Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDRE de 15 de maig de 2007, de la Conselleria de Territori i Habitatge, per la qual es regula el cost de transformació de la superfície vinculada a les declaracions d'interés comunitari per al càlcul del cànon d'ús i aprofitament establit per la Llei 10/2004, de 9 de desembre, del sòl no urbanitzable.. [2007/6383]

(DOGV núm. 5517 de 22.05.2007) Ref. Base de dades 6492/2007

ORDRE de 15 de maig de 2007, de la Conselleria de Territori i Habitatge, per la qual es regula el cost de transformació de la superfície vinculada a les declaracions d'interés comunitari per al càlcul del cànon d'ús i aprofitament establit per la Llei 10/2004, de 9 de desembre, del sòl no urbanitzable.. [2007/6383]
La Llei 4/1992, de 5 de juny, del sòl no urbanitzable, va introduir, juntament amb la innovadora institució de la declaració d'interés comunitari, la figura del cànon d'aprofitament urbanístic al qual, llevat de les excepcions, havien de satisfer els promotors de cada actuació als respectius municipis.
L'objecte d'aquest gravamen estava clarament exposat en el mateix article 16.4 de l'esmentada llei que consistia en "la recuperació per la col•lectivitat de part del valor derivat directament de l'atribució de l'ús o aprofitament...", en concordança amb el que ha exposat l'article 47 segon de la Constitució espanyola ("la comunitat participarà en les plusvàlues que genere l'acció urbanística dels ens públics").
La seua valoració estava determinada "prenent com a base la diferència de valor que resulte per al terreny com a conseqüència de la dita atribució respecte a l'inicial d'aquest. La quota serà del dos per cent anual". Igualment, l'apartat 4 de l'article 16 prosseguix: "Per acord dels ajuntaments afectats i per raons de foment podran concedir-se, per un termini determinat, reduccions i, fins i tot, exempcions del cànon, ja siga per a determinades activitats o per a les que s'implanten en àrees geogràfiques concretes."
La valoració del cànon, per tant, es basava en paràmetres subjectes a un alt grau de discrecionalitat possibilitant subsidiàriament, en cas d'inexistència de referències objectives i generals, aplicar "la renda residual de la terra, deduint de la potencial del negoci els costos de producció i amortització, com també el benefici industrial". Tots estos criteris no van resultar desenvolupats i harmonitzats després de l'aprovació de la llei que, en la seua disposició final segona, autoritzava expressament el Govern Valencià per a dictar les normes reglamentàries que consideraren necessàries. No obstant això, la pràctica habitual d'aquesta llei no va considerar la necessitat del seu posterior desenvolupament.
De l'anàlisi del conjunt de propostes de cànon efectuades durant la vigència de la Llei 4/1992, es constata la multitud de criteris i justificacions efectuades respectes d'aquestes, i resulta fins i tot que determinades propostes de cànon d'aprofitament urbanístic efectuades pels ajuntaments no tenien cap motivació, requisit exigit per la mateixa Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i reconegut en via jurisdiccional, (sentències del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, sala contenciosa administrativa, 25 d'abril de 2001, secció 1ª [JUR 2001\273837], o de 12 de juny de 2003, secció 3ª [JUR 2004\23917]).
La postura de l'administració autonòmica ha sigut, amb caràcter general, la d'honorar les propostes municipals formulades, tant amb vista a l'estricte respecte de les competències locals com al reconeixement que les entitats municipals són les màximes coneixedores de la realitat física i social del seu respectiu territori.
Amb l'aprovació de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, del sòl no urbanitzable es produïx un canvi substancial respecte als criteris de determinació del cànon d'ús i aprofitament que, en l'article 34.2, el definix com la "quantia corresponent al cost econòmic que es derivaria de la transformació d'un sòl urbanitzable per a l'obtenció d'una parcel•la de superfície, ús i aprofitament equivalent a la vinculada per la declaració d'interés comunitari".
Una rígida interpretació d'aquesta norma, exclusivament atesos els criteris del cost urbanitzador, no fa viable gran part d'actuacions que, per definició, exclusivament poden ubicar-se a sòl no urbanitzable, tant aquelles pròpiament agrícoles com aquelles altres les caracORDRE de 15 de maig de 2007, de la Conselleria de Territori i Habitatge, per la qual es regula el cost de transformació de la superfície vinculada a les declaracions d'interés comunitari per al càlcul del cànon d'ús i aprofitament establit per la Llei 10/2004, de 9 de desembre, del sòl no urbanitzable. [2007/6383]Conselleria de Territori i Habitatgeterístiques de les quals requerisquen la seua ubicació aïllada, ja siguen industrials o de caràcter terciari.
Si bé l'esperit de la norma és, com no pot ser d'una altra manera, restringir en el sòl no urbanitzable comú tots els usos aliens a l'estrictament agrícola, forestal, ramader o cinegètic, no és menys cert que dins d'una ordenació racional del territori resulten imprescindibles determinades actuacions que aquesta administració autonòmica pot i ha d'adequar la seua instal•lació en el sòl rústic.
Ha de ponderar-se de forma suficient, respectant els criteris restrictius i de sostenibilitat necessaris, i exclusivament aquelles actuacions que la llei expressament reconega, l'oportunitat i la necessitat de l'actuació proposada, en el concret emplaçament previst, valorant finalment la proposició de cànon que es formule.
El Decret 67/2006, de 19 de maig, pel qual s'aprova el Reglament d'ordenació i gestió territorial i urbanística (ROGTU) ha suposat dotar de més claredat els criteris de quantificació del cànon i així, l'article 463, establix dos conceptes que, segons el precepte, han de multiplicar-se per a l'obtenció d'aquest:
Superfície vinculada: l'ocupada per l'activitat.
Cost de transformació: Serà regulat per ordre de la conselleria competent en matèria de territori i serà substancialment distint per a cada una de les activitats a fi de tindre en compte la diversitat de condicions reals d'implantació d'aquestes en el territori.
Davant de tota aquesta conjuntura és necessària l'execució de la remissió efectuada per l'art. 463.2 del Reglament d'ordenació i gestió territorial i urbanística (ROGTU) ja que serà mitjançant una ordre d'aquesta Conselleria de Territori i Habitatge per la qual es regule el cost de transformació de la superfície vinculada que fonamente les bases de valoració davant dels diversos tipus d'actuació.
Aquestes bases han d'harmonitzar el conjunt de propostes de cànon d'ús i aprofitament que, motivadament, efectuen els respectius ajuntaments respecte de cada sol•licitud de declaració d'interés comunitari, conforme requerix l'article 34 de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, del sòl no urbanitzable conforme redacció donada per Llei 14/2005, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió financera i administrativa, i d'organització de la Generalitat. Així mateix, serviran de criteri per a aquesta administració autonòmica a fi d'ajustar l'establiment definitiu del cànon d'ús i aprofitament per a cada una de les declaracions d'interés comunitari que s'atorguen en la nostra Comunitat.
Des d'aquestes perspectives i conforme a l'ordre assenyalat per la mateixa Llei 10/2004, de 9 de desembre, del sòl no urbanitzable, cap en primer terme distingir els següents grups d'acord amb els usos sol•licitats:
1. Activitat vinculada a la utilització dels recursos naturals
– Explotació de recursos geològics o hidrològics.
– Generació d'energia renovable.
2. Activitat industrial.
3. Activitats terciàries o de serveis. En aquest apartat i atesa la singular incidència d'aquestes actuacions en el territori valencià cap, amb caràcter singular, regular els usos consistents en:
– Campaments de turisme.
– Allotjament rural
Els valors que per a cada un dels usos es proposen partixen, en primer terme, de l'experiència administrativa obtinguda des de l'aprovació de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, del sòl no urbanitzable, com també diversos estudis i anàlisis tècniques d'implantació d'activitats. Igualment s'han atés diferents propostes que des de diversos col•lectius afectats per usos i aprofitaments objecte de declaració d'interés comunitari s'han realitzat davant d'aquesta Conselleria de Territori i Habitatge, coneixedors de la dificultat que comporta la determinació objectiva de costos de transformacions genèrics per a aquestes actuacions.
Sense perjudici de deixar obert un determinat interval on, de forma justificada, els municipis efectuen la proposta, aquests valors han de resultar efectius per al conjunt de sol•licituds objecte de declaració d'interés comunitari.
Per raó del que s'ha exposat, i fent ús de les facultats que em conferix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,
ORDENE
Primer
Regular el cost de transformació de la superfície ocupada pels usos i aprofitaments objecte de declaració d'interés comunitari a l'efecte de determinar el cànon d'ús i aprofitament.
Segon
Classificar els usos i aprofitaments d'acord amb les categories següents:
a) Activitat industrial
1. Superfície ocupada
S'ha d'entendre com a tal la superfície ocupada per la construcció, qualsevol classe d'urbanització, viari interior, aparcament o zona d'emmagatzemament o depòsit.
En tot cas aquesta superfície ha de ser inferior al 50% de la parcel•la, en els termes establits per l'article 27.3 de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, del sòl no urbanitzable.
2. Cost de transformació
No serà inferior a 30 euros/m², excepte que excepcionalment i motivadament s'aporte i accepte un cost inferior, per mitjà d'informe tècnic municipal, degudament justificat, no admetent-se un cost inferior a 20 euros/m².
Respecte del viari, s'aplicarà estimativament el cost de 20 euros /m².
Respecte de les declaracions d'interés comunitari ja atorgades i per als supòsits d'ampliació, es considera que cal aplicar la regla proporcional per a l'obtenció del cost de transformació. Per al canvi d'ús, el càlcul es referirà a la totalitat de l'actuació, llevat que l'edificació es trobe catalogada.
b) Explotació de recurs geològics o hidrològics
1. Superfície ocupada
Per superfície ocupada únicament es tindrà en compte la que efectivament servisca de suport a qualsevol tipus d'edificació com casetes i construccions auxiliars fixes, a les quals s'ha d'afegir el viari intern d'accés a aquestes. Els elements de l'explotació no seran computables, (fronts de treball, zona d'abassegament, estèrils, etc.)
2. Cost de transformació
Aquest cost serà com a mínim de 12 euros/m², llevat que excepcionalment i motivadament s'aporte i accepte un cost inferior per mitjà d'informe subscrit per tècnic competent.
La superfície que es destine a construccions o instal•lacions accessòries fixes destinades a la transformació de matèria primera es valorarà com a mínim a 30 euros/m², llevat que excepcionalment i motivadament s'aporte i accepte un cost inferior, per mitjà d'informe tècnic competent, degudament justificat, no admetent-se un cost inferior a 20 euros/m².
En tot cas, amb un mínim de 6.000 euros per a l'obertura o l'ampliació dels usos i aprofitaments compresos en aquest apartat.
c) Generació d'energia renovable
1. Superfície ocupada
El cànon ha d'aplicar-se exclusivament respecte de la superfície que ocupen les instal•lacions objecte de l'ús autoritzat, a la qual ha de sumar-se, si és el cas, el viari interior.
2. Cost de transformació
Estarà referit a la superfície ocupada per la instal•lació de les plaques solars com també per rases, ancoratges i el viari interior que siga superior a 3 m d'amplària.
Es fixa estimativament un import mínim de 3 euros/m² per l'ocupació de les plaques, rases i ancoratges, 7 euros/m² respecte del viari intern i 20 euros/m² per la superfície que es destine a edificacions o construccions auxiliars fixes.
d) Restauració, hoteler i assimilats, turisme rural, centres recreatius esportius i d'oci, campaments de turisme, activitats culturals, docents i assistencials, religioses i benèfiques, centres sanitaris i científics, serveis funeraris i cementeris, plantes per al tractament, valorització, depòsit i eliminació de residus de titularitat i explotació privades, estacions de servei:
A) Amb caràcter general
1. Superfície ocupada
S'entendrà per aquesta l'ocupada efectivament per l'edificació, qualsevol tipus d'urbanització, qualsevol classe d'instal•lacions auxiliars, aparcament i viari interior de la parcel•la.
2. Cost de transformació
Aquest no podrà ser inferior a 30 euros/m², excepte que excepcionalment i motivadament s'aporte i accepte un cost inferior, per mitjà d'informe tècnic municipal, degudament justificat, i no s'admet un cost inferior a 20 euros/m².
Respecte del viari intern, aquest es valorarà estimativament en 20 euros/m² asfaltat i 7 euros/m² sense asfaltar.
B) Amb caràcter singular
Campaments de turisme
1. Superfície ocupada
En les declaracions d'interés comunitari per a la instal•lació de campaments de turisme, a l'efecte del càlcul del cànon d'ús i aprofitament, la superfície ocupada quedarà compresa dins del percentatge del 25% de la superfície del càmping a què es referix l'article 7.1 del Decret 119/2002, de 30 de juliol, del Govern Valencià, regulador dels campaments de turisme a la Comunitat Valenciana, resultant l'ocupada efectivament per les edificacions i construccions, qualsevol tipus d'urbanització, instal•lació auxiliar, aparcament i viari interior de la parcel•la.
El 75% de superfície del campament de turisme que es puga assignar a zona d'acampada, en els termes del referit Decret 119/2002, de 30 de juliol, quedarà exempt de cànon excepte aquella superfície que es destine a construccions o edificacions, resultant gravada en aquest cas per la quantia que a continuació s'assenyala.
2. Cost de transformació
El cost de transformació que s'aplicarà a les edificacions i construccions, qualsevol tipus d'urbanització, qualsevol classe d'instal•lacions auxiliars, fins i tot paellers i piscines, aparcament i viari interior de la parcel•la, serà de 25 euros/m².
Cases rurals que requerisquen declaració d'interés comunitari:
1. Superfície ocupada
S'entendrà per aquesta l'ocupada efectivament per l'edificació, qualsevol tipus d'urbanització, qualsevol classe d'instal•lacions auxiliars, aparcament i viari interior de la parcel•la.
2. Cost de transformació
El cost de transformació que s'aplicarà a les edificacions i construccions, qualsevol tipus d'urbanització, qualsevol classe d'instal•lacions auxiliars, fins i tot paellers i piscines, aparcament i viari interior de la parcel•la, serà de 25 euros/m².
e) Xarxes de subministrament i instal•lacions de titularitat privada
1. Superfície ocupada
El cànon ha d'aplicar-se respecte de la superfície que ocupen les instal•lacions objecte de l'ús autoritzat, a la qual cosa ha de sumar-se, si és el cas, el viari interior d'accés.
2. Cost de transformació
Estarà referit bàsicament al cost de les tasques d'instal•lació de torres, pals i semblants i d'ocupació dels terrenys, al cost de realització de les rases o un altre tipus d'actuacions, i al viari interior, fixant-se estimativament, en l'import com a mínim de 3 euros/m² la instal•lació de torres, pals o semblants, 5 euros/m² respecte de la realització de rases o un altre tipus d'actuacions, i 7 euros/m² respecte del viari intern.
Tercer
La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana
València, 15 de maig de 2007
El conseller de Territori i Habitatge,
Esteban González Pons

linea
Mapa web