Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 30 de juny de 2004, de la Direcció General d'Ensenyament i de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es prorroga i completa per al curs 2004-2005 la Resolució de 15 de juny de 2001, completada per les resolucions de 26 de juny de 2002 i de 9 de juliol de 2003, per les quals es dictaven instruccions en matèria d'ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent als centres d'Educació Secundària. [2004/X7172]

(DOGV núm. 4802 de 21.07.2004) Ref. Base de dades 3271/2004


de 30 de juny de 2004, de la Direcció General d'Ensenyament i de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es prorroga i completa per al curs 2004-2005 la Resolució de 15 de juny de 2001, completada per les resolucions de 26 de juny de 2002 i de 9 de juliol de 2003, per les quals es dictaven instruccions en matèria d'ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent als centres d'Educació Secundària. [2004/X7172]

Atés que la nova ordenació del sistema educatiu no modifica per al curs 2004-2005 el marc establit en els instituts d'Educació Secundària Obligatòria.

En virtut de les competències establides en el Decret 115/2003 d'11 de juliol, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport (DOGV de 14.07.2003), estes direccions generals resolen:

1. La Resolució de 15 de juny de 2001 (DOGV de 29.06.01), completada per les resolucions de 26 de juny de 2002 (DOGV de 09.07.2002), amb correcció d'errades publicada en el DOGV de 12.07.2002 i de 9 de juliol de 2003 (DOGV de 18.07.2003), queden prorrogades per al curs 2004-2005 amb les excepcions que s'expressen a continuació.

2. Totes les referències que en les mencionades resolucions figuren als cursos acadèmics 2001-2002, 2002-2003, 2003-2004 s'entenen referides al curs 2004-2005.

3. Avaluació, promoció i titulació

A més del que indica l'apartat Deu de la Resolució de 15 de juny de 2001, s'estarà al que disposa la normativa reguladora de l'anticipació de l'avaluació en l'Educació Secundària Obligatòria.

4. Llibres de text i la resta de materials curriculars

D'acord amb la disposició addicional tercera de la Llei Orgànica 10/2002, de 23 de desembre, de Qualitat de l'Educació, correspon als òrgans de coordinació didàctica (sense menyscabament de les competències atribuïdes a altres òrgans del centre pel Decret 234/1997, de 2 de setembre) l'elecció dels llibres de text i la resta de materials curriculars que hagen d'utilitzar-se en els centres docents, l'edició i dels quals adopció no requeriran la prèvia autorització de l'administració educativa.

S'entendrà com a materials didàctics curriculars, els llibres de text i altres materials editats que professors i alumnes utilitzen en els centres docents, públics i privats, per al desenrotllament i l'aplicació dels currículums vigents a la Comunitat Valenciana de les ensenyances de règim general. No s'aplicarà a la producció editorial que professors i alumnes utilitzen com a material de suport, i que no estiga destinada de manera específica al desenrotllament d'una matèria o àrea concreta del currículum.

En la selecció dels llibres de text i la resta de materials curriculars es tindrà en compte que complixen els criteris següents:

3.1. Hauran de respectar els principis, valors, drets i deures constitucionals, reflectint en els seus textos i imatges els principis d'igualtat de drets entre els sexes, rebuig de tota classe de discriminació, respecte a les diverses cultures, respecte a les senyes d'identitat, foment dels hàbits de comportament democràtic i atenció als valors ètics i morals dels alumnes conforme l'ordenament jurídic vigent i a l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

3.2. Així mateix, hauran de respectar les exigències curriculars de curs i nivell establides en els Decrets de Currículum de la Comunitat Valenciana, vigents per a cada curs acadèmic, Decret 47/1992, de 30 de març, del Govern Valencià, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana (DOGV de 06.04.1992), modificat pel Decret 164/1996, de 3 de setembre (DOGV de 18.09.1996), i pel Decret 39/2002, de 5 de març, del Govern Valencià (DOGV de 08.03.2002).

3.3. Els llibres de text i la resta de materials curriculars per a l'ensenyança del valencià i en valencià s'ajustaran al que disposa la Resolució 10/2002, de 4 d'abril de 2002 (DOGV de 16.04.2002) i la Resolució 12/2002, de 31 de maig de 2002 (DOGV de 26.04.2002), sobre la normativa lingüística acordada per l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, a més del que prescriu el punt 2.

4. Igualment compliran el que establix el Reial Decret-Llei 6/2000, de 23 de juny, de mesures Urgents d'Intensificació de la Competència en Mercat de Béns i Servicis (BOE de 24.06.2000), en el seu Títol IV. Capítol I (Llibres de text) Article 38, apartat 4t «Queda prohibida la utilització del llibre com a reclam comercial per a la venda de productes de naturalesa distinta».

La relació dels llibres de text i la resta de materials curriculars, seleccionats en cada centre per l'òrgan competent per a la utilització per l'alumnat, s'haurà d'exposar en el tauler d'anuncis abans del 30 de juny del curs anterior.

Amb caràcter general, els llibres de text i la resta de materials curriculars adoptats no podran ser substituïts per altres durant un període mínim de quatre anys, des de la data de la seua adopció. Excepcionalment, quan la programació docent el requerisca, la substitució abans del termini mencionat, haurà de ser autoritzada per la Direcció Territorial corresponent, previ informe de la Inspecció Educativa.

La supervisió dels llibres de text i la resta de materials curriculars constituirà part del procés ordinari d'inspecció que exercix l'administració educativa sobre la totalitat d'elements que integren el procés d'ensenyança aprenentatge.

5. Revalidacions i normes de compatibilitat entre ensenyances de règim general i ensenyances de règim especial de Música i Dansa

A la normativa vigent sobre revalidacions i normes de compatibilitat entre ensenyances de règim general i ensenyances de règim especial de Música i Dansa, inclosa en l'apartat quatre de la Resolució de 9 de juliol de 2003 s'afig:

Resolució de 14 de març de 2000 (DOGV de 30.3.2000) que establix el procediment de registre de qualificacions, modificada per la Resolució de 21 d'abril de 2004, de la Direcció General d'Ensenyança (DOGV de 04.05.2004).

6. Matèries optatives

1. S'estarà al que disposa l'Orde de 9 de maig de 1995, per la qual es regulen les matèries optatives en l'Educació Secundària Obligatòria (DOGV de 5.07.1995), modificada per l'Orde de 29 de juny de 2000 i a l'Orde de 31 de maig de 2004 (DOGV de 23.06.2004).

2. En els centres sostinguts amb fons públics les matèries optatives Segon idioma estranger, Cultura clàssica i Informàtica, d'oferta obligada pels centres, no serà necessari un nombre mínim d'alumnes matriculats per a la seua impartició, sempre que existisca disponibilitat horària del professorat i no supose un augment de la quota prevista.

3. Els centres oferiran la matèria optativa Informàtica, regulada en l'Orde de 31 de maig de 2004 sense necessitat de sol·licitar autorització prèvia. Esta optativa no té caràcter seqüencial, per la qual cosa l'alumnat podrà optar a ella en qualsevol dels cursos.

Els centres que tinguen autoritzada l'optativa d'Informàtica per al curs 2004/2005 la substituiran per l'establida en l'Orde de 31 de maig de 2004.

7. Matricula d'alumnat estranger

Els centres incorporaran l'alumnat estranger en el curs que li corresponga en les condicions establides per la Resolució de 26 de febrer de 2003, de les Direccions Generals de Centres Docents i d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística (DOGV de 03.03.2003).

8. Programes de Garantia Social

L'apartat dènou de la resolució de 15 de juny de 2001, queda redactat de la manera següent:

«S'estarà al que disposa l'Orde conjunta de 24 de febrer de 2000, de les Conselleries de Cultura, Educació i Ciència i d'Ocupació (DOGV de 9.3.00), per la qual es regulen els Programes de Garantia Social a la Comunitat Valenciana i en la Resolució de 31 de maig de 2004 (DOGV de 07.06.2004) per al desenrotllament dels programes de Garantia Social, en els instituts d'Educació Secundària i en els centres públics específics d'Educació Especial, per al curs 2004-2005».

9. De l'apartat Set.1.3 de la Resolució de 15 de juny de 2001, queda sense efecte des d'on diu: «En cas de no poder-se constituir este departament el professorat que impartisca les matèries d'Economia i Economia i Organització d'Empreses de Batxillerat s'integrarà funcionalment en el departament de Geografia i Història. Esta integració funcional no suposa competències acadèmiques per a este departament».

10. En l'apartat Quaranta-nou.3 de la Resolució de 15 de juny de 2001, en cas d'establir-se horari pel director, s'incorporarà: * «Atendre al programa de gestió de qualitat, en el cas que el centre el tinga autoritzat».

11. Al primer paràgraf de l'apartat vint-i-cinc de la Resolució de 15 de juny de 2001, Agrupació i hores lectives en Cicles Formatius de Formació Professional específica, s'afig el Cicle Formatiu de grau mitjà «tècnic en Explotació de Sistemes Informàtics».

12. El penúltim paràgraf de l'apartat Quaranta-quatre de la Resolució de 15 de juny de 2001, es modifica i queda redactat de la manera següent:

«Cada mòdul d'un cicle formatiu constituïx una unitat d'oferta formativa, per la qual cosa serà impartit per un sol professor. Este criteri no condiciona la possibilitat de desdoblament del grup en aquells mòduls que apareguen com a susceptibles de desdoblament en els corresponents horaris, sempre que el nombre d'alumnes per grup siga de 18 alumnes o més».

13. En aquells IES amb oferta de Formació Professional Específica es contemplarà un cap de departament de família professional per cada una de les famílies professionals que s'impartisquen, amb una dedicació, dins de l'horari lectiu, de 3 hores setmanals.

En aquells casos en què la complexitat del departament així ho aconselle, a causa d'una oferta molt diferenciada de cicles en una mateixa família professional (Sanitària, Manteniment i Servicis a la producció, Hostaleria i Turisme, Electricitat–Electrònica), es podrà incrementar la dedicació del cap de departament de família professional en 3 hores més.

Als efectes de determinar la complexitat del departament de Família Professional, els centres que tinguen autoritzats 4 cicles formatius distints d'una mateixa Família Professional disposaran de 4 hores setmanals de dedicació a les seues funcions pròpies; quan tinga 5 cicles formatius distints disposarà de 5 hores setmanals; i a partir de 6 cicles formatius la seua dedicació horària serà de 6 hores setmanals.

14. En aquells IES amb menys de 4 cicles formatius, existirà un coordinador de cicles formatius amb la finalitat de coordinar la realització de la formació en centres de treball i la relació amb l'entorn empresarial; quan compten amb 4 o més Famílies Professionals també tindran un coordinador de cicles formatius amb la finalitat de col·laborar amb el cap d'Estudis de formació professional i amb el cap del departament de pràctiques en l'establiment de les relacions Empresa–Institut i en el desenrotllament de la formació en centres de treball, amb una dedicació horària en estos dos casos de 3 hores setmanals.

15. Seran funcions del responsable de manteniment:

– Coordinar les reparacions necessàries que permeten el bon funcionament dels diferents equipaments.

– Ordenar i condicionar, de manera periòdica, les eines, els equips i aparells de les aules i tallers.

– Realitzar les operacions que garantisquen, en tot moment, el correcte ús del material i la seua conservació.

– Vetlar pel manteniment correcte de les condicions de seguretat i higiene laboral de les distintes aules-taller i laboratori de la seua Família Professional.

València, 30 de juny de 2004.–

El director general d'Ensenyament

Josep Vicent Felip i Monlleó

El director general de Personal Docent

Mapa web