Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 6/2017, de 21 d'abril, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aproven les bases reguladores del Programa de foment de la rehabilitació edificatòria. [2017/3551]

(DOGV núm. 8030 de 02.05.2017) Ref. Base de dades 003690/2017




PREÀMBUL



La Generalitat pretén donar un nou impuls a la rehabilitació d'edificis i habitatges, i buscar una major efectivitat de les ajudes convingudes amb l'Estat, així com les aportacions de la Generalitat en el Pla estatal 2013-2016, en el qual ha convingut amb l'Administració general de l'Estat amb data 14 d'octubre de 2014, la inclusió entre les seues línies de subvenció, d'un programa de foment de la rehabilitació edificatòria, en relació amb el que estableix el Reial decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla estatal de foment del lloguer d'habitatges, la rehabilitació edificatòria, i la regeneració i renovació urbanes, 2013-2016.

Com a conseqüència de la pròrroga del Pla de l'habitatge 2013-2016, aprovat per mitjà del Reial decret 637/2016, de 9 de desembre, correspon establir les bases que habiliten per a convocar ajudes en l'exercici 2017. La dotació de la línia pressupostària del Programa de foment de la rehabilitació edificatòria es realitzarà inicialment amb fons de la Generalitat. Una vegada se subscriga el conveni corresponent, relatiu a l'esmentada pròrroga del Pla de l'habitatge, entre la Generalitat Valenciana i el Ministeri de Foment, la dotació de la convocatòria podrà absorbir el finançament que s'acorde amb el Ministeri de Foment per al Programa de foment de la rehabilitació edificatòria.

En el decidit impuls a la rehabilitació, i considerant l'experiència de convocatòries anteriors, les bases reguladores que s'aproven per mitjà d'aquesta ordre plantegen optimitzar al màxim la necessària gestió que comporta aquest tipus d'actuacions, les majors dificultats de la qual es donen en els grups de menors recursos, tant respecte a l'organització i gestió com respecte al finançament necessari.

Per això s'estableix una simplificació de la documentació que ha d'aportar-se per a sol·licitar les ajudes i incorporar mesures que agilitzaran la tramitació d'aquestes.

Al mateix temps, de forma addicional a les ajudes que es podran finançar a càrrec del Ministeri de Foment, previstes en el pla estatal per un import del 35 % del pressupost de les obres, es preveu concedir a càrrec dels fons de la Generalitat ajudes per import d'un 10 % del pressupost de les obres.

Es prioritzarà la concessió de les ajudes en els grups d'habitatges de pitjor estat de conservació i de pitjor qualitat constructiva i buscar d'aquesta manera, potenciar els processos de rehabilitació en els àmbits de major vulnerabilitat potencial i contribuir a resoldre problemes que d'una altra manera és difícil que es puguen solucionar, especialment aquells relacionats amb l'accessibilitat i l'eficiència energètica, patologies estructurals o adequació d'instal·lacions de l'edifici.

En relació amb la política de la competència de la Unió Europea, les ajudes que es convoquen no necessiten notificació o comunicació a la Unió Europea, per no falsejar o amenaçar de falsejar la competència, atés que no afecta l'exercici d'activitats econòmiques, de conformitat amb el que estableix l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Així mateix, es fa constar que aquesta norma està inclosa com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar per aquesta Conselleria en el marc del Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat 2017, aprovat per l'Acord del Consell de 17 de febrer de 2017.

D'acord amb el que disposa l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la potestat reglamentària l'Administració pública actuarà d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, i aquesta ordre està en tot moment subjecta als dits principis.



En virtut de tot això, complits els tràmits procedimentals oportuns, evacuats la totalitat dels informes preceptius, vistes la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i la resta de norma general i pertinent aplicació, segons el Consell Jurídic Consultiu, i en virtut de les facultats conferides per l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,







ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

S'aproven les bases reguladores del Programa de foment de la rehabilitació edificatòria, el contingut de les quals consta en l'annex I d'aquesta ordre, i que tenen com a objecte articular ajudes per a la rehabilitació dels elements comuns dels edificis d'habitatges, en règim de concurrència competitiva.



Article 2. Convocatòria

El procediment d'atorgament de les ajudes regulades en les bases que s'aproven per mitjà d'aquesta ordre s'iniciarà per mitjà de la resolució de la convocatòria corresponent, l'aprovació de les quals queda supeditada en tot cas a l'existència de disponibilitat pressupostària.

La dita resolució de convocatòria serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. No-incidència pressupostària

L'aprovació d'aquesta ordre no té incidència en el pressupost de la Generalitat.



Segona. Habilitació normativa

La direcció general competent en matèria d'habitatge queda facultada per a dictar totes les instruccions i resolucions que resulten necessàries per al desplegament i l'aplicació d'aquesta ordre.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogada l'Ordre 5/2016, de 19 de maig, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aproven les bases reguladores del Programa de foment de la rehabilitació edificatòria i es convoquen les ajudes per a l'exercici 2016.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa aplicable

A més del que preveu aquesta ordre, seran aplicables el Reial Decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla estatal de foment del lloguer d'habitatge, la rehabilitació edificatòria, i la regeneració i renovació urbanes 2013-2016, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu reglament de desplegament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, la Llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2017 i següents, i la resta de normativa de preceptiva aplicació.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 21 d'abril de 2017



La consellera d'Habitatge, Obres Públiques

i Vertebració del Territori,

MARÍA JOSÉ SALVADOR RUBERT



ANNEX I

Bases reguladores del programa de foment de la rehabilitació edificatòria



Primera. Objecte

Aquestes bases reguladores tenen per objecte regular ajudes per a la rehabilitació dels elements comuns dels edificis d'habitatges, en règim de concurrència competitiva, de conformitat amb el que disposa el Reial decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla estatal de foment del lloguer d'habitatges, la rehabilitació edificatòria, i la regeneració i renovació urbanes 2013-2016, així com les ajudes addicionals de la Generalitat.



Segona. Actuacions de rehabilitació

S'entendran per actuacions de rehabilitació en els edificis les dirigides a:

a) La seua conservació.

b) La millora de la qualitat i sostenibilitat.

c) Realitzar els ajustos raonables en matèria d'accessibilitat.



Tercera. Condicions dels beneficiaris i perceptors de les ajudes. Còmput d'ingressos

Les comunitats de propietaris, les agrupacions de comunitats de propietaris, o els propietaris únics d'edificis d'habitatges podran ser beneficiaris i, per tant, sol·licitants de les ajudes.

En les actuacions de conservació tindran preferència aquelles que afecten edificis en què almenys el 60 % dels propietaris tinguen ingressos ponderats inferiors a 6,5 vegades l'Índex públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).

També tindran la consideració de beneficiaris les administracions públiques i la resta d'entitats de dret públic que siguen propietàries d'immobles que tinguen íntegrament com a destinació el lloguer dels habitatges, i rehabiliten els citats immobles.

Als efectes de l'aplicació dels criteris d'adjudicació de les ajudes, per a la valoració d'ingressos de la unitat de convivència de les persones propietàries dels habitatges de l'edifici, es partirà de la quantia de la base imposable general i de l'estalvi, regulades en els articles 48 i 49, respectivament, de la Llei 35 2006/, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, corresponent a la declaració o declaracions presentades per cada un dels membres de la unitat de convivència relativa a l'últim període impositiu amb termini de presentació vençut, en el moment de la sol·licitud de l'ajuda.



Aquesta quantia es ponderarà per mitjà de l'aplicació d'un coeficient multiplicador en funció del nombre de membres de la unitat de convivència, d'acord amb la taula següent.



Nombre de membres de la unitat de convivència Coeficient multiplicador

1 1

2 0,90

3 0,85

4 0,80

5 0,75

6 o més 0,70





Als efectes d'aquesta ordre, es consideraran membres de la unitat de convivència els pares, els fills menors de 25 anys que convisquen en el domicili familiar o majors de 25 anys discapacitats, i els ascendents dels pares que residisquen i estiguen empadronats en el mateix domicili.



Els ingressos ponderats d'aquesta manera seran comparats amb l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), per a la valoració requerida en l'aplicació dels criteris d'adjudicació.

Per a facilitar el càlcul de la situació dels ingressos ponderats de les unitats familiars propietàries dels habitatges de l'immoble en relació amb l'IPREM, s'aporta el següent quadre en què, sumant els ingressos de cada un dels membres de la unitat de convivència reflectits en les caselles 380 (base imposable general) i 395 (base imposable de l'estalvi) de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a l'exercici 2015, es pot comprovar directament si estan per sota de 6,5 vegades l'IPREM.



IRPF 2015

Nombre de membres 6,5 vegades IPREM

1 48.458,41

2 53.842,68

3 57.009,89

4 60.573,01

5 64.611,21

>=6 69.226,30





Sumar les caselles de la base imposable general i base imposable de l'estalvi de les declaracions de totes les persones que componen la unitat de convivència i amb la xifra resultant comparar amb la xifra de la columna 6,5 vegades IPREM, per a comprovar si els ingressos estan per sota d'aquesta xifra.



Quarta. Requisits dels edificis objecte del programa

1. Els edificis que s'acullen a aquest programa d'ajudes compliran els requisits següents:

a) Tractar-se d'edificis de tipologia residencial col·lectiva.

b) Estar finalitzats abans de 1981.

c) Que almenys el 70 % de la seua superfície construïda sobre rasant tinga ús residencial d'habitatge.

d) Que almenys el 70 % dels habitatges constituïsca el domicili habitual dels seus propietaris o usuaris.

2. Excepcionalment, s'admetran en aquest programa edificis que sense complir les condicions anteriors, siguen edificis d'habitatges no ubicats en zones de platja o de segona residència i estiguen en algun dels dos supòsits següents:

a) Presenten greus danys estructurals o d'un altre tipus, que hagen sigut identificats en l'informe d'avaluació de l'edifici corresponent com a importància del dany alt i d'intervenció urgent.

b) Es tracte d'edificis finalitzats abans de l'any 2000 i que vagen a ser destinats íntegrament al lloguer durant almenys deu anys comptadors des de la recepció de l'ajuda.



Cinquena. Condicions particulars de les actuacions objecte d'ajudes

1. Per a l'obtenció de les ajudes relacionades en aquest programa, es requereix que:

a) L'edifici dispose de l'informe d'avaluació de l'edifici corresponent (IEE.CV), amb el contingut determinat respecte d'això per la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, omplit i subscrit per persona tècnica competent.

b) Les actuacions han de disposar de l'acord de la comunitat per a l'execució de les obres, excepte en els casos d'edificis de propietari únic.

c) Quan es tracte d'actuacions per a realitzar els ajustos raonables en matèria d'accessibilitat i/o millorar la qualitat i la sostenibilitat de l'edifici o edificis que pretenguen acollir-se al programa, aquests han de sumar, com a mínim, huit habitatges o excepcionalment menys quan en l'immoble s'hagen d'escometre simultàniament obres de conservació o quan habiten una o més persones amb discapacitat o majors de 65 anys.



d) Per a la sol·licitud d'ajudes s'aportarà el projecte de l'actuació a realitzar. Si no es disposa en aqueix moment del projecte de l'actuació s'aportarà una memòria redactada pel tècnic competent que justifique les actuacions a realitzar i aporte un pressupost detallat de les obres desglossat per a cada tipus d'actuació, tal com s'estableix en l'imprés normalitzat Full resum de les actuacions de rehabilitació.



Una vegada dictada la resolució de concessió d'ajudes, s'aportarà el projecte d'execució de les obres corresponent en el moment de sol·licitar l'abonament de les ajudes. En el cas que les actuacions no exigisquen projecte, s'aportarà la memòria descriptiva de l'actuació, incloent-hi el pressupost desglossat de les obres, tal com s'estableix en el paràgraf anterior.

En qualsevol cas es justificarà, per un tècnic competent, la coherència de l'actuació proposada amb l'informe d'avaluació de l'edifici presentat i l'adequació al Codi tècnic de l'edificació fins on siga viable, urbanísticament, tècnicament o econòmicament.

2. Haurà d'acreditar-se l'inici de les obres, per mitjà de l'imprés corresponent, en un termini màxim de quatre mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la resolució de concessió de l'ajuda en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, llevat que amb la sol·licitud prèvia de l'interessat, es prorrogue el dit termini per motius degudament justificats. La no acreditació de l'inici en el termini establit anteriorment podrà comportar la pèrdua del dret a l'ajuda.

3. El termini per a executar les obres de rehabilitació no podrà excedir setze mesos, comptadors des de la data que figure en el certificat d'inici de les obres de rehabilitació. El dit termini es podrà ampliar excepcionalment fins a díhuit mesos quan es tracte d'edificis o d'actuacions que afecten quaranta o més habitatges.

En el cas que s'admeta una pròrroga justificada de l'inici de les obres, més enllà dels quatre mesos regulats en el punt anterior, el termini màxim per a executar les obres comptat des de l'endemà de la notificació de la resolució de concessió d'ajuda serà de vint mesos i, excepcionalment, vint-i-dos mesos en edificis de més de quaranta habitatges.



En tot cas, les obres hauran d'estar finalitzades abans del dia 31 de desembre de 2018.

En el cas que l'obra no estiga acabada en els terminis límits anteriors, es procedirà a la denegació de les ajudes.

4. Les obres podran estar iniciades abans de la sol·licitud de les ajudes, sempre que no estiguen iniciades abans de la presentació telemàtica del preceptiu IEE.CV, ni podran estar finalitzades en el moment de la sol·licitud. S'entendrà per data de terminació d'obres la que conste en el certificat final d'obra o la d'expedició de l'última factura de les obres en el cas que no siga necessari aportar projecte.





Sisena. Actuacions subvencionables

1. Actuacions de conservació

Es consideraran actuacions subvencionables per a la conservació, les obres i els treballs que s'escometen per a esmenar les deficiències següents:

a) Les detectades per l'Informe d'avaluació de l'edifici (IEE.CV) com necessitades d'intervenció relatives a l'estat de conservació dels fonaments, l'estructura i les instal·lacions.

b) Les detectades per l'Informe d'avaluació de l'edifici (IEE.CV) com necessitades d'intervenció relatives a l'estat de conservació de cobertes, terrats, façanes i parets mitgeres o altres elements comuns, en els casos següents:

b.1) Quan es realitzen en edificis declarats béns d'interés cultural, catalogats o protegits, o situats dins de conjunts historicoartístics.



b.2) Quan no concorrent les circumstàncies de l'apartat anterior, s'executen simultàniament amb actuacions per a la millora de la qualitat i sostenibilitat que resulten subvencionables d'acord amb el que estableixen aquestes bases.

c) Les que es realitzen en les instal·lacions comunes d'electricitat, llanterneria, gas, sanejament, arreplega i separació de residus i telecomunicacions, a fi d'adaptar-les a la normativa vigent.

2. Actuacions de millora de la qualitat i sostenibilitat en els edificis



Es consideraran actuacions subvencionables per a la millora de la qualitat i sostenibilitat en els edificis, les següents:

a) La millora de l'envolupant tèrmica de l'edifici per a reduir la demanda energètica de calefacció o refrigeració per mitjà d'actuacions de millora de l'aïllament tèrmic, la substitució de fusteries i envidraments dels buits o altres, inclosa la instal·lació de dispositius bioclimàtics. En tot cas, haurà de complir-se com a mínim el que estableix el document bàsic del Codi Tècnic de l'Edificació DB-HE1 (limitació de la demanda energètica).

b) La instal·lació de sistemes de calefacció, refrigeració, producció d'aigua calenta sanitària i ventilació per al condicionament tèrmic o l'increment de l'eficiència energètica dels ja existents, per mitjà d'actuacions com: la substitució d'equips de producció de calor o fred, la instal·lació de sistemes de control, regulació i gestió energètica, comptadors i repartidors de costos energètics per a instal·lacions centralitzades de calefacció; l'aïllament tèrmic de les xarxes de distribució i transport o la substitució dels equips de moviment dels fluids termòfors; la instal·lació de dispositius de recuperació d'energies residuals; la implantació de sistemes de refredament gratuït per aire exterior i de recuperació de calor de l'aire de renovació, entre altres.



c) La instal·lació d'equips de generació o que permeten la utilització d'energies renovables com l'energia solar, biomassa o geotèrmia que reduïsquen el consum d'energia convencional tèrmica o elèctrica de l'edifici. Inclourà la instal·lació de qualsevol tecnologia, sistema, o equip d'energia renovable, com ara panells solars tèrmics, a fi de contribuir a la producció d'aigua calenta sanitària demanada pels habitatges o la producció d'aigua calenta per a les instal·lacions de climatització.



d) La millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions comunes d'ascensors i il·luminació, de l'edifici o de la parcel·la, per mitjà d'actuacions com ara la substitució de llums i lluminàries per altres de major rendiment energètic, generalitzant per exemple la il·luminació LED, instal·lacions de sistemes de control d'encesa i regulació del nivell d'il·luminació i l'aprofitament de la llum natural.

e) La millora de les instal·lacions de subministrament i instal·lació de mecanismes que afavorisquen l'estalvi d'aigua, així com la implantació de xarxes de sanejament separatives en l'edifici i d'altres sistemes que afavorisquen la reutilització de les aigües grises i pluvials en l'edifici o en la parcel·la o que reduïsquen el volum d'abocament al sistema públic de clavegueram.

f) Les que milloren el compliment dels paràmetres establits en el document bàsic del Codi tècnic de l'edificació DB-HR, protecció contra el soroll.

Per a resultar subvencionables, el conjunt d'actuacions per al foment de la qualitat i la sostenibilitat previst ha de contindre, en tot cas, actuacions de les incloses en una o diverses de les lletres a, b, o c, anteriors, de manera que s'aconseguisca una reducció de la demanda energètica anual global de calefacció i refrigeració de l'edifici, referida al certificat energètic, com a mínim d'un 30 % sobre la situació prèvia a les dites actuacions. Per a la seua justificació es podrà utilitzar qualsevol dels programes informàtics reconeguts conjuntament pels ministeris de Foment i d'Indústria, Energia i Turisme que estan en el registre general de documents reconeguts per al certificat de l'eficiència energètica dels edificis.

3. Actuacions en matèria d'accessibilitat.

Es consideraran actuacions per a realitzar els ajustos raonables en matèria d'accessibilitat, les que adeqüen els edificis i els accessos als habitatges i als locals a la normativa vigent i, en particular:

a) La instal·lació d'ascensors en edificis sense ascensor.

b) La renovació d'ascensors existents, la instal·lació de remuntador d'escales, rampes o altres dispositius d'accessibilitat, incloent-hi els adaptats a les necessitats de persones amb discapacitat sensorial, fins i tot l'adaptació de les instal·lacions anteriors a la normativa sectorial corresponent.

c) La instal·lació d'elements d'informació o d'avís com ara senyals lluminoses o sonores que permeten l'orientació en l'ús d'escales i ascensors.

d) La instal·lació d'elements o dispositius electrònics de comunicació entre els habitatges i l'exterior, com ara videoporters i anàlegs.



4. Totes les actuacions subvencionables anteriors podran incloure, als efectes de la determinació del cost subvencionable, el cost de les obres, els honoraris dels professionals intervinents, el cost de la redacció dels projectes, els informes tècnics i els certificats necessaris, sempre que tots aquests estiguen degudament justificats. No s'inclouran impostos, taxes o tributs.

No podrà incloure's, dins del cost subvencionable de l'actuació, la despesa corresponent a la redacció de l'informe d'avaluació de l'edifici, ja que el dit informe podrà obtindre una subvenció específica a càrrec del Programa de suport a la implantació de l'informe d'avaluació de l'edifici per al període 2013/2016, i que serà objecte d'una convocatòria pròpia.

La suma de totes aquestes despeses, separades per tipus d'actuació (conservació, sostenibilitat i accessibilitat) conformaran el cost subvencionable de l'obra, basant-se en el qual es calcularan les ajudes que corresponga.

5. El cost total subvencionable no podrà superar els costos mitjans de mercat de la Comunitat Valenciana. S'entendran per costos mitjans de mercat de la Comunitat Valenciana els que figuren en l'edició vigent de la base de dades de preus de la construcció de l'Institut Valencià de l'Edificació.

6. Necessàriament la intervenció proposada haurà d'incloure aquelles actuacions qualificades com a urgents en l'informe d'avaluació de l'edifici, excepte motius excepcionals, degudament justificats, que impedisquen executar alguna d'aquestes actuacions.

7. Si el cost de les obres a contractar sense comptar impostos és superior a 50.000 euros, la comunitat de propietaris o el propietari únic de l'edifici, hauran de sol·licitar tres ofertes, com a mínim, per a la realització de les obres de rehabilitació, i acreditar que s'ha optat per la més econòmica, excepte motius degudament justificats, aspecte que s'acreditarà al finalitzar aquestes.



Setena. Tipus i quantia de les ajudes que es financen pel Ministeri de Foment en el marc de la pròrroga de Pla estatal de l'habitatge 2013/2016.

1. La quantia de les ajudes serà del 35 % del cost subvencionable de l'actuació corresponent. En cas de contindre actuacions de més d'un dels tipus indicats en la base sisena, és a dir, conservació, accessibilitat i sostenibilitat, el pressupost haurà de desglossar-se d'acord amb cada una d'aquestes, i aportar un pressupost de les obres detallat tal com s'estableix en l'imprés normalitzat Full resum de les actuacions de rehabilitació.

El percentatge del 35 % s'aplicarà als imports de cada un dels tipus d'actuació.

2. La quantia de les subvencions a concedir per edifici no podrà superar l'import de multiplicar 11.000 euros per cada habitatge i per cada 100 metres quadrats de superfície útil de local (12.100 euros quan es tracte d'edificis declarats béns d'interés cultural, catalogats o que disposen de protecció integral en l'instrument d'ordenació urbanística corresponent) i s'atindrà a les condicions següents:



a) Es calcularà multiplicant pel nombre d'habitatges i per cada 100 metres quadrats de superfície útil de locals de l'edifici, les ajudes unitàries establides que s'enumeren a continuació:

– 2.000 euros per a les actuacions de conservació. En aquest cas, si a més s'escometen simultàniament actuacions per a la millora de la qualitat i la sostenibilitat que resulten subvencionables, l'ajuda de conservació s'incrementarà en 1.000 euros i en 1.000 euros més si a més es realitzen obres d'accessibilitat.

– 2.000 euros per a les actuacions de millora de la qualitat i sostenibilitat o de 5.000 euros, com a màxim, si, en compliment de les dites condicions, es reduïra almenys en un 50 % la demanda energètica anual global de calefacció i refrigeració de l'edifici.

– 4.000 euros per a les actuacions de millora de l'accessibilitat.

b) Les quanties assenyalades anteriorment, inclosa la quantia màxima, s'incrementaran en un 10 % quan es tracte d'edificis declarats béns d'interés cultural, edificis catalogats o edificis que disposen de protecció integral en l'instrument d'ordenació urbanística corresponent.



c) En qualsevol dels casos anteriors, per a poder computar la quantia establida per cada 100 metres quadrats de superfície útil de local serà necessari que els acords a prendre per la comunitat de propietaris per a la realització de les obres establisquen que els locals participen en els costos d'execució de les obres corresponents.



Huitena. Tipus i quantia de les ajudes addicionals de la Generalitat

La Generalitat Valenciana, de forma addicional a les ajudes que es finançaran pel Ministeri de Foment, concedirà una ajuda del 10 % del cost subvencionable de l'actuació, amb un límit màxim de 4.000 euros per habitatge i per cada 100 metres quadrats de superfície útil de local.





Novena. Presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds es presentaran telemàticament per les comunitats de propietaris, les agrupacions de comunitats de propietaris, o els propietaris únics d'edificis d'habitatges, beneficiaris i perceptors de les ajudes, per mitjà del representant legal o bé pel que siga nomenat a aquest efecte mitjançant un acord de la comunitat, per mitjà dels impresos normalitzats, degudament omplits.

2. Les parts beneficiàries destinaran l'import íntegre de l'ajuda al pagament del cost de les actuacions corresponents.

3. Les parts beneficiàries de la subvenció hauran d'estar al corrent amb les seues obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social, o qualsevol altra de la resta d'obligacions assenyalades en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Deu. Incompatibilitat d'ajudes

1. No podran obtindre aquestes ajudes les parts beneficiàries, que ja ho siguen per a la mateixa actuació, de les ajudes al foment de la regeneració i renovació urbanes, o per al foment de ciutats sostenibles i competitives establides en el Reial decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla estatal de foment del lloguer d'habitatges, la rehabilitació edificatòria, i la regeneració i renovació urbanes per al període 2013-2016.

Tampoc podran obtindre ajudes, aquelles comunitats de propietaris o propietaris únics que ja hagueren obtingut, per a la mateixa actuació, una resolució de concessió d'ajudes en convocatòries anteriors a càrrec dels programes d'ajudes del Pla estatal d'ajudes 2013-2016.



2. L'import de la subvenció a concedir no podrà ser d'una quantia tal que, aïllada o conjuntament amb altres subvencions públiques que amb el mateix objecte puguen rebre les parts beneficiàries d'aquestes ajudes, supere el cost previst de l'actuació. En el cas que es donara aquesta circumstància, es reduirà l'import de la subvenció.



Onze. Obligacions i responsabilitats de les parts beneficiàries



1. Les parts beneficiàries estan obligades a:

a) Facilitar qualsevol document, informació o inspecció que la direcció general competent en matèria d'habitatge i rehabilitació considere necessari per al control del compliment dels fins previstos.



b) Sotmetre's a qualsevol actuació de control financer que corresponga a la Intervenció de la Generalitat, en relació amb les ajudes i subvencions concedides.

c) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, nacionals o internacionals.

d) En el cas d'habitatges arrendats, el propietari no podrà incrementar la renda d'arrendament per les millores realitzades amb la subvenció atorgada.

2. En el supòsit d'edificis destinats íntegrament al lloguer, finalitzades les obres i abans del cobrament de la subvenció, es justificarà que s'ha fet constar en el Registre de la Propietat, per mitjà de nota marginal, l'obligació de destinar l'edifici al lloguer durant deu anys comptadors a partir de la data de resolució de concessió de les ajudes.



Aquesta nota registral podrà ser cancel·lada a instància de qualsevol titular d'un dret sobre la finca transcorreguts deu anys des de la seua data o, si és el cas, per mitjà del document que acredite la prèvia devolució de les ajudes percebudes.

3. En cas d'haver-ne, per al cobrament de les ajudes, s'haurà de procedir a la retirada d'escuts, plaques i altres objectes que continguen simbologia de la sublevació militar, de la Guerra Civil i de la dictadura, llevat que concórreguen raons artístiques, arquitectòniques o artisticoreligioses protegides per la llei, de conformitat amb l'article 15 de la Llei 52/2007, de 26 de desembre, per la qual es reconeixen i amplien drets i s'estableixen mesures en favor dels que van patir persecució o violència durant la Guerra Civil i la dictadura.



Dotze. Presentació de les sol·licituds

1. La sol·licitud es formalitzarà telemàticament per mitjà d'un imprés normalitzat i dirigit a la direcció general competent en matèria d'habitatge i rehabilitació, i la seua presentació presumeix l'acceptació incondicionada de les bases establides en aquesta ordre.

2. En la sol·licitud s'indicaran les dades que s'indiquen a continuació:

2.1. Identificació del sol·licitant i de l'edifici.

a) Dades del sol·licitant: comunitat de propietaris, agrupació de comunitats de propietaris, entitat local o empresa pública o persones físiques o jurídiques, indicar els cognoms i el nom o la raó social, NIF o CIF.

b) Dades del representant (si és el cas): cognoms i nom, NIF, així com l'acreditació de la representació que ostenta, d'acord amb la normativa específica d'aplicació.

c) Dades de l'edifici o edificis a rehabilitar: domicili i referència cadastral.

d) Nombre d'habitatges i locals de l'edifici a rehabilitar i nombre d'alçàries, inclosa la planta baixa.

e) Dades d'ocupació de l'edifici. Per mitjà d'un informe municipal d'ocupació dels habitatges de l'edifici. S'entendrà que si una persona està empadronada en un habitatge, aqueix és el seu domicili habitual i permanent i per tant l'habitatge està ocupat.

f) Imprés de domiciliació bancària degudament omplit, designant el compte en què es realitzarà l'ingrés de les ajudes.

2.2. Identificació de l'actuació.

a) Número de Registre d'Entrada de la presentació telemàtica de l'informe d'avaluació de l'edifici.

b) Projecte de l'actuació a realitzar o a falta d'això memòria justificativa de l'actuació d'acord amb allò que s'ha expressat en la base cinquena.

c) Certificat de l'acord de la comunitat, o de les comunitats de propietaris degudament agrupades, pel qual s'aprova l'execució de les obres de rehabilitació objecte de les ajudes i el seu pressupost, segons el model normalitzat certificat sobre l'acord de la comunitat de propietaris, que consta en l'annex II. Així mateix haurà de nomenar-se el representant de la comunitat als efectes de tramitació de l'expedient i indicar si els locals participaran o no en les despeses de l'actuació.



2.3. Declaració responsable en actuacions de conservació.

En les actuacions de conservació, s'haurà d'aportar per cada habitatge de l'edifici, la declaració responsable de la part propietària de cada habitatge, segons l'imprés normalitzat, en el qual comunicarà les persones que formen part de la seua unitat de convivència, degudament firmat per cada una de les persones integrants de la unitat de convivència.



Així mateix, s'indicarà si els ingressos totals de la unitat de convivència superen o no el límit de 6,5 vegades l'IPREM.

En el cas que no es comuniquen els ingressos de la unitat de convivència en la declaració responsable, es considerarà que els ingressos excedeixen de 6,5 vegades l'IPREM.



Tretze. Criteris d'adjudicació

1. Per a determinar la prioritat de les sol·licituds, aquestes es valoraran d'acord amb els criteris que s'estableixen a continuació.

a) Actuacions de conservació

– Actuacions de conservació destinades a atallar símptomes o lesions en l'estructura, façanes, mitgeres o coberta, que requerisquen una intervenció urgent (INTu), d'acord amb l'informe d'avaluació de l'edifici (IEE.CV): 3 punts.

– Actuacions de conservació destinades a atallar símptomes o lesions en elements diferents d'estructura, façanes, mitgeres o coberta, que requerisquen una intervenció urgent (INTu), d'acord amb l'informe d'avaluació de l'edifici (IEE.CV): 1 punt.

b) Actuacions de sostenibilitat

– Actuacions de millora en l'envoltant tèrmica dels edificis: 3 punts.



– Instal·lació d'equips que utilitzen energies renovables: 2 punts.

c) Actuacions d'accessibilitat

– Instal·lació d'ascensors en edificis sense ascensor: 5 punts.

– Resta d'actuacions de millora de l'accessibilitat de l'edifici: 2 punts.

d) Coherència de l'actuació

– Es valorarà el grau de coherència de l'actuació proposada comprovant que les obres urgents i necessàries indicades en l'IEE es preveuen en el projecte o en la memòria presentada. La puntuació màxima serà 2 punts.

e) Nivell d'ingressos dels propietaris dels habitatges en actuacions de conservació

– En les actuacions de conservació en edificis en què almenys el 60 % dels propietaris dels habitatges tinguen uns ingressos ponderats iguals o inferiors a 6,5 vegades l'IPREM: 2 punts.

f) En funció de la qualitat constructiva, segons la categoria cadastral predominant de l'edifici

– En habitatges amb categoria constructiva cadastral 7, 8, o 9: 7 punts.

– En habitatges amb categoria constructiva cadastral 6: 5 punts.

– En habitatges amb categoria constructiva cadastral 5: 3 punts.

– En habitatges amb categoria constructiva cadastral 4: 2 punts.

– En habitatges amb categoria constructiva cadastral 1, 2, o 3: 1 punt.

g) Altres criteris

– Actuacions en edificis en què almenys residisca una o més persones majors de 65 anys o amb diversitat funcional: 1 punt.

– Actuacions en edificis declarats com a bé d'interés cultural, catalogats, protegits o situats dins d'un conjunt declarat historicoartístic: 1 punt.



Catorze. Tramitació, instrucció del procediment i resolució de les ajudes

1. La persona titular de la direcció general competent en matèria d'habitatge i rehabilitació, per delegació de la consellera d'Habitatge, Rehabilitació i Vertebració del Territori, que per mitjà d'aquesta ordre li confereix, resoldrà sobre la concessió de l'ajuda sol·licitada, a proposta d'un òrgan col·legiat.

L'òrgan col·legiat estarà integrat per les persones titulars de la Subdirecció General d'Habitatge i Regeneració Urbana, de la Direcció del Servei de Rehabilitació, de la Direcció del Servei de Coordinació de l'Habitatge, de la Direcció del Servei de Planificació Econòmica i Regeneració Urbana i de les direccions dels serveis territorials competents en matèria d'habitatge i rehabilitació.

La tramitació dels expedients correspondrà als serveis territorials competents en matèria d'habitatge i rehabilitació en el seu àmbit d'actuació.

2. La persona titular de la direcció general competent en matèria d'habitatge i rehabilitació podrà designar les persones que hagen de suplir els membres de l'òrgan col·legiat en cas d'absència, vacant o malaltia.

3. La sol·licitud es formalitzarà telemàticament. Els particulars, propietaris únics d'edificis, sol·licitants de les ajudes, que no disposen de mitjans tècnics per a formalitzar la sol·licitud, podran acudir, durant el termini de presentació de sol·licituds, a les dependències de les direccions territorials de la Conselleria situades a l'avinguda d'Aguilera, número 1 (03007 Alacant); avinguda del Mar, número 16 (12003 Castelló de la Plana), i al carrer Gregori Gea, número 27 (46009 València), on seran assistits per personal tècnic per a la seua presentació.



Així mateix, les comunitats de propietaris que no disposen dels serveis d'administrador col·legiat, podran acudir, durant el termini de presentació de sol·licituds, a les dependències de les direccions territorials per a ser assistits pel personal tècnic per a la seua presentació.

4. En el termini d'un mes després del dia en què acabe el termini de presentar les sol·licituds d'ajudes, es publicarà en el web de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori i al tauler d'anuncis dels Serveis Territorials d'Habitatge i Rehabilitació que a aquest efecte s'habilite, o telefònicament a través del telèfon 012, la llista de sol·licituds, i s'indicarà aquelles que estan completes, incompletes (s'assenyalarà la documentació que falta per aportar o esmenar) o les sol·licituds no admeses a tràmit; aquestes publicacions tindran el caràcter de notificació als efectes d'aquesta ordre.

En el cas que, per motius justificats, no poguera publicar-se la dita llista en el termini assenyalat, es comunicarà en l'esmentat web la nova data de publicació d'aquest.

5. Completada la documentació, les sol·licituds presentades que complisquen els requisits exigits, s'ordenaran de major a menor puntuació, atenent els criteris de baremació inclosos en aquestes bases, i s'elaborarà la llista de sol·licituds que resultaran adjudicatàries de les ajudes, del Ministeri de Foment i, si és el cas, de la Generalitat, en funció de l'abast de les corresponents aportacions econòmiques, estatal i autonòmica, que establisca la convocatòria d'ajudes.

Per tant, en funció dels límits econòmics anteriors, hi haurà sol·licituds que podran obtindre les dues ajudes, tant les regulades en l'àmbit de la pròrroga del pla estatal com les addicionals de la Generalitat, i altres que únicament podran obtindre les primeres.

En cas d'igualtat de puntuació, primarà la sol·licitud amb el número de registre telemàtic d'entrada més baix.

6. El termini màxim per a resoldre i publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la resolució de concessió d'ajudes, que posarà fi al procediment, serà de sis mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la resolució de convocatòria d'ajudes. Transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i publicat una resolució expressa, els interessats podran entendre desestimada la seua sol·licitud, sense perjuí del que estableix l'article 23 de la Llei 39/20015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



7. La resolució de concessió d'ajudes es publicarà en el portal de www.gva.es, així com en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Els sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisats de la publicació de la llista definitiva per mitjà d'un missatge de text SMS.

La publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana substituirà la notificació individual de la resolució, d'acord amb el que preveu la legislació del procediment administratiu comú.



Quinze. Qualificació definitiva i abonament de les ajudes a la comunitat de propietaris o propietari únic

1. Per a l'abonament de la subvenció, la part beneficiària haurà de sol·licitar-lo telemàticament per mitjà de l'imprés normalitzat Sol·licitud de qualificació definitiva i abonament de les ajudes, en el termini màxim d'un mes comptador des de la finalització de les obres o des de la publicació de la resolució de concessió de les ajudes en el cas que les obres s'acaben abans de publicar la dita resolució, i adjuntar la documentació que s'indica a continuació:

a) En el cas que amb la sol·licitud d'ajudes no s'haguera aportat el projecte corresponent, s'aportarà en aquest moment de la tramitació. En el cas que les actuacions no exigisquen projecte, s'aportarà una memòria descriptiva de l'actuació i s'hi inclourà el pressupost desglossat de les obres.

En ambdós casos, es justificarà per un tècnic competent la coherència de l'actuació proposada amb l'informe d'avaluació de l'edifici presentat i l'adequació al Codi tècnic de l'edificació fins on siga viable, urbanísticament, tècnicament o econòmicament.

b) Contracte a aquest efecte amb l'empresa que ha executat les obres. Si el cost de les obres és superior a 50.000 euros, haurà d'aportar-se les tres ofertes, com a mínim, que s'hagen sol·licitat per a la realització de les obres de rehabilitació i acreditar que s'ha optat per la més econòmica, excepte motius degudament justificats.

c) Llicències o autoritzacions municipals que siguen necessàries per a la realització de les obres de rehabilitació.

d) Certificats d'inici i finalització de les obres de rehabilitació.



e) Factures acreditatives de la despesa o inversió realitzada acompanyades del document bancari que acredite que l'abonament de la factura s'ha efectuat a través d'una entitat financera i no per mitjà de pagament en metàl·lic. En cas de pagament fraccionat, haurà d'aportar-se una acreditació de la domiciliació bancària dels pagaments.

f) Testimoni fotogràfic de l'actuació realitzada.

g) En el cas d'actuacions relacionades amb la millora de la qualitat i la sostenibilitat en els edificis, s'haurà de presentar un nou certificat d'eficiència energètica de l'edifici que acredite, en tot cas, una reducció de la demanda energètica igual o superior a un 30 %.

2. En el cas que el cost de l'actuació siga inferior al cost inicial previst inclòs en la sol·licitud d'ajudes, es recalcularà l'import de la subvenció i aquesta podrà ser minorada si, de l'aplicació dels criteris d'aquestes bases, resultara un import d'ajuda inferior a l'inicialment previst. L'import de l'ajuda no s'incrementarà encara que el cost de l'actuació supere l'inicialment previst.



Setze. Control i reintegrament de les subvencions

1. La Generalitat podrà comprovar, pels mitjans que estime més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les ajudes. L'incompliment d'aquestes obligacions, especialment la falta de presentació en termini de la documentació assenyalada en l'article anterior o la comprovació de la falsedat de les dades aportades a l'expedient, donarà lloc al reintegrament de la subvenció concedida i a la devolució de les quanties atorgades, que meritaran els corresponents interessos des del moment de percepció de les ajudes.



2. En tot cas, serà aplicable allò que s'ha disposat en matèria de control financer, reintegrament i infraccions i sancions administratives en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Mapa web