Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 28 d'agost de 2017, de la Direcció General d'Indústria i Energia, per la qual s'atorga autorització administrativa prèvia per a la modificació de la repotenciació (de 132 kV a 220 kV), autoritzada per la Direcció General d'Energia el 16 de desembre de 2010 (Expedient ATLINE/2009/807/46), de la línia elèctrica d'alta tensió aerosubterrània, doble circuit, ST Alzira - ST Benicull, amb connexió amb la nova ST Bernat, en el terme municipal d'Alzira, s'aprova el projecte d'execució de modificació i es declara, en concret, la utilitat pública de la instal·lació a modificar. Expedient ATLINE/2011/405/46. [2018/1014]

(DOGV núm. 8235 de 15.02.2018) Ref. Base de dades 001632/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Alzira







Antecedents de fet

Amb data 19 d'octubre de 2011, Red Eléctrica de España, SA Unipersonal, a través de representant degudament acreditat, va presentar davant del llavors Servei Territorial d'Energia de València, imprés normalitzat en què sol·licita:

Autorització administrativa per a la modificació de la repotenciació (de 132 kV a 220 kV) de la línia elèctrica d'alta tensió aerosubterrània, doble circuit, conductor dúplex, ST Alzira – ST Benicull, amb connexió amb la nova ST Bernat, en el terme municipal d'Alzira, província de València, aprovació del projecte tècnic d'execució per a la instal·lació a construir, i declaració d'utilitat pública, en concret, d'aquesta instal·lació.

Junt amb l'escrit de presentació d'aquestes peticions s'acompanyava la documentació següent: projecte tècnic de data juny de 2011, per a l'execució de l'esmentada instal·lació, firmat per persona tècnica competent i acompanyat de la declaració responsable de data 13 d'octubre de 2011, subscrita per la persona tècnica competent projectista, relació concreta i individualitzada de béns i drets que es consideren de necessària expropiació, separates per a l'obtenció dels condicionats tècnics, per a ser remeses als ajuntaments, i a la resta de les administracions públiques, organismes i, si és el cas, empreses de serveis públics o d'interés general afectats per la instal·lació, i còpia de la Resolució, de 8 d'abril de 2011, de la Direcció General de Gestió del Medi Natural, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, en què es determina la no necessitat de sotmetre la modificació sol·licitada al procediment d'avaluació d'impacte ambiental.



Amb data 25 de novembre de 2011, el sol·licitant va acreditar en l'expedient l'abonament de les taxes administratives corresponents al tràmit instat.

Una vegada alçada la suspensió derivada de l'article 10.3 del Reial decret llei 13/2012, de 30 de març, amb l'aprovació de la nova «Planificació energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020» per Acord del Consell de Ministres, de 16 d'octubre de 2015, amb data 21 de gener de 2016, el sol·licitant va acreditar per mitjà de còpia d'escriptura pública de compravenda, l'adquisició a favor de Red Eléctrica de España, SAU, de la finca situada en el polígon 34, parcel·la 245, del terme municipal d'Alzira, corresponent a la finca 4 del projecte afectada per la instal·lació objecte de modificació.

El procediment administratiu corresponent a aquestes sol·licituds es va tramitar amb l'expedient de referència ATLINE/2011/405/46, incoat a aquest efecte pel llavors Servei Territorial d'Energia de València.



Consten com a antecedents de la línia objecte de modificació, les autoritzacions següents:

Resolució de 15 de febrer de 2008, de la Direcció General d'Energia, per la qual s'atorga autorització administrativa a Iberdrola Distribución Eléctrica, SAU, per a la construcció de la línia elèctrica a 132 kV, doble circuit, entre la ST Alzira i la ST Benicull, s'aprova el projecte d'execució i es declara en concret la seua utilitat pública, en els termes municipals d'Alzira, Algemesí, Polinyà de Xúquer i Benicull de Xúquer. Expedient número ATLINE/2006/301/46.

Resolució de 3 de juny de 2008, de la Direcció General d'Energia, per la qual s'aprova la modificació del projecte d'execució a Iberdrola Distribución Eléctrica, SAU, de la línia elèctrica a 132 kV, doble circuit, entre la ST Alzira i la ST Benicull, en els termes municipals de Polinyà de Xúquer i Benicull de Xúquer, província de València. Expedient número ATLINE/2006/301/46.

Resolució de 16 de desembre de 2010, de la Direcció General d'Energia, per la qual s'atorga autorització administrativa a Red Eléctrica de España, SAU, i s'aprova el projecte d'execució per a la repotenciació de la línia elèctrica de transport d'alta tensió aerosubterrània a 220 kV, doble circuit, de la línia elèctrica aèria a 132 kV, doble circuit, ST Alzira-ST Benicull, en els termes municipals d'Alzira, Algemesí, Polinyà de Xúquer i Benicull de Xúquer. Expedient número ATLINE/2009/807/46.

Després de la modificació de l'esmentada línia, el nou punt de connexió de la línia repotenciada, serà la nova ST Bernat 220 kV, ubicada en terrenys contigus a l'actual parc de 220 kV de la ST Alzira, ambdós de titularitat de Red Eléctrica de España, SA Unipersonal, i passa a alimentar-se la ST Alzira, a través d'una interconnexió aèria entre ambdues subestacions. La modificació de la línia sol·licitada, es durà a terme dins dels terrenys de les esmentades subestacions.

La nova ST Bernat 220 kV, disposa d'autorització administrativa, aprovació de projecte i declaració d'utilitat pública, atorgada mitjançant una Resolució de 12 d'abril de 2011, de la Direcció General d'Energia. En l'esmentada resolució, es va procedir a autoritzar, a més, la renovació de la ST Alzira de 220 kV existent, i la doble interconnexió aèria entre les dues subestacions.

En virtut de la seua condició de transportista únic, derivades de l'article 34 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del sector elèctric, així com de l'habilitació expressa per a realitzar, en tot cas, l'activitat de transport d'energia elèctrica continguda en l'article 4.2 de l'esmentat Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, és procedent considerar que Red Eléctrica de España, SA Unipersonal disposa de les capacitats exigibles per a promoure el present projecte.

La sol·licitud d'autorització administrativa de construcció de la instal·lació i de reconeixement, en concret, de la seua utilitat pública, ha sigut objecte d'informació pública als efectes previstos en l'article 9 de l'esmentat Decret 88/2005, de 29 d'abril i en l'article 144 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, respectivament, durant el termini de 20 dies en:

– Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, del 27 de març de 2012 (DOGV 6742),

– Butlletí Oficial de la Província de València, del 10 d'abril de 2012 (BOPV 85), i

– Diari de premsa El País, edició Comunitat Valenciana, de 12 d'abril de 2012.

Amb la mateixa finalitat i termini, el Servei Territorial d'Energia de València va remetre a l'Ajuntament d'Alzira, per a la seua exposició en el tauler d'anuncis, la sol·licitud de reconeixement, en concret, d'utilitat pública de la instal·lació, junt amb la relació concreta i individualitzada dels béns i drets afectats pel procediment d'expropiació forçosa del ple domini o per a la imposició de servitud de pas d'energia elèctrica, i els requereix que, una vegada finalitzat el període de publicitat, li remeteren diligència acreditativa de l'exposició, la qual consta en l'expedient.



D'acord amb la documentació que hi ha en l'expedient no s'han presentat al·legacions.

Conforme al procediment reglamentàriament establit, a fi que en el termini de 20 dies presentaren la seua conformitat o oposició a l'autorització sol·licitada i emeteren, si procedia, els oportuns condicionats tècnics al projecte tècnic de la instal·lació, se'n va remetre separata, referida a la corresponent part de la instal·lació, a les següents administracions, organismes i empreses de servei públic o d'interés general, els béns o drets de les quals a càrrec seu, puguen ser afectats per aquesta, amb el resultat que, en síntesi, es detalla:

– Confederació Hidrogràfica del Xúquer, del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient. Després de la reiteració d'informe, Confederació Hidrogràfica del Xúquer en data 24 d'abril de 2012, emet resolució per la qual s'indica que la séquia afectada per l'encreuament de la instal·lació, no és llit públic, per la qual cosa no es requereix disposar d'autorització administrativa per part d'aquest organisme de conca, i dóna per acabada la tramitació del seu expedient.

– Iberdrola Distribución Eléctrica, SAU, va manifestar la seua conformitat als condicionats tècnics, per mitjà d'un escrit de data 14 de març de 2012. El referit escrit es va traslladar al sol·licitant, que hi manifesta la seua conformitat.

– No figura en l'expedient l'informe sol·licitat a l'Ajuntament d'Alzira, a pesar de la reiteració efectuada pel Servei Territorial.

D'acord amb el que preveu l'article 75.1 de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, per mitjà d'escrits de data 29 d'abril de 2010, en el si del procediment d'autorització administrativa regulat pel Decret 88/2005, de 29 d'abril, el Servei Territorial d'Energia de València va sol·licitar a l'Ajuntament d'Alzira, informe a fi de demanar les al·legacions que foren procedents sobre l'adaptació de la instal·lació elèctrica objecte del present procediment al planejament urbanístic que siga aplicable. En l'expedient no consta l'emissió d'informe en relació al dit planejament urbanístic.



– Consta en l'expedient còpia de la Resolució, de 8 d'abril de 2011, de la Direcció General de Gestió del Medi Natural, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, en què es determina que la modificació del projecte de repotenciació a 220 kV de la Línia 132 kV ST Alzira – ST Benicull, en el tram d'entrada a la nova ST Bernat, a Alzira (València), no té efectes significatius sobre el medi ambient, per la qual cosa no requereix l'avaluació d'impacte ambiental prèvia, sense perjudici de les autoritzacions que pertoque obtindre en altres organismes, de conformitat amb la normativa sectorial que siga aplicable, i s'hauran d'aplicar les mesures protectores i correctores previstes per a l'execució de la ST Bernat, establides en la Resolució de 13 de desembre de 2010, de declaració d'impacte ambiental, de la dita direcció general.

– Als efectes previstos en l'article 36.3 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del sector elèctric l'article114 del Reial decret 1955/2000, i de conformitat amb el Decret 88/2005, de 29 d'abril, la llavors Direcció General d'Energia va sol·licitar el 12 de març de 2012, a la Direcció General de Política Energètica i Mines, informe en què es consignaran les possibles afeccions de la projectada instal·lació als plans de desenvolupament de la xarxa, a la gestió tècnica del sistema i al règim econòmic d'aquest.

Amb data 19 d'abril de 2012 la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme, va emetre escrit en què deixa en suspensió l'emissió de l'informe sol·licitat, en aplicació de l'article 10.3 del Reial Decret llei 13/2012, de 30 de març, pel qual es transposen directives en matèria de mercats interiors d'electricitat i gas i en matèria de comunicacions electròniques, i pel qual s'adopten mesures per a la correcció de les desviacions per desajustos entre els costos i ingressos dels sectors elèctric i gasista, en virtut del qual, l'esmentada direcció no podria emetre l'informe a què fa referència l'article 36.3 de l'esmentada llei, en sentit favorable fins a l'aprovació per part del Consell de Ministres de la nova planificació de la xarxa de transport d'energia elèctrica.

Mitjançant un Acord del Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2015, es va aprovar el document de «Planificació energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020», publicat per Ordre IET/2209/2015, de 21 d'octubre, i l'actuació objecte de la present autorització està prevista en aquesta.

Com a conseqüència d'allò que s'ha indicat en el punt anterior, i després de la corresponent sol·licitud per part d'aquesta direcció, amb data 26 de gener de 2016, la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme va emetre un informe favorable, als efectes previstos en l'article 36.3 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del sector elèctric, en l'article 35.2 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre i en l'article 114 del Reial decret 1955/2000, respecte a la instal·lació objecte de la present autorització.

Des del punt de vista energètic, de la seguretat del subministrament i de la qualitat del servei, la necessitat de la repotenciació de la instal·lació va quedar degudament motivada en la part expositiva de la Resolució de 16 de desembre de 2010 d'aquest centre directiu, per la qual es va autoritzar el pas de 132 kV a 220 kV de l'esmentada línia, per tractar-se d'una actuació aprovada per Acord del Consell de Ministres, de 30 de maig de 2008, i arreplegada en el document «Planificació dels sectors d'electricitat i gas 2008-2016. Desenvolupament de les xarxes de transport. Maig 2008».

Quant a la necessitat de la modificació puntual objecte del present procediment té la seua justificació en la impossibilitat de la renovació planificada de la subestació ST Alzira 220 kV, i resultar necessària la nova subestació Bernat 220 kV, que arreplegarà les instal·lacions de la xarxa de transport existents i futures de la ST Alzira, mentre que la demanda actual seguirà connectada a la subestació existent, ST Alzira, la connexió de la qual amb la nova subestació es realitzarà a través de dos enllaços de 220 kV, tal com arreplega l'Ordre ITC/2906/2010, de 8 de novembre, per la qual s'aprova el programa anual d'instal·lacions i actuacions de caràcter excepcional de les xarxes de transport d'energia elèctrica i gas natural.

D'altra banda, ha d'entendre's que la instal·lació no generarà incidències negatives en el Sistema, i s'haurà de remetre al pronunciament favorable de l'informe de 26 de gener de 2016, de la Direcció General de Política Energètica i Mines, en què, entre altres aspectes, s'avaluen les possibles afeccions de la instal·lació als plans de desenvolupament de la xarxa i a la gestió tècnica del sistema.

Consta en l'expedient informe favorable del Servei Territorial d'Indústria i Energia de València, òrgan encarregat de la instrucció de l'expedient ATLINE/2011/405/46, i proposta de resolució de la Subdirecció General d'Energia i Mines adscrita a aquest centre directiu.





Fonaments de dret

La instrucció i resolució del present procediment administratiu correspon a la Generalitat, per estar la instal·lació elèctrica objecte del procediment radicada íntegrament en territori de la Comunitat Valenciana, i no estar enquadrada en les previstes en l'article 3.2.a de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del sector elèctric, que són competència de l'Administració general de l'Estat.

D'acord amb la modificació operada en l'article 3 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del sector elèctric, per la Llei 17/2007, de 4 de juliol, per la qual es modifica la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del sector elèctric, per a adaptar-la al que disposa la Directiva 2003/54/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de juny de 2003, sobre normes comunes per al mercat interior de l'electricitat, des del 6 de juliol de 2007, les instal·lacions de transport secundari que no excedisquen de l'àmbit territorial de les comunitats autònomes amb competències en la matèria, seran autoritzades per aquestes, tot això sense perjudici del règim transitori per als procediments iniciats abans d'aquesta data.



D'acord amb el que disposa l'article 4.1.a i el punt 2 de la disposició addicional primera del Decret 88/2005, de 29 d'abril, regulador dels procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat, concordat amb l'article 14 del Decret 157/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, correspon a la Direcció General d'Indústria i Energia d'aquest departament la resolució del present procediment.



D'acord amb els incisos a i c de la disposició transitòria tercera de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els procediments iniciats abans de l'entrada en vigor de la llei no els serà aplicable aquesta i es regiran per la normativa anterior, mentre que els actes dictats després de la seua entrada en vigor, quant al règim de recursos, es regiran per les disposicions d'aquella.

En virtut de la disposició transitòria segona de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, en relació amb els expedients d'instal·lacions elèctriques en tramitació, els procediments d'autorització d'instal·lacions elèctriques iniciats abans de l'entrada en vigor de la present llei es tramitaran fins a la seua resolució d'acord amb la legislació anterior. Així mateix, els esmentats procediments continuaran sent tramitats fins a la seua resolució per l'Administració o organisme regulador que siga competent d'acord amb la legislació anterior, a què correspondrà igualment la resolució dels recursos que, si és el cas, puguen interposar-se.

D'acord amb l'article 35.1 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, la instal·lació elèctrica objecte de sol·licitud constitueix part de la xarxa de transport secundari.

D'acord amb el que disposa l'article 36.2 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del sector elèctric, l'article 121 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica i l'article 8 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, sense perjudici de l'exempció que preveu aquest últim per a les empreses que exercisquen l'activitat de transport, els sol·licitants d'autoritzacions d'instal·lacions de transport d'energia elèctrica han d'acreditar la seua capacitat legal, tècnica i economicofinancera exigible per a la realització de cada un dels projectes que presenten.



D'acord amb l'article 36.1 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, i l'article 7.1.a del Decret 88/2005, de 29 d'abril, la modificació d'instal·lacions elèctriques pertanyents a la xarxa de transport requereix autorització administrativa prèvia, excepte quan la modificació tinga la consideració de «no important» segons el que preveu l'article 13 de l'esmentat Decret 88/2005, de 29 d'abril.

D'acord amb l'article 7.1.b del Decret 88/2005, de 29 d'abril, el projecte d'execució de la modificació d'instal·lacions de la xarxa de transport necessita aprovació administrativa, excepte quan la modificació tinga la consideració de «no important» segons el que preveu el segon paràgraf de l'article 13 del mencionat Decret 88/2005, de 29 d'abril.

D'acord amb l'article 52 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, les instal·lacions de transport d'energia elèctrica es declaren, amb caràcter general d'utilitat pública, als efectes d'expropiació forçosa dels béns i drets necessaris per al seu establiment i de la imposició i exercici de la servitud de pas. Conforme a l'article 53.1 de l'esmentada norma legal, les empreses interessades poden sol·licitar el reconeixement, en concret, de la utilitat pública de les seues instal·lacions, per a això hauran d'incloure una relació concreta i individualitzada dels béns o drets que consideren de necessària expropiació.

D'acord amb l'article 36.3 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, l'article 114 del Reial decret 1955/ 2000, d'1 de desembre, i l'article 9.6 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, la present instal·lació requereix la sol·licitud d'informe previ a l'Administració general de l'Estat (actualment a la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme), en què aquesta consignarà les possibles afeccions de la projectada instal·lació als plans de desenvolupament de la xarxa, a la gestió tècnica del sistema i al règim econòmic regulats en l'esmentada llei. El dit informe haurà de tindre's en compte en l'atorgament de l'autorització.

D'acord amb l'article 3.2.a, concordat amb l'incís k del Grup 9 de l'annex II del Reial decret legislatiu 1/2008, d'11 de gener, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'avaluació d'impacte ambiental de projectes, qualsevol canvi o ampliació dels projectes que figuren en els annexos I i II, ja autoritzats, executats o en procés d'execució o extensió no arreplegats en l'annex I, només hauran de sotmetre's a l'avaluació prevista en aqueixa llei, quan així ho decidisca l'òrgan ambiental en cada cas, atenent la producció de les incidències que s'arrepleguen en mencionat incís k.

D'acord amb l'article 15 del Reial decret legislatiu 1/2008, d'11 de gener, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'avaluació d'impacte ambiental de projectes, l'òrgan substantiu en resoldre l'autorització o aprovació del projecte arreplegarà, quan siga necessari, una descripció de les principals mesures per a evitar, reduir o eliminar els efectes adversos en relació amb l'avaluació ambiental realitzada.

D'acord amb l'article 3 del Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual aprova el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals a observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o en els seus voltants, tots els projectes d'obra l'àmbit d'actuació dels quals siga coincident totalment o parcialment amb terrenys forestals, amb els contigus o amb una proximitat menor a 500 metres d'aquells, hauran d'arreplegar dins dels seus plecs de condicions tècniques el plec general «de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals que s'han d'observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o en els seus voltants» aprovat en l'annex de l'esmentada disposició.



Per ser el present procediment referent a l'autorització administrativa d'una línia de transport de 220 kV, declarada en concret d'utilitat pública, d'acord amb l'article 73 de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, és aplicable el capítol XX «De les infraestructures del sector energètic» de la dita norma legal.

De conformitat amb l'incís a de l'article 3 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, la instal·lació està classificada dins del grup primer.

Per a les sol·licituds d'autorització administrativa i aprovació del projecte d'execució és aplicable el capítol II del Decret 88/2005, de 29 d'abril, per estar classificada la instal·lació elèctrica objecte del present procediment dins del grup primer.

D'acord amb l'apartat 2.A de l'article5 del Decret 88/2005, de 29 de novembre, en la sol·licitud d'autorització administrativa ha de justificar-se la necessitat de la instal·lació i que aquesta no genera incidències negatives en el Sistema.

D'acord amb el que estableix l'article 130.1 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, els projectes d'execució d'instal·lacions elèctriques sotmesos a aprovació hauran d'elaborar-se d'acord amb els reglaments tècnics en la matèria, en aquest cas, en concret el Reial decret 223/2008, de 15 de febrer, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en línies elèctriques d'alta tensió i les seues instruccions tècniques complementàries ITC-LAT 01 a 09, i en especial, en les seues instruccions tècniques complementàries ITC-LAT 06 «Línies subterrànies amb cables aïllats» i ITC-LAT 07 «Línies aèries amb conductors nus».

Per a la sol·licitud de declaració d'utilitat pública, en concret, de la instal·lació a executar s'apliquen el procediment i les disposicions contingudes en el capítol V del títol VII del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre,segons preveu la disposició addicional primera del Decret 88/2005, de 29 d'abril.

En virtut del que disposa l'article 56 de la Llei 54/1997, i en allò que siga aplicable de l'article 162.3 del Reial decret 1955/2000, la servitud de pas subterrani comprén l'ocupació del subsòl pels cables conductors, a la profunditat i amb les altres característiques que assenyale la legislació urbanística aplicable. La servitud de pas comprendrà igualment el dret de pas o accés i l'ocupació temporal de terrenys o altres béns necessaris per a construcció, vigilància, conservació i reparació de les corresponents instal·lacions. Per a les línies subterrànies es prohibeix la plantació d'arbres i construcció d'edificis i instal·lacions industrials en la franja definida per la rasa on van allotjats els conductors, incrementada en les distàncies mínimes de seguretat reglamentàries.



Les referències al Reial decret legislatiu 1/2008, d'11 de gener, s'entenen sense perjudici del que disposa la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en particular d'allò que s'ha previst en la disposició transitòria primera i la disposició final onze.

En consideració de l'anterior, complits els requisits i els procediments legals i reglamentaris establits en la legislació vigent aplicables, resolc:



Primer

Atorgar autorització administrativa prèvia per a la modificació de la repotenciació (de 132 kV a 220 kV) de la línia elèctrica d'alta tensió aerosubterrània, doble circuit, ST Alzira – ST Benicull, amb connexió amb la nova ST Bernat, en el terme municipal d'Alzira, província de València, que es detalla a continuació:

Desmuntatge del tram actual de la línia aèria de 132 kV repotenciada a 220 kV Alzira – Benicull i doble circuit, comprés entre el pòrtic de la ST Alzira i el suport núm. 1, amb una longitud afectada de 37,99 m i conductor tipus LA-380 (GULL) amb dos conductors per fase (dúplex).



Construcció d'una línia subterrània (cable) de doble circuit a 220 kV, amb origen en el suport núm. 1 PAS (existent) de la línia ST Alzira – ST Benicull, amb una longitud de 265 m, fent entrada – eixida en la nova ST Bernat.

D'acord amb la documentació presentada, les característiques administratives i tècniques de la modificació autoritzada són:



RECORREGUT SUBTERRANI

Longitud en subterrani (m) 265

Inici subterrani Suport núm. 1 (PAS) – Terminals exteriors.

Final subterrani Posició intempèrie ST Bernat – Terminals exteriors.

Nre. de circuits 2

Nre. de conductors per fase 1 (simplex)

Tensió nominal, UO/U (kV eficaç) 220

Tensió màxima suportada, Um (kV) 245

Potència màxima de transport (MVA x circuit) 490

Tipus de conductor de fase XLPE 127/220 1x2000 mm² Cu

Material conductor de fase Coure

Secció total conductor de fase (mm²) 2000

Aïllament XLPE

Grossària aïllament (mm) <22

Tipus de pantalla Fils de coure

Secció de la pantalla (mm²) 250

Material de la coberta exterior: PEHD

Grossària de la coberta exterior (mm) >4

Intensitat màxima admissible de curtcircuit en el conductor Iad (ca) 404,7

Temps de curtcircuit t(s) 0,5

Intensitat màxima admissible de curtcircuit en la pantalla Iad (ca) 50

Nombre de trams subterranis 1

Nre. d'entroncaments No n'hi ha

Sistema de posada a terra de pantalles Single Point (SP)

Tipus de terminals exteriors Botelles terminals unipolars de tipus exterior.

Disposició de conductors Portell.

Tipus de canalització Entubada davall prisma de formigó

Nre. de tubs cable de potència 6

Diàmetre exterior tub corrugat per a cable de potència (mm) 250

Nre. cables de fibra òptica per a comunicacions 2

Nre. de fibres cable fibra òptica 24 i 48

Nre. tubs comunicacions 2 (tipus quadritub)

Diàmetre quadritub (mm) (4x) 40





Una vegada executada la modificació, la línia ST Bernat – ST Benicull, de doble circuit, tindrà una longitud total de 7.633,40 m, 7.145,40 m corresponen al tram aeri i 488 m a dos trams subterranis (223 m de tram subterrani d'entrada a la ST Benicull i 265 m de tram subterrani d'entrada a la ST Bernat).

El pressupost total del projecte de la instal·lació objecte de la present autorització és de nou-cents setanta-un mil cinc-cents seixanta-quatre euros amb cinquanta-huit cèntims d'euro (971.564,58 euros).



De conformitat amb el primer paràgraf de l'article 36.3 de Llei 54/1997, de 27 de novembre, del sector elèctric, i l'article 6.4 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, del Consell de la Generalitat pel qual s'estableixen els procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat, aquesta autorització s'atorga, sense perjudici de les concessions, autoritzacions, llicències i permisos, tant públiques com privades, que siguen necessàries obtindre per part de Red Eléctrica de España, SA Unipersonal, d'acord amb altres disposicions que resulten aplicables, i en especial les relatives a l'ordenació del territori i al medi ambient.



D'acord amb el que preveu l'últim paràgraf de l'article 36.3 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del sector elèctric, la present autorització s'atorga tenint en compte el que disposa l'informe, de 26 de gener de 2016, de la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme.

Amb independència de les característiques tècniques de la instal·lació la modificació de la qual s'autoritza per la present, detallades en la taula anterior, i de les modificacions que eventualment puguen ser certificades per la persona directora facultativa de l'obra a la seua finalització, i arreplegades en l'autorització d'explotació del Servei Territorial d'Indústria i Energia de València, es fa constar als efectes retributius que puguen correspondre, que les longituds dels dos circuits de la línia ST Bernat – ST Benicull, previstes en la «Planificació energètica. Pla de desenvolupament de les xarxes de transport d'energia elèctrica 2015-2020», aprovada pel Consell de Ministres, són per a ambdós de 9 km, 0,3 km són de cable, mentre que les longituds dels dos circuits mencionats, després de la present modificació autoritzada, són de 7,633 km, 0,488 km és de cable. La capacitat de transport de cada un dels dos circuits prevista en l'esmentada Planificació és de 462 MVA, tant a l'hivern com a l'estiu, la potència màxima de transport projectada, i autoritzada per la present, és de 490 MVA (corresponent a 509 MVA de potència nominal per a la rasa tipus de REE, amb una profunditat de 1,6m).

D'acord amb el que disposa la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, el projecte de construcció de la instal·lació objecte de la present autorització té les prevalences previstes en els articles 74.2 i 75.2 sobre qualsevol instrument de planificació i ordenació territorial o planificació urbanística. Així mateix, de conformitat amb l'article 75.3 de l'esmentada llei, en la redacció donada per l'article 72 de la Llei 16/2008, de 22 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, les obres relacionades amb la instal·lació objecte de la present autorització no estaran sotmeses a llicència urbanística o a qualsevol altre acte de control preventiu municipal, tot això sense perjudici d'aquelles altres llicències o autoritzacions que hagen d'exigir-se de conformitat amb la legislació mediambiental o d'activitats qualificades.

D'acord amb el que disposa el punt segon de la Resolució de 8 d'abril de 2011, de la Direcció General de Gestió del Medi Natural, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per a l'execució de la modificació sol·licitada, s'aplicaran les mesures protectores i correctores previstes per a l'execució de la ST Bernat, establides en la Resolució de 13 de desembre de 2010, de declaració d'impacte ambiental, i que es transcriuen:

1. Durant les obres, s'adoptaran les següents mesures respecte al patrimoni cultural:

a) Es realitzarà un seguiment arqueològic exhaustiu dels treballs de desbrossament i moviments de terra en tot l'àmbit d'afecció del projecte.

b) Qualsevol troballa d'índole arqueològica serà comunicat immediatament a l'administració competent.

2. S'assegurarà la funcionalitat de la séquia que travessa les parcel·les en què es desenvoluparà el projecte, desviant-la.

3. Es restauraran a les seues condicions inicials, les àrees que s'hagen vist alterades per les obres.

4. Es procedirà a la correcta gestió dels residus generats. En aquest sentit queda totalment prohibida la crema de matèria vegetal (tant vegetació ruderal, com a tarongers o altres cultius eliminats).

5. S'adoptaran els aspectes regulats en el Reial decret 795/2010, de 16 de juny, en relació a l'ús de gasos fluorats.

6. Les accions incloses en el Programa de vigilància ambiental hauran de documentar-se, a fi d'acreditar l'adopció i execució de les mesures preventives i correctores proposades i la comprovació de la seua eficàcia.

7. Qualsevol modificació o ampliació del projecte presentat, així com si es detecta algun impacte ambiental no previst en l'estudi d'impacte ambiental, hauran de ser comunicats a l'òrgan ambiental competent que establirà, si és procedent, l'aplicació de noves mesures correctores.

El titular de la present autorització tindrà els drets, deures i obligacions arreplegats en el títol VI de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric i el seu desplegament reglamentari. En tot cas, Red Eléctrica de España, SA Unipersonal, haurà d'observar els preceptes, mesures i condicions que s'establisquen en la legislació aplicable en cada moment a l'activitat de transport d'energia elèctrica.

L'incompliment de les condicions i requisits establits en la present autorització o la variació substancial dels pressupostos que han determinat el seu atorgament podran donar lloc a la seua revocació.



Segon

Aprovar el projecte tècnic d'execució de data juny de 2011, firmat per persona tècnica competent i acompanyat de la declaració responsable de data 13 d'octubre de 2011, subscrita per la persona tècnica competent projectista, presentat per a la construcció de la instal·lació corresponent descrita en el punt primer d'aquesta resolució, habilitant a Red Eléctrica de España, SA Unipersonal, a la construcció de la instal·lació interessada, d'acord amb les condicions següents:



1. La instal·lació elèctrica haurà d'executar-se segons el projecte i els condicionats tècnics establits per les administracions, organismes i empreses de servei públic o d'interés general afectats per la present instal·lació i que han sigut acceptats pel seu titular. En cas que calga introduir modificacions respecte de la documentació presentada i aprovada, el titular de la present resolució haurà de sol·licitar prèviament a aquesta direcció general l'aprovació corresponent.



2. La instal·lació a executar complirà, en tot cas, el que estableix el Reial decret 223/2008, de 15 de febrer, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en línies elèctriques d'alta tensió i les seues instruccions tècniques complementàries ITC-LAT 01 a 09, i en especial, en les seues instruccions tècniques complementàries ITC-LAT 06 «Línies subterrànies amb cables aïllats» i ITC-LAT 07 «Línies aèries amb conductors nus».

3. El termini d'execució de la instal·lació serà de sis (6) mesos des de l'endemà de la notificació. No obstant això, abans de la seua finalització, podrà sol·licitar-se una ampliació concreta del termini per mitjà de sol·licitud motivada davant d'aquest òrgan directiu, i adjuntar-hi per a això la documentació justificativa de la demora i del cronograma de treballs previstos per al nou termini sol·licitat.

4. Als efectes previstos en l'article 18.2 del Reial decret legislatiu 1/2008, d'11 de gener, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'avaluació d'impacte ambiental de projectes, Red Eléctrica de España, SA Unipersonal comunicarà al Servei Territorial d'Indústria i Energia de València el començament de les obres, el qual, al seu torn, ho comunicarà a l'òrgan ambiental en nom d'aquesta direcció general com a òrgan substantiu.

5. Així mateix, el titular de la present resolució estarà obligat a comunicar per escrit amb l'adequada diligència les incidències dignes de menció que es produïsquen durant l'execució, tant a aquesta direcció general com al Servei Territorial d'Indústria i Energia de València.



6. El titular de la present resolució estarà obligat a complir els deures i obligacions derivats de la legislació de prevenció de riscos laborals vigent durant la construcció.

7. El titular de la present resolució estarà obligat a observar els deures i obligacions derivats de la legislació de prevenció d'incendis forestals en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o en els seus voltants.

8. Sense perjudici del que preveu l'article 12.4 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, personal tècnic en la matèria adscrit a aquesta direcció general o del Servei Territorial d'Indústria i Energia podran realitzar les comprovacions i les proves que consideren necessàries durant les obres i quan finalitzen aquestes en relació amb l'adequació d'aquesta a la documentació tècnica presentada i al compliment de la legislació vigent i de les condicions d'aquesta resolució.

9. Finalitzades les obres de construcció de la instal·lació, Red Eléctrica de España, SA Unipersonal, en el termini màxim de 10 dies hàbils ho comunicarà al Servei Territorial d'Indústria i Energia de València als efectes de l'article 18.2 del Reial decret legislatiu 1/2008, d'11 de gener, i de la sol·licitud de l'autorització d'explotació prevista en l'article 12 del Decret 88/2005, de 29 d'abril. Amb la dita comunicació s'acompanyarà un certificat de direcció i final d'obra, subscrit per persona facultativa competent, que acreditarà que és conforme als reglaments tècnics en la matèria, d'acord amb el que estableix la normativa vigent per als projectes d'instal·lacions elèctriques i igualment respecte a la present autorització administrativa i aprovació de projecte d'execució. Quan el mencionat certificat de direcció i final d'obra no estiga visat pel corresponent col·legi professional, s'acompanyarà de l'oportuna declaració responsable d'acord amb allò que s'ha indicat en la Resolució de 22 d'octubre de 2010, de la Direcció General d'Energia, publicada en el DOGV número 6389, de data 3 de novembre de 2010.



10. Una vegada atorgada l'autorització d'explotació de la instal·lació interessada en el present procediment, en el termini màxim de 10 dies, el Servei Territorial d'Indústria i Energia de València ho comunicarà a aquesta direcció general, així com a l'òrgan ambiental als efectes de l'article 18.2 del Reial decret legislatiu 1/2008, d'11 de gener, en nom d'aquesta direcció general com a òrgan substantiu.

11. Aquesta direcció general, amb el tràmit previ del procediment oportú, deixarà sense efecte aquesta aprovació en qualsevol moment en què observe l'incompliment o inobservança de les condicions imposades en ella.



Tercer

Declarar, en concret, la utilitat pública per a l'establiment de la línia elèctrica autoritzada en el punt primer de la present resolució, que es concreta amb l'afecció a les finques particulars incloses en la relació de l'annex I de la present resolució, amb l'abast i els efectes previstos en el títol IX de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del sector elèctric i de les seccions 2a i 3a del capítol V del títol VII del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre.

Aquesta declaració porta implícita, en tot cas, la necessitat d'ocupació dels béns o d'adquisició dels drets afectats i implicarà la urgent ocupació als efectes de l'article 52 de la Llei, de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i Red Eléctrica de España, SA Unipersonal, adquireix la condició de beneficiari en l'expedient expropiatori.



Igualment, porta implícita l'autorització per a l'establiment o pas de la instal·lació elèctrica sobre terrenys de domini, ús o servei públic o patrimonials de l'Estat, o de les comunitats autònomes, o d'ús públic, propis o comunals de la província o municipi, obres i serveis d'aquests i zones de servitud pública.

D'acord amb l'incís a de l'article 155 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, queda extingida la servitud de pas de la instal·lació autoritzada i declarada d'utilitat pública en concret per la Resolució de 15 de febrer de 2008, en aquelles finques de les detallades en l'annex de la dita resolució que com a conseqüència de la modificació autoritzada en el present acte administratiu deixen d'estar afectades. Així mateix, el primitiu propietari o els seus drethavents d'aquestes finques, segons preveu l'article 54 i concordants de la Llei d'expropiació forçosa i el seu reglament de desplegament, podran exercir el dret de reversió.





Quart

Ordenar:

La publicació de la present resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el Butlletí Oficial de la Província de València.



La publicació de la present resolució en el Boletín Oficial del Estado, als efectes de notificació de la present resolució, quan els interessats siguen desconeguts, s'ignore el lloc de la notificació o bé, intentada aquesta, no s'haja pogut practicar, tot això d'acord amb el que determina l'article 44 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



La notificació de la present resolució a Red Eléctrica de España, SA Unipersonal, a totes les administracions o organismes públics i empreses del servei públic o serveis d'interés general que han intervingut, o pogut intervindre, en el procediment d'autorització, les que han emés, o van haver d'emetre, condicionat tècnic al projecte d'execució, i les que van informar, o van haver d'informar, durant la tramitació de la declaració, en concret, de la utilitat pública, els titulars de béns i drets afectats, així com els restants interessats en l'expedient, d'acord amb el que preveu l'article 52 de la Llei, de 16 de desembre de 1954, d'expropiació forçosa.

Traslladar la present resolució a la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri d'Energia, Turisme i Agenda Digital, i a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.

Tot això de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 11.3 del Decret 88/2005, de 29 d'abril, del Consell de la Generalitat pel qual s'estableixen els procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat, i l'article 148.2 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.



Contra la present resolució, que no posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se un recurs d'alçada davant de la Secretaria Autonòmica d'Economia Sostenible, Sectors Productius i Comerç d'aquesta conselleria en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableix l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 28 d'agost de 2017.– El director general d'Indústria i Energia: Diego Maciá Anton.

Mapa web