Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Resolució de 25 d'octubre de 1991, del Director General del Tresor i Política Finacera, per la qual concedeix l'autorització al Reglament del Defensor del Client de les Caixes Valencianes.

(DOGV núm. 1665 de 18.11.1991) Ref. Base de dades 3256/1991

Resolució de 25 d'octubre de 1991, del Director General del Tresor i Política Finacera, per la qual concedeix l'autorització al Reglament del Defensor del Client de les Caixes Valencianes.
Vist l’escrit d’aqueixa federació de data 8 d’octubre, al qual s'adjunta la proposta de Reglament del Defensor del Client, en sol·licitud de la preceptiva autorització administrativa.
Atés que la disposició addicional del Decret 13/1991, de 21 de gener, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regula la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis, estableix que aquesta havia d'elaborar un reglament que regulés la forma, el termini, els requisits i el procediment per a efectuar les reclamacions i tota la resta de qüestions relatives al Defensor dels Clients.
Atés que, d'acord amb el que disposa la disposició addicional esmentada, la facultat d’autorització del Reglament del Defensor del Client correspon a la Conselleria d'Economia i Hisenda.
Atés que el reglament esmentat fou aprovat pel Consell General de la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis, reunit en sessió realitzada el passat dia 10 de juliol, a excepció de l’article segon, per a la redacció definitiva del qual es va facultar el Secretari General.
Vist que el Reglament del Defensor del Client s'ajusta al contingut de la Llei de la Generalitat Valenciana 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvis, i al Decret 13/1991, de 21 de gener, del Consell, pel qual es regula la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis.
Vist tot això i consultada la normativa legal aplicable, fent ús de les atribucions que tinc conferides pel Decret 132/1991, de 23 de juliol, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Economia i Hisenda, resolc:
Concedir l'autorització al Reglament del Defensor del Client, aprovat pel Consell General de la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis, amb la redacció de l'article segon feta per la Secretaria General.
València, 25 d'octubre de 1991. - El Director General del Tresor i Política Financera: Leandro García Menéndez.
REGLAMENT DEL DEFENSOR DEL CLIENT DE LA
FEDERACIO VALENCIANA DE CAIXES D'ESTALVIS
CAPITOL I
Designació
Article primer
1. El Defensor del Client de les Caixes Valencianes és la figura encarregada de vetllar per la protecció dels interessos dels clients en les relacions d'aquests amb les caixes. El seu nomenament serà efectuat pel Consell General de la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis per acord de la majoria absoluta dels seus membres.
2. El domicili de l'oficina del Defensor del Client es correspondrà amb el de la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis.
CAPITOL II
Ambit d'actuació
Article segon
Les competències del Defensor del Client s'estendran necessàriament a totes les caixes integrades en la federació, i també a les operacions o serveis de caràcter financer que realitzen les societats que hi estan vinculades. A aquest efecte s'entendrà per societats vinculades a les caixes d'estalvis aquelles que formen part del seu grup econòmic, entenent per això el que disposa l'article 4 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del Mercat de Valors.
CAPITOL III
Requisits, incompatibilitats i limitacions
Article tercer
1. El nomenament del Defensor del Client haurà de recaure en persona de prestigi reconegut que poseesca la suficient preparació tècnica i capacitat professional per a l’exercici de les funcions que s'atribueixen al càrrec, a més d'haver mantingut una trajectòria personal d'honorabilitat comercial i professional reconeguda.
2. Constituirà requisit indispensable d’aquesta persona la seua total independència respecte de les caixes d’estalvis. Per aquest motiu, el Defensor del Client no podrà estar lligat, al marge de la relació professional, a les caixes d’estalvis federades, ni a les societats financeres que hi estiguen vinculades, per contractes d’obres, serveis, subministraments o treballs retribuïts, durant el període d’exercici del càrrec i els dos anys següents, comptats a partir del cessament; a més, se li aplicarà la limitació establerta en l’article 35 de la Llei de la Generalitat Valenciana 1/1990, de 22 de febrer, sobre Caixes d'Estalvis.
CAPITOL IV
Duració del mandat i causes de cessament
Article quart
L’exercici del càrrec de Defensor del Client tindrà una duració de tres anys i podrà ser renovat per períodes iguals.
Article cinqué
1. El Defensor del Client cessarà en l’exercici del seu càrrec per algunes de les causes següents:
a) Expiració del termini per al qual fou designat.
b) Pèrdua dels requisits que en condicionen l’elegibilitat.
c) Mort o incapacitat sobrevinguda.
d) Renúncia.
e) Acord del Consell General de la federació, adoptat per majoria absoluta, i fonamentat en actuació notòriament negligent en el desenvolupament de la seua activitat o en qualsevol altra causa greu.
2. En cas de vacant, el Consell General de la federació haurà de designar nou Defensor del Client en el termini de dos mesos comptat a partir de la data en que es produí la vacant.
CAPITOL V
Funcions
Article sisé
1. Seran funcions del Defensor del Client la tutela i salvaguarda dels drets i interessos dels clients de les entitats sobre les que tinga competència, derivats de les seues relacions amb aquestes, i també propiciar que aquestes relacions es desenvolupen segons els principis de bona fe, equitat i mútua confiança. El Defensor del Client, en l’exercici de les seues funcions, actuarà amb absoluta integritat i objectivitat, assegurant en tot moment el secret respecte a les dades utilitzades.
2. En particular, corresponen al Defensor del Client, entre d'altres, les funcions següents:
a) Resoldre les reclamacions que els clients formulen en relació amb operacions o serveis de caràcter financer.
b) Informar a la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis o, si és el cas, a qualsevol de les entitats a què s'estenga la seua competència, sobre tots aquells aspectes que, al seu judici, puguen suposar un enfortiment de les bones relacions que han d’existir entre aquestes entitats i els seus clients.
CAPITOL VI
Obligacions amb el Defensor del Client
Article seté
1. La Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis adoptarà totes les mesures que siguen pertinents perquè el Defensor del Client puga exercir les seues funcions amb la necessària agilitat, eficàcia i eficiència, vetllant, de manera especial, per l'autonomia de la seua actuació, sense perjudici de la seua dependència de la Secretaria General de la Federació.
2. Són competència de la federació, entre d'altres, les funcions següents:
a) Aprovar anualment un pressupost de despeses per al funcionament adequat de l’oficina del Defensor del Client, a proposta d'aquest, i liquidar-lo.
b) Col·laborar amb el Defensor del Client en tot allò que contribuesca a millorar l’eficàcia de la seua actuació, facilitant-li tota la informació que sol·licite en matèria que siga de competència de la federació.
c) Divulgar l’existència de la figura del Defensor del Client, en la forma que estime oportuna, i informar sobre el contingut del seu reglament de funcionament.
d) Valorar las queixes que puguen formular-s'hi en relació amb l'actuació del Defensor del Client, a l’efecte del que preveu la lletra e) de l'apartat 1 de l'article cinqué d'aquest reglament.
3. Les entitats sobre les quals exercesca la seua competència el Defensor del Client tindran l’obligació de facilitar-li tota la informació que aquest els sol·licite en relació amb les operacions o els serveis prestats per aquestes que siguen objecte de reclamació per part dels clients.
CAPITOL VII
De les reclamacions i resolucions
Article vuité
1. La presentació i la tramitació de reclamacions davant el Defensor del Client tindran caràcter gratuït per a la persona interessada i no es podrà exigir cap pagament por aquests conceptes.
2. Constituirà requisit indispensable per a admetre a tràmit qualsevol reclamació, acreditar que aquesta s'ha efectuat prèviament davant l’entitat on hagen tingut lloc els fets causants d'aquesta i que ha estat desestimada totalment o parcialment, o que ha transcorregut un mes des de la data de la presentació sense haver rebut resposta, en aquest cas l’entitat paralitzarà el curs de la reclamació esmentada. Així mateix, no es podran tramitar aquelles reclamacions que siguen objecte de litigi davant els tribunals ordinaris de justícia.
3. El procediment de reclamació s'iniciarà a instància del client, mitjançant escrit dirigit al domicili de l'oficina del Defensor del Client o al seu apartat de correus.
En aquest escrit es farà constar:
a) Nom, cognoms i domicili de la persona interessada i, si és el cas, a més, de la persona que la represente, justificant la representació. Número del Document Nacional d'Identitat per a les persones físiques i les dades, referides a registre públic per a les jurídiques.
b) Denominació o raó social de l’entitat a què es refereix l’escrit, i oficina o oficines on s'haguessen produït els fets objecte de la reclamació.
c) Fets, raons i sol·licitud on es concreten, amb claredat, les qüestions sobre les quals se sol·licita el pronunciament del servei, fent constar-hi expressament que aquestes no són objecte de litigi davant els tribunals ordinaris de justícia.
d) Lloc, data i firma.
A més, el reclamant haurà d’aportar-hi les proves documentals en què base la reclamació.
Només es tramitaran les reclamacions que es formulen per escrit, facen referència a operacions concretes i complesquen els requisits assenyalats anteriorment.
4. Les reclamacions hauran de presentar-s'hi dins de l'any següent comptat des de la data en què s'haguessen produït el fet o els fets determinants de la reclamació.
Les reclamacions rebudes pel Defensor del Client una vegada transcorregut el termini establert en el paràgraf anterior i les que facen referència a matèries alienes a la seua competència seran refusades.
5. L’actuació del defensor se suspendre immediatament en el cas que el client opte per acudir als tribunals al llarg de la tramitació de l’expedient.
Article novè
Els expedients de reclamació tramitats pel Defensor del Client s'hauran de resoldre en el termini de sis mesos, comptat a partir de la data de l'admissió a tràmit.
Article deu
Les resolucions del Defensor del Client, en l’exercici de les seues funcions, seran d'acceptació voluntària per al reclamant. Tanmateix, aquestes resolucions seran d’acatament obligat per a les entitats afectades, sempre que el reclamant haja fet acceptació formal de la resolució i renúncia expressa a l’exercici d'altres accions.
Article onze
Són, en tot cas, excloses de la competència del Defensor del Client:
a) Les dirigides a entorpir o dilatar l'exercici de qualsevol dret de les caixes enfront del client.
b) Aquelles la quantia individual de les quals, sumats tots els conceptes objecte de la reclamació, supere els deu milions de pessetes.
CAPITULO VIII
Memòria anual
Article dotze
Dins del primer trimestre de cada any, el Defensor del Client presentarà davant el Consell General de la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis i trametrà a cadascuna de les entitats que utilitzen els seus serveis i a la Conselleria d'Economia i Hisenda, una Memòria explicativa de les activitats realitzades al llarg de l'any anterior, que inclourà necessàriament un resum estadístic de les reclamacions presentades i tramitades, detallant-hi el resultat dels expedients arxivats.
DISPOSICIO FINAL
El desplegament, si escau' dels aspectes recollits en aquest reglament serà competència del Consell General de la Federació Valenciana de Caixes d'Estalvis.

linea
Mapa web