Ficha docv

Ficha docv









DECRET 205/2018, de 16 de novembre, del Consell, pel qual aprova el mapa sanitari de la Comunitat Valenciana. [2018/11457]

(DOGV núm. 8440 de 10.12.2018) Ref. Base de dades 011094/2018




PREÀMBUL



El mapa sanitari, regulat en l'article 14 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, és l'instrument estratègic per a la planificació i la gestió sanitàries, que permet l'ordenació del territori de la Comunitat en diferents demarcacions geogràfiques per a la protecció de la salut de la ciutadania, els departaments de salut i les zones bàsiques de salut. Garanteix a tots els valencians i valencianes l'equitat en l'accés a les prestacions de la cartera de serveis del Sistema Valencià de Salut gràcies a l'adequada planificació dels recursos, a l'adaptació als canvis demogràfics i a l'evolució de l'organització de l'atenció sanitària.



La població de la Comunitat Valenciana es caracteritza per ser dinàmica i variable. Per a l'abordatge adequat de les seues necessitats de salut, cal un sistema sanitari amb una ordenació territorial àgil, dinàmica i eficaç, de manera que garantisca la màxima integració i optimització dels recursos econòmics, tècnics i humans.

El mapa sanitari de la Comunitat Valenciana ha de ser adaptable als canvis demogràfics, socials, de necessitats de salut de la població i de racionalització de recursos; per això, la regulació del procediment per a la seua modificació n'ha de permetre una actualització ràpida i eficaç que s'ajuste als canvis que de manera contínua es produeixen.

El mapa sanitari ha de permetre a tota la ciutadania de la Comunitat Valenciana conèixer, mitjançant el Sistema d'Informació Poblacional (SIP), els prestadors d'atenció sanitària i de salut pública que se li assignen i que configuren la cartera bàsica de serveis del Sistema Valencià de Salut. Aquest coneixement, al costat de la lliure elecció, permet a cada persona decidir sobre els centres en què serà atesa.

Davant aquesta necessitat d'actualitzar i adaptar l'ordenació del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana a la nova realitat poblacional i a les noves necessitats de gestió, es fa convenient una nova regulació que substituïsca l'ordenació del Decret 224/2007, de 16 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el mapa sanitari de la Comunitat Valenciana.

Entre els objectius d'aquest decret està el compromís d'universalització de l'atenció sanitària, que en garantisca la igualtat efectiva, l'equitat en l'accés, el respecte a la dignitat de la persona i la concepció integral de la salut, i tot això sota una racionalització, eficàcia i efectivitat de l'organització dels recursos.

Per a fer efectiva la gestió del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana, es regulen els procediments per a la seua modificació, actualització i manteniment.

Aquestes raons i els objectius que es persegueixen justifiquen la necessitat i proporcionalitat d'aquest desenvolupament, i no impliquen noves càrregues administratives innecessàries en la seua aplicació. Aquesta regulació s'adecúa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència que recull l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2018.

En conseqüència, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 16 de novembre de 2018,





DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és:

1. Aprovar el mapa sanitari de la Comunitat Valenciana que s'inclou a l'annex.

2. Ordenar l'assignació inicial de la població als serveis sanitaris d'acord amb l'adreça efectiva registrada en el SIP i de conformitat amb el mapa sanitari.

3. Regular els procediments de modificació, actualització i manteniment del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat que aquest responga permanentment a la realitat poblacional i a les necessitats de gestió.



Article 2. Definicions

Als efectes d'aquest decret, s'entén per:

a) Mapa sanitari de la Comunitat Valenciana: l'instrument estratègic per a la planificació, la gestió sanitària i l'assignació de recursos humans i materials a fi de garantir un accés equitatiu a l'atenció sanitària integral i de qualitat en tot el territori de la Comunitat Valenciana.



El mapa sanitari ordena el territori de la Comunitat Valenciana en departaments de salut i zones bàsiques de salut, atenent la màxima integració dels recursos assistencials, i ha d'estar dotat d'un caràcter dinàmic.

b) Modificació interdepartamental del mapa sanitari: la modificació del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana quan afecta els límits de diversos departaments de salut.

c) Modificació intradepartamental del mapa sanitari: la modificació del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana quan afecta els límits de zones bàsiques de salut d'un departament de salut. Que pot ser al seu torn, amb modificació intradepartamental d'adscripció de professionals sanitaris o sense modificació intradepartamental d'adscripció de professionals sanitaris.

d) Actualització i manteniment del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana: la inscripció permanent de qualsevol variació que es produïsca en el mapa sanitari de la Comunitat Valenciana.

e) Sistema d'Informació Poblacional (SIP): el registre administratiu corporatiu de la conselleria competent en matèria de sanitat, que conté informació administrativa i sanitària de les persones residents a la Comunitat Valenciana i d'aquelles que, tot i no ser-hi residents, accedeixen a les prestacions sanitàries del Sistema Valencià de Salut.

f) Domicili efectiu: es registrarà en el SIP com a domicili efectiu aquell que siga real i veraç, en lloc del domicili teòric o administratiu (domicili d'empadronament) quan siguen diferents.



Article 3. Regulació de l'assignació a les institucions sanitàries

1. El procediment d'assignació d'una persona a un centre de salut i, per tant, a un departament es concreta d'acord amb aquesta seqüència procedimental:

a) Registre de la persona en el SIP del domicili efectiu.

b) Assignació de centre d'atenció primària segons mapa sanitari: s'assignarà a aqueixa persona un centre d'atenció primària segons el domicili registrat en el SIP, amb la demarcació assignada en el mapa sanitari oficial actualitzat de la Comunitat Valenciana.

c) Lliure elecció de centre i departament. L'assignació per domicili efectiu en aplicació del mapa sanitari oficial podrà modificar-se a sol·licitud de la persona segons els criteris i la normativa vigents a cada moment.

2. Excepcionalment, respecte al apartat 1 anterior, i per motius organitzatius justificats assistencialment, la conselleria amb competències en matèria de sanitat podrà alterar l'assignació de persones usuàries o de demarcacions geogràfiques.

3. A les persones amb dret a la targeta sanitària de la Comunitat Valenciana, amb cobertura sanitària pública, que es desplacen, temporalment, a altres demarcacions geogràfiques dins de la Comunitat Valenciana, se'ls assignarà centre i metge o metgessa d'atenció primària, d'acord amb l'adreça efectiva que es registre en el SIP, en aquest territori. Serà preceptiu registrar la durada del desplaçament temporal perquè, automàticament, es reintegre al centre i metge o metgessa d'atenció primària que tenia assignats en el seu lloc d'origen, una vegada conclòs el període de desplaçament.

4. Les persones sense dret a la targeta sanitària de la Comunitat Valenciana, seran adscrites temporalment a un centre d'atenció primària segons el mapa sanitari, sense perjudici que els responsables sanitaris de la demarcació geogràfica puguen definir altres modalitats d'assignació que impliquen una millor utilització dels recursos de la zona.



Article 4. Gestió del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana

La gestió del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana correspondrà a la direcció general amb competències en matèria d'ordenació del mapa sanitari, que serà l'encarregada de tramitar els diferents procediments de modificació, i d'actualització i manteniment del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana.



Article 5. Procediments de modificació del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana

1. Als efectes d'aquest decret, es distingeixen els procediments de modificació del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana següents:

a) Procediment de modificació interdepartamental del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana.

b) Procediment de modificació intradepartamental del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana, que al seu torn pot ser:

– Amb modificació d'adscripció de professionals sanitaris.

– Sense modificació d'adscripció de professionals sanitaris.

2. El termini màxim per a resoldre aquests procediments serà de sis mesos, a comptar des de la data en què la proposta haja tingut entrada en el registre corresponent.



Article 6. Procediment de modificació interdepartamental del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana

1. En aquest procediment podran formular proposta els òrgans següents:

a) La secretaria autonòmica amb competències en matèria de sanitat.

b) La sotssecretaria amb competències en matèria de sanitat.

c) Les direccions generals de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

2. La proposta de modificació, acompanyada d'un informe motivat es dirigirà a la persona titular de la direcció general competent en matèria d'ordenació del mapa sanitari que incoarà i instruirà el procediment.



3. Aquesta direcció general podrà demanar els informes que considere pertinents i sol·licitarà expressament un informe a la Comissió Assessora del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana i als consells de salut dels departaments de salut afectats.

4. Incorporades les recomanacions que corresponga, la direcció general realitzarà el tràmit d'informació pública mitjançant un anunci en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana per un termini no inferior a 20 dies.

5. Conclòs el període d'informació pública i incorporades les al·legacions que corresponga, la persona titular de la direcció general competent en matèria d'ordenació del mapa sanitari farà una proposta de resolució motivada, que s'elevarà a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat per a la seua resolució, amb indicació dels recursos que contra aquesta siguen procedents.

6. Es remetrà una comunicació al Consell de Salut de la Comunitat Valenciana quan hi haja modificació territorial.

7. La resolució es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.



Article 7. Procediment de modificació intradepartamental del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana, amb modificació d'adscripció de professionals sanitaris

1. En aquest procediment podran formular proposta les gerències dels departaments de salut, la qual haurà d'anar acompanyada d'un informe motivat que es dirigirà a la direcció general competent en matèria d'ordenació del mapa sanitari, que incoarà i instruirà el procediment.



2. Aquesta direcció general podrà demanar els informes que considere pertinents i sol·licitarà expressament un informe a la Comissió Assessora del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana.

3. Incorporades les recomanacions que corresponga, la direcció general realitzarà el tràmit d'informació pública mitjançant un anunci en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana per un termini no inferior a 20 dies.

4. Conclòs el període d'informació pública i incorporades les al·legacions que siguen procedents, la subdirecció general competent en matèria del mapa sanitari realitzarà una proposta de resolució motivada, la qual s'elevarà a la persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'ordenació del mapa sanitari per a la seua resolució, amb indicació dels recursos que contra aquesta siguen procedents.

5. Es remetrà una comunicació al Consell de Salut de la Comunitat Valenciana quan hi haja modificació territorial.

6. La resolució es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

7. En el cas de que afecte a la mobilitat del personal, s'estarà a lo previst a l'article 37 del reglament de selecció i provisió de personal estatutari al servei d'institucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut, aprovat pel Decret 192/2017, d'1 de desembre, del Consell.





Article 8. Procediment de modificació intradepartamental del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana, sense modificació d'adscripció de professionals sanitaris

1. En aquest procediment podran formular proposta les persones titulars de les direccions d'atenció primària, la qual haurà d'anar acompanyada d'un informe motivat que es dirigirà al servei amb competències en matèria d'assegurament sanitari de la direcció general amb competències en matèria d'ordenació del mapa sanitari, el titular del qual incoarà el procediment.

2. Aquest servei, sense perjudici de sol·licitar els informes que considere procedents, emetrà un informe tècnic de viabilitat i farà una proposta de resolució que s'elevarà a la persona titular de la direcció general competent en matèria d'ordenació sanitària per a la seua resolució, amb indicació dels recursos que contra aquesta siguen procedents.

3. Es remetrà una comunicació al Consell de Salut de la Comunitat Valenciana quan hi haja modificació territorial.

4. La resolució es publicarà en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

5. En el cas de que afecte a la mobilitat del personal, s'estarà a lo previst a l'article 37 del Decret 192/2017.



Article 9. Procediment d'actualització i manteniment del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana

1. L'actualització i el manteniment del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana correspondrà a la direcció general amb competències en matèria d'ordenació del mapa sanitari.

2. Aquest procediment, que es realitzarà d'ofici, implica la consignació en el mapa sanitari de la Comunitat Valenciana de qualsevol variació produïda com a conseqüència d'un procediment de modificació i com a conseqüència de qualsevol variació que es produïsca de caràcter geogràfic (canvis de domicili, canvis de vies, actualitzacions de cens, etc.).

3. Als efectes d'aquest procediment d'actualització, s'utilitzaran com a referent les publicacions periòdiques de la llista de carrers del cens del electoral l'Institut Nacional d'Estadística (INE) i les denominacions oficials de les entitats locals que consten en el Registre Autonòmic d'Entitats Locals de la Generalitat. Si l'actualització de la llista de carrers implica un canvi de zona bàsica o de departament de salut, aquesta variació es tractarà com una actualització del mapa sanitari i no com un procediment de modificació.



Article 10. Efectivitat de les variacions del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana

Resolts els diferents procediments que regula aquest decret, les variacions que es produïsquen s'inscriuran en el mapa sanitari de la Comunitat Valenciana, i seran efectives amb la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, en els procediments de modificació interdepartamental i de modificació intradepartamental amb modificació d'adscripció de professionals sanitaris, i quan estiguen consignades en el sistema d'informació poblacional.



Article 11. Comissió Assessora del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana

1. La Comissió Assessora del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana és un òrgan col·legiat de caràcter consultiu i de coordinació en matèria d'ordenació sanitària territorial de la Comunitat Valenciana, adscrit a la direcció general amb competències en matèria d'ordenació del mapa sanitari.

2. La composició de la Comissió Assessora del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana serà la següent:

a) La persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'ordenació del mapa sanitari, que exercirà la presidència.

b) Les persones titulars de les direccions generals de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

c) La persona titular de la presidència de la Comissió Assessora del mapa sanitari nomenarà la persona que realitzarà la funció de secretaria entre el personal al seu càrrec.

En cas de vacant, absència, malaltia o causa justificada, les persones que formen part de la comissió seran suplides per qui designe l'òrgan administratiu immediat superior del qual depenguen.

3. Seran funcions de la Comissió Assessora del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana:

a) Emetre informe dels expedients de modificació interdepartamental i de modificació intradepartamental, amb modificació de l'adscripció de professionals sanitaris. Per a això, podrà demanar els informes que considere necessaris dels organismes, institucions, corporacions, associacions o persones que considere d'interés per al seu assessorament.

b) Qualsevol altra que li fora delegada per altres òrgans competents o atribuïda per la normativa de desenvolupament.

4. La Comissió Assessora del mapa sanitari de la Comunitat Valenciana es reunirà, amb caràcter ordinari, semestralment, i amb caràcter extraordinari, mitjançant convocatòria de la persona titular de la presidència.

5. La Comissió Assessora del mapa sanitari podrà disposar la incorporació a les seues sessions de persones assessores especialistes, per a totes o per a algunes matèries a tractar, d'acord amb el que es preveu en les corresponents convocatòries de sessions. Participaran en les sessions amb veu però sense vot.

6. La Comissió es regirà, quant a la seua organització i funcionament, pel que es disposa en les normes bàsiques del procediment administratiu que regulen els òrgans col·legiats.



Disposició addicional



Única. Incidència pressupostària

La implantació i el desenvolupament d'aquest decret no tindrà incidència en la dotació de les despeses assignades a la conselleria amb competències en matèria de sanitat i, en tot cas, s'haurà d'atendre amb els seus mitjans personals i materials.



Disposició derogatòria



Única. Derogació normativa

Es deroguen el Decret 224/2007, de 16 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el mapa sanitari de la Comunitat Valenciana i es regula el procediment per a la seua modificació; i l'article 12 del Decret 74/2015, de 15 de maig, del Consell, pel qual es regula la lliure elecció en l'àmbit de l'atenció primària i especialitzada del Sistema Valencià de Salut, així com la creació del seu registre autonòmic.



Així mateix es deroguen totes les normes de rang igual o inferior que s'oposen o contradiguen el que estableix aquest decret.



Disposicions finals



Primera. Habilitació

Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat per a dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament i l'aplicació d'aquest decret.



Segona. Modificació del Decret 74/2015 pel qual es regula la lliure elecció en l'àmbit de l'atenció primària i especialitzada del Sistema Valencià de Salut

Es modifica l'article 4 del Decret 74/2015, de 15 de maig, del Consell, pel qual es regula la lliure elecció en l'àmbit de l'atenció primària i especialitzada del Sistema Valencià de Salut, així com la creació del seu registre autonòmic, que queda redactat com segueix:

«Article 4. Assignació de recursos assistencials

1. La conselleria competent en matèria de sanitat assignarà, de conformitat amb el mapa sanitari i el domicili de residència efectiu registrat en el sistema d'informació poblacional, centre d'atenció primària a totes les persones registrades. No obstant això, a les persones procedents d'altres comunitats autònomes o països, se'ls podrà assignar centre d'atenció primària diferent al que els corresponga segons el mapa sanitari, si així ho disposa la persona que ocupe la direcció de la zona bàsica.



2. L'assignació de centre d'atenció primària determinarà l'hospital de referència i el centre d'especialitats del departament de salut al qual pertanga el centre assignat.

3. El personal del centre d'atenció primària assignarà professional d'atenció primària, pediatria i infermeria d'ofici, seguint instruccions de la persona que ocupe la direcció de la zona bàsica de salut».



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 16 de novembre de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

ANA BARCELÓ CHICO

Mapa web