Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 6 de setembre de 2017, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, per la qual s'estableix el protocol d'actuació en l'Administració de la Generalitat per als procediments de mobilitat de les empleades públiques víctimes de violència de gènere. [2017/7838]

(DOGV núm. 8123 de 08.09.2017) Ref. Base de dades 007928/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques
    Grup temàtic: Legislació, Autoritzacions administratives
    Matèries: Funció pública Salut pública Igualtat de tracte
    Descriptors:
      Temàtics: acorralament sexual, política sanitària, igualtat de tracte



L'Organització de Nacions Unides considera la violència contra la dona com tot acte de violència basat en el gènere que té com resultat un dany físic, sexual o psicològic, ja siga que ocórrega en la vida pública o en la privada. La violència contra la dona impedeix l'èxit dels objectius d'igualtat, desenvolupament i pau, i viola i menyscaba o impedeix el seu gaudi dels drets humans i les llibertats fonamentals. Es tracta d'un problema que incumbeix a tots els estats i exigeix que s'adopten mesures per a garantir la protecció de les dones víctimes de la violència.



La violència de gènere constitueix un dels atacs més flagrants a drets fonamentals com la llibertat, la igualtat, la vida, la seguretat i la no-discriminació arreplegats en la Constitució espanyola, l'article 15 de la qual proclama el dret a la vida i a la integritat física i moral, sense que ningú en cap cas puga ser sotmès a tortures ni a penes o tractes inhumans o degradants.

Els poders públics no poden ser aliens a la violència de gènere i tenen l'obligació d'adoptar mesures d'acció positiva per a fer reals i efectius els drets fonamentals, removent els obstacles que impedeixen o dificulten la seua plenitud. Per això, en el marc de la resposta global necessària a la violència que s'exerceix sobre les dones, han d'adoptar-se mesures que contribuïsquen a fer efectiva la seua protecció.



La protecció de les víctimes de violència de gènere ha sigut regulada i incorporada al nostre ordenament jurídic en tots els àmbits en què pot tindre incidència, incloent-hi el de l'ocupació pública.

La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, preveu en l'article 24, entre altres mesures, que la funcionària víctima de violència de gènere tindrà dret a la mobilitat geogràfica de centre de treball.

Per la seua banda el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, disposa en l'article 82 que les dones víctimes de violència de gènere que es vegen obligades a abandonar el lloc de treball en la localitat on venien prestant els seus serveis, per a fer efectiva la seua protecció o el dret a l'assistència social integral, tindran dret al trasllat a un altre lloc de treball d'anàlogues característiques. Dret que ve així mateix regulat en la Llei 10/2010, de 9 de juliol, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana, en els seus articles 109 i 113.



L'Acord de 17 de juny de 2016, del Consell, de ratificació de l'Acord de legislatura de la Mesa General de Negociació del personal funcionarial, estatutari i laboral de la Generalitat (MGN I), de 9 de juny de 2016, arreplega la posada en marxa de protocols d'actuació contra la violència masclista en el si de les diferents administracions al servei de la Generalitat. Així mateix, acorda que la Generalitat aprovarà tots els mecanismes legals i reglamentaris necessaris per a fer efectiu el combat contra la violència masclista, facilitant l'accés de les treballadores de la Generalitat a les mesures de protecció i la seua aplicació, acordant la revisió de l'actual normativa sobre dret al canvi de lloc de treball.



El II Pla d'igualtat de dones i homes de l'Administració de la Generalitat, aprovat per Acord del Consell de 10 de març de 2017, inclou expressament en el seu objectiu número 7 (Atenció a les situacions d'especial protecció, referides a la violència de gènere i a l'assetjament sexual i per raó de sexe, orientació sexual i identitat de gènere), la mesura específica número 7.1, que preveu la realització d'un protocol d'actuació per a casos de violència de gènere incloent un procediment de mobilitat per a les empleades públiques en aquesta situació a què es donarà màxima difusió.

Sent l'Administració de la Generalitat un dels sectors presents en la MGN I, i amb la finalitat de complir per a l'esmentat sector el que acorda el dia 9 de juny de 2016 i les previsions del II Pla d'igualtat de dones i homes de l'Administració de la Generalitat, s'elabora el present protocol l'àmbit d'aplicació del qual ve referit a l'Administració de la Generalitat, entesa aquesta com el conjunt d'òrgans i unitats administratives en què s'estructuren els serveis centrals i perifèrics de la Presidència de la Generalitat, de les vicepresidències del Consell i de cada una de les conselleries, així com les entitats que conformen el sector públic instrumental de la Generalitat, previstes en la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions de la Generalitat, i la gestió de la qual correspon a la conselleria amb competències en matèria de funció pública.



De conformitat amb el que disposa l'apartat V del II Pla d'igualtat de dones i homes de l'Administració de la Generalitat, en l'elaboració del present protocol ha informat la Comissió de Seguiment prevista en aquell, constituïda per Resolució d'11 d'abril de 2017 de la consellera de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques.

Així mateix, ha sigut objecte de negociació amb les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial de Funció Pública, el dia 15 de maig de 2017.

Basant-se en allò que s'ha exposat, aquesta conselleria, en exercici de les competències atribuïdes per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, resol aprovar el següent:





Protocol



Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

La present resolució té per objecte regular el procediment de mobilitat per raó de violència de gènere de les empleades públiques de l'Administració de la Generalitat, reconegut en els articles 109 i 113 de la Llei 10/2010, de 9 de juliol, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana, amb la finalitat de fer efectiva la seua protecció o el dret a l'assistència social integral.

El seu àmbit d'aplicació és el de les empleades públiques de l'Administració de la Generalitat, així com de les entitats adscrites o dependents de la mateixa la gestió de les quals correspon a la conselleria amb competències en matèria de funció pública.



Segon. Acreditació de la situació de violència de gènere

El dret al trasllat naix una vegada la interessada acredite que es veu obligada a abandonar el lloc de treball on estava prestant els seus serveis, per a fer efectiva la seua protecció o el dret a l'assistència integral. Als efectes del que disposa aquesta resolució, l'acreditació de la situació de violència de gènere es realitzarà:

a) Per mitjà de qualsevol resolució judicial que reconega, encara que només siga de forma indiciària o incidental, l'existència d'un acte de violència sobre la dona.

b) Excepcionalment, en absència de l'esmentada resolució judicial i en tant es dicte aquesta, serà suficient l'informe del Ministeri Fiscal del contingut del qual es desprenga que hi ha indicis que la demandant és víctima d'aqueixa violència.



Tercer. Protecció de la intimitat

3.1. En el procediment regulat en la present resolució es protegirà la intimitat de les empleades públiques, en especial les seues dades personals, les dels seus familiars i les de qualsevol persona que estiga davall la seua guarda o custòdia.

3.2. Les anotacions dels actes administratius que hagen de realitzar-se en el Registre de Personal de l'Administració de la Generalitat derivats de la protecció o assistència social integral d'aquestes empleades públiques, es realitzarà de manera que no transcendisca l'existència d'una forma especial de mobilitat o qualsevol altra dada de què puga deduir-se la seua situació. El Registre de Personal de l'Administració de la Generalitat restringirà l'accés a la informació existent sobre elles en les consultes al seu sistema d'informació, i en les busques en els directoris i portals de l'administració, tant públics com d'ús restringit, a personal funcionari o gestors de personal.

3.3. La documentació en format digital o paper referida a actes administratius relacionats amb la protecció o assistència social integral de les empleades públiques víctimes de violència de gènere, serà arxivada i custodiada per mitjà de procediments de caràcter confidencial i reservat que garantisquen la seua intimitat. La documentació corresponent s'inclourà en l'expedient personal de les interessades per mitjà de sobres tancats i lacrats, únicament accessibles per la persona responsable de la direcció general amb competències en matèria de funció pública.

3.4. Les dades corresponents al lloc exercit per les víctimes de violència de gènere no seran visibles en els arxius i registres informàtics de personalment, i únicament a nivell de la persona responsable de la direcció general competent en matèria de funció pública, es podrà sol·licitar la informació esmentada a la persona responsable de la direcció general competent en matèria de tecnologies de la informació.



Quart. Mobilitat

4.1. Les empleades públiques víctimes de violència de gènere que es vegen obligades a abandonar el lloc de treball on estaven prestant serveis per a fer efectiva la seua protecció o el seu dret a l'assistència social integral, tindran dret al trasllat a un altre lloc de treball. Aquest canvi de destinació, en el cas d'empleades públiques de caràcter fix, podrà efectuar-se per mitjà de la seua adscripció amb caràcter provisional a un lloc de treball vacant.

4.2. La mobilitat s'efectuarà a un altre lloc propi del seu cos, agrupació professional funcionarial, escala o grup professional, d'anàlogues característiques, que es trobe vacant, sense necessitat que la vacant siga de necessària cobertura. A falta d'això podrà concedir-se el canvi de lloc per a distints cossos, escales o agrupacions professionals, dins del mateix grup o subgrup professional. En el cas que no existira vacant adequada d'acord amb les previsions anteriors s'habilitaran les mesures necessàries per a garantir que la víctima no romanga físicament on estava prestant els seus serveis i que puga ser efectiva la protecció necessària.

En el cas que la interessada siga funcionària interina o laboral temporal, aquesta serà traslladada provisionalment i es mantindrà en el mateix lloc de treball que estiguera ocupant. S'habilitaran les mesures necessàries per a assegurar idèntiques garanties a les previstes en el paràgraf anterior.

4.3. La interessada haurà de reunir els requisits exigits per a l'exercici del nou lloc de treball. En cap cas el trasllat podrà suposar menyscabament dels seus drets econòmics ni l'adscripció amb caràcter definitiu en el nou lloc de treball.

4.4. El trasllat per violència de gènere tindrà la consideració de trasllat forçós. Les despeses i indemnitzacions que, si és el cas, corresponguen a l'empleada pública seran a càrrec de la conselleria o organisme d'origen.



Cinqué. Sol·licitud

5.1. La interessada haurà de presentar una sol·licitud adreçada directament a la direcció general amb competències en matèria de funció pública en què farà constar les seues dades personals, professionals i la localitat o zona geogràfica a què sol·licita el trasllat o, en el cas que desitge mantindre la mateixa localitat on ja presta serveis, la unitat a què demana ser traslladada.

5.2. La sol·licitud podrà presentar-se a través de qualsevol registre públic, en els termes establits en la normativa vigent de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. No obstant això, donades les especials circumstàncies de la situació de les víctimes de violència de gènere, les interessades podran sol·licitar el trasllat personant-se directament, bé davant de la direcció general amb competències en matèria de funció pública, bé davant del seu servei de personal, i en aquest cas remetran la sol·licitud immediatament i amb la màxima reserva a la direcció general citada.



Sisé. Documentació

6.1. A la sol·licitud s'acompanyarà la documentació acreditativa de la situació de víctima de violència de gènere, en els termes que preveu l'article 2 d'aquesta resolució, així com una explicació motivada que les destinacions sol·licitades són les que resulten adequades per a assegurar la seua protecció, assistència social integral o assistència sanitària.

6.2. Qualsevol altra documentació que la sol·licitant considere oportú aportar, com per exemple certificació o informe d'un òrgan competent en matèria d'atenció especialitzada a les víctimes de violència de gènere, en què es justifique la necessitat de la mobilitat de l'empleada pública en aqueix moment. Amb aquest mateix fi es podrà aportar, així mateix, l'informe mèdic oficial que corresponga o una valoració policial de l'elevat risc, a fi de justificar la necessitat de la mobilitat de l'empleada pública per a garantir l'assistència sanitària especialitzada o la seua seguretat, respectivament.



Seté. Instrucció del procediment

7.1. La direcció general amb competències en matèria de funció pública revisarà la sol·licitud i la documentació aportada per la interessada. En el cas que la sol·licitud no reunira els requisits establits en la normativa vigent sobre procediment administratiu comú, o la interessada no aportara la documentació justificativa d'acord amb el que disposa la present resolució, se li requerirà telefònicament immediatament perquè en el termini màxim de 10 dies esmene la sol·licitud o aporte els documents necessaris.

7.2. La direcció general competent en matèria de funció pública comprovarà l'existència de vacants adequades en la localitat o localitats sol·licitades per la interessada i les posarà en el seu coneixement en el termini màxim de 48 hores. Rebut el llistat de places vacants, la interessada disposarà d'un termini de cinc dies per a optar entre els llocs de treball oferits.

7.3. Durant la tramitació del procediment i fins a la seua resolució es consideraran justificades les faltes d'assistència al treball si foren necessàries per a garantir la seguretat de la interessada.



Huité. Resolució

8.1. La direcció general competent en matèria de funció pública donarà preferència a la tramitació d'aquests procediments i resoldrà la mobilitat per violència de gènere per mitjà d'una adscripció amb caràcter provisional a la nova destinació en el termini màxim de 15 dies des de l'entrada de la sol·licitud de trasllat.

8.2. La incorporació a la nova destinació haurà de produir-se en el termini de tres dies, si no comporta canvi de residència, o d'un mes si el comporta, a comptar des de l'endemà de la notificació del canvi de destinació a la interessada. La notificació es realitzarà personalment o a través del mitjà seleccionat per la interessada en la seua sol·licitud.

8.3. Les retribucions corresponents seran les del lloc assignat a partir del moment en què es faça efectiu el trasllat.

8.4. El nou lloc de treball ocupat provisionalment no podrà ser inclòs en cap convocatòria de provisió de llocs en tant es mantinguen les circumstàncies que van motivar el trasllat.



Nové. Durada del trasllat

9.1. La durada del trasllat a la nova destinació estarà condicionada al manteniment de les circumstàncies que hi van donar lloc. L'adscripció amb caràcter provisional es mantindrà fins al moment en què desapareguen o pal·lien de forma efectiva les causes que van donar lloc a l'adopció d'aquesta mesura, i quedarà reservat durant tot aqueix temps el lloc de treball de què fóra titular la interessada amb destinació definitiva.

9.2. L'empleada pública de caràcter fix afectada, haurà de notificar les noves circumstàncies quan aquestes es produïsquen i sol·licitar la finalització de l'adscripció i la reincorporació al lloc d'origen. En tals casos la direcció general competent en matèria de funció pública la reincorporarà al lloc de treball que tinguera reservat, o en cas de no tindre'n, posarà a la seua disposició un lloc vacant i adequat de semblants característiques al que ocupava abans de ser traslladada que no menyscabe els seus drets econòmics, el qual ocuparà amb idèntic caràcter provisional que tenia abans del trasllat.

El personal temporal de l'Administració de la Generalitat, prèvia notificació de les noves circumstàncies i sol·licitud, tornarà al lloc originari d'adscripció que tinguera amb caràcter previ a l'adopció de les mesures previstes en el segon paràgraf de l'apartat quart, punt 2.



9.3. En el cas que la interessada exercisca el seu dret al retorn al lloc d'origen, els terminis d'incorporació seran de tres dies si no comporta canvi de residència, o d'un mes si en comporta, a comptar des de l'endemà de la notificació a la interessada.

9.4. Aquest nou trasllat ocasionat com a conseqüència de la tornada al lloc d'origen serà considerat de caràcter forçós als efectes de les despeses i indemnitzacions que, si és el cas, pogueren correspondre, les quals seran a càrrec de la conselleria o organisme de destinació provisional de la interessada.



Deu. Mobilitat interadministrativa

10.1 Es facilitarà la mobilitat de les empleades públiques víctimes de violència de gènere de l'Administració de la Generalitat a altres administracions públiques o sectors de la Generalitat, en el marc d'allò que s'ha pactat en els convenis o acords que puguen subscriure's a l'efecte.

10.2 Les sol·licituds de mobilitat per raó de violència de gènere d'empleades públiques amb destinació en altres administracions o sectors de la Generalitat dirigides a l'Administració de la Generalitat, seran remeses amb caràcter immediat pel seu òrgan receptor a la direcció general competent en matèria de funció pública, per a la seua tramitació urgent, i serà aplicable el procediment previst en la present resolució.





Onze. Trasllat a causa de familiars objecte de violència de gènere

S'utilitzarà el mecanisme de la comissió de serveis per a atendre la possible necessitat de trasllat de les empleades o empleats públics de l'Administració de la Generalitat que tinguen a càrrec seu davall la seua pàtria potestat, tutela, guarda amb fins d'adopció o acolliment a una menor o a una persona amb discapacitat que tinga la condició de víctima de violència de gènere, en aquells supòsits en què la situació de la víctima aconselle un canvi de localitat de la residència familiar. La situació de violència de gènere s'acreditarà del mode previst en l'article 2 de la present resolució.



Dotze. Entrada en vigor

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 6 de setembre de 2017.– La consellera de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques: Gabriela Bravo Sanestanislao.

Mapa web