Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 28 de novembre de 2017, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 89/16-AIA, Marines. [2017/11680]

(DOGV núm. 8213 de 16.01.2018) Ref. Base de dades 000490/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Marines



De conformitat amb l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 89/16-AIA Marines.





«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 89/2016-AIA.

Títol: Legalització d'una indústria destinada a la fabricació de pintures, magatzem d'envasos i productes acabats.

Promotor: Pinturas Montó, SAU.

Autoritat substantiva: Ajuntament de Marines.

Localització: carretera de la Base Militar, número 11, polígon industrial de Marines, del terme municipal de Marines (València).



Antecedents

La instal·lació disposa de:

– Estimació d'impacte ambiental favorable amb condicionants, amb data 15 de març de 2011, expedient 2009/28-EIA.

– Autorització administrativa de productor de residus perillosos.

S'assigna a la instal·lació el número d'identificació medi ambiental (NIMA) 4600001284, i està autoritzada per a:

– Número 599/P/RTP/CV autorització productor residus.

Es tracta d'una planta industrial, amb edificació existent i en funcionament, que es dedica a la fabricació de pintures, principalment pintures a l'aigua i pintures al dissolvent.



Descripció del projecte

Se sol·licita llicència ambiental d'acord amb la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana, per a una planta de fabricació de pintures, magatzem d'envasos i productes acabats.

La parcel·la en què s'ubica l'activitat està situada en sòl urbà d'ús industrial i segons el certificat municipal l'activitat és compatible amb la normativa i el planejament urbanístic municipal.

La parcel·la disposa d'una superfície total de 48.028 m². La superfície construïda és de 33.170,98 m² i disposa de les edificacions següents:



– Edifici principal: zona de fabricació de pintures a l'aigua, magatzem de pintura a l'aigua, magatzem de pintures al dissolvent i emmagatzematge de depòsits aeris exteriors.

Quant al seu procés productiu:

Les matèries primeres s'emmagatzemen en sitges prop de l'edificació, com ara, pols minerals (talc, c. càlcic) i emulsions o resines a l'aigua.

Els additius són els materials assecants, plastificants, antiescumejants i antisedimentables. S'elaboren les pastes i s'emmagatzemen.

– Fàbrica de pintures al dissolvent: zona de fabricació de pintures al dissolvent, magatzem nau D (ampliació), nau Montomix dissolvent (ampliació), magatzem exterior de matèria primera. Les ampliacions són de nova construcció i es pretén legalitzar-les.

En el procés productiu es rep i s'emmagatzemen les matèries primeres en depòsits soterrats prop de la nau. Les matèries primeres utilitzades en aquest procés principalment són: dissolvents, resines a l'aigua, resines al dissolvent, pólvores (talc, c. càlcic), additius...

Els dissolvents s'emmagatzemen en depòsits soterrats a l'exterior, les resines a l'aigua i al dissolvent s'emmagatzemen en depòsits cilíndrics verticals d'acer inoxidable a l'exterior i les pólvores a l'exterior en sis sitges.

Al costat d'aquesta nau es disposen altres dues naus annexes:

– Magatzem nau D, en la qual s'emmagatzemaran envasos buits, productes acabats a l'aigua, productes comercialitzats i matèries primeres no inflamables.

– Nau Montomix dissolvent, està concebuda com un sistema tintomètric industrial que permet la fabricació d'una àmplia gamma de productes al dissolvent, en fabricacions de lots xicotets i pot a pot.



La documentació aportada exposa que no es produeix un increment en la capacitat de producció total de la planta, sinó que s'automatitza una part de la fabricació de les pintures al dissolvent i s'indica la quantitat de matèries primeres consumides (156.651 Kg) i la quantitat de producte acabat (156.651 Kg). No hi ha emissions de compostos orgànics volàtils (COV) ja que és un sistema tancat, no s'emmagatzemaran productes, es farà la formulació de productes a partir de la matèria primera. El sistema permetrà la formulació de productes al dissolvent a partir de bases, empastat, colorant i dissolvents.

– Nau de massilles i taller: les matèries primeres seran càrregues, espessidors, additius i es pesaran i modificaran en una mescladora. En aquesta secció s'elaboraran massilles en pols i massilles a l'ús. Es disposa d'un sistema de fabricació per pastes de tecnologia pròpia (sistema OPEMP), que permet el tractament individualitzat de les matèries primeres.

– Nau d'envasos.

– Emmagatzematge de depòsits soterrats (emmagatzematge de dissolvent en depòsits, ubicat entre la nau de massilles i la nau d'envasos).

– Edifici d'operacions, oficines.

– Edifici I+D+i, són oficines i laboratoris que desenvoluparan la tasca d'investigació, el desenvolupament de nous productes i la innovació.

Per a funcionar correctament, l'activitat disposa de subministrament elèctric, abastiment d'aigua potable procedent de la xarxa municipal, la qual s'emmagatzema en dos aljubs i es destina als processos de la mateixa indústria, depuradora, connexions de servei de sanejament a les infraestructures del polígon, xarxa contra incendis que s'abasteix d'un depòsit aeri de 700 m³ de capacitat i zones destinades a l'emmagatzematge de residus.

Les aigües residuals són les que provenen de les neteges i dels vestidors. El seu abocament es fa directament al clavegueram municipal i les aigües del procés industrial són abocades al clavegueram municipal una vegada depurades. Pel que fa als llots, una vegada deshidratats es retiren per un gestor autoritzat. El projecte indica que els abocaments compleixen amb l'ordenança municipal d'abocaments de Marines.



Tramitació administrativa

El 20 de juny de 2016, va tindre entrada en la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, l'ofici de l'Ajuntament de Marines, en què se sol·licitava informació sobre l'estudi d'impacte ambiental, i es va remetre l'estudi elaborat en 2009.

El 21 de juliol de 2016, des del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental es va requerir, a l'Ajuntament de Marines, que el promotor presente una ampliació de la documentació, ja que l'estudi d'impacte ambiental aportat no preveu la totalitat de la instal·lació i no reflecteix les ampliacions que ha tingut la indústria.

El 24 d'octubre de 2016, es va registrar en el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental, la remissió de l'expedient de tramitació de llicència ambiental de l'Ajuntament de Marines, i es va adjuntar la documentació següent:

– Projecte d'ampliació de llicència ambiental.

– Estudi d'impacte ambiental.

– Addenda a l'estudi d'impacte ambiental del projecte de llicència ambiental.

– Document de síntesi.

– Certificat d'informació pública.

– Certificat de compatibilitat urbanística.

El 17 de febrer de 2017, des del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental es va requerir, a l'Ajuntament, que el promotor amplie la documentació remesa, ja que una vegada feta una anàlisi més exhaustiva de la documentació aportada s'estableix que, per les característiques de la instal·lació, el projecte se sotmeta a una avaluació d'impacte ambiental ordinària.

El 13 de juny de 2017 i el 14 de juny de 2017, l'Ajuntament de Marines i el promotor respectivament, van remetre al Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental, un escrit del promotor en el qual se sol·licita una ampliació del termini establit en el requeriment de la documentació anterior.

El 27 de juny de 2017, es va acordar concedir l'ampliació del termini sol·licitada pel promotor.

El 26 de juliol de 2017, l'Ajuntament de Marines, va remetre al Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental, la documentació requerida.

El tràmit d'informació pública de l'estudi d'impacte ambiental es va dur a terme mitjançant la inserció del corresponent anunci en el Butlletí Oficial de la Província de València (BOP) número 165, de 26 d'agost de 2016, sense que s'hagen presentat al·legacions.



Consideracions ambientals

El projecte no s'ubica en una zona d'especial sensibilitat ambiental. La indústria està envoltada de camps de cultiu de fruiters, fonamentalment regadiu (tarongers) i en menys quantitat hi ha terrenys de secà (oliveres, ametlers).

El projecte no afecta espais de la Xarxa Natura 2000, és confrontant amb el límit del Pla de ordenació de recursos naturals (PORN) de la serra Calderona, concretament en una àrea de predomini agrícola, segons el Decret 77/2001, de 2 d'abril, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Pla d'ordenació dels recursos naturals de la serra Calderona.



Segons la cartografia i normativa del Pla d'acció territorial forestal (PATFOR) de la Comunitat Valenciana, els terrenys no són forestals, la instal·lació té la cara est confrontant amb la via pecuària Cordell de la Garrofera.

Segons el vigent pla d'acció territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del risc d'inundació de la Comunitat Valenciana (PATRICOVA), la parcel·la no està afectada per risc d'inundació.

Les principals afeccions associades a l'activitat són les següents:



a) Quant a l'afecció per sorolls:

L'expedient aporta un informe d'auditoria acústica fet amb data 28 de setembre de 2015, per una entitat col·laboradora, en el qual s'especifica que compleixen amb els nivells de soroll ambiental establits en la legislació vigent.

b) Quant a l'afecció al sòl i a les aigües, la documentació proposa la mesura següent:

Reciclar les aigües residuals que genera el procés industrial per a ser reincorporades posteriorment al procés productiu i reduir al màxim els abocaments.

Els impactes que l'activitat pot produir al sòl deriva d'un possible abocament accidental en les operacions de càrrega, descàrrega, transvasament de productes químics i operacions de manteniment. Per a evitar-los o corregir-los, l'estudi d'impacte ambiental proposa les mesures correctores següents:

– Per a la fabricació de pintures al dissolvent, en el procés de descàrrega de camions durant el bombament a la intempèrie, i davant d'eventuals abocaments accidentals, el sòl ha de tindre un pendent de l'1 % cap al drenatge, que consistirà en una cubeta que comunicarà amb el depòsit de vessaments de 15 m³, el qual estarà soterrat davall de les zones de bombament. El dissolvent acumulat en aquest depòsit de vessaments s'utilitzarà per a neteja.

– Quant al possible vessament accidental a causa de la neteja dels tancs en què es fan les diferents partides del procés de fabricació de pintures al dissolvent, s'ha de recuperar el dissolvent i s'ha d'enviar a un depòsit de 15 m³ de capacitat. Aquest dissolvent s'ha de filtrar i s'ha de decantar per a reutilitzar-lo. Els residus sòlids provinents del filtre i decantació seran retirats per un gestor de residus autoritzat.

– Totes les activitats de fabricació de pintures s'han de fer a l'interior de les instal·lacions i la solera de formigó ha de ser remolinat i impermeabilitzat.

– En els processos de descàrrega i de fabricació de pintures a l'aigua, les aigües residuals i les aigües de neteja dels tancs s'han de conduir a la depuradora.

– Per a preveure la recollida de qualsevol vessament, els emmagatzematges disposaran de sistemes de canals connectades a arquetes, tancaments perimetrals impermeables i cubetes de retenció.

– Els depòsits per a l'emmagatzematge de productes químics són aeris, i es troben situats dins de cubetes de retenció de vessaments.

c) Quant a les emissions a l'atmosfera:

Les emissions produïdes es deuen als compostos orgànics volàtils derivats de la utilització dels dissolvents que s'inclouen en la formulació de pintures base dissolvents, per tant, la instal·lació queda inclosa dins de les activitats potencialment contaminants de l'atmosfera.



La nau de Montomix dissolvent ha de disposar d'un sistema d'extracció localitzada que conduirà els vapors de compostos orgànics volàtils al sistema d'extracció de la fàbrica de dissolvents i cal fer un control d'emissions anual i autocontrols, segons el que s'ha pautat per l'autorització administrativa d'emissions a l'atmosfera.

La instal·lació disposa de les inspeccions reglamentàries corresponents fetes per un organisme de control autoritzat, en les quals es justifica que els nivells d'emissions a l'atmosfera registrats es troben per davall dels màxims permesos per resolució de la Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental per la qual es concedeix l'autorització administrativa d'emissions a l'atmosfera a la instal·lació de l'empresa Pinturas Montó, SAU, el 15 de desembre de 2015, i, per tant, l'emissió de contaminants a l'atmosfera mesurada a les instal·lacions compleix amb els valors límit d'emissió (VLE) de la legislació vigent.



Les mesures correctores proposades en la documentació aportada:

– L'ompliment de tancs per a productes químics s'ha de fer pel fons per a reduir la contaminació per evaporació de materials volàtils.



– S'ha d'instal·lar un sistema de destil·lat per a la recuperació de dissolvents i ha de quedar com a residu un fons de destil·lació que es tractarà com a residu tòxic i perillós.

d) Quant a la generació de residus:

Es generen residus perillosos i residus no perillosos i cal gestionar-los adequadament. S'han d'emmagatzemar en tres zones diferenciades i seran retirats per un gestor autoritzat.

Residus perillosos:

080111* Residus de pintura i vernís que contenen dissolvent orgànics o altres substàncies perilloses

130205* Olis usats

150110* Envasos que contenen restes de substàncies perilloses o estan contaminats per aquestes

150202* Absorbents, materials de filtració, draps de neteja i robes protectores contaminats per substàncies perilloses

160107* Filtres d'oli

160601* Bateries de plom

200121* Tubs fluorescents

Residus no perillosos:

200101 Cartó

200138 Fusta

200139 Plàstic

200140 Metalls

e) Quant al risc d'accidents greus:

La documentació remesa justifica que no aplicable a les instal·lacions de Pintures Muntó, el Reial decret 840/2015, de 21 de setembre, pel qual s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en què intervinguen substàncies perilloses, ja que les quantitats de producte classificades per perillositat estaran per davall del límit nivell inferior d'aquest reial decret.

A la planta de fabricació es disposa d'uns quants emmagatzematges de productes químics en recipients fixos i mòbils, per a matèria primera i per a producte acabat. La documentació aportada exposa que compleixen amb el que estableix la MIE-APQ1, Emmagatzematge de líquids inflamables i combustibles, del Reial decret 379/2001, de 6 d'abril pel qual s'aprova el Reglament d'emmagatzematge de productes químics i les seues instruccions tècniques complementàries, i, a més, la solera d'aquestes zones de formigó és resistent i impermeable als líquids emmagatzemats.

S'aporta un projecte d'ampliació/modificació de les instal·lacions d'emmagatzematge de productes químics (EPQ) i una sol·licitud d'instal·lació d'emmagatzematge de productes químics davant del Servei Territorial d'Indústria amb data 4 de juliol de 2017 i número d'expedient PQAMCP/2017/12/46.

El programa de vigilància ambiental estableix la realització d'inspeccions i controls amb la freqüència següent:

– Seguiment dels residus produïts a través dels documents d'acceptació de residus i abans de l'1 de març de cada any i fer la declaració anual de producció de residus perillosos.

– S'ha de dur a terme un registre documental dels residus perillosos produïts i la destinació d'aquests a través del llibre de registre.

– S'han de complir les condicions d'abocament establides en el model d'ordenança d'abocaments a la xarxa de clavegueram municipal.

– S'han de dur a terme mesuraments periòdics d'emissions en cada focus per una entitat col·laboradora en matèria de qualitat ambiental (ECMQA) i es duran a terme autocontrols d'emissions en cada focus.

– S'ha de fer, almenys cada 5 anys, una auditoria acústica de les emissions per un organisme inscrit en el registre d'entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental (ECMQA). Els seus resultats es faran constar en un llibre de control que estarà a disposició de l'Administració.

– S'ha de presentar el pla de gestió de dissolvents de l'any precedent per a comprovar el compliment dels valors límits d'emissió abans del 28 de febrer de cada any, i sempre que l'òrgan competent ho sol·licite.



– S'ha de dur a terme la neteja i desinfecció general, segons un protocol específic dues vegades a l'any com a mínim.



Consideracions jurídiques

1. El projecte examinat constitueix, segons el que preveu l'annex II, grup 6b (instal·lacions industrials per a la producció de pintures i vernissos), de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, un dels supòsits fàctics en què resulta preceptiva l'avaluació d'impacte ambiental simplificada, prèviament a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell, segons es desprén de l'article 7.2 de la llei esmentada.

L'òrgan ambiental, cas per cas, pot decidir que el projecte se sotmeta a avaluació d'impacte ambiental ordinària, d'acord amb el que estableix l'article 7.1, apartat b, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Una vegada feta l'anàlisi tècnica de la documentació aportada, atés que el procés de fabricació implica el maneig de nombroses substàncies químiques i la mescla d'aquestes per a l'obtenció dels productes finals del procés, es considera que hi poden haver afeccions significatives al medi ambient en la fase de funcionament.

Per aquestes raons i tenint en compte la dimensió del projecte i en coherència amb el tràmit municipal que inclou el conjunt de l'activitat, de tota la instal·lació prevista en el projecte per a l'obtenció de la llicència ambiental i el corresponent estudi d'impacte ambiental, i havent-se fet el tràmit d'informació pública, és procedent que el projecte siga sotmés a avaluació d'impacte ambiental ordinària.



2. L'expedient ha observat els tràmits previstos en la secció segona de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i en les altres disposicions que s'hi apliquen.

3. L'article 13 del Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, modificat pel Decret 80/2016, d'1 de juliol, atribueix, a la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, la competència en matèria d'avaluació ambiental estratègica i de projectes.



Tot això, sense perjudici de les autoritzacions que calga obtindre d'altres organismes, de conformitat amb la normativa sectorial que siga aplicable.

Per tot això, fent ús de les facultats que tinc legalment atribuïdes, formule la següent resolució



Primer

Estimar acceptable, només a efectes ambientals i sense perjudici de l'obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que siguen aplicable, el projecte de legalització d'una indústria destinada a la fabricació de pintures, magatzem d'envasos i productes acabats, promoguda per Pinturas Montó, SAU, ubicada a la carretera de la Base Militar, número 11, polígon industrial de Marines, del terme municipal de Marines (València), sempre que aquest es desenvolupe d'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, el projecte i la resta de la documentació presentada i amb els condicionants establits a continuació:

1. S'ha de garantir l'estanquitat dels tancs on es fan les diferents partides del procés de fabricació de pintures al dissolvent igual que els depòsits soterrats a l'exterior, a fi d'assegurar la protecció del sòl, amb un funcionament i manteniment adequats.

Quant als sistemes de canals connectats a arquetes i cubetes de retenció, s'han de buidar amb freqüència i s'assegurarà que no es produeixen sobreeiximents.

2. Les instal·lacions s'han de mantindre netes, lliures de qualsevol tipus de residus, en particular de restes de greixos i olis, i sense recollides a la intempèrie de manera que no es puga produir la contaminació de les aigües pluvials. Si es produïra un vessament d'oli o greix (carretó elevador o maquinària), haurà de ser recollit de manera immediata, i s'han d'utilitzar absorbents adequats no inflamables en quantitat suficient per a aquest fi, que seran considerats al seu torn com a residus i per tant es gestionaran d'acord amb la seua naturalesa i perillositat.



3. S'ha de portar un registre documental del programa de vigilància ambiental, que permeta comprovar el seguiment i el compliment de les mesures correctores i protectores. Bàsicament s'ha de garantir la inspecció i control de:

– S'establirà un pla d'autocontrols analítics sobre l'abocament al clavegueram municipal, en el qual es caracteritzaran els paràmetres, el límit i la periodicitat que es faran sobre una mostra recollida de l'efluent del procés de depuració de les aigües utilitzades en el procés productiu. Les anàlisis seran efectuades per un laboratori homologat.



– A partir de la data de posada en servei de la instal·lació per a l'emmagatzematge de productes químics, de les seues modificacions o ampliacions, el titular haurà de presentar en l'òrgan competent de la comunitat autònoma amb la periodicitat que es determine, un certificat d'organisme de control autoritzat en què s'acredite la conformitat de les instal·lacions amb el reglament d'emmagatzematge de productes químics.

Així mateix, en aquest certificat s'ha d'indicar que s'han efectuat les corresponents inspeccions i revisions periòdiques, segons la ITC MIE APQ aplicable.

– Una vegada a l'any cal fer una inspecció reglamentària de les emissions a l'atmosfera, segons la resolució de la Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental per la qual es concedeix l'autorització administrativa d'emissions a l'atmosfera a la instal·lació, els resultats de la qual no han de superar els límits màxims d'emissió fixats i establits en la resolució de 15 de desembre de 2015 i incorporar els resultats obtinguts per una ECMCA al programa de vigilància ambiental.

– S'ha d'incorporar al programa de vigilància ambiental un control documentat de la realitzacions de controls periòdics sobre impermeabilitat de la solera, possibles fugues o vessaments accidentals.

4. Qualsevol modificació o ampliació del projecte presentat, així com la detecció d'algun impacte ambiental no previst en l'estudi d'impacte ambiental, ha de ser comunicat a l'òrgan ambiental competent que establirà, si escau, l'aplicació de noves mesures correctores.





Segon

Notificar a les parts interessades que contra aquesta resolució, per ser un acte de tràmit, no es pot interposar cap recurs; sense perjudici que es puguen utilitzar els mitjans que en defensa dels seus drets s'estimen pertinents.



Tercer

Publicar, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, aquesta declaració d'impacte ambiental, d'acord amb el que disposa l'article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

La regulació de la vigència d'aquesta declaració d'impacte ambiental és la que estableix l'article 43 de la Llei 21/2013.



València, 23 d'octubre de 2017.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.»



València, 28 de novembre de 2017.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.

Mapa web