Ficha docv

Ficha docv









DECRET 22/2017, de 24 de febrer, del Consell, pel qual es regula la gestió de la informació davant de situacions d'emergència o greu risc col·lectiu. [2017/1691]

(DOGV núm. 7990 de 01.03.2017) Ref. Base de dades 001958/2017




PREÀMBUL



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix, en l'article 49.3.14a, que la Generalitat té la competència exclusiva sobre la protecció civil i seguretat pública, sense perjudici del que disposa l'article 149 de la Constitució i, si és el cas, de les bases i l'ordenació de l'activitat econòmica general de l'Estat.

La Generalitat és, per tant, l'administració competent per a exercir aquestes competències amb caràcter general en el territori de la Comunitat Valenciana. Un exercici que s'haurà de portar a terme des del màxim respecte a les competències que la Constitució Espanyola i la doctrina del Tribunal Constitucional han determinat que corresponen a l'Estat, en relació amb les emergències declarades d'interés nacional, a les competències concurrents entre ambdues administracions en matèria de protecció civil, i a les competències que sobre la matèria corresponguen a les administracions locals.

Per la seua banda, el Consell és l'òrgan superior de direcció i coordinació de la protecció civil a la Comunitat Valenciana, segons el que estableix l'article 10 de la Llei 13/2010, de 23 de novembre, de protecció civil i gestió d'emergències; i entre altres, té les funcions d'aprovar les disposicions de caràcter general que s'elaboren en matèria de protecció civil i gestió d'emergències.

En desplegament de la llei mencionada, es va aprovar el Pla territorial d'emergència de la Comunitat Valenciana (d'ara endavant, PTECV) pel Decret 119/2013, de 13 de setembre, que estableix el marc per a la gestió de les emergències en el nostre territori.

En concret, i pel que fa a la gestió de la informació a transmetre en situacions d'emergència, el PTECV contempla l'existència d'una estructura pròpia que s'articula al voltant del Gabinet d'Informació, dels seus òrgans i del director del PTECV. Així mateix, el PTECV preveu la informació que s'ha de facilitar sobre l'emergència, la qual es pot classificar, en funció del seu destinatari, en els tres tipus següents: informació per als serveis i organismes involucrats en l'emergència, informació a la població afectada i informació als mitjans de comunicació social. Pel que fa a la informació als serveis i organismes involucrats en l'emergència, aquesta queda ben definida en el pla esmentat; cosa que no succeeix en relació amb la informació que s'ha de facilitar a la població afectada i als mitjans de comunicació social, quan es produeix una situació d'emergència.

La Llei 13/2010 consagra el dret dels ciutadans a ser informats dels riscos col·lectius greus que puguen afectar-los i també de la forma en què s'ha d'actuar en aquestes situacions. No obstant això, la llei i el PTECV, de vegades, no deixen clar d'una manera formal i exhaustiva com s'ha de facilitar la informació adés esmentada a la població afectada; per tant, és necessari aclarir i millorar, d'acord amb la llei i el PTECV, quins podrien ser els procediments o protocols que s'han de seguir en aquests casos, i quins són els òrgans i autoritats a què correspon facilitar la informació.

En aquest sentit, no es pot oblidar que la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, quan estableix els criteris propis d'una acció de bon govern i de transparència en la gestió pública, comprén tots els aspectes de l'activitat pública, encara en situacions límits com són les de gestió d'emergències.

Finalment, cal dir que els articles 1 i 6 del Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, atribueix a la Presidència de la Generalitat, a través de la Direcció General de l'Agència de Seguretat i Resposta a les Emergències, les funcions en matèria de protecció civil i gestió d'emergències.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2017.

Per tot això, de conformitat amb l'article 29.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i els articles 18.f i 31 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, amb un informe previ de la Comissió de Protecció Civil de la Comunitat Valenciana i de l'Advocacia de la Generalitat, a proposta del president de la Generalitat, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 24 de febrer de 2017,



DECRETE



Article. 1. Objecte

Aquest decret té per objecte regular la gestió de la informació davant de situacions d'emergència o greu risc col·lectiu.



Article. 2. Obligació de transmetre informació

D'acord amb el que preveu l'article 9 de la Llei 13/2010, de 23 de novembre, de protecció civil i gestió d'emergències, en cas de greu risc col·lectiu o emergència, els mitjans de comunicació social, de titularitat pública o privada, estan obligats a transmetre, de forma immediata, veraç, fefaent i gratuïta, quanta informació, avisos i instruccions els siguen facilitats per l'autoritat competent prevista en aquest decret.





Article 3. De l'òrgan competent per a transmetre la informació en situacions d'emergència o greu risc col·lectiu

1. La transmissió de la informació a la població en situació d'emergència correspondrà, en tot cas, a la persona que exercisca la direcció del PTECV, sense perjudici de les situacions d'emergència declarades d'interés nacional.

2. La persona que exercisca la direcció del PTECV en funció del tipus d'emergència, la seua gravetat i les seues conseqüències, podrà decidir que la gestió de la informació s'exercisca des del Centre de Coordinació Operativa Municipal (CECOPAL).

3. Per raons d'interès general o en aquells casos en què l'emergència haja generat alarma social, el president de la Generalitat podrà assumir la competència de transmissió i comunicació oficial de la informació en situació d'emergència, fet del qual serà immediatament informada la persona que exercisca la direcció del PTECV.



Article 4. Dels principis rectors de la informació en situacions d'emergència

La informació que s'ha de facilitar a la població afectada i als mitjans de comunicació social en relació amb cada situació d'emergència s'ajustarà als principis següents:

a) Serà una informació puntual, objectiva, contrastada i rigorosa i inclourà informació sobre els sistemes d'atenció directa a víctimes, familiars, grups i zones especialment afectades. Si les circumstàncies ho aconsellen, la persona que exercisca la direcció del PTECV podrà articular un centre unificat d'informació i atenció a les víctimes amb personal especialitzat.

b) Serà una informació realitzada amb un llenguatge clar i comprensible per al conjunt de la ciutadania, que abaste, com a mínim, la informació sobre la situació d'emergència, la seua gestió, els mitjans emprats i la seua probable evolució.

c) La informació donada, ja de forma verbal, ja escrita, es farà de manera que no cree riscos innecessaris a la població o siga una informació alarmista.

d) Amb l'objectiu d'aconseguir una informació senzilla i transparent, l'òrgan encarregat de transmetre-la, la donarà, si és possible, contrastada amb les explicacions tècniques i científiques oportunes, segons el tipus d'emergència.

e) En la informació a transmetre es garantirà, en tot cas, el dret a la intimitat de les persones en els supòsits en què es puguen produir víctimes o persones afectades; així com qualsevol altre dret fonamental.





Article 5. De la informació a transmetre a altres membres del Consell o òrgans de la Generalitat no involucrats directament en la gestió de l'emergència

1. L'òrgan competent en situacions d'emergència informarà els membres del Consell o d'altres òrgans no involucrats directament en la gestió de l'emergència, quan les competències d'aquests es puguen veure afectades per la situació de crisi.

2. L'actuació dels òrgans no involucrats directament en la gestió de l'emergència s'ajustarà, a més del que ja disposa la normativa aplicable amb caràcter general, als principis següents:

a) No-intervenció, sense causa justificada, en el dispositiu de transmissió de la informació.

b) No-presència in situ, sense causa justificada, en els treballs de gestió de l'emergència.

c) Comunicació i coordinació permanent amb la persona que exercisca la direcció del PTECV, a fi de transmetre-li les informacions, si és possible, en la mesura que afecten competències pròpies.

d) No-duplicitat de transmissió de la informació, si ja n'hi ha hagut cap tipus de transmissió formal i no hi haja causa justificada per a aqueixa duplicitat.



Article 6. De les accions a prendre una vegada declarada la fi de l'emergència

Les accions a prendre una vegada declarada la fi de l'emergència, sense perjudici del que preveu la Llei 13/2010 i el PTECV, podran ser:

a) Accions i actes institucionals que organitze la Generalitat a fi d'honrar les víctimes, que encara que tindran caràcter laic, hauran de respectar les distintes creences religioses de la societat espanyola.

b) La declaració, si cal per la gravetat de la catàstrofe, de dies de dol oficial. La declaració esmentada es durà a terme per mitjà d'un decret del president de la Generalitat.

c) La compareixença davant de les Corts, en el termini més breu possible, del responsable del Consell que tinga assignada la funció esmentada, per a exposar els aspectes més rellevants de l'emergència i la gestió que n'ha efectuat la Generalitat.

d) L'articulació immediata i agilització de la posada en marxa dels mecanismes per a la concessió d'ajudes per a pal·liar les conseqüències de l'emergència, així com fer-ne la difusió pertinent per mitjà de l'Oficina Única Postemergència, prevista en l'article 64 de la Llei 13/2010.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació del que disposa aquest decret no implicarà increment de la despesa en el pressupost del departament de la Generalitat competent en matèria de protecció civil. S'atendrà qualsevol obligació amb la hisenda de la Generalitat, amb càrrec als mitjans materials i personals previstos en el pressupost ordinari del departament esmentat.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Adaptacions als plans

En el termini de sis mesos des de l'aprovació d'aquest decret es faran les adaptacions necessàries dels plans de protecció civil, a fi d'adequar-los al que s'hi preveu.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 24 de febrer de 2017



El president de la Generalitat,

Ximo Puig i Ferrer

Mapa web