Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 16/2017, de 20 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es regulen les proves d'avaluació de les competències clau necessàries per a cursar amb aprofitament la formació corresponent a certificats de professionalitat de nivells 2 i 3 de qualificació, com també la certificació d'aquests a la Comunitat Valenciana. [2017/6773]

(DOGV núm. 8090 de 24.07.2017) Ref. Base de dades 006630/2017




Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Requisits d'accés a la formació dels certificats de professionalitat

Article 3. Les competències clau

Article 4. Proves d'avaluació per a acreditar les competències clau



Article 5. Convocatòria de les proves d'avaluació i inscripció

Article 6. Coordinació i gestió de les proves d'avaluació

Article 7. Persones destinatàries de les proves

Article 8. Comissió d'avaluació

Article 9. Resultat i efectes de les proves

Article 10. Reclamacions i recursos

Article 11. Certificació de les competències clau

Article 12. Protecció de dades de caràcter personal

Disposicions addicionals

Primera. Col·laboració de l'administració educativa

Segona. Autorització per a les entitats col·laboradores

Tercera. Incidència en la despesa

Disposició derogatòria única

Disposicions finals

Primera. Facultats de la Direcció General del SERVEF

Segona. Entrada en vigor

Annex I. Aspectes a avaluar en les proves per a les competències de nivell 2 i de nivell 3 de qualificació professional

Annex II. Taula d'equivalències per al certificat de les competències clau



PREÀMBUL



D'acord amb el que estableix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques actuaran d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència, per tant és procedent justificar, a continuació, l'adequació de l'ordre als motius esmentats:

En aplicació dels principis de necessitat i eficàcia, les raons d'interés general que justifiquen el dictat d'aquesta ordre esdevenen de l'aplicació de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, que estableix en l'article 1 que aquesta llei té com a objecte l'ordenació d'un sistema integral de qualificacions, formació professional i acreditació. En desplegament d'aquesta llei, es va crear el catàleg nacional de qualificacions, com a eix integrador de les ofertes de formació professional que gestionen les administracions educatives i laborals. En aquest sentit, en l'article 8 s'estableix que les qualificacions s'acreditaran per mitjà de títols de formació professional, expedits per L'administració educativa, o certificats de professionalitat, expedits per l'administració laboral. El dos acrediten amb caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal les competències professionals que capaciten per al desenvolupament d'una activitat laboral amb significació en l'ocupació.

Els certificats de professionalitat, regulats pel Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, són l'instrument d'acreditació oficial, en l'àmbit de l'Administració laboral, de les qualificacions professionals i permeten la seua correspondència amb els títols de Formació Professional del sistema educatiu. Estan estructurats en 26 famílies professionals i tres nivells de qualificació.

Per a poder realitzar els mòduls formatius dels certificats de professionalitat s'ha d'acreditar estar en possessió de determinades competències. El Reial decret 34/2008, després de la modificació efectuada pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, estableix els requisits d'accés als certificats de professionalitat nivell 2 i 3 de qualificació professional. Entre altres aspectes, assenyala com un dels requisits d'accés a la formació d'aquests que l'alumnat tinga les competències clau necessàries per a cursar amb aprofitament la formació i estableix la realització de proves en relació amb aqueixes competències clau inspirades en els àmbits establits en la Recomanació núm. 2006/962/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de desembre de 2006, sobre les competències clau per a l'aprenentatge permanent. Així mateix, indica que es realitzaran proves de competència matemàtica i de comunicació en llengua castellana i, si n'hi haguera, com és el cas de la Comunitat Valenciana, en llengua cooficial, a més de comunicació en llengua estrangera, en el nivell corresponent.



També assenyala que correspondrà a l'administració laboral competent la comprovació que les persones candidates posseeixen els requisits formatius per a cursar amb aprofitament la formació.

Per la seua banda, l'Ordre ESS/1897/2013, de 10 d'octubre, que desplega el Reial decret 34/2008 i els reials decrets pels quals s'estableixen certificats de professionalitat dictats en la seua aplicació, fa menció de la certificació d'aquestes competències clau.

D'acord amb el que s'ha exposat anteriorment, aquesta ordre es considera l'instrument més adequat per a garantir la consecució dels principis de necessitat i eficàcia, així com el de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a atendre l'interés general protegit.



A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, citat en els paràgrafs anteriors, per a generar un marc normatiu estable, predicible, integrat, clar i de certesa, que en facilite el coneixement i la comprensió i, en conseqüència, l'actuació i presa de decisions de les persones.

En aplicació del principi de transparència, les administracions públiques possibiliten l'accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i els documents propis del seu procés d'elaboració, en els termes establits en l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern;



En aplicació del principi d'eficiència, l'ordre evita càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitza, en la seua aplicació, la gestió dels recursos públics.

En el moment que l'ordre afecta les despeses o ingressos públics presents o futurs, la seua aplicació està supeditada al compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

En l'article 43.1 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, s'estableix que en l'elaboració dels reglaments, quan el projecte normatiu afecte l'esfera de drets i interessos legítims dels ciutadans, es donarà audiència a fi de que en el termini de quinze dies puguen presentar totes les al·legacions que consideren oportunes. No obstant això, quan el grup de persones a les quals puga afectar el contingut de la disposició estiga representada per organitzacions o associacions legalment constituïdes que tinguen encomanada la defensa dels seus interessos, s'entendrà complit aquest tràmit amb la consulta a les entitats mencionades, en aquest cas el text ha sigut aprovat en el si de la comissió permanent del Consell Valencià de la Formació Professional on estan representats els agents socials.

La present ordre està inclosa en el Pla Normatiu de l'Administració de la Generalitat 2017, aprovat per l'Acord del Consell de 17 de febrer de 2017.

En virtut del que s'ha exposat i fent ús de les facultats que em confereixen la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell i el Decret 157/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, d'acord amb el Consell Valencià de Formació Professional i de conformitat amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquesta ordre és regular les proves d'avaluació, a la Comunitat Valenciana, de les competències clau necessàries per a cursar amb aprofitament la formació corresponent a certificats de professionalitat de nivell 2 i 3 de qualificació, d'acord amb el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat.





Article 2. Requisits d'accés a la formació dels certificats de professionalitat

1. Per a accedir a la formació de mòduls formatius dels certificats de professionalitat del nivell de qualificació professional 1 no s'exigiran requisits acadèmics ni professionals.

2. Per a accedir a la formació dels mòduls formatius dels certificats de professionalitat del nivell de qualificació professional 2 les persones aspirants hauran de complir algun dels requisits següents:

a) Estar en possessió del títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria.

b) Estar en possessió d'un certificat de professionalitat del mateix nivell del mòdul o mòduls formatius i/o del certificat de professionalitat a què vol accedir.

c) Estar en possessió d'un certificat de professionalitat de nivell 1 de la mateixa família i àrea professional.

d) Complir el requisit acadèmic d'accés als cicles formatius de grau mitjà, o bé haver superat les corresponents proves d'accés convocades per les administracions educatives.

e) Haver superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys o 45 anys.

f) Tindre el certificat de les competències clau necessàries per a accedir a la formació dels certificats de professionalitat de nivell 2 de qualificació, a través de la superació de les proves d'avaluació de competències clau convocades pel SERVEF.

3. Per a accedir a la formació dels mòduls formatius dels certificats de professionalitat del nivell de qualificació professional 3, les persones aspirants hauran de complir algun dels requisits següents:

a) Estar en possessió del títol de Batxiller.

b) Estar en possessió d'un certificat de professionalitat del mateix nivell del mòdul o mòduls formatius i/o del certificat de professionalitat a què vol accedir.

c) Estar en possessió d'un certificat de professionalitat de nivell 2 de la mateixa família i àrea professional.

d) Complir el requisit acadèmic d'accés als cicles formatius de grau superior, o bé haver superat les corresponents proves d'accés convocades per les administracions educatives.

e) Haver superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys o 45 anys.

f) Tindre el certificat de les competències clau necessàries per a accedir a la formació dels certificats de professionalitat de nivell 3 de qualificació, a través de la superació de les proves d'avaluació de competències clau convocades pel SERVEF.

4. El SERVEF, a través de la Direcció General d'Ocupació i Formació, és l'òrgan encarregat de comprovar que les persones aspirants posseeixen els requisits formatius i professionals necessaris per a cursar amb aprofitament la formació de certificats de professionalitat.





Article 3. Les competències clau

Les competències clau necessàries per a l'accés als certificats de professionalitat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana són:

– Competència en comunicació en valencià. Aquesta competència es refereix a l'habilitat per a expressar i interpretar en valencià pensaments, sentiments, fets i opinions de forma oral i escrita (escoltar, parlar, llegir i escriure), i per a interactuar lingüísticament d'una manera adequada i creativa en els diferents contextos socials i culturals, com l'educació i la formació, la vida privada i professional, i l'oci.



– Competència en comunicació en llengua castellana. Es refereix a l'habilitat per a expressar i interpretar en castellà conceptes, pensaments, sentiments, fets i opinions de forma oral i escrita (escoltar, parlar, llegir i escriure), i per a interactuar lingüísticament d'una manera adequada i creativa en els diferents contextos socials i culturals, com l'educació i la formació, la vida privada i professional, i l'oci.



– Competència en comunicació en llengua estrangera. Aquesta competència està referida a la utilització de la llengua estrangera com a instrument de comunicació oral i escrita en diversos contextos. En la descripció dels aspectes de la competència que s'han d'avaluar es pren com a referència l'escala global del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.

– Competència matemàtica. Aquesta competència es refereix a l'habilitat per a utilitzar i relacionar els nombres, les seues operacions, els símbols i les formes d'expressió, així com per a desenvolupar i aplicar el raonament matemàtic a fi de resoldre diversos problemes en situacions quotidianes i amb el món laboral. Basant-se en un bon domini del càlcul, l'èmfasi se situa en el procés i l'activitat, encara que també en els coneixements. La competència matemàtica comporta (en distints graus) la capacitat i la voluntat d'utilitzar processos de raonament (inducció i deducció) i modes matemàtics de pensament (pensament lògic i espacial) i de representació (fórmules, models, construccions, gràfics i diagrames).



Article 4. Proves d'avaluació per a acreditar les competències clau

S'estableixen les proves d'avaluació de competències clau següents:



1. Prova d'avaluació de competències clau de nivell 2:

a) Comunicació en valencià, necessària per a l'accés a certificats de professionalitat de nivell 2.

b) Comunicació en llengua castellana, necessària per a l'accés a certificats de professionalitat de nivell 2.

c) Comunicació en llengua estrangera, necessària per a l'accés a certificats de professionalitat de nivell 2 que incloguen un mòdul de l'idioma corresponent.

d) Competència matemàtica, necessària per a l'accés a certificats de professionalitat de nivell 2.

2.. Prova d'avaluació de competències clau de nivell 3:

a) Comunicació en valencià, necessària per a l'accés a certificats de professionalitat de nivell 3.

b) Comunicació en llengua castellana, necessària per a l'accés a certificats de professionalitat de nivell 3.

c) Comunicació en llengua estrangera, necessària per a l'accés a certificats de professionalitat de nivell 3 que incloguen un mòdul de l'idioma corresponent.

d) Competència matemàtica, necessària per a l'accés a certificats de professionalitat de nivell 3.

La Direcció General del SERVEF determinarà per a cada convocatòria de proves d'avaluació de competències clau, les competències i els nivells de qualificació d'aquestes que es convocaran en cada cas. Aquestes convocatòries tindran en compte les necessitats formatives detectades i l'oferta formativa corresponent a certificats de professionalitat.

Aquestes proves seran de caràcter presencial per a cada competència clau i nivell de qualificació, segons la convocatòria corresponent. Les persones aspirants poden presentar-se a totes o a alguna de les proves d'avaluació de competències clau convocades.

En l'annex I d'aquesta ordre, es delimiten les competències clau i els aspectes que s'han d'avaluar en les proves.



Article 5. Convocatòria de les proves d'avaluació i inscripció

1. Atenent la programació d'accions formatives conduents a l'obtenció de certificats de professionalitat, la Direcció General del SERVEF convocarà les proves d'avaluació, almenys una vegada a l'any, per mitjà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana d'una resolució on es concretaran els aspectes essencials del procediment: estructura de la prova i criteris d'avaluació.

2. La inscripció per a participar en aquestes proves s'efectuarà mitjançant la sol·licitud dirigida a la Direcció General d'Ocupació i Formació, ajustada al model de sol·licitud del procediment que serà publicat en la pàgina web del SERVEF. Així mateix, es concretaran les instruccions i els terminis per a la inscripció en les proves de competències clau.



Article 6. Coordinació i gestió de les proves d'avaluació

1. La Direcció General d'Ocupació i Formació serà la responsable de la planificació, coordinació i gestió de les proves d'avaluació, i li correspon:

a) L'elaboració de les propostes de resolució de les convocatòries.



b) La difusió de les llistes de persones admeses, excloses i resultats tant provisionals com definitius.

c) La constitució de la comissió d'avaluació i l'organització dels recursos tècnics i de personal qualificat i auxiliar per al desenvolupament de les proves.

d) El registre dels certificats expedits.

f) La custòdia i arxivament de tots els documents que corresponga relacionats amb la realització de les proves.



Article 7. Persones destinatàries de les proves

Podran participar en les proves les persones que tinguen complits setze anys el dia en què acabe el termini de presentació de sol·licituds que es determinarà en cada convocatòria, tant per a les proves de nivell de qualificació 2 com per a les de nivell de qualificació 3, que no tinguen cap dels requisits assenyalats en l'article 2.

Per a les persones aspirants admeses amb necessitats específiques derivades de diversitats físiques, psíquiques o sensorials o altres circumstàncies especials es realitzaran les adaptacions necessàries per a facilitar, en la mesura que siga possible, el desenvolupament eficaç d'aquestes.



Article 8. Comissió d'avaluació

1. Es crearà una comissió d'avaluació per a l'elaboració, organització, coordinació i qualificació de les proves d'avaluació de cada convocatòria.

2. La comissió d'avaluació estarà formada per la presidència i, al menys, tres persones vocals, d'entre les quals es nomenarà la que exercirà les funcions de secretaria de la comissió d'avaluació, que actuarà amb veu i vot. La composició s'ajustarà al principi de presència equilibrada de dones i homes, segons estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.



3. A la comissió d'avaluació es podrà incorporar tant de personal de suport (les persones que vigilen i les persones avaluadores auxiliars) com es considere necessari, en funció de les característiques de les proves i del nombre de persones inscrites, per a garantir un correcte desenvolupament d'aquestes. Si és el cas, es podrà incorporar personal qualificat per a atendre les adaptacions sol·licitades, segons l'article anterior.

4. Les persones integrants de la comissió d'avaluació, la presidència, la secretaria, així com el personal de suport, que es pogueren designar, seran nomenades per la Direcció General d'Ocupació i Formació del SERVEF, a la qual estarà adscrita la comissió, atenent la presència equilibrada dels dos sexes. En aquesta es podrà incorporar personal de la conselleria competent en matèria d'educació nomenat per la Secretaria Autonòmica d'Educació.

5. La comissió d'avaluació tindrà les funcions següents:

a) Organitzar les proves d'avaluació.

b) Establir les proves, així com els criteris de correcció.

c) Coordinar l'aplicació de les proves les persones aspirants, atenent i resolent les incidències que es puguen originar durant la seua realització, en col·laboració, si és el cas, amb el personal de suport.

d) Corregir i qualificar les proves, en col·laboració, si és el cas, amb persones avaluadores auxiliars.

e) Resoldre, en primera instància, les reclamacions i incidències que es puguen presentar.

6. Les persones integrants de la comissió d'avaluació, així com el personal de suport que s'hi incorpore, percebran les quantitats que els puga correspondre en concepte de gratificació i indemnització, segons el que estableix el Decret del Govern Valencià, sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris vigent.



Article 9. Resultat i efectes de les proves

La qualificació de les proves s'establirà en les convocatòries, i es consideraran superades quan s'arribe a una puntuació del 50 % o superior del valor total, la qual cosa suposarà el resultat d'apte/a.

La superació d'aquestes proves serveix exclusivament per a poder accedir a cursos de certificats de professionalitat, i no tenen validesa acadèmica.

En les respectives convocatòries es podrà establir una reserva fins al 20 % de les places de l'alumnat de les accions formatives que s'impartisquen en els centres SERVEF de Formació, relatives a certificats de professionalitat, per a les persones que hagen superat les proves de competències clau convocades. A aquests efectes es publicarà el resultat obtingut en les proves i es prioritzaran les persones que hi hagen obtingut millor nota.



Article 10. Reclamacions i recursos

1. Es podran presentar reclamacions contra la qualificació provisional en les proves davant de la comissió d'avaluació, en la forma i els terminis que es determinen en la corresponent resolució de convocatòria.

2. La publicació de les llistes provisionals i definitives tindrà els efectes de comunicació a les persones interessades.

3. Contra les llistes, qualificacions definitives i actes de la comissió d'avaluació es podrà interposar recurs d'alçada davant de la Direcció General del SERVEF, en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació de la corresponent llista o qualificació definitiva, d'acord amb el que estableixen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjuí que es puga interposar qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



Article 11. Certificació de les competències clau

1. El SERVEF expedirà d'ofici, per a les persones aspirants que hagen superat les proves d'avaluació un certificat de caràcter oficial, en la competència corresponent.

2. A les persones destinatàries de les proves regulades en la present ordre que acrediten documentalment complir els requisits que s'indiquen a continuació s'expedirà el certificat de caràcter oficial a què fa referència l'apartat 1 d'aquest article en la respectiva competència:



a) Acreditació d'haver superat les matèries, mòduls, àmbits o unitats formatives indicades en l'annex II d'aquesta ordre.

b) Acreditació emesa per la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià o organisme acreditat oficialment, i en el cas de llengua estrangera, per l'Escola Oficial d'Idiomes o entitats acreditades oficialment d'haver superat:

. Les proves de valencià o llengua estrangera corresponents als nivells de competència lingüística A2 o superior, per a la prova de nivell competencial 2.

. Les proves de valencià o llengua estrangera corresponents als nivells de competència lingüística B1 o superior, per a la prova de nivell competencial 3.

A aquests efectes, les persones interessades podran presentar, en qualsevol moment, la corresponent sol·licitud acompanyada de la documentació acreditativa d'aquest.

3. L'expedició dels certificats de competències clau, així com la denegació, si és el cas, quan la documentació aportada no complisca els requisits establits per la normativa d'aplicació, serà realitzada per les direccions territorials competents en matèria de formació professional per a l'ocupació, per delegació de la Direcció General del SERVEF.



4. El SERVEF durà un registre nominal de totes els certificats de competències clau expedits, que es reflectiran, de manera automàtica, en la demanda d'ocupació que, si és el cas, tinga la persona interessada.





Article 12. Protecció de dades de caràcter personal

En la realització d'aquestes proves i en les actuacions relacionades amb aquestes s'aplicarà el que disposa la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.





DISPOSICIÓ ADDICIONALS



Primera. Col·laboració de l'administració educativa

El SERVEF podrà sol·licitar la col·laboració de l'administració educativa a través de la participació dels centres públics de formació de persones adultes de la modalitat presencial o a distància, entre altres, per a la realització de les proves amb l'acord previ entre els òrgans competents.



Segona. Autorització per a les entitats col·laboradores

Les entitats col·laboradores acreditades podran sol·licitar autorització per a dur a terme directament aquestes proves com a part del procés de selecció de l'alumnat dels cursos que tinguen programats, en relació amb les especialitats conduents a la consecució d'un certificat de professionalitat per a les quals estiguen autoritzades a impartir. Aquesta autorització es basarà en criteris que atenguen l'especial atenció que requerisca l'alumnat pertanyent als col·lectius més vulnerables i dones en situació de maltractament o titulars de famílies monomarentals. Les referides sol·licituds es presentaran davant de les direccions territorials competents en matèria de formació professional per a l'ocupació que resoldran allò precedent autoritzant-les o denegant-les.



Tercera. Incidència en la despesa

L'aplicació i execució d'aquesta ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a aquest òrgan i, en qualsevol cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials d'aquest.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única

Queden derogades les disposicions i actes del mateix rang o d'un rang inferior en allò que s'oposen al que preveu aquesta ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Facultats de la Direcció General del SERVEF

Es faculta la Direcció General del SERVEF per a dictar totes les instruccions i adoptar les mesures que considere oportunes per a l'execució i aplicació d'aquesta ordre quan concórreguen circumstàncies degudament motivades; quan les instruccions i mesures esmentades afecten una pluralitat indeterminada de persones interessades hauran de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 20 de juliol de 2017



El conseller de Economía Sostenible,

Sectores Productivos, Comercio y Trabajo

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ





ANNEX I

Aspectes a avaluar en las proves per a les competències

de nivell 2 i de nivell 3 de qualificació professional



1. Competència clau: comunicació en valencià

Definició: aquesta competència es referix a l'habilitat d'expressar i interpretar conceptes, pensaments, sentiments, fets i opinions de forma oral i escrita (escoltar, parlar, llegir i escriure), i per a interactuar lingüísticament d'una manera adequada i creativa en els diferents contextos socials i culturals, com l'educació i la formació, la vida privada i professional, i l'oci, en valencià.



Nivell 2. Aspectes de la competència que s'han d'avaluar:

– Demostrar un nivell de compressió i ús d'expressions orals i textos escrits que li permeten l'accés al coneixement, identificant les idees principals i secundàries de la informació, així com l'estructura formal bàsica.

– Expressar pensaments, emocions i opinions, narrar i comentar amb claredat fets i experiències i exposar oralment un tema donant coherència i cohesió al discurs.

– Resumir textos orals i escrits, identificant el tema principal i els secundaris i reflectint els principals arguments i punts de vista.



– Generar idees i redactar textos amb una organització clara amb correcció ortogràfica i gramatical.



Nivell 3. Aspectes de la competència que s'han d'avaluar:

– Comunicar idees i opinions en interaccions orals, sobre temes d'actualitat, a partir d'un esquema prèviament elaborat i utilitzant diferents recursos, explicant i argumentant activament i reflexivament, utilitzant adequadament la tonalitat i el llenguatge gestual i corporal.



– Demostrar un nivell de comprensió i ús d'expressions orals i textos escrits que li permeten l'accés al coneixement, sintetitzant i expressant informacions contingudes en distintes fonts prèviament consultades, identificant el tema principal i els secundaris, les relacions entre aquests, la intenció comunicativa i els diferents punts de vista expressats, indicant possibles incoherències o ambigüitats de contingut i proporcionant una opinió personal.

– Crear comunicacions escrites de diferent tipus (expositiu i argumentatiu), utilitzant un discurs propi i construint-les amb coherència, cohesió i correcció ortogràfica i gramatical.

– Analitzar i interpretar de forma crítica textos de diferent tipus (científic, periodístic, humanístic, tècnic i literari), reconeixent-ne els elements estructurals bàsics i expressant amb autonomia judicis fonamentats en arguments sòlids.



2. Competència clau: comunicació en llengua castellana

Definició: aquesta competència es referix a l'habilitat d'expressar i interpretar conceptes, pensaments, sentiments, fets i opinions de forma oral i escrita (escoltar, parlar, llegir i escriure) i per a interactuar lingüísticament d'una manera adequada i creativa en els diferents contextos socials i culturals, com l'educació i la formació, la vida privada i professional i l'oci, en llengua castellana.



Nivell 2. Aspectes de la competència que s'han d'avaluar:

– Demostrar un nivell de compressió i ús d'expressions orals i textos escrits que li permeten l'accés al coneixement, identificant les idees principals i secundàries de la informació, així com l'estructura formal bàsica.

– Expressar pensaments, emocions i opinions, narrar i comentar amb claredat fets i experiències i exposar oralment un tema donant coherència i cohesió al discurs.

– Resumir textos orals i escrits, identificant el tema principal i els secundaris i reflectint els principals arguments i punts de vista.



– Generar idees i redactar textos amb una organització clara amb correcció ortogràfica i gramatical.



Nivell 3. Aspectes de la competència que s'han d'avaluar:

– Comunicar idees i opinions en interaccions orals, sobre temes d'actualitat, a partir d'un esquema prèviament elaborat i utilitzant diferents recursos, explicant i argumentant activament i reflexivament, utilitzant adequadament la tonalitat i el llenguatge gestual i corporal.



– Demostrar un nivell de comprensió i ús d'expressions orals i textos escrits que li permeten l'accés al coneixement, sintetitzant i expressant informacions contingudes en distintes fonts prèviament consultades, identificant el tema principal i els secundaris, les relacions entre aquests, la intenció comunicativa i els diferents punts de vista expressats, indicant possibles incoherències o ambigüitats de contingut i proporcionant una opinió personal.

– Crear comunicacions escrites de diferent tipus (expositiu i argumentatiu), utilitzant un discurs propi i construint-les amb coherència, cohesió i correcció ortogràfica i gramatical.

– Analitzar i interpretar de forma crítica textos de diferent tipus (científic, periodístic, humanístic, tècnic i literari), reconeixent-ne els elements estructurals bàsics i expressant amb autonomia judicis fonamentats en arguments sòlids.



3. Competència clau: comunicació en llengua estrangera

Aquesta competència es referix a la utilització de la llengua estrangera com a instrument de comunicació oral i escrita en diversos contextos. En la descripció dels aspectes de la competència que s'han d'avaluar es pren com a referència l'escala global del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.



Nivell 2. Aspectes de la competència que s'han d'avaluar:

– Comprensió oral de frases i expressions d'ús freqüent relacionades amb àrees d'experiència que siguen especialment rellevants, com a informació bàsica sobre un mateix i la seua família, compres, llocs d'interés, professions, entre altres.

– Comprensió escrita de textos breus i senzills relacionats amb la vida quotidiana com ara anuncis publicitaris, horaris o menús.

– Descripció oral de la família i persones de l'entorn, aspectes de la vida personal, familiar i laboral.

– Producció de textos escrits breus i senzills, sobre aspectes del passat i l'entorn, així com qüestions relacionades amb necessitats immediates i finalitats diverses.

– Interacció oral per a dur a terme tasques simples i quotidianes que no requerisquen més que intercanvis senzills i directes d'informació sobre qüestions conegudes o habituals.



Nivell 3. Aspectes de la competència que s'han d'avaluar:

– Comprensió oral i escrita dels punts principals de textos clars i en llengua estàndard sobre qüestions conegudes, ja siga en situacions de treball, d'estudi o d'oci.

– Expressió i interpretació oral de diferents tipus de discurs acords a la situació comunicativa en diferents contextos socials i culturals.



– Producció de textos senzills i coherents sobre temes familiars o en els qual hi ha un interés personal o professional.

– Descripció d'experiències, esdeveniments, desitjos i aspiracions, així com expressió breu d'opinions o explicació de plans.

– Interacció oral en situacions de la vida diària i sobre temes familiars, d'oci, laborals, viatges o d'actualitat.



4. Competència clau: competència matemàtica

Definició: aquesta competència es referix a l'habilitat per a utilitzar i relacionar els nombres, les seues operacions, els símbols i les formes d'expressió, així com per a desenvolupar i aplicar el raonament matemàtic a fi de resoldre diversos problemes en situacions quotidianes i amb el món laboral. Basant-se en un bon domini del càlcul, l'èmfasi se situa en el procés i l'activitat, encara que també en els coneixements. La competència matemàtica comporta (en distints graus) la capacitat i la voluntat d'utilitzar processos de raonament (inducció i deducció) i modes matemàtics de pensament (pensament lògic i espacial) i de representació (fórmules, models, construccions, gràfics i diagrames).



Nivell 2. Aspectes de la competència que s'han d'avaluar:

– Conéixer i manejar els elements matemàtics bàsics, nombres enters, fraccions, decimals i percentatges senzills; unitats de mesura, símbols, elements geomètrics, etc.

– Resoldre problemes, utilitzant adequadament els distints nombres, les quatre operacions elementals, els procediments bàsics de la proporcionalitat numèrica (regla de tres, càlcul de percentatges) i el llenguatge algebraic per a resoldre equacions de primer grau.

– Resoldre problemes quotidians sobre unitats monetàries i unitats de mesura usuals i calcular longituds, àrees, volums i angles.



– Elaborar i interpretar informacions estadístiques més usuals i informació gràfica sobre la vida quotidiana i fenòmens senzills de probabilitat.



Nivell 3. Aspectes de la competència que s'han d'avaluar:

– Realitzar càlculs amb distints tipus de nombres (racionals i irracionals) i unitats del sistema mètric decimal per a resoldre problemes relacionats amb la vida diària, i comprendre'n el significat.

– Resoldre problemes utilitzant mètodes algebraics i operand amb expressions algebraiques, polinòmiques i racionals, així com amb la proporcionalitat (directa i inversa) i els percentatges (regla de tres simple i composta, interessos etc.)

– Resoldre problemes mitjançant equacions de primer i segon grau, operar amb matrius en el context de problemes professionals i resoldre problemes de longituds, àrees i volums utilitzant models geomètrics.



– Representar gràficament funcions matemàtiques i interpretar gràfiques en problemes relacionats amb la vida quotidiana i fenòmens naturals i tecnològics.

– Elaborar i interpretar informacions estadístiques i calcular paràmetres estadístics d'ús corrent, així com de probabilitat.

Mapa web