Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 19/2017, de 24 d'octubre, de 2017, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) per al suport a projectes d'inversió d'empreses socials de la Comunitat Valenciana. [2017/9556]

(DOGV núm. 8158 de 27.10.2017) Ref. Base de dades 009282/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
    Grup temàtic: Legislació, Ajudes
    Matèries: Indústria i energia



Índex

Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Modalitat d'ajuda

Article 3. Convocatòria i procediment de concessió

Article 4. Requisits generals de les entitats beneficiàries

Article 5. Tipologia d'actuacions i requisits dels projectes objecte d'ajuda

Article 6. Quantia de les ajudes

Article 7. Sol·licituds

Article 8. Ordenació i instrucció

Article 9. Criteris d'atorgament de les ajudes

Article 10. Comissió d'avaluació

Article 11. Resolució de la convocatòria

Article 12. Obligacions de les entitats beneficiàries

Article 13. Modificació de la subvenció i reintegrament de les ajudes concedides

Article 14. Acumulació d'ajudes

Article 15. Entitats col·laboradores

Article 16. Justificació de les ajudes

Article 17. Règim de pagament de les ajudes. Bestretes

Article 18. Control de les ajudes

Disposició addicional única. No incidència econòmica

Disposicions finals

Primera. Habilitació

Segona. Entrada en vigor





Preàmbul



El Consell ha fixat, entre els seus objectius, assentar les bases perquè la Comunitat Valenciana avance cap a un model econòmic sostenible, centrat en el coneixement, la innovació, l'obertura i la connexió amb l'exterior, i articulat entorn de la sostenibilitat, tant en l'esfera social com en l'econòmica i la mediambiental, tal com s'arreplega en el Document d'Elx, aprovat ple del Consell el 15 d'abril de 2016, en el qual s'estableixen les bases i elements orientadors per a la transformació del model econòmic de la Comunitat Valenciana.

Aquesta iniciativa del Consell cap a un model productiu que concilie el desenvolupament econòmic, social i ambiental, que genere ocupació estable i de qualitat, que afavorisca la igualtat d'oportunitats i la cohesió social, i que garantisca el respecte ambiental i l'ús racional dels recursos naturals, és coherent amb el mandat contingut en l'Estatut, que, en l'article 19.1, assenyala que «la Generalitat impulsarà un model de desenvolupament equitatiu, territorialment equilibrat i sostenible, basat en la incorporació de processos d'innovació, la plena integració en la societat de la informació, la formació permanent, la producció obertament sostenible i una ocupació estable i de qualitat en què es garantisca la seguretat i la salut en el treball».

Les denominades empreses socials, basades en els principis de solidaritat i responsabilitat, en la primacia de la persona i dels objectius socials del capital i de la promoció de la responsabilitat social, en la cohesió social i la integració social, ocupen una posició destacada en la transformació del model econòmic, en constituir-se com a motors de canvi i participar activament en el desenvolupament i posada en pràctica de solucions innovadores als principals reptes econòmics, socials i mediambientals.

De fet, les empreses socials ja estan sent promocionades per distintes institucions internacionals, especialment en el context de la Unió Europea, on la Comissió Europea va realitzar en 2011 una invitació als governs nacionals i regionals a desenvolupar ecosistemes per al foment de les empreses socials, a través de la Iniciativa de la UE a favor de l'emprenedoria social (Social Business Initiative).

L'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), com a entitat de dret públic que inclou entre els seus objectius l'establiment, gestió i tramitació de línies d'ajudes i incentius dirigits a la creació, modernització i internacionalització de les empreses valencianes, així com el disseny i desenvolupament de mesures de finançament del sector privat, té interés a promocionar les empreses socials, possibilitant dur a terme projectes d'inversió que faciliten la competitivitat d'aquest tipus d'empreses i, responent, d'aquesta manera, a la crida realitzada respecte d'això per la Comissió Europea, contribuint, així mateix, a l'objectiu d'avançar en el desenvolupament d'una economia social de mercat a través de la consolidació de les empreses socials en el territori de la Comunitat Valenciana. Valenciana.

És per tot això que, a través d'aquesta ordre, es tracta de promoure la consolidació d'empreses socials a la Comunitat Valenciana per mitjà del suport als seus projectes d'inversió, en considerar que aquestes empreses representen el tipus de creixement sostenible, integrador i intel·ligent, basat en la innovació, que des del Consell es vol impulsar, fomentant, d'aquesta manera, un sistema innovador de gestió de les empreses i organitzacions orientat a obtindre uns millors resultats compatibles amb el foment del desenvolupament sostenible i la justícia social.

Aquesta ordre s'emmarca dins de l'objectiu estratègic dirigit a promoure el model econòmic de desenvolupament sostenible a la Comunitat Valenciana, amb especial atenció al foment de l'economia social i l'emprenedoria, arreplegat en el Pla estratègic de subvencions 2016-2018, aprovat per la Resolució de 6 de juny de 2016, del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball. Així mateix, es fa constar que la present norma està inclosa com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar per aquesta conselleria en el marc del Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat 2017, aprovat per l'Acord del Consell de 17 de febrer de 2017, i es fa constar expressament que la seua elaboració s'ha adequat als principis previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

A aquestes bases de convocatòria, pel seu caràcter de subvenció, els és aplicable la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i –en els preceptes que siga aplicable– la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions. La concessió de les ajudes s'acollirà al Reglament (UE) número 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DO L 352, 24.12.2013).

Per tot això, en el marc de les competències que amb caràcter exclusiu es reconeixen a la Generalitat en l'article 49.1.7 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i de conformitat amb el que disposa el mencionat article 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, en relació amb l'article 8 del Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual determina les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat, i les competències atribuïdes pel Decret 157/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i per l'article 2 del Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) aprovat pel Decret 4/2013, de 4 de gener, del Consell; previs els tràmits d'informació pública i audiència pertinents, havent emés un informe l'Advocacia General de la Generalitat i la Intervenció Delegada, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu,





ORDENE



Article 1. Objecte

Aquesta ordre estableix les bases reguladores per a la concessió, per l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (d'ara en avant, IVACE), d'ajudes a projectes d'inversió d'empreses socials de la Comunitat Valenciana a fi de promoure la seua consolidació.

Article 2. Modalitat d'ajuda

De conformitat amb el que preveu l'article 2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les ajudes es concediran davall la modalitat de subvenció.



Article 3. Convocatòria i procediment de concessió

1. El procediment per a la concessió de les ajudes serà el de concurrència competitiva, d'acord amb el que estableix l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, i l'article 22 de la Llei 38/2003, general de subvencions, d'acord amb els principis de publicitat, transparència, igualtat i no discriminació; i s'iniciarà d'ofici per mitjà de convocatòria de la Presidència de l'IVACE, entitat a què correspondrà gestionar-les.

Les convocatòries podran establir la realització de diversos procediments de selecció successius al llarg d'un exercici pressupostari, i en aquestes haurà de concretar-se necessàriament el nombre de resolucions que hauran de recaure, l'import màxim a atorgar, el termini màxim de resolució de cada un dels procediments –que en cap cas podrà excedir sis mesos– i el termini en què hauran de presentar-se les sol·licituds. La seua regulació podrà ajustar-se al que preveu l'article 59.5 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; en el cas que durant un període no s'esgote l'import màxim previst, la quantitat no aplicada podrà transferir-se al període següent, i així successivament.



2. El text íntegre de les convocatòries es remetrà a la Base de Dades Nacionals de Subvencions, i se'n publicarà un extracte en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).



Article 4. Requisits de les entitats beneficiàries

1. Podran acollir-se a les ajudes previstes en aquestes bases per a empreses socials les organitzacions econòmiques de la Comunitat Valenciana que responguen a alguna de les tipologies següents:

a) Fundacions, associacions i altres entitats, organitzacions i cooperatives reconegudes oficialment com no lucratives.

b) Entitats mercantils participades en més del 50 % per una entitat no lucrativa.

c) Entitats mercantils que tinguen regulats en les seues escriptures i/o estatuts el repartiment de beneficis a fi de garantir que el dit repartiment no vaja en detriment del seu objectiu primordial com a empresa social.

2. Als efectes de la present convocatòria, es consideraran en tot cas com a empreses socials aquelles entitats que complisquen les característiques contingudes en la definició d'empresa social de l'article 2 del Reglament (UE) número 1296/2013, del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, relatiu a un programa de la Unió Europea per a l'ocupació i la innovació social (EU Programme for Employment and Social Innovation – EaSI) i pel qual es modifica la Decisió número 283/2010/UE, per la qual s'estableix un instrument europeu de microfinançament per a l'ocupació i la inclusió social.

Les entitats que es presenten a les ajudes previstes en aquestes bases a més hauran d'acreditar el compliment dels requisits següents:



a) D'acord amb la seua escriptura de constitució, els seus estatuts o qualsevol altre document constitutiu de l'empresa, ha de tindre com a objectiu primordial la consecució d'impactes socials mesurables i positius, en compte de generar beneficis exclusivament per als seus propietaris o propietàries, socis o sòcies i accionistes, i oferir serveis o béns amb un elevat rendiment social i/o emprar un mètode de producció de béns o serveis que represente el seu objectiu social.

b) Utilitzar els seus beneficis, en primer lloc, per a la consecució del seu objectiu primordial, i haver implantat procediments i normes predefinits que regulen qualsevol repartiment de beneficis a l'accionariat i a la propietat, a fi de garantir que el dit repartiment no vaja en detriment del seu objectiu primordial.

c) Ser gestionada de forma empresarial, transparent i subjecta a rendició de comptes, en especial, fomentant la participació del personal empleat, de la clientela o les persones afectades per la seua activitat empresarial.

3. Les entitats beneficiàries hauran de reunir a més els requisits següents:

a) Tindre domicili social o establiment permanent en el territori de la Comunitat Valenciana.

b) No estar incurses en cap de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



c) Complir el requisit de grandària per a ser considerada PIME, d'acord amb la definició prevista en el Reglament (UE) número 651/2014, així com la normativa que puga modificar-la. Aquest requisit no s'aplica a les entitats constituïdes com ara associacions, fundacions i altres entitats i organitzacions sense ànim de lucre.

d) Complir les obligacions previstes en la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana, del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i de la Llei 9/2003, de 2 d'abril, per a la igualtat entre dones i homes.

4. No podran obtindre la condició de beneficiàries les entitats excloses en l'article 1 del Reglament (CE) número 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, sense perjudici del que estableix l'apartat 2 de l'esmentada disposició.



Article 5. Tipologia d'actuacions i requisits dels projectes objecte d'ajuda

1. Les actuacions susceptibles d'ajuda en el marc de les respectives convocatòries seran aquells projectes d'inversió que contribuïsquen al creixement, desenvolupament i consolidació de les empreses socials a la Comunitat Valenciana.

2. Les respectives convocatòries concretaran les despeses subvencionables específiques que podran incloure's com derivades dels projectes d'inversió a què es refereix l'apartat anterior, entre aquestes possibilitats:

a) Actius materials i immaterials vinculats a les noves tecnologies de la informació i les comunicacions.

b) Equipament productiu, consistent en maquinària, instal·lacions tècniques, ferramentes o utillatge.

c) Mobiliari, limitat a les empreses socials no industrials dedicades al comerç o a la prestació de serveis.

d) Registre de marques, patents, models d'utilitat i dissenys industrials, marcatge CE o altres formes d'homologació o normalització de productes.

e) Serveis externs necessaris per a la implantació de solucions vinculades a les inversions realitzades.

f) Despeses d'auditoria del compte justificatiu de l'ajuda rebuda, fins a un màxim de 500 euros.

3. Serà requisit imprescindible que els projectes d'inversió no hagen començat a executar-se en anualitats anteriors a la de la convocatòria corresponent. A fi de verificar l'observança de l'anterior, s'individualitzarà l'objecte en què es concrete la inversió o expressarà, almenys, la naturalesa, classe i nombre dels béns o elements en què la subvenció haja de concretar-se i l'import previst, com a màxim, per a la seua adquisició.



Article 6. Quantia de les ajudes

1. La quantia de les ajudes no podrà superar l'import de 100.000 euros per projecte; en les respectives convocatòries s'establirà el percentatge de subvenció en relació amb els costos subvencionables, que podrà variar en funció de si l'entitat beneficiària és una societat mercantil o una entitat sense ànim de lucre, però sense que en cap cas excedisca el 85 % dels dits costos.

2. En tot cas, atés que les ajudes estaran subjectes al règim de minimis, l'ajuda total de minimis concedida a una única empresa no serà superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. S'entendrà per única empresa la definició establida en l'apartat 2 de l'article 3 del Reglament (CE) número 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis; per a les empreses que realitzen per compte d'altri operacions de transport de mercaderies per carretera, caldrà ajustar-se als límits i a les condicions de l'article 3, apartats 2 i 3 de l'esmentada disposició.

Article 7. Sol·licituds

1. Les sol·licituds i la documentació annexa per a la concessió de les ajudes l'ompliran les entitats interessades d'acord amb els models i terminis establits en les respectives convocatòries i es dirigiran a la Direcció General de l'IVACE.

2. La tramitació del procediment serà amb caràcter general electrònica.

La sol·licitud d'ajudes s'adequarà al model normalitzat disponible en la pàgina web http://www.ivace.es. Una vegada presentada la sol·licitud davant del Registre electrònic, aquest emetrà automàticament un resguard acreditatiu de la presentació de la sol·licitud, que podrà ser arxivat o imprés per l'interessat, en els termes que preveu el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana.



3. La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les bases, inclòs el que disposa la convocatòria respectiva.

4. Les respectives convocatòries podran restringir el nombre de projectes que puga presentar-se per entitat sol·licitant.

5. Amb caràcter general, es presentarà la documentació que a continuació s'indica, si bé la convocatòria respectiva determinarà la documentació específica addicional que, si és el cas, ha de presentar-se:

a) Imprés de sol·licitud: els models d'impresos normalitzats (sol·licituds i la resta de documentació) estaran disponibles en l'adreça d'internet de l'IVACE, http://www.ivace.es. Les sol·licituds s'adequaran als models normalitzats i s'ompliran utilitzant els mitjans electrònics o telemàtics proporcionats per l'IVACE a través de l'adreça d'internet indicada anteriorment.

L'imprés de sol·licitud contindrà la possibilitat d'autoritzar l'IVACE per a consultar les dades d'identitat de l'entitat sol·licitant i la situació quant al compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, sense perjudici que l'IVACE puga sol·licitar el seu aclariment o esmena en el cas que la informació obtinguda presente alguna incidència. Així mateix, l'imprés de sol·licitud contindrà les declaracions responsables que acrediten que l'entitat beneficiària compleix els requisits de la convocatòria i de les bases reguladores.

b) Fitxa d'entitat sol·licitant acompanyada de la documentació acreditativa per a l'aplicació dels criteris de valoració corresponents a les característiques de l'entitat sol·licitant.

c) Memòria del projecte segons model disponible en l'adreça d'internet de l'IVACE, http://www.ivace.es, o bé incorporat a la mateixa sol·licitud d'ajuda. La memòria servirà de referent per a aplicar els criteris de valoració, és per això un defectuós o deficient ompliment, o la seua difícil comprensió, generarà una minusvaloració del projecte o inclús una denegació de la sol·licitud.

La memòria del projecte inclourà una breu descripció dels béns per als quals se sol·licita l'ajuda i d'una fonamentació del seu caràcter subvencionable, de conformitat amb allò que disposa l'article 6.

d) Acreditació de trobar-se al corrent de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social en el cas que no haja autoritzat l'IVACE per a la seua obtenció per mitjans electrònics. Bastarà l'acreditació d'aquest aspecte per mitjà de declaració responsable sense necessitat d'acreditació fefaent posterior en cas de les subvencions atorgades a organismes, entitats i fundacions del sector públic.

e) Documentació acreditativa de la identitat de l'entitat sol·licitant en els termes definits en la convocatòria.

f) Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats obtinguts o sol·licitats.

g) L'entitat sol·licitant de l'ajuda haurà de presentar una declaració responsable referent a totes les altres ajudes de minimis rebudes d'aquesta o una altra administració (independentment dels costos subvencionables) durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs que estiguen subjectes al Reglament (UE) número 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis o a altres reglaments de minimis, així com altres ajudes rebudes per les mateixes despeses subvencionables sotmeses a un reglament d'exempció o a una decisió adoptada per la Comissió.

h) Comptes anuals de l'exercici econòmic anterior a l'any de la convocatòria d'ajudes.

6. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits previstos en la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú, o no s'acompanye de la documentació que d'acord amb aquestes bases o amb la convocatòria siga exigible, es requerirà l'entitat sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la recepció del requeriment esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb l'advertència que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua sol·licitud, amb una resolució prèvia dictada en els termes que preveu la legislació administrativa.

7. Els requeriments que es realitzen per mitjans electrònics s'entendran practicats o rebutjats en els termes que s'assenyalen en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i en la legislació complementària. En aquest sentit, si transcorren deu dies naturals sense que s'accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es considerarà realitzat el tràmit de la notificació.

8. Així mateix, es podrà requerir a l'entitat sol·licitant en qualsevol moment qualsevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient.

9. Es delega en les persones que exerceixen la direcció de l'àrea –o, si és el cas, departament o servei– competent per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes amb anterioritat a la concessió, en especial les referides a desistiments, canvi d'entitat beneficiària i/o canvis en el projecte.



Article 8. Ordenació i instrucció

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment serà la unitat IVACE Innovació. L'òrgan instructor rebrà les sol·licituds presentades, verificarà que aquestes reuneixen els requisits administratius per a ser tramitades i emetrà una preavaluació, i podrà ser assistit per altres àrees de l'IVACE per a comprovar els aspectes relatius a la identitat de l'entitat sol·licitant, així com del personal extern que, per raó de la matèria objecte d'ajuda, puga ser necessari.

2. No obstant això, la comprovació de la documentació acreditativa dels requisits que ha de complir l'entitat sol·licitant per a ser considerada com a empresa social, d'acord amb el que disposa l'apartat 2 de l'article 4, així com la preavaluació dels criteris corresponents a l'entitat sol·licitant a què es refereix l'apartat 2 de l'article 9, serà realitzada per personal tècnic de la Direcció General d'Economia, Emprenedoria i Cooperativisme per mitjà de l'emissió dels informes preceptius.



3. L'òrgan instructor serà igualment el competent per al seguiment i la verificació de les ajudes.



Article 9. Criteris d'atorgament de les ajudes

Els projectes es prioritzaran atenent els criteris especificats a continuació i a la ponderació que s'especifica sobre un total de 100 punts.



1. Característiques del projecte. Màxim 70 punts.

a) Qualitat del projecte. Puntuació màxima grup 45 punts.

Seran factors a considerar la coherència entre els objectius plantejats per l'entitat sol·licitant i les accions a realitzar, l'impacte previst del projecte en termes de consolidació i desenvolupament de l'entitat sol·licitant, i el grau d'innovació social del projecte.

b) Viabilitat del projecte. Puntuació màxima grup 25 punts.

Seran factors a considerar la viabilitat tècnica i econòmica del projecte.

2. Característiques de l'entitat sol·licitant. Màxim 30 punts.

Es valoraran les actuacions de les entitats sol·licitants que mostren l'assumpció dels valors implícits de la sostenibilitat i la responsabilitat social. A aquests efectes, es valoraran les actuacions següents:



a) Contribució a la integració laboral de persones amb dificultats d'accés al mercat de treball. Es valorarà la contractació laboral per l'entitat sol·licitant de persones amb dificultats d'accés al mercat laboral, tal com siguen definides en les respectives convocatòries, amb una puntuació de fins a 5 punts.

b) Realització d'activitat econòmica amb empreses de destacat caràcter social. Es valorarà, amb una puntuació de fins a 5 punts, el percentatge del volum total de la despesa de l'entitat sol·licitant que haja sigut contractat, subcontractat o abonat a un centre especial d'ocupació, empresa d'inserció, cooperativa reconeguda oficialment com no lucrativa, o fundació, associació o una altra entitat sense ànim de lucre declarada d'utilitat pública.

c) Implementació de polítiques en matèria d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes i participació de dones en els òrgans de direcció i administració de l'entitat sol·licitant. Es valorarà, amb un màxim de 5 punts, en funció que l'entitat sol·licitant estiga en disposició de certificacions o distintius oficials en matèria d'igualtat o com a entitat col·laboradora en igualtat d'oportunitats entre dones i hòmens, o qualsevol altres anàlegs, sempre que siguen de caràcter oficial i expedits per alguna administració pública, i del percentatge de dones amb què compte l'entitat sol·licitant en els seus consells o òrgans de direcció, així com si la direcció general o gerència de l'entitat s'haja encarregat a una dona.



d) Utilització de productes procedents del comerç just. Es valorarà, amb una puntuació de fins a 5 punts, la despesa de l'entitat sol·licitant en productes procedents de comerç just.

e) Contribució a la millora del medi ambient. Es valorarà, amb una puntuació de fins a 5 punts, en funció de l'acreditació que l'entitat sol·licitant compte amb certificació ISO 14001 o EMAS (Sistema Comunitari de Gestió i Auditoria Mediambientals) o semblants, i de la inversió realitzada en instal·lacions o elements destinats a minorar la despesa energètica de l'entitat sol·licitant.

f) Realització de memòries de sostenibilitat o semblants. Es valorarà, amb una puntuació de fins a 5 punts, la realització de memòries de sostenibilitat, entenent per tals els informes no preceptius per a donar a conéixer els resultats no financers de la gestió de les seues activitats en l'àmbit econòmic, social i ambiental, basades en qualsevol dels models nacionals o internacionals existents.



Article 10. Comissió d'avaluació

1. Una comissió d'avaluació serà la competent per a elevar a la presidència de l'IVACE la proposta de concessió d'ajudes a les sol·licituds presentades, prioritzades segons els criteris d'avaluació aplicats.

2. La dita comissió estarà composta per la persona titular de la Direcció General de l'IVACE –qui assumirà la presidència de l'òrgan–, per la titular de la direcció general competent en matèria d'Economia, i per tres vocals designats entre personal d'aquesta mateixa direcció general, de la unitat d'IVACE Innovació i d'aquella de l'IVACE amb competències en suport; exercirà la secretaria una persona de l'àrea de l'IVACE amb competències en matèria de suport, sense vot. La designació de les vocalies i de la secretaria serà efectuada per la persona que exercisca la presidència de l'IVACE.

En tot cas es procurarà que en la composició de la comissió es respecte el principi de paritat de dones i homes, els quals hauran de comptar amb la capacitació i competència adequades.

En l'exercici de les seues competències la comissió podrà comptar amb l'assistència tècnica que estime necessària.

3. Així mateix la comissió d'avaluació elaborarà una relació ordenada de les sol·licituds que es propose desestimar, indicant-ne la causa; quan aquesta obeïsca a falta de crèdit per a poder-les atendre, sense necessitat de nova convocatòria, i en els termes que preveu l'article 63 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, podrà acordar-se la concessió quan es produïsca un increment dels crèdits disponibles –incloses les possibles renúncies– seguint l'ordre de puntuació obtingut.

4. Si el total de les quanties sol·licitades és superior al pressupost disponible en cada convocatòria, l'import de l'ajuda a concedir a cada entitat sol·licitant es determinarà d'acord amb el procediment següent:



a) Una vegada valorada cada sol·licitud, d'acord amb els criteris de baremació establits en l'article 10, se sumaran totes les valoracions corresponents a un mateix tipus d'ajuda.

b) Es dividirà el crèdit global màxim indicat en cada convocatòria per a aqueix tipus d'ajudes pel nombre total de punts a què es refereix l'apartat anterior, de manera que es determinarà el valor en euros de cada punt, que servirà de base per a la concessió de l'ajuda.

c) Es multiplicarà l'import en euros de cada punt pel total de punts atorgats a cada entitat, de manera que es determinarà la quantia precisa que ha de concedir-se a cada entitat beneficiària.

Si del càlcul mencionat resulten quantitats superiors a les sol·licitades per a algun dels projectes, les quantitats sobrants es repartiran entre les restants entitats sol·licitants, i es procedirà, si cal, a repartiments successius fins a esgotar el crèdit disponible.

5. En cas d'empat en la puntuació, tindran preferència per a l'atorgament les sol·licituds els titulars de les quals acrediten que, amb anterioritat a la publicació de la corresponent convocatòria, disposen d'un major percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional en relació amb les seues respectives plantilles, o bé es comprometen a contractar un percentatge major de persones treballadores amb diversitat funcional durant l'àmbit del projecte objecte d'ajuda.

Subsidiàriament, en cas d'empat, tindran preferència en l'adjudicació aquelles entitats sol·licitants que acrediten que, amb anterioritat a la publicació de la respectiva convocatòria, ocupen major percentatge de persones treballadores que es troben entre els col·lectius de població especialment desfavorida, així com de persones amb dificultats d'accés al mercat laboral, com les que figuren en el subapartat 2.c.1 de l'apartat huité de l'Acord de 27 de març de 2015, del Consell, pel qual s'estableixen directrius per a l'aplicació de les clàusules de caràcter social en la contractació de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, així com en matèria de subvencions de l'Administració de la Generalitat, sempre que els dits contractes tinguen caràcter indefinit. Si persisteix l'empat, es tindrà en compte, per tal de resoldre'l, la puntuació obtinguda criteri a criteri seguint un ordre decreixent segons ítems de major ponderació.

6. A la comissió d'avaluació li seran aplicables les normes previstes en la legislació administrativa per als òrgans col·legiats.



Article 11. Resolució de la convocatòria

1. La Presidència de l'IVACE serà l'òrgan competent per a dictar les resolucions de concessió o denegació de les ajudes o subvencions convocades.

2. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de sis mesos, comptat des de la publicació de l'extracte de convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Transcorregut el termini sense que s'haja notificat resolució expressa, les entitats sol·licitants entendran desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix a l'Administració.

3. La resolució motivada del procediment es notificarà a les persones interessades i les ajudes concedides es publicaran en la Base de Dades Nacionals de Subvencions (BDNS) en compliment del que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, amb expressió de la convocatòria, del programa i crèdit pressupostari a què s'imputen, entitat beneficiària, quantitat concedida i objectiu o finalitat de la subvenció.

4. La resolució de concessió i/o denegació posa fi a la via administrativa. Es delega en la Direcció General de l'IVACE la resolució dels recursos de reposició.



Article 12. Obligacions de les entitats beneficiàries

A més del que disposa l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, seran obligacions de les entitats beneficiàries:

a) Realitzar l'activitat o projecte que fonamente la concessió de l'ajuda en la forma, condicions i termini establit, i acreditar materialment i econòmicament la seua realització abans del venciment del termini indicat en les respectives convocatòries –que en tot cas no serà inferior a un mes des de la notificació de la resolució de concessió– i en la forma que en aquestes es determine, sense perjudici del compliment de les obligacions establides amb caràcter general en l'article 30 de la Llei 38/2003, de 23 de novembre, general de subvencions.

b) Les entitats beneficiàries que reben subvencions o ajudes, pel període d'un any, per imports superiors a 100.000 euros –o quan almenys el 40 % del total dels seus ingressos anuals tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública i assolisquen com a mínim la quantitat de 5.000 euros– o a 10.000 euros, hauran de complir les exigències establides respectivament en l'article 3, apartats 1.b i 2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana per a aquests supòsits.

c) Quan l'ajuda finance l'adquisició o la millora de béns inventariables, aquests hauran d'estar ubicats a la Comunitat Valenciana i les entitats beneficiàries hauran de destinar-los al fi concret per al qual es va concedir l'ajuda durant almenys cinc anys si es tracta d'un bé inscriptible en un registre públic, i durant un mínim de tres anys per a la resta de béns llevat que la convocatòria establisca un termini major. No obstant això, en el cas que l'ajuda estiga cofinançada per Fons Estructurals de la Unió Europea, hauran de respectar-se els terminis que la normativa comunitària exigisca.

d) Conservar els documents justificatius de les despeses corresponents al projecte subvencionat.

e) Actualitzar qualsevol documentació presentada que haja experimentat alguna modificació.

f) Respondre de la veracitat dels documents aportats i en general de la informació facilitada.

g) Comunicar a l'IVACE les ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagen obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables.



Article 13. Modificació de la subvenció i reintegrament de les ajudes concedides

1. L'entitat beneficiària haurà de realitzar el projecte objecte d'ajuda en la forma descrita en la sol·licitud i en la memòria corresponent, i de manera que es complisca la finalitat de l'ajuda, respectant els costos indicats en la notificació de concessió i pels imports que s'hi especifiquen. En cap cas es podran admetre modificacions que estiguen en contradicció amb els requisits exigits per a l'aprovació del projecte.



Quan les convocatòries establisquen determinats imports o percentatges màxims o mínims en les despeses del projecte que poden actuar com a requisit per a la seua aprovació, o com a limitadors de l'import de l'ajuda concedida, la justificació del projecte haurà de tindre en compte els mencionats límits per a no donar lloc a la minoració o revocació de l'ajuda. Només en el cas que les diferències, a judici tècnic de l'IVACE, obeïsquen a modificacions sobrevingudes i no imputables a l'entitat beneficiària en el desenvolupament del projecte, podran admetre's per part de l'IVACE, sense que en cap cas supose un major import de l'ajuda rebuda ni una modificació dels aspectes essencials del projecte.



2. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió i, en general, l'incompliment de les obligacions per part de l'entitat beneficiària, podrà donar lloc a la minoració de les ajudes concedides o al desistiment sense efectes, amb exigència, quan pertoque, del reintegrament de les quantitats indegudament percebudes i de l'interés de demora des del moment del pagament de la subvenció fins que s'acorde la procedència del seu reintegrament.

3. El procediment de reintegrament s'ajustarà a les previsions contingudes en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



4. Es delega en les persones titulars de les direccions d'àrea –o si és el cas, servei– de l'IVACE competents de la gestió de les ajudes, la resolució de les incidències que es produïsquen després de la concessió, sense que en cap cas puguen suposar una modificació de la baremació efectuada per a l'adjudicació, en especial les referides a renúncies, canvi d'entitat beneficiària, possibles pròrrogues per a la seua execució i/o justificació i canvi de projecte, així com possibles compensacions entre costos en la forma permesa en les respectives convocatòries; la resolució relativa a les possibles minoracions o de desistiment sense efectes de les subvencions concedides es delega en la persona titular de la Direcció General de l'IVACE.



Article 14. Acumulació d'ajudes

1. L'import de les subvencions concedides no podrà ser, en cap cas, de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb ajudes, subvencions, ingressos o altres recursos procedents de la Generalitat, d'altres administracions públiques o d'ens públics o privats, nacionals o internacionals, supere el cost de l'activitat a desenvolupar per l'entitat beneficiària.

2. Llevat que una altra cosa expressament es determine en els preceptes corresponents, les ajudes regulades en la present ordre es consideren compatibles amb qualssevol altres pel mateix concepte. En el supòsit de compatibilitzar ajudes, es respectaran, en tot cas, els límits derivats del règim d'autorització adoptat per les corresponents decisions de la Comissió Europea, relatives a les ajudes establides en la present ordre.

3. Les ajudes previstes en les presents bases podran acumular-se amb:

– Altres ajudes d'estat en relació amb les mateixes despeses subvencionables, sempre que aquesta acumulació no excedisca la intensitat d'ajuda superior corresponent fixada en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptada per la Comissió.

– Amb altres ajudes de minimis subjectes al Reglament (UE) número 360/2012, de la Comissió, de 25 d'abril de 2012 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis concedides a empreses que presten serveis d'interés econòmic general (DO L 114, 26.4.2012), fins al límit màxim establit en aquest.

– Amb altres ajudes de minimis subjectes a altres reglaments de minimis, fins al límit màxim previst en article 3, apartat 2 del Reglament (UE) número 1407/2013 i el de l'apartat Intensitat de l'ajuda, dels programes subjectes al dit reglament.



Article 15. Entitats col·laboradores

1. L'IVACE podrà comptar amb entitats col·laboradores que l'auxilien en les tasques d'avaluació, verificació administrativa o in situ, o pagament, en els termes establits en els articles 12 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el seu Reglament aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

2. Les entitats col·laboradores hauran de complir els requisits exigits en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i hauran d'acreditar prèviament complir amb la solvència necessària per a poder exercir les tasques d'una manera eficaç, concretament de comptar amb experiència en les matèries objecte de col·laboració i de recursos personals i materials per a poder assumir-les.



Article 16. Justificació de les ajudes

1. La justificació de les ajudes es realitzarà en el marc del que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.

2. El termini per a la presentació de la documentació de justificació finalitzarà en la data que es determine en la convocatòria respectiva o en la resolució de concessió, i en tot cas no podrà ser inferior a un mes des de la recepció de la notificació de concessió.

3. La justificació de l'ajuda es realitzarà per mitjà d'un compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa i pagament i en la forma exigida en el Manual d'instruccions de justificació de l'ajuda aprovat per resolució de la Direcció General de l'IVACE. En tot cas comprendrà la documentació següent:

a) Sol·licitud de pagament.

b) Informe final d'execució del projecte.

c) Justificants de despesa i pagament.

d) Informe d'auditor/a o empresa inscrita en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions en l'àmbit del sector públic estatal (BOE 125, 25.05.2007), així com d'un llistat de comprovació del compliment dels requisits de la subvenció, firmat per la persona auditora i visat per la representació legal de l'entitat beneficiària. No obstant això, les respectives convocatòries podran exceptuar la presentació de l'informe d'auditoria per raó del volum de la inversió dels projectes subvencionats o de l'import de la subvenció concedida.





Article 17. Règim de pagament de les ajudes. Bestretes

1. L'IVACE procedirà al pagament de l'ajuda una vegada s'haja executat el projecte a què estava destinada, i sempre que haja verificat el compliment de les obligacions exigibles a l'entitat beneficiària.

2. Podrà anticipar-se el pagament de l'ajuda pel màxim previst per a les subvencions de capital i amb les condicions que estableix l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat o, si és el cas, les lleis de pressupostos de la Generalitat per a cada exercici a què s'aplica la convocatòria, o amb les modificacions d'aquests, aprovades pel Consell. En cas de bestreta serà necessària la prèvia constitució de garantia –en forma d'aval bancari o en metàl·lic– per un 100 % de la quantitat anticipada, així com el seu depòsit en la Tresoreria de les direccions territorials de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, llevat que les respectives lleis de pressupostos de la Generalitat exoneren de la constitució de garanties.



Article 18. Control de les ajudes

1. Tant les entitats beneficiàries com terceres relacionades amb l'objecte de la subvenció, hauran de sotmetre's a les actuacions de comprovació, verificació i control financer de l'activitat subvencionada efectuades en qualsevol moment tant per l'IVACE com per qualsevol òrgan de l'Administració central de l'Estat i de la Generalitat, o de la Unió Europea i els seus representants autoritzats; facilitaran, en tot moment, la informació que se sol·licite en l'exercici de les esmentades actuacions i, en especial, posaran a disposició la totalitat de documents necessaris per a una pista d'auditoria adequada.

2. El control podrà consistir no sols en la verificació del compliment dels requisits i obligacions específiques establides en les bases reguladores i en la convocatòria, sinó també en visita a la seu de les entitats beneficiàries als efectes de verificar l'execució material dels projectes.



3. De conformitat amb el que estableix l'article 169.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, l'òrgan competent per a la concessió de les ajudes establirà un pla de control d'aquestes que arreplegarà els aspectes que determina l'esmentat precepte. El pla de control s'aprovarà una vegada que finalitze el termini de recepció de sol·licituds i, en tot cas, establirà controls sobre el terreny que comprenguen almenys un 10 % de les ajudes que es concedisquen i que s'estenguen a un mínim del 15 % de la quantia de les subvencions concedides.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Única. No-incidència econòmica

Aquesta ordre no té incidència pressupostària, ja que no comporta increment de despesa per a la seua posada en marxa i funcionament, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen resoldre's d'acord amb la consignació pressupostària que s'establisca en el corresponent exercici.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

La persona titular de la Direcció General de l'IVACE podrà dictar les instruccions de caràcter intern i organitzatiu que calguen perquè s'adopten les mesures necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les convocatòries corresponents.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 24 d'octubre de 2017.– El conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball: Rafael Climent González.

Mapa web