Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 29 de setembre de 2016, de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'encarrega a l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana la contractació de les obres per a l'automatització integral del sistema d'abastiment a la comarca de la Ribera. [2017/3809]

(DOGV núm. 8050 de 29.05.2017) Ref. Base de dades 004645/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: 000



Antecedents de fet

Les obres corresponents al projecte del sistema d'abastiment de la Ribera van ser construïdes al seu dia a través d'encàrrec de gestió a l'EPSAR, per part de la llavors Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, concretament:

Fase I, obres de capçalera, depòsits i pous de la Garrofera i l'Escala, a Tous, mitjançant Resolució de 13 de desembre de 1999.

Fase II, conduccions i depòsits corresponents als municipis de Cullera, Favara, Llaurí, Corbera, Alzira i Carcaixent, mitjançant Resolució de data 10 de maig de 2000.

Fase III, conduccions i depòsits corresponents als municipis de Sueca, Benicull, Fortaleny, Polinyà, Algemesí Albalat i Riola, mitjançant Resolució de data 20 de març de 2001.

Posteriorment, la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua va licitar, va adjudicar i va executar les obres de l'estació de tractament d'aigua potable (ETAP) d'Alzira, que es troba en servei des de mitjans de 2014, produint i subministrant aigua potable als municipis de la Ribera que es distribueix a través la xarxa arterial de caràcter supramunicipal referida en el paràgraf anterior.

Actualment, el sistema d'abastiment a la Ribera és explotat mitjançant una contractació externa realitzada per la mateixa conselleria, a la qual li correspon la responsabilitat de direcció i supervisió del contracte d'explotació, així com, si escau, la detecció de necessitats de millora i, si escau, introducció d'aquestes en el servei d'abastiment.



L'informe de la direcció d'explotació d'octubre de 2014 va posar de manifest la necessitat d'implantar un sistema de telecontrol i telecomandament per a l'automatització de l'esmentat servei d'abastiment a la Ribera. A la vista d'aquest, la Direcció General de l'Aigua va proposar al conseller de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua l'encàrrec a l'EPSAR de la contractació del projecte i les obres per a l'automatització integral del sistema d'abastiment a la comarca de la Ribera des de l'ETAP d'Alzira, la qual cosa es va materialitzar finalment en la Resolució del conseller de 22 d'octubre de 2014. Contractada externament per l'EPSAR la redacció del projecte constructiu denominat Implantació del sistema de telecontrol i telecomandament per a l'automatització del servei d'abastiment de la comarca de la Ribera, aquest ha sigut aprovat per Supervisió de Projectes en data 7 d'abril de 2016.



D'una altra part, els canvis organitzatius en el Consell, materialitzats en el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, aprovat per Decret 158/2015, pel qual l'EPSAR s'adscriu a la Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic (article 12.4), aconsellen efectuar ara un nou encàrrec de gestió a l'EPSAR, d'acord amb el que estableix l'article 16.a de la Llei 2/1992, de 26 de març, de sanejament de les aigües residuals de la Comunitat Valenciana, per a contractar les obres compreses en el dit projecte constructiu, obres per a l'automatització integral del sistema d'abastiment a la comarca de la ribera des de l'ETAP d'Alzira, delimitant les funcions i assignant les responsabilitats que corresponen tant a aquesta conselleria com a l'EPSAR.





Fonaments de dret

L'article 15 de la Llei 30/199, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, disposa que la realització d'activitats de caràcter material, tècnic o de serveis de la competència dels òrgans administratius o de les entitats de dret públic podrà ser encarregada a altres òrgans o entitats d'aquesta o de distinta administració per raons d'eficàcia, o quan no es posseïsquen els mitjans tècnics idonis per al seu exercici, així com que l'encàrrec de gestió entre òrgans administratius o entitats de dret públic pertanyents a la mateixa administració, haurà de formalitzar-se en els termes que establisca la seua pròpia normativa i haurà de ser en tot cas publicada per a la seua eficàcia en el diari oficial corresponent.



Respecte d'això, la Llei 2/1992, de 26 de març, de sanejament de les aigües residuals de la Comunitat Valenciana determina en l'article 3 que correspon a la Generalitat, entre altres atribucions, l'explotació de les instal·lacions i serveis que promoga directament, així com que la Generalitat podrà utilitzar qualsevol mecanisme convingut, concertat, organitzatiu o funcional, en el cas que això contribuïsca a millorar l'eficàcia de la gestió pública.

En aquest sentit, la llei esmentada concep l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana com una entitat de dret públic de la Generalitat de caràcter instrumental, en l'objecte de la qual inclou la gestió, l'explotació d'instal·lacions i serveis, i l'execució d'obres de tractament, depuració i, si escau, reutilització d'aigües depurades, ien l'article 16.a li atribueix, entre altres funcions, la de gestionar l'explotació de les instal·lacions i executar les obres de sanejament i depuració que l'Administració de la Generalitat determine, així com aquelles altres que li puguen encarregar les entitats locals o altres organismes.

D'una altra part, l'Ordre de 9 de novembre de 1999, per la qual s'estableixen les relacions entre la Conselleria d'Obres Públiques Urbanisme i Transports (les competències de la qual en matèria d'aigua exerceix a hores d'ara la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural), i l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana (EPSAR), concreta en l'article 2 les relacions entre la Conselleria i l'Entitat en relació amb l'execució d'obres d'infraestructures públiques d'abastiment d'aigua, com és el cas a què es refereix la present resolució.

Finalment, conforme a l'article 12.4 del Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana es troba actualment adscrita a la dita conselleria, a través de la Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic.

En virtut de tot el que s'ha exposat anteriorment, a proposta del director general de l'Aigua, i amb el vistiplau del secretari autonòmic de Medi Ambient i Canvi Climàtic, resolc:

Encarregar a l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana (EPSAR) la gestió de la contractació de les obres per a l'automatització integral del sistema d'abastiment a la comarca de la Ribera des de l'ETAP d'Alzira, d'acord amb la delimitació de funcions i assignació de responsabilitats establida en l'Ordre de 9 de novembre de 1999, per la qual s'estableixen les relacions entre la Conselleria d'Obres Públiques Urbanisme i Transports, i l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana.



Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se amb caràcter potestatiu recurs de reposició davant del mateix òrgan que la dicta, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/199, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o bé impugnar-se davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, des de l'endemà de la notificació, conforme a l'article 46 de la Llei 29/1998, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, tot això sense perjudici que puga exercitar-se qualsevol altre recurs que s'estime convenient.



València, 29 de setembre de 2016.– La consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural: Elena Cebrián Calvo.

Mapa web