Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 187/2002, de 19 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Estructura i Funcionament del Consell Valencià del Voluntariat. [2002/X12814]

(DOGV núm. 4385 de 25.11.2002) Ref. Base de dades 5176/2002

DECRET 187/2002, de 19 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Estructura i Funcionament del Consell Valencià del Voluntariat. [2002/X12814]
La Constitució espanyola de 1978, en l'article 9.2, establix: “Correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguen reals i efectives, remoure els obstacles que impedisquen o dificulten la seua plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social”.
Així mateix, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en el seu article 1.3, determina que la Comunitat Valenciana ha de reforçar la democràcia i garantir la participació de tots els ciutadans en la consecució dels seus fins, incidint novament en l'article 2 en l'obligació de la Generalitat Valenciana de “…facilitar la participació dels valencians en la vida política, econòmica, cultural i social“.
Tal obligació resulta extensible, en el modern Estat social i democràtic de Dret, a la necessitat de garantir la possibilitat que ha de tindre tota la ciutadania de participar en la construcció d'una societat més solidària i justa, objectiu en què el moviment voluntari té un destacat paper que la responsabilitat pública, d'acord amb les recomanacions de l'Assemblea General de les Nacions Unides, ha de reconéixer, facilitar i promoure, fomentant a més l'intercanvi de coneixements i experiències entre els voluntaris.
La Llei 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat Valenciana, del Voluntariat, articula les mesures de suport, foment i participació que permeten donar suport a les distintes modalitats de solidaritat social, garantix el respecte als drets de què desenrotllen activitats de voluntariat, establix els mecanismes de col·laboració entre tals entitats i les administracions públiques, afavorix el desenrotllament de l'acció voluntària dels distints àmbits de la vida ciutadana per mitjà de fórmules de col·laboració i, en definitiva, garantix la qualitat de l'acció voluntària per a millor compliment dels fins que perseguixen.
Com a mitjà per a impulsar la participació ciutadana en les entitats de voluntariat i de facilitar la col·laboració entre les entitats i els poders públics en la gestió, el seguiment i l'avaluació de les actuacions, la Llei crea el Consell Valencià del Voluntariat, tot establint en el seu article 25 que es desenrotllarà reglamentàriament la seua estructura i funcionament.
En virtut d'allò que s'ha exposat, a proposta del conseller de Benestar Social, d'acord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i després de la deliberació del Govern Valencià, en la reunió del dia 19 de novembre de 2002,
DECRETE
Article únic
S'aprova el Reglament d'Estructura i Funcionament del Consell Valencià del Voluntariat, el text del qual figura en l'annex que acompanya al present decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
El Consell Valencià del Voluntariat es constituirà en el termini de tres mesos, a partir de l'entrada en vigor del present decret.
Dins d'este termini hauran de realitzar-se eleccions per a la designació de representants de les entitats del voluntariat a què es referix l'article 25 de la Llei 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat Valenciana, del Voluntariat. Una vegada realitzades aquelles es comunicarà a la Conselleria de Benestar Social la identitat de les persones elegides als efectes del seu nomenament pel titular de la conselleria.
Les distintes conselleries, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, així com les entitats a què es referix l'article 25 de la Llei 4/2001, de 19 de juny, del Voluntariat, hauran de proposar a la Conselleria de Benestar Social la identitat de la persona designada als efectes del seu nomenament pel titular de la conselleria.
Segona
S'autoritza el conseller competent en matèria d'assumptes socials per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per a l'aplicació i el desenrotllament del present decret.
Tercera
El present decret entrarà en vigor el mateix dia de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 19 de novembre de 2002
El president de la Generalitat Valenciana,
JOSÉ LUIS OLIVAS MARTÍNEZ
El conseller de Benestar Social,
RAFAEL BLASCO CASTANY
ANNEX
Reglament d'estructura i funcionament del Consell Valencià del Voluntariat
Article 1. Naturalesa i règim jurídic
1. El Consell Valencià del Voluntariat és l'òrgan col·legiat de la Generalitat Valenciana de participació i consulta en matèria de voluntariat, adscrit a la conselleria competent en matèria d'assumptes socials.
2. El Consell Valencià del Voluntariat es regix per la Llei 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat Valenciana, del Voluntariat; pel present Reglament i pel reglament intern del qual es dote en virtut de l'article 24 de la norma legal citada.
En tot cas, li serà d'aplicació la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, pel que fa als òrgans col·legiats, en allò que siga bàsic.
Article 2. Composició del Consell
El Consell Valencià del Voluntariat, de conformitat amb l'article 25 de la Llei 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat Valenciana, del Voluntariat, estarà constituït per:
a) president.
b) Vicepresident.
c) Secretari.
d) Vocals.
Article 3. El president
La presidència correspondrà al titular de la conselleria competent en matèria d'assumptes socials, o a la persona que delegue.
Article 4. Funcions del president
Correspon a la presidència del Consell:
a) Exercir la representació legal del Consell, actuant com a portaveu.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries, així com la fixació de l'orde del dia, tenint en compte les peticions dels vocals presentades amb la suficient antelació.
c) Presidir les sessions i moderar el desenrotllament dels debats, podent suspendre'ls per causes justificades.
d) Dirimir amb el seu vot els empats de les votacions que s'efectuen en les sessions del Ple del Consell.
e) Visar les actes i certificats dels acords del Consell.
f) Assegurar el compliment de les disposicions legals i les establides en el present reglament, tot resolent les qüestions que suscite la seua aplicació.
g) Exercir totes aquelles altres funcions que siguen inherents a la seua condició de president de l'òrgan col·legiat, així com aquelles que no estiguen expressament atribuïdes a un altre òrgan del Consell.
Article 5. El vicepresident
La vicepresidència serà exercida pel representant que, segons el que disposa l'article 25.1.b) de la Llei 4/2001, de 19 de juny, del Voluntariat, siga elegit pels membres del Consell.
Article 6. Funcions del vicepresident
Correspon al vicepresident del Consell:
a) Substituir el president en els casos de vacant, malaltia o absència.
b) Totes les funcions que li siguen delegades pel president i aquelles que el Ple li poguera encomanar.
Article 7. El secretari
El secretari del Consell serà designat pel president d'entre els membres del Consell, i actuarà amb veu i vot.
En cas de vacant, absència o malaltia, el secretari serà substituït pel vocal de menor edat en el Ple o, si és procedent, en la Comissió.
Article 8. Funcions del secretari
Correspon al secretari:
a) La gestió dels assumptes del Consell, tant del Ple i de les comissions, tot preparant les seues sessions.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions, així com les oportunes notificacions i citacions als membres per orde del president.
c) Rebre les sol·licituds d'informació que formulen els seus membres, així com qualssevol altra classe d'escrits dirigits al Consell o al seu president.
d) Facilitar als membres del Consell la informació i l'assistència per al millor desenrotllament de les funcions a ells assignades.
e) Elaborar la previsió de despeses anuals.
f) Redactar i autoritzar les actes de les sessions.
g) Expedir, amb el vistiplau del president, certificats dels acords adoptats.
h) Custodiar les actes i tots aquells documents, llibres o publicacions que es consideren d'interés.
Article 9. Els vocals
1. Integren el Consell com a vocals les persones mencionades en els apartats d) a r), estos dos inclusivament, del número 1 de l'article 25 de la Llei 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat Valenciana, del Voluntariat.
2. Corresponen als vocals els següents drets:
a) Rebre amb una antelació mínima de 8 dies les convocatòries a les reunions corresponents, les quals contindran l'orde del dia de les mateixes i la informació procedent sobre els temes que figuren en l'orde del dia.
b) Assistir a les reunions i participar en els debats, tot exposant la seua opinió i formulant les propostes que consideren convenients.
c) Exercir el seu dret al vot, expressar el seu sentit i els motius que el justifiquen, així com formular el seu vot particular.
d) Proposar a la Secretaria del Consell la inclusió de punts en l'orde del dia de les sessions ordinàries i formular precs i preguntes. Quan la proposta d'inclusió en l'orde del dia siga presentada per un terç dels vocals, l'assumpte s'inclourà preceptivament en aquella.
e) Sol·licitar per mitjà d'escrit presentat davant de la Secretaria del Consell, la convocatòria extraordinària del Ple o d'alguna de les comissions del Consell. La reunió sol·licitada haurà de ser preceptivament convocada quan la petició vaja avalada per la mitat més un dels membres totals del Consell o, si és procedent, de la Comissió corresponent.
f) Obtindre la informació necessària per a complir degudament les funcions que té assignades. A l'efecte hauran de formular per escrit la petició corresponent dirigida a la Secretaria o bé sol·licitar-la oralment durant la sessió del Consell.
g) Totes aquelles funcions que siguen inherents a la seua condició.
Article 10. Nomenament
1. El nomenament dels membres del Consell Valencià del Voluntariat correspon al titular de la Conselleria competent en matèria d'assumptes socials, amb la prèvia designació dels mateixos per part de les institucions o entitats mencionades en l'article 25.1 de la Llei 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat Valenciana, del Voluntariat.
2. El nomenament es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Article 11. Compensacions
La pertinença al Consell Valencià del Voluntariat no implica cap retribució. No obstant això, per al desenrotllament adequat de les funcions dels seus membres, així com en compensació per les despeses generades per la seua assistència a les reunions del Ple i, si és procedent, a les seues comissions, es percebran les compensacions i les indemnitzacions establides en la normativa vigent.
Article 12. Funcionament
1. El Consell funcionarà en Ple. També podrà actuar per mitjà de comissions. Tant un com altres podran anomenar grups de treball.
2. El Ple es reunirà amb caràcter ordinari almenys, una vegada al semestre, si bé podrà realitzar sessions extraordinàries totes aquelles vegades que les convoque el seu president a iniciativa pròpia o a petició de la meitat més un dels membres de dret del Consell.
3. Les comissions es reuniran amb caràcter ordinari amb la periodicitat que fixe la Comissió, d'acord amb la gestió dels assumptes que tinga atribuïts. Amb caràcter extraordinari, les comissions podran ser convocades pel seu president, a iniciativa pròpia o a petició de la mitat més un dels membres totals de la Comissió respectiva.
Article 13. El Ple
1. El Ple del consell el formen el president, el vicepresident, els vocals i el secretari que actuarà amb veu i vot.
2. Correspon al Ple l'exercici de les competències atribuïdes al Consell en l'article 26 de la Llei 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat Valenciana, del Voluntariat, així com l'aprovació del seu reglament intern amb una majoria de dos terços dels seus membres.
Article 14. Les Comissions
1. El Consell formarà en el seu si tres Comissions Permanents:
a) La Comissió de Projectes i Programes del Voluntariat.
b) La Comissió de Relacions Externes
c) La Comissió Tècnica.
2. Sense perjuí de l'anterior, i quan per la importància de l'assumpte així es considere convenient, podran crear-se Comissions No Permanents, la composició i les funcions de les quals s'establiran en l'acord de creació adoptat pel Ple.
3. La composició de cada una de les Comissions serà la següent:
a) El president, que serà un dels vocals que representa, en raó del càrrec, a alguna de les conselleries de l'administració de la Generalitat Valenciana, la designació del qual correspondrà al president del Consell.
b) Quatre vocals elegits pel Ple, entre els seus membres. Dos dels quals seran representants d'entitats del voluntariat.
c) El secretari, que serà el del Consell.
4. Les funcions de les Comissions Permanents seran les establides en els articles següents. Sense perjuí de l'anterior, el seu coneixement inclourà tots aquells assumptes que li siguen delegats pel Ple del Consell.
Article 15. De la Comissió de Projectes i Programes de Voluntariat
A la Comissió de Projectes i Programes de Voluntariat li correspondrà:
a) L'estudi i informe de totes aquelles iniciatives que li siguen presentades pel Ple del Consell en matèria de voluntariat.
b) Aquelles altres que puguen sorgir de la pròpia Comissió, a fi de dissenyar els projectes, definir les estratègies i establir la metodologia de les actuacions proposades.
Article 16. De la Comissió de Relacions Externes
A la Comissió de Relacions Externes li correspondrà:
a) Facilitar la trobada entre les entitats que desenrotllen programes de voluntariat i la Generalitat Valenciana.
b) Propiciar el contacte entre les pròpies entitats i el d'estes amb el Consell.
c) Establiment de relacions amb altres entitats de la societat civil que, sense participar directament de l'acció voluntària, siguen susceptibles de la necessària sensibilització per a implicar-les personalment, tècnicament o econòmicament en la consecució d'objectius que redunden en benefici del voluntariat.
Article 17. De la Comissió Tècnica
A la Comissió Tècnica li correspondrà:
a) L'estudi i l'informe de tots els aspectes legals, econòmics, metodològics i anàlegs que afecten tant a les iniciatives del Consell com a les de cada una de les Comissions.
b) Elevar al Consell les propostes que hagen de ser remeses a altres administracions públiques.
Article 18. Convocatòries
1. Les sessions ordinàries del Ple i de les Comissions seran convocades pels respectius presidents, almenys, amb 8 dies hàbils d'antelació, llevat que per altres raons d'urgència, degudament justificada, hagen de ser convocades amb caràcter extraordinari, en este cas es podran convocar amb 72 hores d'antelació.
2. Les convocatòries s'efectuaran per escrit i hauran d'indicar el dia, l'hora i el lloc de les reunions que s'han de realitzar, així com l'orde del dia i hi incloure, si és procedent, la documentació adequada per a l'estudi previ.
3. En la citació per a la primera convocatòria s'inclourà la citació per a la segona. El temps que haurà de mediar entre la primera i la segona convocatòria no serà inferior a una hora.
Article 19. Constitució
El Ple del Consell i les Comissions quedaran vàlidament constituïts quan concórreguen dos terços, almenys, dels seus components en primera convocatòria, o la meitat més un dels seus membres en segona, havent d'estar presents el president i el secretari de cada òrgan o, si és procedent, els que legalment els substituïsquen.
Article 20. Règim d'adopció dels acords
1. Només es podran adoptar acords sobre punts que figuren en l'orde del dia, llevat que estiguen presents tots els membres del Ple o de la Comissió, siga declarada la urgència de l'assumpte i s'acorde per unanimitat la seua inclusió en l'orde del dia.
2. Per a l'adopció d'acords es requerirà preferentment el consens de les parts i quan això no siga possible, serà prou la majoria simple dels vots dels assistents, dirimint els empats el vot del president. El vot serà individual, podent a més ser secret quan ho sol·licite algun dels assistents o així ho acorde el president de cada òrgan.
3. De cada sessió s'alçarà un acta pel secretari, que contindrà la indicació de les persones assistents, l'orde del dia, les que hagen intervingut, així com les circumstàncies de lloc i temps en què s'han realitzat, els punts principals de la deliberació de forma succinta i substancial, la forma i resultats de la votació i el contingut dels acords, i s'aprovarà en la següent sessió.
4. Qualsevol membre del Consell o de les comissions té dret a sol·licitar la transcripció íntegra de la seua intervenció en cada sessió, sempre que aporte en l'acte, o en un termini de 48 hores, escrit que es corresponga exactament i fidelment amb la seua intervenció, fent-se constar així en l'acta i s'unirà còpia autèntica de l'escrit a esta.

linea
Mapa web