Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 14 de desembre de 2017, de la Direcció General del Servei Valencià d'Ocupació i Formació (SERVEF), per la qual s'aprova el Manual de justificació econòmica de les subvencions públiques de les diverses accions formatives de formació professional per a l'ocupació. [2017/11569]

(DOGV núm. 8199 de 27.12.2017) Ref. Base de dades 011617/2017




Amb l'objecte de concretar o desenvolupar en l'àmbit competencial de la Comunitat Valenciana la dispersió de la normativa estatal, d'aplicació general, que pot provocar falta de claredat i pèrdua d'eficàcia i eficiència en l'aplicació pràctica de les normes que regulen la justificació econòmica de les diverses accions formatives de formació professional per a l'ocupació, hi ha la necessitat d'unificar-la mitjançant l'elaboració d'un únic text.

En aquest nou manual de justificació de despeses s'inclouen les instruccions destinades a regular el procediment i els requisits necessaris per a l'aplicació de la justificació, de manera que permet facilitar la gestió i la verificació de les despeses justificades.

En virtut del que s'ha exposat, i d'acord amb el que es preveu en l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, la Direcció General del SERVEF, procedeix a dictar la resolució per la qual s'aprova el Manual de justificació econòmica de les subvencions públiques de les diverses accions formatives de formació professional per a l'ocupació, resolc:



Article únic

Aprovar el Manual de justificació econòmica de les subvencions públiques de les diverses accions formatives de formació professional per a l'ocupació, promogut pel Servei Valencià d'Ocupació i Formació, i que s'adjunta com a annex a aquesta resolució.



DISPOSICIÓ FINAL



Validesa i eficàcia

Aquesta resolució tindrà efectes des de l'endemà de la data en què es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i s'aplicarà als procediments de justificació de subvencions concedides sobre la base de les convocatòries que s'especifiquen a continuació i a les que es dicten en exercicis posteriors per als mateixos programes:



– Resolució de 30 de desembre de 2016, de la Direcció General del Servei Valencià d'Ocupació i Formació, per la qual s'aprova la convocatòria per a la concessió de subvencions per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones aturades i a la formació amb compromís de contractació amb càrrec a l'exercici pressupostari 2017, en aplicació de l'Ordre 4/2016, de 26 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores d'aquestes.



– Resolució de 30 de desembre de 2016, de la Direcció General del Servei Valencià d'Ocupació i Formació, per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones ocupades amb càrrec a l'exercici pressupostari 2017.

Contra aquesta resolució, que esgota la via administrativa, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució, d'acord amb el que es preveu en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé interposar, en el termini de dos mesos, un recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu, De conformitat amb el que s'estableix en l'article 8, apartat número 3, així com en l'article 46, apartat 1, els dos de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que es puga interposar qualsevol altre recurs que es considere pertinent.



València, 14 de desembre de 2017.– El director general del Servei Valencià d'Ocupació i Formació: Enric Nomdedéu i Biosca,

ANNEX I

Manual de justificació econòmica de les subvencions públiques de les diverses accions formatives de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit competencial de la Comunitat Valenciana segons el que es preveu en la normativa estatal d'aplicació general, promogut pel Servei Valencià d'Ocupació i Formació



1. Introducció

El Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, té per objecte el desenvolupament de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, en particular, la regulació de les iniciatives i programes de formació professional per a l'ocupació, els requisits i límits de les accions formatives, els seus destinataris i la manera d'acreditar les competències adquirides pels treballadors, així com els instruments del sistema integrat d'informació i el règim de funcionament del sistema de formació professional per a l'ocupació. L'àmbit d'aplicació d'aquest reglament s'estén a tot el territori nacional amb la finalitat d'impulsar i estendre entre les empreses i els treballadors ocupats i aturats una formació que millore la ocupabilitat i el desenvolupament professional i personal dels treballadors, i que responga a les necessitats del sistema productiu i la competitivitat empresarial, de manera que contribuïsca a un model productiu basat en el coneixement.

L'Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, modificada per l'Ordre ESS/1726/2012, de 2 d'agost, desenvolupa el reial decret mencionat en matèria de formació d'oferta i estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades a finançar-la. L'ordre esmentada desenvolupa aquesta formació d'oferta amb l'objectiu d'integrar i donar un tractament coherent i unitari a tota la formació d'oferta que es dirigisca al conjunt de treballadors, de manera que transcendeix així la visió estanca de treballadors ocupats, d'una banda, i, treballadors aturats, per una altra, i a més, afavoreix que els treballadors puguen optar a un reconeixement efectiu de la formació que reben.

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, regula els requisits de concessió i justificació de les subvencions que concedeix l'Administració de l'Estat. En aquesta llei es recullen articles que tenen caràcter bàsic, per la qual cosa es poden aplicar a la normativa d'aquesta comunitat autònoma.

S'han tingut en compte les previsions de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, en la qual s'estableix que amb caràcter general, les subvencions en règim de concurrència competitiva estaran obertes a totes les entitats de formació que complisquen els requisits d'acreditació i/o inscripció d'acord amb la normativa vigent.



En conseqüència, i atesa la diversitat d'accions formatives de formació professional per a l'ocupació, la dispersió de la normativa estatal, d'aplicació general, que pot provocar falta de claredat i pèrdua d'eficàcia i eficiència en l'aplicació pràctica de les normes que regulen la justificació econòmica de les diverses accions formatives de formació professional per a l'ocupació, motiva la necessitat d'unificar-la mitjançant l'elaboració d'un únic text.

En aquest nou manual de justificació de despeses s'inclouen les instruccions destinades a regular el procediment i els requisits necessaris per a l'aplicació de la justificació, de manera que es facilita la gestió i la verificació de les despeses justificades.

Aquest manual es dicta en ús de les competències d'autoorganització de la Generalitat i de les especialitats de procediment administratiu derivades d'aquesta, d'acord amb el que es preveu en l'article 49.1.1a i 3a de l'Estatut d'Autonomia, així com aquelles competències el desenvolupament de les quals està reservat a les comunitats autònomes d'acord amb la legislació bàsica estatal en matèria de subvencions continguda en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



2. Marc normatiu



a) Normativa estatal:

– Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

– Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

– RD 887/2006, de 21 de juliol, de subvencions.

– RD 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

– Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, modificada per l'Ordre ESS/1726/2012, de 2 d'agost, per la qual es desenvolupa el RD 395/2007.

– RD 1619/2012, pel qual s'aprova el Reglament de facturació.



– Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats.



b) Normativa autonòmica:

– Llei 1/2015, d'hisenda pública.

– Ordre 4/2016, de 26 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i es determina el Programa de formació professional per a l'ocupació per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones aturades i a la formació amb compromís de contractació.

– Ordre 8/2015, de 23 de novembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i es determina el programa de formació per a l'ocupació per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones ocupades.



3. Disposicions comunes als diversos tipus de despesa

3.1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. En aquest annex es regula la liquidació i justificació de les despeses de les accions formatives de formació professional per a l'ocupació dirigides tant a treballadors aturats com a treballadors ocupats.

Aquesta resolució es dicta amb l'objecte de concretar o desenvolupar en l'àmbit competencial de la Comunitat Valenciana el que es preveu en la normativa d'aplicació general que s'assenyala en l'apartat anterior titulat «Marc normatiu».

Qualsevol modificació de les normes mencionades, així com la publicació de disposicions noves que impliquen variació en les previsions que es recullen en aquest manual, es podran aplicar de conformitat amb el que es dispose en les normes mateixes en relació a la seua vigència.

En els aspectes que afecten el desenvolupament de les accions subvencionades i que no estiguen regulats específicament en aquest manual, caldrà atindre's al que determine la normativa mencionada.

2. L'àmbit territorial d'aplicació serà la Comunitat Valenciana.

3. L'àmbit subjectiu d'aplicació es refereix a totes les persones, físiques o jurídiques, entitats, independentment de la seua forma o denominació, beneficiàries de les diverses subvencions del Servei Valencià d'Ocupació i Formació.



3.2. Despeses subvencionables

1. Les despeses subvencionables han de respondre a costos reals, efectivament efectuats, pagats i justificats mitjançant factures o documents comptables de valor probatori equivalent i que corresponen de manera indubtable a la naturalesa de l'acció subvencionada.

2. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables podrà ser superior al valor de mercat, i en particular, quan es tracte d'entitats vinculades, haurà d'estar clarament justificat.

3. Només s'admetran les despeses estrictament necessàries per a l'acció formativa, efectivament realitzades i pagades, com a màxim des de la data de notificació de la resolució o acord de concessió de la subvenció fins a la data de finalització del termini de justificació, determinat per la normativa reguladora de la subvenció.

Quan l'import de la despesa subvencionable supere les quanties establides en la normativa vigent en matèria de contractes, la persona beneficiària haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la prestació del servei. L'elecció de l'oferta s'efectuarà d'acord amb el criteri d'eficiència i economia, i s'haurà de justificar l'elecció expressament en una memòria, quan no recaiga en l'oferta econòmica més avantatjosa. En el cas que no siga possible presentar les tres ofertes, per la singularitat de l'objecte del contracte, també es justificarà aquesta situació.

3.3. Despeses no subvencionables

Com a criteri general, no seran subvencionables les despeses següents:

a) Les que no siguen reals, o no hagen sigut efectivament realitzades i pagades.

b) Les que no hagen sigut justificades degudament.

c) La despesa que supere el valor de mercat obtingut per la diferència entre aquest valor i la despesa justificada.

En el cas d'entitats vinculades, l'article18 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats, al punt 1, estableix que s'entendrà per valor de mercat el que s'hauria acordat per persones o entitats independents que respecten el principi de lliure competència.



En el punt 4 d'aquest mateix article s'estableixen els mètodes per a la determinació del valor de mercat, de manera que es pot aplicar qualsevol d'aquests:

a. Mètode del preu lliure comparable, pel qual es compara el preu del bé o servei en una operació entre persones o entitats vinculades amb el preu d'un bé o servei idèntic o de característiques similars en una operació entre persones o entitats independents en circumstàncies equiparables, i s'efectuen, si cal, les correccions necessàries per a obtindre l'equivalència i considerar les particularitats de l'operació.



b. Mètode del cost incrementat, pel qual s'afig al valor d'adquisició o cost de producció del bé o servei el marge habitual en operacions idèntiques o similars amb persones o entitats independents o, si no és possible, el marge que persones o entitats independents apliquen a operacions equiparables, i s'efectuen, si cal, les correccions necessàries per a obtindre l'equivalència i considerar les particularitats de l'operació.



c. Mètode del preu de revenda, pel qual se sostrau del preu de venda d'un bé servei el marge que aplica el propi revenedor en operacions idèntiques o similars amb persones o entitats independents o, si no és possible, el marge que persones o entitats independents apliquen a operacions equiparables, i s'efectuen, si cal, les correccions necessàries per a obtindre l'equivalència i considerar les particularitats de l'operació.



d. Mètode de la distribució del resultat, pel qual s'assigna a cada persona o entitat vinculada que efectue de manera conjunta una o diverses operacions, la part del resultat comú derivat d'aquesta operació o operacions, en funció d'un criteri que reflectisca adequadament les condicions que haurien subscrit persones o entitats independents en circumstàncies similars.

e. Mètode del marge net operacional, pel qual s'atribueix a les operacions efectuades amb una persona o entitat vinculada el resultat net, calculat sobre costos, vendes o la magnitud que resulte més adequada en funció de les característiques de les operacions idèntiques o similars efectuades entre parts independents, i s'efectuen, quan calga, les correccions necessàries per a obtindre l'equivalència i considerar les particularitats de les operacions.

L'elecció del mètode de valoració tindrà en compte, entre altres circumstàncies, la naturalesa de l'operació vinculada, la disponibilitat d'informació fiable i el grau de comparabilitat entre les operacions vinculades i no vinculades.

Quan es tracte d'entitats no vinculades es podran aplicar els mètodes anteriors o altres mètodes i tècniques de valoració generalment acceptats que respecten el principi de lliure competència.

d) Les que no responguen a la naturalesa de l'activitat subvencionada.

e) Les que s'hagen efectuat i/o pagat abans de la data de notificació de la resolució o acord de concessió de la subvenció, o després de finalitzat el termini per a la justificació de la subvenció.

f) Els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació. L'IVA serà despesa subvencionable sempre que siga real i definitivament suportat per la persona beneficiària. L'IVA transferible no serà subvencionable. Per a la comprovació d'aquest aspecte, es presentarà amb la liquidació, la declaració resum anual de l'IVA que corresponga a l'últim exercici, en la qual figure el percentatge de deducció (prorrata) que aplicarà l'Agència Estatal d'Administració Tributària. L'IVA subvencionat podrà actualitzar-se quan es comprove que la prorrata aplicada ha patit variació respecte a la que consta en el model 390 que s'ha presentat. Si el centre col·laborador no està subjecte a l'IVA o n'està exempt totalment, s'haurà d'acreditar aquesta circumstància.



g) Els interessos deutors dels comptes bancaris.

h) Les adquisicions noves o de segona mà de mobiliari, equip, vehicles, infraestructures, béns immobles i terrenys.

i) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

j) Les despeses de procediments judicials.

k) Les despeses derivades de préstecs o crèdits, despeses de transaccions financeres, comissions, excepte quan estiga directament relacionat amb l'operació i siga exigible per la normativa estatal.

l) Les despeses d'obertura i manteniment de comptes corrents, llevat de si la normativa reguladora requereix l'obertura d'un compte o diversos separats; en aquest cas aquestes despeses sí que serien finançables.



m) Les despeses de subcontractació, quan aquesta estiga prohibida o no s'haja efectuat seguint els requisits exigibles.

n) Les que suposen duplicitat d'una despesa, sense que es justifique la inexistència d'aquest duplicat.

ny) La remuneració d'hores de docència que diferisquen de les que s'han autoritzat per a cada docent, bé perquè excedeixen de les hores autoritzades, bé perquè la docència ha sigut impartida per una persona no autoritzada.

o) Els impostos personals sobre la renda de la persona beneficiària de la subvenció, però no les retencions aplicades al personal contractat tant per compte d'altri com per compte propi (professorat, administració, etc.) que intervinguen en la realització de l'acció formativa, que sí que es podrà subvencionar.

p) Les despeses de certificacions de qualitat, protecció de dades, etc.

q) Les despeses de reparacions i manteniments.

r) Qualsevol altra despesa no subvencionable segons el que es disposa en cada convocatòria o en aquest annex, que sense estar expressament exclosa, no estiga inclosa en la relació de despeses subvencionables previstes en les bases reguladores i en les convocatòries.



3.4. Subcontractació

1. De conformitat amb el que s'estableix en l'article 14 b i c i en l'article 15.3 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, l'execució de les accions formatives dirigides tant a ocupats com a aturats, no podran ser subcontractades amb tercers. No obstant això, les entitats beneficiàries de subvencions públiques destinades a finançar accions formatives amb compromís de contractació podran subcontractar totalment o parcialment la realització de l'acció formativa (art. 12 de la Llei 30/2015).



2. Així doncs, en el cas de subcontractació, la justificació es realitzarà mitjançant l'aportació d'una única factura de la persona subcontractista a la persona beneficiària, que recollirà el cost total dels conceptes subvencionables subcontractats i haurà de descriure l'import imputat en cada un d'aquests conceptes, amb l'excepció de quan es justifiquen despeses de personal (docència, control, selecció, personal directiu, administratiu, etc.), ja que en aquest cas s'haurà de detallar el nom del docent, de la persona titular de la direcció, etc., així com les hores dedicades al projecte i el preu per hora que s'establisca. La factura haurà d'estar pagada.

3. Així mateix, l'entitat beneficiària haurà d'aportar els diversos documents justificatius (nòmines, factures, etc.) de la persona subcontractista que suporten les despeses declarades en la factura original per cada un dels conceptes declarats. D'aquests documents, se n'haurà de justificar així mateix el pagament.

4. Les entitats que hagen sol·licitat la subcontractació hauran d'haver aportat declaració responsable de les persones subcontractistes de no estar incloses en cap de les prohibicions de subcontractació establides en els articles 13 i 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. No es considerarà subcontractació el lloguer d'instal·lacions, sempre que aquest lloguer haja servit per a l'acreditació i/o inscripció de les entitats de formació per tal de garantir la seua solvència tècnica per a impartir la formació i sempre que no implique subcontractar l'execució de l'activitat formativa.



3.5. Despeses d'entitats vinculades

En el cas d'entitats vinculades a la persona beneficiària (es considerarà que hi ha vinculació quan concórrega alguna de les circumstàncies que es recullen en l'article 18.2 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats), s'aportarà:

– Declaració responsable en què es manifeste la concurrència de les circumstàncies referides.

– Informe justificatiu del mètode utilitzat per a la determinació del valor normal de mercat, d'acord amb el previst en l'apartat 4 del mateix article.



4. Costos directes de l'activitat formativa

4.1. Retribucions de formadors interns i externs

1. S'inclouen com a despeses d'aquest apartat les retribucions dels formadors interns i externs, que comprenen els sous o honoraris del personal docent contractat, les despeses de Seguretat Social a càrrec del centre o entitat de formació quan haja contractat els formadors per compte d'altri i, en general, tots els costos imputables als formadors en l'exercici de les activitats de preparació, impartició, tutoria i avaluació a les persones participants de les accions formatives. Aquestes despeses s'hauran de presentar degudament desglossades per hores dedicades a l'activitat que s'imputen.

Per a fer-ho, hauran de presentar els comunicats de control d'assistència signats per la persona responsable de la formació i per les persones participants.

Les activitats de preparació de les classes, tutories per al reforç formatiu, impartició de la docència i avaluació dels continguts formatius als alumnes, només podran ser executades pels docents inclosos en el document de comunicació d'inici del curs, o en les seues possibles modificacions, totes aquestes amb el vistiplau del tècnic d'enllaç corresponent. Cada docent prepararà les classes, durà terme les tutories i avaluarà els continguts formatius als alumnes, en relació amb els mòduls que tinga autoritzats impartir.

Juntament amb la documentació de seguiment del curs, s'haurà d'aportar un document de tutories en què s'indique l'alumne/a tutoritzat/da, la durada, l'horari, el mòdul formatiu reforçat i la signatura de l'alumne/a i tutor/a, segons model normalitzat.

Les activitats d'impartició, tutoria i avaluació no es podran estendre a períodes anteriors a l'inici del curs ni posteriors a la finalització d'aquest, més enllà de la setmana anterior i posterior a l'inici i finalització del curs. El nombre total d'hores imputades per a les activitats de preparació de les classes, de tutoria per al reforç dels continguts formatius i d'avaluació a les persones participants podrà estar determinat per la convocatòria.

Si en aquesta no s'estableix cap límit, aquestes despeses no podran superar el 20 % del total d'hores programades de l'acció subvencionada. Amb caràcter excepcional, qualsevol alteració superior al 20 % haurà de ser comunicada mitjançant un escrit justificatiu a la persona titular del servei territorial corresponent competent en matèria de formació professional per a l'ocupació.

En cap cas, el nombre d'hores de tutories imputades per al reforç formatiu d'un mòdul podrà superar les hores programades d'aquest, llevat dels cursos de teleformació.

Així mateix, el nombre d'hores imputades a les activitats de preparació de les classes, tutories, impartició de la docència i avaluació dels continguts formatius als alumnes de cada formador, tampoc podrà ser superior a la seua jornada laboral contractada.

Quan es tinga coneixement per la documentació justificativa aportada per l'entitat beneficiària de diversos valors cost/hora d'un mateix docent en una mateixa entitat en la impartició d'un mateix mòdul, especialitat o acció formativa que corresponga a diversos cursos, es requerirà a l'entitat que la justifique aportant el contracte laboral del docent o amb la ressenya i data de publicació en el diari o butlletí oficial corresponent del conveni col·lectiu que li pot aplicar l'entitat. En el cas que aquesta justificació no es puga efectuar, es considerarà com a despesa elegible en totes aquestes la de menor import cost/hora. Així mateix, el concepte de retribucions dels diversos formadors contractats, de la mateixa especialitat, ha de ser similar, i es considerarà que es compleix aquesta condició quan entre el preu/hora més alt i el preu/hora més baix no hi haja una diferència superior al 20 %. En el cas que hi haja desviació, no es considerarà subvencionable l'excés, excepte casos excepcionals que hauran de ser comunicats mitjançant un escrit justificatiu a la persona titular del servei territorial corresponent competent en material de formació professional per a l'ocupació.







2. Tipologia de docents:

a) Formadors contractats per compte d'altri: es consideren els docents contractats mitjançant una relació laboral, fixos o eventuals. Es justificarà la despesa mitjançant:

– Fotocòpia compulsada de la nòmina amb el segell de l'entitat, així com justificant de l'abonament d'aquesta.

– Contracte de treball.

– TC1 o rebut de liquidació de cotitzacions i TC2 corresponents als mesos imputats degudament segellats o mecanitzats per l'entitat bancària.

– Model 111. L'aportació d'aquest document ha de permetre verificar que l'entitat ha efectuat els pagaments de l'IRPF en tots els mesos/trimestres relatius al període o períodes en què s'hagen imputat despeses de personal al projecte. L'entitat podrà optar per qualsevol de les opcions següents:

· Model/s 111 mecanitzat/s o segellat/s pel banc.

· Model/s 111 acompanyats dels rebuts bancaris que acrediten el pagament de l'IRPF.

· Model 111 (NRC) en què figuren les dades de l'ingrés efectuat. Acredita el pagament per si mateix.

– Model 190: com que es tracta d'un document de caràcter anual no se sol tindre a disposició quan es presenta la justificació, per la qual cosa l'entitat l'haurà de presentar quan el tinga a la seua disposició i, en el moment de la justificació, presentar un document que reculla el compromís d'aportar-lo. És important presentar-lo, ja que és l'únic document en què es recull el desglossament per treballador.



L'import brut de la nòmina inclou salaris i assegurances socials; també s'inclouen dietes i despeses de locomoció i, en general, tots els costos imputables a les persones formadores en l'exercici de les activitats de preparació, impartició, tutoria i avaluació a les persones participants de les accions formatives.

El cost imputable mensualment a cada acció comprendrà els conceptes següents:

– Cost nòmina: cost salarial + prorrata pagues extres.

– Cost Seguretat Social: quota Seguretat Social empresa.

– El cost imputable mensualment a cada acció es calcularà mitjançant les fórmules següents:





(Cost salarial + prorrata pagues extres) X nre. hores/mes imputades a l'acció

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Nre. hores/mes segons contracte o conveni





Cost Seguretat Social empresa X nre. hores/mes imputades a l'acció

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Nre. hores/mes segons contracte o conveni





En el supòsit de personal contractat per compte d'altri, es considera cost salarial el salari base i els complements salarials que es troben fixats en el conveni col·lectiu o en el contracte de treball. Les hores extres seran subvencionables amb el límit màxim permés en el corresponent conveni col·lectiu. S'haurà de referenciar el conveni col·lectiu d'aplicació vigent durant el període de l'execució de l'acció formativa, amb les ressenyes del diari oficial en en què es va publicar, i la ressenya de la publicació de l'última actualització salarial, quan corresponga, o aportació del contracte de treball, si escau.



Els complements o plusos salarials (fixats en atenció a les circumstàncies personals del treballador, tals com antiguitat, titulació, idiomes i altres similars, complements establits en funció de les característiques del lloc de treball o en funció de la qualitat o quantitat de treball realitzat, complements de lloc, plusos de distància i transport, complements en funció del resultat de l'empresa, etc.) no són subvencionables, excepte si es troben fixats en el conveni col·lectiu o en el contracte de la persona treballadora.

La resta de conceptes que integren la nòmina tampoc són subvencionables, en concret: els pagaments en espècie, les vacances no efectuades, les indemnitzacions (per mort i els trasllats corresponents, per suspensions, per acomiadaments, per cessaments o per finalitzacions de contractes…), ja que no són despeses directament vinculades a les accions formatives subvencionades.

A pesar del que s'ha esmentat anteriorment, en el cas de personal contractat per compte d'altri exclusivament per a l'acció formativa, seran subvencionables les indemnitzacions derivades de l'extinció del contracte, d'acord amb l'establit en l'article 49.1.c de l'Estatut dels Treballadors, i les vacances no gaudides i retribuïdes.

D'altra banda, la remuneració habitualment percebuda pel treballador, no podrà ser incrementada com a conseqüència de la seua participació en l'acció formativa subvencionada, sense que s'acredite un canvi de categoria, un increment de jornada o una altra circumstància degudament acreditada. Per tant, l'increment de remuneració que no tinga el seu origen en les causes anteriors, no és subvencionable, i la imputació de la despesa es calcularà considerant els costos salarials que habitualment percebia el treballador, sempre que s'acrediten de manera indubtable.

Es podran imputar les dietes i despeses de locomoció del personal docent contractat per compte d'altri pel centre o entitat de formació. Per dietes s'admetrà la manutenció en les quanties establides en el Reial decret 439/2007, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques en accions formatives amb horari d'impartició de matí i vesprada, sempre que la distància entre la localitat del lloc de treball habitual i la localitat en què es desenvolupe l'acció subvencionada siga superior a 25 km. La despesa es justificarà mitjançant factura o document equivalent i el seu corresponent pagament.

Per despeses de locomoció s'admetran els desplaçaments a localitats diferents a la del lloc de treball habitual, a través de:

a. Mitjans de transport públic, excepte taxis: s'admetrà l'import de la despesa que es justifique mitjançant factura o document equivalent.

b. En un altre cas, la quantitat que resulte de computar 0,19 euros per quilòmetre recorregut, llevat que en el conveni col·lectiu s'establisca un altre preu diferent, més despeses de peatge i aparcament que es justifiquen.

Les despeses de dietes i locomoció es justificaran mitjançant fulls d'autoliquidació de despeses dels formadors, signades pel centre o entitat de formació i pel treballador, en què es detallaran els desplaçaments i la data d'aquests, i s'acompanyaran de la documentació que justifique la despesa que s'hi recull: factures, tiquets, bitllets, justificants d'aparcament, etc.

Quan s'abonen pagues extraordinàries, aquestes no podran imputar-se al mes en què són percebudes, sinó que el seu import anual s'haurà de prorratejar-se mensualment per a imputar la quantitat que proporcionalment corresponga. No obstant això, s'haurà d'aportar el justificant de despesa (nòmina) i el justificant de pagament de les pagues extres la prorrata de les quals s'haja imputat.

Només seran subvencionables les pagues extraordinàries que es troben fixades en el conveni col·lectiu o en el contracte de treball.

En cas de discrepància entre la base de cotització reflectida en la nòmina i en el TC2, es prendrà com a referència la d'aquest últim, i es justificaran les discrepàncies existents. Quan existisquen bonificacions, aquestes hauran de ser descomptades, ja que no pot subvencionar-se la part de la quota que s'haja bonificat.

En el cas de personal contractat per compte d'altri, per al càlcul del nombre total d'hores/mes treballades, si en el contracte de treball aportat no figura expressament la jornada contractada, es tindrà en compte el que es disposa en el conveni col·lectiu d'aplicació. En cas de no acreditar-se indubtablement la jornada contractada, mitjançant contracte o conveni col·lectiu d'aplicació, les imputacions del cost del personal es calcularan considerant la jornada establida en l'article 34.1 de l'Estatut dels Treballadors, de 40 hores setmanals de treball efectiu, la qual cosa suposa 8 hores diàries de treball de dilluns a divendres, llevat que hagen sigut expressament contractats com a docents, en aquest cas els costos de personal es calcularan considerant com a mòdul setmanal de referència 34 hores setmanals, cosa que suposa 6,8 hores diàries de treball efectiu de dilluns a divendres.

Quan un formador cause baixa laboral durant el període d'execució de l'activitat formativa, ja siga per malaltia o accident comú, per malaltia o accident professional, o per maternitat o paternitat, es tindrà en compte l'establit en les ordres que aproven les bases reguladores. En qualsevol cas, són subvencionables les despeses de la persona que faça la substitució, però no de la persona treballadora de baixa, excepte en aquells casos que no existisca regulació, en què podrà ser subvencionat el cost assumit per l'empresa fins al dia 15 d'haver-se produït la situació d'IT. En cap cas seran subvencionables els complements que establisca el conveni col·lectiu que siga aplicable a l'empresa i que s'addicionen a la prestació de caràcter general.



b) Formadors titulars del centre (en el cas que la persona beneficiària siga una persona física o una comunitat de béns):

– Servei docent prestat pel titular de l'entitat:

· Rebut/minuta del titular del centre en què figure el nombre d'hores impartides, cost per hora, nombre d'expedient i l'import a percebre.



· Memòria de l'activitat realitzada.

· Justificant de pagament.

– Servei docent impartit per persona física integrant d'una comunitat de béns (règim d'atribució de rendes):

· Rebut/minuta del titular del centre en què figure el nombre d'hores impartides, cost per hora, nombre d'expedient i import a percebre.



· En el cas de ser soci treballador de l'entitat i estar donat d'alta com a autònom, s'aportarà l'alta en el RETA en cas d'inclusió en aquest règim especial de la Seguretat Social.

· Justificant de pagament.

· Model 184 presentat a l'Agència Tributària, corresponent al període al que s'imputa el curs. Com es tracta d'un document de caràcter anual no se sol disposar d'aquest quan es presenta la justificació, per la qual cosa l'entitat haurà de presentar-lo quan el tinga a la seua disposició, i haurà de presentar en el moment de la justificació un document que reculla el compromís d'aportació d'aquest.

– Quan la persona beneficiària de la subvenció siga persona jurídica i un soci amb relació laboral impute costos com a formador, haurà d'atindre's al que es disposa per al personal contractat per compte d'altri, amb l'excepció, si escau, de l'afiliació a la Seguretat Social en el règim d'autònoms en comptes d'afiliació al règim general.

– Quan el beneficiari de la subvenció siga persona jurídica i un soci sense relació laboral impute costos com a formador, haurà d'atendre's al que es disposa per al personal contractat per compte propi, atés que la persona física actua com a professional davant de la societat. A més, haurà de presentar rebut de cotització del règim especial d'autònoms i model 036 (Declaració censal d'alta, modificació i baixa en el cens d'empresaris, professionals i retenidors).

c) Personal extern docent (normalment formadors professionals treballadors per compte propi):

– En el cas de docents contractats per compte propi, es considerarà elegible únicament el cost derivat dels seus honoraris, i no es podran imputar costos per Seguretat Social.

– El cost a imputar es justificarà mitjançant un contracte de prestació de serveis, si escau, la factura i el seu justificant de pagament, així com el model 111 (Retencions i ingressos a compte de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques) del període (mensual o trimestral) justificatiu de l'ingrés de la retenció practicada i original del model 190 (Resum anual de retencions i ingressos a compte) en què es declare la retribució percebuda pel treballador i la retenció practicada a aquest. Com es tracta d'un document de caràcter anual no se sol disposar d'aquest quan es presenta la justificació, per la qual cosa l'entitat haurà de presentar-lo quan el tinga a la seua disposició, i haurà de presentar en el moment de la justificació un document que reculla el compromís d'aportació d'aquest.

– En aquesta factura s'especificarà el nombre d'hores imputades pel formador en cada una de les activitats de preparació, impartició, tutoria i avaluació, si escau, i el cost unitari d'aquestes. Igualment, s'especificarà la denominació de l'acció formativa a què fa referència i el nombre d'expedient complet que la identifica, a més de tots els requisits establits pel Reglament de facturació. Així mateix, en el cas dels treballadors per compte propi la factura haurà de recollir la retenció efectuada pel professional.

– El personal tècnic d'enllaç podrà sol·licitar, a més, si ho considera convenient: original o fotocòpia compulsada de la declaració d'alta en l'epígraf corresponent de l'IAE, degudament segellada per l'Agència Tributària o amb codi segur de verificació, i original o fotocòpia compulsada de l'alta en el RETA o Mutualitat de Previsió Social, si escau.

– No seran subvencionables les dietes i despeses de locomoció del personal docent contractat per compte propi, atés que aquest treballador presentarà factura pels serveis realitzats amb el detall del nombre d'hores i preu per hora.



4.2. Despeses de control de la qualitat de la docència:

1. S'inclouen en aquest concepte sessions d'autoavaluació per a la millora contínua, l'elaboració de plans de millora, identificació d'àrees de millora, enquestes al professorat i a l'alumnat, etc. i la seua justificació es farà segons els criteris establits per a les retribucions de les persones docents (art.6).

2. Només serà elegible si s'ha especificat en el projecte i com màxim s'admetrà un 5 %, no obstant això, caldrà atindre's al que establisca cada convocatòria en concret.

3. La funcions de control de la docència seran exercides per personal no docent.



4.3. Despeses d'amortització d'instal·lacions, aules, tallers i equips didàctics i plataformes tecnològiques:

1. Es consideren elements amortitzables els següents: maquinària, utillatge, mobiliari i estris, equips per a processos d'informació i aplicacions informàtiques de les aules i tallers, els elements de transport, els edificis i construccions, les plataformes tecnològiques... Com a norma general, l'adquisició de llicències d'una aplicació informàtica estrictament necessàries per a desenvolupar l'acció formativa podrà ser imputada com a cost directe i s'admetrà el seu cost d'amortització. Perquè siguen considerats costos directes els elements definits anteriorment han d'utilitzar-se directament en la formació dels alumnes. Si no és així, la seua despesa d'amortització s'imputarà com a cost associat o indirecte.



2. Les despeses d'amortització seran subvencionables quan:

– Es tracte d'elements que estiguen directament relacionats amb l'acció formativa.

– En l'adquisició de l'element amortitzable no s'hagen utilitzat subvencions o ajudes públiques.

– S'impute la despesa d'amortització corresponent única i exclusivament al període subvencionable.

– Es corresponguen amb béns amortitzables registrats en la comptabilitat del beneficiari de la subvenció.

– Es podran imputar els costos d'amortització, sempre que la vida útil del bé siga superior a un exercici anual. No seran subvencionables els elements que hagen sigut amortitzats lliurement en un període impositiu.



3. Per al càlcul de les imputacions de la despesa d'amortització s'utilitzarà el següent mètode de càlcul:



Importe amortització anual X nre. d'hores d'utilització

o durada de l'acció, si escau

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Nre. d'hores d'ús anual



– Quan es tracte de béns immobles o altres elements i/o instal·lacions als quals els siga aplicable el factor superfície, el nombre d'hores d'ús anual haurà de coincidir amb el nombre d'hores d'obertura anuals del centre o entitat de formació, i al resultat obtingut de l'anterior operació, caldrà aplicar-li el percentatge que resulte de dividir els metres quadrats de superfície destinats a l'acció, entre els metres quadrats de superfície total del local.

– El beneficiari haurà de presentar memòria raonada, expressiva de la superfície total i de la que efectivament es destina al desenvolupament de l'acció formativa.

– Per al càlcul de la part corresponent a l'ús dels espais comuns, s'aplicarà el coeficient que resulte de dividir els metres d'espais comuns entre els metres quadrats de superfície total del local utilitzat. En tot cas, els càlculs per a obtindre la superfície hauran de ser explicats pel centre o entitat de formació en la memòria raonada anteriorment indicada.



– Les imputacions de la despesa d'amortització dels equips o les utilitzades en les tasques de preparació, gestió, seguiment i/o justificació de les accions formatives són un cost associat indirecte. La despesa s'inclourà en l'apartat «Altres costos associats».

– Una vegada determinada la superfície destinada en cada període al desenvolupament de l'acció formativa, aquesta no podrà ser modificada per al càlcul de les imputacions dels diferents tipus de despesa, excepte causa degudament justificada apreciada pel servei territorial de formació competent o el servei de gestió de formació professional per a l'ocupació, si escau.

– Igualment, el beneficiari haurà de presentar memòria justificativa del nombre d'hores d'utilització dels diferents elements en l'acció formativa, així com del nombre d'hores d'ús anual. Si no s'acredita degudament aquesta circumstància, es consideraran, com a norma general, 1.720 hores anuals.

– Les despeses d'amortització dels equips no didàctics i de locals independents utilitzats per al desenvolupament de les tasques de gestió, programació, coordinació, seguiment, etc., són costos associats a l'execució de les accions formatives. La despesa s'inclourà en l'apartat «Altres costos associats» i es calcularan les imputacions tenint en compte tot el que s'ha indicat en els apartats anteriors, i s'aportarà un full explicatiu amb el càlcul d'aquestes, en concret, la maquinària, utillatge, mobiliari i eines, els equips per a processos d'informació, les aplicacions informàtiques… situats fora de les aules i tallers, no utilitzats directament pels alumnes en la formació, així com les fotocopiadores, es consideren equips no didàctics.

– La despesa es justificarà al mateix temps que la liquidació, per a cada element inclòs, mitjançant la presentació dels documents següents:

· Les factures d'adquisició dels diversos elements i els seus justificants de pagament. Si es tracta de béns immobles, s'aportaran les escriptures d'adquisició.

· Escrit en què s'assevere que les despeses corresponen a inversions oficialment registrades en la comptabilitat del beneficiari de la subvenció i en què indique si ha obtingut alguna subvenció per a finançar l'adquisició dels elements amortitzables.

· Quadre en què es consignen les dades relatives a l'amortització de cada element, que haurà de contindre les dades següents:

Preu d'adquisició exclòs, si escau, el valor residual. Quan es tracte d'edificacions, ja que el valor del sòl no és amortitzable, haurà de desglossar-se aquest valor, justificant documentalment el valor que se li atribueix.

Data d'entrada en funcionament. En cas que diferisca de la data de la factura de compra, s'haurà de justificar degudament.

Data de finalització de la vida útil de l'element.

Nombre d'hores imputades al curs.

Nombre d'hores d'ús anual.

Superfície destinada a l'acció formativa, quan corresponga.

Superfície total del centre o entitat de formació, quan corresponga.



Cost total imputat en concepte d'amortització.

Coeficient d'amortització aplicat per al càlcul de les imputacions de la despesa.



– Per a béns immobles la quantitat anual amortitzable serà el resultat d'aplicar al preu d'adquisició de l'element patrimonial de l'immobilitzat el coeficient d'amortització referenciat anteriorment, considerant les instruccions per a l'aplicació de la taula d'amortització que figura en l'annex «Taula de coeficients d'amortització» del Reglament de l'Impost de Societats vigent. Si l'import anual amortitzable així calculat és superior a l'import real d'amortització de l'element en l'exercici, segons es derive de la comptabilitat del beneficiari, es considerarà aquest últim.



– Per a equips didàctics i plataformes tecnològiques, l'import d'amortització es calcularà aplicant els criteris d'amortització acceptats en les normes de comptabilitat.



4.4. Despeses de mitjans i materials didàctics i béns consumibles:

1. Comprén les despeses de mitjans didàctics i/o adquisició de materials didàctics, així com les despeses en béns consumibles utilitzats en la realització de les accions formatives, incloent-hi el material de protecció i seguretat d'un sol ús per l'alumne.

– Els mitjans i materials didàctics i béns consumibles han de resultar estrictament necessaris en adequació i quantitat.

– Es considerarà material consumible aquell que és consumit pel seu simple ús durant el desenvolupament de l'acció formativa, així com els materials no fungibles que, a causa de l'activitat formativa, queden molt deteriorats o inutilitzables.

– Es podrà imputar com a despesa en aquest apartat el que generen els manuals lliurats als alumnes, tant si són adquirits a tercers, com si el mateix centre formatiu els elabora.

– En el cas de la teleformació, es podran imputar com a mitjans didàctics els costos imputables als mitjans de comunicació utilitzats entre formadors i participants.

– Totes aquestes despeses s'hauran de presentar degudament desglossades per acció formativa i s'imputaran pel nombre de participants en el cas d'ús individual dels mitjans, materials, plataformes o plataformes amb continguts; en un altre cas, s'imputaran per hores d'utilització. Quan hagen d'imputar-se per hores d'utilització, s'establirà la proporció entre les hores d'utilització durant el curs, pel que fa al nombre d'hores totals d'utilització.

– Les fotocòpies es poden considerar despeses de mitjans didàctics sempre que responguen a documents de caràcter formatiu i/o s'hagen lliurat als alumnes.

– Així mateix, en aquells cursos en què, a causa de la seua especialitat, es necessite un ús elevat d'eines elèctriques, les entitats podran imputar proporcionalment les despeses d'electricitat en aquest epígraf. La imputació realitzada haurà d'anar acompanyada de la relació dels equips utilitzats, quilovats de consum de l'equip, temps d'utilització i cost kW/hora. Si es considera excessiva aquesta imputació, el SERVEF podrà sol·licitar els aclariments que considere oportuns.

2. El beneficiari haurà de presentar com a documentació justificativa:

– Factures d'adquisició dels mitjans i/o materials consumits i els seus corresponents justificants de pagament.

– Quan l'import de la factura no siga imputable íntegrament a una acció formativa, s'acompanyarà una memòria en què aparega suficientment detallat el material imputat a l'acció, indicant el nombre d'unitats imputades i el seu cost.

– Justificant de recepció, signat per cada un dels alumnes, expressiu del material didàctic i/o de protecció o seguretat que se'ls ha lliurat per al seu ús individual. Quan siga necessària la reposició d'aquests materials, s'hauran de presentar tants justificants de recepció addicionals com calga. No es considerarà justificada la despesa quan els materials didàctics d'un sol ús lliurats als alumnes no figuren en els justificants de recepció o quan aquests no estiguen signats o estiguen signats per persones que no hagen participat en el curs. Si en els justificants de recepció no figura la quantitat dels diversos elements que s'han lliurat, s'entendrà que se n'ha lliurat una unitat.

– Quan es lliuren als docents els materials didàctics i/o de protecció o seguretat, per al seu ús individual, haurà d'aportar-se un justificant de recepció subscrit pel docent, en què s'especifique la data de lliurament d'aquest. Quan siga necessària la reposició d'aquests materials, s'hauran de presentats tants justificants de recepció addicionals com calga. No es considerarà justificada la despesa quan els materials didàctics d'un sol ús lliurats als docents no figuren en els justificants de recepció o quan aquests no apareguen signats o estiguen signats per persones que no figuren com a docents.

– En el cas de materials de treball fungibles, el SERVEF podrà exigir l'aportació d'una memòria justificativa en què es detalle la relació existent entre les activitats desenvolupades i els consums imputats.





4.5. Despeses de lloguer i arrendament financer:

Comprén les despeses de lloguer d'equips didàctics i plataformes tecnològiques i de les aules, tallers i altres superfícies utilitzades en el desenvolupament de la formació.

– Tindrà la consideració de cost directe subvencionable la despesa del lloguer dels equips didàctics i plataformes tecnològiques i de les aules, tallers i altres superfícies, definits com a costos directes. Si no és així, la despesa de lloguer d'aquests s'imputarà com a cost associat o indirecte.

– Els costos de lloguer, igual que la resta, seran subvencionables exclusivament durant el període de durada de l'acció formativa (entre l'inici i la finalització del curs) a excepció del temps necessari per a la preparació i avaluació de l'activitat formativa, sense superar la setmana anterior.

– Es justificarà la despesa mitjançant aportació de:

· Fotocòpia compulsada de les factures corresponents als mesos imputats en què apareguen suficientment detallats i quantificats els equips didàctics i plataformes tecnològiques o els locals que s'arrenden i les dates concretes d'arrendament.

· Contracte de lloguer. En cap cas s'acceptarà un contracte de lloguer en què no quede estipulat un preu cert entre les parts. Així mateix, per a acceptar la despesa, aquest contracte ha d'estar vigent i ha de ser coincident, si escau, amb l'expedient d'inscripció/acreditació que figure en el registre de centres en la data de finalització de presentació de sol·licituds de l'ajuda la justificació de la qual es presenta. En tot cas, es prendrà com a referència l'import establit en el contracte que obre en aquest expedient d'inscripció/acreditació.

En el contracte d'arrendament ha de figurar:

– Qui és l'arrendador i qui és l'arrendatari (en cas de vinculació entre perceptor i pagador haurà d'acreditar-se el valor de mercat obligatòriament).

– L'adreça de les instal·lacions objecte de lloguer, que ha de coincidir amb la que figura com a lloc en què s'ha impartit el curs i que han d'estar convenientment homologades.

– La superfície de les instal·lacions. S'han de desglossar les de les aules en què s'imparteix la formació, els tallers, si és procedent, i les zones comunes.

– La quantia que es pagarà per les instal·lacions i que podrà expressar-se o bé mitjançant una quantia mensual o un cost/hora centre.

En el contracte han d'especificar-se les pujades d'IPC o qualsevol altra variació de preu, si no figura aquesta informació expressament en el contracte, aquesta no es tindrà en compte. Es comprovarà que la despesa està en valor de mercat.

Així mateix, les quanties hora o mensuals no podran variar en funció que les entitats beneficiàries puguen imputar les despeses de lloguer a les subvencions o no.

– La durada del contracte no pot ser inferior a un any en el cas dels centres de formació, a causa del seu caràcter permanent. Podrien existir causes justificades en les quals la durada podria ser inferior quan les exigències de la formació i el tipus de curs així ho exigisquen. Per a saber si una entitat es troba en aquesta situació excepcional ha de remetre's per escrit a la seua direcció territorial, que haurà d'informar l'entitat de si existeix alguna peculiaritat en l'acció formativa que permet una disponibilitat de les instal·lacions inferior a un any.

– Totes les modificacions que existisquen han de ser obligatòriament comunicades al SERVEF, al qual es remetrà còpia del nou contracte o de la seua modificació sempre que hi haja canvis. Les dades de les instal·lacions han d'estar sempre actualitzades. En cas que la informació no es trobe actualitzada en el primer mes d'inici del curs, s'aplicaran les condicions que obren en el Registre de Centres del SERVEF en la data d'inici del curs.

– Model 115 de l'AEAT en el cas que la factura de lloguer porte retenció de l'IRPF; si la factura porta la retenció però el beneficiari no presenta el model 115, no es considerarà subvencionable la part corresponent a aquesta retenció. Haurà de presentar-se també el model 180 de l'AEAT, no obstant això, com es tracta d'un document de caràcter anual, no se sol disposar d'aquest quan es presenta la justificació, per la qual cosa l'entitat haurà de presentar-lo quan el tinga a la seua disposició, i haurà de presentar en el moment de la justificació un document que reculla el compromís d'aportació d'aquest.

– Igual que la resta de despeses, la imputació d'aquestes es farà de manera proporcional, i el criteri d'aplicació no és optatiu, sinó de compliment obligat. Els criteris d'imputació només s'aplicaran si coexisteixen en unes mateixes instal·lacions més d'una acció formativa.

Només existeixen criteris de repartiment/imputació quan en unes mateixes instal·lacions es du a terme més d'una activitat. Si no hi ha més d'un curs, o no hi ha activitat privada i formació subvencionada, no hi ha criteri de repartiment.

– Sempre que en unes instal·lacions s'impartisca més d'una acció formativa, s'imputarà el cost de lloguer (per hores o per mesos) prorratejant aquest import segons les hores de durada de les diferents accions formatives i d'acord amb la superfície utilitzada per cada una. L'entitat, en funció de si el seu cost de lloguer és per mesos o per hores, haurà d'escollir entre una de les dues opcions que es presenten a continuació:



A) Lloguers anuals amb quota mensual:

El criteri de repartiment de costos es farà d'acord amb el següent mètode de càlcul:



Import de la factura d'arrendament X nre. d'hores d'utilització o durada de l'acció X metres quadrats de superfície de l'aula utilitzada

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Nre. d'hores d'ús en el període de la factura X superfície total local



– Per al càlcul de la part corresponent a l'ús dels espais comuns, s'aplicarà al resultat anterior el coeficient del resultat obtingut de dividir els metres d'espais comuns entre els metres quadrats de superfície total de les aules.



m² espais comuns

Resultat anterior X –––––––––––––––––––––––––––––––

m² superfície de totes les aules



El total de cost imputat estarà determinat per la suma de la part de lloguer corresponent a l'aula (primera fórmula) més la part de lloguer corresponent als espais comuns (segona fórmula).

– El beneficiari haurà de presentar memòria raonada, expressiva de la superfície total i de la que es destina efectivament al desenvolupament de l'acció formativa. Igualment, el beneficiari haurà de presentar memòria justificativa del nombre d'hores d'utilització dels diferents elements en l'acció formativa, així com del nombre d'hores d'ús en el període de la factura. Si no s'acredita degudament aquesta circumstància, es consideraran, com a mínim, el nombre d'hores anuals de treball fixades pel conveni col·lectiu aplicable, prorratejades al període de la factura. Si no s'acredita degudament aquesta circumstància, es consideraran, com a norma general, 1.720 hores anuals.

– Quan s'imputen quotes de lloguer mensuals i el curs inicie o finalitze sense coincidir amb l'inici i final del mes, no es podran imputar les quotes mensuals íntegres. La quantitat imputada haurà d'estar limitada a l'inici i a la finalització de l'acció formativa o al temps necessari per a la preparació i avaluació de l'activitat formativa sense superar la setmana anterior.

Es podrà prendre com a referència d'imputació de lloguer per superfície d'utilització de l'acció l'exemple següent:



IMPUTACIÓ LLOGUER MENSUAL



Preu 2000 €/mensual

Superfície local 300 m²

Aula 1 150 m²

Aula 2 90 m²

Espais comuns 60 m²

Cursos 2 en cada aula con 100 h./mes matí i vesprada.

Hores aula/mes 100 hores matí

100 hores vesprada



B) Per a lloguers anuals amb cost/hora i quan coexistisquen més d'una acció formativa a les instal·lacions:

– Si existeix un cost/hora centre en el contracte, aquest es dividirà d'acord amb els criteris establits per a les quotes mensuals, sempre en funció del nombre d'hores de durada de les diferents accions formatives que s'imparteixen i la superfície que ocupe cada una.

– En cas que es tracte d'un cost/hora aula, que sempre haurà de donar dret a la utilització de zones comunes, l'entitat no establirà cap criteri de repartiment, ja que la quantia serà individualitzada per a cada curs.

– Les despeses de lloguer dels equips no didàctics i de locals independents utilitzats per al desenvolupament de les tasques de gestió, programació, coordinació, seguiment, etc. són costos associats a l'execució de les accions formatives. La despesa s'inclourà en l'apartat «Altres costos associats» i es calcularan les imputacions tenint en compte tot el que s'ha indicat en l'apartat d'amortització, aportant full explicatiu amb el càlcul d'aquestes, en concret, la maquinària, utillatge, mobiliari i eines, els equips per a processos d'informació, les aplicacions informàtiques... situats fora de les aules i tallers, no utilitzats directament pels alumnes en la formació, així com les fotocopiadores, es consideren equips no didàctics.

– En el cas de béns immobles, no es podran imputar aquells conceptes que segons la llei o el contracte d'arrendament no siguen de càrrec de l'arrendatari. Tampoc s'admetrà, com a cost directe, la imputació de la despesa per l'IBI. No s'admetrà la imputació de pagaments d'endarreriments a l'arrendador, llevat que s'hagueren reportat durant el període subvencionable.

– En el cas de tindre's coneixement que el beneficiari siga propietari d'elements amb les mateixes o semblants característiques que els que ha llogat, per a poder imputar la despesa de lloguer, haurà de presentar-se escrit justificatiu de la necessitat d'aquest lloguer.

– En el cas que les despeses originades pel lloguer d'instal·lacions, locals comercials, naus industrials i equips s'imputen a una acció formativa al 100 per cent o es repartisquen íntegrament entre diverses accions formatives, haurà de justificar-se mitjançant l'aportació d'una declaració responsable que les instal·lacions s'usen únicament i exclusiva per a la impartició de l'acció o accions formatives citades. En el cas d'arrendament financer (leasing i/o renting) serà subvencionable la part de la quota mensual, exclosos els costos financers. Les despeses de lloguer d'instal·lacions s'ajustaran als preus mitjans de mercat del sector de lloguers d'oficines, despatxos, locals comercials, naus industrials i instal·lacions educatives.



Acreditació del valor de mercat

L'entitat haurà de justificar que els costos imputats es troben en valor de mercat, per a això disposa de diferents opcions documentals, d'acord amb l'establit en el punt 3.3.



No obstant el que s'estableix en el punt 3.3, per a acreditar el valor de mercat, en el cas del lloguer d'instal·lacions en les quals el preu estiga estipulat per hores, l'entitat podrà acollir-se a una de les dues opcions següents:



A) Si es presenta un contracte de lloguer en què el preu estiga estipulat per hores, per a comprovar el preu de mercat, es procedirà de la manera següent:



Preu lloguer/hora X (nre. d'hores d'ús anuals/12 mesos)

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Superfície total del local (metres quadrats)



Si no s'acredita degudament aquesta circumstància (nre. d'hores d'ús anuals), es consideraran, com a norma general, 1.720 hores anuals.

Amb aquesta fórmula obtindrem el preu del metre quadrat de lloguer mensual, que serà el valor que es prendrà com a referència per a comprovar que s'ajusta a preus de mercat.



B) L'entitat podrà aportar informe de taxació, certificat d'un agent col·legiat o informe/certificat d'una empresa immobiliària, tots elaborats per experts independents.

Qualsevol dels documents anteriors ha de contindre obligatòriament per a ser considerar vàlid la informació següent:

– Període de validesa de l'informe: serà com a màxim d'una programació en el cas dels informes de les immobiliàries i certificats d'agents col·legiats i tindrà una validesa màxima de dos anys naturals en el cas dels informes de taxació.

– Preu mitjà de la zona en què es troben les instal·lacions: la quantia ha d'estar clarament detallada i expressada en xifra. Així mateix, si la quantia de lloguer imputada respon a un cost/hora, l'informe o certificat aportat pel beneficiari haurà d'estar expressat de la mateixa manera; d'altra banda, si l'entitat està imputant despeses d'un lloguer mensual, el seu informe o certificat aportat haurà de fixar un preu mitjà mensual.



– Quantitats i característiques preses com a referència per a obtindre o calcular el preu mitjà que s'expressa en l'informe: breu descripció de la mostra seleccionada (característiques dels immobles com a superfície, adreça i localitat, i dotacions com a mínim) i càlculs realitzats. Així mateix, haurà de fer-se esment exprés dels motius pels quals s'expressa que la mostra és representativa.

– Adreça i principals característiques de l'entitat de la qual s'està certificant el seu valor de mercat: així mateix, si l'informe estableix una comparació directa entre l'immoble i el valor d'uns altres de característiques similars, així com si el certificat o informe acredita, previ estudi, el valor de mercat d'una zona en una localitat determinada, serà necessari descriure les característiques de l'immoble imputat, la seua superfície, adreça i localitat, i dotacions com a mínim.

– L'informe i el certificat ha d'estar signat i ha de permetre identificar el nom complet i DNI/CIF del professional/empresa que realitza el certificat o informe.

– Els costos dels informes/certificats de les empreses immobiliàries no seran subvencionables.

– Els agents col·legiats, professionals o empreses que emeten aquests informes o certificats no podran tindre vinculació amb arrendador o arrendatari. S'entendrà que existeix vinculació quan tinguen lloc qualsevol dels supòsits arreplegats en l'article 68.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

– Els informes/certificats emesos i/o signats per empreses o professionals vinculats no consideraran vàlids.

– Els requisits que s'estableixen per als documents sol·licitats són els mínims per a considerar-los vàlids. Qualsevol de les opcions escollides pel beneficiari ha de permetre comprovar el valor de mercat (especificar una xifra en unitats i mesures comparables a les de la despesa imputada), en cap cas aquests documents contindran expressions ambigües com «aproximadament», «al voltant de...» quan es detalle el valor de taxació. Els documents esmentats inclouran sempre el valor de mercat de la zona de manera clara i precisa.



Per a la imputació de despeses de lloguer, l'Administració podrà desestimar els documents aportats pel beneficiari si considera que la informació aportada no compleix els requisits necessaris per a ser valorada convenientment.

En aquests casos, el SERVEF no acceptarà els costos imputats com a subvencionables.

Així mateix, per a aquells casos que així ho requerisquen, l'Administració, a través de la persona que ocupa el càrrec de director territorial del SERVEF, podrà sol·licitar una taxació independent, a fi de comprovar el valor de mercat real del cost imputat.

Totes les despeses imputades a la subvenció han d'estar en valor de mercat per a ser considerades com a subvencionables. Per aquest motiu, al marge dels casos en què hi ha una vinculació entre perceptor i pagador (casos en què es considera obligatori), en el cas que el SERVEF, després de la verificació i control de les justificacions presentades, detecte despeses imputades amb valors desproporcionats, aplicarà una correcció econòmica sobre les quantitats imputades, minorant-ne l'import que s'estima per sobre del valor de mercat: l'Administració podrà considerar que hi ha casos en què és possible obtindre un valor de mercat d'acord amb la informació que té en el seu poder i sempre dins del procediment de liquidació habitual de l'expedient, per la qual cosa, en aquests casos, el SERVEF proposarà una correcció econòmica per l'excés imputat en relació al valor de mercat acreditat.





4.6. Despeses d'assegurances d'accidents:

1. S'inclouen en aquest concepte les despeses d'assegurances d'accidents dels alumnes aturats, que comprén l'import de les pòlisses o primes corresponents a tots els alumnes assegurats, per riscos que incloguen els de trajecte al lloc d'impartició de les classes, inclosa la fase de realització de les pràctiques no laborals, que incloguen tant el trajecte d'anada com de tornada, i la seua durada es limita estrictament al període del curs.

– La pòlissa ha d'indicar amb exactitud la data d'inici i de venciment, la identificació de l'acció formativa, el nombre de participants i les cobertures contractades.

– Les pòlisses que es contracten hauran de cobrir els riscos establits en les bases reguladores.

– Qualsevol modificació en la dates d'inici i finalització suposarà necessàriament l'adaptació de la pòlissa a les noves dates.

– En cas de contractes la cobertura dels quals excedisca el curs concret que es tracte, es justificarà degudament la forma de determinació del cost imputat, en termes d'hores i alumnes.



2. Aquesta despesa es justificarà al temps de la liquidació amb la presentació dels documents següents:

– Contracte complet subscrit entre el beneficiari i la companyia d'assegurances, degudament signat per les dues parts, i en el qual conste degudament identificada la descripció del curs, les cobertures contractades, el període de cobertura, el nombre d'alumnes assegurats i la prima satisfeta.

– Rebut de la prima i el seu corresponent justificant de pagament.

– Haurà de comprovar-se la inclusió de les dates d'inici i finalització del període assegurat.



3. No han d'existir divergències entre el rebut de la prima i el contracte d'assegurança, pel que fa a la durada del curs, nombre de pòlissa o qualsevol altra dada que figure en tots dos documents. Si n'hi haguera, es tindran en compte les dades que consten en la pòlissa, sense perjudici que haja de presentar-se certificació de la companyia asseguradora, que explique suficientment aquesta divergència.



4.7. Despeses de publicitat:

Aquestes despeses hauran de presentar-se degudament desglossades per acció formativa.

1. Quan es tracte d'un anunci publicat en premsa, s'haurà d'aportar, a més de la factura i el seu corresponent justificant de pagament, fotocòpia de la pàgina completa on ha aparegut publicat l'anunci, a fi de que siga visible la data de la publicació i el mitjà de comunicació.  



Quan en un mateix anunci es publiciten diverses accions formatives, el cost s'imputarà d'acord amb el següent mètode de càlcul:



Import total factura / Nre. total d'accions anunciades



2. Quan la despesa de publicitat per a l'organització i difusió de l'acció formativa consistisca en l'elaboració de fullets o cartells, es justificarà i acreditarà de la manera establida per als anuncis en premsa, acompanyant un exemplar d'aquests.

3. Si la despesa de publicitat consisteix en l'enviament de cartes, es justificarà per mitjà de la factura detallada expedida pel servei de correus emprat, així com el seu corresponent justificant de pagament. Així mateix, es presentarà memòria, per cada acció, del nombre de les cartes enviades i el preu unitari de cada enviament, acompanyant un exemplar de les cartes enviades.

4. Si la despesa de publicitat es realitza per qualsevol altre mitjà diferent dels descrits en aquest article, es justificarà mitjançant les factures, en què aparega indicat clarament el mitjà utilitzat i l'objecte d'aquest, així com el contingut. En el cas que la factura no siga imputable íntegrament a una acció, es justificarà la despesa de manera anàloga a la descrita en els apartats anteriors.

5. Per als diferents tipus de publicitat serà imprescindible l'autorització prèvia del SERVEF i que conste expressament cofinançament de la Generalitat a través del Servei Valencià d'Ocupació i Formació. La justificació es farà per mitjà de la documentació següent:



– Fotocòpia compulsada de la factura.

– Còpia en suport paper o digital de la publicitat realitzada, en què conste expressament el cofinançament de la Generalitat a través del SERVEF.



5. Costos associats a l'activitat formativa

5.1. Costos de personal de suport

Comprén els costos motivats per l'administració i direcció, que siguen estrictament necessaris per a la preparació, gestió i execució de l'acció formativa, així com per a les activitats de coordinació, seguiment i control de l'activitat formativa. En particular, s'hi inclouen les despeses del personal destinat a la selecció d'alumnes.

L'entitat beneficiària haurà de crear, documentar i custodiar un sistema amb valor probatori suficient sobre la realitat de les hores imputades, com parts de treball o qualsevol altre sistema de seguiment de tasques, confirmats pels treballadors, que permeta confirmar el que s'ha asseverat en la declaració responsable emesa pel beneficiari, i que evidencie la relació entre les hores imputades, les tasques desenvolupades i l'execució de l'acció o pla de formació.

Si hi ha personal intern contractat per a la realització de les tasques, i igualment es pretenen imputar costos de personal extern, serà imprescindible que es justifique aquesta necessitat.

Respecte de la justificació d'aquestes despeses, s'atendrà als mateixos criteris i fórmules d'imputació, així com documentació que cal presentar, que s'han establit per a la retribució dels formadors.



5.2. Despeses financeres:

Comprén les despeses financeres directament relacionades amb l'activitat subvencionada i que resulten indispensables per a l'adequada preparació o execució d'aquesta. No seran subvencionables els interessos deutors dels comptes bancaris ni les despeses derivades de les transferències bancàries.

S'hi han d'incloure les despeses d'establiment de garanties bancàries o d'altres institucions financeres, així com les comissions i costos de manteniment que comporten fins a la finalització del termini de justificació, quan estiguen relacionats directament amb l'activitat subvencionada, resulten indispensables per a l'adequada preparació o execució d'aquesta i siguen exigits per les bases reguladores. Haurà de, en tot cas, acompanyar-se d'un justificant bancari i una descripció de la despesa generada, així com fotocòpia compulsada dels documents de constitució d'aquesta garantia i de les despeses associades a aquesta.



5.3. Llum, aigua, calefacció, correu, neteja i vigilància:

La despesa es justificarà per mitjà de la presentació de les factures completes, en què figure el període de lectura i els seus justificants de pagament.

Així mateix, s'aportarà full explicatiu amb els càlculs efectuats per cada factura imputada, la qual s'acompanyarà amb un calendari dels períodes als quals fan referència els càlculs.

El cost no s'imputarà atenent la data d'emissió de la factura ni a la data de pagament, sinó al període de consum o de quota que conste en la factura. Si una mateixa factura comprén cost de quota fixa i cost de període de consum, la imputació de tots els conceptes compresos en la factura s'efectuarà atenent el període de consum. Si una factura comprén només cost de quota fixa, s'atendrà al període al que es referisca aquesta quota.

La imputació s'efectuarà aplicant la fórmula següent:



Import factura X Hores computables / Hores totals d'obertura del centre



– Si es tracta d'elements als quals és aplicable el factor superfície, el nombre d'hores d'ús en el període de la factura haurà de coincidir amb el nombre d'hores d'obertura del centre o entitat de formació en el període de la factura, i al resultat obtingut de l'operació anterior caldrà aplicar-li el coeficient que resulte de dividir els metres quadrats de superfície utilitzats en l'acció, entre els metres quadrats de superfície total del local. De la mateixa manera s'ha de procedir per al càlcul de la part corresponent a l'ús dels espais comuns, i és en aquest cas el coeficient el resultat obtingut de dividir els metres d'espais comuns entre els metres quadrats de superfície total del local.



– El beneficiari haurà de presentar memòria raonada, expressiva de la superfície total i de la que efectivament es destina al desenvolupament de l'acció formativa o pla de formació.

– Igualment, el beneficiari haurà de presentar memòria justificativa del nombre d'hores imputables a l'acció formativa en el període al qual fan referència les factures, així com del total d'hores d'obertura del centre o entitat de formació en el període al qual fan referència les factures que, excepte causa degudament acreditada, en cap cas podrà ser inferior al nombre d'hores de treball fixades pel conveni col·lectiu aplicable prorratejades al període de la factura. Si no s'acredita degudament aquesta circumstància, es consideraran, com a norma general, 1.720 hores anuals.



5.4. Límit dels costos associats

La suma dels costos associats no podrà superar el 10 % de la despesa total de la activitat formativa realitzada i justificada.



6. Procediment de justificació i pagament de la subvenció

6.1. Liquidació

1. El beneficiari haurà de justificar la realització de l'activitat formativa, així com les despeses generades per aquesta activitat, desglossats per cada acció formativa. Per a això haurà de tindre en compte els costos subvencionables i els criteris d'imputació, així com la documentació que ha de presentar, establits en cada convocatòria i en aquest annex.

2. Hauran de presentar-se fotocòpies compulsades de tots els documents de despeses i pagaments, i l'entitat haurà d'estampillar prèviament els documents justificatius originals.

3. Els responsables de les accions formatives hauran de declarar la totalitat de les despeses generades per aquestes. Una vegada presentada la liquidació de l'acció formativa, no s'admetran justificants de despeses que no s'hagen inclòs inicialment en la liquidació.

4. Tots els escrits que acompanyen la liquidació han d'estar signats i segellats pel representant legal del centre o entitat de formació.



a) Documentació acreditativa de la despesa

– Requisits de les factures: només seran admissibles les factures expedides d'acord amb el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació vigent, així doncs totes les factura i les seues còpies hauran de contindre les següents dades o requisits:

· Numeració i, si escau, sèrie de la factura.

· Data d'expedició.

· Nom i cognoms, raó o denominació social completa, i NIF tant de la persona obligada a expedir la factura com del destinatari.

· Domicili, tant de la persona obligada a expedir la factura, com del destinatari de les operacions.

· Data en què s'hagen efectuat les operacions que es documenten o en què, si escau, s'haja rebut el pagament anticipat, sempre que es tracte d'una data diferent a la de l'expedició de la factura.

· Descripció detallada de les operacions i el seu import, amb referència si és possible al nombre d'expedient/s als quals s'imputa, incloent el preu unitari sense IVA d'aquestes operacions, així com qualsevol descompte o rebaixa no inclòs en el preu unitari.

· Tipus impositiu o tipus, si escau, aplicats a les operacions.

· En el cas que l'operació que es documenta en la factura estiga exempta d'IVA, una referència a la normativa origen d'aquesta situació.



· Contraprestació total.

– Les factures han d'estar emeses a nom del beneficiari, no s'admetran factures emeses a nom de gerent, director, soci, etc. de l'entitat.



– Les factures hauran de ser expedides en el moment de realitzar-se l'operació. No obstant això, quan el destinatari de l'operació siga un empresari o professional que actue com a tal, les factures hauran d'expedir-se abans del dia 16 del mes següent a aquell que s'haja produït la meritació de l'impost corresponent a l'operació esmentada (art. 11 de l'RD 1619/2012, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les operacions de facturació).

– En els casos en què el concepte de la factura no siga autoexplicatiu o la factura estiga expedida en data posterior a la finalització de l'acció formativa, s'acompanyarà de còpia compulsada dels albarans de lliurament corresponents, degudament detallats, i que hauran de correspondre al període d'execució de l'activitat.

– Si s'adverteix que una factura no és correcta, s'haurà de sol·licitar una factura rectificativa. La factura rectificativa haurà de fer constar que té aquesta naturalesa identificant les dades de la factura incorrecta que rectifica i la rectificació efectuada.

– Les factures podran expedir-se per qualsevol mitjà, en paper o en format electrònic, que permeta garantir a la persona encarregada de l'expedició l'autenticitat del seu origen, la integritat del seu contingut i llegibilitat, des de la seua data d'expedició, i l'emissor de la factura.

– S'entendrà per factura electrònica aquella factura que s'ajuste al que estableix el Reglament 1619/2012, de 30 de novembre, i haja sigut rebuda i expedida en format electrònic.

– L'autenticitat de l'origen i la integritat del contingut de la factura electrònica quedaran garantides per alguna de les formes següents:



· Mitjançant una signatura electrònica avançada, basada en un certificat reconegut i creada mitjançant un dispositiu segur de creació de signatura.

· Mitjançant altres mitjans que els interessats hagen comunicat a l'AEAT i hagen sigut validats per aquesta.



b) Documentació acreditativa del pagament

– Tots els pagaments han de fer-se abans de la finalització del termini establit per a la justificació de la subvenció, amb les excepcions que puguen establir les diferents bases o convocatòries.

– El pagament es justificarà, en tot cas, per mitjà del pertinent comprovant de transferència o assentament bancari.

– En el cas que existisquen justificants bancaris en què no consten les dades personals de l'ordenant i del beneficiari, sinó només els números de compte dels dos, l'entitat bancària haurà d'acreditar la titularitat dels comptes, tant de l'ordenant com del beneficiari.

– Així mateix, si en els justificant de pagament no es detalla el concepte/s o factura/es que s'han satisfet amb càrrec a aquest justificant, es comprovarà si l'import, el proveïdor, l'ordenant i la data de pagament coincideixen amb l'especificat en la factura, a fi de determinar que existeix pista d'auditoria.

Modalitats de pagament:

– Transferència bancària o ingrés en compte. Caldrà:

· Resguard de la transferència realitzada. En aquest document ha de quedar clarament reflectit:

El titular i el número de compte.

L'ordenant del pagament.

El beneficiari del pagament.

El concepte al qual correspon el pagament.

L'import i la data de l'operació.

El segell de l'entitat financera, validació mecànica o fotocòpia compulsada de l'extracte de l'entitat financera.

· Extracte bancari del compte de l'entitat en què figure el càrrec imputat, si escau.

– Transferència telemàtica caldrà un certificat bancari que determine el termini de devolució del que disposa l'entitat, a l'efecte de determinar la validesa d'aquesta.

– Domiciliació bancària:

· Fotocòpia compulsada de deute per domiciliació.



6.2. Pagament de la subvenció

El pagament de la subvenció estarà condicionat al fet que les entitats beneficiàries acrediten, si escau, o que l'Administració comprove, quan estiga autoritzada pel beneficiari de la subvenció, que es troben al corrent de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, excepte acreditació d'ajornament de deutes, fraccionament d'aquestes o quan s'haguera acordat la seua suspensió. En cap cas podrà fer-se el pagament de la subvenció quan l'entitat siga deutora per resolució ferma de procedència de reintegrament. Per tant, l'entitat haurà d'aportar:



– Certificat de no ser deutor per resolució ferma de procedència de reintegrament (declaració art. 34).

– Certificacions d'estar al corrent de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social o autorització de consulta a l'Administració per a la seua comprovació.



6.3. Incompliments i justificació incompleta

1. Quan el tècnic d'enllaç aprecie que en la documentació justificativa aportada pel beneficiari existeixen defectes esmenables ho posarà en el seu coneixement i cursarà un requeriment en què li concedisca un termini de 10 dies per a esmenar-la. En cas de no atendre aquest requeriment, el tècnic procedirà a la liquidació de l'expedient amb la documentació que hi figure.

2. Transcorregut el termini establit per a la justificació de la subvenció sense que s'haja presentat la documentació justificativa, l'òrgan competent requerirà el beneficiari perquè en el termini de 15 dies improrrogables aporte la documentació. La falta de presentació de la justificació, transcorregut aquest nou termini, portarà aparellada la pèrdua del dret de cobrament de la subvenció o, si escau, l'inici del procediment de reintegrament.

3. L'incompliment dels requisits establits en la normativa aplicable, així com de les condicions que s'hagen establit en la corresponent resolució de concessió, donarà lloc a la pèrdua total o parcial del dret al cobrament de la subvenció, o, previ l'oportú procediment de reintegrament, a l'obligació de retornar totalment o parcialment la subvenció percebuda i els interessos de demora corresponents.



7. Altres consideracions

7.1. Pista d'auditoria

1. Ha de quedar clarament identificada la pista d'auditoria o traçabilitat de la despesa, per a això ha d'identificar-se fefaentment la correspondència entre la factura i el seu justificant de pagament, de tal manera que si el justificant de pagament es corresponguera amb l'abonament de diverses factures i no s'han especificat la totalitat d'aquestes en aquest justificant, l'entitat haurà d'aportar-ne la totalitat juntament amb un escrit explicatiu.

2. En el cas de les nòmines, si el pagament es fa per remesa mensual, perquè existisca traçabilitat, caldrà que figure el desglossament de tots els treballadors inclosos en el pagament, el qual haurà d'estar degudament segellat per l'entitat bancària



7.2. Conservació de documentació

El beneficiari de la subvenció estarà obligat a conservar, durant un termini de 4 anys, llevat que les convocatòries establisquen un termini diferent, els justificants de la realització de l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció, així com de l'aplicació dels fons rebuts. El termini esmentat es computarà a partir del moment en què finalitze el període establit per a presentar la justificació per part del beneficiari. En el supòsit d'accions cofinançades amb fons comunitaris s'aplicarà, referent a això, el que establisca la normativa comunitària.



Les entitats que, sense haver transcorregut aquest període, decidisquen suspendre la seua activitat o dissoldre's, hauran de remetre una còpia de la documentació citada a l'òrgan competent.

Mapa web