Ficha docv

Ficha docv









DECRET 184/2018, de 19 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el reglament que regula la Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià. [2018/10022]

(DOGV núm. 8414 de 31.10.2018) Ref. Base de dades 009821/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Patrimoni cultural Cultura
    Descriptors:
      Temàtics: protecció del patrimoni, patrimoni cultural, protecció del patrimoni, protecció del patrimoni, propietat pública , monografies



PREÀMBUL



L'article 8 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, del patrimoni cultural valencià, crea la Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià com a òrgan assessor de la conselleria competent en matèria de cultura, en el qual s'estableix que l'elecció de les persones que ostenten la Presidència i la Vicepresidència de la Junta s'establirà reglamentàriament.

A fi de complir amb aquesta obligació i, a més, ampliar les funcions i establir la composició, organització i funcionament de la Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià, és procedent aprovar el reglament de l'esmentada junta.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2018.

Per això, a proposta del conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, en virtut del que disposa l'article 18, apartat f, l'article 28, apartat c i l'article 33 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 19 d'octubre de 2018,





DECRETE



Article únic. Aprovació del reglament

S'aprova el reglament que regula les funcions, la composició, organització i funcionament de la Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià, el text de la qual figura en l'annex d'aquest decret.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i desplegament d'aquest decret no tindran cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i en tot cas hauran de ser atesos amb els mitjans personals i materials de la mateixa conselleria.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

Es faculta el conseller competent en matèria de cultura per a dictar les disposicions necessàries per al compliment, execució i desplegament del reglament aprovat per mitjà d'aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 19 d'octubre de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ









ANNEX

Reglament que regula les funcions, la composició,

organització i funcionament de la Junta de Valoració

de Béns del Patrimoni Cultural Valencià



Article 1. Objecte

És objecte del present reglament la regulació de les funcions, composició, organització i funcionament de la Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià.



Article 2. Naturalesa jurídica i adscripció

La Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià és l'òrgan assessor de la conselleria competent en matèria de Cultura, adscrit a la direcció general amb funcions en cultura.



Article 3. Funcions

Corresponen a la Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià les funcions següents:

1. Valorar econòmicament els béns culturals que la Generalitat es propose adquirir amb destinació a museus, biblioteques, arxius o altres centres de depòsit cultural de titularitat pública, quan aquests no tinguen els seus propis òrgans de valoració.

2. Informar sobre l'exercici per la Generalitat dels drets de tanteig i retracte establits en l'article 22 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de Patrimoni Cultural Valencià.

3 Informar l'autorització per la conselleria competent en cultura de la permuta de béns de titularitat pública inclosos en l'Inventari General del Patrimoni Cultural Valencià, prevista en l'article 24 de la Llei 4/1998.

4. Ser oïda prèviament a l'emissió per la conselleria competent en matèria de cultura de l'informe vinculant preceptuat en l'article 96 de la Llei 4/1998.

5. Realitzar totes les valoracions de béns de caràcter cultural que li siguen sol·licitades per la conselleria competent en matèria de cultura i, a través d'aquesta i en la forma que reglamentàriament es determine, per les altres administracions públiques valencianes, per al millor compliment dels fins de Llei 4/1998.

6. Valorar econòmicament els béns culturals que siguen objecte de donació o de préstec d'ús o comodat en els supòsits previstos en la normativa reguladora del mecenatge. Quan es tracte de béns culturals que no formen part del patrimoni cultural valencià, valorarà a més la suficiència de la qualitat de l'obra, que serà acreditada per mitjà de l'aportació d'un informe d'experts subscrit per almenys dos dels sis vocals designats per la persona titular de la conselleria competent en matèria de cultura a què es refereix l'apartat 1 de l'article 4.

7. A petició de la direcció general amb funcions en matèria de patrimoni cultural, emetre un informe amb caràcter previ a l'acceptació d'herències, donacions i llegats a favor de l'Administració de la Generalitat en relació amb els béns culturals que puguen incloure.

8. Les altres que legalment o reglamentàriament se li atribuïsquen.



Article 4. Composició

La Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià estarà integrada pels membres següents:

1. Huit vocals. D'ells, sis vocals seran designats, mitjançant una resolució, per la persona titular de la conselleria competent en matèria de cultura, a proposta de les institucions consultives assenyalades en l'article 7.1 de la Llei 4/1998, entre persones de reconeguda competència en les diferents matèries que són objecte de les funcions de la Junta. Els altres dos vocals seran designats, mitjançant una resolució, per la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda.

En els supòsits de conflicte d'interessos, els membres que formen la Junta de Valoració es regiran d'acord amb els principis i normativa de transparència i ètica pública de les institucions.

Els vocals seran designats per a un període de quatre anys. Es podran renovar fins a dues vegades per a períodes de la mateixa duració. El cessament es produirà al terme del seu mandat o anticipadament per renúncia, incapacitat o mort.

Així mateix, de conformitat amb l'article 13.1 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, es designarà un suplent que substituirà el titular en els supòsits de vacant, absència o malaltia.



2. La Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià comptarà amb una presidència, el titular de la qual serà triat pels vocals.



Seran funcions de la Presidència:

a) Ostentar la representació de la Junta de Valoració de Béns.

b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i la fixació de l'ordre del dia, tenint en compte, si és el cas, les peticions dels vocals, sempre que hagen sigut formulades amb suficient antelació.

c) Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per raons de força major.

d) Dirimir amb el seu vot els empats, a fi d'adoptar acords.

e) Assegurar el compliment de les lleis.

f) Visar les actes i certificacions dels acords de la Junta de Valoració.



g) Exercir totes les altres funcions que siguen inherents a la Presidència.

3. La Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià comptarà amb una vicepresidència, el titular de la qual serà triat pels vocals i que substituirà la persona titular de la Presidència en casos de vacant, absència, malaltia o una altra causa prevista legalment.

4. La Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià estarà assistida per un secretari o secretària, amb veu i sense vot. La persona titular de la Secretaria, així com qui haja de substituir-la en cas de vacant, absència o malaltia, serà designada, mitjançant una resolució de la direcció general amb funcions en cultura, entre el personal tècnic superior d'administració general, branca jurídica, adscrit a aquesta direcció general.

Al secretari o secretària de la Junta li corresponen les funcions següents:

a) Vetlar per la legalitat formal i material de les actuacions de l'òrgan col·legiat, certificar les actuacions d'aquest i garantir que els procediments i regles de constitució i adopció d'acords són respectades.



b) Efectuar les convocatòries de les reunions de l'òrgan per ordre de la persona que ocupe la presidència, així com les citacions als vocals.

c) Preparar el despatxament dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions.

d) Expedir certificacions de les consultes, dictàmens i acords aprovats.

e) Totes les altres funcions que siguen inherents a la condició de secretari o secretària de la Junta.



5. Es vetlarà per la presència equilibrada de dones i hòmens en el conjunt de l'òrgan.



Article 5. Règim de funcionament

1. La Junta de Valoració es reunirà tantes vegades com siga necessari prèvia convocatòria efectuada per la persona titular de la Presidència. Segons el que estableix l'article 17.1 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, la Junta de Valoració es podrà constituir, convocar, celebrar les seues sessions, adoptar acords i remetre actes tant de forma presencial com a distància, llevat que el reglament intern arreplegue expressament i excepcionalment el contrari.

2. Els acords es prendran per majoria de vots de membres presents.



3. Per decisió la persona titular de la Presidència podran participar en les reunions de la Junta de Valoració especialistes en matèria de valoració de béns culturals, que podran intervindre amb veu però sense vot, quan ho justifique l'especial naturalesa del bé objecte de valoració o informe.

4. El règim de funcionament de la Junta de Valoració de Béns del Patrimoni Cultural Valencià s'ajustarà als preceptes bàsics de la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. En el que no estiga previst en aquest reglament seran d'aplicació supletòria els preceptes de la secció 3a del capítol I del títol preliminar d'aquesta.



Article 6. Sol·licitud de valoració o informe

1. La sol·licitud de valoració o informe serà formulada davant de la direcció general amb funcions en matèria de cultura per l'òrgan administratiu corresponent. En el cas previst en l'article 3, apartat 6, la sol·licitud serà presentada per la persona o entitat interessada una vegada perfeccionat el negoci jurídic de què es tracte, amb un informe previ de la Junta de Valoració.

2. La sol·licitud haurà d'acompanyar-se de tota la informació corresponent a la qüestió plantejada.

3. Quan es tracte de valorar econòmicament un bé cultural, la informació que acompanye la sol·licitud haurà de contindre, almenys:

3.1. En el cas de béns mobles:

a) Descripció detallada del bé cultural en la qual es faça constar el títol o la seua denominació; estat de conservació; materials i tècniques usades en la seua realització; contextualització del bé, amb detall en la mesura que siga possible de la seua època, àmbit i lloc de realització, confecció o fabricació.

b) Fotografies recents del bé cultural que permeten la seua completa identificació.

c) Currículum professional de l'autor o autors del bé cultural, en els casos en què siga procedent.

d) Qualsevol altra dada o circumstància que es considere necessària per a realitzar la valoració.

3.2. En el cas de béns immobles, a més de la informació indicada en l'apartat anterior, la sol·licitud de valoració inclourà:

a) Cèdula o cèdules parcel·làries que permeten la identificació inequívoca del bé cultural i justificació de la titularitat d'aquest, d'acord amb les dades del Registre del Cadastre.

b) Informació del Registre de la Propietat continuada, si és el cas, des de la primera inscripció del bé.

c) Contractes d'arrendament i tots aquells documents justificatius de qualsevol altra càrrega o gravamen que pese sobre el bé, si és el cas.



d) Normativa urbanística concreta que puga afectar-lo.

e) Cèdula d'habitabilitat i certificat d'eficiència energètica, si és el cas.

f) Certificat de trobar-se al corrent en el pagament de les contribucions i despeses de comunitat veïnal, si és el cas.

g) Plans, croquis i tota la informació gràfica que puga aportar-se del bé immoble.

h) Compromís exprés i per escrit dels propietaris o posseïdors a facilitar l'accés a la totalitat de l'immoble als tècnics de l'Administració, en cas necessari, per a la comprovació del seu estat i característiques.

4. La sol·licitud podrà anar acompanyada d'una proposta de valoració econòmica en què s'inclourà una memòria justificativa que faça referència a preus de mercat de béns anàlegs, informació sobre la significació cultural, històrica, científica o tècnica del bé, així com qualsevol altra que incidisca sobre el seu valor.



Article 7. Tramitació de la sol·licitud de valoració o informe

1. Si la Junta de Valoració estima incompleta la sol·licitud podrà sol·licitar, a través de la persona que ocupe la Presidència, la documentació addicional que considere necessària.

2. Excepcionalment, la Junta de Valoració podrà proposar, a través de la persona que ocupe la Presidència, que se sol·licite l'emissió d'informes o estudis a institucions o especialistes quan ho considere imprescindible per a l'exercici de les seues funcions.

3. El termini per a l'emissió de les valoracions o informes serà de tres mesos comptats a partir de la recepció de la sol·licitud. En els casos previstos en els dos apartats anteriors, s'interromprà el termini per a emetre la valoració o informe de la Junta de Valoració. En cas de no-contestació o emissió de les valoracions o informes en l'esmentat termini, el sentit del silenci serà negatiu.



Article 8. Actes i certificats de les sessions i acords de la Junta de Valoració

1. De cada sessió de la Junta de Valoració s'alçarà una acta que serà redactada per la persona que exercisca les funcions de secretària i firmada per aquesta i la persona que ocupe la Presidència.

2. Amb les actes es formarà un llibre d'actes que serà custodiat en la direcció general amb funcions en matèria de cultura.

3. La persona que ostente la Secretaria, amb el vistiplau de la persona que ocupe la Presidència, expedirà certificats dels acords de la Junta i informes realitzats per la Junta de Valoració i els remetrà el sol·licitant, als efectes oportuns en cada cas.

Mapa web