Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 109/2005, de 10 de juny, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la Comissió de Preus de la Generalitat i el procediment per a la implantació o la modificació de preus o tarifes sotmesos al règim d'autorització i de comunicació. [2005/A6895]

(DOGV núm. 5028 de 15.06.2005) Ref. Base de dades 3222/2005

DECRET 109/2005, de 10 de juny, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la Comissió de Preus de la Generalitat i el procediment per a la implantació o la modificació de preus o tarifes sotmesos al règim d'autorització i de comunicació. [2005/A6895]
L'article 34.1.5 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana atribuïx a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de comerç interior, defensa del consumidor i usuari, sense perjuí de la política general de preus i de la legislació sobre defensa de la competència. Per mitjà del Reial Decret 2.310/1982, de 24 de juliol, pel qual es van transferir a la Generalitat les funcions i el servicis de l'administració de l'Estat en matèria d'intervenció de preus.
Per mitjà del Decret de 5 d'octubre de 1982, del Consell de la Generalitat, es va establir la normativa reguladora de la Comissió de Preus de la Generalitat, i per mitjà del Decret 82/1984, de 30 de juliol, del Consell de la Generalitat, es va establir el procediment per a la implantació o la modificació de preus i les tarifes sotmesos al règim d'autorització.
L'alliberament dels preus sotmesos a la intervenció, per mitjà del Reial Decret Llei 7/1996, de 7 de juny, sobre mesures urgents de caràcter fiscal i de foment i d'alliberament de l'activitat econòmica, i la seua publicació d'una sèrie de normes autonòmiques en matèria de transport, que atribuïxen al departament la competència en la dita matèria la intervenció pel que fa a les tarifes de viatgers de les línies de ferrocarril d'àmbit autonòmic dels transports públics de viatgers amb automòbils de turisme (taxis) en àrees de prestació conjunta, –en concret, el Decret 144/1986, de 24 de novembre, del Consell de la Generalitat, pel qual va ser aprovat l'Estatut de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, i el Decret 18/1985, de 23 de febrer, del Consell de la Generalitat, sobre la creació d'àrees de prestació conjunta per als servicis de transport públic de viatgers amb automòbils de turisme–, junt amb l'experiència acumulada durant el període transcorregut des de la publicació de l'esmentada norma, aconsellen la seua adaptació a les circumstàncies actuals, tractant d'articular un procediment àgil i eficaç, el qual permeta un major apropament entre els interessos de les entitats gestores dels servicis i els interessos públics subjacents, sens dubte, en l'autorització de preus.
En virtut d'això, a proposta del conseller d'Empresa, Universitat i Ciència, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell de la Generalitat, en la reunió del dia 10 de juny de 2005,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit
Constituïx l'objecte del present decret la regulació de la composició i el funcionament de la Comissió de Preus de la Generalitat, així com el procediment per a la implantació o la modificació de preus o tarifes dels béns i dels servicis que, segons la normativa aplicable en cada moment, estan sotmesos als règim d'autorització o de comunicació en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, excepte de les tarifes del transport ferroviari d'àmbit autonòmic i les del transport públic de viatges amb automòbils de turisme en àrees de prestació conjunta, que es regixen per la seua normativa específica.
CAPÍTOL II
De la Comissió de Preus de la Generalitat
Article 2. Composició
1. La Comissió de Preus de la Generalitat, adscrita a la conselleria competent en matèria de comerç, esta formada pels següents membres:
– El president, que és el director general competent en matèria de comerç.
– El següents vocals, nomenats pel conseller competent en matèria de comerç:
– Els caps dels servicis territorials competents en matèria de comerç.
– Un vocal en representació de cada una de les conselleries competents en les següents matèries, a proposta d'estes:
· Transports.
· Comerç.
· Consum.
· Medi ambient.
En el cas que dos o més matèries estiguen atribuïdes a la mateixa conselleria, esta en proposa un representant per a cada una:
– Dos vocals en representació de les associacions de consumidors i usuaris, a proposta d'estes.
– Dos vocals en representació de les associacions empresarials més representatives, a proposta d'estes.
– Dos vocals en representació de les organitzacions sindicals més representatives, a proposta d'estes.
– Un vocal en representació de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, a proposta d'estes.
2. Actua com a secretari, amb veu però sense vot, un funcionari de la conselleria competent en matèria de comerç, designat pel conseller.
Article 3. Funcions
1. La Comissió de Preus de la Generalitat exercix les següents funcions:
a) Donar assessorament tècnic en matèria de preus al conseller competent en matèria de comerç.
b) Emetre un informe d'aquells expedients sobre la implantació o la modificació dels preus o de les tarifes de servicis públics, així com els altres que ho requerixen d'acord amb la normativa vigent en la matèria.
c) Totes les funcions de caràcter consultiu i de suport tècnic que es requerixen per a l'execució de la política de preus a la Comunitat Valenciana.
d) Qualsevol altres que, en virtut de les normes específiques, se li atribuïxen.
2. Excepte una disposició que expresse el contrari, els informes de la Comissió de Preus de la Generalitat es consideren facultatius i no vinculants.
Article 4. Règim jurídic
1. La Comissió de Preus de la Generalitat es reunix, després de la convocatòria del seu president, quan així es requerix per a resoldre els assumptes de la seua competència i, en tot cas, una vegada cada sis mesos.
2. La Comissió de Preus de la Generalitat ha d'ajustar el seu funcionament al que disposa el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, per als òrgans col·legiats, i al que preveu el Decret 104/2002, de 18 de juny, del Consell de la Generalitat, pel qual es va crear el Registre d'Òrgans Col·legiats de la Generalitat.
3. El suport administratiu i tècnic de la comissió es duu a terme pel Gabinet Tècnic de Preus.
CAPÍTOL III
Del procediment en matèria d'intervenció de preus
Article 5. Sol·licitud d'aprovació de les tarifes de servicis no gestionats directament per la corporació local titular d'estos
L'autorització per a la implantació o la modificació de les tarifes de servicis no gestionades directament per la corporació local titular d'estos, ha de ser sol·licitada per l'empresa encarregada de la seua gestió, per mitjà de la presentació de l'oportuna sol·licitud, acompanyada de l'estudi econòmic realitzat per a este efecte, davant la corporació local corresponent, acompanyada de la següent documentació:
a) Dades d'identificació personal del sol·licitant
b) Títols administratius necessaris per a la prestació del servici per l'empresa
c) Cobertura geogràfica del servici, per mitjà de la identificació concreta dels punts de proveïment.
d) Memòria descriptiva de l'activitat, que conté els següents punts i aquells altres que en són exigibles per la normativa específica que eventualment regula la respectiva activitat:
– Descripció tècnica del servici de què es tracte
– Detall del procés de prestació del servici, fins a la seua posada a disposició de l'usuari
e) Memòria justificativa correctament motivada de les noves tarifes que es proposen per a la seua autorització.
f) Document expressiu de l'immobilitzat afecte a l'explotació, amb els seus corresponents quadres d'amortització i les seues fonts de finançament.
g) Estructura de l'últim compte d'explotació corresponent a l'últim exercici tancat, així com l'últim disponible, junt amb la previsió pressupostària per partides homogènies per al primer exercici en què és d'aplicació el preu proposat.
h) Justificació de la previsió pressupostària citada en l'apartat anterior.
i) Càlcul de la tarifa que es pretén implantar, amb indicació, si és el cas, de la que és vigent junt a la nova que se sol·licita, i concretar l'augment del percentatge que resulte.
Article 6. Informe de la corporació local
1. El ple de la corporació local, en el termini de trenta dies a partir de l'endemà al de la presentació de la sol·licitud, ha d'emetre informe motivat pel que fa a la tarifa proposada, amb indicació de la que es considere adequada en virtut dels estudis tècnics i econòmics i la documentació aportada, tenint en compte el manteniment de l'equilibri econòmic i financer del servici.
2. L'informe municipal, junt amb la resta de la documentació, s'ha de presentar davant la conselleria competent en matèria de comerç, dirigida al Gabinet Tècnic de preus, en el termini de deu dies, comptadors des de l'endemà de la finalització del termini indicat en l'apartat anterior.
3. Transcorregut el termini per a l'emissió d'informe per part de la corporació local, s'entén favorable, i l'empresa gestora del servici pot en este cas presentar directament la seua sol·licitud davant la conselleria competent en matèria de comerç, junt amb el justificant d'haver-la presentat en el seu dia davant la corporació local corresponent.
Article 7. Sol·licitud d'aprovació de tarifes de servicis gestionats directament per la corporació local titular d'estos
Quan el servici les tarifes del qual es pretén implantar o modificar estiga gestionat de forma directa per la corporació local titular d'este, la sol·licitud d'autorització, si és el cas, s'ha de presentar davant la conselleria competent en matèria de comerç pel mateix ajuntament, acompanyada de la següent documentació:
– Acord del ple municipal, en el qual han de constar les raons que justifiquen la conveniència, l'oportunitat i la necessitat de la nova tarifa.
– Els documents i els justificants a què fan referència les lletres c), d), e) i i) de l'article 5.
– Estudi econòmic, el qual ha de recollir l'estructura de previsió dels costs del servici, que han de ser finançats per la tarifa que se sol·licita.
Article 8. Sol·licitud de documentació addicional
1. El Gabinet Tècnic de Preus pot requerir el sol·licitant per a l'aportació de tota la informació o les dades complementàries o els justificants que siguen necessaris, que s'ha de presentar en el termini de deu dies comptadors des de l'endemà haver rebut la notificació o, si és el cas, en un termini superior quan expressament s'hi determini.
2. El Gabinet Tècnic de Preus pot, vistes les dades econòmiques que resulten de l'estudi presentat per les persones interessades, sol·licitar-los la presentació d'informes auditats per a una millor resolució de l'expedient.
3. El Gabinet Tècnic de Preus ha de sol·licitar, si és el cas, els informes pertinents de les diferents conselleries o altres organismes competents per raó de la matèria, que els han de remetre en el termini màxim de deu dies. Igualment pot demanar assessorament per mitjà de les oportunes assistències tècniques, el cost de les quals és sufragat pel sol·licitant, el qual pot incorporar-lo com a cost del servici als efectes de càlcul de tarifes, sense que supose una ampliació o una suspensió dels terminis establits en el present decret.
4. El Gabinet Tècnic de Preus pot sol·licitar les proves, els dictàmens o els informes a uns altres ens per a la millor resolució de l'expedient de tramitació.
Article 9. Informe de la Comissió de Preus de la Generalitat
L'expedient se sotmet a un informe de la Comissió de Preus de la Generalitat, amb anterioritat a la seua resolució definitiva.
Article 10. Resolució
1. El conseller competent en matèria de comerç resol l'expedient en el termini màxim de tres mesos des de la data d'entrada de la sol·licitud en la conselleria.
2. Transcorregut el citat termini sense haver dictat resolució, les tarifes s'entendran aprovades per silenci administratiu.
3. Les tarifes aprovades no poden excedir del màxim fixat pel Ple de la corporació local en el seu informe o sol·licitud, sempre que els últims es realitzen d'acord amb el que disposen els articles 6.1 i 7, respectivament, del present decret.
4. La resolució pot incorporar les condicions i les obligacions que tendixen a justificar, valorar i optimitzar les inversions en el proveïment d'aigua, les fonts de finançament del qual siguen producte de les tarifes autoritzades.
5. Les resolucions s'han de notificar a les persones interessades i s'ha de publicar un extracte en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana
Article 11. Procediment d'implantació o de modificació de les tarifes d'ofici
1. En aquells casos en què es constate l'aplicació de tarifes sense haver-hi la preceptiva autorització administrativa, així com en aquells altres en què les raons d'interés públic, correctament justificades en l'oportú expedient, ho aconsellen, el procediment per a la implantació o la modificació de les tarifes pot iniciar-se d'ofici, per mitjà de la resolució motivada del conseller competent en matèria de comerç.
2. La citada resolució s'ha de notificar a la corporació local titular del servici i, si és el cas, a l'empresa gestora d'este, perquè en el termini de trenta dies presenten la documentació a què fa referència l'article 5 del present decret.
3. Rebuda la documentació a què fa referència el paràgraf anterior, s'ha d'iniciar el còmput del termini per a resoldre que preveu l'article 10.1, i es tramitarà l'expedient d'acord amb el que disposa amb caràcter general el present decret.
Article 12. Suspensió del terminis
1. Els terminis establits en el present decret es suspenen en els casos i amb els requisits previstos en l'article 42.5 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
2. Les corporacions locals, en els trenta dies de què disposen per a elaborar l'informe, poden suspendre el termini per sol·licitar de la persona interessada la documentació o l'esmena de defectes que consideren necessària.
3. Suspés el termini, la corporació local ha de donar compte d'allò a la conselleria competent de comerç, a través del Gabinet Tècnic de Preus, i han d'incorporar a l'informe municipal totes les actuacions dutes a terme amb motiu de la citada suspensió.
CAPÍTOL IV
Preus sotmesos al règim de comunicació prèvia
Article 13. Procediment de comunicació
La implantació o la modificació dels preus de béns i de servicis que, segons la normativa que és d'aplicació, estiguen sotmesos al règim de comunicació prèvia, s'ha d'ajustar al següent procediment:
a) Presentació de la comunicació per part de l'empresa o entitat corresponent en la conselleria competent en matèria de comerç, per mitjà del Gabinet Tècnic de Preus.
b) Transcorregut un mes des de la presentació de la documentació, excepte que s'haja notificat expressament en sentit contrari, són d'aplicació els preus que s'hi indiquen.
c) Els preus comunicats han de tindre una vigència mínima d'un any, excepte causes excepcionals, a partir de l'efectiva aplicació; transcorregut este es pot procedir de nou a la seua modificació.
Article 14. Supòsits especials
1. Quan la importància o la complexitat de la implantació o la modificació proposada així ho requerisca, la conselleria competent en matèria de comerç pot ajornar fins un mes més l'entrada en vigor dels preus o de les tarifes comunicats. La pròrroga del termini ha de ser notificada a les persones interessades dins del mes següent de la presentació de la comunicació.
2. Transcorregut este segon termini, es poden aplicar els preus comunicats inicialment.
CAPÍTOL V
Règim sancionador
Article 15. Infraccions i sancions
Les infraccions, d'acord amb el que disposa el present decret, han de ser sancionades segons el que disposa la Llei 2/1987, de 9 d'abril, de la Generalitat, d'Estatut dels Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana, i la resta de normativa vigent.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Els expedients que, a l'entrada en vigor del present decret, es troben en procés de tramitació, s'han de resoldre d'acord amb el procediment previst en el Decret 82/1984, de 30 de juliol, del Consell de la Generalitat.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogats el Decret de 5 d'octubre de 1982, del Consell de la Generalitat, pel qual s'establia la normativa reguladora de la Comissió de Preus de la Generalitat, i el Decret 82/1984, de 30 de juliol, del Consell de la Generalitat, pel qual s'establia el procediment per a la implantació o la modificació dels preus i de les tarifes sotmesos al règim d'autorització.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Es faculta el conseller competent en matèria de comerç per a dictar les normes necessàries per al desplegament i l'execució del que disposa el present decret.
Segon
El present decret entra en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 10 de juny de 2005
El president de la Generalitat,
FRANCISCO CAMPS ORTIZ
El conseller d'Empresa, Universitat i Ciència,

linea
Mapa web