Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 31/2017, de 29 de novembre, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes per a la formació i l'adquisició de competències per a activitats agroalimentàries en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020. [2017/11483]

(DOGV núm. 8193 de 19.12.2017) Ref. Base de dades 011262/2017






PREÀMBUL



Pel que fa al sector agrari, la formació agrària acompleix una funció estratègica en la preparació de les persones, en la millora de la competitivitat i en l'adaptació de les qualificacions professionals a les necessitats de l'entorn productiu. En aquest sentit, l'existència d'explotacions agràries rendibles i modernes resulta imprescindible per a la creació d'una agricultura sostenible, la protecció del medi ambient i la qualitat i seguretat alimentària, així com amb vista a la creació d'ocupació.



En l'actual context socioeconòmic és necessari augmentar la qualificació professional de les persones dedicades a les activitats agroalimentàries, per a l'obtenció de productes de qualitat, l'ocupació de mètodes de producció compatibles amb el medi ambient i la conservació i millora del paisatge, al mateix temps que es fa imprescindible fomentar la iniciativa empresarial de joves i dones per a potenciar l'assentament de la població i el relleu generacional. Així, han de ser objectius prioritaris que cal aconseguir la professionalització dels treballadors del sector agroalimentari, la millora de la competitivitat agrícola i la millora de la qualitat de la producció i dels productes.

La formació atorgarà als professionals del sector agrari i agroalimentari els coneixements necessaris per a permetre'ls dissenyar estratègies i models de negoci competitius, en consonància amb les polítiques que incorporen mesures agroambientals i innovadores.

L'augment de la competitivitat del medi rural exigeix un major nivell d'especialització tant en l'àmbit tècnic com econòmic, la qual cosa requereix establir un adequat programa de formació dirigit a agricultors, ramaders i treballadors, tècnics i personal directiu de les empreses agroalimentàries en què es potencie el coneixement de noves tecnologies i es transferisquen els resultats de la investigació.

L'augment dels coneixements sobre el sector agrari i l'íntima relació amb el medi ambient exigeix un major nivell d'especialització dels professionals que intervenen d'una forma o d'una altra en el medi rural amb l'objecte de fer-ne compatible l'activitat amb la protecció del medi ambient, així com amb la necessària mitigació i adaptació al canvi climàtic. Això requereix un nivell adequat de formació en aquests camps. Aquest és el cas d'activitats formatives com l'agricultura i la ramaderia ecològica, l'ús correcte de productes fitosanitaris, les bones pràctiques agràries, etcètera, que afavoreixen la gestió de les explotacions sota criteris mediambientals i de desenvolupament rural sostenible, i l'ocupació de mètodes de producció compatibles amb la conservació i protecció del medi ambient.

El Reglament (UE) número 1305/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) número 1698/2005, del Consell, estableix per al període de programació 2014-2020, entre altres, una mesura destinada al foment de les accions relatives a la formació i l'adquisició de competències per al sector agrari i alimentari, inclosa en el Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Per tot el que s'ha exposat, en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.e de la Llei 5/1983, del Consell, de 30 de desembre de 1983, l'article 160.2 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i vista la proposta de la direcció general competent en matèria de formació agroalimentària, en virtut de les competències que té atribuïdes pel Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, en la redacció vigent, l'article 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,







ORDENE



Article únic. Aprovació de les bases reguladores

S'aproven les bases reguladores de les ajudes per a la formació professional i l'adquisició de competències per a activitats agroalimentàries en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, contingudes en l'annex I d'aquesta ordre.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No-subjecció a la política de la competència de la UE

En aplicació dels articles 1.3 i 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, s'especifica que les ajudes regulades en aquesta ordre i les convocatòries que es realitzen en aplicació d'aquesta, són compatibles amb la política comunitària de competència, d'acord amb l'article 81.2 del Reglament (UE) número 1305/2013, segons el qual els articles 107, 108 i 109 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea no seran aplicables als pagaments efectuats pels estats membres en virtut i de conformitat amb el reglament esmentat, ni al finançament suplementari nacional previst en l'article 82, dins de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.







DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa aquesta ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Facultat d'execució

Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de formació agroalimentària a adoptar les disposicions que siguen necessàries per a l'execució d'aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà que es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de novembre de 2017



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural

ELENA CEBRIÁN CALVO







ANNEX I

Bases reguladores de les ajudes per a la formació i l'adquisició de competències per a activitats agroalimentàries en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020



Primera. Objecte

1. L'objecte de les subvencions previstes en aquesta ordre és augmentar la qualificació professional de les persones dedicades a les activitats agroalimentàries per a l'obtenció de productes de qualitat, l'ocupació de mètodes de producció compatibles amb el medi ambient i la conservació i millora del paisatge, al mateix temps que es fomenta la iniciativa empresarial de joves i dones per a potenciar l'assentament de la població i el relleu generacional.

2. Les ajudes recollides en aquesta ordre desenvolupen l'operació 1.1.1 «Prestació grupal de formació i adquisició de competències» de la submesura 1.1 «Suport a les accions de formació professional i adquisició de competències» de la mesura 1. «Accions de transferència de coneixements i informació» del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020 (d'ara en avant PDR-CV 2014-2020), i prevista en l'article 14 del capítol I, Mesures, del títol III, Ajuda al desenvolupament rural, del Reglament (UE) número 1305/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) número 1698/2005, del Consell.

3. Aquesta ordre s'aplicarà a les convocatòries publicades per a l'esmentada submesura 1.1 en el marc del PDR-CV 2014-2020.

4. Aquestes subvencions són cofinançades pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), per l'Administració general de l'Estat i per la conselleria competent en matèria d'agricultura de la Generalitat Valenciana, en els termes que preveu el PDR-CV 2014-2020.



Segona. Actuacions subvencionables

1. Les actuacions subvencionables són les següents:

1.1. Activitats:

a) Cursos de formació.

b) Seminaris.

c) Tallers.

d) Visites tècniques.

e) I altres activitats formatives que contribuïsquen als objectius de la mesura.

1.2. Les activitats esmentades en l'apartat 1.1 anterior han d'estar relacionades amb les temàtiques següents:

a) Desenvolupament de noves qualitats i innovació destinades a la creació d'ocupació dins de l'àmbit rural.

b) Qualificació dels professionals del sector agroalimentari i del medi rural.

c) Adaptació a les tecnologies de la informació i la comunicació en el medi rural.

d) Millora de la gestió de les explotacions agràries perquè siguen econòmicament viables i ambientalment sostenibles.

e) Aprenentatge i coneixement de tècniques tradicionals que milloren la sostenibilitat dels sistemes agraris.

f) Divulgació dels canvis normatius que s'hi produïsquen.

g) Difusió de resultats d'experimentació i investigació agrària.



h) Coneixement de la repercussió de l'activitat agrària sobre el medi ambient

i) Millora dels coneixements sobre la sanitat vegetal i animal, benestar animal i seguretat en el treball, així com sobre condicionalitat.



j) Gestió sostenible dels recursos naturals, cultius i sistemes alternatius, estalvi d'energia i costos de producció, i millora del paisatge.



2. Les activitats formatives podran ser: presencials, semipresencials o en línia.

3. Queden excloses com a actuacions subvencionables als efectes d'aquesta ordre els cursos de preparació o formació que formen part de programes o sistemes educatius normals d'ensenyament secundari o superior.

4. No són subvencionables les actuacions ja realitzades o aquelles ja iniciades abans de la data de presentació de la sol·licitud de subvenció.



5. La realització de les actuacions no pot ser subcontractada per a l'execució total o parcial per un tercer. Aquelles actuacions en què es comprove l'existència de subcontractació, no són objecte d'ajuda. Queda fora d'aquest concepte la contractació d'aquelles despeses en què haja d'incórrer el beneficiari per a la realització per si mateix de l'activitat subvencionada. A aquests efectes, la contractació del personal docent extern per a impartir la formació subvencionada per part del beneficiari no es considera subcontractació.



Tercera. Costos subvencionables

1. De les actuacions subvencionables enumerades en la base anterior es consideren com a costos subvencionables elegibles els següents:



a) Costos d'organització.

b) Costos de prestació de les activitats de formació professional i adquisició de competències.

c) Despeses de viatge i allotjament.

d) Dietes dels participants.

e) L'IVA en el cas que siga real i definitivament suportat pel beneficiari i, per tant, no recuperable. Aquest extrem s'acreditarà mitjançant la presentació del corresponent acord de reconeixement d'exempció de l'IVA per a les activitats que exerceix l'entitat emés per l'AEAT, així com un certificat de no haver efectuat declaració d'IVA en l'últim exercici (o una còpia de la liquidació de l'IVA en el cas de realitzar tant activitats exemptes com no exemptes) i un certificat en vigor de situació censal, emeses també per l'AEAT.



2. Totes les despeses subvencionables, que són les establides en l'annex II, han d'estar previstes en el corresponent pla de formació de l'activitat aprovada i amb els imports adequats, ajustats i imprescindibles al servei prestat o material necessari, i amb els límits previstos en l'annex esmentat.



Quarta. Beneficiaris

1. El beneficiari de l'ajuda serà el prestador dels serveis de formació i adquisició de competències. En concret, seran beneficiaris d'aquestes ajudes les organitzacions professionals agràries, federacions o unions de cooperatives agràries de la Comunitat i altres entitats, totes aquestes sense ànim de lucre, directament relacionades amb el sector agroalimentari i el medi rural, que tinguen entre els objectius la qualificació dels professionals del sector agroalimentari.

2. El beneficiari haurà de:

a) Aportar proves de disposar dels recursos adequats, amb personal adequadament capacitat, qualificat i actualitzat dins de l'àmbit concret de la formació, i que el seu àmbit d'actuació s'estenga a tot el territori autonòmic.

b) Disposar d'un pla de prevenció de riscos laborals. I no haver sigut sancionat, mitjançant una resolució administrativa o sentència judicial ferma, per falta greu o molt greu en matèria de prevenció de riscos laborals, durant l'any immediatament anterior a la data de la sol·licitud de la subvenció.

c) Donar l'adequada publicitat a les ajudes concedides, indicant-ne l'entitat concedent, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionada a través de la pàgina web. En cas de no disposar de pàgina web, el beneficiari haurà de fer constar aquesta informació en tota la publicitat i documentació utilitzada en les activitats formatives o d'adquisició de competències desenvolupades. No obstant això, en cas de no disposar de pàgina web on realitzar l'esmentada publicitat, podran complir amb la dita obligació a través del portal que pose a la seua disposició la Generalitat, tot això dins del marc del que estableix l'article 3.2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana a la Comunitat Valenciana.



d) Disposar d'un pla d'igualtat quan així ho exigisca la legislació aplicable o el corresponent conveni, en els termes que preveu l''article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

3. Els serveis de formació professional o altres activitats d'adquisició de competències aniran destinats a persones que en desenvolupen les activitats en els sectors agrari, alimentari i del medi rural; als gestors de terres i a altres agents econòmics que constituïsquen pime i l'àmbit d'actuació dels quals siga l'àmbit rural, tot això en el marc d'aquelles activitats de transformació, comercialització o desenvolupament dels productes agrícoles establits en l'annex I del Tractat, exceptuats els productes de la pesca.



Cinquena. Obligacions dels beneficiaris

1. Amb caràcter general, els beneficiaris de les ajudes hauran de:

a) Complir l'objectiu, els requisits i les condicions en l'execució de l'actuació que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, que efectua l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General en relació amb les subvencions i ajudes concedides, i aportar tota la informació que li siga requerida en l'exercici d'aquestes actuacions. Així mateix, s'han de sotmetre als controls sobre el terreny i als que realitze a posteriori l'òrgan competent i qualsevol òrgan de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària o de la Comissió Europea amb competències de control de fons FEADER.

c) Trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.

d) Acreditar, mitjançant declaració responsable, la no-concurrència de cap de les circumstàncies previstes en els punts 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

e) Comunicar a l'òrgan concedent, en la sol·licitud de subvenció, així com en qualsevol moment de la vigència de l'expedient, la sol·licitud o obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics, així com la modificació de les circumstàncies que hagueren fonamentat la concessió de la subvenció en els termes d'aquesta ordre. En el cas que la sol·licitud o concessió d'altres ajudes, o la modificació de les circumstàncies que hagueren motivat la concessió de l'ajuda, s'efectuen durant la tramitació de l'expedient, aquesta comunicació s'haurà d'efectuar tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

f) Reintegrar els fons percebuts quan pertoque, d'acord amb el que estableixen els articles 36, 37 i 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

g) Aportar la declaració responsable de compliment de la norma sobre integració de persones amb discapacitat o, si escau, l'exempció i, així mateix, declaració del percentatge de treballadors discapacitats sobre plantilla total, tancada a 31 de desembre de l'any anterior al de la presentació de la sol·licitud d'ajudes, d'acord amb el que disposa el Decret 279/2004, del Govern Valencià.

h) Adoptar les mesures necessàries per a donar l'adequada publicitat del caràcter públic, del finançament d'activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguen objecte de subvenció, en els termes previstos per l'annex III del Reglament d'execució (UE) 808/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1305/2013, modificat pel Reglament d'execució (UE) 2016/669, de la Comissió, de 28 d'abril de 2016.



i) Mantindre a disposició de la Comissió, durant almenys els tres anys següents a aquell en què l'organisme pagador realitze el pagament final, els justificants de les despeses finançades i dels ingressos assignats que haja de recopilar el FEADER, tot això de conformitat amb el que disposa l'apartat 2n de l'article 32 del Reglament d'execució (UE) número 908/2014, de la Comissió, de 6 d'agost de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) número 1306/2013.

j) Portar un sistema de comptabilitat separat o bé un codi comptable adequat per a totes les transaccions relatives a l'acció subvencionada.



k) Tindre contractades, en els casos en què siga necessari pel tipus d'activitat formativa que s'ha de realitzar, les pòlisses d'assegurança de responsabilitat civil i d'accident per als participants en les activitats formatives.

l) Qualsevol altra que corresponga legalment com a beneficiari de subvencions públiques.

2. L'incompliment de les obligacions anteriors donarà lloc a l'exigència de les responsabilitats que corresponguen, d'acord amb la legislació vigent.



Sisena. Règim de concessió

1. Els principis de publicitat, objectivitat, transparència, igualtat i no-discriminació regeixen el procediment de concessió de les subvencions.

2. El procediment de concessió és en règim de concurrència competitiva.

3. Mitjançant la corresponent convocatòria anual s'establirà el termini de presentació de les sol·licituds per a obtindre aquestes ajudes públiques, el termini per a la realització de les activitats subvencionables, la línia pressupostària i la dotació pressupostària assignada a l'esmentada convocatòria i, si escau, la possibilitat d'establir una convocatòria per a determinades activitats subvencionables, repartiment del pressupost o determinats grups de beneficiaris, tot això d'acord amb aquesta ordre de bases.

4. El programa presentat podrà tindre una durada màxima de tres anualitats, i regiran per a cada anualitat els límits màxims de subvenció establits en el punt 1 de la base setena.

Setena. Quantia de la subvenció i criteris de valoració

1. El percentatge de subvenció a concedir sobre la base de l'import total del cost/despesa admés com a auxiliable serà d'un 100 %, sent-ne el límit màxim de subvenció a concedir per beneficiari i any de 200.000 euros.

2. A la vista de les sol·licituds de subvencions presentades dins del termini establit i en la forma escaient, per a determinar l'import de l'ajuda a concedir a cada sol·licitant es determina un ordre de prelació en funció de la puntuació obtinguda d'acord amb els criteris i la valoració exposada en l'apartat següent.

3. Les sol·licituds són valorades i seleccionades d'acord amb els següents criteris que es valoraran fins a 39 punts:

a) El grau de coincidència entre els objectius de les activitats formatives programades i els previstos en la base segona (temàtiques relacionades en el punt 1.2). Fins a 10 punts.

A aquests efectes, obtindran 10 punts aquells programes que continguen actuacions formatives o d'adquisició de competències relacionades amb totes les temàtiques de l'apartat 1.2 de la base segona, i es reduirà la puntuació progressivament en funció del nombre de temàtiques incorporades. A aquests efectes, una mateixa actuació pot contindre diverses de les temàtiques previstes en l'apartat 1.2 esmentat de la base segona.



b) Aquelles activitats que es dirigisquen específicament o prevegen un percentatge de participació mínim de joves o dones del medi rural. Fins a 5 punts.

A aquests efectes, es concediran 5 punts si els programes de formació prevegen un mínim del 10 % de les actuacions formatives o d'adquisició de competències destinades exclusivament a joves o dones del medi rural; 3 punts en el cas que es garantisca que per a totes les actuacions de formació professional o adquisició de competències, si no hi ha places suficients per a tots els sol·licitants, tenen preferència els joves i les dones en l'accés a aquestes places. Aquest extrem s'ha d'acreditar mitjançant la presentació de la corresponent declaració responsable a aquest efecte presentada per l'entitat sol·licitant de l'ajuda. Aquesta declaració responsable constarà com a part del contingut de les fitxes corresponents a cada actuació subvencionable, de conformitat amb el model establit en l'annex IV, i són objecte de comprovació prèviament al pagament de l'ajuda, sense perjudici de la comprovació també durant l'execució de les esmentades actuacions.



Als efectes d'aquest apartat s'entén per persona jove aquella que en el moment de presentar la sol·licitud de participació en les actuacions de formació professional o adquisició de competències no supere l'edat de 40 anys.

c) Programes que combinen diversos tipus de les actuacions subvencionables relacionades en el punt 1.1 de la base segona. Fins a 5 punts repartits de la manera següent: 5 punts si el programa formatiu o d'adquisició de competències conté quatre o més tipus d'actuacions subvencionables i 3 punts si el programa conté dos o tres tipus d'actuacions subvencionables.

En el cas d'actuacions mixtes, açò és, que puguen contindre part d'un tipus d'actuació i part d'una altra, es computaran com si es tracta de dos tipus d'actuacions diferents.

d) Les activitats que dinamitzen l'economia local i recolzen la creació de llocs de treball en el medi rural. Fins a 5 punts repartits de la manera següent: 5 punts si el 50 % o més de les activitats contingudes en el programa es duen a terme en municipis LEADER i 3 punts si el 10 % o més de les activitats contingudes en el programa es duen a terme en municipis LEADER.

e) Activitats dirigides a l'ocupació de mètodes de producció compatibles amb la conservació i protecció del medi ambient, amb especial incidència en aspectes relacionats amb la mitigació i adaptació al canvi climàtic i l'estalvi d'energia. Fins a 5 punts repartits de la manera següent: 5 punts si el 30 % o més de les activitats contingudes en el programa van dirigides a l'ocupació de mètodes de producció compatibles amb la conservació i protecció del medi ambient, amb especial incidència en aspectes relacionats amb la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic i l'estalvi d'energia, i 3 punts si el 10 % o més de les activitats contingudes en el programa van dirigides a l'ocupació de mètodes de producció compatibles amb la conservació i protecció del medi ambient, amb especial incidència en aspectes relacionats amb la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic i l'estalvi d'energia.



f) L'experiència en la impartició i l'organització d'aquest tipus d'accions formatives o d'adquisició de competències en els deu últims anys. Fins a 5 punts.

El repartiment de la puntuació relativa a l'experiència serà el següent: 1 punt si tenen un any d'experiència en la impartició, 2 punts si tenen dos anys d'experiència en la impartició, 3 punts si tenen tres anys d'experiència en la impartició, 4 punts si tenen quatre anys d'experiència en la impartició i 5 punts si tenen cinc o més anys d'experiència en la impartició.

g) En el marc de l'Acord de 27 de març de 2015, del Consell, pel qual s'estableixen directrius per a l'aplicació de clàusules de caràcter social en la contractació de l'Administració de la Generalitat i el sector públic d'aquesta, així com en matèria de subvencions de l'Administració de la Generalitat, es concediran 2 punts a aquells sol·licitants que acrediten experiència en matèria específica d'igualtat de dones i homes.



Aquesta acreditació podrà dur-se a terme per qualsevol dels mitjans següents: assenyalant actuacions i treballs realitzats en els tres últims anys, així com titulació, formació i experiència específica en matèria de gènere, que en l'escriptura fundacional o en els estatuts de l'entitat figure com un dels objectius d'aquesta treballar a favor de la igualtat d'homes i dones, o disposar d'un certificat o distintiu empresarial en matèria d'igualtat, o com a entitat col·laboradora en igualtat d'oportunitats entre dones i homes, o qualsevol altre anàleg de caràcter oficial.



h) S'afegiran 2 punts addicionals si el sol·licitant és una entitat acollida a l'Ordre APA/180/2008, de 22 de gener, o entitat associativa prioritària reconeguda d'acord amb el Reial decret 550/2014, de 27 de juny, pel qual es desenvolupen els requisits i el procediment per al reconeixement de les entitats associatives prioritàries i per a la inscripció i baixa en el Registre Nacional d'Entitats Associatives Prioritàries, previst en la Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari, o si el pla presentat inclou actuacions formatives o d'adquisició de competències dirigides específicament a fomentar la concentració de l'oferta.



4. Per a poder ser beneficiari de l'ajuda s'han d'obtindre almenys 20 punts.

5. Els extrems al·legats i referits en els punts anteriors han de constar degudament desenvolupats en les fitxes corresponents a cada una de les actuacions que cal desenvolupar per a ser efectivament valorats i puntuats. La puntuació corresponent als apartats f) i g) del punt 3 d'aquesta base s'ha d'acreditar mitjançant la presentació de tota la informació o documentació disponible a aquest efecte, com a documents acreditatius de la impartició de cursos en anys anteriors i el contingut d'aquests, relació de llocs de treball, nòmines, escriptures de propietat d'instal·lacions, lloguers, currículums del personal, etcètera.

6. En el cas que de la valoració prevista en els punts anteriors resulte un empat entre diversos sol·licitants, tenen preferència en l'adjudicació aquelles empreses que acrediten, amb anterioritat a la corresponent publicació de cada convocatòria d'ajudes, que ocupen major percentatge de persones treballadores amb discapacitat en relació amb les respectives plantilles d'aquestes, o bé es comprometen a contractar un percentatge major de persones treballadores amb discapacitat durant l'àmbit temporal de l'ajuda a concedir, tot això en virtut del que disposa l'Acord de 27 de març de 2015, del Consell, pel qual s'estableixen directrius per a l'aplicació de clàusules de caràcter social en la contractació de l'Administració de la Generalitat i el sector públic d'aquesta, així com en matèria de subvencions de l'Administració de la Generalitat. Si encara així persistira l'empat, l'empat es resoldrà per sorteig.



7. En el cas que de la valoració resulte la necessitat que algun sol·licitant, o alguns sol·licitants, n'haja de reformular la sol·licitud d'ajuda per a adaptar-la al pressupost disponible, se li indicarà aquesta circumstància a fi que decidisca respecte d'això. En el cas que la decisió d'aquest siga no reformular-ne la sol·licitud se'l considerarà desistit en la sol·licitud, i es concedirà al següent en la prelació resultant de la valoració de l'apartat anterior aquesta possibilitat. En tot cas, la reformulació de sol·licituds haurà de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establits en aquesta ordre.



Huitena. Presentació de sol·licituds

1. El termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda quedarà establit en les corresponents convocatòries que es realitzen per a cada exercici, igual que la línia pressupostària i la dotació econòmica assignada a aquestes.

2. Els interessats que complisquen les condicions previstes en la base quarta d'aquesta ordre han de presentar la sol·licitud a través del model normalitzat que es publica en la guia PROP de la Generalitat, i l'enllaç de la qual apareix en les corresponents convocatòries d'ajuda.

3. Respecte a la presentació de les sol·licituds, i quant a l'obligació de relacionar-se electrònicament amb l'Administració, caldrà ajustar-se al que disposa l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i l'article 3.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Els sol·licitants han de complir amb els requisits següents:

a) Els sol·licitants, atés que en tot cas són persones jurídiques i, per tant, estan obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, han de presentar les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat o en la URL que quede establida en la corresponent convocatòria que es realitze.

b) Si algun dels sol·licitants presenta la sol·licitud presencialment, se li requerirà perquè l'esmene a través de la presentació electrònica. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què haja sigut realitzada l'esmena.

c) Els documents que s'annexen als tràmits telemàtics han d'anar firmats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, pertoque.

d) Les administracions públiques s'han de relacionar entre si i amb els seus òrgans, organismes públics i entitats vinculats o dependents a través de mitjans electrònics, que asseguren la interoperabilitat i seguretat dels sistemes i les solucions adoptades per cada una d'aquestes, han de garantir la protecció de les dades de caràcter personal, i han de facilitar preferentment la prestació conjunta de serveis als interessats.



Novena. Documentació que cal presentar juntament amb la sol·licitud d'ajuda

1. La sol·licitud d'ajuda ha d'anar acompanyada de la documentació següent:

a) Nom i raó social del sol·licitant.

b) Els estatuts, així com un document acreditatiu del poder de representació de la persona que presente la sol·licitud, legalitzats degudament.

c) Documentació acreditativa de la condició d'entitat sense ànim de lucre.

d) Pla de formació que ha de desenvolupar l'entitat sol·licitant que incloga la informació prevista en l'apartat 2 d'aquesta base. S'hi adjunta un model de pla de formació com a annex III. Aquest model pot ser objecte d'actualització en les distintes convocatòries d'ajuda.



e) Fitxa tècnica de cada tipus d'activitat formativa, en la qual es detallen els continguts següents: títol de l'actuació, objectius que persegueix, contingut a desenvolupar i durada, metodologia emprada, destinataris (tipus, nombre i criteris de selecció), relació de material i mitjans a utilitzar, tant en les classes pràctiques com en les teòriques, pla de difusió i publicitat de les activitats, criteris d'avaluació dels alumnes, si escau, i pressupost total per tipus d'actuació.

S'adjunta, com a annex IV, a aquesta ordre un model de fitxa tècnica. Aquest model pot ser objecte d'actualització en les distintes convocatòries d'ajuda.

f) Memòria comprensiva de la capacitat i mitjans propis de l'entitat organitzadora disponibles per a la realització de les activitats formatives programades, entre altres, professorat, grau d'actualització d'aquest, instal·lacions, mitjans didàctics i col·laboradors. Així mateix, aquesta memòria ha d'estar acompanyada de document que acredite la plantilla del sol·licitant, amb la relació de les persones de què disposa l'entitat sol·licitant per a funcions de programació, coordinació i execució del pla de formació, amb indicació de les categories, perfils i funcions d'aquestes.

g) Documents on s'acredite l'experiència en l'organització i impartició d'activitats formatives. Aquest requisit no serà necessari justificar-lo en el cas que l'entitat haja rebut en la convocatòria immediatament anterior una resolució favorable a aquestes ajudes.

h) Model de domiciliació bancària omplit degudament.

i) Declaració responsable de no trobar-se incurs en alguna de les circumstàncies establides en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impedeixen obtindre la condició de beneficiari.

2. El pla de formació ha d'incloure la informació següent: resum de les accions formatives tipus a realitzar, en el qual es determine, entre altres dades, el nombre d'edicions de les accions a realitzar de cada tipus així com el pressupost unitari per acció i total de l'ajuda. Aquest resum es farà segons el model que figura en l'annex III d'aquesta ordre.



3. En el cas de la modalitat d'impartició en línia, les entitats interessades han de presentar, juntament amb la sol·licitud, el programa de l'activitat formativa que es pretenga impartir; igualment, han de facilitar al servei competent en matèria de formació agroalimentària, i abans del començament de l'activitat formativa, les claus d'accés corresponents. Tot això a fi que el servei esmentat puga efectuar l'oportuna revisió de l'activitat formativa en qüestió. Per la seua banda, s'entendrà realitzada aquesta modalitat d'impartició en línia quan el procés d'aprenentatge de les activitats formatives es desenvolupe a través de tecnologies de la informació i comunicació, cosa que possibilitarà la interactivitat de l'alumnat, el personal tutor i els recursos situats en llocs distints.



4. Mitjançant la presentació de la sol·licitud, el sol·licitant manifesta sota la seua responsabilitat que totes les dades arreplegades en la sol·licitud i en la documentació que s'hi adjunta són verídiques i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, i que queda a disposició de la Generalitat per a la presentació, comprovació, control i inspecció posterior que s'estimen oportuns.

Segons el que disposa l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpore a una declaració responsable o a una comunicació, o la no presentació davant de l'Administració competent de la declaració responsable, la documentació que siga, si escau, requerida per a acreditar el compliment d'allò que s'ha declarat, o la comunicació, poden donar lloc, si escau, a la denegació de la subvenció o ajuda, o, si aquestes ja han sigut reconegudes, a la incoació dels corresponents procediments de minoració o reintegrament, si escau, sense perjudici d'altres responsabilitats en què el beneficiari puga haver incorregut.

Així mateix, la resolució de l'Administració pública que declare aquestes circumstàncies pot determinar l'obligació de l'interessat de restituir la situació jurídica al moment previ al reconeixement de la concessió de la subvenció o ajuda corresponent, així com la impossibilitat d'instar un nou procediment amb el mateix objecte durant un període de temps determinat per la llei, tot això d'acord amb els termes establits en les normes sectorials d'aplicació.

5. D'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, es presumeix que la consulta o obtenció de les dades d'identitat del sol·licitant o, si escau, del seu representant legal, d'estar al corrent amb el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, ho autoritzen els sol·licitants, llevat que conste en el procediment la seua oposició expressa o que la normativa reguladora d'aquestes ajudes requerisca un consentiment exprés.

En absència d'oposició del sol·licitant, l'òrgan gestor haurà de demanar els documents electrònicament a través de les xarxes corporatives o mitjançant una consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte.

6. No serà necessari aportar aquella documentació que ja s'haja presentat anteriorment davant d'aquesta Administració, sempre que no hi hagen variat les dades contingudes i continuen vigents. En aquest cas, s'ha de comunicar a l'òrgan gestor la documentació de què es tracte, procediment, expedient, any i unitat administrativa en què es va presentar la documentació requerida.



Desena. Instrucció del procediment de concessió

1. Una vegada presentada la sol·licitud amb la corresponent documentació, la instrucció del procediment de tramitació dels expedients l'ha de dur a terme la subdirecció general competent en matèria de formació agroalimentària com a òrgan instructor.

2. En el cas que es comprove alguna deficiència (inclòs que alguns dels certificats demanats siguen negatius), s'ha requerir l'interessat perquè, dins del termini de 10 dies, esmene la falta o adjunte els documents preceptius d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



3. L'òrgan instructor pot requerir al sol·licitant informació més ampliada, i efectuar les actuacions que considere necessàries per a la determinació i comprovació de dades, tot això als efectes d'una adequada tramitació del procediment fins que se'n dicte la resolució.

4. Una comissió de valoració revisarà els expedients i valorarà i seleccionarà aquests d'acord amb els criteris de valoració previstos en la base setena d'aquesta ordre, i emetrà el corresponent informe a aquest efecte. Aquesta comissió estarà composta per una persona que n'exercirà la presidència, en concret serà la persona titular de la subdirecció competent en matèria de formació agroalimentària, una persona que exercirà la secretaria d'aquesta comissió i que ha de ser titular d'un servei de l'esmentada subdirecció general, i dos vocals, persones tècniques de la direcció general competent en matèria de formació agroalimentària.

5. La persona titular de la subdirecció general competent en matèria de formació agroalimentària, a la vista de l'informe emés per la comissió de valoració prevista en l'apartat anterior, ha de formular una proposta de resolució provisional que ha de notificar-se als sol·licitants de l'ajuda, i se'l concedirà un termini de 10 dies per a presentar al·legacions.

6. Una vegada examinades les al·legacions adduïdes, si escau, la persona titular de la subdirecció general competent en matèria de formació agroalimentària ha de formular la proposta de resolució definitiva, que ha de contindre la relació de sol·licitants per als quals es proposa la concessió de la subvenció, i la quantia d'aquesta subvenció.



Onzena. Resolució

1. El termini de màxim de resolució i notificació s'estableix en sis mesos, comptador des de la data de publicació de la convocatòria. La falta de resolució dins del termini tindrà efectes desestimatoris en els termes que preveu l''article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. La resolució ha de ser motivada d'acord amb el que preveu aquesta ordre i ha de contindre la informació següent: els costos subvencionables, la quantia de les ajudes concedides com a percentatge dels costos subvencionables, la/les administracions que financen les ajudes (comunitària, nacional i autonòmica) i els percentatges de participació, i el termini concedit al beneficiari per a comunicar la realització de l'actuació subvencionable i per a justificar el pagament de les actuacions realitzades.

3. De conformitat amb el que disposa l''article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, la resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de formació agroalimentària posa fi a la via administrativa, i contra la qual es pot interposar potestativament un recurs de reposició davant de la persona titular de la direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària dins del termini d'un mes, comptador des de l'endemà que es publique o es notifique, o directament un recurs contenciós administratiu davant dels jutjats contenciosos administratius de la Comunitat Valenciana dins del termini de dos mesos. Tot això sense perjudici que l'interessat puga interposar qualsevol altre recurs que considere oportú.

4. De conformitat amb l'article 60 del Reglament d'execució (UE) número 908/2014, de la Comissió, de 6 d'agost de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) número 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa a la publicació d'informació sobre els beneficiaris de fons procedents de FEADER, les dades d'aquests s'han de publicar d'acord amb els esmentats reglaments i les poden tractar organismes d'auditoria i investigació de la Unió i nacionals, a fi de salvaguardar els interessos financers de la Unió.



5. Quant a les dades de caràcter personal, els beneficiaris poden exercir els drets reconeguts en el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades). L'acceptació de la subvenció suposa per als beneficiaris l'autorització expressa a l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària per a l'arreplega, incorporació als respectius fitxers i el tractament de les esmentades dades personals, així com per a conservar-les durant els terminis previstos en les disposicions aplicables.



Dotzena. Modificació de la resolució de concessió

1. Els beneficiaris de l'ajuda han de comunicar a la direcció general competent en matèria de formació agroalimentària qualsevol modificació relativa al professorat, coordinació, horari, local i lloc de celebració de les actuacions de formació professional o adquisició de competències que es produïsquen tant abans de l'inici com durant el desenvolupament d'aquestes.

2. Si com a resultat d'una modificació es produeixen alteracions que puguen afectar la puntuació atorgada en la fase de valoració de la sol·licitud i posterior concessió de l'ajuda, s'ha de reavaluar la sol·licitud de conformitat amb els criteris de valoració previstos en aquesta ordre, i es determinarà la xifra de la nova puntuació d'aquesta. Després d'això, només podrà ser resolta favorablement la petició de modificació si la nova puntuació obtinguda no és inferior a la puntuació obtinguda en la resolució inicial de concessió de l'ajuda o si, en el cas que es done com a resultat de l'esmentada modificació una puntuació inferior, no se n'altere la posició en l'ordre de prelació a què fa referència l'apartat 2 de la base setena d'aquesta ordre.

3. En qualsevol cas, la modificació a què es refereix l'apartat 2 d'aquesta base ha d'estar justificada degudament.



Tretzena. Informació i publicitat

1. A fi que l'Administració conega les activitats formatives concretes que s'han de realitzar i per a la planificació dels controls necessaris, s'ha d'establir una programació a proposta de l'entitat, en la qual s'indiquen les accions formatives que té previst desenvolupar així com el nombre d'edicions d'aquestes. Aquesta programació ha d'anar inclosa en la fitxa tècnica de cada actuació que s'ha de desenvolupar (annex IV).

2. Per a cada edició de les accions formatives aprovades s'ha de realitzar la comunicació d'inici d'aquesta i indicar la data, l'hora i el lloc de realització en la forma i en els terminis establits en la corresponent resolució de convocatòria.

3. Una vegada finalitzat el termini establit per a la realització de totes les accions formatives, tota aquella edició que no haja sigut comunicada dins dels terminis i termes legals, s'ha d'entendre, a tots els efectes, com a no realitzada.



Catorzena. Justificació de les subvencions i sol·licitud de pagament

1. El pagament de l'ajuda al beneficiari s'ha d'efectuar, amb la sol·licitud prèvia d'aquest, quan el servei competent en matèria de formació agroalimentària comprove el compliment de totes les obligacions previstes en la base cinquena d'aquesta ordre.

Als efectes de justificació de les despeses realitzades, no s'admeten els pagaments en efectiu.

2. Els interessats han de presentar les sol·licituds de pagament de l'ajuda a través del model normalitzat que hi ha publicat en la guia PROP de la Generalitat, i l'enllaç de la qual apareix en les corresponents convocatòries d'ajuda.

Si algun dels sol·licitants presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà perquè l'esmene a través de la presentació electrònica d'aquesta. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què haja sigut realitzada l'esmena.

3. Respecte a la presentació de les sol·licituds de pagament, i quant a l'obligació de relacionar-se electrònicament amb l'Administració, caldrà ajustar-se al que disposa l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i l'article 3.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Els sol·licitants han de complir els requisits següents:

a) Els sol·licitants del pagament, atés que en tot cas són persones jurídiques i, per tant, estan obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, han de presentar les sol·licituds de pagament telemàticament segons el que disposa l'apartat 2 d'aquesta base.

b) Els documents que s'annexen als tràmits telemàtics han d'anar firmats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, pertoque.

4. La programació d'activitats ha de permetre que totes les activitats formatives estiguen finalitzades i justificades documentalment abans de l'1 de desembre de cada any, llevat que en la resolució de concessió de l'ajuda s'establisca un altre termini.

5. La justificació, per part de les entitats beneficiàries, de la realització de l'activitat subvencionada, així com del compliment dels límits establits en la corresponent resolució de concessió, ha de revestir la forma de compte justificatiu de les despeses realitzades. Així mateix, han d'aportar la documentació justificativa següent:

a) Memòria final de l'activitat formativa en què es detallen, almenys, els objectius aconseguits, el programa realment impartit, el desenvolupament i l'avaluació d'aquest programa, i el nombre d'alumnes beneficiats, distingits per edats, sexes, comarques de procedència i tipus d'empreses (tant des del punt de vista de la dimensió –microempresa o pime– com la naturalesa –cooperativa, societat agrària de transformació, societat anònima, societat limitada, autònom...).

b) Programa-calendari de cada activitat formativa, amb la relació dels professors participants i coordinadors, i les corresponents fitxes d'identificació i curriculum vitae d'aquests.

c) Relació nominal definitiva d'alumnes per ordre alfabètic, en què s'indique la professió o titulació, la data de naixement, el DNI i el domicili.

d) Fulls d'assistència diària de l'alumnat omplits degudament pel personal coordinador i el professorat.

e) Qüestionari d'avaluació que ha de realitzar cada un dels alumnes de les actuacions de formació professional o adquisició de competències. Aquest qüestionari figura en l'annex V d'aquesta ordre i té caràcter anònim.

f) Factures originals de les despeses efectuades i l'acreditació del pagament d'aquestes. En tot cas, les factures s'han de presentar en original per a procedir-ne al segellat i invalidació per part del servei competent en matèria de formació agroalimentària. L'estampillat ha d'indicar la subvenció per a la justificació de la qual han sigut presentades i si l'import del justificant s'imputa totalment o parcialment a la subvenció. En aquest últim cas, s'ha d'indicar la quantia exacta que resulte afectada per la subvenció. Una vegada realitzat l'estampillat, les còpies compulsades s'integraran en l'expedient i els originals es tornaran al beneficiari. L'acreditació de les despeses també es pot efectuar a través de factures electròniques, sempre que complisquen els requisits exigits perquè s'accepten dins de l'àmbit tributari.

A les factures en concepte de material didàctic, s'hi ha d'acompanyar una relació en què es detalle i es quantifique el material didàctic utilitzat en l'activitat formativa i el material fungible lliurat als alumnes, amb expressió del cost unitari, juntament amb l'he rebut firmat per cada un dels assistents.

g) Certificat sobre la realització de les activitats contingudes en el programa aprovat i d'acord amb la normativa vigent, expedida pel responsable de l'entitat o organització que va presentar la sol·licitud d'ajuda o persona en qui tinga delegada facultat suficient.

h) Declaració sobre la no-sol·licitud o percepció de cap altra ajuda per a la mateixa inversió ni de trobar-se immers en un procés de reintegrament de subvencions.

i) Model de domiciliació bancària omplit degudament, en el cas que se sol·licite l'ingrés de l'ajuda en un compte diferent de la presentada juntament amb la sol·licitud de l'ajuda.

j) Qualsevol altra documentació exigida per normativa de compliment obligatori, així com la indicada en la resolució de concessió a fi d'acreditar alguna de les circumstàncies o requisits necessaris per a concedir l'ajuda.

6. No es pot realitzar el pagament mentre el beneficiari no es trobe al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social o siga deutor mitjançant una resolució que declare la procedència de reintegrament.

A aquest efecte, d'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la presentació de la sol·licitud de pagament comporta l'autorització a l'òrgan gestor del procediment per a obtindre directament les dades d'identitat del sol·licitant o, si escau, del seu representant legal i d'estar al corrent amb el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social. En el cas que el sol·licitant s'opose al fet que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, ho ha d'indicar expressament en el formulari, i resta obligat a aportar els documents acreditatius corresponents.

7. Quan l'import de la despesa subvencionable supere les quanties establides en el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, per al contracte menor, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la instal·lació, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les seues característiques especials no existisca al mercat un suficient nombre d'entitats que els realitzen, presten o subministren, o llevat que la despesa s'haja realitzat amb anterioritat a la subvenció.



En aquells casos en què l'oferta finalment executada no siga la de menor import econòmic, el beneficiari ha de justificar les raons que van motivar aquesta decisió. En aquest supòsit, si aquelles raons no estan motivades en consideracions tècniques, financeres o altres condicionants de l'execució de l'actuació, l'òrgan gestor pot minorar o fins i tot eliminar del còmput total l'esmentada despesa.

8. Les despeses originades com a resultat de la participació d'equips tècnics propis de les entitats beneficiàries en tasques de professorat i coordinació s'han de justificar mitjançant un certificat del responsable de l'entitat que acredite la condició de treballadors d'aquells i la despesa que s'imputa a l'activitat formativa corresponent com a resultat d'aquestes tasques. S'han de presentar, a més, la nòmines d'aquest personal treballador, originals o fotocòpies compulsades, i els documents TC1 i TC2 del mes o mesos en què haja tingut lloc la preparació i la realització de l'activitat formativa en qüestió. El servei competent en matèria de formació agroalimentària verificarà la coherència entre la despesa imputada i l'abast de les actuacions o treballs realitzats.

En tots els casos, de les acreditacions de les despeses i dels pagaments efectuats han de quedar pistes d'auditories suficients a fi de verificar l'origen i la destinació dels fons i la correspondència d'aquests amb l'emissor i el destinatari de les factures.

Les despeses a què done lloc la participació d'un tècnic en una o diverses activitats formatives, durant un període de temps, no pot superar el cost total que li supose a l'entitat durant període esmentat.



9. Per a determinar la condició de microempresa i petita i mitjana empresa caldrà ajustar-se al que disposa la Recomanació 2003/361/CE, de la Comissió, de 6 de maig de 2003.



Quinzena. Pagament de subvencions

1. A fi de fer el pagament de la subvenció, la direcció general competent en matèria de formació agroalimentària ha de comprovar prèviament l'adequada justificació de la subvenció concedida, així com la realització de l'activitat formativa o d'adquisició de competències subvencionada i el compliment de totes les obligacions que es deriven de l'aplicació d'aquesta ordre.

En aquest sentit, el pagament de la subvenció ha d'estar supeditat al compliment dels requisits següents:

a) Justificació prèvia per part de l'entitat beneficiària de la realització de l'activitat formativa per a la qual es va concedir la subvenció en els termes que preveu la base anterior.

b) Compliment de les obligacions de les entitats beneficiàries establides en la base cinquena d'aquesta ordre.

2. D'altra banda, per a poder rebre l'ajuda, es considerarà alumne o alumna assistent aquell l'assistència del qual a l'activitat formativa o d'adquisició de competències haja sigut igual o superior al 40 % de les hores lectives. No obstant això, aquest límit no es tindrà en compte per al càlcul dels costos d'organització i material lliurat a l'alumne per a cada activitat formativa o d'adquisició de competències, si després de l'inici d'aquesta aquest l'abandona per causes alienes a la voluntat de l'entitat prestadora del servei.

3. En relació amb la formació en línia, per a poder percebre l'ajuda, el beneficiari i l'alumne han de complir allò que s'ha estipulat en l'annex VI d'aquesta ordre.

4. A la vista de la documentació justificativa prevista en la base catorzena d'aquesta ordre i del que estableix aquesta base, i a proposta de la subdirecció general competent en matèria de formació agroalimentària, la persona titular de la direcció general competent en matèria de formació agroalimentària, ha de resoldre sobre el pagament de les ajudes.

5. Únicament s'abonarà la totalitat de la subvenció concedida si el programa aprovat ha sigut justificat íntegrament; en qualsevol altre cas, només s'abonarà la part de la subvenció proporcional als justificants de despesa aportats, sempre que es complisca el que estableix l'article 37.2 de la Llei general de subvencions.

En aplicació de l'article 64 del Reglament (UE) número 1306/2013 en relació amb els articles 35 i 36 del Reglament (UE) número 640/2014, modificat pel Reglament delegat (UE) 2016/1393, de la Comissió, de 4 de maig de 2016, després de l'estudi de l'admissibilitat de la sol·licitud de pagament, s'aplicaran les reduccions previstes en la normativa esmentada.

6. En el cas que es tracte d'un programa amb diverses anualitats, el beneficiari ha de presentar una sol·licitud de pagament per a cada una de les anualitats en què es desenvolupe, i aquest s'ha de referir a l'activitat de formació i d'adquisició de competències que s'haja realitzat efectivament durant l'any corresponent.



Setzena. Reintegrament de les ajudes

1. Són causes de reintegrament, les previstes en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. En els casos d'irregularitats i de recuperació de sumes indegudament pagades, és aplicable el que disposa el Reglament delegat (UE) 2015/1971, de la Comissió, de 8 de juliol de 2015, pel qual es completa el Reglament (UE) número 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, amb disposicions específiques sobre la notificació d'irregularitats respecte del Fons Europeu Agrícola de Garantia i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i pel qual es deroga el Reglament (CE) número 1848/2006, de la Comissió.



Dessetena. Controls i seguiment

1. La direcció general competent en matèria de formació agroalimentària, a través de la subdirecció general competent en matèria de formació agroalimentària, ha d'establir els mecanismes de control concrets per a assegurar el coneixement i compliment de la finalitat per a la qual les subvencions són concedides, i ha d'elaborar el corresponent pla de control.

2. A fi de possibilitar la realització dels controls, les entitats beneficiàries de les ajudes han de comunicar per qualsevol mitjà que n'acredite la recepció, amb una antelació mínima de 10 dies naturals a l'inici de l'activitat formativa o d'adquisició de competències, el títol de l'activitat, la localitat, la província, l'adreça del local d'impartició de les classes, les dates i els horaris lectius.

La falta, no justificada, de comunicació de l'inici d'una activitat formativa o d'adquisició de competències dins del termini assenyalat en el paràgraf anterior implicarà que la corresponent acció formativa es considere com no realitzada, als efectes del pagament de la subvenció que li puga correspondre.

3. A més dels controls administratius, tant de les sol·licituds d'ajuda com de pagament, i que tenen per objecte comprovar el compliment efectiu del que preveu el PDR-CV 2014-2020 i el que preveuen aquestes bases i la normativa que li és aplicable, s'han de dur a terme els corresponents controls sobre el terreny que s'han d'executar en els termes establits en l'article 51 del Reglament d'execució (UE) número 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, modificat pel Reglament d'execució (UE) 2016/1394, de la Comissió, de 16 d'agost de 2016, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) número 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa referència al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

A través dels controls sobre el terreny de les sol·licituds de liquidació final o total s'han de comprovar, entre altres extrems, els següents:

a) L'existència de documents comptables o d'un altre tipus en poder dels organismes o de les empreses que duguen a terme les actuacions objecte d'ajuda, que justifiquen els pagaments realitzats pel beneficiari.

b) La veracitat de la documentació acreditativa del contingut de les declaracions responsables presentades pel sol·licitant al llarg del procediment de sol·licitud de l'ajuda i de sol·licitud del pagament.

c) La conformitat de la destinació efectiva o prevista de les actuacions amb la descripció efectuada en la sol·licitud d'ajuda.

d) La conformitat de l'execució de les actuacions objecte de finançament públic amb la normativa vigent, especialment les normes obligatòries establides per la legislació nacional o, si escau, pel PDR-CV 2014-2020.

e) El compliment dels compromisos i de les obligacions derivats de la concessió d'ajuda.

4. El tècnic de control que haja participat en algun dels controls administratius d'un expedient d'ajuda no pot participar en els controls sobre el terreny d'aquest mateix expedient.

5. La direcció general competent en matèria de formació agroalimentària pot comprovar o actualitzar el valor de mercat de les despeses subvencionades emprant un o més dels mitjans següents:

a) Preus de mercat.

b) Cotitzacions en mercats nacionals i estrangers.

c) Estimació per referència als valors que figuren en els registres oficials de caràcter fiscal.

d) Dictamen de pèrits de l'Administració.

e) Taxació pericial contradictòria.

f) Creació d'una comissió de tècnics en compliment del que disposa l'article 170 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, amb la missió d'identificar despeses i preus mitjans susceptibles de ser subvencionats en els processos previs a la resolució de les concessions d'ajuda o previs als processos de pagament de les subvencions aprovades.



g) Qualssevol altres mitjans de prova admesos segons dret.



Dihuitena. Control d'assistència

1. Amb la finalitat d'assegurar el correcte desenvolupament de les activitats formatives o d'adquisició de competències, els participants en aquestes activitats han de complir les obligacions següents:

a) Assistir amb regularitat a les classes i mantindre un nivell normal d'aprofitament al llarg del curs. En totes les activitats formatives es permet fins a un màxim d'un 30 % de faltes d'assistència sobre el total d'hores lectives justificades degudament.

b) Superar les proves d'aptitud que corresponguen, si escau.

c) Respectar en tot moment els deures i les normes de convivència propis del civisme.

d) Firmar degudament en els fulls d'assistència tant al començament com al final de cada dia que s'haja assistit a l'activitat formativa corresponent.

e) Comunicar de forma expressa a l'entitat organitzadora de l'activitat formativa la decisió d'abandonament o baixa en el curs, si escau.

2. L'entitat beneficiària és la responsable de garantir el compliment dels extrems indicats en l'apartat anterior d'aquesta base, extrems que comprovarà la subdirecció general competent en matèria de formació agroalimentària amb anterioritat al pagament final de l'ajuda concedida.





Denovena. Compatibilitat de l'ajuda

D'acord amb l'article 59.8 del Reglament (UE) número 1305/2013, les ajudes previstes en aquestes bases reguladores són incompatibles, per als mateixos costos subvencionables, amb qualsevol altra contribució dels Fons Estructurals i d'Inversió comunitaris, del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i amb ajudes d'estat nacionals o autonòmiques.



Vintena. Règim d'infraccions i sancions

El règim sancionador en la matèria regulada en aquesta ordre és l'establit en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els preceptes bàsics d'aquesta, així com en el títol X, capítol IV, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Mapa web