Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 26 d'octubre de 2018, del Consell, sobre el programa especial de productivitat per a la reducció de la demora assistencial en el sistema valencià de salut en 2018. [2018/10077]

(DOGV núm. 8414 de 31.10.2018) Ref. Base de dades 009837/2018




L'Acord de 27 de gener de 2006, del Consell, pel qual s'estableix el programa d'autoconcertació per a la reducció de la llista d'espera quirúrgica en el sistema sanitari de la Comunitat Valenciana, va suposar el primer pas per a contribuir a la reducció de la demora mitjana dels pacients en llista d'espera quirúrgica per mitjà de l'ús de recursos propis fora de la jornada ordinària de treball del personal. Posteriorment, l'Acord de 9 de maig de 2008, del Consell, va establir un nou programa d'autoconcertació, encara que també limitat a l'activitat quirúrgica com l'anterior, que a més recollia altres activitats relatives a la detecció precoç del càncer de mama i càncer colorectal.

Actualment, s'ha posat de manifest la necessitat de reduir la demora assistencial no solament en activitat quirúrgica, sinó també en la realització de determinades exploracions diagnòstiques, de manera que els dos tipus d'activitat siguen susceptibles de ser abordades mitjançant un programa específic. D'aquesta manera, la reducció de la demora assistencial s'aconsegueix utilitzant recursos propis del sistema sanitari públic valencià, ja que es duen a terme en els seus centres i pel seu personal, fora de la jornada habitual de treball. A més, a fi de flexibilitzar el compliment d'aquestes activitats d'una manera més eficient i millorar així l'accés dels professionals al programa i la conciliació amb la seua vida familiar, la compensació es reorienta cap a la remuneració sobre la base dels procediments realitzats i no per mitjà de sessions d'una duració específica, com succeïa anteriorment. D'una altra banda, per a aconseguir una major equitat en l'espera dels pacients entre els diferents departaments, la regulació del programa conté la previsió i els mecanismes perquè els equips més eficients i que tinguen la necessària disponibilitat puguen realitzar procediments que originalment pertanyerien a altres centres, amb la conformitat de les persones ateses.



La dedicació del personal participant en aquest programa requereix l'oportuna compensació econòmica. En el cas del personal estatutari, aquest tipus d'activitat addicional pot integrar-se en el complement de productivitat, que tal com estableix la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, en l'article 43.2.c està destinat a retribuir, entre altres coses, la participació del personal en programes o activitats concretes, tal com succeeix en aquest cas. Amb caràcter general, es tracta d'activitats dutes a terme fora de la jornada ordinària i d'atenció continuada, la qual cosa justifica la necessitat d'establir unes retribucions específiques directament vinculades a la realització efectiva de les activitats previstes. L'exigència de desenvolupament aplicatiu concret mitjançant acord del Consell es conté en l'article 32.5 de la Llei 22/2017, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2018, el qual exigeix, així mateix, l'existència prèvia de dotació pressupostària.

El personal laboral gestionat directament per la conselleria competent en matèria de sanitat podrà accedir a aquest programa després de la negociació en el fòrum corresponent.

Per tot el que s'ha exposat, es considera necessària la renovació del programa especial perquè incloga no solament l'activitat quirúrgica, sinó també la realització d'exploracions diagnòstiques, i aprovar un nou acord que el regule i substituïsca els dos anteriors sobre la matèria.

Encara que, en tot cas, la millora del programa especial de productivitat proporciona un instrument molt més adequat per a la reducció de llistes d'espera que el precedent, tendint a fer efectiva la igualtat de drets en l'accés a la sanitat pública entre la ciutadania de la Comunitat Valenciana, no ha de perdre's la perspectiva que es tracta d'un instrument addicional, flexible i conjuntural que s'usarà en la mesura que siga necessari amb eixa finalitat, la qual cosa no ha de fer passar a segon pla la persecució de mesures estructurals orientades a que eixa demora assistencial excessiva no arribe a produir-se, a través d'una millor dotació general de la sanitat pública per mitjà d'un finançament suficient i una més eficient utilització dels recursos disponibles.

En virtut de tot el que s'ha exposat anteriorment, amb els tràmits previs pertinents, i una vegada negociat en la Mesa Sectorial de Sanitat, i a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, el Consell, amb la deliberació prèvia, en la reunió de 26 d'octubre de 2018,



ACORDA



Aprovar el Programa especial de productivitat per a la reducció de la demora assistencial en el sistema valencià de salut en 2018, en els termes següents:



Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'aquest acord és establir i regular el programa especial de productivitat per a la reducció de la demora assistencial en intervencions quirúrgiques i en la realització de tècniques diagnòstiques en el sistema valencià de salut.

2. Aquest programa s'aplicarà al personal estatutari en els departaments de salut i hospitals d'atenció a crònics i llarga estada (HACLE) gestionats directament per la conselleria competent en matèria de sanitat, i consistirà en l'activitat assistencial realitzada fora de la jornada habitual de treball per a reduir els temps d'espera per a intervencions quirúrgiques i exploracions diagnàstiques incloses en els annexos I i II.





Segon. Condicions generals del programa

1. La participació del personal en el programa tindrà caràcter voluntari, i es realitzarà addicionalment a la jornada habitual de treball, tant ordinària com complementària. El compromís de permanència i disponibilitat serà de durada quadrimestral. Això no obsta perquè el personal que estiga realitzant la seua jornada ordinària o mòduls per a professionals de 55 anys o més, puga realitzar activitats de reducció de demora assistencial descrites en aquest programa, si bé en aquest cas no reportarà la retribució complementària ací prevista.

2. Dins de cada unitat, la participació del personal en el programa es realitzarà de forma equitativa, de la qual cosa vetlarà la direcció del centre.

3. El desenvolupament de l'activitat, a més, dependrà també del compliment de les condicions prèvies següents:

– Que el centre tinga disponibilitat de recursos (quiròfans, llits, equips, personal, etc.) per a atendre aquesta activitat addicional.

– Que hi haja pacients en llista d'espera propis o d'altres centres o departaments susceptibles de ser intervinguts en el centre.

– Que el servei tinga capacitat per a assumir aquests pacients.



Tercer. Activitats de reducció de la demora assistencial del propi departament

1. La gerència del departament o, si escau, la direcció del centre, sota la supervisió de la direcció general competent en matèria d'assistència sanitària, serà responsable d'autoritzar les seues diferents unitats o serveis, la realització d'activitats de reducció de la demora assistencial pròpia en el marc d'allò que disposa aquest programa, així com vetlar per la seua eficiència. Per a aquesta autorització tindrà en compte la taxa d'inclusió en llista d'espera i el rendiment professional durant la jornada ordinària.

2. La programació d'activitats de reducció de la demora assistencial pròpia prioritzarà la realització dels procediments dels pacients que més temps d'espera acumulen i que puguen desenvolupar-se normalment fora de l'horari habitual.



Quart. Activitats de reducció de la demora assistencial respecte a pacients d'altres departaments.

1. Les unitats participants podran realitzar les activitats d'aquest programa també respecte a pacients que originalment corresponguen, segons el procés o activitat de què es tracte, a altres centres (en el cas dels HACLE) o departaments de salut la demora assistencial dels quals per als processos en qüestió siga superior a la seua i sempre que la demora pròpia es mantinga en nivells adequats, tot això en els termes que queden fixats en l'autorització que, a aquest efecte, realitze la direcció general competent en matèria d'assistència sanitària.

2. Per a atorgar aquesta autorització es tindrà en consideració, en primer lloc, que els seus resultats assistencials durant la jornada laboral ordinària siguen els adequats, segons les seues circumstàncies quant a l'activitat assistencial de què es tracte, així com els criteris d'ordenació de la reducció dels temps d'espera del departament o centre i del conjunt del servei de salut segons les prioritats assistencials i el pressupost disponible, efectivitat i eficiència del servei de destinació i tenint en compte tant l'espera del pacient com l'espera i demora del mateix procediment, així com l'activitat global del servei de destinació.



3. De la mateixa manera, la direcció general competent en matèria d'assistència sanitària coordinarà la derivació entre departaments de tècniques diagnòstiques o proves d'imatge per al seu informe en un altre centre, encara que no siga necessària la participació del pacient en aquesta segona fase.

4. Les unitats que reben pacients derivats en el marc d'aquest acord hauran de programar la realització d'aquests procediments durant el mes següent a la data de derivació sempre que siga possible. El grau de compliment d'aquesta condició serà tingut en compte per a la permanència en aquest tipus d'activitat.

5. La direcció general competent en matèria d'assistència sanitària avaluarà mensualment el compliment dels termes de l'autorització i la resta de requisits. Si l'avaluació fos negativa comportarà la suspensió de la participación del servei en el programa.



Cinqué. Dotació pressupostària.

1. Aquest programa tindrà la dotació pressupostària anual màxima fixada, a aquest efecte, en la llei de pressupostos.

2. Les retribucions establides i la dotació pressupostària anual d'aquest programa tindran, si escau, en cada exercici les variacions establides amb caràcter general per a les retribucions del personal empleat públic en la corresponent llei de pressupostos de la Generalitat.



Sisé. Remuneració de l'activitat i personal participant

1. La retribució per participació en aquest programa té la naturalesa de complement de productivitat al qual fa referència l'article 43.2.c de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut.

2. Les quanties concretes per acte, així com el personal participant es fixen en l'annex I, dedicat a activitats quirúrgiques, i annex II, respecte a activitats diagnòstiques.

En aquests annexos s'estableix l'equip de referència en cada procediment, així com la seua composició per categories de personal, la quantia a percebre per cada professional i l'import total que això representa.

No obstant això, serà possible ampliar el personal de l'equip respecte al fixat en els annexos quan la complexitat del procediment ho justifique, per a la qual cosa la gerència del departament o direcció de centre haurà de realitzar una proposta a la direcció general competent en matèria d'assistència sanitària, per a la seua autorització.

3. La remuneració d'activitats sobre pacients que originalment hagueren de ser atesos en departaments aliens serà superior a la d'activitats pròpies, tal com figura en els annexos mencionats, tant a raó de la major càrrega de treball que suposa assumir aquelles activitats com per raons d'incentivació de resultats de reducció de temps d'espera en el conjunt del servei de salut. Aquest increment retributiu es produirà de diferent manera en el cas d'informe de proves diagnòstiques efectuades en altres departaments que no requerisca el desplaçament del pacient, com es reflecteix en l'annex II.

4. La meritació del complement tindrà caràcter mensual, i es farà efectiu al mes següent al de la seua realització.



Seté. Naturalesa del temps de treball prestat

El temps de treball prestat inclòs en aquest programa tindrà el caràcter de prolongació voluntària de la jornada ordinària general establida. En conseqüència, s'haurà de respectar la durada màxima del temps de treball setmanal en el còmput que corresponga, així com s'aplicaran les regles generals de descans entre jornades de treball i les seues excepcions, tot això d'acord amb el que es preveu en la Directiva 2003/88/CE, de 4 de novembre, sobre ordenació del temps de treball.



Huité. Incidència d'aquest acord sobre l'aplicació dels anteriors acords del Consell relatius al programa d'autoconcertació

1. Es deixa sense efecte íntegrament l'Acord de 27 de gener de 2006, del Consell, pel qual s'estableix el programa d'autoconcertació per a la reducció de la llista d'espera quirúrgica en el sistema sanitari de la Comunitat Valenciana.

2. Es deixa sense efecte l'apartat primer relatiu al programa d'autoconcertació per a la reducció de la llista d'espera quirúrgica inclosa en l'Acord de 9 de maig de 2008, del Consell (DOGV 13 de maig), pel qual s'estableix el nou programa d'autoconcertació per a la reducció de la llista d'espera quirúrgica en el sistema sanitari de la Comunitat Valenciana, i es modifiquen les remuneracions aplicables per a determinades activitats de detecció precoç del càncer.



Nové. Habilitació a la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat.

Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat per a dictar els actes administratius necessaris per a l'execució del que es disposa en aquest acord, així com, en raó a l'evolució de les llistes d'espera, per a suprimir alguna de les activitats contingudes o incloure'n d'altres noves juntament amb les quanties i personal intervinent, per mitjà de la resolució que serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Desé. Efecte

La regulació i retribucions fixades en aquest acord tindran efecte, en tot cas, en l'exercici pressupostari de 2018.



València, 26 d'octubre de 2018



La consellera secretària,

MÓNICA OLTRA JARQUE















Mapa web