Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 9 de novembre de 2018, del Consell, per a establir ajudes i incentius i un pla extraordinari d'ocupació a causa de l'afecció en els cultius motivada per la tempesta del dia 1 de juliol de 2018 a les comarques de la Ribera Alta i la Ribera Baixa. [2018/10632]

(DOGV núm. 8426 de 19.11.2018) Ref. Base de dades 010400/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural;Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
    Grup temàtic: Acords del Consell, Ajudes
    Matèries: Agricultura i alimentació







L'1 de juliol de 2018 les comarques de la Ribera Alta i la Ribera Baixa de la província de València van patir un episodi tempestuós de pedra que va causar danys considerables als cultius de molts municipis d'ambdues comarques. Encara que la tempesta va tindre una curta durada, es va produir pluja d'intensitat forta, calamarsa gran i ratxes de vent de 90 a 100 km/h localment. La tempesta va afectar sobretot a una àrea aproximada de 300 km² a les comarques esmentades, en la qual es troben en part o íntegrament, els municipis de Tous, Carlet, Benimodo, Massalavés, l'Alcúdia, Guadassuar, Algemesí, Alzira, Alberic, Benimuslem, Carcaixent, Villanueva de Castellón, Alginet, Benicull de Xúquer, Albalat de la Ribera, Polinyà de Xúquer, Riola i Sueca.

Com sol ser freqüent en casos de convecció severa, els efectes no són homogenis dins de l'àrea de trànsit de la cèl·lula tempestuosa, i va haver-hi zones molt afectades per calamarsa i vent i unes altres amb menor afecció, encara que, en general, gran part de la zona es va poder veure afectada per la calamarsa o ratxes fortes de vent.

Arran del fenomen meteorològic descrit, es van produir importants danys en els principals cultius agrícoles de la zona, tant directes com ocasionats per les pèrdues de les collites, com indirectes per la pèrdua dels jornals derivats de la seua recol·lecció i comercialització.



En la Ribera Alta, hi ha tres municipis on està afectada la totalitat de la superfície de cultiu de mandariner: Benimuslem, Massalavés i Tous. I cinc amb la meitat de la superfície o més danyada per la pedra: Alberic, Alzira, Algemesí, Guadassuar i l'Alcúdia. Quant a superfície destaca Alzira amb quasi 800 has, Algemesí amb quasi 600 has, Guadassuar amb 450 has, Alberic amb 170 has i l'Alcúdia amb 115 has. Respecte a la superfície de taronger, coincideixen els danys en els mateixos municipis amb la superfície afectada de mandariner. I quant a hectàrees afectades, destaquen Alzira i Algemesí amb més de 1000 has afectades i Guadassuar amb 600 has. Respecte a la superfície de caqui, els danys en els municipis són coincidents amb els cítrics, però s'incorpora el municipi de Benimodo amb la meitat de la superfície afectada. Quant a hectàrees afectades destaquen l'Alcúdia, Guadassuar i Alzira amb unes 500 o més. Així mateix, consten danys en els cultius dels municipis de Carcaixent, Carlet, Alginet, i Villanueva de Castellón.



En la Ribera Baixa, respecte al mandariner sols dos municipis tenen danys que suposen la meitat de la seua superfície de cultiu: Sueca i Albalat de la Ribera. En referència al cultiu de taronger, també repetim els municipis: Albalat de la Ribera, amb una superfície de quasi 600 has, compta amb la totalitat de la superfície afectada, i Sueca, amb una mica més de la meitat, amb una superfície de quasi 500 has afectades. Del cultiu del caqui, repetim municipis, i s'incorpora amb danys que arriben a un terç de la superfície Benicull de Xúquer.

Una sèrie de corporacions municipals d'aquestes dues comarques i altres organitzacions han sol·licit ajuda a la Generalitat, davant la situació de pèrdues econòmiques tan importants en els cultius de caqui i cítrics i la pèrdua d'ocupació que això ocasionarà.

És de destacar la preocupació mostrada pels ajuntaments, organitzacions agràries, cooperatives i, especialment, els sindicats respecte de les conseqüències d'aquestes circumstàncies sobre l'ocupació de la zona. Com que hi haurà un minvament important en la producció, els magatzems de confecció necessitaran moltíssima menys ma d'obra a emprar en els treballs de recol·lecció de la fruita i condicionament en magatzem per a la seua comercialització. És per això que resulta necessari actuar en dos fronts: d'una banda en la realització de les accions necessàries per a pal·liar els efectes de la calamarsa sobre l'arbrat i la fruita que quedarà en arbre (comercialitzable o no) i els ingressos dels productors i, per un altre, accions que intenten reduir la desocupació que es pot provocar per la pèrdua d'activitat econòmica.

Pel que fa a les primeres accions, aquestes ja es van prendre immediatament després de la tempesta, i van consistir en diferents accions per a recuperar un bon estat vegetatiu dels arbres tant com a reduir els atacs subseqüents de plagues oportunistes, si bé pot ser convenient arbitrar mesures més contundents.

Així mateix, sembla convenient articular una actuació extraordinària en matèria d'ocupació que contribuïsca a disminuir els efectes sobre la renda de les persones que, normalment, s'ocupen durant els períodes de les collites de caqui i cítrics i que, sense poder ocupar-se en les labors de collit o comercialització es vegen abocades a la desocupació.



Per tant es va produir una situació sobtada en la qual si bé no va estar activada cap tipus d'alerta o emergència, sí va produir importants danys de contingut econòmic i especialment en l'estructura productiva de la comarca, com assenyala l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències. En aquest sentit, i atés que l'objecte d'un fons pressupostari de contingència és pal·liar els danys produïts per una situació extraordinària no prevista, i contribuir al fet que es puga tornar a la situació anterior al fenomen com més prompte millor, considerant a més que la conseqüència directa i més immediata ha sigut una pèrdua d'ocupació, s'entén que entra plenament dins de l'àmbit del Fons de Contingència el finançament d'un pla d'ocupació destinat als afectats pel fenomen descrit.

D'acord amb l'anterior, i en virtut del que disposa el Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual determina les conselleries en què s'organitza l'administració de la Generalitat, i l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i a proposta conjunta del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, el Consell, amb la deliberació prèvia, en la reunió de 9 de novembre de 2018,





ACORDA



Primer

Facultar la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural perquè desenvolupe les actuacions necessàries per a la gestió d'ajudes de lluita contra les plagues i malalties dels cultius afectats per l'episodi d'1 de juliol de 2018, en les comarques de la Ribera Alta i la Ribera Baixa.



Segon

Facultar a la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball perquè, a través del Servei Valencià d'Ocupació i Formació, desenvolupe un pla d'ocupació extraordinària destinat als treballadors i treballadores del sector agroalimentari afectats per la pèrdua d'ocupació derivada dels efectes de l'episodi descrit en l'apartat primer.





Tercer

Les mesures es finançaran amb càrrec al Fons de Contingència de la Generalitat d'acord amb els 'informes de data 22 d'octubre de 2018 de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca i de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, en relació amb el fenomen tempestuós ocorregut el passat 1 de juliol, que haurà de ser consignat en els respectius pressupostos de les conselleries en el termini de dos mesos.



Quart

Aquest acord, que no té efectes econòmics concrets, ja que aquests seran acordats després de la realització de les actuacions que s'indiquen en aquest acord, produirà efectes des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 9 de novembre de 2018



La consellera secretària,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web