Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 6/2017, de 19 de juliol, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual s'estableixen els coeficients aplicables en 2017 al valor cadastral als efectes dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions, així com la metodologia emprada per a la seua elaboració i determinades regles per a la seua aplicació. [2017/6785]

(DOGV núm. 8091 de 25.07.2017) Ref. Base de dades 006661/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Normativa tributària



PREÀMBUL



L'article 10 del text refós de la Llei de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, aprovat per Reial decret legislatiu 1/1993, de 24 de setembre, i l'article 9 de la Llei 29 1987/, de 18 de desembre, de l'impost sobre successions i donacions, estableixen que la base imposable d'ambdós impostos està constituïda pel valor real dels béns i drets transmesos.

Per la seua banda, l'article 57.1.b de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, disposa que el valor de les rendes, productes, béns i la resta d'elements determinants de l'obligació tributària podrà ser comprovat per l'Administració tributària per mitjà d'estimació per referència als valors que figuren en els registres oficials de caràcter fiscal, afegint que «l'estimació esmentada per referència podrà consistir en l'aplicació dels coeficients multiplicadors que es determinen i publiquen per l'Administració tributària competent, en els termes que s'establisquen reglamentàriament, als valors que figuren en el registre oficial de caràcter fiscal que es prenga com a referència, als efectes de la valoració de cada tipus de béns. Tractant-se de béns immobles, el registre oficial de caràcter fiscal que es prendrà com a referència als efectes de determinar els coeficients multiplicadors per a la valoració dels béns esmentats, serà el Cadastre Immobiliari».

A l'efecte, l'apartat 1 de l'article 158 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat per mitjà de Reial decret 1.065/2007, de 27 de juliol, estableix que «l'aplicació del mitjà de valoració consistent en l'estimació per referència als valors que figuren en els registres oficials de caràcter fiscal a què es refereix l'article 57.1.b de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, exigirà que la metodologia tècnica utilitzada per al càlcul dels coeficients multiplicadors, els coeficients resultants de la metodologia esmentada i el període de temps de validesa hagen sigut objecte d'aprovació i publicació per l'Administració tributària que els aplique».

Per la seua banda, el paràgraf primer de l'apartat 1.2 de la disposició final segona de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat, per la qual es regula el tram autonòmic de l'impost sobre la renda de les persones físiques i restants tributs cedits, en la redacció donada pel Decret llei 4/2013, de 2 d'agost, del Consell, pel qual s'estableixen mesures urgents per a la reducció del dèficit públic i la lluita contra el frau fiscal a la Comunitat Valenciana, així com altres mesures en matèria d'ordenació del joc, estableix que correspon al conseller competent en matèria d'Hisenda, mitjançant ordre, «l'aprovació i publicació, en relació amb la comprovació de valors en l'àmbit dels impostos Sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions, dels coeficients multiplicadors a què es refereix la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 57 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

No obstant això, aquesta administració és coneixedora de la controvèrsia en la matèria, amb resolucions de divers signe de les distintes sales contencioses administratives dels tribunals superiors de Justícia. La polèmica ha quedat conclosa en data recent amb el pronunciament del Tribunal Suprem (sentències 639 i 640/2017, de 6 d'abril). S'hi accepta la idoneïtat del mitjà previst en l'article 57.1.b de la Llei general tributària per a determinar el valor real als efectes De l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i de l'impost sobre successions i donacions, i es declaren, d'acord amb dret, les ordres de coeficients 23/2013 i 4/2014 de la Generalitat, excepte la seua disposició transitòria.



La present ordre està justificada per una raó d'interés general (atorgar seguretat jurídica als contribuents en les seues declaracions tributàries de l'impost sobre successions i donacions o de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats), es basa en una identificació clara dels fins perseguits (determinació dels coeficients aplicables en 2017 al valor cadastral en l'àmbit tributari referit, amb aclariment de la metodologia utilitzada i de regles concretes per a la seua aplicació), és l'instrument més adequat per a aconseguir aqueixos fins, conté la regulació imprescindible per a atendre la necessitat a cobrir, i no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que imposen menys obligacions. Així mateix, s'adapta als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència.



Així les coses, acreditada l'adequació de l'exercici de la potestat reglamentària als principis de bona regulació exigibles a Les administracions públiques i en l'exercici de l'habilitació assenyalada, es dicta la present ordre per la qual s'estableixen els coeficients aplicables al valor cadastral als efectes de la comprovació de valors de determinats béns immobles urbans relacionada amb els fets imposables produïts en 2017 dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions, es descriu la metodologia utilitzada per a la seua elaboració i s'estableixen determinades regles per a l'aplicació de tals coeficients, així com els seus efectes en relació amb les declaracions presentades pels contribuents, en aplicació del que disposa el paràgraf primer de l'apartat 1 de l'article 134 de la Llei General Tributària.

Els apartats b) i c) de la clàusula segona del Conveni de 20 de gener de 1995, entre la Secretaria d'Estat d'Hisenda (Direcció General del Centre de Gestió Cadastral i Cooperació Tributària) i la Conselleria d'Economia i Hisenda de la Comunitat Valenciana, sobre intercanvi i col·laboració en la gestió de la informació de caràcter cadastral, publicat mitjançant Resolució de 20 de gener de 1995, de la Direcció General del Centre de Gestió Cadastral i Cooperació Tributària, estableixen que l'objecte de l'esmentada col·laboració s'estendrà, entre altres aspectes, als estudis i anàlisi dels criteris objectius de valoració utilitzats per la Direcció General del Centre de Gestió Cadastral i Cooperació Tributària, per a la seua adaptació i aplicació a les necessitats específiques de la Comunitat Valenciana, així com a l'intercanvi d'informació referent a les transmissions de domini dels béns immobles, o qualsevol altre tipus d'alteracions amb transcendència cadastral relatives a aquells.



D'altra banda, la clàusula primera de l'Acord de desenvolupament de l'esmentat Conveni de col·laboració, subscrit entre la Secretaria d'Estat d'Hisenda i la Conselleria d'Economia i Hisenda de la Generalitat, amb data 9 de març de 2000, estableix que constitueix l'objecte de l'acord esmentat la posada en marxa d'un procediment d'intercanvi, per mitjà del qual es facilita a la Generalitat la informació cadastral que precise per a l'activitat que els seus òrgans desenvolupen en l'exercici de les seues pròpies competències.

De conformitat amb els preceptes i clàusules esmentats, la Gerència Regional del Cadastre de la Comunitat Valenciana ha subministrat a la Generalitat el fitxer amb les mostres utilitzades per a la determinació dels coeficients RM, per municipis de la Comunitat Valenciana, de relació al mercat dels valors cadastrals, on es contenen els RM per a cada una de les mostres o testimonis. Els coeficients RM esmentats són els que han servit per a determinar els coeficients a què es refereix la present ordre.

Com a novetat per a l'exercici 2017 es contínua amb les millores introduïdes en 2016 en la determinació dels coeficients aplicables per a aconseguir una major individualització del valor. En concret, s'amplia de 2 a 16 el nombre de municipis amb coeficient de districte, i es mantenen els coeficients de planta i d'ús.

En virtut d'això, en execució del que disposa la normativa citada, i, de conformitat amb les facultats conferides per l'article 4 del Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual determina les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat; pels articles 1 i 10 del Decret 153/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic; i per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la Direcció General de Tributs i Joc, i previs els tràmits establits en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, així com l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana:





ORDENE



Article 1. Aprovació dels coeficients aplicables en 2017 al valor cadastral dels béns immobles urbans

De conformitat amb allò que disposa l'article 57.1.b de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, s'aproven els coeficients corresponents a l'exercici 2017, als quals es refereix l'annex III d'aquesta ordre, per a estimar, per referència al valor cadastral, el valor real de determinats béns immobles de naturalesa urbana que estiguen radicats en el territori de la Comunitat Valenciana, als efectes de la liquidació dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions pels fets imposables produïts en 2017.

Els esmentats coeficients s'han determinat per aplicació de la metodologia a què es refereixen els annexos I i II d'aquesta ordre.



Article 2. Àmbit objectiu dels coeficients

1. Els coeficients a què es refereix l'article 1 s'aplicaran a tots els béns immobles de naturalesa urbana, amb les excepcions següents:



a) Els immobles que no tinguen valor cadastral o les característiques físiques i urbanístiques dels quals no coincidisquen amb les tingudes en compte per a determinar el seu valor cadastral.

b) Els solars i la resta de terrenys que es troben sense edificar.

c) Els solars o terrenys infraedificats, entenent per tals aquells en què l'edificabilitat materialitzada en la parcel·la siga inferior al 30 % de la màxima permesa pel planejament urbanístic per a la parcel·la esmentada.

d) Els habitatges unifamiliars aïllats o apariats.

e) Les naus industrials.

f) Els locals comercials.

g) Els immobles declarats en ruïna o amb expedient de declaració de ruïna incoat, i els immobles que vagen a ser objecte de demolició, reconstrucció, o rehabilitació integral.

h) Els béns immobles d'interès cultural (BIC) i els béns immobles de rellevància local (BRL), inclosos en l'Inventari General del Patrimoni Cultural Valencià, a què es refereixen els punts 1r i 2n de l'apartat 2 de l'article 15 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, de patrimoni cultural valencià, així com els altres immobles que es troben inclosos en el Catàleg de proteccions del corresponent municipi, a què es refereix l'article 42.5 i l'annex VI de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana, i que tinguen atribuïts els nivells de protecció integral o parcial.

i) Les declaracions d'obra nova o divisions horitzontals.



Article 3. Efectes de l'aplicació dels coeficients en les declaracions dels contribuents

1. Sense perjuí del que disposen els apartats 2 i 3 d'aquest article, els obligats tributaris podran determinar el valor que l'Administració tributària de la Generalitat assigna als béns immobles urbans als que es refereix l'article 2 aplicant els coeficients establits en aquesta ordre al valor cadastral de tals béns actualitzat a la data del meritació de l'impost que corresponga, i els valors així obtinguts podran consignar-se en les declaracions i autoliquidacions dels impostos Sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions.



2. En les transmissions de béns o drets subjectes al impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats prevaldrà el preu o contraprestació pactada quan resulte superior al valor declarat o al determinat d'acord amb el que estableix la present ordre.



3. De conformitat amb el que estableix l'últim incís del paràgraf primer de l'article 134.1 de la Llei general tributària, quan l'obligat tributari haguera declarat un valor igual o superior al resultant de l'aplicació dels coeficients a què es refereix la present ordre, prevaldrà aquell valor i l'Administració tributària de la Generalitat no podrà procedir a la comprovació del dit valor per un altre mitjà. En tot cas, es podrà comprovar la correcta aplicació dels coeficients al valor cadastral degudament actualitzat a la data del meritació, la veracitat del preu o contraprestació declarats, o la coincidència de les característiques de l'immoble amb les tingudes en compte per a la determinació del seu valor cadastral.





Article 4. Aplicació dels coeficients en les sol·licituds d'informació a l'Administració tributària del valor a efectes fiscals de béns immobles urbans amb caràcter previ a la seua transmissió o adquisició



Els coeficients d'aquesta ordre s'aplicaran, quan es tracte dels béns immobles urbans als quals es refereix l'article 2, en la informació prèvia expedida per l'Administració tributària de la Generalitat sobre el valor a efectes fiscals dels béns que vagen a ser objecte d'adquisició o transmissió, sol·licitada pels obligats tributaris de conformitat amb el que estableix l'article 90 de la Llei general tributària.





Article 5. Regles d'aplicació dels coeficients en la comprovació de valors per l'Administració tributària

1. Als efectes de la comprovació de valors, l'estimació del valor dels béns immobles de naturalesa urbana a què es refereix l'article 2, es realitzarà per l'Administració tributària de la Generalitat aplicant els coeficients al valor cadastral de l'immoble actualitzat a la data del meritació.

2. L'aplicació dels coeficients estarà condicionada a la verificació que la referència cadastral correspon al bé immoble a valorar.



3. En el cas d'immobles amb preu màxim de venda fixat per l'Administració, no es tindrà en compte el valor derivat de l'aplicació dels coeficients, quan tal valor resulte superior a l'esmentat preu màxim. En tals casos, es prendrà el preu màxim esmentat, fixat per l'Administració, com a valor als efectes de la base imposable de l'impost que corresponga.

4. En el cas d'immobles que, en la data de meritació, compten amb valor assignat per a la taxació de finques hipotecades, l'estimació del valor es podrà efectuar en virtut del que preveu l'article 57.1.g de la Llei general tributària, sempre que el valor de taxació esmentat haja sigut fixat de conformitat amb les normes establides en la Llei 2/1981, de 25 de març, de regulació del mercat hipotecari.

5. Així mateix, es podrà realitzar l'estimació del valor en virtut de l'article 57.1.h) de la Llei general tributària, atenent al preu o valor declarat corresponents a altres transmissions del mateix bé realitzades dins del termini d'un any des de la data del meritació de l'impost en què produïsca efecte, sempre que es mantinguen substancialment les circumstàncies de caràcter físic, jurídic i econòmic determinants del valor esmentat.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Valoració d'immobles situats en el territori d'una altra comunitat autònoma.

De conformitat amb el que preveu l'article 57.1.b de la Llei general tributària, per a l'estimació del valor real dels béns immobles de naturalesa urbana a què es refereix l'article 2 d'aquesta ordre, radicats en el territori d'una altra comunitat autònoma, podrà aplicar-se la metodologia tècnica utilitzada per al càlcul dels coeficients multiplicadors i els coeficients resultants de la metodologia esmentada, aprovats i publicats per la comunitat autònoma en el territori de la qual radiquen els béns, sempre que tals coeficients resulten aplicables a l'immoble en qüestió.





Segona. Regla de no-despesa

L'aplicació i el desplegament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats, i, en tot cas, haurà de ser atès amb els seus mitjans personals i materials.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Procediments iniciats en 2017

Els coeficients a què es refereix l'article 1 d'aquesta ordre només podran aplicar-se en les comprovacions de valor relacionades amb fets imposables dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions, meritats a partir de l'entrada en vigor d'aquesta ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació per a l'execució

S'autoritza el titular de la direcció general competent en matèria de Tributs perquè dicte quantes instruccions resulten necessàries per a l'execució d'aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 19 de juliol de 2017



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO





ANNEX I

Metodologia emprada per a l'obtenció dels coeficients multiplicadors del valor cadastral



Per a estimar el valor real de determinats immobles urbans, conforme a l'article 57.1.b de la Llei general tributària, als efectes de la liquidació dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions, s'emprarà l'expressió següent:



Vreal = Vcat x K



Sent:

Vreal Valor real de l'immoble

Vcat Valor cadastral de l'immoble actualitzat a l'any 2017

K Coeficient multiplicador del valor cadastral



El coeficient K, multiplicador del valor cadastral, s'obtindrà, per a cada immoble, per mitjà de l'expressió següent:



K = Cm x Cd x Cp x Cu



Sent:

Cm Coeficient de municipi

Cd Coeficient de districte

Cp Coeficient de planta

Cu Coeficient d'ús

El coeficient de municipi (Cm) resulta de dividir la unitat pel factor RM del municipi:



Cm = 1 / RM



El factor RM és el coeficient de relació al mercat del valor cadastral. La metodologia per a la seua determinació ve establida en l'annex II:



RM = Valor cadastral / Valor de mercat



En aquells municipis en què per la seua importància, grandària i dinàmica immobiliària, s'han observat diferències entre distintes zones urbanes que donen lloc a variacions significatives en els coeficients de referència al mercat, s'han determinat els coeficients RM esmentats, desagregats per districtes postals.

El coeficient de districte (Cd) s'ha calculat com la relació entre el RM de tot el municipi i el RM del codi postal.

Per a l'any 2017 s'han considerat els següents municipis separats per districtes postals:



Municipis amb coeficient de districte

Cod. INE Municipi Any revisió

ponència total Nombre de testimonis

3009 Alcoi 2.000 784

3014 Alacant 1.996 8.183

3018 Altea 2.010 711

3031 Benidorm 1.990 2.782

3063 Dénia 1.989 1.476

3065 Elx 2.001 3.675

3082 Xàbia 1.995 810

3099 Orihuela 1.994 5.297

3133 Torrevieja 2.004 5.997

12004 Alcalà de Xivert 1.999 339

12011 Almenara 2.003 289

12040 Castelló de la Plana 2.012 2.505

12082 Nules 1.998 332

46105 Cullera 1.996 874

46131 Gandia 1.997 1.924

46250 València 1.998 16.358





El coeficient de planta (Cp) s'estableix per a modular aquelles situacions de caràcter especial on el valor cadastral no arreplega determinades característiques de situació dels immobles que donen lloc a apreciacions o depreciacions del valor dels immobles. Aquestes situacions són:



a) Habitatges situats en la planta baixa d'edificis de vivenda col·lectiva en règim de propietat horitzontal: coeficient 0,90.

b) Habitatges situats en la planta primera d'edificis de vivenda col·lectiva en règim de propietat horitzontal: coeficient 0,90.

c) Habitatges situats en la planta segona o tercera d'edificis de vivenda col·lectiva en règim de propietat horitzontal sense ascensor: coeficient 0,80.

d) Habitatges situats en la planta quarta o superior d'edificis de vivenda col·lectiva en règim de propietat horitzontal sense ascensor: coeficient 0,75.

e) Habitatges amb terrassa privativa, situats en la planta àtic d'edificis de vivenda col·lectiva en règim de propietat horitzontal: coeficient 1,10.

El coeficient d'ús (Cu) és, per a cada municipi, la relació entre el RM dels testimonis d'ús vivenda i el RM dels testimonis d'ús garatge o traster. La seua aplicació es limita a operacions sobre places de garatge i/o trasters que compten amb valor cadastral independent de qualsevol altre bé. En qualsevol altre cas el coeficient d'ús adoptarà el valor 1,00.



El valor a considerar per a cada un d'aquests coeficients s'estableix en les taules de l'Annex III.





ANNEX II

Metodologia emprada per a l'obtenció dels coeficients de relació al mercat RM



Els coeficients de relació al mercat RM s'han obtingut de l'informe emès pel Gabinet Tècnic de Valoracions de l'IVAT, de data 23 de desembre de 2016.

En el mencionat informe s'arreplega informació sobre RM, agregada per any de revisió i desagregada per municipis, així com desagregada per codis postals per a determinats municipis.

El Reial decret 256/2012, de 27 de gener, pel qual es desenvolupa l'estructura orgànica bàsica del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques (BOE 24, 28 de gener), estableix en l'article 4 que la Direcció General del Cadastre exercirà, entre altres, les funcions relatives a la gestió de l'Observatori Cadastral del Mercat Immobiliari (OCMI), i a la col·laboració i l'intercanvi d'informació amb altres administracions i institucions públiques, així com amb els fedataris públics.



Tant la metodologia tècnica com el procés de càlcul de coeficients ha sigut elaborada per la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic de la Comunitat Valenciana en col·laboració amb la Direcció General del Cadastre, amb base en l'Observatori Cadastral del Mercat Immobiliari, que es documenta amb la informació rebuda de diverses fonts de mercat de forma periòdica i permanent i que, per mitjà de tècniques estadístiques d'anàlisis variables, elabora models explicatius del model immobiliari.

Per al càlcul de coeficients RM, de relació al mercat, es pren com a font principal els valors declarats en escriptures públiques de transmissions de béns immobles de naturalesa urbana, tant d'ús residencial com d'ús aparcament i magatzem o traster, efectuades entre novembre de 2014 i novembre de 2016 (24 mesos), i remeses per notaris i registradors de la propietat o declarades pels titulars cadastrals.



Utilitzar com a font d'informació principal els valors declarats en escriptures públiques de transmissions de béns immobles, comunicats o declarats, té com a avantatges la continuïtat i immediatesa en el subministrament, la universalitat en el territori, la seua identificació exacta amb la base cadastral i la garantia jurídica de l'operació realitzada. El seu valor tecnicojurídic es veu protegit, d'una banda, pel que estableix l'article 36.3 del Reial decret legislatiu 1/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del cadastre immobiliari (BOE 58, 8 de març), que contempla l'obligatorietat dels notaris i registradors de la propietat de remetre telemàticament al Cadastre, dins dels 20 primers dies de cada mes, informació relativa als documents per ells autoritzats o que hagen generat una inscripció registral en el mes anterior, en els quals consten fets, actes o negocis susceptibles d'inscripció en el Cadastre Immobiliari, i d'un altre, pel títol V del mateix text refós, en el qual es regula l'obligació de constatar la referència cadastral, amb indicació expressa en els apartats 1.b) i 1.c) de l'article 40, d'aquells actes realitzats davant notaris i registradors de la propietat, respectivament.



Com a pas previ a l'estudi, les dades de la mostra se sotmeten a un procés de classificació i filtrat, a fi d'eliminar aquells testimonis que corresponen a condicions atípiques i que, com a tals, poden aportar elements de distorsió al resultat. En aquest procés, s'exclouen aquelles transmissions referides a immobles amb característiques físiques o valors que estadísticament es troben fora del rang normal en cada zona així com aquelles en què les dades físiques cadastrals de l'immoble no concorden amb les reals.

D'altra banda, en tractar-se de declaracions referides a un total de 24 mesos, si bé l'evolució de preus ha sigut prou moderada, resulta necessari efectuar una anàlisi de la tendència en el temps dels preus i calcular-ne la taxa de variació anual. Aquesta taxa s'aplica mensualment a cada testimoni per a actualitzar els seus preus. Als efectes d'homogeneïtzació de la mostra en el temps, s'ha aplicat un coeficient de +0,97 % anual per als municipis de la província d'Alacant, +1,36 % anual per als municipis de la província de Castelló, i de +1,57 % anual per als municipis de la província de València, tenint en compte l'evolució dels valors mitjans per metre quadrat de taxació immobiliària en el període, en l'àmbit de cada una de la províncies de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb les dades publicades pel Ministeri de Foment.



La mostra inicial obtinguda de l'Observatori Cadastral del Mercat Immobiliari (OCMI) es compon de 162.462 testimonis. La mostra seleccionada, una vegada filtrada i homogeneïtzada es compon de 129.240 testimonis, amb la distribució següent:





Nombre de testimonis d'ús residencial considerats per províncies i per font



Alacant Castelló València Total per font

Compravendes declarades o

comunicades per fedataris 37.339 7.964 30.700 76.003

Taxacions comunicades

per fedataris 10.708 3.600 12.373 26.681

Total per província 48.047 11.564 43.073 102.684







Nombre de testimonis d'ús aparcament i traster considerats per províncies i per font



Alacant Castelló València Total per font

Compravendes declarades o

comunicades per fedataris 10.665 2.456 10.490 23.611

Taxacions comunicades

per fedataris 1.210 456 1.279 2.945

Total per província 11.875 2.912 11.769 26.556







Per a l'obtenció del RM tingut en compte en el càlcul dels coeficients multiplicadors del valor cadastral, els municipis es classifiquen en les següents classes en funció del nombre de testimonis validats:

a) Municipis amb més de 250 testimonis i on s'aprecien zones diferenciades en la relació RM. És el cas de les capitals de província i alguns municipis rellevants, on s'aprecia una bona dinàmica immobiliària. La diferenciació per zones es fa en funció dels codis postals calculant en cada un d'ells un coeficient de districte.



b) Municipis amb més de 250 testimonis però amb una relació mitjana RM homogènia i que, per tant, tenen un coeficient de districte únic i de valor igual a la unitat.

c) Municipis amb un nombre de testimonis validats major o igual que 100 i menor que 250. Igual que en el cas anterior, es calcula un únic coeficient RM per a tot el municipi. A més, aquests municipis es tenen en compte en la mostra presa per al càlcul dels coeficients RMA (coeficients agregats de referència al mercat per any de revisió de la ponència de valors cadastrals).

d) Municipis amb menys de 100 testimonis validats. Són municipis amb baixa dinàmica immobiliària en els que el coeficient RM es calcula de forma ponderada en funció del tram en què es troben:

Menys de 10 testimonis: RM ponderat = RMA

Nombre de testimonis comprés entre 10 i 29: RM ponderat = (RMM + RMA x 2) / 3

Nombre de testimonis comprés entre 30 i 59: RM ponderat = (RMM + RMA) / 2

Nombre de testimonis comprés entre 60 i 99: RM ponderat = (RMM x 2 + RMA) / 3

Per a la determinació dels coeficients agregats per any RMA s'han establit els següents grups per a la seua anàlisi conjunta, ja que, en molts casos, hi ha pocs testimonis per any de revisió i, d'altra banda, en les ponències de valors antigues, la relació entre valor cadastral i valor de mercat és més heterogènia que en l'actualitat:



Any de revisió

Ponència total valors

1984 – 1990

1994 – 2000

2001 – 2003

2004

2005

2006 – 2007

2008 – 2009

2010 – 2011

2012

2013

2014 – 2015





Els coeficients RM i RMA calculats inclouen l'actualització prevista en l'article 32.2 del Reial decret legislatiu 1/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova del text refós de la Llei del Cadastre Immobiliari, en la redacció donada per l'article 16 de la Llei 16/2012, de 27 de desembre, per la qual s'adopten diverses mesures tributàries dirigides a la consolidació de les finances públiques i a l'impuls de l'activitat econòmica, on es disposa que les lleis de pressupostos generals de l'Estat podran actualitzar els valors cadastrals dels immobles urbans d'un mateix municipi, per aplicació de coeficients en funció de l'any d'entrada en vigor de la corresponent ponència de valors del municipi. Els municipis a què s'apliquen aquests coeficients per a l'any 2017 vénen arreplegats en l'ordre HAP/1553/2016, de 29 de setembre, per la qual s'estableix la relació de municipis a què resultaran d'aplicació els coeficients d'actualització dels valors cadastrals que establisca la Llei de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2017.



Els coeficients d'actualització, regulats en l'article 7 del Reial Decret llei 3/2016, de 2 de desembre, pel qual s'adopten mesures en l'àmbit tributari dirigides a la consolidació de les finances públiques i altres mesures urgents en matèria social, en compliment del que disposa l'article 32.2 del text refós de la Llei del cadastre immobiliari, són:





Coeficients d'actualització de valors cadastrals per a 2017 de l'article 32.2 del text refós de la Llei del cadastre immobiliari



Any d'entrada en vigor ponència de valors Coeficient d'actualització

1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989 i 1990 1,08

1994 1,07

1995 1,06

1996 1,05

1997, 1998, 1999 i 2000 1,04

2001, 2002 i 2003 1,03

2005, 2006, 2007, 2008 i 2009 0,92

2010 0,90

2011 0,87









Mapa web