Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 21 de setembre de 2017, de la Direcció General de Treball i Benestar Laboral, per la qual es convoquen ajudes destinades a finançar els costos fixos d'inclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social, dins del Programa de Foment del Treball Autònom a la Comunitat Valenciana, per a l'exercici 2017. [2017/8331]

(DOGV núm. 8135 de 26.09.2017) Ref. Base de dades 008374/2017






La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, estableix, en l'article 23, que el procediment per a la concessió de subvencions s'iniciarà sempre d'ofici, per mitjà d'una convocatòria aprovada per l'òrgan competent.

L'Ordre 15/2017, de 20 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, aprova les bases reguladores i estableix el procediment de concessió de les ajudes del Programa de foment del treball autònom a la Comunitat Valenciana (DOGV 8090, 24.07.2017). En la disposició final primera estableix que es delega expressament la convocatòria anual de subvencions en qui exercisca la titularitat de la direcció general competent en matèria de treball.

Per mitjà d'aquesta resolució es convoquen per a l'exercici 2017, exclusivament, les ajudes destinades a finançar els costos fixos d'inclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social (RETA), de les treballadores i treballadors autònoms o per compte propi de la Comunitat Valenciana que dins de l'any natural al d'aquesta convocatòria hagen cotitzat o estiguen en condicions de cotitzar almenys tres anys i fins a un màxim de cinc anys ininterrompudament, a l'empara del capítol II de les bases reguladores i en els termes i condicions delimitats en aquesta convocatòria.

Aquesta convocatòria està sotmesa a més, en tot allò que pertoque, a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; al Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el seu reglament, i a la normativa autonòmica establida en els articles 159 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Per tot això, i de conformitat amb el que estableix l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en relació amb l'article 3 del Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'articula l'Administració de la Generalitat; el Decret 104/2017, de 21 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i l'Ordre 15/2017, de 20 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i s'estableix el procediment de concessió de les ajudes del Programa de foment del treball autònom a la Comunitat Valenciana, resolc:





Primer. Objecte i àmbit de la convocatòria

L'objecte d'aquesta resolució és convocar per a l'exercici 2017 ajudes per a finançar els costos fixos d'inclusió en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA) de les treballadores i treballadors autònoms o per compte propi de la Comunitat Valenciana que, dins de l'any natural de la publicació, en extracte, d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, hagen cotitzat o estiguen en condicions de cotitzar almenys tres anys i fins a un màxim de cinc anys ininterrompudament d'acord amb els requisits establits en l'Ordre 15/2017, de 20 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i s'estableix el procediment de concessió de les ajudes del Programa de foment del treball autònom a la Comunitat Valenciana (bases reguladores en les referències posteriors a aquesta norma). L'objectiu d'aquestes ajudes és la consolidació de l'ocupació autònoma a la Comunitat Valenciana.



Segon. Finançament

1. Les ajudes convocades es finançaran amb càrrec a l'aplicació pressupostària 11.03.02.315.10.4, línia de subvenció S8084.000, amb les següents anualitats i imports màxims:

Anualitat 2017: 1.799.000,00 euros.

Anualitat 2018: 163.545,00 euros.

L'import màxim corresponent a l'anualitat 2018 estarà condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient en la corresponent llei de pressupostos de la Generalitat per a l'esmentat exercici.



2. En el cas que es produïsca un increment dels crèdits disponibles i es puga disposar d'aquests crèdits addicionals per a atendre aquestes subvencions, l'òrgan concedent, amb caràcter previ a la resolució de concessió, després de la publicació dels crèdits addicionals disponibles, i sense necessitat d'una nova convocatòria, podrà aplicar els crèdits disponibles a la concessió de les subvencions esmentades.



3. En el cas previst en el paràgraf anterior, d'eventual ampliació dels imports inicialment convocats, l'òrgan col·legiat a què es refereix l'article 11 de les bases reguladores d'aquestes ajudes formularà una proposta addicional per al cas que valore positivament sol·licituds presentades a l'empara d'aquesta convocatòria que no puguen ser ateses per falta de disponibilitat pressupostària, amb les quals constituirà una relació de reserva degudament ordenada perquè puguen ser resoltes favorablement com a conseqüència de possibles disponibilitats pressupostàries addicionals, que permeten atendre les sol·licituds contingudes en aquella relació addicional, sense necessitat d'obrir un nou període de presentació de sol·licituds, de conformitat amb allò que disposa l'article 58.2 del Reglament de la Llei general de subvencions.



Tercer. Persones beneficiàries

1. Podran ser persones beneficiàries d'aquestes ajudes les persones físiques treballadores per compte propi o autònomes que reunisquen els requisits següents:

a) Estar donades d'alta en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social.

b) Complir, dins de l'any natural de la convocatòria, un període de cotització mínim de tres anys i màxim de cinc anys ininterromputs.



c) Exercir l'activitat econòmica a títol lucratiu, de forma habitual, personal i directa a la Comunitat Valenciana.

d) No tindre treballadores i treballadors a càrrec seu contractats per compte d'altri.

e) Tindre complits dènou anys. S'exigirà tindre complida aquesta edat en la data de publicació, en extracte, d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

2. No podran obtindre la condició de persones beneficiàries els sol·licitants en què concórrega alguna de les circumstàncies següents:

a) Les previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b) Haver sigut sancionat amb caràcter ferm en via administrativa, en els dos anys anteriors a la data de presentació de la sol·licitud, per la comissió d'una infracció molt greu en matèria de seguretat i salut en el treball o per la comissió d'una infracció greu en matèria de relacions laborals consistent en la transgressió de la normativa sobre modalitats contractuals, contractes de duració determinada i temporals, per mitjà de la utilització en frau de llei o respecte a persones, finalitats, supòsits i límits temporals diferents dels previstos legalment i reglamentàriament, o per mitjà d'un conveni col·lectiu quan els factors esmentats puguen ser determinats per la negociació col·lectiva.

c) Exercir alguna activitat de les compreses en la secció segona de l'annex I del Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aproven les tarifes i la instrucció de l'Impost sobre Activitats Econòmiques.

d) Les persones incloses en l'article 305.2 del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de la Seguretat Social.

e) Haver sigut subjecte de resolució ferma en via administrativa de revocació o, si és el cas, de reintegrament de subvencions per a la promoció de l'ocupació autònoma, consistents en la subvenció de quotes de la Seguretat Social, en els quatre anys anteriors a la presentació de la sol·licitud.

f) Les treballadores i treballadors autònoms si els seus rendiments nets d'activitats econòmiques obtinguts durant l'exercici anterior al de la convocatòria, del qual es dispose declaració de l'IRPF o certificat negatiu d'Hisenda que acredite la no-obligació de presentació de declaració de l'IRPF, són superiors a tres vegades l'import de la base mínima de cotització de les treballadores i treballadors autònoms que els corresponga per edat en còmput anual.



Quart. Obligacions de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries d'aquestes ajudes hauran de complir totes les obligacions previstes en les bases reguladores, i especialment les establides en l'article 27.



Cinqué. Quantia i gestió de les ajudes

1. La quantia de la subvenció serà, com a màxim, la suma de les quotes mensuals que la persona beneficiària hauria d'abonar al RETA durant l'any natural en què es concedisca aquella, en l'import corresponent a la base mínima de cotització com a autònoma en atenció a la seua edat, limitada al període en què es complisca el requisit d'antiguitat establit en l'article 19.2 de les bases reguladores.

En l'esmentada quantia no s'hi inclourà la quantitat corresponent a la protecció per incapacitat temporal, la cotització al sistema específic de protecció per cessament d'activitat i la cotització per contingències per accident de treball i malaltia professional corresponent al tram d'edat en què es trobe la persona sol·licitant, i en cap cas podrà ser igual o superior a 3.000,00 euros anuals.

2. La subvenció es destinarà al finançament de les despeses fixes d'inclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social.

3. La quantia de la subvenció serà abonable en un compte corrent obert de forma específica destinat a la gestió d'aquesta subvenció, i haurà de reunir les característiques establides en l'article 22 de les bases reguladores.



Sisé. Sol·licituds i documentació

1. D'acord amb el que estableix l'article 24 de les bases reguladores, les sol·licituds es formularan per mitjà dels models oficials disponibles en la Seu Electrònica de la Generalitat http://sede.gva.es, que hauran de presentar-se en original i una còpia (que serà compulsada i retornada a la persona sol·licitant), preferentment en els registres de les corresponents direccions territorials d'Alacant, Castelló i València, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, així com en el registre ubicat al carrer de Navarro Reverter, núm. 2, de València, sense perjuí del que estableix la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Així mateix, aquest procediment estarà publicat i disponible en la Seu Electrònica de la Generalitat i podrà realitzar-se la presentació telemàtica de les sol·licituds; per a això s'accedirà al catàleg de procediments administratius de la Generalitat. Per a poder accedir a aquest sistema telemàtic, la persona que ho sol·licite haurà de disposar d'algun dels sistemes de signatura electrònica admesos en l'esmentada seu de la Generalitat.

2. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les bases reguladores.

3. A les sol·licituds s'acompanyarà la documentació següent:

a) En defecte del DNI/NIF de la persona sol·licitant, autorització expressa d'aquesta a favor de la conselleria competent en matèria de treball perquè l'òrgan instructor verifique les seues dades d'identitat personals per mitjà d'accés als sistemes de verificació de dades d'identitat.



b) Document acreditatiu de trobar-se en situació d'alta en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms i els justificants dels abonaments de les quotes d'aquest règim, subvencionables i efectuats fins a la data de la convocatòria.



c) Alta en l'Impost d'Activitats Econòmiques.

d) Informe de vida laboral, actualitzat.

e) Als efectes d'acreditar que la seua activitat s'exerceix a la Comunitat Valenciana, haurà de presentar la declaració censal presentada davant de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, en que figure el domicili fiscal o el local determinat on aquella s'ubica, o certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que acredite el domicili fiscal.

f) Contracte de compte corrent amb els requisits assenyalats en l'article 22.2 de les bases reguladores i annex II, «Depòsit especial autònoms».

g) Dades de domiciliació bancària, per a la qual cosa s'aportarà el model de domiciliació bancària vigent degudament emplenat.

h) Als efectes del que disposa l'article 20.d de les bases reguladores, còpia de declaració de l'IRPF de l'exercici anterior a la data de la convocatòria o, autorització a l'òrgan instructor perquè obtinga directament aquesta informació de l'Agència Tributària.

La persona sol·licitant haurà d'acompanyar, així mateix, les declaracions responsables relatives als punts següents:

a) Compliment dels requisits inclosos en l'article 13 de la Llei general de subvencions per a obtindre la condició de persona beneficiària de subvencions públiques.

b) Que no té persones treballadores a càrrec seu contractades per compte d'altri.

c) Concurrència de qualsevol altra ajuda rebuda o sol·licitada amb el mateix objecte.

d) Compromís de comunicar totes les sol·licituds de subvenció que tramite en qualsevol organisme públic, relacionades amb l'activitat subvencionada en aquesta ordre, a partir de la data de sol·licitud.

e) Ajudes rebudes o sol·licitades en concepte de minimis durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs. Aquesta declaració podrà fer-se constar en la mateixa instància de sol·licitud, el model oficial de la qual es troba en la seu electrònica de la Generalitat.



f) Compromís de comunicar les ajudes en concepte de minimis rebudes de qualsevol organisme públic a partir de la data de la sol·licitud.



Els models normalitzats estaran a disposició de les persones interessades en la Seu Electrònica de la Generalitat a partir de la publicació, en extracte, d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. D'acord amb el que disposa l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les persones interessades en el moment de presentació de la sol·licitud podran sol·licitar a la responsable del registre la indicació de la data i l'hora de presentació.



Seté. Termini de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds serà de 10 dies hàbils, i s'iniciarà el còmput l'endemà de la publicació, en extracte, d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.





Huité. Esmena de sol·licituds

1. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits o no s'acompanye la documentació necessària, es requerirà la persona interessada perquè en el termini de 10 dies esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa així, se la tindrà per desistida de la petició, després de la resolució, que haurà de ser dictada en els termes que preveu la legislació de procediment administratiu comú.

2. Atés que l'únic criteri de valoració és el moment de presentació de la sol·licitud, a fi de garantir el principi d'igualtat, es considerarà com a data de presentació de l'esmentada sol·licitud aquella en què haja sigut realitzada l'esmena.



Nové. Criteris de valoració de les sol·licituds

1. El procediment de concessió de les subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva, i l'únic criteri de valoració serà el moment de presentació de les corresponents sol·licituds.



2. Atés que s'han previst dos maneres de presentació de les sol·licituds, quan es produïsca una coincidència entre dues o més sol·licituds presentades en el mateix dia i hora, es donarà prioritat a aquella que haja sigut presentada de forma telemàtica enfront de la presencial.



Desé. Comissió de valoració

De conformitat amb allò que disposa l'article 11 de les bases reguladores, es constituirà una comissió de valoració adscrita a la direcció general competent en matèria de treball.

Vistes les propostes realitzades per les direccions territorials competents en matèria de treball i d'acord amb les disponibilitats pressupostàries existents per a aquestes ajudes, la comissió formularà una proposta de resolució a la direcció general competent en matèria de treball.





Onzé. Resolució de concessió, termini, notificació i recursos

1. La competència per a resoldre la concessió d'aquestes ajudes correspon a qui exercisca la titularitat de la conselleria competent en matèria de treball, i per delegació d'aquesta, qui exercisca la titularitat de la direcció general competent en matèria de treball.

2. La resolució haurà de ser dictada de forma expressa i notificada en el termini màxim de sis mesos comptats a partir de l'endemà de la data en què haja finalitzat el termini de presentació de sol·licituds. El contingut de la resolució serà l'establit en l'article 16 de les bases reguladores.

3. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions i ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, podran donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

4. La resolució de concessió que es dicte posa fi a la via administrativa i contra aquesta podrà interposar-se un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que l'ha dictat, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, o bé directament un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb allò que disposa l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Dotzé. Pagament i justificació de les ajudes. Termini i documentació



1. En el mateix moment de la presentació de sol·licituds, les persones sol·licitants hauran d'aportar els extractes o rebuts bancaris justificatius que acrediten de manera indubtable que han abonat les quotes al RETA, corresponents als mesos que van des d'aquell en què s'inicia el període d'ajudes (01.01.2017) fins a l'immediatament anterior a aquell en què s'haja publicat, en extracte, la convocatòria d'aquestes subvencions en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

2. Posteriorment i com a data límit fins el 15 de desembre de 2017, les persones beneficiàries hauran d'aportar, si és el cas, la resta d'extractes o rebuts bancaris justificatius que acrediten l'abonament de les mensualitats al RETA que no hagen sigut inclosos en la justificació prevista en l'apartat anterior.

3. El Termini de presentació de la documentació justificativa de la mensualitat que reste per justificar de l'exercici 2017 tindrà lloc, com a màxim, fins al 15 de gener de 2018.

4. Als efectes del que estableix l'article 30 de les bases reguladores, s'entendrà que en els terminis assenyalats en els paràgrafs anteriors ja s'inclou el termini de quinze dies previst en l'esmentat article.

5. Una vegada realitzades les justificacions de les actuacions objecte de la subvenció, es procedirà a tramitar els pagaments.

6. El pagament de la subvenció es realitzarà en el compte específicament oberta amb aquest fi, d'acord amb el que disposa l'article 22.2 de les bases reguladores.

7. La quantia de la subvenció no podrà ser, en cap cas, igual o superior a 3.000,00 euros.



Tretzé. Revocació i reintegrament de les ajudes concedides

1. Pertocarà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora meritat des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, en el cas que la persona beneficiària incórrega en alguna de les causes previstes en l'article 37 de la Llei general de subvencions. Així mateix, pertocarà la revocació i el reintegrament total de les quantitats percebudes i l'exigència d'interessos de demora en els casos establits en l'article 5.2 de les bases reguladores.

2. El procediment de reintegrament serà iniciat per la direcció general competent en matèria de treball, i seguirà les disposicions generals establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb les especialitats contingudes en l'article 172 de la Llei de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Catorzé. Compatibilitat i acumulació de les ajudes

1. Tal com disposa l'article 4 de les bases reguladores, l'import de les ajudes concedides no podrà ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, supere el cost del objecte de la subvenció.

2. Les ajudes de minimis que puguen concedir-se sobre la base d'aquesta convocatòria podran acumular-se a altres ajudes de minimis concedides fins al límit màxim de 200.000 euros, en les condicions que estableix l'article 3, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, publicat en el DOUE del 24 de desembre de 2013. No obstant això, l'import total de les ajudes de minimis concedides a una única empresa que realitze per compte d'altri operacions de transport de mercaderies per carretera, no superarà els 100.000,00 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. Aquestes ajudes de minimis no podran utilitzar-se per a l'adquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera, excepte el que disposa l'article 3.3 del reglament esmentat.

3. Les ajudes de minimis no s'acumularan a cap ajuda estatal en relació amb les mateixes despeses subvencionables, o a ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament del risc, si l'acumulació excedeix la intensitat d'ajuda o l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptada per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics, podran acumular-se a altres ajudes estatals concedides, en virtut d'un reglament d'exempció per categories o d'una decisió adoptats per la Comissió.



4. A l'efecte d'assegurar el compliment de les regles d'acumulació indicades, les persones beneficiàries de les subvencions hauran de presentar una declaració responsable sobre altres ajudes rebudes per als mateixos costos subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, a fi de comprovar que no se superen els límits de l'apartat 2 de l'article 5 de l'esmentat reglament.



Quinzé. Mitjà de notificació

Les resolucions i els actes de tràmit es notificaran electrònicament quan la persona interessada haja assenyalat aquest mitjà com a preferent o haja consentit expressament utilitzar-lo. En qualsevol altre cas es notificaran per mitjà de correu certificat, en els termes establits en la normativa de procediment administratiu comú.



Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es podrà interposar un recurs de reposició davant del mateix òrgan en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà en què es publique, de conformitat amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà en què es publique, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que preveuen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjuí que es puga interposar qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.





València, 21 de setembre de 2017.– La directora general de Treball i Benestar Social: Cristina Moreno Fernández.

Mapa web