Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 26 de maig de 2017, del Consell, pel qual s'aprova el IV Pla director de la cooperació valenciana 2017-2020. [2017/5303]

(DOGV núm. 8063 de 15.06.2017) Ref. Base de dades 005271/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Cooperació al desenvolupament
    Descriptors:
      Temàtics: programa d'actuació, ajuda al desenvolupament , monografies



El Consell elabora la seua política de cooperació al desenvolupament d'acord amb els principis rectors establits en la Llei 6/2007, de 9 de febrer, de cooperació al desenvolupament de la Comunitat Valenciana, i pels principis de la cooperació espanyola i del consens internacional sobre la matèria. Aquesta llei estableix en l'article 7 que la política de la Generalitat en matèria de cooperació al desenvolupament s'articula mitjançant el Pla director de la cooperació valenciana, els plans anuals i els plans estratègics. El Pla director, de duració quadriennal, fixarà les prioritats geogràfiques i sectorials, els objectius estratègics i els recursos pressupostaris indicatius que orientaran l'activitat de la cooperació al desenvolupament durant el seu període de vigència.

En la seua aplicació, i considerant els criteris que regeixen el model de cooperació valenciana establits per l'esmentada llei, en especial la planificació i coordinació de totes les activitats que s'executen en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, el Consell estableix aquest Pla director, que determina els principis i objectius de la seua política de cooperació al desenvolupament en els pròxims quatre anys.

Mitjançant el Pla director de la cooperació valenciana 2017-2020, la cooperació valenciana al desenvolupament s'alinea amb l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides, prioritzant les actuacions en les 5 dimensions que aquesta preveu: les persones, la prosperitat, el planeta, la pau i les aliances. A més, aquest Pla director té un caràcter estratègic que inclou com a elements clau la coherència de polítiques públiques, l'execució d'intervencions de cooperació de caràcter integral en els països i regions prioritzats, participades pels agents del territori en el marc de la governança democràtica multinivell, el foment de la innovació, l'orientació a resultats de desenvolupament sostenible, la promoció d'aliances amb una pluralitat d'actors i agents, la comunicació per al desenvolupament, la transparència i rendició de comptes per part de tots els actors i agents de la cooperació valenciana per al desenvolupament sostenible.



Així mateix, el IV Pla director de la cooperació valenciana 2017-2020 considera necessari partir de les recomanacions arreplegades en l'informe d'avaluació intermèdia del III Pla director de la cooperació valenciana 2014-2017, i de la premissa de la necessària consideració de la cooperació descentralitzada com a política social pública.

El Pla director és el resultat d'un procés de consulta i participació. El Consell Valencià de Cooperació al Desenvolupament, en la seua sessió de 22 de maig de 2017, i d'acord amb les seues funcions arreplegades en l'article 2.1.b del Decret 75/2016, de 17 de juny, del Consell, pel qual es regula el Consell Valencià de Cooperació al Desenvolupament, va informar favorablement sobre el projecte del Pla director de la cooperació valenciana per al període 2017-2020, i per part dels seus vocals es destaca l'alt nivell de participació de tots els agents de la cooperació valenciana implicats en la seua elaboració i redacció, així com l'alt grau de consens aconseguit en la seua redacció.

Aquest pla no comporta cap despesa ni té incidència pressupostària per a la Generalitat, en els termes que assenyala l'article 26.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

D'acord amb el que disposa l'article 11.2.a de la Llei 6/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de la cooperació al desenvolupament de la Comunitat Valenciana, i en l'exercici de les competències atribuïdes per l'article 16.b de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, el Consell, amb deliberació prèvia, en la reunió de 26 de maig de 2017,





ACORDA



Aprovar el IV Pla director de la cooperació valenciana 2017-2020, que figura com a annex.



València, 26 de maig de 2017



La consellera secretària,

MÓNICA OLTRA JARQUE







ANNEX

IV PLA DIRECTOR DE LA

COOPERACIÓ VALENCIANA 2017-2020



Índex



1. Introducció

2. Objectiu general

3. Eixos, estratègies i objectius operatius

4. Prioritats geogràfiques de la cooperació valenciana al desenvolupament sostenible

5. Instruments de la cooperació valenciana

6. Àmbits de l'acció humanitària

7. Àmbits de la cooperació universitària al desenvolupament

8. Percentatges segons les modalitats de cooperació

9. Enfocaments del Pla director 2017-2021

10. Avaluació i gestió del coneixement

11. Pla d'acció anual

12. La coherència de polítiques per al desenvolupament

13. Harmonització de les polítiques per al desenvolupament sostenible

14. Comunicació per al desenvolupament

15. Transparència i rendició de comptes

16. Marc pressupostari

17. Marc de resultats i indicadors



1. Introducció

L'any 2015 va ser clau per a l'agenda internacional de desenvolupament, ja que es va culminar l'Agenda dels objectius de desenvolupament del mil·lenni i es van celebrar tres importants cimeres que han determinat en gran manera l'agenda de desenvolupament per als pròxims quinze anys amb un enfocament universal i transformador: la Tercera Conferència Internacional sobre Finançament per al Desenvolupament, que va tindre lloc al juliol a Addis Abeba; l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, adoptada al setembre, i la Conferència sobre el Clima de París– COP21, celebrada entre novembre i desembre de 2015.

Hi ha, igualment, consens sobre la necessitat que els governs locals i regionals tinguen un paper clau en el procés d'implementació de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides, aprovada per l'Assemblea General de Nacions Unides, el 27 de setembre de 2015, ja que moltes de les competències que es relacionen clarament amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) són seues.

D'altra banda, la comunitat internacional reconeix la cooperació descentralitzada com una modalitat efectiva de cooperació al desenvolupament, que es basa en aliances i en conceptes inherents a la cooperació descentralitzada, com són la corresponsabilitat, la coherència de polítiques, l'eficiència, la sostenibilitat i la rendició de comptes.

A partir de 2016, l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible constitueix el marc per a totes les polítiques de cooperació i desenvolupament, per als instruments de finançament i per a les aliances a escala mundial.

Possibilita una oportunitat excepcional a les comunitats i autoritats locals, regionals i internacionals, de treballar juntes sobre bases noves i innovadores, centrades en els drets humans i els pobles que promouen la governança a diversos àmbits i el desenvolupament territorial. La cooperació descentralitzada és una eina fonamental per al reforç de les institucions i el foment de la solidaritat, per a la millora de les capacitats i l'aprenentatge entre iguals amb un enfocament multinivell i territorial.

La cooperació valenciana al desenvolupament s'alinea amb l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible i prioritza les actuacions en les 5 dimensions que aquesta preveu: les persones, la prosperitat, el planeta, la pau i les aliances. Aquest pla director té un caràcter estratègic i inclou com a elements clau l'execució d'intervencions de cooperació de caràcter integral del territori en els països i regions prioritzats, participades pels agents del territori en el marc de la governança democràtica multinivell, el foment de la innovació, l'orientació a resultats de desenvolupament sostenible, la promoció d'aliances amb una pluralitat d'actors i agents i la transparència i rendició de comptes per part de tots els actors i agents de la cooperació valenciana per al desenvolupament sostenible.



Aquest pla director fa seues les reivindicacions i els acords adoptats per tots els partits que comptaven amb representació en les Corts Valencianes l'any 2009 amb la firma del Pacte valencià contra la pobresa, com també la Declaració institucional, firmada el 14 de juliol de 2016 per tots els grups parlamentaris en les Corts Valencianes, per la qual es dóna suport al Pacte valencià per la infància.



En aquest context, el IV Pla director 2017/2021 pretén impulsar una definició clara de quins han de ser els resultats de desenvolupament sostenible a què pot contribuir en els pròxims quatre anys la cooperació valenciana, i dels indicadors que permetran mesurar i comunicar a la societat valenciana els seus èxits, d'acord amb els ODS i les seues metes, i generar una ciutadania global crítica i activa a la Comunitat Valenciana.

L'elaboració d'aquest IV Pla director de la cooperació valenciana al desenvolupament és el resultat d'un procés de treball conjunt entre tots els agents de la cooperació a través d'una ponència tècnica, constituïda en el si del Consell Valencià de Cooperació al Desenvolupament, que n'ha definit l'objectiu i els eixos i les línies estratègiques prenent com a base un document de mínims elaborat per part de la Generalitat, com també els principis que han guiat amb anterioritat les diferents planificacions estratègiques en el marc de la política de cooperació valenciana al desenvolupament.

Paral·lelament es va mantindre obert un fòrum virtual en el portal electrònic de participa.gva.es, perquè la ciutadania poguera fer aportacions directament i intercanviar idees en relació amb cadascun dels apartats de què constava el document de mínims de la Generalitat; aquestes aportacions han sigut considerades en aquest document.



2. Objectiu general

Contribuir a l'eradicació de la pobresa, a la reducció de la desigualtat extrema, al desenvolupament humà, econòmic i social, i a la defensa dels drets fonamentals de les persones, impulsant processos de democratització, bon govern, foment de la pau i el ple gaudi dels drets humans de les dones i els homes.

Igualment, es reconeix com a objectiu promoure l'educació per a la ciutadania global que genere consciència crítica entre la ciutadania valenciana, a fi d'aconseguir-ne la mobilització i el compromís per a promoure el desenvolupament humà sostenible per a tots i totes.



3. Eixos, estratègies i objectius operatius

La cooperació valenciana ha d'actuar tenint en compte els nous reptes que se li presenten davant del nou escenari global de la cooperació internacional i que requereix redissenyar la cooperació al desenvolupament amb una visió coherent i de conjunt, planificada i orientada cap a un model de desenvolupament humà, econòmic i social, equitativa, sostinguda i sostenible en el temps, coherent amb les demandes de la societat civil i les recomanacions de Nacions Unides i més participativa amb la societat civil. La nova arquitectura del desenvolupament actual inclou la idea que els problemes de desenvolupament no són només problemes dels països del Sud, sinó problemes globals que afecten la sostenibilitat del planeta en el seu conjunt.

A partir dels cinc eixos centrals de l'Agenda 2030 de Nacions Unides: planeta, persones, prosperitat, pau i aliances (denominades en anglés les 5 P: Planet, People, Prosperity, Peace and Partnership), en aquest pla director s'identifiquen 8 estratègies i 31 objectius de caràcter prioritari que s'han d'aconseguir al llarg del període 2017-2020, encaminats a la consecució dels 17 objectius de desenvolupament sostenible i les 169 metes, des d'un enfocament de gènere i de drets humans.



Eix 1: Planeta

Actuacions que s'han d'efectuar amb la finalitat de protegir el planeta contra la degradació, també mitjançant el consum i la producció sostenible, la gestió sostenible dels recursos naturals i mesures urgents per a fer front al canvi climàtic, de manera que puga satisfer les necessitats de les generacions presents i futures.



Estratègia 1.1: Drets de la Terra

Objectiu operatiu 1.1:

Impulsar la protecció del medi ambient, la biodiversitat i la lluita contra el canvi climàtic.

Objectiu operatiu 1.2:

Promoure l'accés universal a serveis d'energia assequibles, renovables i nets.

Objectiu operatiu 1.3:

Garantir uns mitjans de vida sostenibles, per mitjà de la promoció, la conservació i l'ús sostenible dels recursos naturals.





Eix 2: Persones

Actuacions que cal portar a terme amb la finalitat de posar fi a la pobresa i la fam en totes les formes i dimensions, reduir la desigualtat extrema i vetllar perquè tots els éssers humans puguen desenvolupar el seu potencial amb dignitat i igualtat i en un medi ambient saludable.



Estratègia 2.1: Dret als béns públics globals (salut, educació i aigua i sanejament)

Objectiu operatiu 2.1.1:

Promoure el dret als serveis bàsics de salut i enfortir els sistemes públics de sanitat.

Objectiu operatiu 2.1.2:

Enfortir els sistemes públics d'atenció primària i l'accés als serveis de salut reproductiva i maternoinfantil.

Objectiu operatiu 2.1.3:

Enfortir la lluita contra la SIDA/VIH; les malalties transmeses per l'aigua i altres malalties transmissibles.

Objectiu operatiu 2.1.4:

Promoure el dret a l'educació inclusiva de qualitat, pública i universal perquè tots els xiquets i xiquetes acaben els cicles de l'ensenyament de primària i secundària.

Objectiu operatiu 2.1.5:

Augmentar les competències necessàries, en particular tècniques i professionals per a tots els homes i dones, incloses les persones joves i les persones amb diversitat funcional, per a accedir a l'ocupació, el treball decent i l'emprenedoria, amb especial atenció a garantir l'accés de les dones.

Objectiu operatiu 2.1.6:

Donar suport i enfortir la participació de les comunitats locals en la millora de la gestió de l'aigua, el sanejament bàsic i la gestió dels residus.



Estratègia 2.2: Drets de les dones

Objectiu operatiu 2.2.1:

Afavorir l'apoderament de la dona en tots els camps i que puga accedir a tots els recursos.

Objectiu operatiu 2.2.2:

Promoure l'accés i la participació equitativa i els drets de les dones en tots els àmbits del desenvolupament humà.

Objectiu operatiu 2.2.3:

Eliminar totes les formes de discriminació i violència contra les dones en els àmbits públic i privat.



Estratègia 2.3: Drets de la infància

Objectiu operatiu 2.3.1:

Garantir els drets de la infància, en els quatre àmbits fonamentals de supervivència, desenvolupament, protecció i participació, des d'un enfocament d'equitat.

Objectiu operatiu 2.3.2:

Posar fi al maltractament, l'explotació, el tràfic de persones, la tortura i totes les formes de violència contra els xiquets i les xiquetes en tots els àmbits, públic i privat, com també contra la població afectada per situacions d'emergència o crisis cròniques.

Estratègia 2.4: Ciutadania global

Objectiu operatiu 2.4.1:

Fomentar una ciutadania valenciana crítica, participativa i activa, compromesa amb la construcció d'una societat global solidària, justa i equitativa.

Objectiu operatiu 2.4.2:

Donar suport a la formació i la investigació en l'àmbit de la cooperació i els estudis de desenvolupament sostenible.

Objectiu operatiu 2.4.3:

Donar suport a l'educació per a la ciutadania global en el sistema educatiu d'acord amb l'estratègia d'educació per al desenvolupament en l'àmbit formal de la Comunitat Valenciana, i en els àmbits no formal i informal.



Estratègia 2.5: Drets d'altres col·lectius en situació de vulnerabilitat



Objectiu operatiu 2.5.1:

Garantir els drets de la població refugiada, desplaçada i apàtrida.



Objectiu operatiu 2.5.2:

Garantir els drets de les persones pertanyents a minories nacionals o ètniques, religioses i lingüístiques.

Objectiu operatiu 2.5.3:

Garantir el dret d'autodeterminació de gènere de les persones que manifesten una identitat de gènere sentida diferent de l'assignada en el moment del naixement.





Eix 3: Prosperitat

Actuacions que s'han desenvolupar amb la finalitat de vetllar perquè tots els éssers humans, en condicions d'igualtat, puguen gaudir d'una vida pròspera i plena, i que el progrés econòmic, social i tecnològic es produïsca en harmonia amb la naturalesa.



Estratègia 3.1: Dret al desenvolupament

Objectiu operatiu 3.1.1:

Aconseguir la sobirania alimentària i assegurar la sostenibilitat dels sistemes de producció d'aliments en el sector primari, posant l'èmfasi en els xicotets productors locals i en els pobles indígenes.

Objectiu operatiu 3.1.2:

Promoure l'economia social que permeta el desenvolupament dels pobles.

Objectiu operatiu 3.1.3:

Impulsar el comerç just i la compra pública ètica com una eina de desenvolupament.

Objectiu operatiu 3.1.4:

Enfortir les capacitats productives a fi de fomentar la creació d'ocupació decent i l'emprenedoria.

Objectiu operatiu 3.1.5:

Augmentar la urbanització inclusiva i sostenible i la capacitat per a una planificació i gestió participatives, integrades i sostenibles dels assentaments humans i la millora dels serveis bàsics en els barris marginals.





Eix 4: Pau

Actuacions que cal desenvolupar amb la finalitat de vetllar perquè tots els éssers humans puguen gaudir d'una vida pròspera i plena, i que el progrés econòmic, social i tecnològic es produïsca en harmonia amb la naturalesa.



Estratègia 4.1: Dret a la participació i a la governança democràtica



Objectiu operatiu 4.1.1:

Enfortir la societat civil en la defensa dels drets humans, la construcció de la cultura de la pau i la justícia.

Objectiu operatiu 4.1.2:

Donar suport a la generació de capacitats del personal polític i tècnic de les institucions democràtiques descentralitzades.

Objectiu operatiu 4.1.3:

Promoure la governança democràtica i el poder local per mitjà d'institucions eficaces, responsables i transparents en tots els àmbits.

Objectiu operatiu 4.1.4:

Promoure la participació de les organitzacions sindicals en el desenvolupament de les comunitats, les regions i dels estats a través del diàleg social, com a element bàsic del sistema democràtic, i impulsant el desenvolupament sostenible amb el treball decent i la defensa dels drets humans i laborals, i lluitant contra la pobresa i la desigualtat des d'una consciència de ciutadania solidària global i integradora.







Eix 5: Aliances

Actuacions que cal portar a terme amb la finalitat de mobilitzar els mitjans necessaris per a desenvolupar i promoure l'Agenda 2030 per mitjà d'una aliança mundial per al desenvolupament revitalitzada, que es base en un esperit de més solidaritat mundial i se centre particularment en les necessitats de la gent més pobra i vulnerable, amb la col·laboració de tots els països, totes les parts interessades i totes les persones.



Estratègia 5.1: Aliances per al desenvolupament sostenible

Objectiu operatiu 5.1.1:

Fomentar aliances per al desenvolupament sostenible amb les entitats locals valencianes, ONGD, universitats públiques valencianes, organitzacions sindicals, organismes internacionals i sector privat per a millorar la cooperació descentralitzada Nord-Sud i la triangulació en matèria de ciència, tecnologia i innovació.

Objectiu operatiu 5.1.2:

Potenciar accions integrals que trenquen la dicotomia Nord-Sud que incidisquen sobre les causes globals i estructurals que generen pobresa i desigualtat.

Objectiu operatiu 5.1.3:

Augmentar la transparència i la rendició de comptes cap a la ciutadania i elaborar indicadors que permeten mesurar progressos assolits en matèria de desenvolupament sostenible.

Objectiu operatiu 5.1.4:

Fomentar la participació i l'enfortiment de les capacitats tècniques dels agents de la cooperació mitjançant la formació especialitzada i continuada.

Objectiu operatiu 5.1.5

Fomentar i potenciar la comunicació per al desenvolupament i la millora de la quantitat i qualitat de la informació referida a la cooperació al desenvolupament en els mitjans de comunicació social a la Comunitat Valenciana i les xarxes socials.



4. Prioritats geogràfiques de la cooperació valenciana al desenvolupament sostenible

Les prioritats geogràfiques en el IV Pla director de la cooperació valenciana al desenvolupament es defineixen a partir dels criteris següents de selecció de les zones, països i poblacions prioritaris per a aquest període programàtic:

L'Índex de Desenvolupament Humà (IDH).

Existència de socis locals amb experiència i capacitat operativa demostrada en els territoris, comunitats i contextos objecte de la intervenció.

L'avantatge comparatiu que puguen oferir les actuacions dels actors de la cooperació valenciana.

L'alineament amb la cooperació espanyola.

Aquest IV Pla director estableix les prioritats geogràfiques per als quatre anys següents i valora la continuïtat en els processos ja iniciats en el III Pla director.

Durant la vigència del IV Pla director es podran establir i desenvolupar marcs d'associació regió amb els països objecte de l'ajuda oficial al desenvolupament previstos en aquest pla director, com un instrument de planificació estratègica de la cooperació valenciana compartida amb el país soci, cap a objectius i visions comuns de desenvolupament humà i lluita contra la pobresa.

Poden també ser considerats conjunturalment prioritaris aquells països en processos de reconstrucció després d'una crisi humanitària succeïda en el marc de l'espai temporal del IV Pla director, siga per una catàstrofe natural, siga provocada per l'ésser humà, com és el cas dels conflictes armats, a fi d'articular processos d'acompanyament en la reconstrucció.



Lista de països i poblacions prioritzats

Amèrica Central: El Salvador, Guatemala, Hondures i Nicaragua

El Carib: Cuba, Haití i República Dominicana

Amèrica del Sud: Bolívia, Colòmbia, l'Equador, Paraguai i Perú

Àfrica Subsahariana: Burkina Faso, Txad, Etiòpia, Kenya, Mali, Mauritània, Moçambic, Níger, Senegal, Sudan i Sudan del Sud.

Magrib: Algèria, el Marroc, Tunísia i població sahrauí

Orient Mitjà: territoris palestins i població refugiada palestina



Àsia: Índia



Com a resultat del procés de participació seguit en l'elaboració d'aquest pla director, i a partir de la consideració que prioritat no significa exclusivitat, la llista de països i territoris prioritzats anteriorment descrits pot ser ampliada amb una cooperació al desenvolupament en regions amb alts índexs de pobresa i desigualtat pertanyents a països de renda mitjana i alta. Al respecte, els plans d'acció anuals aniran delimitant aquestes regions i els objectius operatius concrets en què la cooperació valenciana ha de centrar l'atenció.

Així mateix, la cooperació al desenvolupament del sistema universitari públic valencià, d'acord amb la seua missió, en el sentit més ampli de cooperació bilateral o multilateral, ha d'estar orientada a concentrar els esforços en els països empobrits en què tradicionalment cada universitat es trobe compromesa, per a l'enfortiment dels sistemes universitaris en aquests països i la promoció de la formació dels seus recursos humans.



5. Instruments de la cooperació valenciana

El IV Pla director considera posar en marxa mecanismes de concertació en la cooperació bilateral i fer un ús selectiu i estratègic de la cooperació multilateral.

Aquest pla distingeix entre les modalitats de cooperació següents:



a) La cooperació econòmica al desenvolupament, quan la Generalitat cofinança les iniciatives dels agents de la cooperació valenciana.

b) La cooperació tècnica comprén qualsevol modalitat d'assistència dirigida al desenvolupament de capacitats endògenes per a fomentar el desenvolupament de capacitats personals i organitzatives del país soci.

c) La cooperació multilateral que s'ha de realitzar mitjançant la participació conjunta de la Generalitat amb organitzacions internacionals, agències de Nacions Unides i els comités nacionals.

d) L'acció humanitària en quatre àmbits d'actuació: prevenció i preparació; reconstrucció; protecció i garantia dels drets fonamentals.





6. Àmbits de l'acció humanitària

L'acció humanitària és el conjunt d'accions de suport a les víctimes de desastres (tant motivades per catàstrofes naturals com per conflictes armats), orientades a mitigar-ne el patiment, garantir-ne la subsistència, protegir-ne els drets fonamentals i defendre'n la dignitat, com també detindre el procés de desestructuració social i econòmica de la comunitat i preparar-la davant de possibles desastres. L'acció humanitària pot realitzar-se en qualsevol país per a contribuir a donar resposta a les necessitats de vulnerabilitat de les persones que anualment pateixen crisis provocades per desastres i conflictes de diversa índole.



L'acció humanitària en el IV Pla director s'articula, fonamentalment, des d'un enfocament de reducció del risc de desastres (RRD): amb la funció de minimitzar vulnerabilitats i riscos en un territori per a evitar (prevenció) o limitar (mitigació i preparació) l'impacte advers d'amenaces, com també des de la rehabilitació, per mitjà de la vinculació entre l'ajuda d'emergència i la de desenvolupament sostenible.

D'altra banda, el IV Pla director considera que l'acció humanitària ha d'estar basada en les obligacions del dret internacional humanitari i els compromisos assumits en suport de l'Agenda de la humanitat en el marc de la Cimera Mundial Humanitària, celebrada en el mes de maig de 2016 a Istanbul, i en la corresponent Estratègia d'acció humanitària de la Comunitat Valenciana.

Els crèdits que els pressupostos anuals de la Generalitat destinen a acció humanitària tindran la consideració d'ampliables en la mesura que les disposicions pressupostàries així ho prevegen.



7. Àmbits de la cooperació universitària al desenvolupament

La cooperació universitària al desenvolupament és el conjunt d'accions dutes a terme per la comunitat universitària i orientades a la transformació social en els països més desfavorits, en pro de la pau, l'equitat, el desenvolupament humà i la sostenibilitat ambiental en el món, transformació en què l'enfortiment institucional i acadèmic tenen un important paper.

La cooperació universitària al desenvolupament s'articula, fonamentalment, d'acord amb els àmbits següents: formació i educació; investigació -tant per al desenvolupament com d'estudis sobre el desenvolupament– i transferència de tecnologia; enfortiment institucional i cooperació tècnica; sensibilització, mobilització social i educació per al desenvolupament, i programes i projectes d'acció sobre el terreny. Les universitats també duen a terme col·laboracions en accions directes de caràcter humanitari, suport a iniciatives específiques de la comunitat universitària en col·laboració amb ONGD i altres actors, accions d'assessorament i consultoria i promoció del voluntariat.

Les universitats públiques valencianes, després de la irrupció del nou escenari que plantegen els ODS, han integrat l'Agenda 2030 en els seus distints àmbits d'acció de forma transversal.



8. Percentatges segons les modalitats de cooperació

Les prioritats marcades en aquest pla director orienten l'assignació de recursos. La indicació pressupostària es distribueix, sempre amb caràcter indicatiu o orientatiu, de la manera següent:

Un mínim del 60 % dels recursos de l'AOD de la conselleria competent en matèria de cooperació al desenvolupament aniran dirigits a l'ajuda econòmica no reembossable en els països prioritzats en aquest pla director, i no pot ser superior a l'1 % dels recursos esmentats, l'acció directa en cooperació tècnica per mitjà de personal funcionari i laboral adscrit a la conselleria.

Un mínim del 15 % i un màxim del 20 % a l'educació per a la ciutadania global, accions de comerç just i consum responsable i enfortiment de xarxes locals en l'àmbit de la solidaritat.

Un màxim del 5 % a la formació especialitzada, investigació i estudis de desenvolupament sostenible.

Un mínim del 10 % i un màxim del 15 % a l'acció humanitària.



El 85 % dels recursos s'han de destinar a finançar convocatòries d'ajudes per mitjà de concurrència competitiva.

El Consell Valencià de Cooperació al Desenvolupament ha de ser informat dels projectes finançats per mitjà de convenis de col·laboració amb la Generalitat.



9. Enfocaments del Pla director 2017-2020

Aquest pla director considera les prioritats transversals següents en les intervencions en matèria de cooperació al desenvolupament:

Enfocament de gènere en desenvolupament basat en drets humans

Enfocament de governança democràtica

Enfocament de sostenibilitat mediambiental.

De forma progressiva s'ha d'incorporar en els successius plans anuals d'acció l'enfocament de drets de la infància com a marc conceptual per a l'anàlisi, la planificació, la implementació, el seguiment i l'avaluació de les intervencions i projectes en matèria de cooperació al desenvolupament.



10. Avaluació i gestió del coneixement

L'avaluació, entesa de manera contínua, és concebuda com una eina d'incidència política, transformació social i aprenentatge col·lectiu. En aquest sentit, el IV Pla director defineix els processos de planificació, seguiment i avaluació, tant en la gestió com en la consecució dels principals èxits, i valora la contribució de l'eficàcia i l'impacte sobre els objectius de desenvolupament que es persegueixen tant en les accions impulsades als països socis com en el nostre.

La Generalitat ha de promoure la cultura de l'avaluació, des d'un enfocament de gènere i basat en drets humans, en totes les intervencions en matèria de cooperació al desenvolupament.

L'avaluació, entesa com a exercici transversal de reflexió i valoració basant-se en criteris prèviament establits, s'ha d'aplicar al IV Pla director, tant en la gestió com en la consecució dels principals èxits.



Ateses les implicacions que l'avaluació té sobre la planificació i tot el cicle del projecte, en el pla director s'aborda de forma indissoluble amb la gestió per a resultats de desenvolupament (GpRD). En aquest sentit, la GpRD s'ha d'aplicar en tot el cicle del procés de la política valenciana de cooperació: des de la planificació estratègica fins a l'avaluació, amb l'objectiu de facilitar la presa de decisions, l'aprenentatge i la rendició de comptes, i millorar l'impacte de les actuacions de la cooperació valenciana.

Les conclusions, les recomanacions i els aprenentatges que es deriven de l'avaluació del IV Pla director -que es durà a terme en l'últim any d'execució d'aquest– seran tingudes en compte en la planificació participativa del període següent.

Amb aquest fi, en el període del IV Pla director s'ha de generar un procés de seguiment i avaluació que:

1. Preveja la recopilació dels informes d'avaluació final i la sistematització de dades en el seguiment de les actuacions per a facilitar l'anàlisi posterior, mitjançant un instrument de seguiment i avaluació dels resultats dels projectes, basat en el model de gestió per a resultats de desenvolupament (GpRD).

2. Definisca els criteris comuns d'avaluació que s'han d'incorporar en les intervencions finançades per la Generalitat.

3. Determine instruments i processos que s'han d'avaluar.

4. Establisca un sistema de socialització i difusió dels resultats generador de coneixement.

La socialització de les conclusions, recomanacions i aprenentatges resultants dels processos d'avaluació ha de contribuir a generar un coneixement que permeta vincular la gestió d'aquest a la planificació, el seguiment i l'avaluació, ja que la correcta gestió d'informació i la transformació d'aquesta en coneixement té una repercussió directa en l'eficàcia dels processos del desenvolupament. Aquest pla director ha d'implementar estructures i mecanismes de captura, tractament i difusió de la informació per mitjà d'un procés en què les TIC tinguen un paper protagonista.



11. Pla d'acció anual

Els objectius i resultats previstos en el IV Pla director s'han de concretar cada any en plans d'acció anuals, els quals han d'incloure una memòria que informe sobre el compliment de l'elaborat en l'exercici anterior i de la contribució d'aquest a l'èxit dels indicadors i resultats del pla director. La conselleria competent en matèria de cooperació al desenvolupament ha d'elaborar el corresponent pla d'acció anual de cooperació al desenvolupament. El Consell Valencià de Cooperació al Desenvolupament ha d'emetre informe sobre el pla d'acció anual.

Els agents de la cooperació valenciana han de participar en el procés de seguiment del IV Pla director mitjançant el Consell Valencià de Cooperació al Desenvolupament.



12. La coherència de polítiques per al desenvolupament

La Generalitat afirma el seu compromís amb la coherència de polítiques per al desenvolupament, entesa com la vinculació amb el desenvolupament humà sostenible, els drets humans i l'equitat de gènere, entre altres valors, de tota l'activitat de l'Administració de la Generalitat i dels agents de la cooperació valenciana.

La coherència de polítiques amb el desenvolupament sostenible dels agents de la cooperació valenciana remet a garantir que totes les instàncies de disseny, implementació i avaluació del IV Pla director responguen als compromisos i objectius que la política de cooperació valenciana al desenvolupament persegueix. En aquest sentit, el Consell Valencià de Cooperació al Desenvolupament, com a òrgan col·legiat, constitueix l'espai públic de participació i debat amb el conjunt dels agents de la cooperació valenciana i la ciutadania per a debatre la política pública de cooperació al desenvolupament, orientada a l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.

D'altra banda, la coherència de polítiques amb el desenvolupament sostenible, en el conjunt de l'acció de govern de la Generalitat, requereix un òrgan tècnic, adscrit a la conselleria competent en matèria de cooperació al desenvolupament, al qual correspon assegurar la informació, la coordinació, la coherència i la complementarietat de l'activitat de l'Administració de la Generalitat en l'àmbit de la cooperació al desenvolupament, com també la coordinació de la política de cooperació amb la resta d'activitats exteriors de la Generalitat, i alinear i realitzar el seguiment de les polítiques del Consell per a la consecució dels objectius de desenvolupament de l'Agenda 2030.



13. Harmonització de les polítiques per al desenvolupament sostenible

La Generalitat ha de promoure l'harmonització, com també la coordinació i col·laboració amb els ens locals de la Comunitat Valenciana, a fi d'aconseguir la màxima coherència en la determinació i l'aplicació de les diverses polítiques públiques en matèria de cooperació al desenvolupament sostenible, sense perjudici de l'autonomia respectiva.



14. Comunicació per al desenvolupament

L'any 1997, per mitjà de l'article 6 de la Resolució 51/172, de l'Assemblea General, les Nacions Unides van adoptar la definició formal següent de comunicació per al desenvolupament:

«La comunicació per al desenvolupament destaca la necessitat de donar suport als sistemes de comunicació recíproca que propicien el diàleg i permeten que les comunitats es manifesten, expressen les seues aspiracions i interessos i participen en les decisions relacionades amb el seu desenvolupament».

En 2006, el Consens de Roma aconseguit en el Congrés Mundial sobre la Comunicació per al desenvolupament la va definir com:

«Un procés social basat en el diàleg per mitjà d'una àmplia gamma d'eines i mètodes. També persegueix un canvi en distintes àrees com ara escoltar, generar confiança, intercanviar coneixements i capacitats, construir processos polítics, debatre i aprendre per a aconseguir un canvi sostingut i significatiu. No té a veure amb les relacions públiques o la comunicació corporativa».

La comunicació per al desenvolupament promou la participació i el canvi social amb els mètodes i instruments de la comunicació interpersonal, mitjans comunitaris i tecnologies modernes d'informació.

La comunicació per al desenvolupament es concep com una activitat transversal en la gestió de projectes per a enfortir el diàleg amb socis i persones beneficiàries a fi d'augmentar la participació ciutadana i fomentar l'apropiació i la sostenibilitat.

Per tant, la comunicació per al desenvolupament ha de pretendre millorar la percepció de la cooperació valenciana, de la seua funció i de les actuacions efectuades, com també reforçar el compromís de la societat valenciana en la lluita contra la pobresa i en la promoció del desenvolupament sostenible, ajudant a generar, especialment en els més joves, l'existència d'una ciutadania global.

Són accions prioritàries durant el període de vigència d'aquest pla director, en l'àmbit de la comunicació per al desenvolupament:

– La millora de la quantitat i qualitat de la informació referida a la cooperació al desenvolupament en els mitjans de comunicació i les xarxes socials.

– L'enfortiment de les capacitats dels agents de la cooperació valenciana en matèria de comunicació per al desenvolupament.



15. Transparència i rendició de comptes en la utilització dels recursos i en l'eficàcia de l'ús d'aquests

Tal com es defineix en l'Aliança de Busan, per a una cooperació eficaç per al desenvolupament, la responsabilitat mútua i la responsabilitat davant dels beneficiaris de la cooperació, com també cap a la societat valenciana, és crítica per a aconseguir resultats de desenvolupament i per a explicar les actuacions que es porten a terme.

Mitjançant el Portal de Transparència de la Generalitat Valenciana s'ha de garantir l'accés i la disponibilitat d'informació, actualitzada i comparable, sobre els desembossaments de l'Ajuda Oficial al Desenvolupament, a través de l'adequada rendició de comptes, en una lògica de comunicació per al desenvolupament.

Per la seua banda, la Generalitat facilitarà les dades de les actuacions cofinançades a Info@OD per a la consulta de dades de l'Ajuda Oficial al Desenvolupament, segons el creditor Reporting System.



16. Marc pressupostari

La Llei de pressupostos de la Generalitat ha de fixar anualment els crèdits destinats a la cooperació al desenvolupament.

La persona titular de la conselleria amb competències en matèria de cooperació al desenvolupament informarà al Consell, en el primer any de vigència del IV Pla director, sobre la previsió de compliment del compromís de destinar un 0,7 % del pressupost de cada exercici a polítiques vinculades a cooperació i desenvolupament sostenible. Aquest informe s'enviarà a les Corts.



17. Marc de resultats i indicadors

Aquest IV Pla director estableix en l'apèndix una definició clara de quins han de ser els resultats de desenvolupament sostenible a què pot contribuir en els pròxims quatre anys la cooperació valenciana. Els indicadors que permetran mesurar-ne els èxits es defineixen d'acord amb les metes establides en els ODS i d'acord amb el quadre següent de presentació del marc de resultats del IV Pla director: estratègia, objectiu operatiu, ODS, metes i indicadors vinculats a aquestes.

Els indicadors que permetran mesurar els èxits, d'acord amb les metes establides en els objectius de desenvolupament sostenible, s'han d'obtindre a partir d'un estudi detallat sotmés a informe del Consell Valencià de Cooperació al Desenvolupament.

La construcció d'indicadors és fonamental per a verificar la consecució dels objectius en termes de resultats. Per aquest motiu, els plans d'acció anuals han d'incloure una matriu de seguiment en la qual s'establisquen els resultats per cada eix, línia estratègica i objectiu operatiu del IV Pla director, juntament amb els corresponents indicadors en matèria de distribució de l'ajuda econòmica.







APÈNDIX

MARC DE RESULTATS I INDICADORS



EIX 1 PLANETA



ESTRATÈGIA 1: DRETS DE LA TERRA

OBJECTIU PRIORITARI DE L'IVPD ODS

1.1 Impulsar la protecció del medi ambient, la biodiversitat i la lluita contra el canvi climàtic

ODS 13. Adoptar mesures urgents per a combatre el canvi climàtic i els seus efectes

1.2 Promoure l'accés universal a serveis d'energies assequibles, renovables i netes.

ODS 7. Garantir l'accés a una energia assequible, fiable, sostenible i moderna per a tots

1.3 Garantir uns mitjans de vida sostenibles, mitjançant la promoció, conservació i ús sostenible dels recursos naturals. ODS 1. Posar fi a la pobresa en totes les seues formes a tot el món



ODS 2 Posar fi a la fam, aconseguir la seguretat alimentària i la millora de la nutrició i promoure l'agricultura sostenible.



ODS 12. Garantir modalitats de consum i producció sostenibles





ODS 14. Conservar i utilitzar en forma sostenible els oceans, els mars i els recursos marins per al desenvolupament sostenible



ODS 15. Gestionar sosteniblement els boscos, lluitar contra la desertificació, aturar i invertir la degradació de les terres i detenir la pèrdua de biodiversitat







EIX 2 PERSONES



ESTRATÈGIA 2.1 DRET ALS BÉNS PÚBLICS GLOBALS (SALUT, EDUCACIÓ AIGUA I SANEJAMENT)

OBJECTIU PRIORITARI DE L'IVPD ODS

2.1.1 Promoure el dret als serveis bàsics de salut i enfortir els sistemes públics de sanitat.

ODS 3. Garantir una vida sana i promoure el benestar de tots a totes les edats

2.1.2 Enfortir els sistemes públics d'atenció primària i l'accés als serveis de salut reproductiva i matern-infantil ODS 3. Garantir una vida sana i promoure el benestar de tots a totes les edats



ODS 5. Aconseguir la igualtat de gènere i apoderar a totes les dones i les xiquetes

2.1.3. Enfortir la lluita contra el VIH/SIDA, les malalties transmeses per l'aigua i altres malalties transmissibles ODS 3. Garantir una vida sana i promoure el benestar de tots a totes les edats

2.1.4 Promoure el dret a l'educació inclusiva de qualitat, pública i universal, perquè totes les xiquetes i xiquets acaben els cicles de l'ensenyament primari i secundària ODS 4. Garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge permanent per a tots

2.1.5 Augmentar les competències necessàries, en particular tècniques i professionals per a tots els homes i dones, incloses les persones joves i les persones amb diversitat funcional per a accedir a l'ocupació, el treball decent i l'emprenedoria, amb especial atenció a garantir l'accés a les dones ODS 4. Garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge permanent per a tots





ODS 8. Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l'ocupació plena i productiu i el treball decent per a tots



2.1.6 Recolzar i enfortir la participació de les comunitats locals en la millora de la gestió de l'aigua, el sanejament bàsic i la gestió de residus ODS 6. Garantir la disponibilitat i la gestió sostenible de l'aigua i el sanejament per a tots



ODS 12. Garantir modalitats

de consum i producció sostenibles





EIX 2 PERSONES



ESTRATÈGIA 2.2 DRETS DE LES DONES

OBJECTIU PRIORITARI DE L'IVPD ODS

2.2.1 Afavorir l'apoderament de la dona en tots els camps i el seu accés a tots els recursos

ODS 5. Aconseguir la igualtat de gènere i apoderar a totes les dones i les xiquetes

2.2.2. Promoure l'accés i la participació equitativa i els drets de les dones en tots els àmbits del desenvolupament humà. ODS 5. Aconseguir la igualtat de gènere i apoderar a totes les dones i les xiquetes

2.2.3. Eliminar totes les formes de discriminació i violència

contra les dones i les

xiquetes en els àmbits públic i privat ODS 5. Aconseguir la igualtat de gènere i apoderar a totes les dones i les xiquetes







EIX 2 PERSONES



ESTRATÈGIA 2.3 DRETS DE LA INFÀNCIA

OBJECTIU PRIORITARI DE L'IVPD ODS

2.3.1 Garantir els drets de la infància en els seus àmbits fonamentals de supervivència, desenvolupament, protecció i participació des d'un enfocament d'equitat ODS 1. Posar fi a la pobresa en totes les seues formes a tot el món



ODS 4. Garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge permanent per a tots





ODS 5. Aconseguir la igualtat de gènere i apoderar a totes les dones i les xiquetes

2.3.2 Posar fi al maltractament, l'explotació, la tracta, la tortura i totes les formes de violència contra els xiquets i xiquetes en els àmbits públic i privat, així com contra la població afectada per situacions d'emergència o crisis cròniques. ODS 5. Aconseguir la igualtat de gènere i apoderar a totes les dones i les xiquetes



ODS 16. Promoure societats, justes, pacífiques i inclusives





EIX 2 PERSONES



ESTRATÈGIA 2.4 CIUTADANIA GLOBAL

OBJECTIU PRIORITARI DE L'IVPD ODS

2.4.1 Fomentar una ciutadania valenciana crítica, participativa i activa, compromesa amb la construcció d'una societat global solidària, justa i equitativa ODS 4. Garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge permanent per a tots





ODS 12. Garantir modalitats de consum i producció sostenibles





ODS 13. Adoptar mesures urgents per a combatre el canvi climàtic i els seus efectes

2.4.2 Recolzar la formació i recerca en l'àmbit de la cooperació i Estudis de Desenvolupament Sostenible ODS 17. Revitalitzar l'Aliança Mundial per al Desenvolupament Sostenible

2.4.3 Reforçar l'Educació per a la Ciutadania Global en el sistema educatiu, d'acord amb l'Estratègia d'Educació per al Desenvolupament en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i en els àmbits no formal i informal

ODS 4. Garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge permanent per a tots





EIX 2 PERSONES



ESTRATÈGIA 2.5 DRETS D'ALTRES COL·LECTIUS EN SITUACIÓ DE VULNERABILITAT

OBJECTIU PRIORITARI DE L'IVPD ODS

2.5.1. Garantir els drets de la població refugiada, desplaçada i apàtrida. Objectiu 10. Reduir la desigualtat en els països i entre ells

2.5.2 Garantir els drets de les persones pertanyents a minories nacionals o ètniques, religioses i lingüístiques.  ODS 16. Promoure societats, justes, pacífiques i inclusives

2.5.3 Garantir el dret d'autodeterminació gènere de les persones que manifesten una identitat de gènere sentida diferent a l'assignada en el moment del naixement ODS 16. Promoure societats, justes, pacífiques i inclusives







EIX 3 PROSPERITAT



ESTRATÈGIA 3.1 DRET AL DESENVOLUPAMENT

OBJECTIU PRIORITARI DE L'IVPD ODS

3.1.1 Aconseguir la sobirania alimentària i assegurar la sostenibilitat dels sistemes de producció d'aliments en el sector primari, posant l'accent en els petits productors locals i en els pobles indígenes. ODS 1 Posar fi a la pobresa en totes les seues formes a tot el món



ODS 2. Posar fi a la fam, aconseguir la seguretat alimentària i la millora de la nutrició i promoure l'agricultura sostenible

3.1.2 Promoure l'economia social que permeta el desenvolupament dels pobles. ODS 2. Posar fi a la fam, aconseguir la seguretat alimentària i la millora de la nutrició i promoure l'agricultura sostenible





ODS 8. Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l'ocupació plena i productiu i el treball decent per a tots

3.1.3 Impulsar el comerç just i la compra pública ètica com una eina de desenvolupament ODS 12. Garantir modalitats de consum i producció sostenibles

3.1.4 Enfortir les capacitats productives a fi de fomentar la creació d'ocupació decent i l'emprenedoria. ODS 8. Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l'ocupació plena i productiu i el treball decent per a tots



3.1.5 Augmentar la urbanització inclusiva i la capacitat per a una planificació i gestió participatives, integrades i sostenibles dels assentaments humans i millora dels serveis bàsics en els barris marginals ODS 11. Aconseguir que les ciutats i els assentaments humans siguen inclusius, segurs, resilients i sostenibles





ODS 16. Promoure societats, justes, pacífiques i inclusives



ODS 9. Construir infraestructures resilients, promoure la industrialització inclusiva i sostenible i fomentar la innovació







EIX 4 PAU



ESTRATÈGIA 4.1 DRET A LA PARTICIPACIÓ I A LA GOVERNANÇA DEMOCRÀTICA

OBJECTIU PRIORITARI DE L'IVPD ODS

4.1.1 Enfortir la societat civil en la defensa dels drets humans, la construcció de la cultura de la pau i la justícia ODS 16. Promoure societats, justes, pacífiques i inclusives

4.1.2 Recolzar la generació de capacitats del personal polític i tècnic de les institucions democràtiques descentralitzades ODS 16. Promoure societats, justes, pacífiques i inclusives

4.1.3 Promocionar la governança democràtica i el poder local mitjançant institucions eficaces, responsables i transparents a tots els nivells. ODS 16. Promoure societats, justes, pacífiques i inclusives

4.1.4 Promoure la participació de les organitzacions sindicals en el desenvolupament de les comunitats, les regions, i dels estats a través del diàleg social, com a element bàsic del sistema democràtic, i impulsant el desenvolupament sostenible a través del treball decent i la defensa dels drets humans i laborals, i lluitant contra la pobresa i la desigualtat des d'una consciència de ciutadania solidària global i integradora. 

ODS 8. Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l'ocupació plena i productiu i el treball decent per a tots





ODS 16. Promoure societats, justes, pacífiques i inclusives







EIX 5 ALIANCES



ESTRATÈGIA 5.1 ALIANCES PER AL DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE

OBJECTIU PRIORITARI DE L'IVPD ODS

5.1.1 Fomentar aliances per al Desenvolupament Sostenible amb les entitats locals valencianes, ONGD, Universitats públiques, organitzacions sindicals i sector privat per a millorar la cooperació descentralitzada Nord– Sud i triangular en matèria de ciència, tecnologia i innovació. ODS 17. Revitalitzar l'Aliança Mundial per al Desenvolupament Sostenible

5.1.2 Potenciar accions integrals que trenquen la dicotomia Nord-Sud que incidisquen sobre les causes globals i estructurals que generen pobresa i desigualtat ODS 16. Promoure societats, justes, pacífiques i inclusives



ODS 17. Revitalitzar l'Aliança Mundial per al Desenvolupament Sostenible

5.1.3 Augmentar la transparència i la rendició de comptes cap a la ciutadania i elaborar indicadors que permeten mesurar progressos assolits en matèria de desenvolupament sostenible. ODS 16. Promoure societats, justes, pacífiques i inclusives

5.1.4 Fomentar la participació i l'enfortiment de les capacitats tècniques dels agents de la cooperació, mitjançant la formació especialitzada i continuada ODS 4. Garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge permanent per a tots





ODS 17. Revitalitzar l'Aliança Mundial per al Desenvolupament Sostenible

5.1.5 Fomentar i potenciar la comunicació per al Desenvolupament i la millora de la quantitat i qualitat de la informació referida a la cooperació al desenvolupament en els mitjans de comunicació social a la Comunitat Valenciana i les xarxes socials ODS 17. Revitalitzar l'Aliança Mundial per al Desenvolupament Sostenible







ACCIÓ HUMANITÀRIA Núm. d'accions humanitàries implementades

Volum econòmic d'accions humanitàries

implementades

Núm. de titulars de drets, desagregats per sexe, beneficiaris per accions humanitàries implementades

Núm. d'accions humanitàries implementades que enfortisquen les capacitats dels actors locals

Núm. d'accions humanitàries implementades de caràcter preventiu.

Núm. d'accions humanitàries que interioritzen l'enfocament de gènere

Núm. de titulars de drets, desagregats per sexe, beneficiaris per accions humanitàries implementades

Núm. d'accions humanitàries implementades de rehabilitació

Mapa web