Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 7 de desembre de 2017, del director general del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, per la qual s'aprova el Programa d'Inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per a l'anualitat 2017. [2017/11597]

(DOGV núm. 8199 de 27.12.2017) Ref. Base de dades 011606/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives, Impacte ambiental



Per la Resolució de data 16 de novembre de 2016, de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, s'aprova el Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per a les anualitats 2016-2020.

Per Resolució de 18 de novembre de 2016, de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, es va aprovar el Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per a l'any 2016.

El Pla d'inspecció és elaborat en compliment de l'article 29.2 de la Llei 5/2013, d'11 de juny, per la qual es modifica la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació; el Programa d'inspecció és elaborat en compliment de l'art. 30.2 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, així com en compliment de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, de transposició de la Directiva 2010/75/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials (prevenció i control integrats de la contaminació).



Seguint les directrius del Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per a les anualitats 2016-2020, s'elabora aquest Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental, per al període 2017. El període de vigència del programa és de l'1 de gener al 31 de desembre de 2017.



El Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental per a l'anualitat 2017, que s'aprova per mitjà d'aquesta resolució, s'estructura en nou apartats amb el contingut que, en síntesi, s'indica tot seguit.



Un apartat primer, en el qual es plasma la memòria d'actuacions corresponent a l'anualitat 2016, diferenciant entre les inspeccions presencials, les documentals i activitats de formació.

Un apartat segon, on es fan constar els objectius del programa: l'objectiu general i els objectius específics.

Un tercer apartat on s'assenyalen els recursos que la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental ostenta per al desenvolupament de les funcions d'inspecció ambiental.

Un quart apartat relatiu a actuacions d'inspecció presencial en 2017, inspeccions prefixades, criteris per a l'avaluació de riscos, relació d'instal·lacions amb autorització ambiental integrada i la freqüència de les inspeccions, així com la inspecció que s'ha d'efectuar sobre els abocadors sense autorització que han sigut segellats i clausurats basant-se en allò disposat en la Directiva 2006/12/CE, de 5 d'abril, relativa als residus, i s'hi estableix el protocol per a efectuar les inspeccions prefixades així com les no prefixades.

Un cinquè apartat relatiu a les inspeccions de caràcter documental, en les quals s'inclouran els controls realitzats per les entitats col·laboradores amb l'Administració en matèria de qualitat ambiental.

Un sisè apartat relatiu a les actuacions per a la qualificació i formació contínua dels inspectors, donada la complexitat d'algunes activitats industrials.

Així mateix, es contemplen en tres apartats les actuacions per a la cooperació entre les distintes autoritats inspectores, l'anàlisi i avaluació de les actuacions realitzades definint dos tipus generals d'indicadors: d'activitat i de resultat, i com a apartat final s'assenyala la necessitat d'elaborar una aplicació informàtica que faça possible l'accés a la informació de què es disposa de cada empresa per a donar compliment a l'article 23.6 de la Directiva 2010/75/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre, sobre emissions industrials; l'aplicació informàtica esmentada disposaria d'una funcionalitat que permeta fer públics els informes d'inspecció que s'elaboren després de cada visita in situ.

En virtut de tot el que antecedeix, i fent ús de les atribucions que em confereix l'article 38 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en relació amb l'article 34.2.b del Decret 103/2015, de 29 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, en el qual s'estableix que la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental assumeix les funcions en matèria de qualitat ambiental i educació ambiental, residus, prevenció i control integrat de la contaminació, protecció del medi ambient atmosfèric, intervenció administrativa ambiental, inspecció mediambiental i lluita contra el canvi climàtic, resolc:





Primer

Aprovar el Programa d'Inspecció en matèria de Qualitat Ambiental a la Comunitat Valenciana per a l'anualitat 2017, que figura com a annex a aquesta resolució.



Segon

Adoptar quantes mesures siguen necessàries per a la difusió del contingut de l'esmentat programa.



Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se un recurs d'alçada davant del secretari autonòmic de Medi Ambient i Canvi Climàtic en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà del dia en què tinga lloc la notificació, de conformitat amb el que estableixen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.





València, 7 de desembre de 2017.– El director general del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental. Joan Piquer Huerga





ANNEX I

Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental

i prevenció contra el canvi climàtic

de la Comunitat Valenciana per a l'anualitat 2017



1. Introducció

2. Memòria d'actuacions 2016

2.1. Inspeccions presencials

2.2. Inspeccions documentals

3. Objectius del programa

4. Recursos disponibles

5. Actuacions d'inspecció presencial en 2017

5.1. Inspeccions prefixades

5.1.1 Criteris per a l'avaluació de riscos

5.1.2 Relació d'instal·lacions amb AAI i freqüència d'inspeccions



5.1.3 Inspecció d'abocadors sense autorització, segellats i clausurats



5.1.4 Protocol d'actuació per a les inspeccions prefixades

5.2. Inspeccions no prefixades

6. Actuacions d'inspecció documental

7. Actuacions per a la qualificació i formació contínua dels inspectors

8. Actuacions per a la cooperació entre les distintes autoritats inspectores

9. Avaluació de les actuacions

9.1. Indicadors d'activitat

9.2. Indicadors de resultats

10. Sistema de gestió de la informació



1. Introducció

La Directiva 2010/75/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials, en l'article 23 regula les inspeccions ambientals de les activitats incloses en el seu àmbit d'aplicació, i estableix la necessitat de disposar d'un sistema d'inspecció ambiental que incloga l'anàlisi de tota la gamma d'efectes ambientals rellevants de cada instal·lació. Així mateix, indica que totes les instal·lacions hauran d'estar cobertes per un Pla d'inspecció mediambiental, establint els continguts mínims del pla esmentat que s'haurà de reexaminar i, quan escaiga, actualitzar periòdicament. Basant-se en els plans d'inspecció, l'autoritat competent elaborarà regularment programes d'inspecció mediambiental prefixada que incloguen la freqüència de les visites a cada emplaçament en funció de l'avaluació sistemàtica dels riscos mediambientals de les instal·lacions, que serà com a màxim de tres anys per a les de riscos menors.



La transposició de la Directiva 2010/75/UE es va dur a terme per mitjà de la Llei 5/2013, d'11 de juny, per la qual es modifica la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i el Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desplegament de la llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, modificat pel Reial decret 773/2017, de 28 de juliol, pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria de productes i emissions industrials, havent-se refós les lleis 5/2013 i 16/2002 en el Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació (d'ara endavant RDL 1/2016).



L'article 23 del mencionat reglament estableix que els òrgans competents per a realitzar les tasques d'inspecció ambiental, garantiran que totes les instal·lacions davall l'àmbit d'aplicació del RDL 1/2016, de 16 de desembre, estiguen cobertes per un pla d'inspecció ambiental que considere la totalitat de l'àmbit territorial en què aquestes operen, i per un programa d'inspecció que incloga la freqüència de les visites d'inspecció als emplaçaments per als distints tipus d'instal·lacions.



A la Comunitat Valenciana l'òrgan competent per a dirigir i coordinar les actuacions d'inspecció i control de les activitats amb incidència ambiental és la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

Seguint les directrius del Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana, per al període 2016-2020, s'elabora aquest Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental per al període 2017. El període de vigència del programa és de l'1 de gener al 31 de desembre de 2017.





2. Memòria d'actuacions en 2016

2.1. Inspeccions presencials

El total d'instal·lacions inspeccionades, durant l'any 2016, ha sigut de 20, la qual cosa suposa un 11,7 % del total d'instal·lacions que s'havia previst inspeccionar (un total de 171). Aquests baixos resultats són deguts a l'elevada ràtio que es dóna a la Comunitat Valenciana, nombre d'instal·lacions / nombre d'inspectors, que ascendeix a 121.

Els informes relatius al grau de compliment de la normativa ambiental, realitzats després de les corresponents visites d'inspecció, revelen que en la majoria de les visites realitzades els incompliments detectats no eren greus i van ser esmenats amb gran diligència, únicament s'han iniciat, com a conseqüència de les inspeccions realitzades i davant d'incompliments mes greus, tres expedients sancionadors, la qual cosa suposa un 12 % del total d'informes realitzats.

Durant les visites d'inspecció s'ha omplit la fitxa per a l'avaluació del risc, la qual cosa suposa disposar d'una informació més precisa i actualitzada de cada instal·lació per a determinar la periodicitat de les inspeccions i els vectors on focalitzar els recursos de la inspecció.



Com a resultat de l'actualització de la informació relativa a cada empresa per a l'avaluació del risc, s'ha obtingut una nova estimació en la freqüència de les inspeccions a realitzar, així com en quins vectors s'incidirà amb major intensitat en la pròxima inspecció, segons es mostra en l'apartat 5.1.2 d'aquest Programa.

2.2. Inspeccions documentals

Durant 2016 s'han revisat documentalment un total de 23 instal·lacions amb autorització ambiental integrada, no havent sigut possible dedicar-li més temps al Programa d'inspecció, pel fet que els escassos recursos personals disponibles també s'han utilitzat en la tramitació dels informes d'inspeccions realitzades pel Servei de Protecció de la Natura de la Guàrdia Civil, el Grup de Medi Ambient de la Unitat del Cos Nacional de Policia adscrita a la Comunitat Valenciana, els agents mediambientals de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural i de la Policia Municipal, a diverses activitats amb incidència ambiental, que han sigut remeses al Servei d'Inspecció Mediambiental per a la seua valoració, i a les quals s'ha donat complida resposta.

En 2016 s'han informat les 779 inspeccions realitzades per la Unitat del Cos Nacional de Policia adscrita a la Comunitat Valenciana, 548 inspeccions realitzades per agents del Servei de Protecció de la Natura de la Guàrdia Civil, 134 inspeccions d'agents mediambientals d'aquesta conselleria i 103 dels ajuntaments.

Com a conseqüència dels indicats informes, s'han iniciat un total de 129 expedients sancionadors.



3. Objectius del programa

3.1. Objectiu general

L'objectiu general d'aquest programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental és comprovar el grau d'implementació de la normativa ambiental i la seua aplicació efectiva en aquelles activitats, ubicades a la Comunitat Valenciana, que poden produir un major impacte ambiental i aconseguir en última instància la protecció del medi ambient i el desenvolupament sostenible.

3.2. Objectius específics

· Augmentar el nombre de tècnics inspectors per a crear un Sistema d'Inspecció Mediambiental d'acord amb el que disposa la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials.

· Desenvolupar una ferramenta que permeta l'avaluació del risc mediambiental per a les instal·lacions i activitats sotmeses al règim d'intervenció de l'autorització ambiental integrada, basada en la metodologia IRAM (Information Risk Assessment Methodology).

· Conèixer el grau de compliment de la normativa ambiental a nivell d'activitat i de sectors productius. Els diagnòstics del compliment normatiu permeten identificar el grau de compliment i quines són les infraccions tant a nivell d'activitat individual com de sector.



· Prioritzar la intervenció administrativa basant-se en la millora mediambiental esperada, per mitjà de l'avaluació dels incompliments i del risc mediambiental de l'activitat, per a aconseguir una millora mediambiental per mitjà de la prevenció i el control dels incompliments de major risc, com a alternatives més eficaces a la tradicional acció sancionadora.

· Desenvolupar activitats de formació específica sobre inspeccions i verificacions mediambientals, amb la finalitat que el personal inspector dispose del coneixement necessari sobre els requisits a avaluar i de l'aptitud per a emetre juís professionals.

· Incorporar en el desenvolupament de les actuacions de cada subprograma els criteris de qualitat establits per la norma UNE-EN ISO/IEC 17020:2012.

· Promoure la col·laboració entre les administracions amb competències mediambientals per a permetre la integració de la intervenció administrativa, així com amb els titulars de les empreses, per a fomentar el desenvolupament de sistemes d'autocontrol fiables del compliment de la legislació. De fet hi ha la xarxa d'inspecció mediambiental (REDIA), que engloba quasi tots els inspectors mediambientals d'Espanya, els quals realitzen reunions periòdiques per a establir criteris comuns en actuacions com ara la realització d'inspeccions o en la tipificació de les infraccions mediambientals.



4. Recursos disponibles

Per al desenvolupament de la competència d'inspecció ambiental, la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental s'estructura en una Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, a la qual correspon planificar, dirigir, controlar, coordinar i supervisar l'activitat dels serveis davall la seua dependència, específicament sobre el Servei d'Inspecció Mediambiental, a què correspon d'exercir les funcions d'inspecció, vigilància i control del compliment de les matèries pròpies de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, relatives a residus, control de la contaminació, protecció del medi ambient atmosfèric, intervenció administrativa ambiental i canvi climàtic. Així mateix, li correspon informar sobre els recursos que es formulen contra els actes que imposen sancions, la tramitació de les diligències preliminars en les actuacions pròpies de la inspecció, la proposta d'inici de procediments sancionadors, així com l'assessorament en la matèria a altres administracions públiques i a les persones inspeccionades.



Així mateix les direccions territorials d'aquesta conselleria en coordinació amb aquesta direcció general, podrà encomanar al personal seu, les activitats d'inspecció corresponents aquest programa, de conformitat amb el que disposa l'articule 25 del Decret 80/2016, d'1 de juliol, del Consell, de modificació del Decret 158/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.



Des del punt de vista del personal, es compta amb els inspectors i tècnics jurídics del Servei d'Inspecció Mediambiental, i amb el suport dels tècnics superiors de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualita t'Ambiental que efectuen els visites de comprovació prèvies a la concessió d'autoritzacions sectorials i amb el personal de les direccions territorials amb funcions en qualitat ambiental.



Alhora, es compta amb la col·laboració dels Agents Mediambientals adscrits a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, amb la col·laboració dels funcionaris de la Unitat del Cos Nacional de Policia adscrita a la Comunitat Valenciana i la dels agents del SEPRONA de la Guàrdia Civil, existint un Conveni de Col·laboració entre la Generalitat i la Guàrdia Civil des de l'any 2002.



A més, en matèria de qualitat de l'aire, es treballarà en coordinació amb la Xarxa de Vigilància i Control de Qualitat de l'Aire, adscrita a la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

Quant als recursos materials necessaris per a la presa de mostres i la seua posterior anàlisi, es podrà comptar amb les entitats acreditades, inscrites en el Registre d'Entitats Col·laboradores en Matèria de Qualitat Ambiental (ECMCA), regulat a través del Decret 22/2015, de 13 de febrer, del Consell, pel qual s'estableixen les funcions i el Registre d'Entitats Col·laboradores en Matèria de Qualitat Ambiental de la Comunitat Valenciana.



5. Actuacions d'inspecció presencial per a 2017

Amb la finalitat de comprovar que les instal·lacions sotmeses al règim d'intervenció de l'autorització ambiental integrada, que són totes aquelles considerades de major risc per al medi ambient, compleixen els condicionants de la seua autorització, realitzen els autocontrols periòdics, promouen la utilització de les millors tecnologies disponibles, utilitzen l'energia de manera eficaç i prenen les mesures necessàries per a evitar la contaminació de l'aigua, l'aire i el sòl, i si és el cas la prevenció d'accidents greus, resulta necessària la realització d'inspeccions presencials de forma periòdica per a comprovar el compliment de la normativa mediambiental.

Així mateix, les visites a instal·lacions tenen per objecte assolir que les entitats explotadores coneguen i comprenguen millor les disposicions legislatives comunitàries pertinents, les distintes formes de vulnerabilitat del medi ambient i les repercussions ambientals de les seues activitats.

També s'aconsegueix per mitjà de la inspecció presencial un contacte més directe amb el titular de la instal·lació, la qual cosa incentiva la seua responsabilitat en la correcta gestió ambiental de les instal·lacions. Així mateix, aquestes visites permeten completar i actualitzar la informació disponible de cada instal·lació, per a avaluar l'eficàcia dels requisits vigents en matèria d'autoritzacions, permisos o llicències, així com per a determinar la necessitat de millorar o modificar aqueixos requisits, i al seu torn completar la seua avaluació de riscos mediambientals.

5.1. Inspeccions prefixades

Seguint les indicacions de l'art. 23 de la Directiva 2010/75/UE de 24 de novembre de 2010, el període entre dues visites in situ es basarà en una avaluació sistemàtica dels riscos mediambientals de les instal·lacions corresponents, i no superarà un any en les instal·lacions que plantegen els riscos més alts, i tres anys en les instal·lacions que plantegen riscos menors.

Les instal·lacions objecte d'aquest programa són totes aquelles que, ubicades a la Comunitat Valenciana, disposen de l'autorització ambiental integrada, és a dir totes aquelles activitats sotmeses al RDL 1/2016, de 16 de desembre, així com a la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana. Així mateix, són objecte d'aquest programa aquells abocadors que, no disposant de la preceptiva autorització, han sigut segellats i clausurats.

L'avaluació dels riscos de cada activitat industrial, es realitza utilitzant l'adaptació del mètode IRAM desenvolupat per IMPEL, realitzat per REDIA; d'aquesta manera s'avaluarà periòdicament la inclusió de totes les instal·lacions a inspeccionar en els tres grups de risc: alt, mitjà i baix. Determinant-se així que les de major risc es visiten anualment, les de risc mitjà cada dos anys i les de risc baix cada tres.



5.1.1 Criteris per a l'avaluació de riscos.

Els criteris utilitzats per a prioritzar l'elecció de les activitats a inspeccionar l'any 2017 de les instal·lacions existents a la Comunitat Valenciana, són els següents:

Criteris d'impacte

· Tipus d'instal·lació, segons els epígrafs de l'annex I del RD Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre.

· La inclusió de la instal·lació en l'àmbit d'aplicació del Reial Decret 840/2015, de 21 de setembre, pel qual s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en què intervinguen substàncies perilloses.

· Emissions a l'aire, en la qual es tenen en compte el nombre de focus d'emissió, si s'exigeix un sistema de mesurament en continu, si la instal·lació està afectada per la normativa de grans instal·lacions de combustió, i el Reial Decret 117/2003, de 31 de gener, sobre limitació d'emissions de compostos orgànics volàtils degudes a l'ús de dissolvents en determinades activitats.

· Abocament d'aigües residuals, en què es té en compte el tipus d'abocament, el nombre de punts d'abocament i la destinació de l'abocament, així com el consum d'aigua (m³/any) de la instal·lació.

· Transferències de residus, en la qual es valora la quantitat de residus perillosos i no perillosos produïts i gestionats, si és el cas.

· Sensibilitat del medi ambient local, en la qual es té en compte la distància de la instal·lació a una zona sensible des del punt de vista ambiental.

· Criteris de comportament de l'operador.

· L'actitud de l'operador i el seu nivell de reacció en detectar-se algun incompliment en la inspecció.

· La participació del titular en el sistema europeu de gestió i auditories mediambientals (EMAS), de conformitat amb el Reglament (CE) 1221/2009, del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de novembre de 2009.

Una vegada valorats i quantificats els criteris d'impacte i obtinguda la puntuació inicial, s'apliquen els criteris de comportament de l'operador, de manera que s'augmenta un altre punt si l'operador només reacciona després de repetides notificacions i, en el cas que la instal·lació participe en el Reglament EMAS, es restarà un punt a la puntuació inicial obtinguda, tenint en compte les exigències d'aquest model d'excel·lència ambiental en les organitzacions.

Una vegada assignada la puntuació que li correspon a cada empresa, s'obtenen tres grans grups de risc. Per a l'any 2017 s'haurien d'inspeccionar totes les empreses del primer grup (les de major risc), la meitat de les de risc mitjà i un terç de les de risc baix.

5.1.2. Nombre d'instal·lacions amb AAI i freqüència d'inspeccions.



En la següent taula s'indiquen per epígraf d'activitat, segons l'annex I del RDL 1/2016, de 16 de desembre, en relació amb l'annex I de la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana, el nombre d'instal·lacions existents a la Comunitat Valenciana, així com el nombre d'instal·lacions a inspeccionar.

Per a l'any 2017 es considera que haurien d'inspeccionar-se 190 instal·lacions, que correspon amb totes les anuals, la meitat de les bianuals i un terç de les triennals en funció dels criteris de risc. Aquest objectiu es podrà aconseguir si, per al Programa d'inspecció mediambiental de 2017, s'incrementa el nombre de tècnics inspectors.

Les inspeccions de les instal·lacions seran integrals i es realitzaren sense previ avís.



Epígraf Nombre total

d'instal·lacions Inspecció

Anual Bianual Triennal

1.1.a 2 2

1.1.b 7 7

1.2.a 1 1

2.1 2 2

2.3.a 2 2

2.3.c 2 2

2.5.b 4 4

2.6 32 32

3.1 7 7

3.3 22 22

3.5 155 155

4.1.a 2 2

4.1.b 4 4

4.1.h 4 4

4.1.i 1 1

4.2.b 1 1

4.2.e 8 1 7

4.2.d 2 2

4.3 9 2 7

5.1 14 14

5.3 4 4

5.4 3 1

5.5 21 21

5.6 1 1

6.1.b 5 5

7.1 19 19

9.1.a 8 8

9.1.b1 2 2

9.1.b2 14 14

9.1.b3 1 1

9.1.c 1 1

9.2 5 5

9.3.a 34 34

9.3.b 49 48

9.3.c 30 30

10.1 7 7

485 26 78 381





5.1.3. Inspecció d'abocadors sense autorització prèvia, segellats i clausurats

Pel fet que l'abocament de residus ha de controlar-se i gestionar-se de manera adequada a fi de previndre o reduir els efectes negatius sobre l'entorn i els riscos per a la salut humana, i que la Directiva 2006/12/CE, de 5 d'abril, relativa als residus, estableix l'obligatorietat de clausurar aquells abocadors que no reunisquen les condicions exigibles, s'han realitzat actuacions de clausura i segellat d'aquells emplaçaments en què s'han constituït abocadors il·legals de residus urbans.



Per a tots aquests emplaçaments la Comissió de les Comunitats Europees requereix informació quant a la identificació dels abocadors incontrolats esmentats, mesures adoptades per a la seua clausura i segellat, i per a la restauració de l'entorn i del seu medi natural, a fi que no constituïsquen un perill per al medi ambient i salut humana.

Per tot això, en el marc d'aquest Programa d'inspecció s'han inclòs tots els abocadors que, no disposant d'autorització, han sigut segellats i clausurats per la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per als quals s'han establit unes mesures de control post-clausura.

En les visites que es realitzen als abocadors esmentats es comprovarà si l'activitat d'abocament ha cessat, així com el compliment de les condicions establides en el Pla de vigilància i control post-clausura.

A continuació es relacionen tots els abocadors que, no disposant d'autorització, han sigut segellats i clausurats per la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, i per als quals s'han establit unes mesures de control post-clausura.



Municipi Ubicació Tipus de residus

Onda Partida de Trencades Urbans

Nules Partida de la Rambleta Urbans

Tales Paratge del Pantà Urbans

Cortes de Arenoso Paratge de Vilagrasa Urbans

Altura Partida de la Cabrera Urbans

Vall d'Uixò, La Partida de Garrut Urbans

Sagunt Partida Pics dels Corbs Urbans

Llíria Partida Canyada Parda Urbans

Chelva Paratge de la Mislata Urbans

Aielo De Malferit Paratge l'Estret Urbans

Alzira Partida de Sondeig

i de la Font de Senill Inerts

Elx Paratge del Puntal del Mussol urbans

Xàbia Partida de Ramblars inerts

Elda Partida del Derramador inerts

Orihuela Pedania de la Murada no perillosos

Peníscola Partida de Poach urbans







5.1.4 Protocol d'actuació per a les inspeccions prefixades

En les inspeccions es verificarà el compliment de les condicions imposades en la resolució d'aprovació de la clausura i segellat en el cas dels abocadors, o de les condicions exigides en l'autorització ambiental integrada, en el cas de les instal·lacions, informant els titulars del nou règim d'inspecció imposat pel RDL 1/2016, de 16 de desembre, desenvolupat en el Pla i Programa d'Inspecció en matèria de qualitat ambiental de la Comunitat Valenciana, per a la qual cosa se seguirà el següent protocol d'actuació:

· Estudi de la documentació que es troba en la Direcció General, relativa a l'expedient de concessió de l'AAI, memòries anuals de residus, declaració PRTR, etc.

· Elaboració d'un check-list que incloga tots els condicionants impostos en l'AAI, a fi de facilitar-ne la comprovació durant la visita d'inspecció.

· Visita a les instal·lacions de la mercantil durant el temps necessari (poden ser uns quants dies en funció de la complexitat de la instal·lació), per a comprovar el compliment dels condicionats de l'autorització concedida, així com per a procedir a la revisió de tota la documentació elaborada per l'empresa relativa als autocontrols periòdics obligatoris. Així mateix, s'omplirà la fitxa elaborada per a l'avaluació del risc mediambiental.

· Ompliment de l'acta d'inspecció, en la qual es reflectiran els aspectes més rellevants de la instal·lació quant als seus possibles efectes ambientals per emissions a l'atmosfera, residus, aigües residuals, soroll i contaminació del sòl.

· Elaboració del corresponent informe i la seua remissió a l'interessat, en el termini de dos mesos des de la inspecció.

· Publicació dels informes d'inspecció en la pàgina web de la Conselleria de Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, segons el format aprovat per REDIA i en el termini de quatre mesos.

S'ha realitzat un càlcul mitjà i aproximat del temps necessari per a la realització de tot el procediment de la inspecció, des de l'estudi previ de la documentació fins a l'elaboració de l'informe final a publicar. En la següent taula s'especifica, per a la inspecció d'una instal·lació amb autorització ambiental integrada, el temps assignat a cada tasca i el nombre de tècnics inspectors que la desenvolupen.



Fases d'una inspecció Nombre

jornades/persona Nombre

tècnics

participants Total jornades

necessàries

Anàlisi prèvia documentació 1 2 2

Visita a les instal·lacions 2 2 4

Elaboració d'acta 0,5 1 0,5

Elaboració d'informe 0,5 1 0,5

Total 7





A la vista d'aquestes dades es poden realitzar les estimacions pertinents per a determinar el nombre d'inspectors que, adscrits al Servei d'Inspecció Mediambiental, serien necessaris per a realitzar les inspeccions de les 190 instal·lacions que seria preceptiu inspeccionar en el 2017, a fi de complir els objectius marcats per la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials.



5.2. Inspeccions no prefixades

En funció de la gravetat dels fets denunciats, es duran a terme inspeccions mediambientals no prefixades per a investigar aspectes mediambientals, així com accidents greus i incidents mediambientals, casos d'incompliment de les normes i de les autoritzacions sectorials competència de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.





6. Actuacions d'inspecció documental

En aquest tipus d'inspeccions es contemplen les establides de forma sistemàtica per mitjà de la comprovació d'informes i memòries anuals que els puguen ser exigides a les activitats incloses en les autoritzacions competència de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.



7. Actuacions per a la qualificació i formació contínua dels inspectors

Tenint en compte la complexitat d'algunes activitats industrials, es fa necessària una adequada competència tècnica del personal d'inspecció. En aquest sentit, es potenciarà l'execució de procediments de formació, tenint en compte les necessitats de formació del personal tècnic d'inspecció i el de les noves incorporacions.

Aquesta formació continuada dels inspectors, se sistematitzarà per a l'elaboració de procediments d'identificació de necessitats, per a l'execució de les activitats de formació, per al registre d'aquestes i de la formació específica adquirida per cada inspector. Així mateix, i a fi d'assegurar la competència del personal tècnic d'inspecció, es treballarà amb la Direcció General de Recursos Humans per a definir els perfils de les places i les descripcions dels llocs de treball.



8. Actuacions per a la cooperació entre les distintes autoritats inspectores

Un factor important per a millorar l'efectivitat de les inspeccions mediambientals, el constitueix la coordinació entre els distints estaments amb competència en la matèria. En la Comunitat Valenciana comptem amb els següents:

· Inspectors de la Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental

· Tècnics de les direccions territorials amb funcions en matèria de qualitat ambiental

· Agents mediambientals

· Tècnics de l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals

· Tècnics de la Direcció General de l'Aigua i de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.

· Inspectors de les Confederacions Hidrogràfiques del Xúquer I del Segura

· Policia de la Generalitat

· SEPRONA de la Guàrdia Civil



· Inspectors municipals

En aquest sentit, està previst mantindre un contacte directe amb les administracions implicades en els diferents tipus d'inspeccions ambientals i, de vegades, realitzar visites en què puguen estar presents representants d'altres administracions. Aquesta coordinació tindrà lloc en totes les fases de la inspecció: planificació i execució de les visites i en el seguiment posterior.

Per a l'any 2017 es continuarà comptant amb la col·laboració dels agents mediambientals, per a la realització de les visites d'inspecció corresponents a l'epígraf 9.3, Instal·lacions destinades a la cria intensiva d'aus de corral o de porcs, de l'annex I del RDL 1/2016, de 16 de desembre.

Per a millorar la coordinació amb els distints estaments amb competències en matèria mediambiental i gestionar més eficaçment les denúncies remeses per aquests, anualment es dissenyaran campanyes d'inspecció específiques (per tipus d'activitat o per ubicació geogràfica), en col·laboració amb els distints agents de l'autoritat implicats. En les campanyes esmentades s'establiran uns protocols d'actuació, que inclouran la formació específica dels inspectors segons l'àmbit d'aplicació de la campanya, l'elaboració de fitxes per a la realització de les visites i els procediments d'actuació previs a la seua remissió al Servei d'Inspecció Mediambiental, adscrit a la Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, que elaborarà l'informe final i, si escau, iniciarà el corresponent expedient sancionador.



9. Anàlisi i avaluació de les actuacions realitzades

Es defineixen dos tipus generals d'indicadors: d'activitat i de resultats.

Els indicadors d'activitat proporcionen informació sobre el grau d'execució del programa i la seua evolució temporal. Ajuden a revisar l'eficàcia. Aquests indicadors sintetitzen la informació sobre el nombre d'inspeccions, temps a realitzar les inspeccions i desviacions del nombre d'inspeccions programades. També es pretenen avaluar els resultats que ens permeten conèixer els beneficis i l'eficiència de la intervenció administrativa.

9.1. Indicadors d'activitat

S'empraran els següents indicadors d'activitat:

1. Nombre d'inspeccions ambientals realitzades.

2. Percentatge d'actuacions dutes a terme en relació amb allò programat.

3. Nombre de fitxes d'avaluació de riscos realitzades

9.2. Indicadors de resultats

Els indicadors de resultats es poden al seu torn dividir en dos subgrups: els de compliment de normativa i els de millores ambientals. La influència de la inspecció en l'increment de compliment de les diferents àrees de normativa i la reducció del risc potencial que comporta, poden ser en certa manera més senzilles de quantificar que els indicadors orientats a avaluar les millores mediambientals.

Per a avaluar els resultats obtinguts després de la realització de les inspeccions i verificacions ambientals, s'empraran els següents indicadors de resultats:

– Ompliment de la normativa: nombre d'instal·lacions a què s'ha iniciat un procediment sancionador després de la inspecció.

– Percentatge d'instal·lacions amb inici de sancionador, respecte al total inspeccionat.

– Nombre d'instal·lacions que han implementat millores mediambientals significatives després de la visita d'inspecció.



10. Sistema de gestió de la informació

En l'actualitat s'està desenvolupant una aplicació informàtica que faça possible l'accés a la informació de què es disposa de cada empresa (autorització, memòries anuals, autocontrols, analítica i anàlisi de riscos), i el posterior registre de les inspeccions que se li han realitzat, amb el seu corresponent informe en què es presentaran les conclusions pertinents respecte al grau de compliment de l'autorització concedida.

Per a fer complir l'article 23.6 de la Directiva 2010/75/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials, l'aplicació informàtica esmentada disposaria d'una funcionalitat que permeta fer públics els informes d'inspecció.



Els informes d'inspecció que s'elaboren després de cada visita in situ, presentaran informació relativa a la instal·lació, al compliment de les condicions de l'AAI i de qualsevol actuació realitzada.

Mapa web