Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 28 de juliol de 2017, del Consell, pel qual es modifica l'acord del Consell de 26 de juliol de 2001, d'aprovació del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana [2017/7107]

(DOGV núm. 8096 de 01.08.2017) Ref. Base de dades 006942/2017


  • Anàlisi jurídica

    Texto
    texto texto
    Data d'entrada en vigor: 28.07.2017
    Aquesta disposició afecta:
      Modifica:
  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball;Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural;Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Indústria i energia
    Descriptors:
      Temàtics: energia eòlica, programa d'actuació, monografia





El 26 de juliol de 2001, el Consell va aprovar el Pla eòlic de la Comunitat Valenciana, l'objecte del qual és regular la instal·lació de parcs eòlics en les zones qualificades com a aptes per a l'esmentat fi.

La construcció i posada en marxa de centrals elèctriques terrestres que únicament utilitzen com a energia primària la cinètica aprofitable del vent, l'emplaçament de les quals radique íntegrament en aquesta comunitat autònoma, a més de per la legislació bàsica del sector elèctric i les normes generals i especials de caràcter urbanístic i mediambiental, està regulada, de forma singular i complementària per la normativa sectorial enfront de la resta de tecnologies de producció d'electricitat, per l'Acord adés esmentat, de 26 de juliol de 2001, del Consell, pel qual es va aprovar el Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV).

D'acord amb les Normes del PECV que figuren en l'annex d'aquest acord, i tret que es tracten de petites instal·lacions (fins a 3 MW) vinculades al consum propi, per a poder implantar parcs eòlics en terra connectades a la xarxa elèctrica general, cal que el departament competent en matèria d'energia efectue una convocatòria pública, perquè les persones qui hi estan interessades presenten les seues sol·licituds, acompanyades de la documentació establerta en aquell i en la corresponent convocatòria.

Aquest requisit de sotmetre a un concurs previ les sol·licituds de construcció d'aquest tipus de centrals elèctriques que es presenten a la corresponent convocatòria, perquè només aquelles que siguen seleccionades d'acord amb la valoració que determine una comissió de selecció de projectes, puguen ser sotmeses a informació pública i tramitar-se, suposa una mesura, no sols de dubtós encaix en la vigent regulació bàsica del sector elèctric, per transformar, fins quasi arribar a desnaturalitzar-lo, el dret dels productors d'electricitat a la lliure instal·lació, la qual cosa ja per si mateix justificaria l'adopció d'aquest acord, sinó també una mena de barrera administrativa en un doble sentit en impedir, d'una banda, l'entrada d'altres projectes i operadors mentre no hi haja noves convocatòries i, d'una altra, dilatar els terminis per a la posada en servei de nova potència eòlica, problema aquest últim que no es compadeix amb la urgent i inajornable necessitat de fer realitat la transformació de l'actual model energètic cap a un altre de més sostenible mediambientalment, amb els objectius de descarbonitzar el parc de generació elèctrica i aprofitar al màxim les fonts disponibles d'energia primària autòctones d'origen renovable, que contribuïsquen a la seguretat de subministrament i a l'autoabastiment energètic de la Comunitat Valenciana.



La modificació introduïda en el PECV amb el aquest acord, per tant, persegueix, essencialment, suprimir l'instrument de la convocatòria (previst en l'article 4 de les actuals normes del PECV); no obstant, aquest canvi implica que s'haja de donar una nova redacció a la resta de l'articulat en tot allò que s'ha relacionat amb aquell, a fi de concordar-ho i donar-li l'adequada coherència. En aquest sentit, és necessari deixar clar que l'eliminació de l'instrument de la convocatòria en absolut significa que les noves instal·lacions eòliques que es proposen puguen emplaçar-se, sense més, en qualsevol lloc, perquè la seua implantació efectiva seguirà subjecta a les normes d'ordenació del PECV, que es mantenen (incloses, naturalment, les resolucions ja dictades sobre estudis d'impacte ambiental, plans especials i energètics, en execució i el seu desenvolupament), a més del pronunciament favorable previ a la seua construcció per part dels òrgans competents en matèria d'energia, avaluació ambiental, ordenació territorial i urbanística.

D'altra banda, i atenent, tant al temps transcorregut des de la seua aprovació com als resultats obtesos pel vigent PECV, cal avaluar l'actual model d'execució i desenvolupament de l'energia eòlica a la Comunitat Valenciana per a procedir-ne a una revisió o reformulació, a fi de continuar aprofitant, en les zones en què siga sostenible, els recursos energètics renovables disponibles en el nostre territori.



En efecte, sota el model de concurs previ es van formular dues convocatòries en 2001 i 2008, que van ser resoltes, respectivament, en 2003 i 2009, la qual cosa ha permès que en l'actualitat estiguen funcionant prop de 1200 MW de potència elèctrica instal·lada de tipus eòlic a la nostra Comunitat, evitant cada any l'emissió d'entorn de 540.000 tones de CO2 equivalents a l'atmosfera.

No obstant això, i sent positiva aquesta dada, no ho és menys que la potència adjudicada en les esmentades convocatòries va ser més del doble de la que està en servei, havent-se desenvolupat aquesta potència de forma desigual en termes territorials en les quinze zones geogràfiques que contempla l'actual PECV, revelant aquesta pronunciada discrepància l'existència de factors i causes impeditives del desenvolupament projectat de l'energia eòlica en aquesta comunitat autònoma, que és necessari analitzar i resoldre adequadament a fi de cohonestar l'aprofitament del recurs eòlic amb la resta de valors que, així mateix, han de ponderar-se en aquelles zones on és realment viable tal aprofitament des del punt de vista del recurs energètic disponible, i en definitiva sostenible, en el sentit més ampli, també des de la perspectiva de la seua acceptabilitat social.

D'aquesta manera, amb aquest acord es remou una mesura discriminatòria enfront de la resta de tecnologies de generació elèctrica, com és la convocatòria prèvia per a la selecció de projectes d'instal·lacions eòliques en aquesta comunitat, que com altres instal·lacions elèctriques que transformen energies renovables, amb els canvis reguladors estatals, especialment els de tipus retributiu i fiscal dels últims anys, sumats a les incerteses derivades del context econòmic i de la pròpia regulació sectorial bàsica, amb canvis continus, ha desincentivat, i per tant desaccelerat, l'imprescindible procés de transformació del parc de producció elèctrica convencional per un altre basat en centrals a partir de fonts d'energia renovables, que és necessari tractar de pal·liar des de les competències que ostenten les comunitats autònomes, introduint els canvis en la seua regulació pròpia que, en fi, faciliten la implantació de noves instal·lacions eòliques allà on siga possible, contribuint d'aquesta manera, des de l'esfera autonòmica, al compliment dels objectius i compromisos energètics i de canvi climàtic que Espanya té per la seua pertinença a la Unió Europea, a més dels Acords internacionals que aquesta ha subscrit, i que per tant també vinculen els estats membres, com el recent Acord de París, negociat en la XXI Conferència sobre Canvi Climàtic (COP 21) dins de la Convenció Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic en què s'estableixen mesures per a la reducció de les emissions de Gasos d'Efecte d'Hivernacle (GEI).



De conformitat amb l'anterior, d'acord amb les competències atribuïdes en la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta conjunta dels conselleres i conselleres competents en matèria d'energia, medi ambient i ordenació del territori i urbanisme, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió del 28 de juliol de 2017,







ACORDA



Primer. Modificació del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana

Queda modificat, com s'indica en l'annex, el Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana, aprovat per l'Acord de 26 de juliol de 2001, del Govern Valencià.



Segon. Supressió de la Comissió de selecció de projectes

Queda suprimit el punt segon de l'Acord de 26 de juliol de 2001, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana, pel qual es designen els components que integren la Comissió de Selecció de Projectes de plans especials d'ordenació de zones per a la implantació de parcs eòlics, plans energètics i estudis d'impacte ambiental.



Tercer. Reformulació de l'actual Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana

En el termini màxim de dotze mesos les conselleries competents en matèria d'energia, medi ambient i ordenació del territori i urbanisme, en la seua qualitat de departaments promotors del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV), avaluaran els objectius que s'hi preveuen, elevant una proposta en què es reformule el model d'implantació de l'energia eòlica en el nostre territori, amb especial atenció a la idoneïtat de les zones eòliques existents així com la seua capacitat energètica, amb l'objectiu bàsic i essencial d'optimitzar, de forma sostenible, l'aprofitament del recurs eòlic disponible per a la producció d'energia elèctrica d'origen renovable que contribuïsca a l'increment de l'autosuficiència i diversificació energètica de la Comunitat Valenciana. La proposta esmentada haurà de tindre en compte i ser coherent amb la nova «Estratègia Valenciana d'Energia i Canvi Climàtic de la Comunitat Valenciana 2017-2020-2030».



Quart. Incidència pressupostària

Aquest acord no comporta cap despesa ni té incidència pressupostària per a la Generalitat.



Cinquè. Publicitat

Publicar aquest Acord en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 28 de juliol de 2017



La consellera secretària,

MÓNICA OLTRA JARQUE







ANNEX

Modificació del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana



Primer

Es deixen sense contingut els articles 4, 7, 8, 9 i 11.



Segon

Es dóna una nova redacció de l'article 5, presentació de sol·licituds, que queda com segueix:

«Article 5. Presentació de sol·licituds i documentació necessària

1. La presentació de sol·licituds per a la construcció i posada en servei d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica que utilitzen com a energia primària l'energia eòlica, i la documentació preceptiva que les haja d'acompanyar, s'ajustarà, atenent a la localització del projecte promogut, al que disposa la regulació sectorial elèctrica, mediambiental i d'ordenació del territori i urbanística vigent.

En tot cas, la documentació tècnica descriptiva i gràfica definitòria de la instal·lació eòlica detallarà el seu emplaçament fent referència a com s'integrarà aquesta en l'estructura del territori i la seua ordenació, amb indicació de la superfície total, edificació, superfícies pavimentades, accessos existents i nous, distribució dels grups generadors, etc., i la resta de requisits establits per l'esmentada regulació en matèria d'ordenació territorial i urbanística d'aplicació.



Les sol·licituds es formularan per cada instal·lació de producció, formant part d'aquestes les seues infraestructures d'evacuació, que inclouen la connexió amb la xarxa de transport o de distribució, i si és el cas, la transformació d'energia elèctrica.

2. Sense perjuí d'allò que s'ha indicat en el punt anterior, totes les sol·licituds, necessàriament, hauran d'anar acompanyades de l'oportuna documentació acreditativa de l'existència de recurs eòlic suficient i adequat per a l'explotació del parc eòlic en la localització que es proposa, en la qual s'especificarà si està basada en mesures de vent reals en l'emplaçament proposat, o en la modelització del recurs, assenyalant en qualsevol d'aquests casos la metodologia seguida per a això. En la documentació s'inclouran les millors previsions de produccions d'energia elèctrica convenientment temporalitzades.

3. Només s'admetran a tràmit sol·licituds referides a projectes d'instal·lacions que es vagen a ubicar en zones declarades aptes o aptes amb compliment de prescripcions en el Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana, no admetent-se tampoc aquelles sol·licituds en emplaçaments que, d'acord amb les corresponents pronunciaments en desplegament i execució del PECV, hagen resultat incompatibles amb les infraestructures d'aprofitament eòlic».



Tercer

Es dóna una nova redacció de l'article 6, admissió a tràmit de sol·licituds, que queda com segueix:

«Article 6. Procediment i resolució

1. Les sol·licituds presentades i la seua resolució se sotmetran al procediment i normes establertes en la regulació sectorial elèctrica, mediambiental i d'ordenació del territori i urbanística vigents, i evidentment al que preveu el Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana.

2. En tot cas, la informació pública a què hagen de sotmetre's aquestes sol·licituds, d'acord amb la regulació anterior, es farà de forma conjunta a fi de coordinar, agilitzar i simplificar els corresponents procediments».



Quart

Es dóna una nova redacció de l'article 10, execució de les instal·lacions eòliques, que queda com segueix:

«Article 10. Execució de les instal·lacions

Els projectes autoritzats s'executaran d'acord amb la legislació sectorial elèctrica, seguretat industrial, prevenció de riscos laborals, mediambiental i d'ordenació del territori i urbanística vigent, sotmetent-se igualment a l'obtenció de les llicències, permisos, autoritzacions i/o habilitacions que siguen exigibles d'acord amb la regulació de construcció».



Cinquè

S'afegeix un nou punt al final de l'article 12, plans especials per a l'ordenació de les zones eòliques:

«5. Quan ja hagen estat aprovats plans especials en una zona del Pla Eòlic, els plans especials com a instruments d'ordenació que hagen de presentar-se amb les noves sol·licituds per a la construcció i posada en servei d'instal·lacions eòliques, es referiran exclusivament a l'àrea específica en què se sol·liciten ordenar els usos del sòl, compatibilitzant els existents amb el de producció d'energia elèctrica mitjançant aerogeneradors, incloses les seues instal·lacions d'evacuació. En tot cas, els projectes de plans especials que es presenten hauran d'acreditar la seua coherència territorial, urbanística i mediambiental amb els referits plans especials de zona aprovats».



Sisè

Es dóna una nova redacció de l'article 16, càrregues i obligacions derivades dels instruments d'execució i desenvolupament del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana, que queda com segueix:

«Article 16. Càrregues i obligacions derivades dels instruments d'execució i desenvolupament del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana

1. Els que promoguen instal·lacions de producció d'energia elèctrica que utilitzen com a energia primària l'energia eòlica a la Comunitat Valenciana, estaran obligats al compliment dels deures, obligacions i càrregues que s'especifiquen en els plans especials, i la resta d'instruments d'ordenació, que formulen i s'aproven definitivament.



2. En tot cas, les persones titulars d'aquest tipus d'instal·lacions quedaran igualment obligades al compliment de les mesures de tipus econòmic, o d'una altra naturalesa, que s'establisquen com a compensació a les afeccions vinculades a la implantació i explotació d'aquelles per a l'aprofitament del recurs eòlic de la Comunitat Valenciana».





Setè

Es dóna una nova redacció de l'article 17, fiances, que queda com segueix:

«Article 17. Garanties econòmiques associades a instal·lacions eòliques

1. La construcció, posada en funcionament, explotació, modificació, transmissió, tancament temporal o definitiu i desmantellament d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica, que utilitzen com a energia primària l'energia eòlica, se sotmetran al règim jurídic de garanties econòmiques establert en la regulació sectorial elèctrica, mediambiental i d'ordenació del territori i urbanística vigent.

En tot cas, abans de començar els tràmits d'informació pública requerits, els que desitgen promoure una instal·lació eòlica hauran de presentar davant l'òrgan competent per a atorgar l'autorització administrativa, còpia del resguard d'haver presentat la garantia econòmica a què es fa referència en l'article 59 bis o 66 bis del Reial decret 1.955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, o normes que les substituïsquen.



2. A més, en virtut del que preveu la legislació mediambiental, s'exigiran altres garanties econòmiques a fi d'assegurar el correcte desenvolupament i fidel compliment de les mesures correctores contingudes en la declaració d'impacte, i fins i tot, a fi de garantir la correcta reposició a l'estat original del mitjà, en cas de desmantellament de les instal·lacions, bé es produïsca aquest pel transcurs del termini o de forma anticipada pel 2 % del pressupost total d'aquestes, incloent-hi tant els grups generadors com les infraestructures d'evacuació, tot això a fi de garantir el compliment del Pla de vigilància ambiental i el desmantellament, si és el cas, de les instal·lacions esmentades. L'acreditació d'haver constituït degudament aquesta garantia s'haurà d'aportar amb la sol·licitud d'autorització d'explotació de la instal·lació».





Vuitè

Es dóna una nova redacció de l'article 26, amplària dels camins d'accés a les instal·lacions eòliques, que queda com segueix:

«Article 26. Amplària dels camins d'accés a les instal·lacions eòliques»

Els camins d'accés a les instal·lacions eòliques tindran una amplària, durant l'execució de les obres, fitada a l'estrictament necessària per a la seua realització. Aquesta amplària es justificarà en l'estudi d'impacte ambiental que forme part de la documentació que cada promotor haja de presentar d'acord amb la regulació d'ordenació territorial, urbanística i mediambiental, i en la justificació esmentada es tindran en compte les condicions de seguretat necessàries per al desenvolupament de les esmentades obres. Finalitzades aquestes, l'amplària del camí es reduirà fins a 3,50 metres, i per a això es duran a terme les necessàries labors de remoció de terres, revegetació i plantacions, que hauran de ser especificades i valorades en el mencionat estudi d'impacte ambiental».





Novè

Es dóna una nova redacció de l'article 31, finalitat i fases del Pla de Vigilància Ambiental, que queda com segueix:

«Article 31. Finalitat i fases del Pla de Vigilància Ambiental

El Pla de Vigilància Ambiental tindrà la finalitat de fixar les pautes per al control i seguiment de les mesures protectores, correctores i compensatòries proposades en els estudis d'impacte ambiental que formen part de la documentació, que hauran d'elaborar els que sol·liciten la construcció de parcs eòlics.

Constarà, com a mínim, de tres fases: la primera fase es correspondrà amb el període d'execució de les mesures correctores, i s'estendrà des de la data de l'acta de replantejament fins la de recepció de les obres; la segona fase s'estén entre la recepció de les obres i el període de garantia; la tercera fase inclou el període d'explotació de les instal·lacions, tot això sense perjuí del que establisca la regulació sectorial a l'efecte».



Deu

La secció disposicions transitòries queda redactada com segueix:

«Única. Instal·lacions eòliques derivades de les convocatòries resoltes

1. Les instal·lacions eòliques en explotació derivades de les convocatòries resoltes d'acord amb el que estableix l'Acord de 26 de juliol de 2001, del Govern Valencià, seguiran regint-se per les Normes del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana amb què aquelles van ser adjudicades, fins al seu tancament definitiu i desmantellament.»

2. Els procediments administratius en tràmit d'instal·lacions eòliques derivats de les convocatòries esmentades es resoldran conforme a aquestes, sense perjudici que les persones titulars puguen desistir d'aquells.

No obstant això, les persones titulars podran tornar a presentar una nova sol·licitud per a la construcció i posada en servei d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica que utilitzen com a energia primària l'energia eòlica a la mateixa àrea geogràfica, que se sotmetrà al que es disposa en aquest acord, la qual cosa suposarà el desestiment del resultat de la convocatòria de la qual hagueren estat adjudicatàries.»

Mapa web