Ficha docv

Ficha docv









DECRET 213/2018, de 23 de novembre, del Consell, pel qual es crea i regula l'Observatori Valencià de Salut. [2018/11368]

(DOGV núm. 8440 de 10.12.2018) Ref. Base de dades 011095/2018




Preàmbul



Proporcionar informació de qualitat, orientada a les audiències i agents d'interés, que facilite la consecució d'objectius de salut, que capacite la ciutadania per a controlar la seua salut i els factors que influeixen sobre aquesta i que promoga accions transformadores per a millorar la salut i reduir les desigualtats en salut en la població, és un dels compromisos de govern de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

El Decret 56/2016, del Consell, de 6 de maig, pel qual s'aprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat, estableix l'obligació per part dels poders públics de promoure la millora de la qualitat i l'ús compartit d'estadístiques i bases de dades, portals de govern en línia i, en general, tot allò que facilite la labor interna del personal empleat i el millor accés de la ciutadania a la informació i als serveis públics.



Una de les funcions essencials de la salut pública és la valoració de les necessitats de salut de la població a través del mesurament i l'anàlisi dels determinants de la salut, amb especial atenció sobre els determinants socials i les desigualtats en salut. Així, la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, reconeix el dret de les persones, directament o a través de les organitzacions en què s'agrupen o que les representen, a la informació en matèria de salut pública, i refereix la necessitat de generar sistemes d'informació en matèria de salut pública integrats per indicadors basats, entre uns altres, en els criteris de l'Organització Mundial de la Salut i de la Unió Europea.



S'ha observat el principi de transparència, en aquest preàmbul es defineixen clarament els objectius i la justificació de la norma i s'ha possibilitat l'accés als documents durant el procés d'elaboració d'aquesta, de conformitat amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

La Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, en l'article 26 estableix el sistema d'informació en salut pública com l'estructura organitzada d'informació sanitària, vigilància i acció en salut pública a la Comunitat Valenciana. En aqueix mateix article s'estipula que aquest sistema estarà integrat, com a mínim, per les estadístiques, registres i enquestes que mesuren la salut de la població de la Comunitat Valenciana i els seus condicionants, així com per la informació sobre polítiques i actuacions de salut pública en tots els àmbits d'acció. Amb anterioritat, ja el Decret 15/2010, de 15 de gener, del Consell, regulava un sistema d'informació en salut pública a la Comunitat Valenciana. No obstant això, en la situació actual es fa necessària una revisió d'aquesta regulació normativa, afegint noves funcionalitats i conceptes.

La informació relacionada amb la salut pública a vegades no està fàcilment disponible i amb freqüència està fragmentada i dispersa en diverses fonts. Per això, cal integrar dades i informació de fonts molt variades per a obtindre una visió conjunta de la salut en un territori que permeta la realització d'accions de planificació i l'actuació en salut i, simultàniament, garantisca el dret d'accés a la informació i promoga la participació de tots els agents rellevants en la coproducció de salut. La ciutadania i professionals de la salut i d'altres sectors relacionats requereixen informació accessible, comprensible i oportuna sobre la situació de salut col·lectiva en el seu entorn de vida i decisió.



En els últims anys han proliferat a tot el món els denominats observatoris de salut, plataformes en les quals es presenta de forma comprensible informació rellevant per a la salut i que el seu objectiu general és el de facilitar el disseny i l'avaluació de les polítiques i accions públiques en aquesta matèria. A Espanya, diverses comunitats autònomes i ciutats ja han organitzat observatoris de salut o de salut pública per a cobrir aquestes finalitats.

En aquest sentit, la recent modificació de la Llei 10/2014 operada per la Llei 8/2018, de 20 d'abril, de la Generalitat, estableix en l'article 27 bis el mandat de creació de l'Observatori Valencià de Salut com a espai d'informació en salut, d'accés públic, que incloga la informació rellevant seleccionada sobre resultats en salut i determinants per a la població de la Comunitat Valenciana. L'Observatori tindrà l'objectiu principal de proporcionar informació útil per a les polítiques de salut locals.

Aquestes raons, de conformitat amb els principis de necessitat i eficàcia, fonamenten aquesta disposició, amb l'objectiu de garantir la salut col·lectiva i l'estratègia valenciana per a l'avaluació de les polítiques i accions públiques en matèria sanitària. S'ha tingut en compte el principi de proporcionalitat, ja que es recullen les disposicions necessàries i imprescindibles per a la integració de dades i informació de fonts per a obtindre una visió conjunta de la salut en el territori que permeta la realització d'accions de planificació i l'actuació en salut.



S'ha garantit el principi de seguretat jurídica, ja que aquesta norma és coherent amb el marc jurídic, tant amb la legislació estatal i autònoma vigent i amb els criteris d'organitzacions internacionals en matèria de salut.

Finalment, justificant-se així tots els principis establits en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha tingut en consideració el principi d'eficiència, racionalitzant al màxim les càrregues administratives i la gestió dels recursos públics.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2018.

Per tot això, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en virtut del que es disposa en l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, el Consell, amb la deliberació prèvia, en la reunió de 23 de novembre de 2018





DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és la creació i determinació de les funcions, continguts i organització de l'Observatori Valencià de Salut, d'ara endavant OVS, concebut com l'estructura que, de manera funcional, reuneix informació sobre indicadors de salut, determinants de la salut, accions de salut comunitària i bones pràctiques en el Sistema Valencià de Salut. L'OVS es fonamenta en els principis de transparència i rendició de comptes per part de les autoritats públiques, prevalent l'accessibilitat, la comprensió i la utilitat de la informació.





Article 2. Definicions

A l'efecte del present decret:

1. L'OVS es defineix com una estructura funcional que conté informació d'accés públic relacionada amb la salut i els seus determinants en la Comunitat Valenciana. Les dades sanitàries i la informació personal es troben legalment protegides per la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal i la legislació sobre informació estadística.



2. Els indicadors de salut són paràmetres estadístics agregats que permeten conéixer l'estat de salut de la població i subgrups rellevants.



Els indicadors de salut es presenten amb diferents nivells d'agregació territorial segons l'organització i disponibilitat de les fonts que els alimenten.

3. Els determinants de la salut són el conjunt de factors personals i col·lectius que influeixen sobre l'estat de salut de les persones i poblacions. Els determinants socials de la salut es distribueixen de manera desigual entre la població, generant per això desigualtats en salut enteses com a diferències sistemàtiques, evitables i injustes en el nivell de salut de diferents grups socials definits per gènere, edat, nivell socioeconòmic, lloc de residència o país d'origen, entre altres factors.



4. Les accions de salut comunitària són projectes o programes planificats de forma participativa que es basen en les necessitats i els recursos identificats, en l'evidència i en el model de determinants de la salut, es dirigeixen a promoure la salut en grups o comunitats, assumeixen un enfocament intersectorial de salut positiva i incorporen les perspectives de gènere, equitat i diversitat. Les accions de salut comunitària enforteixen els actius per a la salut, entesos com aquells factors i recursos que milloren la capacitat de les persones, grups, comunitats, sistemes socials i institucions per a mantindre i sostindre la salut i el benestar.



5. Es consideren bones pràctiques en l'àmbit del Sistema Valencià de Salut aquelles intervencions o experiències realitzades que responen al Pla de salut vigent a la Comunitat Valenciana i a les estratègies que se'n deriven, que estan basades en el coneixement científic, que han demostrat ser efectives, que poden ser transferibles i que resulten innovadores per al sistema sanitari.



Article 3. Funcions

L'OVS té les funcions següents:

1. Orientar la recollida i anàlisi d'informació i d'accions sobre la base del model de determinants de la salut, potenciant la intersectorialitat.

2. Facilitar l'accés a la informació relacionada amb la salut a diferents nivells d'agregació geogràfica, amb especial atenció sobre els indicadors de salut urbana.

3. Difondre informes de salut poblacional en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, incloent-hi anàlisi de tendències i de les desigualtats en salut en la població.

4. Donar suport a la presa de decisions basada en l'evidència científica i el coneixement en l'àmbit local o autonòmic, fent èmfasi en la connexió entre la informació i l'acció.

5. Promoure la difusió de la informació i la comunicació sobre temes de salut i afavorir l'acció per a la millora de la salut en la població.

6. Estimular la participació de la ciutadania, professionals i institucions en les decisions que influeixen sobre la salut.

7. Potenciar un enfocament cap a l'equitat en salut, amb especial atenció sobre la perspectiva de gènere i també sobre la diversitat territorial, d'edat, cultural o funcional de la població, entre unes altres.

8. Facilitar el disseny, el seguiment i l'avaluació de les polítiques i intervencions amb un impacte sobre la salut i els seus determinants.

9. Participar i mantindre relacions de cooperació i col·laboració amb altres institucions, organismes i òrgans autonòmics, nacionals i internacionals similars, fomentant i promovent trobades.

10. Realitzar totes les actuacions que li siguen encomanades per al millor compliment dels seus objectius.



Article 4. Continguts

L'OVS contindrà la informació següent, presentada de forma comprensible i que facilite la seua utilitat i aplicació:

1. Informació sobre indicadors de salut i determinants de la salut



La direcció general amb competències en salut pública, i en particular en vigilància epidemiològica i elaboració d'estadístiques sanitàries, amb la participació de la direcció general amb competències en assistència sanitària i altres òrgans directius amb informació rellevant, serà l'encarregada de recopilar, sistematitzar, analitzar i preparar per a la seua presentació la informació que es presente en l'OVS sobre l'estat de salut i els seus determinants en la població de la Comunitat Valenciana, utilitzant per a això els registres d'informació sanitària existents i incorporant, si escau, noves fonts d'informació necessàries per a donar resposta a les funcions de l'OVS. Com a fonts rellevants per a aquests continguts de l'OVS es destaquen:

a) El Sistema d'Informació en Salut Pública de la Comunitat Valenciana, amb informació sobre salut organitzada principalment sobre la base de l'estructura pròpia del Sistema Valencià de Salut i orientada per a la seua utilització en el si d'aquest sistema amb l'objectiu de facilitar el disseny i el seguiment de les polítiques i intervencions en salut, així com per a fomentar la investigació en matèria de salut a la Comunitat Valenciana.

b) Les enquestes de salut de la Comunitat Valenciana, que es realitzen sistemàticament i periòdicament per a mesurar la salut, la qualitat de vida, el benestar i les desigualtats en salut de la població de la Comunitat Valenciana. En els seus continguts es prioritzarà la comparabilitat i es facilitarà l'anàlisi temporal de la informació recollida, es preveu també la incorporació de noves preguntes per a donar resposta a necessitats emergents d'informació. Les enquestes de salut hauran de contribuir al disseny i avaluació del Pla de salut a la Comunitat Valenciana.



2. Informació sobre accions de salut comunitària i actius per a la salut

La direcció general amb competències en salut pública, i en particular en promoció de la salut, serà la responsable de recopilar, sistematitzar, analitzar i preparar per a la seua presentació les accions de salut comunitària i els actius per a la salut en l'àmbit local i en altres àmbits existents a la Comunitat Valenciana i que reunisquen criteris de qualitat i bona pràctica, en tot cas hauran d'estar alineats amb les línies estratègiques, objectius o accions del Pla de salut vigent. En l'OVS es proporcionarà informació sobre les característiques, localització i determinants de la salut sobre els quals incideixen tant les accions de salut comunitària com els actius per a la salut. Aquest registre s'anirà revisant i actualitzant periòdicament.

3. Bones pràctiques en el Sistema Valencià de Salut

La conselleria amb competències en sanitat promourà el reconeixement de les bones pràctiques en el Sistema Valencià de Salut i la seua recollida, seguint criteris i procediments establits i públics. Com a requisit imprescindible, les bones pràctiques seleccionades hauran d'alinear-se amb les línies estratègiques, objectius o accions del Pla de salut vigent. En l'OVS es presentarà informació descriptiva sobre les bones pràctiques reconegudes com a tals, incloent-hi totes aquelles característiques que faciliten la seua transferència en el si del sistema.



4. Informes

Des de l'OVS es difondran informes relacionats amb la salut poblacional, les tendències de la salut i els seus determinants i les desigualtats en salut a la Comunitat Valenciana, així com amb les polítiques, estratègies, programes i intervencions en salut i en salut comunitària i amb altres matèries rellevants per al desenvolupament i seguiment de les línies estratègiques, objectius o accions del Pla de salut vigent a la Comunitat.



Article 5. Organització

El desenvolupament i la gestió de l'estructura i els continguts de l'OVS es coordinarà des de la secretaria autonòmica de la conselleria competent en matèria de sanitat, amb especial implicació de la direcció general amb competències en salut pública, i podrà comptar amb el suport, en cas que es considere necessari, d'experts externs en la matè

ria.

Article 6. Participació

L'OVS es divulgarà aprofitant les estructures i mecanismes de participació pertinents existents en l'administració pública, tenint sempre present el compliment dels principis d'accessibilitat, comprensió i utilitat. En particular, periòdicament, es presentaran i compartiran els resultats en salut en els òrgans de participació en l'àmbit de la salut, tant en l'àmbit de la Comunitat Valenciana com en els departaments de salut.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en aquest decret.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat per a dictar les disposicions i adoptar les mesures que siguen necessàries per al desenvolupament i execució del present decret.



Segona. Modificació del Decret 130/2016, de 7 d'octubre, del Consell



Es modifica l'article 3. 4 del Decret 130/2016, de 7 d'octubre, del Consell, pel qual es crea i regula el Comité de Bioètica de la Comunitat Valenciana i es creen els comités de bioètica assistencial dels departaments de salut com a òrgans garants dels drets de les persones usuàries i pacients del Sistema Valencià de Salut, afegint els apartats següents:



o) La persona titular de la presidència del Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana o persona de la institució que delegue la persona titular, que ha de tindre formació en bioètica.

p) La persona titular de la presidència del Consell Valencià de Col·legis Oficials d'Odontòlegs i Estomatòlegs o persona de la institució que delegue la persona titular, que ha de tindre formació en bioètica.



q) La persona titular de la presidència del Col·legi Oficial de Fisioterapeutes de la Comunitat Valenciana o persona de la institució que delegue la persona titular, que ha de tindre formació en bioètica.



Tercera. Modificació del Decret 186/1996, de 18 d'octubre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el reglament sobre estructura, organització i funcionament de l'atenció especialitzada de la Conselleria de Sanitat i Consum

Els articles 10 i 16 del Decret 186/1996, de 18 d'octubre, queden redactats de la manera següent:

«Article 10

Correspon a la direcció de l'hospital l'exercici de les funcions següents:

a) Coordinar, dirigir i controlar als restants òrgans de direcció de l'hospital, així com, si és el cas, als dels centres d'especialitats que en depenen.

b) Ostentar la màxima representació en l'àmbit de la seua demarcació de les institucions sanitàries que dirigeix.

c) Adoptar les mesures que la legislació vigent li atribuïsca en els casos de crisi, emergències, urgències o altres circumstàncies semblants.

d) Elaborar els objectius de les institucions que en depenen en el marc dels establits per la conselleria competent en matèria de sanitat, així com adoptar les mesures necessàries per al seu compliment.

e) Planificar, dirigir i executar l'estratègia en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions (TIC) en coordinació amb la polítiques de modernització marcades per la conselleria».

«Article 16

Depenen de la direcció econòmica, entre altres, les següents àrees d'activitat:

– Gestió econòmica, pressupostària i financera.

– Gestió administrativa.

– Gestió de personal.

– Subministraments.

– Hostaleria.

– Obres i manteniment.

– Serveis generals.»



Quarta. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 23 de novembre de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

ANA BARCELÓ CHICO

Mapa web