Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 19 de maig de 2017, del director general de Centres i Personal Docent, per la qual s'estableixen les condicions per a ser usuari del servei de transport escolar col·lectiu per al curs 2017-2018. [2017/4366]

(DOGV núm. 8047 de 24.05.2017) Ref. Base de dades 004454/2017




D'acord amb l'article 27.6 de la Constitució espanyola, l'ensenyament bàsic és obligatori i gratuït, per la qual cosa les administracions no solament han de proporcionar el servei públic educatiu als alumnes, sinó que també han de remoure els obstacles de qualsevol naturalesa que impedisquen o dificulten l'exercici del dret a l'educació.



D'altra banda, i d'acord amb el que estableixen els articles 81 i 82 de la Llei orgànica 2/2006, d'educació, les administracions educatives, en compliment del dret a l'educació reconegut a l'article 27 de la Constitució espanyola, tenen l'obligació de garantir a tots els alumnes un lloc escolar gratuït en el seu municipi, per tant, si excepcionalment això no fóra possible, en els nivells d'educació primària i secundària obligatòria s'haurà d'escolaritzar l'alumnat en un municipi pròxim al de la seua residència i prestar de forma gratuïta els serveis escolars de transport, menjador i, si escau, internat.



Entre els beneficiaris del servei de transport escolar es troba tant l'alumnat que és beneficiari per mandat de la llei com aquells als quals se'ls reconeix aquesta condició per extensió d'un servei que voluntàriament assumeix la Generalitat. Aquesta extensió voluntària ha de seguir ampliant-se per a proporcionar un servei públic educatiu de qualitat i remoure els obstacles de qualsevol naturalesa que impedisquen o dificulten l'exercici del dret a l'educació. Per això, cal tindre en consideració les zones rurals i de difícil accés als centres escolars, especialment en aquells casos en què no hi ha transport públic.



El servei de transport escolar es presta amb caràcter general a través de les rutes de transport contractades per l'Administració educativa.



L'article 10.1.i del Decret 155/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, preceptua que la Direcció General de Centres i Personal Docent és el centre directiu al que corresponen, entre altres funcions, la planificació, l'ordenació i l'execució d'actuacions relatives al transport i menjador escolar, serveis escolars, escola llar i a altres de naturalesa anàloga.

Per això, i en virtut de les facultats conferides, resolc:



Primer. Objecte

Aquesta resolució té per objecte establir les condicions per a l'establiment del servei de transport escolar en la modalitat de transport escolar col·lectiu finançat per la conselleria amb competències en matèria d'educació.



Segon. Àmbit d'aplicació

Aquesta resolució s'aplicarà als centres de titularitat de la Generalitat que impartisquen Educació Infantil de segon cicle i Educació Primària i/o Educació Secundària Obligatòria, i als centres específics d'educació especial de titularitat de la Generalitat.



Tercer. Modalitats de prestació del servei

La prestació del servei escolar complementari de transport podrà adoptar una de les modalitats següents:

a) Transport escolar col·lectiu

Aquesta modalitat comportarà la inclusió de l'alumnat en una de les rutes de transport contractades per l'Administració educativa i que seran establides per la direcció territorial corresponent, d'acord amb les necessitats comunicades pels centres i les disponibilitats pressupostàries. El nombre mínim d'alumnes per a establir una ruta de transport serà, amb caràcter general, de quinze alumnes amb la condició de beneficiaris.



b) Ajudes individuals de transport escolar

Aquesta modalitat, que serà autoritzada per la Direcció General de Centres i Personal Docent, correspondrà als alumnes que, tenint dret a ser beneficiaris del servei escolar de transport perquè compleixen els requisits establits, no puguen ser inclosos en cap de les rutes de transport col·lectiu autoritzades. La concessió d'aquestes ajudes s'ajustarà a allò que estableix la convocatòria anual.



Quart. Beneficiaris. Requisits

4.1. Podran ser beneficiaris del servei escolar complementari de transport els alumnes que es troben en algun dels supòsits següents:



a) Alumnes de segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria quan hagen sigut escolaritzats en un centre d'un municipi diferent del de la seua residència per no haver-hi oferta educativa. A l'efecte de transport escolar, es consideraran municipis diferents els nuclis de població o nuclis disseminats, separats territorialment del municipi al qual pertanga, sempre que es tracte de nuclis amb una identitat històrica i cultural fàcilment recognoscible i independent de la resta del municipi a què pertanyen i, a més, es troben separats de qualsevol altre nucli de població del municipi per una franja de sòl no urbanitzable, i que aquest nucli no compte amb centre educatiu. En cap cas tindran aquesta consideració les urbanitzacions o nuclis de població de característiques similars. Per a acreditar aquestes circumstàncies caldrà presentar l'annex III signat per la persona competent de l'ajuntament al qual pertany el nucli de població.



b) Alumnes escolaritzats en centres o aules específiques d'educació especial.

c) Alumnes d'Educació Infantil de segon cicle, Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria el domicili habitual dels quals, degudament acreditat, estiga a una distància igual o superior a 3 km del centre educatiu en què estiguen escolaritzats seguint la trajectòria de menor distància accessible i segura. Amb caràcter excepcional, i amb un informe previ motivat de la direcció territorial competent en matèria d'educació, es podran tindre en compte aquelles zones en què l'accés al centre docent siga dificultós a causa de l'orografia del terreny, de la perillositat de les vies o del temps d'accés.

En qualsevol cas, per a ser beneficiari, s'haurà de complir alguna de les premisses següents:

c.1. Que el centre on estiga escolaritzat siga el centre més pròxim seguint la trajectòria de menor distància accessible i segura al domicili habitual dins de la seua localitat o àrea d'influència.

c.2. Que el centre on estiga escolaritzat siga el centre d'adscripció del seu centre educatiu.

c.3. Que el centre d'escolarització estiga determinat per resolució d'escolarització de la direcció territorial d'educació corresponent.



c.4. En Educació Secundària, el centre d'escolarització determinarà la condició de l'alumne o alumna com a beneficiari del transport escolar, si el centre de Primària del qual procedeix era el que li corresponia segons les circumstàncies indicades en els apartats anteriors.

4.2. Els alumnes escolaritzats en un centre educatiu de l'àrea d'influència del domicili laboral d'algun dels pares o tutors no tindran la consideració de beneficiaris d'aquest servei.

4.3. El compliment dels requisits establits serà comprovat d'ofici per la conselleria amb competències en matèria d'educació i per les direccions territorials corresponents. En els casos en què no siga possible, se sol·licitarà als interessats l'aportació de la documentació acreditativa pertinent.

4.4. La distància existent entre el domicili i el centre d'escolarització serà fixada pels responsables dels centres educatius, a través de l'eina desenvolupada, a aquest efecte, per la conselleria competent en matèria d'educació. Si no fóra possible, aquesta distància serà certificada per l'ajuntament corresponent, a petició de les direccions dels centres, o bé per mitjà d'un certificat individual lliurat als interessats.





Cinqué. Autoritzacions especials

5.1. Amb caràcter excepcional es podran autoritzar per a l'ús del servei de transport escolar:

a) Alumnes amb dificultats especials d'accés al centre docent i que no complisquen els requisits per a ser beneficiaris del transport escolar.



b) Alumnes d'altres nivells d'ensenyament reglat i especialment aquells que residisquen en zones rurals que no disposen de servei públic de transport regular que puga atendre les seues necessitats.



5.2. Aquestes autoritzacions s'atorgaran, si escau, a petició dels pares, mares o tutors. El centre educatiu de destinació tramitarà les peticions a la direcció territorial corresponent, la qual les concedirà amb caràcter excepcional, amb un informe previ de la Inspecció d'Educació i sempre que n'hi haja disponibilitat d'acord amb el contracte subscrit per a la prestació del servei.

5.3. Tindrà prioritat, per a aquestes autoritzacions especials, l'alumne o alumna:

– Que tinga germans beneficiaris del servei de transport escolar col·lectiu. A aquest efecte, es consideraran germans l'alumnat en acolliment familiar i els que, encara que no compartisquen progenitors, residisquen en el mateix domicili i hi haja vincle matrimonial o assimilat entre els pares de tots dos.

– Que residisca a major distància del centre.

– El de menor edat.

No obstant això, la direcció territorial corresponent, a proposta del consell escolar del centre, podrà exceptuar d'aquesta prioritat aquells casos en què concórreguen circumstàncies especials, les quals valorarà individualment.

5.4. Les autoritzacions hauran de ser comunicades a l'empresa prestatària del servei, amb indicació expressa dels alumnes autoritzats.

5.5. Considerant la naturalesa d'aquesta autorització, en el cas que es produïsca alguna variació en els alumnes matriculats en els nivells educatius que tinguen dret com a beneficiaris a la utilització del transport escolar, la direcció territorial revisarà les autoritzacions especials concedides.



Sisé. Pèrdua de la condició de beneficiaris o autoritzats

6.1. En el cas que els beneficiaris o autoritzats del transport escolar col·lectiu no en facen ús habitual sense causa justificada, perdran la seua condició de beneficiaris o autoritzats.

6.2. Les baixes dels alumnes beneficiaris o autoritzats per a l'ús del servei de transport que es produïsquen en el centre educatiu es comunicaran a la direcció territorial corresponent.



Seté. Sol·licituds. Forma i termini de presentació

7.1. El model de sol·licitud i el procediment per a tramitar-la seran únics per a la convocatòria d'ajudes per al menjador escolar i per al transport. Caldrà indicar-hi les diferents ajudes que se sol·liciten per a cada alumne o alumna.

7.2. La forma de presentació serà la següent:

a) Alumnes que en el curs 2016-2017 ja sol·licitaren la prestació del servei complementari de transport:

Des de l'1 de juny, els pares, les mares o els tutors dels alumnes podran sol·licitar, en el centre educatiu on estiguen matriculats, un esborrany de sol·licitud de la prestació del servei complementari de transport escolar, on consten pregravades les dades que ja té aquesta administració. El centre lliurarà un esborrany per a cada alumne o alumna encara que formen part de la mateixa unitat familiar. Si els sol·licitants de l'ajuda estan conformes amb les dades facilitades, hauran de signar l'esborrany i presentar-lo en el centre on estaran matriculats durant el curs 2017-2018. En aquests casos, no caldrà aportar cap documentació justificativa.

En el cas d'alumnes que pertanyen a una unitat familiar amb més d'un alumne o alumna sol·licitant, s'actuarà de la manera següent: si l'esborrany de l'alumnat és correcte, s'efectuarà la confirmació de les dades; si les dades d'algun alumne o d'alguna alumna no són conformes o si no hi ha esborrany, caldrà presentar una nova sol·licitud només per a aquest alumne/a, emplenant l'annex I i adjuntant-hi la documentació acreditativa. Tant la confirmació de l'esborrany com la presentació de l'annex I es faran en el centre on l'alumnat estarà matriculat durant el curs 2017-18.

Quan la disconformitat afecte a tots el membres de la unitat familiar, caldrà presentar una nova sol·licitud seguint el procediment que s'indica en l'apartat següent.

b) Alumnat que en el curs 2016-2017 no van sol·licitar la prestació del servei complementari de transport:

La sol·licitud es farà presentant l'annex I, emplenat, i adjuntant-hi la documentació acreditativa que requereix aquesta resolució en el centre on estarà matriculat l'alumnat durant el curs 2017-2018.



En el cas que alumnes que formen part de la mateixa unitat familiar estiguen escolaritzats en un únic centre, es presentarà una única sol·licitud. Si estan escolaritzats en centres diferents, es presentarà una sol·licitud per cada centre.

7.3. En tots els casos, els terminis ordinaris de presentació seran des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució fins a la finalització del període de formalització de la matrícula, si continua en el mateix centre; o durant el període de formalització de la matrícula si canvia de centre educatiu. No obstant això, si s'ha seguit el procediment de confirmació d'esborrany de sol·licitud, el termini de presentació s'iniciarà a partir de l'1 de juny.

7.4. A partir de la finalització del període de matrícula, únicament s'admetrà la presentació de sol·licituds en aquells casos que l'escolarització es produïsca fora d'aquestes dates, d'acord amb el que preveu la normativa que regula el procediment d'admissió d'alumnes en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat de la Comunitat Valenciana. En aquests casos, el termini de presentació de sol·licituds serà de deu dies hàbils comptats des de la data de matriculació. En tot cas, l'alumnat haurà de reunir els requisits generals establits en els apartats 4 o 5 d'aquesta resolució per a obtindre la condició de beneficiari o autoritzat del servei de transport escolar.



Les sol·licituds que, per causes sobrevingudes, es presenten fora dels supòsits previstos anteriorment, s'admetran sempre que hi haja disponibilitat d'acord amb el contracte subscrit per a la prestació del servei.



7.5. Els centres educatius tramitaran les sol·licituds de transport escolar a través de l'aplicació informàtica Itaca.



Huité. Procediment. Planificació del servei i resolució

8.1. Les secretaries dels centres educatius receptors de les sol·licituds, una vegada comprovat que es compleixen els requisits, mecanitzaran les dades facilitades pels sol·licitants a través de l'aplicació Itaca.

Quan la sol·licitud es tramite mitjançant el procediment d'esborrany de sol·licitud i haja sigut signat per les persones interessades, el centre confirmarà les dades facilitades, que ja estaran incorporades en el programa informàtic. Aquest procés es durà a terme durant el període de formalització de matrícula.

8.2. Una vegada rebuda la informació dels centres educatius, la direcció territorial corresponent comprovarà les dades declarades per les persones interessades i verificarà que reuneixen els requisits exigits. Comprovades les dades, la direcció territorial corresponent, a la vista de les necessitats comunicades pels centres, autoritzarà la ruta de transport i els seus usuaris, tant amb la condició de beneficiaris com d'autoritzats, i remetrà als centres educatius un llistat provisional en què s'inclouran els alumnes beneficiaris i els autoritzats. Aquestes llistes es publicaran en el tauler d'anuncis del centre educatiu corresponent. Aquesta publicació servirà de requeriment als interessats perquè en el termini de deu dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de la publicació, puguen esmenar els defectes observats.



8.3. Finalitzat el termini d'esmenes i reclamacions, cada direcció territorial emetrà a continuació la resolució definitiva corresponent, que contindrà la relació de tots els alumnes que participen en la convocatòria en cada centre, detallant els beneficiaris, els autoritzats, i també els no autoritzats.

8.4. La publicació en el tauler d'anuncis dels centres educatius i de les direccions territorials corresponents tindrà efectes de notificació als interessats, d'acord amb el que estableix l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8.5. En cap cas els centres podran determinar la posada en funcionament de rutes que no hagen sigut autoritzades per la direcció territorial corresponent.



Nové. Seguiment i conformitat en la prestació del servei

9.1. La conselleria amb competència en matèria d'educació establirà mecanismes de control a fi que les empreses adjudicatàries del servei de transport escolar complisquen la normativa vigent, així com les condicions recollides en els plecs pels quals es regeixen els corresponents contractes.

9.2. Mensualment, cada direcció territorial remetrà a la direcció general competent en matèria de serveis complementaris un certificat de conformitat o no en la prestació del servei de transport escolar.



9.3. Els directors o directores dels centres educatius enviaran així mateix certificació en el cas que s'haja observat alguna incidència en la prestació del servei, segons el model de l'annex II d'aquesta resolució.



9.4. La Inspecció d'Educació, en l'àmbit de les seues competències, efectuarà el seguiment i valoració del funcionament del transport escolar i emetrà els informes que considere oportuns i aquells que se li sol·liciten.



Deu. Entrada en vigor

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

De conformitat amb el que estableixen els articles 114, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i 10, 14 i 46 de la Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà recórrer potestativament en reposició o bé caldrà plantejar directament recurs contenciós administratiu, en els terminis i davant dels òrgans que s'indiquen a continuació:



1. El recurs de reposició s'haurà d'interposar davant del conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació.

2. El recurs contenciós administratiu s'haurà de plantejar davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació.



València, 19 de maig de 2017.– El director general de Centres i Personal Docent: José Joaquín Carrión Candel.

Mapa web