Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 23 de novembre de 2018, del Consell, pel qual es declara l'ocupació urgent dels béns i drets subjectes a l'execució del projecte modificat, promogut per l'EMSHI, núm. 1 de la Presa (Manises) a la xarxa metropolitana d'aigua en alta, tram I, fase 2 (PI 02/2012 TI ampliació). [2018/11301]

(DOGV núm. 8438 de 05.12.2018) Ref. Base de dades 011026/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Presidència de la Generalitat
    Grup temàtic: 000



Antecedents de fet



Primer. Mitjançant acord de la Junta de Govern de l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics, de data 15 de setembre de 2016, es va aprovar el projecte modificat núm. 1 per a l'ampliació de l'expropiació de les obres de la nova adducció des de l'estació de tractament d'aigua potable (ETAP) de la Presa (Manises) a la xarxa metropolitana d'aigua en alta, tram I, fase 2 (PI 02/2012 TI ampliació expr.).



Segon. S'ha formalitzat l'acta de replanteig del projecte, on consta la viabilitat del projecte en els terrenys a expropiar.

Tercer. La relació concreta i individualitzada de béns i drets objecte d'expropiació es va aprovar inicialment mitjançant l'acord de la Junta de Govern de l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics, de data 15 de setembre de 2016, i va ser sotmesa a informació pública durant el termini reglamentari a través d'anunci publicat en el Butlletí Oficial de la Província de València, núm. 126, de 3 de juliol de 2017 i en el diari Las Provincias, de 4 de juliol de 2017, i es va exposar, a més, al tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Manises. Es va dur a terme la notificació individualitza a totes les persones interessades, en compliment del que estableixen els articles 18 a 21 de la Llei d'expropiació forçosa, 17 i 18 del seu Reglament i 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Al llarg del tràmit d'exposició pública s'han presentat al·legacions per part de dos persones interessades, segons consta en la certificació de la secretaria de la corporació, les quals van ser resoltes per acord de la Junta de Govern de l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics, de data 2 de novembre de 2017.

Quart. Mitjançant acord de la Junta de Govern de l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics, de data 2 de novembre de 2017, es va resoldre l'aprovació definitiva de la relació de béns i drets afectats per l'expropiació forçosa per a l'execució del projecte d'obres esmentat, amb les rectificacions realitzades, respectivament, per la Resolució del president de l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics, núm. 422/18, de 27 de juliol de 2018 i l'Acord de ratificació de la Junta de Govern, de 20 de setembre de 2018, sobre aclariment de la titularitat de la finca amb número 241 i la titularitat de les finques número 14 i 15.



Cinqué. La sol·licitud d'ocupació urgent de béns i drets afectats per l'expropiació es va formular en els acords de la Junta de Govern de l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics de dates 15 de setembre de 2016 i 2 de novembre de 2017, i es fonamenta en les raons d'interés públic assenyalades en l'informe de supervisió del projecte d'expropiació, de 6 de setembre de 2016, del cap de Servei d'Abastiment de l'EMSHI, que es reprodueixen a continuació:



«Al començar-se les obres de l'esmentat projecte, es va detectar que en els llocs previstos per a la traça del nou aqüeducte existia un altre aqüeducte anterior.

Açò va ser així perquè els plans existents de l'antic aqüeducte eren erronis.

La dita dificultat ve ampliada per l'existència d'una línia aèria d'alta tensió, que queda afectada el desviar la traça.

També hi ha diverses veredes i camins a respectar, inclús durant l'execució de l'obra, això obliga al canvi d'ubicació d'alguna arqueta, així com a l'execució d'una altra no prevista en projecte.

Per a tot això fa falta una ampliació d'expropiacions (...)».

Així mateix, el 6 de setembre de 2016, el cap del Servei d'Abastiment de l'EMSHI va emetre un informe, relatiu a les raons que justifiquen la urgència en la present expropiació, que indica el següent:

«L'Àrea Metropolitana de València, s'abasteix de dos plantes, quedant la meitat sud-est abastida per un únic aqüeducte procedent de l'ETAP El Realón, que ja va de manera natural just de capacitat.

La resta de la zona, queda abastit per les quatre adduccions que venen de l'ETAP la Presa. De les quatre, dos estan en pèssim estat, amb avaries molt freqüents i en un estat notable de precarietat.

Una altra està constituïda per un material de no molt adequat comportament, que no resisteix cap sobre-esforç. Quan s'ha necessitat sobrecarregar-ho encara que siga lleugerament, s'han produït rebentades d'important perillositat per a la seguretat de les persones i béns afectes a serveis públics essencials. Deixant el subministrament a poblacions en greu precarietat, mentres s'ha procedit a la reparació.

Aquest conducte, està sent substituït per un altre, per fases, a mesura que es poden buscar buits temporals operatius sense comprometre el subministrament.

El quart i últim, està en un raonable estat de servei, a pesar d'haver superat la seua vida prevista. Però la seua capacitat és limitada i en aquest moment, ja està sent utilitzat en condicions límit.

En resum, qualsevol fallada en qualsevol adducció, compromet seriosament l'abastiment d'aigua potable a una població d'unes 500.000 persones, amb els consegüents perills i riscos d'un desabastiment d'aigua potable per a la salut de les persones, a causa de l'escassetat d'aigua i talls de subministrament per l'estat deficitari i contínues avaries de les actuals instal·lacions.

Aquest és el motiu pel qual es planteja l'execució ex novo de la nova adducció objecte de l'esmentat projecte.

Atesa la precarietat de l'abastiment i el greu risc sanitari per a la població de l'àrea metropolitana és molt important que les obres s'inicien a la màxima brevetat.

És per això, que es considera urgent l'adquisició pública dels terrenys necessaris.».

Sisé. En l'expedient administratiu consta, a més, la retenció de crèdit, d'acord amb el que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.



Fonaments de dret



I. L'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics (EMSHI) té capacitat jurídica per a acordar l'expropiació dels béns afectats a un fi d'utilitat pública o interés social, d'acord amb l'article 2.1 de la Llei d'expropiació forçosa, en relació amb l'article 4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.



II. L'article 94 del text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local, aprovat pel Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, disposa que «les obres compreses en els plans d'obres i serveis locals, inclosos els plans provincials de cooperació, portaran annexa la declaració d'utilitat pública i la necessitat d'ocupació dels terrenys i edificis en ells compresos als efectes de la seua expropiació forçosa».

En aquest mateix sentit, d'acord amb l'article 17 de la Llei d'expropiació forçosa, quan el projecte d'obres i serveis comprenga la descripció material detallada dels béns i drets que siguen estrictament necessaris per al fi de l'expropiació, la necessitat d'ocupació s'entendrà implícita en l'aprovació del projecte.

III. L'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i concordants del seu Reglament, preveuen la possibilitat de declarar, excepcionalment, la urgent ocupació dels béns afectats per l'expropiació a què done lloc la realització d'una obra o finalitat determinada, amb les conseqüències que s'hi estableixen.

IV. La declaració d'urgent ocupació, que segons l'article 56 del Reglament d'expropiació forçosa ha d'estar degudament motivada, està justificada en l'antecedent de fet cinqué.

V. La competència per a formular la declaració correspon al Consell, d'acord amb els articles 29 i 50 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en relació amb l'article 21 i la disposició final segona de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.

VI. L'acord en què es declare l'ocupació urgent dels béns afectats haurà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana als efectes de l'article 56.2 del Reglament d'expropiació forçosa, perquè les persones interessades, una vegada publicada la relació i fins al moment de l'alçament de l'acta prèvia, puguen formular per escrit davant de la corporació local expropiant al·legacions només als efectes d'esmenar possibles errors que s'hagen patit en relacionar els béns afectats per l'ocupació urgent.

En aquest expedient s'han complit totes les prescripcions legals contingudes en les disposicions abans mencionades i el procediment s'ha tramitat d'acord amb la legislació vigent en la matèria.

Per tot això, d'acord amb els articles 29 i 50 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en relació amb l'article 21 i la disposició final segona de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i a proposta del president de la Generalitat d'acord amb les competències que té en matèria d'administració local, segons disposa l'article 1 del Decret 151/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Presidència de la Generalitat, el Consell, en la sessió de 23 de novembre de 2018,







ACORDA



Declarar l'ocupació urgent dels béns i drets que a continuació s'indiquen, afectats per l'expedient expropiatori instruït per l'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics (EMSHI), per a l'execució del Projecte modificat núm.1 per a l'ampliació de l'expropiació de les obres de la nova adducció des de l'estació de tractament d'aigua potable (ETAP) de la Presa (Manises) a la xarxa metropolitana d'aigua en alta, tram I, fase 2 (PI 02/2012 TI ampliació expr.).



Contra aquest acord, que posa fi a la via administrativa, les persones interessades per ser titulars de béns i drets en el procediment d'expropiació forçosa, podran interposar els recursos següents:

1. Directament recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la notificació o publicació, si és el cas, d'aquest acord en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

2. Potestativament, recurs de reposició davant del mateix òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes comptat a partir de l'endemà de la notificació o publicació, si és el cas, d'aquest acord en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de conformitat amb el que estableixen els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, tenint en compte que no és possible simultaniejar el recurs contenciós administratiu i el potestatiu de reposició.

En el cas de l'Administració local promotora del procediment, a l'empara del que estableix l'article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, no pot interposar recurs en via administrativa. No obstant això, amb caràcter previ a la interposició del recurs contenciós administratiu, i en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la notificació o publicació, si és el cas, d'aquest acord en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, podrà formular requeriment raonat perquè s'anul·le o es revoque l'acord, tenint en compte que això no incideix en la seua executivitat, ni interromp els terminis amb vista a la seua fermesa, per no ser substitutiu del règim de recursos en via administrativa.

Tot això sense perjuí que les persones interessades puguen exercitar qualsevol altra via que estimen oportuna.



València, 23 de novembre de 2018



La consellera secretària,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web