Ficha docv

Ficha docv









DECRET 218/2018, de 30 de novembre, del Consell, pel qual es regulen els programes de cribratges neonatals a la Comunitat Valenciana, detecció precoç de la hipoacúsia neonatal i cribratge neonatal de malalties congènites. [2018/11605]

(DOGV núm. 8443 de 13.12.2018) Ref. Base de dades 011227/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Sanitat Salut pública
    Descriptors:
      Temàtics: salut pública, legislació sanitària, malaltia congènita , monografies



Índex

Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit d'aplicació

Article 3. Objecte i finalitat dels programes de cribratges neonatals. Continguts bàsics

Article 4. Organització i procés del Programa de detecció precoç d'hipoacúsia neonatal

Article 5. Organització i procés del Programa de cribratge neonatal de malalties congènites

Article 6. Malalties incloses en el programa de cribratge neonatal



Article 7. Grups d'assessorament i suport al Programa de detecció precoç d'hipoacúsia neonatal. Composició i funcions

Article 8. Grups d'assessorament i suport al Programa de cribratge neonatal de malalties congènites. Composició i funcions

Article 9. Funcions dels grups d'assessorament en cribratges neonatals

Article 10. Informació i autorització

Article 11. Sistemes d'informació

Article 12. Seguiment dels programes

Article 13. Unitats de seguiment per al Programa de cribratge neonatal de malalties congènites. Funcions. Sectorització

Article 14. Gestió i organització dels programes. Funcions dels diferents nivells assistencials

Disposició addicional única. Incidència pressupostària

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Facultat de desenvolupament

Segona. Entrada en vigor



PREÀMBUL



La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, en l'article 19.d estableix que les administracions públiques, en l'àmbit de les respectives competències, entre altres, desenvoluparan programes de prevenció dirigits a totes les etapes de la vida de les persones, amb especial èmfasi en la infància i la vellesa. Així mateix en l'article 20.1 defineix els cribratges com aquelles activitats orientades a la detecció precoç de la malaltia, el seu diagnòstic i tractament primerenc, que s'ofereixen activament al conjunt de la població susceptible de patir la malaltia, encara que no tinga símptomes ni haja demanat ajuda mèdica; i en l'article 20.2 esmenta que les autoritats sanitàries promouran que el cribratge s'implante amb la màxima qualitat i la major accessibilitat per a la població, i realitzaran les campanyes oportunes i disposa que la pràctica de proves diagnòstiques a l'efecte de cribratge ha de realitzar-se d'acord amb els principis establits en el capítol II del títol preliminar de l'esmentada llei. D'acord amb l'esmentada norma, les administracions públiques i els subjectes privats en les seues actuacions de salut pública i accions sobre la salut col·lectiva estaran subjectes a: principi d'equitat, principi de salut en totes les polítiques, principi de pertinència, principi de precaució, principi d'avaluació, principi de transparència, principi d'integralitat i principi de seguretat.

Addicionalment, el Reial decret 1030/2006, de 15 de setembre, pel qual s'estableix la cartera de serveis comuns del sistema nacional de salut i el procediment per a la seua actualització, descriu en l'annex II, apartat 6.1 els serveis bàsics d'atenció a la infància, i especifica en el punt 6.1.6 aquells problemes de salut que amb una presentació d'inici en la infància s'hauran de detectar ja que poden beneficiar-se d'una detecció primerenca, en coordinació amb atenció especialitzada, i s'esmenten entre uns altres, la detecció precoç de malalties congènites, així com la detecció precoç d'hipoacúsia. D'altra banda, l'Ordre SSI/2065/2014, de 31 d'octubre, per la qual es modifiquen els annexos I, II i III del Reial decret 1030/2006, afig en l'annex I, l'apartat 3.3.1, les malalties que han de formar part del programa poblacional de cribratge neonatal de malalties congènites, de la cartera comuna bàsica de serveis assistencials del sistema nacional de salut i que són: hipotiroïdisme congènit, fenilcetonúria, fibrosi quística, deficiència d'acil-CoA-deshidrogenasa de cadena mitjana (MCADD), deficiència de 3-hidroxiacil-CoA-deshidrogenasa de cadena llarga (LCHADD), acidèmia glutàrica tipus I (GA-I), anèmia falciforme. Així mateix estableix que la implantació del programa poblacional de cribratge neonatal de malalties congènites de la cartera comuna bàsica de serveis assistencials del sistema nacional de salut s'acompanyarà del desenvolupament per part del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat d'un sistema d'informació que permeta en els nivells autonòmics i estatal realitzar un correcte seguiment i avaluació d'aquests programes poblacionals; i esmenta a més que aquest ministeri establirà protocols consensuats en el marc del Consell Interterritorial del sistema nacional de salut que permeten abordar en totes les comunitats autònomes, de manera homogènia i d'acord a criteris de qualitat, els processos de cribratge.



La Generalitat, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, té competències en matèria d'organització del sistema sanitari (article 54 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana).

En l'exercici de les competències autonòmiques, es va promulgar la Llei 3/2003, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'ordenació sanitària, que va ser derogada per la vigent Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, que en el títol I disposicions generals, article 4 defineix els cribratges com aquelles activitats orientades a la detecció precoç de la malaltia, el seu diagnòstic i tractament primerenc, que, en el marc de programes organitzats, s'ofereixen activament al conjunt de la població susceptible de patir la malaltia, encara que no tinga símptomes ni haja demanat ajuda mèdica; i en el títol IV que conté les directrius de la Generalitat en l'àmbit de la salut pública, especifica a més a més les actuacions estratègiques a desenvolupar en matèria de salut pública; i defineix en l'article 36 les actuacions a realitzar en matèria de prevenció dels problemes de salut i els seus determinants, i defineix la prevenció de la malaltia com el conjunt d'actuacions i serveis destinats a reduir la incidència i prevalença de certes malalties, lesions i discapacitats en la població i a atenuar o eliminar, en la mesura que siga possible, les seues conseqüències negatives a través d'accions individuals i col·lectives de vacunació, consell genètic, cribratge, diagnòstic i tractament precoç, entre altres, al llarg de les diferents etapes de la vida.

El IV Pla de Salut de la Comunitat Valenciana (2016-2020) estableix en la Línia 2. Objectiu 2 Acció 2.9.2. Assegurar la detecció precoç en el període neonatal, de defectes congènits que poden produir discapacitat: hipoacúsia del nounat i metabolopaties, que s'han demostrat efectius i cost d'oportunitats. I en la Línia 4. Cuidar la salut en totes les etapes de la vida Objectiu 4.1: prestar especial atenció a la salut infantil. Promoure intervencions integrals.

Per a complir tot l'anterior, es van posar en marxa dos programes de detecció precoç: el Programa de detecció precoç d'hipoacúsies, que es va iniciar l'any 2000, dirigit inicialment a població de risc i que actualment dona cobertura a qualsevol nounat o nascut viu de la Comunitat Valenciana; i el Programa de cribratge neonatal de malalties congènites que es va iniciar l'any 1984 amb la detecció de dos errors innats del metabolisme i que ha anat incrementant progressivament el nombre de malalties sotmeses a cribratge fins a arribar a les set patologies que formen part de la cartera bàsica de serveis del sistema nacional de salut. Tots dos programes estan implantats en tots els departaments de salut de la Comunitat Valenciana, tenint cobertura universal i s'ofereixen de manera voluntària a tota criatura recentment nascuda viva, tant als hospitals públics com privats.

No obstant això, donat el gran impacte sobre la salut del nounat de la detecció precoç tant de la hipoacúsia com dels errors innats del metabolisme, i altres malalties congènites, per la possibilitat d'establir mesures terapèutiques primerenques, i evitar així mortalitat, morbiditat i grans discapacitats socials; i tenint en compte el caràcter voluntari d'aquests, així com la falta d'informació disponible sobre les actuacions realitzades en les maternitats dels hospitals privats, es fa necessari regular i donar cobertura legal a tots dos programes, a fi de garantir la realització de les proves de cribratge a qualsevol nounada o nascut viu de la Comunitat Valenciana, amb independència de la titularitat de l'hospital, així com disposar d'un sistema d'informació i registre de les dades que permeten una avaluació, control i seguiment de tots dos programes.



Aquestes raons, de conformitat amb els principis de necessitat i eficàcia, fonamenten aquesta disposició, amb l'objectiu de garantir la salut i seguretat del nounat i mantindre un elevat nivell de protecció de la salut, i evitar així mortalitat i morbiditat. S'ha tingut en compte el principi de proporcionalitat, ja que es recullen les disposicions necessàries i imprescindibles per a la millora de l'alimentació, la incorporació de criteris d'índole nutricional saludable i la protecció de la salut de les persones consumidores.

S'ha garantit el principi de seguretat jurídica, ja que aquesta norma és coherent amb el marc jurídic, tant amb la legislació estatal i autònoma vigent, com amb les directives del Parlament Europeu i els criteris d'organitzacions internacionals en matèria de salut.

S'ha observat el principi de transparència, s'ha definit clarament en aquest preàmbul els objectius i la seua justificació de la norma i s'ha possibilitat l'accés als documents durant el procés d'elaboració d'aquesta, de conformitat amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

Finalment, justificant-se així tots els principis establits en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha tingut en consideració, el principi d'eficiència, i s'ha racionalitzat al màxim les càrregues administratives i la gestió dels recursos públics.

En el procés d'elaboració d'aquest decret, s'han emés els informes preceptius, s'han realitzat els tràmits d'audiència pertinents i s'ha donat compliment a l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2017.

Per tot això, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en virtut del que es disposa en l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 30 de novembre de 2018,



DECRETE



Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte:

1. Regular l'estructura i les funcions dels programes de cribratges neonatals de la Comunitat Valenciana: Programa de detecció precoç d'hipoacúsies i Programa de cribratge neonatal de malalties congènites.



2. Actualitzar la composició i les funcions dels grups d'assessorament/comissions assessores en tots dos programes.

3. Garantir la universalitat del cribratge i oferir la realització de les proves de detecció precoç en qualsevol criatura nascuda viva de la Comunitat Valenciana, amb independència que el centre sanitari siga de titularitat pública, privada o que el naixement, es produïsca en lloc diferent a una maternitat amb assistència sanitària o sense.



Article 2. Àmbit d'aplicació

Aquest decret és aplicable en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, inclosos tots els centres sanitaris que disposen d'atenció maternoinfantil o unitats de maternitat, tant de titularitat pública com privada o un altre lloc eventual de naixement. Es realitzaran les proves de cribratge neonatal per a la detecció precoç de la hipoacúsia i de malalties congènites, en tota criatura nounada viva de la Comunitat Valenciana, independentment de la titularitat pública o privada de la maternitat on es produïsca el naixement, amb l'autorització prèvia dels progenitors o representants legals, i de forma prèvia a l'alta de la maternitat.





Article 3. Objecte i finalitat dels programes de cribratges neonatals. Continguts bàsics

L'objectiu general de tots dos programes és disminuir la incidència i prevalença de la hipoacúsia així com de les set patologies de cribratges (hipotiroïdisme congènit, fenilcetonúria, fibrosi quística, deficiència d'acil-CoA-deshidrogenasa de cadena mitjana (MCADD), deficiència de 3-hidroxiacil-CoA-deshidrogenasa de cadena llarga (LCHADD), acidèmia glutàrica tipus I (GA-I), anèmia falciforme), per mitjà de la realització de proves de detecció precoç que permeten establir mesures terapèutiques primerenques i evitar o disminuir la mortalitat, morbiditat o discapacitats associades amb aquestes malalties.



Article 4. Organització i procés del Programa de detecció precoç d'hipoacúsia neonatal

1. El procés de cribratge consta de dues fases: primera fase de cribratge i segona fase de confirmació diagnòstica, tractament i seguiment.



2. En el Programa de detecció precoç d'hipoacúsies totes las criatures nascudes a la Comunitat Valenciana es valoraran mitjançant exploracions sistemàtiques, abans de l'alta. Durant aquesta valoració, el facultatiu o la facultativa considerarà l'existència de factors de risc d'hipoacúsia per a determinar quina és la prova de cribratge més adequada. En cas de naixements en un altre lloc diferent d'una maternitat, s'informarà dins del programa de seguiment d'embaràs, sobre la possibilitat d'acudir al centre sanitari corresponent de la conselleria amb competències en matèria sanitària, a fi de realitzar el procés de cribratge en els temps recomanats.

3. El cribratge neonatal de la hipoacúsia disposa de dues proves: otoemissions acústiques automatitzades (OEA) i potencials evocats auditius de tronc cerebral automatitzats (PEATC-A).

a) Primera fase del cribratge. Es realitza amb otoemissions acústiques automatitzades (OEA) en maternitats. En els xiquets i xiquetes amb factors de risc d'hipoacúsia, encara que la prova d'OEA tinga un resultat normal, es realitzarà una prova complementària amb potencials evocats del tronc cerebral (PEATC). D'igual forma, en els cribratges per mitjà de PEATC s'explorarà l'estat de la còclea amb OEA.

Quan hi haja resultat alterat en la primera prova amb OEA. Es realitza les següents proves en la maternitat abans dels terminis recomanats en els estàndards del programa, nacionals i internacionals.

b) Segona fase. Confirmació diagnòstica, tractament i seguiment.



b.1 En proves de cribratge alterades es realitzaran les proves de confirmació en els serveis d'otorrinolaringologia (ORL) o de neurofisiologia segons siga procedent, abans dels terminis recomanats en els estàndards del programa, nacionals i internacionals.

b.2 Les hipoacúsies confirmades es derivaran als serveis d'ORL per al seu diagnòstic i tractament. Quan es presenten hipoacúsies congènites neurosensorials es remetran per al seu tractament i seguiment als centres designats per la conselleria amb competències en matèria sanitària.



4. Als xiquets i xiquetes diagnosticats se'ls ha de facilitar l'accés a un tractament precoç abans dels sis mesos de vida i se'ls ha de realitzar un seguiment clínic periòdic d'acord amb el protocol per a la detecció precoç, el diagnòstic, el tractament i el seguiment de la hipoacúsia neonatal. Si es decideix la realització d'implant coclear, s'enviaran al servei d'otorrinolaringologia de l'hospital que corresponga qualificat per a realitzar aquesta tècnica.



Article 5. Organització i procés del Programa de cribratge neonatal de malalties congènites

El procés de cribratge en el Programa de cribratge neonatal de malalties congènites es realitza en dues fases:

a) Primera fase de cribratge: es realitza la prova de cribratge que consisteix en l'obtenció d'una mostra de sang capil·lar per mitjà de la punció del taló en la unitat de maternitat, abans de l'alta i sempre que en aquell moment hagen transcorregut entre 24 i 72 hores des del naixement. Aquesta mostra és remesa per a la seua anàlisi al laboratori designat de la Comunitat Valenciana.

b) Segona fase de confirmació diagnòstica tractament i seguiment: quan el resultat de qualsevol de les proves realitzades resulta alterat, des del laboratori, es comunica als progenitors o representants legals tal com es descriu en l'article 11 d'aquest decret, per a completar el diagnòstic definitiu i instaurar el tractament el més ràpidament possible. En algunes malalties el diagnòstic definitiu inclourà a més la realització d'un estudi genètic. En cas de naixements en un altre lloc diferent d'una maternitat s'informarà dins del programa de seguiment d'embaràs, sobre la possibilitat d'acudir al centre sanitari corresponent de la conselleria amb competències en matèria de sanitat a fi de realitzar el procés de cribratge en els temps recomanats.





Article 6. Malalties incloses en el programa de cribratge neonatal



1. Les malalties que formen part del Programa de cribratge neonatal de malalties congènites, de la Comunitat Valenciana són les següents:



a) Hipotiroïdisme congènit

b) Fenilcetonúria

c) Fibrosi quística

d) Deficiència d'acil-CoA-deshidrogenasa de cadena mitjana (MCADD)

e) Deficiència de 3-hidroxiacil-CoA-deshidrogenasa de cadena llarga (LCHADD)

f) Acidèmia glutàrica tipus I (GA-I)

g) Anèmia falciforme

2. Aquesta llista de malalties podrà ser ampliada quan es revise o actualitze la cartera bàsica de serveis del sistema nacional de salut en relació amb els cribratges neonatals.

3. També podrà ser ampliada a proposta de la comissió del programa i després d'una valoració i justificació basada en l'evidència científica, a través dels mecanismes establits per la conselleria amb competències en matèria sanitària.



Article 7. Grups d'assessorament i suport al Programa de detecció precoç d'hipoacúsia neonatal. Composició i funcions

1. Es constitueix un grup d'assessorament per al Programa de detecció precoç d'hipoacúsies.

2. Sota la coordinació de la direcció general amb competències en salut pública, s'integraran les persones següents, entre les quals estan:



a) Qui ostente el cap del servei amb competències en matèria de cribratges neonatals.

b) Una persona en representació del personal tècnic del servei amb competències en la matèria de cribratges neonatals de la conselleria amb competències en sanitat que participe en el programa.

c) Una persona en representació del personal tècnic del servei amb competències en els programes de salut infantil de la conselleria amb competències en sanitat.

d) Una persona en representació de la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària.

e) Una persona en representació del personal d'infermeria de les unitats maternoinfantils o unitats de maternitat dels centres sanitaris.



f) Una persona en representació del personal facultatiu especialista en pediatria de les unitats de maternitat dels centres sanitaris.

g) Una persona en representació del personal facultatiu especialista en otorrinolaringologia.

h) Una persona en representació del personal facultatiu especialista en neurofisiologia.

i) Una persona en representació de les associacions de pacients.

j) Una persona en representació designada per la conselleria amb competències en matèria d'educació.

k) Una persona en representació designada per la conselleria amb competències en matèria de polítiques socials.

l) El personal expert que es considere necessari per a assessorar sobre aspectes concrets.

3. El grup d'assessorament disposarà de la persona que exercisca les funcions de coordinador o coordinadora i la persona que exercisca les funcions de secretaria, que es designaran per la persona titular de la direcció general amb competències en programes de cribratges neonatals entre els que són membres dels grups. La incorporació del personal assessor és voluntària, i en cap cas rebran retribució pels seus serveis, i la durada del seu mandat o la revocació és designada per l'òrgan competent.

4. La composició del grup d'assessorament es realitzarà d'acord amb el principi de presència equilibrada de dones i homes, i es respectaran els principis de professionalitat i especialització dels seus membres.



Article 8. Grups d'assessorament i suport al Programa de cribratge neonatal de malalties congènites. Composició i funcions

1. Es constitueix un grup d'assessorament per al Programa de cribratge neonatal de malalties congènites.

2. Sota la coordinació de la direcció general amb competències en salut pública, s'integraran les persones següents, entre les quals estan:



a) Qui ostente el cap del servei amb competències en matèria de cribratges neonatals.

b) Una persona en representació del personal tècnic del servei amb competències en la matèria de cribratges neonatals de la conselleria amb competències en sanitat que participe en el programa.

c) Una persona en representació del personal tècnic del servei amb competències en els programes de salut infantil de la conselleria amb competències en sanitat.

d) Una persona en representació de la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària.

e) Una persona en representació del personal d'infermeria de les unitats maternoinfantils i/o unitats de maternitat dels centres sanitaris.



f) Una persona en representació del personal facultatiu especialista en pediatria de les unitats de maternitat dels centres sanitaris.

g) Dues persones, una en representació del personal facultatiu especialista en anàlisis clíniques, i una altra en representació del personal facultatiu especialista en biologia molecular/genetistes.

h) Una persona en representació de les associacions de pacients.

i) Una persona en representació designada per la conselleria amb competències en matèria d'educació.

j) Una persona en representació designada per la conselleria amb competències en matèria de polítiques socials.

k) El personal expert que es considere necessari per a assessorar sobre aspectes concrets.

3. El grup d'assessorament disposarà de la persona que exercisca les funcions de coordinador o coordinadora i la persona que exercisca les funcions de secretaria, que es designaran per la persona titular de la direcció general amb competències en programes de cribratges neonatals entre els que són membres dels grups. La incorporació del personal assessor és voluntària, i en cap cas rebran retribució pels seus serveis, i la durada del seu mandat o la revocació és designada per l'òrgan competent.

4. La composició del grup d'assessorament es realitzarà d'acord amb el principi de presència equilibrada de dones i homes, i es respectaran els principis de professionalitat i especialització dels seus membres.





Article 9. Funcions dels grups d'assessorament en cribratges neonatals

Són funcions del grup d'assessorament en cribratges neonatals:

a) Definir les línies generals quant a objectius i metodologia, i aprovar les seues eventuals modificacions, a fi de garantir un funcionament homogeni de l'ús de programes.

b) Proposar, en el cas dels cribratges neonatals de malalties congènites, la inclusió en la cartera de serveis de noves síndromes o malalties basades en l'evidència, per al seu trasllat per part de l'Administració sanitària valenciana, a l'organisme competent del SNS respecte a la cartera bàsica comuna de serveis del SNS.

c) Precisar els objectius anuals i avaluar l'aplicació de la metodologia i el compliment dels dits objectius.

d) Verificar l'adequació dels recursos materials i humans en funció de l'anàlisi dels resultats.

e) Efectuar l'avaluació global de les activitats de tots dos programes de cribratges neonatals. Elaborar la memòria anual d'activitat.

f) Establir els indicadors de qualitat de tots dos programes.

g) Definir les línies d'investigació prioritàries en aquest camp i contribuir a regular la utilització per a finalitats científiques, per part de possibles persones usuàries, de la informació generada.

h) Contribuir a identificar necessitats i proposar activitats de formació continuada de les persones professionals en relació amb tots dos programes de cribratge.



Article 10. Informació i autorització

En tots dos programes i prèviament a la realització de cadascuna de les proves de cribratge s'informarà, per part del personal d'infermeria o facultatiu especialista corresponent, de forma oral o escrita els progenitors o representants legals de la persona recentment nascuda, sobre la conveniència de realització de les proves, els efectes adversos o riscos d'aquestes així com les conseqüències de la seua no-realització, i haurà de deixar constància per escrit de l'autorització o no de progenitors, bé en la història clínica o en un document habilitat per a això.



Article 11. Sistemes d'informació

1. Els centres sanitaris realitzaran una adequada gestió, avaluació, control i seguiment dels programes. Amb la citada fi hauran de registrar la informació relacionada amb aquestes activitats en els sistemes d'informació disponibles per a això.

2. La finalitat del tractament es deu a raons d'interés públic en l'àmbit de la salut pública: prevenció de la salut i registre de malalties.



3 En el registre d'activitats de tractament de dades es preveuran les mesures necessàries per garantir i assegurar la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades i fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en matèria de protecció de dades de caràcter personal, d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016.



Article 12. Seguiment dels programes

El seguiment de tots dos programes, així com la coordinació, avaluació i control d'aquestes accions es realitzarà pel servei de la conselleria amb competències de sanitat que tinga les funcions en matèria de programes de cribratge neonatals.



Article 13. Unitats de seguiment per al Programa de cribratge neonatal de malalties congènites. Funcions. Organització territorial



1. Els casos amb resultat positiu de cribratge tindran garantit el tractament i seguiment, a través d'unitats que disposen dels mitjans materials i qualificació de les professionals i els professionals necessaris per a poder garantir un diagnòstic i tractament correcte.

Aquestes unitats hauran de compartir el seguiment de xiquets i xiquetes amb patologies diagnosticades pel cribratge neonatal, amb els centres sanitaris d'atenció primària i especialitzada en els quals se'ls puga atendre.

2. Són funcions de les unitats de seguiment per al Programa de cribratge neonatal de malalties congènites:

a) Contactar amb la família per a informar dels casos positius de cribratge.

b) Completar el diagnòstic.

c) Realitzar el tractament i control de pacients.

d) Coordinar i donar suport a professionals de la sanitat que participen en l'atenció al xiquet o la xiqueta.

e) Aportar al Sistema d'Informació de Cribratge Neonatal i Sistema d'Informació de Detecció Precoç d'Hipoacúsies, les dades de diagnòstic i tractament dels casos de sospita identificats mitjançant cribratge.





Article 14. Gestió i organització dels programes. Funcions dels diferents nivells assistencials

Les activitats dels programes de cribratge neonatal s'organitzaran, coordinades pels serveis amb competències en cribratges neonatals, en funció dels diferents àmbits o nivells assistencials de la manera següent:



1. Nivell d'atenció primària. Seran funcions de les persones professionals d'Atenció Primària

a) Comprovar que al xiquet o la xiqueta se li han realitzat les proves de cribratge d'hipoacúsia i malalties congènites i que el resultat queda reflectit en el Document de Salut Infantil.

b) Revisar en els controls periòdics del Programa de Salut Infantil, l'audició i l'adquisició del llenguatge dels seus xiquets i xiquetes.

c) Avaluar de forma objectiva l'audició del xiquet, xiqueta o adolescent i derivar els xiquets i xiquetes amb indicadors de risc d'hipoacúsia tardana als dispositius assistencials adequats per a l'atenció d'aquests problemes.

d) Informar i ajudar a interpretar a la família, el significat dels resultats de les proves relacionades amb el cribratge neonatal i supervisar la realització dels estudis de diagnòstic i intervenció.

2. Nivell d'Atenció Especialitzada:

a) En la maternitat dels centres sanitaris realitzaran el cribratge auditiu i de malalties congènites en el nounat. Si no es pot realitzar en el centre, o s'ha de repetir, s'haurà de remetre al centre sanitari assignat per a realitzar la prova en els temps recomanats.



b) Les unitats especialitzades seran les encarregades que quan s'haja detectat un resultat alterat en la prova de cribratge, confirmar i instaurar el tractament i seguiment adequat, i proporcionar la informació i amb la col·laboració de la família.

3. Nivell d'atenció sociosanitari i educatiu

a) La conselleria amb competències en matèria d'Educació en coordinació amb la conselleria amb competències en matèria de sanitat i la conselleria amb competències en matèria de polítiques inclusives, a través dels recursos de què dispose, establirà un seguiment específic de cada cas a través de treball multidisciplinari per a garantir una intervenció adequada i aconseguir la millor inclusió del xiquet o la xiqueta amb trastorns en el seu desenvolupament o amb el risc de patir-los en l'àmbit educatiu.

b) La conselleria amb competències en matèria de polítiques inclusives i en coordinació amb la conselleria amb competències en matèria de sanitat i en matèria d'educació, a través dels recursos de què dispose, participaran en el seguiment específic de cada cas, l'avaluació periòdica i elaborarà informes que especifiquen la situació global del menor i la necessitat de donar suport específic, així com informar-los de l'existència de les associacions ciutadanes i de pacients, on es desenvolupen programes d'informació i suport a les famílies i als seus fills i filles, i garantir d'aquesta manera, la intervenció primerenca en tots els casos.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i posterior desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en relació amb la matèria i, en tot cas, es realitzarà amb els mitjans personals i materials actualment assignats.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions d'igual rang o inferior que s'oposen al que disposa aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Facultat de desenvolupament

Es faculta la conselleria competent en matèria de sanitat a dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament normatiu i la modificació del contingut d'aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

L'entrada en vigor es produirà l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 30 de novembre de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

ANA BARCELÓ CHICO

Mapa web