar-se de l'arxiu i el registre de la documentació del comité.
f) Elaborar una memòria anual en què es recullen les activitats del comité.
g) Les altres que es determinen en el reglament de règim interior.
h) Altres funcions inherents a la condició de secretari.
Article 8. Acreditació dels comités
1. L'acreditació dels comités de Bioètica Assistencial serà iniciada pel director del centre o de l'àrea de salut, mitjançant una sol·licitud adreçada al Consell Assessor de Bioètica de la Comunitat Valenciana. Hi haurà d'adjuntar la documentació següent:
– Declaració signada del director de l'àrea de salut en què s'especifiquen els mitjans materials i els recursos humans que es posen a disposició del comité per a dur a terme les seues funcions.
– Currículum vitae dels membres del comité, amb una menció especial dels seus coneixements i experiències en bioètica, i que deixe constància expressa dels membres que tinguen acreditada una formació de postgrau amb el títol de Màster en Bioètica de l'Escola Valenciana d'Estudis per a la Salut (EVES) o d'una altra institució oficial.
– Reglament de règim intern de funcionament, que serà adequat al que preveu el present decret i al que preveu el capítol II, del títol II, «Òrgans col·legiats», de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
– Nom del president, vicepresident i secretari del Comité de Bioètica Assistencial.
2. El Consell Assessor de Bioètica de la Comunitat Valenciana podrà denegar o revocar, mitjançant una resolució que n'expresse els motius, l'acreditació d'un Comité de Bioètica Assistencial per l'incompliment del que disposa esta norma o qualsevol altra que es dicte com a desplegament d'esta norma.
3. Després de l'acreditació del comité, qualsevol modificació que es produïsca en la seua composició i règim de funcionament haurà de ser comunicada al Consell Assessor de Bioètica en un termini no superior a 30 dies, amb l'explicació de les causes que han donar lloc a la modificació.
Article 9. Funcions
1. Corresponen als comités de Bioètica Assistencial les funcions següents:
a) Protecció dels drets dels pacients.
b) Analitzar, assessorar i facilitar els processos de decisió clínica en situacions que plantegen conflictes ètics entre les persones que hi intervenen: el personal sanitari, els pacients i les institucions.
c) Col·laborar en la formació en bioètica dels professionals dels departaments de salut i, molt particularment, en la dels membres del comité.
d) Proposar a les institucions protocols d'actuació per a les situacions en què sorgixen conflictes ètics i que es presenten de manera reiterada o ocasional.
e) Impulsar la investigació en bioètica en el marc de les tasques assistencials que es fan en el centre.
f) Elaborar una memòria anual de les activitats i enviar-la al Consell Assessor de Bioètica de la Comunitat Valenciana.
2. Les funcions del comité són completament independents de les competències que en assumptes d'ètica o deontològics corresponen als col·legis professionals respectius dels seus membres.
3. No és funció dels comités de Bioètica Assistencial peritar o manifestar-se sobre les denúncies o reclamacions que afecten els aspectes procedimentals tècnics de l'activitat sanitària. I en cap cas podran emetre juís sobre les responsabilitats eventuals dels professionals implicats en els assumptes que se'ls sotmeten.
Article 10. Funcionament del comité
1. El Comité de Bioètica Assistencial sempre serà convocat pel president, amb una antelació mínima de set dies, per a facilitar l'estudi del cas i els documents que s'hi referixen. Només en els casos d'urgència podrà seguir-se un procediment distint de l'esmentat, d'acord amb el que establisca el reglament de règim intern. El comité es reunirà, en sessió ordinària, almenys quatre vegades a l'any.
2. El comité podrà crear subcomissions o anomenar consultors provisionals que, per la seua qualificació professional, puguen assessorar al comité quan este ho sol·licite. Actuaran amb veu però sense vot.
3. El comité podrà elegir entre els membres qualificats en bioètica una persona per a actuar com a consultora permanent en situacions d'emergència.
4. La seua funció assessora del comité pot ser requerida pels professionals sanitaris de la institució, per la pròpia institució i per usuaris.
Els professionals i la institució tindran accés al comité a través de la Secretaria del comité; els pacients i usuaris únicament a través del Servici d'Atenció i Informació al Pacient (SAIP), el qual ha col·laborar en la tramitació de les sol·licituds.
5. L'informe o la recomanació del Comité de Bioètica Assistencial es farà sempre per escrit, enviant directament una còpia a qui haja sol·licitat l'actuació: el professional, la institució o el pacient.
6. Els acords del comité s'adoptaran per majoria no inferior als dos terços dels membres. Es farà constar en l'acta de la sessió quins membres discrepen del criteri general, i el raonament argumentat per a la disconformitat.
7. Els membres i la Secretaria del comité garantiran el caràcter confidencial de tota la informació a què tinguen accés, i preservaran el secret de les deliberacions dels membres.
8. Sense perjuí del que disposa este decret i del que regule el reglament de règim intern, els comités adaptaran el funcionament al que disposa el capítol II, del títol II, «Òrgans col·legiats», de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Article 11. Memòria anual d'activitats
Cada comité enviarà al Consell Assessor en Bioètica de la Comunitat Valenciana, a través de la direcció de l'hospital o del centre de salut, una memòria anual de les activitats, en què s'especificarà el treball fet en cada un dels centres o àrees d'assessoria, formació i desplegament de protocols.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera
Les comissions o comités que estiguen funcionant exercint activitats pròpies dels comités de Bioètica Assistencial disposaran del termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'este decret per a adequar la composició i el règim de funcionament al que disposa esta norma i sol·licitar l'acreditació.
Segona
La designació dels primers membres del comité la farà el director del departament o àrea de salut, entre les persones que desitgen voluntàriament formar-ne part. En la mateixa sessió dels comités de Bioètica Assistencial en què s'haja d'elegir el president, es determinarà, mitjançant un sorteig, el terç dels membres que, segons el que preveu l'article 4.7 d'este decret, hagen de cessar en la primera renovació parcial.
Tercera
En matèria d'acreditació i formació de postgrau en bioètica, es disposarà d'un termini de dos anys des de la publicació d'este decret per a acreditar-la.
Disposicions finals
Primera
Es faculta el conseller de Sanitat per a dictar totes les disposicions siguen necessàries que per al desplegament i l'execució d'este decret.
Segona
Este decret vigirà des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Alacant, 11 de juny de 2004
El president de la Generalitat,
FRANCISCO CAMPS ORTIZ
El conseller de Sanitat,

linea
Mapa web