Ficha docv

Ficha docv









DECRET 217/2017, de 22 de desembre, pel qual s'aproven les bases per a la concessió de subvencions directes al col·lectiu de pensionistes, destinades a compensar despeses relacionades amb la protecció de la salut en 2018. [2017/12184]

(DOGV núm. 8201 de 29.12.2017) Ref. Base de dades 011705/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Sanitat



PREÀMBUL



El Consell va realitzar en 2016, per primera vegada, l'aprovació de bases per a la concessió d'ajudes directes destinades a facilitar l'adherència als tractaments mèdics mitjançant la concessió de subvencions al col·lectiu de pensionistes, destinades a compensar les despeses relacionades amb la protecció de la salut.

La situació, emmarcada pels canvis experimentats per la normativa estatal en matèria de prestació farmacèutica, justificava l'adopció de mesures que eliminaren els obstacles en l'accés al tractament mèdic i al restabliment de la salut.

El mecanisme triat, la subvenció, atenia al principal desencadenant de la situació detectada: els canvis en el sistema d'aportació de les persones usuàries i els seus beneficiaris en la prestació farmacèutica ambulatòria (Reial Decret llei 16/2012, de 20 d'abril), arreplegat en l'article 102 del Reial decret legislatiu 1/2015, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris (d'ara en avant TRLM). Els canvis, emmarcats pel mateix text refós en un context de crisi econòmica, succeïen a diverses iniciatives de control de les despeses farmacèutiques, i, en el cas de l'impacte directe en la persona usuària, es relacionaven necessàriament amb un «ús més responsable de la prestació i també un repartiment més equitatiu i sostenible de l'esforç de finançament».



En particular, en el cas del col·lectiu de pensionistes, la constatació que el límit màxim d'aportació mensual (art. 102.6.b) del TRLM) va comportar problemes de falta d'adherència apreciats, i l'acció del Consell per a donar solució a aquesta problemàtica va ser l'aprovació de les ajudes arreplegades en el Decret 240/2015.

Aquesta mesura va tindre la seua continuïtat l'any 2017, amb l'aprovació del Decret 194/2016, de 23 de desembre, del Consell, pel que aproven les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de subvencions directes al col·lectiu de pensionistes, destinades a compensar despeses relacionades amb la protecció de la salut durant l'exercici pressupostari de 2017, que ha tingut els següents efectes en els primers huit mesos de 2017:

a) S'han abandonat un 39,5 % menys de tractaments que en el mateix període de 2015, la qual cosa significa que han sigut abandonats 92.644 tractaments menys.

b) S'ha reduït un 10,6 % el nombre de tractaments no iniciats respecte al mateix període de 2015, la qual cosa significa que han sigut iniciats 32.135 tractaments més.

En els huit primers mesos d'aplicació del mencionat decret, 764.404 persones s'han beneficiat d'aquestes ajudes, amb un 58 % de dones i un 42 % d'homes.

Les ajudes, per tant, han permés garantir el tractament i el restabliment de la salut a través de la prestació farmacèutica, i s'han eliminat els obstacles econòmics que el sistema d'aportació de les persones usuàries i els seus beneficiaris representa per a determinats col·lectius.



Cal destacar també que la quantia econòmica que perceben les persones pensionistes a la Comunitat Valenciana és una de les més baixes de l'Estat i està per davall de la mitjana nacional, segons les dades del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social. (Dades de pensions en vigor a 1 d'octubre de 2017. CV: 851,58 euros mensuals de mitjana enfront de 924,56 euros mensuals de mitja nacional).

La prestació farmacèutica constitueix un element principal en l'atenció a salut. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) considera que l'adherència terapèutica deficient és la principal raó del benefici clínic inferior al nivell òptim. Causa complicacions mèdiques i psicosocials de la malaltia, redueix la qualitat de vida dels pacients i balafia els recursos d'atenció de salut. Aquestes conseqüències directes minven la capacitat dels sistemes d'assistència sanitària de tot el món per a aconseguir les metes de salut de la població.

És, doncs, un risc inassumible el manteniment de col·lectius desfavorits, mereixedor d'especial empara constitucional, lluny del gaudi efectiu del dret a la prestació farmacèutica, ja que no hi ha possibilitat del gaudi parcial d'aquest dret a través de la mera enunciació formal. És a dir, sense accés als medicaments i als productes sanitaris, de manera que els pacients els reben i els utilitzen de forma adequada a les seues necessitats clíniques i en les dosis necessàries segons els seus requeriments individuals, durant el període de temps adequat i amb la informació necessària per a l'ús correcte, no està pas garantit l'accés a la prestació farmacèutica, i, per tant, es compromet el dret a la salut. La protecció de la salut és un dret i així s'arreplega en l'article 43 de la Constitució Espanyola, que encomana als poders públics l'organització i la tutela de la salut pública a través de mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris.

Per tot això, doncs, es pot concloure que les persones beneficiàries de la present ajuda es troben en una situació real de necessitat, derivada dels mitjans econòmics de què disposen, fins al punt que aquesta situació econòmica és un criteri que influeix en el nombre de tractaments farmacològics prescrits per personal facultatiu no iniciats o abandonats.



Per a accedir a la subvenció, les persones destinatàries han de complir les condicions que estableix el decret, en concret les relacionades en l'article 3, entre les quals es fixen les condicions econòmiques en què s'han de trobar les persones possibles beneficiàries.

La Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, té com a objectiu primordial l'establiment de l'estructura i del funcionament del sistema sanitari públic en el nou model polític i territorial que deriva de la Constitució. Segons l'article 1, el seu objecte consisteix en la regulació general de totes les accions que permeten fer efectiu el dret a la protecció de la salut reconegut en l'article 43 i concordants de la Constitució.



La Llei General de Sanitat reconeix, en el seu títol preliminar, com a titulars del dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària a tots els espanyols i els ciutadans estrangers que hagen establit la residència seua en el territori nacional. A aquest efecte, en l'article 12 s'estableix que els poders públics han d'orientar les polítiques de despesa sanitària amb vista a corregir desigualtats sanitàries i garantir la igualtat d'accés als serveis sanitaris públics en tot el territori espanyol, segons el que disposen els articles 9.2 i 158.1 de la Constitució.



La Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, l'objecte de la qual és establir el marc legal per a les accions de coordinació i cooperació de les administracions públiques sanitàries, en l'exercici de les seues competències respectives, de manera que es garantisca l'equitat, la qualitat i la participació social en el Sistema Nacional de Salut, i també la col·laboració activa d'aquest en la reducció de les desigualtats en salut, regula en l'article 2 els principis generals per a la seua consecució, dels quals cal ressaltar:

a) La prestació dels serveis a les persones usuàries del Sistema Nacional de Salut en condicions d'igualtat efectiva i de qualitat, evitant especialment qualsevol tipus de discriminació entre dones i homes en les actuacions sanitàries.

b) L'assegurament universal i públic per part de l'Estat.

c) La coordinació i la cooperació de les administracions públiques sanitàries per a la superació de les desigualtats en salut, tot en els termes que determina aquesta llei i la Llei general de salut pública.

d) La prestació d'una atenció integral a la salut, comprensiva tant de la seua promoció com de la prevenció de malalties, de l'assistència i de la rehabilitació, procurant un alt nivell de qualitat, tot en els termes que estableix aquesta llei i la Llei general de salut pública.

e) L'actuació que du a terme la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha de respectar la competència exclusiva de l'Estat sobre el règim econòmic de la Seguretat Social, per la qual cosa, una vegada acreditada la situació real de necessitat en la població beneficiària, ha de delimitar-se un sistema d'ajuda que circumscriga els seus efectes a aquella.

Respecte del mecanisme d'ajuda, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector instrumental i subvencions, estableix en l'article 168.1.c la concessió directa de «..., amb caràcter excepcional, aquelles altres subvencions en què s'acrediten raons d'interés públic, social o econòmic o humanitari, o d'altres justificades com cal que dificulten la seua convocatòria pública».

En semblants termes es pronuncia la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, respecte de l'esmentat règim excepcional d'adjudicació directa, que no se subjecta als principis de publicitat i concurrència ni al procediment de concurrència competitiva.

A hores d'ara, persisteixen les circumstàncies que van donar lloc a l'aprovació de les ajudes:

a) La condició del col·lectiu de pensionistes com a objecte d'especial atenció per part dels poders públics (art. 50 de la Constitució Espanyola).

b) La inclusió del col·lectiu de pensionistes amb ingressos inferiors a 18.000 € anuals en el sistema d'aportació en la prestació farmacèutica ambulatòria arreplegat en el TRLM.

c) Encara que han disminuït considerablement, és possible la disminució, fins i tot major, dels tractaments no iniciats i abandonats.

És objectiu del Consell augmentar els percentatges de disminució dels tractaments farmacològics no iniciats i abandonats, aconseguits amb les subvencions que amb el mateix objecte es van aprovar per a l'any 2016 i l'any 2017 i amb això garantir el tractament i restabliment de la salut a través de la prestació farmacèutica, eliminant els obstacles econòmics que el sistema d'aportació de les persones usuaries i els seus beneficiaris representa per a determinats col·lectius.

Aquesta falta d'adherència als tractaments prescrits, i la conseqüent conveniència d'assegurar la disminució dels percentatges d'abandó o de falta d'inici dels tractaments prescrits, sense fer-ho dependre d'un lent procés de pública concurrència, que en molts casos es pot frustrar, a més, per la falta d'iniciativa dels i les pacients a sol·licitar l'ajuda, fan dificultós un procés de convocatòria pública, la qual cosa justifica, junt amb les raons d'interés públic sanitari abans al·ludides, el fet d'acudir al procediment de concessió directa mitjançant un decret, d'acord amb les previsions legals ja referides.

Les subvencions que es concedisquen d'acord amb les bases generals d'aquest decret, no necessiten ser notificades a la Comissió Europea, perquè compleixen tots els requisits de l'apartat 1, de l'article 107, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que van dirigides a persones que no exerceixen cap activitat econòmica.

Per això, i en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell de la Generalitat, de conformitat amb l'article 168.1.c, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i subvencions, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 22 de desembre de 2017,





DECRETE



Article 1. Objecte de la convocatòria, àmbit d'aplicació i règim jurídic

1. Aquest decret té com a objecte aprovar la bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de les ajudes directes d'interés sociosanitari destinades a facilitar l'adherència als tractaments mèdics prescrits pel personal del sistema sanitari públic, que estiguen subjectes a finançament públic, corresponents al període de l'exercici 2018.



2. Les subvencions s'apliquen en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana a les persones titulars de la targeta sanitària, expedida per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, que tinguen la condició de persones beneficiàries segons aquest decret.

3. D'acord amb el que preceptua l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, per les raons d'interés públic, social, econòmic o humanitari, acreditades en aquest decret, les subvencions objecte d'aquest tenen caràcter excepcional, per la qual cosa es concedeixen de forma directa a les persones beneficiàries.

4. En tot el no previst en el present decret s'ha d'aplicar el que estableixen la Llei 1/2015, i els preceptes declarats bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei general de subvencions.

Respecte del procediment administratiu, s'ha d'aplicar la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions públiques.



Article 2. Finançament

Les subvencions es concedeixen amb càrrec als pressupostos de la Generalitat per al 2018, secció 10, servei 02.92, programa pressupostari 412.25, capítol IV, línia de subvenció T7484000, «Ajudes a col·lectius especialment vulnerables per raons econòmiques i/o socials», import total màxim de 40.036.000,00 euros, segons el projecte de llei aprovat pel Consell i remés a les Corts per a la seua tramitació. Els fons són propis de la Generalitat, tant la quantia com la procedència.





Article 3. Persones beneficiàries

1. Són beneficiàries de les ajudes objecte de regulació d'aquest decret les persones que complisquen els requisits següents:

a) Tindre la condició d'assegurada del Sistema Nacional de Salut (SNS) amb targeta sanitària individual expedida per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública el garant de la qual siga l'INSS.

b) Tindre la condició de pensionista de la Seguretat Social.

c) Tindre un nivell d'ingressos inferior a una base liquidable de 18.000 euros anuals i tindre un règim d'aportació farmacèutica assignat TSI 002-01.

2. Així mateix, tenen dret a les ajudes que regula aquest decret, les persones que figuren com a beneficiàries de les assegurades que complisquen els requisits de l'apartat anterior. Aquestes persones beneficiàries han d'estar identificades com a tals en el Sistema d'Informació Poblacional de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

3. No poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes les persones en què concórrega alguna de les circumstàncies previstes en l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a excepció del requisit previst en la lletra e), donada la naturalesa d'aquestes ajudes.



Article 4. Despeses subvencionables

Es consideren despeses subvencionables les quantitats abonades per tractaments farmacològics subjectes a finançament públic, prescrits pel personal mèdic del Sistema Sanitari Públic a les persones beneficiàries del present decret i adquirits en establiments autoritzats de la Comunitat Valenciana, en l'exercici 2018.

L'import màxim de l'ajuda per persona beneficiària no pot superar, en còmput anual, els 110 euros.



Article 5. Procediment

1. La tramitació de l'expedient, la fa d'ofici la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i pot sol·licitar el reconeixement com a beneficiària la persona interessada mitjançant el model de sol·licitud normalitzat que es troba disponible en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat a internet, https://sede.gva.es, en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es, i cal aportar-hi la documentació següent:

a) Fotocòpia confrontada del document d'identificació de la persona sol·licitant. En cas de menors, el llibre de família.

b) Fotocòpia confrontada del document d'identificació del pare, mare o qui exercisca la tutela, si és el cas.

c) Model de domiciliació bancària, segons el model normalitzat que es troba disponible en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es, llevat que el compte bancari ja estiguera donat d'alta en la Generalitat.

d) En el cas que la sol·licitud siga de reintegrament de despeses, documentació de les despeses corresponents als tractaments farmacològics subjectes a finançament públic, prescrits pel personal mèdic del Sistema Sanitari Públic a les persones beneficiàries del present decret.



La sol·licitud ha de contindre declaració responsable de la persona sol·licitant de no estar incursa en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiària, assenyalades en l'article 13 de Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Les sol·licituds s'han de presentar en el centre de salut on estiga adscrita la persona interessada, i en el cas que no existisca aquesta adscripció, s'han de presentar en els serveis territorials de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, sitis a Alacant (c/ Girona, 26. 03001), Castelló de la Plana (c/ Hort dels Corders, 12. 12001) i València (Gran Via Ferran el Catòlic, 74. 46008). Sense perjudici de qualsevol altra de les formes previstes en l'article 38.4 de la Llei 30/199, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, en relació amb la disposició derogatòria única 2.g de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En cas d''enviament per correu certificat, la presentació de la sol·licitud en l'oficina de correus corresponent, ha de fer-se d'acord amb el que disposa l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 31 de desembre, pel qual s'aprova el reglament pel qual es regula la prestació dels serveis postals, en desplegament del que estableix la Llei 43/2010, de 30 de desembre, del servei postal universal, dels drets dels usuaris i del mercat postal, en sobre obert, a fi que l'exemplar destinat a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública siga datat i segellat abans de ser certificat. En el cas que la sol·licitud no estiguera datada i segellada per l'oficina de Correus corresponent, s'entendria com a data vàlida de presentació aquella que aparega en l'entrada de registre de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.



3. El termini de presentació de les sol·licituds serà des de l'1 de gener fins al 31 de desembre de 2018.

4. No obstant això, els òrgans administratius de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, poden identificar d'ofici, en funció dels registres que estiguen en poder de l'administració, les persones beneficiàries d'aquestes ajudes i la realització de les despeses objecte de subvenció, i aleshores no caldria la sol·licitud expressa per a ser reconeguda com a persona beneficiària en el procediment de concessió de les ajudes.

5. Les persones beneficiàries que vulguen renunciar a l'ajuda objecte d'aquest decret han d'omplir el model normalitzat de renúncia que es troba disponible en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es, presentant l'escrit en qualsevol de les formes assenyalades en el punt 2 d'aquest article.





Article 6. Resolució i notificació del procediment

1. En el cas de sol·licitud de persona interessada per a la inclusió com a beneficiària en el procediment de concessió de les ajudes, la resolució i, si és el cas, la denegació de la condició de persona beneficiària i perceptora de l'ajuda, s'atribueix segons el que preveu l'article 168.1.c, subapartat e de la Llei 1/2015, a la persona titular de la gerència del departament de salut a què està adscrita la persona beneficiària, i en el cas dels departaments gestionats en règim de concessió administrativa a la persona titular del Comissionat, amb la proposta prèvia de l'òrgan gestor del centre de salut a què corresponga l'adscripció de la persona interessada.

El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar tals expedients és de tres mesos a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud.

Si ha transcorregut el termini sense que haja recaigut una resolució, es considerarà desestimada la sol·licitud de concessió de l'ajuda, de conformitat amb el que determina l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. La concessió i, si s'escau, la denegació de la condició de persona beneficiària i perceptora de l'ajuda, en el cas d'identificació d'ofici de la persona beneficiària, s'atribueix segons el que preveu l'article 168.1.c, subapartat e de la Llei 1/2015, a la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic.

En tals supòsits, la notificació s'ha d'efectuar mitjançant publicació de la resolució en la pàgina web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública (www.san.gva.es) i en els distints centres de salut. Així mateix, la notificació s'ha de posar en coneixement de la persona interessada a través del seu full de tractaments vigents.

Article 7. Recursos

1. Contra la resolució que es dicte en els casos d'identificació de la persona beneficiària a instància de part, que no esgota la via administrativa, pot interposar-se un recurs d'alçada davant la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, en la forma i amb els terminis establis en els articles 121 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Contra la resolució que es dicte en els casos d'identificació d'ofici de la persona beneficiària, que no esgota la via administrativa, pot interposar-se un recurs d'alçada davant la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en la forma i amb els terminis establits en els articles 121 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions públiques.



Article 8. Forma de pagament i justificació

1. S'estableixen dos procediments de pagament de les ajudes: l'abonament directe a l'entitat col·laboradora titular de l'establiment autoritzat, o el reembossament a la persona beneficiària.

2. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha d'acordar amb les entitats col·laboradores el procediment per a efectuar l'abonament directe, que s'ha d'instrumentar a través d'un conveni de col·laboració.

3. El pagament de la subvenció a la persona beneficiària en els procediments de reembossament s'efectua mitjançant la justificació per part de la persona beneficiària de l'import satisfet en concepte de tractaments farmacològics, tot això de conformitat amb el que estableix l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.

4. Respecte de la justificació de les despeses, de conformitat amb el que estableix l'article 169 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, s'efectua de la manera següent:

a) En el cas de reconeixement de la condició de beneficiària a sol·licitud de la persona interessada, la justificació de les despeses s'ha de fer mitjançant l'aportació per part d'aquesta dels corresponents fulls de tractament i de les factures de les despeses fetes.

b) En el cas d'identificació de la persona beneficiària d'ofici per l'administració, la justificació de les despeses consisteix en les corresponents factures presentades pels establiments autoritzats pels tractaments dispensats amb la periodicitat que s'establisca en el conveni de col·laboració especificat en l'apartat 2 d'aquest article.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Despesa

De conformitat amb allò que disposa l'article 41.1 de la Llei 1/2015, les despeses que genere l'aplicació d'aquest decret queden condicionades a l'existència efectiva de crèdit adequat i suficient, una vegada aprovat el pressupost de la Generalitat per a l'exercici de 2018.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Efectes

Aquest decret es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i produirà efectes des de l'1 de gener de 2018.



Segona. Recursos

D'acord amb l'article 168.1.c) de la Llei 1/2015, aquest decret no té consideració de disposició de caràcter general.

Contra les bases regulades pel present decret, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 22 de desembre de 2017



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ

Mapa web