Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 28/2018, de 10 de desembre, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes per al foment de la innovació tecnològica a través de finques o explotacions col·laboradores. [2018/11795]

(DOGV núm. 8448 de 20.12.2018) Ref. Base de dades 011496/2018




ÍNDEX

Article únic. Objecte i finançament

Disposició addicional

Única. Clàusula de no-incidència pressupostària

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera: Habilitació

Segona: Entrada en vigor

Annex. Bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al foment de la innovació tecnològica a través de finques o explotacions col·laboradores a la Comunitat Valenciana

Primera. Objecte

Segona. Beneficiaris

Tercera. Obligacions dels beneficiaris

Quarta. Règim de concessió

Cinquena. Despeses subvencionables i quantia de les ajudes

Sisena. Criteris de valoració

Setena. Sol·licitud i documentació que cal presentar

Huitena. Instrucció del procediment de concessió

Novena. Procediment de concessió i resolució d'ajudes

Desena. Modificació de la resolució, reintegrament i sancions

Onzena. Informació i publicitat

Dotzena. Justificació de les subvencions

Tretzena. Pròrroga del termini per a la justificació de l'ajuda

Catorzena. Pagaments anticipats

Quinzena. Pagament de subvencions: règim d'abonament i de reintegrament

Setzena. Controls i seguiment

Dessetena. Concurrència i compatibilitat amb altres subvencions



Dihuitena. Règim d'infraccions i sancions





PREÀMBUL



La Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, entre els objectius estratègics que té, pretén recuperar la investigació participativa, renovar l'experimentació i la transferència agrària, i generar xarxes de col·laboració al territori.

Pel Decret 80/2016, d'1 de juliol, del Consell, de modificació del Decret 158/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, es va adscriure el Servei de Transferència de Tecnologia, dependent de la Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna. Corresponen a aquest servei, entre altres, les funcions següents: l'experimentació i l'adaptació de les innovacions en les tècniques de producció agropecuària, la introducció i l'assaig de nous materials vegetals, el suport a la investigació agrària, la transferència de tecnologia als sectors productius agraris, l'assessorament i l'assistència tècnica als agricultors i ramaders, la divulgació de la informació al voltant dels avanços tecnològics i la formació contínua a través de l'organització de cursos, conferències i demostracions. Per a això disposa d'una xarxa d'estacions experimentals agràries a Vila-real, Elx, Carcaixent i Llutxent i Moncada, així com l'Institut Enològic de Requena, que conformen l'estructura per a la realització d'aquestes funcions. Les principals orientacions de les estacions experimentals agràries són les innovacions en el sector citrícola, amb el desenvolupament i l'experimentació de nou material vegetal, que permet millorar la rendibilitat de les explotacions, les innovacions en els cultius tradicionals, el desenvolupament de l'agricultura ecològica com a canvi en el model productiu que permet oferir productes d'alta qualitat diferencial i millorar la rendibilitat de les explotacions, les innovacions en el cultiu del magraner amb el desenvolupament i l'experimentació de nou material vegetal i l'adequació a les noves tècniques de cultiu, les innovacions en el sector hortícola, el desenvolupament de l'horticultura ecològica i la conservació de varietats hortícoles tradicionals, així com les innovacions en el sector frutícola, amb el desenvolupament i l'experimentació de nou material vegetal i la millora de tècniques de cultiu que permeten millorar l'eficiència de les explotacions.



Amb aquesta ordre s'aprova un nou règim d'ajudes que pretén fomentar la innovació a través de finques d'agricultors col·laboradors, assajos, experiències demostratives i parcel·les de seguiment, per a avaluar en les condicions de les explotacions el comportament agronòmic i els resultats que se'n poden obtindre amb noves introduccions de material vegetal o de tècniques de cultiu que la investigació pròpia o d'altres àmbits posa a la disposició del sector, per a avançar en el procés d'innovació i millorar la renda dels agricultors.



Aquesta ordre, dotada amb fons propis de la Generalitat, aprova un nou règim d'ajudes dirigit a persones físiques i jurídiques en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

En aquest règim d'ajudes, es pot aplicar a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles el Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola. Per a la resta d'operadors es pot aplicar el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 de Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

Les ajudes regulades en aquesta ordre es regiran, a més de pel que disposa aquesta, pel que estableix la normativa comunitària d'aplicació, i que bàsicament la constitueixen, en aquest cas, els cossos normatius següents:

1. El Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE L 1352, 24.12.2013), amb excepció de:



a) les ajudes l'import de les quals es fixe sobre la base del preu o la quantitat dels productes comercialitzats;

b) les ajudes a activitats relacionades amb l'exportació a tercers països o estats membres, en concret les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i l'explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents relacionades amb l'activitat exportadora;

c) les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en lloc d'importats.

2. El Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L 352, 24.12.2013), amb excepció de:

a) les ajudes concedides a les empreses que operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura, que regula el Reglament (CE) núm. 104/2000, del Consell;

b) les ajudes concedides a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles;

c) les ajudes concedides a les empreses que operen en el sector de la transformació i la comercialització de productes agrícoles, en els casos següents:

1) quan l'import de l'ajuda es determine en funció del preu o de la quantitat de productes d'aquest tipus adquirits a productors primaris o que han comercialitzat les empreses interessades,

2) quan l'ajuda estiga supeditada al fet que una part o la totalitat d'aquesta repercutisca en els productors primaris;

d) les ajudes a activitats relacionades amb l'exportació a tercers països o estats membres, és a dir, les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i l'explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents relacionades amb l'activitat exportadora;

e) les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en lloc d'importats.

3. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



4. La Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Aquesta ordre s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència segons el que estableix l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Per tot això exposat, en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.e de la Llei 5/1983, del Consell, de 30 de desembre de 1983, l'article 160.2 i 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i vista la proposta de la direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica, en virtut de les competències que té atribuïdes el Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, en la redacció vigent, l'informe de caràcter preceptiu que ha emés l'Advocacia General de la Generalitat, segons el que disposa l'article 5.2., lletres a i n, de la Llei 10/2.005, de 9 de desembre, de la Generalitat, d'assistència jurídica a la Generalitat i oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,







ORDENE



Article únic. Objecte i finançament

1. Aquesta ordre té per objecte l'aprovació de les bases reguladores per a la concessió de les ajudes per al foment de la innovació tecnològica a través de finques o explotacions col·laboradores de la Comunitat Valenciana que contenen les bases d'aquesta ordre.

2. Aquestes subvencions estan finançades exclusivament amb fons de la Hisenda Pública Valenciana.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Clàusula de no-incidència pressupostària

L'aprovació d'aquesta ordre no tindrà incidència pressupostària per a la Generalitat, almenys de manera directa, segons prescriu l'article 26.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen resoldre's, conformement a la consignació pressupostària que s'establisca en el pressupost corresponent de la Generalitat.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposen al que disposa aquesta ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica, en el marc de les seues respectives competències, per a dictar tots els actes i les disposicions específiques que siguen necessaris per a l'aplicació i l'execució del que preveu aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació d'aquesta en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 10 de desembre de 2018



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO





ANNEX

Bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al foment de la innovació tecnològica a través de finques o explotacions col·laboradores



Primera. Objecte

1. L'objecte de les subvencions previstes en aquestes bases és generar i finançar una xarxa de transferència de tecnologia mitjançant el suport a finques o explotacions col·laboradores, i s'entenen com a tals les que utilitzen i realitzen tècniques experimentals, sostenibles i innovadores en l'àmbit agroalimentari, que milloren la competitivitat i la qualitat dels productes agroalimentaris valencians i servisquen com a model al sector agroalimentari.

2. Es poden subvencionar els projectes innovadors i d'experimentació que versen sobre les matèries relacionades a continuació i que es valoraran segons la base sisena d'aquesta ordre:

a) Adaptació del material vegetal a les condicions ambientals de la Comunitat Valenciana (condicions de canvi climàtic i/o escassetat de recursos hídrics).

b) Model de producció i transformació agroecològica i/o sostenible.



c) Reducció de la contaminació i/o estalvi energètic en la producció agroalimentària.

d) Potenciació i valorització dels recursos genètics autòctons vegetals i animals.

e) Projectes realitzats en zones vulnerables, de muntanya, parcs naturals i Xarxa Natura 2000.

f) Reutilització i valorització dels residus agraris i/o agroalimentaris.





Segona. Beneficiaris

1. Podran ser beneficiaris de les ajudes establides en aquesta ordre les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, titulars, cessionàries o arrendatàries de finques o explotacions agrícoles i/o ramaderes, amb seu a la Comunitat Valenciana, i l'activitat de les quals estiga relacionada amb l'objecte d'aquesta ordre.

2. Els beneficiaris de l'ajuda establida en aquesta ordre hauran d'estar inscrits en el Registre General de Producció Agrícola (REGEPA) i/o en el Registre General d'Explotacions Ramaderes (REGA) i, si escau, en els registres en què en siga obligatòria la inscripció.



3. Els beneficiaris de les ajudes que estableix aquesta ordre hauran d'acreditar que disposen d'un pla d'igualtat en el cas que, d'acord amb la legislació d'aplicació, siga exigible, segons el que estableix l'article 4 de la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, d'igualtat entre dones i homes, i l'article 14 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.





Tercera. Obligacions dels beneficiaris

1. Amb caràcter general, els beneficiaris de les ajudes hauran de:



a) Acreditar estar al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. D'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la presentació de la sol·licitud de pagament de l'ajuda comporta l'autorització a l'òrgan gestor del procediment per a obtindre directament les dades d'identitat dels sol·licitants o, si escau, dels representants legals d'aquests i d'estar al corrent amb el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. En cas que els sol·licitants s'oposen al fet que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, hauran d'indicar-ho expressament en el formulari i queden obligats a aportar-hi els documents acreditatius corresponents. L'absència d'oposició expressa per part dels interessats en presumeix l'autorització per a efectuar la consulta o l'obtenció de la informació esmentada.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, que ha d'efectuar l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General en relació amb les subvencions i les ajudes concedides i a les que preveu la legislació del Tribunal de Comptes, i aportar tota la informació que se li requerisca en l'exercici d'aquestes d'actuacions Així mateix, hauran de sotmetre's als controls sobre el terreny i, a posteriori, ho haurà de fer l'òrgan competent.

c) Acreditar, mitjançant declaració responsable, la no-concurrència de cap de les circumstàncies previstes en els punts 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

d) Declaració responsable a l'òrgan concedent, en la sol·licitud de subvenció, així com en qualsevol moment de la vigència de l'expedient, de la sol·licitud i/o l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics, així com la modificació de les circumstàncies que han fonamentat la concessió de la subvenció en els termes d'aquesta ordre. En el cas que la sol·licitud o la concessió d'altres ajudes, o la modificació de les circumstàncies que han motivat la concessió de l'ajuda, s'efectuen durant la tramitació de l'expedient, aquesta comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es conega i, en qualsevol cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

e) Presentar, si escau, declaració responsable de les ajudes de minimis que ha concedit qualsevol projecte als sol·licitants durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs, amb indicació de l'import, l'organisme, la data de concessió i el règim d'ajudes en què s'empara, o si escau, declaració de no haver-ne rebut cap.



f) Procedir al reintegrament dels fons percebuts quan siga procedent, d'acord amb el que estableixen els articles 36, 37 i 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

g) Qualsevol altra que legalment corresponga com a beneficiaris de subvencions públiques.

2. L'incompliment de les obligacions anteriors donarà lloc a l'exigència de les responsabilitats que hi corresponguen, d'acord amb la legislació vigent.



Quarta. Règim de concessió

1. Els principis de publicitat, objectivitat, transparència, igualtat i no-discriminació regeixen el procediment de concessió de les subvencions.

2. El procediment de concessió és en règim de concurrència competitiva.

3. Mitjançant la convocatòria corresponent s'establirà el termini per a la realització de les activitats subvencionables, la línia i la dotació pressupostària assignada a aquesta convocatòria.



Cinquena. Despeses subvencionables i quantia de les ajudes

1. Seran despeses subvencionables les que s'indiquen continuació, sempre que estiguen directament vinculades amb la realització del projecte subvencionat.

2. Seran despeses elegibles i, per tant, subvencionables, segons l'article 31 de la Llei general de subvencions, els conceptes següents:

a) Despeses de personal (investigador, tècnic i altre personal auxiliar, dedicat exclusivament al projecte). Aquest concepte no podrà sobrepassar el 60 % del pressupost elegible total que ha acceptat l'Administració.

b) Despeses d'instrumental i material utilitzats exclusivament per al projecte subvencionat i inputs agraris, així com despeses de costos de material fungible que es consumisquen com a conseqüència de la realització del projecte subvencionat, i només durant la durada d'aquest.

En cas que aquest material siga inventariable, només es podran subvencionar els costos d'amortització d'aquest que corresponguen al termini de durada del projecte subvencionat.

c) Despeses de dietes i despeses de viatge derivades directament del projecte subvencionat, i només durant la durada d'aquest.

2. La intensitat de l'ajuda podrà ser de fins a un màxim del 100 % de les despeses subvencionables.

3. La quantia de la subvenció es distribuirà de la manera següent:



– Per als projectes que es desenvolupen a la província d'Alacant es destina un percentatge del 30 % dels fons previstos per a la convocatòria.

– Per als projectes que es desenvolupen a la província de Castelló es destina un percentatge del 30 % dels fons previstos per a la convocatòria.

– Per als projectes que es desenvolupen a la província de València es destina un percentatge del 40 % dels fons previstos per a la convocatòria.

4. En el supòsit que una vegada valorades i adjudicades les subvencions no s'esgote la quantia disponible en alguna de les províncies, es podrà incrementar el romanent proporcionalment en la restant.

5. La quantia de l'ajuda que s'ha d'atorgar per beneficiari no podrà superar l'import de 15.000 euros anuals per titular de finca o explotació, o, si escau, per entitat associativa.

6. L'import total de les ajudes de minimis concedides a una única empresa o entitat associativa dedicada a la producció primària de productes agrícoles no excedirà 15.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. L'import acumulat de les ajudes de minimis concedides per Estat membre a empreses actives en la producció primària de productes agrícoles durant un període qualsevol de tres exercicis fiscals no excedirà del topall nacional indicat en l'annex del Reglament 1408/2013 (413.750.000 €)

7. L'import total de les ajudes de minimis concedides a una única empresa o entitat associativa no dedicada a la producció primària de productes agrícoles no excedirà 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.



Sisena. Criteris de valoració

Els expedients es puntuaran de la manera següent:

1. Valoració del projecte: fins a un màxim de 25 punts.

1.1. Objecte i justificació: fins a un màxim de 14 punts.

a) Anàlisi rigorosa i justificació de la necessitat de dur a terme el projecte: fins a 3 punts.

b) Exposició detallada del projecte i els objectius que es pretenen aconseguir: fins a 3 punts.

c) Coherència del projecte amb el diagnòstic: fins a 2 punts.

d) Projectes l'objecte dels quals està relacionat amb més d'una de les matèries especificades en el punt 2 de la base primera: fins a 6 punts, a raó de:

– Projectes que versen sobre 2 de les matèries especificades en el punt 2 de la base primera: 2 punts.

– Projectes que versen sobre 3 de les matèries especificades en el punt 2 de la base primera: 3 punts.

– Projectes que versen sobre 4 de les matèries especificades en el punt 2 de la base primera: 4 punts.

– Projectes que versen sobre 5 de les matèries especificades en el punt 2 de la base primera: 5 punts.

– Projectes que versen sobre 6 de les matèries especificades en el punt 2 de la base primera: 6 punts.

1.2. Accions que cal desenvolupar, planificació i resultats previstos: fins a un màxim de 8 punts.

a) Identificació de les accions que cal desenvolupar: fins a 3 punts.

b) Planificació detallada de les accions amb elaboració de cronograma: fins a 3 punts.

c) Existència de mecanismes de seguiment i avaluació dels assoliments del projecte: fins a 2 punts.

1.3. Pressupost estimat: fins a un màxim de 3 punts.

a) Grau de desglossament del pressupost: fins a 2 punts.

b) Pressupost adequat i no sobredimensionat respecte a totes les activitats planificades: fins a 1 punt.

2. Altres criteris: fins a un màxim de 25 punts.

a) Si les persones titulars de les explotacions són dones o persones jurídiques integrades en més d'un 25 % per dones: 1 punt.

b) Si les persones titulars de les explotacions són joves agricultors o persones jurídiques integrades en més d'un 50 % per joves, entenent com a tals, i segons el que disposa l'article 2 de la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries, les persones que han complit els díhuit anys i no han complit quaranta anys i exerceixen o pretenen exercir l'activitat agrària: 1 punt.

c) Projectes en què més del 50 % de l'explotació està dedicada a la producció ecològica: 2 punts.

d) Projectes d'experimentació en races o varietats autòctones i tradicionals: 2 punts.

e) Projectes que tenen entre els seus objectius reduir la contaminació, l'estalvi energètic o la lluita contra el canvi climàtic: 2 punts.



f) Projectes vinculats a centres públics d'investigació/experimentació, acreditats amb els estatuts, els convenis o els acords de col·laboració respectius: 2 punts.

g) Projectes desenvolupats en territori Leader: 2 punts.

h) Projectes desenvolupats en parcs naturals i/o Xarxa Natura 2000: 1 punt.

i) Projectes d'experimentació sobre adaptació del material vegetal i animal a les condicions mediambientals, edafoclimàtiques i de disponibilitat de recursos hídrics de la CV: 2 punts.

j) Projectes de reutilització i valoració de residus agrícoles i ramaders: 2 punts.

k) Projectes que tenen entre els seus objectius la conservació i la millora de la biodiversitat vegetal o animal: 2 punts.

l) Projectes que complementen les accions d'experimentació i transferència de tecnologia que han desenvolupat les estacions experimentals agràries: 4 punts.

m) Projectes que suposen millores en la compatibilitat de l'activitat agrària i la conservació del medi natural: 2 punts.

3. La puntuació màxima per projecte serà de 50 punts.

Per a poder beneficiar-se de l'ajuda s'hauran d'obtindre almenys 20 punts.



Setena. Sol·licitud i documentació que cal presentar

1. Per a cada exercici pressupostari, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la convocatòria oportuna i l'import global màxim de la subvenció que s'ha de concedir.

2. Les sol·licituds de subvenció s'hauran de dirigir a la direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica. El termini de presentació de sol·licituds i la forma de presentació s'haurà de determinar en cada convocatòria.

3. Quan es produïsca la convocatòria de les ajudes, la presentació també podrà fer-se per mitjans telemàtics, i segons el que disposa aquesta convocatòria. Per a poder accedir a aquest sistema telemàtic, els sol·licitants hauran de disposar de signatura electrònica avançada o el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques), o del certificat reconegut per a ciutadans (persones físiques).

3. La sol·licitud es presentarà junt amb la documentació següent:

a) Raó social dels sol·licitants.

b) En el cas d'entitats de naturalesa no pública, els estatuts d'aquestes, així com un document acreditatiu del poder de representació de qui presenta la sol·licitud, degudament legalitzats.

c) Declaració responsable de no trobar-se incursos en alguna de les circumstàncies establides en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impedeixen obtindre la condició de beneficiari.

d) Projecte de l'explotació, concís i concret, amb un màxim de 10 pàgines i amb referència a la finalitat del projecte i justificació d'aquest, accions que cal desenvolupar, planificació, resultats previstos, pressupost estimat, croquis de situació de l'explotació o instal·lacions i la resta de punts que defineixen aquest projecte.

4. No serà necessari aportar la documentació que ja s'ha presentat anteriorment en aquesta Administració, sempre que no hagen variat les dades contingudes en aquesta i continuen vigents. En aquest cas, cal posar en coneixement de l'òrgan gestor la documentació de què es tracte, el procediment, l'expedient, l'any i la unitat administrativa en què es va presentar la documentació requerida.

5. La direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica podrà sol·licitar tota la informació complementària, a la indicada anteriorment, quan així ho estime convenient.

6. D'acord amb el que disposa l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la inexactitud, la falsedat o l'omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpore a una declaració responsable o a una comunicació, o la no-presentació a l'Administració competent de la declaració responsable, la documentació que siga requerida per a acreditar el compliment d'allò declarat, o la comunicació, determinarà la impossibilitat de continuar l'exercici del dret o l'activitat afectada des del moment en què es tinga constància d'aquests fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que hi pertoquen.

7. Si aquesta conducta està tipificada com a infracció en la legislació aplicable, donarà lloc a la incoació de l'expedient oportú sancionador de conformitat amb el que disposa el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Tot això sense perjudici de les responsabilitats de tot ordre, fins i tot penal, que hi pot pertocar, com a conseqüència de la falsedat o la inexactitud en les dades o els documents aportats o en les declaracions realitzades.

8. En la convocatòria corresponent s'haurà d'establir el termini d'execució dels projectes i de justificació de les ajudes.



Huitena. Instrucció del procediment de concessió

1. Una vegada presentada la sol·licitud amb la documentació corresponent, la instrucció del procediment de tramitació dels expedients es durà a terme pel servei competent en matèria de transferència de tecnologia com a òrgan instructor.

2. En el supòsit que les sol·licituds no reunisquen els requisits exigits o la documentació presentada no siga la preceptiva es requerirà per escrit als sol·licitants perquè en un termini de 10 dies procedisquen a esmenar o acompanyar la documentació d'acord amb allò requerit, amb indicació expressa que si no ho fan així se'ls tindrà per desistits en la sol·licitud de subvenció, prèvia resolució, conforme al que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. L'òrgan instructor pot requerir als sol·licitants informació més ampliada, i efectuar les actuacions que considere necessàries per a la determinació i la comprovació de dades, tot això a l'efecte d'una adequada tramitació del procediment fins que es resolga.

4. Una comissió de valoració revisarà els expedients i procedirà a valorar i seleccionar aquests conformement als criteris de valoració que preveu la base sisena d'aquesta ordre, i procedeix a emetre l'informe corresponent a aquest efecte. Compondran aquesta comissió quatre membres, dels quals un/a amb categoria de subdirector/a general tindrà la presidència, un/a altre/a amb categoria de cap de servei tindrà la secretaria, i dos vocals, caps de secció o tècnics, que designarà la direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari.



Respecte a la composició d'aquesta comissió, es procurarà que s'ajuste al principi d'equilibri per raó de sexe, segons el que estableix la Llei 9/2003, de la Generalitat, i la Llei orgànica 3/2007.

5. La comissió de valoració formularà a la direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari la proposta de resolució pertinent, degudament motivada i efectuada conforme als criteris de valoració que estableixen aquestes bases.



Novena. Procediment de concessió i resolució d'ajudes

1. Les sol·licituds de subvenció es dirigiran a la direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica.

2. Mitjançant la convocatòria anual corresponent s'establirà el termini per a la presentació de les sol·licituds d'ajuda, la línia pressupostària i la dotació pressupostària assignada a aquesta convocatòria, així com l'òrgan competent per a la concessió d'aquesta.

3. Les sol·licituds d'ajudes les resoldrà la persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica, prèvia proposta a comissió de valoració tal com estableix la base huitena.

4. Les denegacions incloses en la resolució de la convocatòria s'hauran de comunicar als interessats. Si la causa de la denegació és la inexistència de crèdit per aplicació dels criteris de valoració, prèvia petició dels interessats, realitzada en el període comprés entre l'1 i el 31 de desembre de l'any anterior, es podran reconsiderar en la convocatòria següent, sense gaudir de preferència per l'antiguitat que tenen, i serà vàlida tota la documentació presentada anteriorment, excepte la necessària per a la nova valoració en l'exercici següent que puga incrementar la puntuació obtinguda.

5. La resolució s'haurà de motivar d'acord amb el que preveu aquesta ordre i haurà de contindre la informació següent: beneficiaris, despesa subvencionable, quantia de les ajudes concedides com a percentatge de la despesa subvencionable, reglament aplicable, el termini concedit als beneficiaris per a comunicar la realització de l'actuació subvencionable i per a justificar el pagament de les actuacions dutes a terme. Contra la resolució esmentada caldrà interposar els recursos pertinents, conforme al que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Desena. Modificació de la resolució, reintegrament i sancions

1. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, així com l'obtenció d'altres subvencions i ajudes concedides per qualsevol altra entitat pública o privada, s'haurà de notificar i justificar per escrit a la direcció general amb competència en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica, i podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió de la subvenció, sempre que se salvaguarden els requisits mínims que estableix aquesta ordre i la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda. A aquest efecte, la persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica dictarà la resolució de modificació oportuna en què es reajustaran els imports de la subvenció concedida sobre la nova base, i s'iniciarà, si escau, el procediment de reintegrament previst en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com en el títol X, capítol III, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



2. Sense perjudici del que preveuen els apartats anteriors, quan els fets puguen ser constitutius d'infracció administrativa s'iniciarà el procediment sancionador corresponent, segons el que preveu el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els preceptes bàsics, així com el títol X, capítol IV, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Onzena. Informació i publicitat

1. La direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica garantirà la publicació en un lloc web global dedicat a les ajudes estatals a escala nacional o regional.

2. A les subvencions que es convoquen o es concedisquen es podrà aplicar el que preveuen els articles 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, en matèria de publicitat i transparència.

Així mateix, els beneficiaris hauran de donar publicitat de les subvencions i les ajudes percebudes en els termes i les condicions que estableix l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, respecte de l'obligatorietat de donar la publicitat adequada al caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció, d'acord amb el que estableixen els punts 2 i 3 de l'article 3 de la Llei 2/2015.



Dotzena. Justificació de les subvencions

1. Les sol·licituds de pagament, junt amb la documentació requerida, hauran de dirigir-se a la direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica en la forma que indique la convocatòria de l'ajuda.

2. Per a la justificació del compliment de la realització de l'activitat subvencionada, del compliment de les condicions imposades, i de la consecució dels objectius previstos en l'acte de concessió de subvenció, s'hauran d'aportar els documents següents:

a) Compte justificatiu amb la relació classificada de les despeses de l'activitat amb indicació de l'emissor, el número de factura, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

b) Memòria justificativa de l'execució del projecte i dels resultats d'aquest. Haurà d'incloure la fitxa de divulgació dels resultats del projecte.

c) Factures i justificants de pagament que recolzen les despeses efectuades i acreditació del pagament d'aquestes. En qualsevol cas, les factures hauran de presentar-se en original per a procedir-ne al segellat per part del servei competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica. L'estampillat indicarà la subvenció per a la justificació de la qual s'han presentat i si l'import del justificant s'imputa totalment o parcialment a la subvenció. En aquest últim cas, s'indicarà la quantia exacta que resulte afectada per la subvenció. Una vegada fet l'estampillat, les còpies compulsades s'integraran en l'expedient i els originals es retornaran als beneficiaris. L'acreditació de les despeses també podrà efectuar-se mitjançant factures electròniques, sempre que complisquen els requisits exigits per a l'acceptació d'aquestes en l'àmbit tributari.

d) Declaració del beneficiari de no haver sol·licitat o obtingut altres ajudes per a la mateixa finalitat ni de trobar-se immers en un procés de reintegrament de subvencions.

e) Formulari de domiciliació bancària («manteniment de tercers»). Aquest document figura com a annex VI d'aquesta ordre.

D'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la presentació de la sol·licitud de pagament de l'ajuda comporta l'autorització a l'òrgan gestor del procediment per a obtindre directament les dades d'identitat dels sol·licitants o, si escau, dels representants legals d'aquests i d'estar al corrent amb el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. En cas que els sol·licitants s'oposen al fet que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, hauran d'indicar-ho expressament en el formulari i queden obligats a aportar-hi els documents acreditatius corresponents.

g) Qualsevol altra documentació que exigeix la normativa de compliment obligat, així com la indicada en la resolució de concessió a fi d'acreditar alguna de les circumstàncies o els requisits necessaris per a concedir l'ajuda.

3. Quan l'import de la despesa subvencionable supere les quanties que estableix la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per al contracte menor, els beneficiaris hauran de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la instal·lació, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials que tenen no hi haja en el mercat nombre d'entitats suficient que els realitzen, presten o subministren, o llevat que la despesa s'haja realitzat amb anterioritat a la subvenció.

En els casos en què l'oferta finalment executada no siga la d'import econòmic més baix, els beneficiaris hauran de justificar les raons que van motivar tal decisió. En aquest supòsit, si tals raons no estan motivades en consideracions tècniques, financeres o altres condicionants de l'execució de l'actuació, l'òrgan gestor podrà minorar o, fins i tot, eliminar del còmput total la despesa esmentada.

4. Les despeses originades per la participació d'equips tècnics propis de les entitats beneficiàries s'hauran de justificar mitjançant certificat de la persona responsable de l'entitat, que acredite la condició de treballadors d'aquells i la despesa que s'imputa a l'activitat corresponent per aquestes tasques. Hauran de presentar-se, a més, les nòmines d'aquests treballadors, originals o fotocòpies compulsades, i els documents TC1 i TC2 del mes o els mesos en què ha tingut lloc la preparació i la realització de l'activitat en qüestió. Per part del servei competent en matèria de transferència de tecnologia, s'haurà de verificar la coherència entre la despesa imputada i l'abast de les actuacions i/o treballs realitzats.

Les despeses a què done lloc la participació d'un tècnic en una o diverses activitats, durant un període de temps, no podrà superar el cost total que supose a l'entitat durant el període indicat.



Tretzena. Pròrroga del termini per a la justificació de l'ajuda

1. Excepcionalment i si per raons justificades degudament motivades no pot realitzar-se la justificació de la subvenció en el termini fixat en la resolució de concessió, l'òrgan concedent podrà acordar la pròrroga d'aquest, que no podrà excedir de la meitat d'allò previst inicialment.



2. Aquestes pròrrogues s'hauran de sol·licitar, almenys, amb un mes d'antelació al termini establit en la resolució de concessió com a data límit de justificació, que remetran la sol·licitud, acompanyada de l'informe sobre procedència de la pròrroga a la direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica. Aquest resoldrà sobre l'ampliació comunicant, si escau, el nou termini concedit per a la realització i la justificació de la subvenció, sempre dins de la mateixa anualitat.

Catorzena. Pagaments anticipats

1. Es podrà concedir un pagament anticipat, en els termes i les condicions establides en l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. La bestreta podrà ser de fins al 30 % de l'import de la subvenció concedida, i s'exigirà la constitució de les corresponents garanties o l'exoneració d'aquestes d'acord amb l'article 171.5 d'aquesta llei.





Quinzena. Pagament de subvencions: règim d'abonament i de reintegrament

1. A fi de procedir al pagament de la subvenció, la direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica comprovarà prèviament l'adequada justificació de la subvenció concedida, així com la realització de l'activitat subvencionada i el compliment de totes les obligacions que es deriven de l'aplicació d'aquesta ordre.

En aquest sentit, el pagament de la subvenció estarà supeditat al compliment dels requisits següents:

a) Justificació prèvia per part dels beneficiaris de la realització de l'activitat per la qual es va concedir la subvenció en els termes previstos en la base dotzena.

b) Compliment de les obligacions de les entitats beneficiàries establides en la base tercera d'aquesta ordre.

2. A la vista de la documentació justificativa prevista en la base dotzena d'aquesta ordre, i a proposta del servei competent en matèria de transferència de tecnologia, la persona titular de la direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica, resoldrà sobre les bestretes i/o el pagament definitiu de l'ajuda (saldo).

3. Només s'abonarà la totalitat de la subvenció concedida si el projecte aprovat s'ha justificat íntegrament. En un altre cas, només s'abonarà la part de la subvenció proporcional als justificants de despesa aportats, sempre que es complisca el que estableix l'article 37.2 de la Llei general de subvencions.

4. Són causes de reintegrament les previstes en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. En els casos d'irregularitats i de recuperació de sumes indegudament pagades, serà aplicable el que disposa el Reglament delegat (UE) 2015/1971, de la Comissió, de 8 de juliol de 2015, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, amb disposicions específiques sobre la notificació d'irregularitats respecte del Fons Europeu Agrícola de Garantia i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1848/2006, de la Comissió.



Setzena. Controls i seguiment

1. La direcció general competent en matèria d'R+D+I en el sector agroalimentari i en transferència tecnològica establirà els mecanismes de control precisos per a assegurar el compliment de la finalitat per a la qual es concedeixen les subvencions.

2. A més dels controls administratius, tant de les sol·licituds d'ajuda com del pagament, i que tindran per objecte comprovar el compliment efectiu del que preveuen aquestes bases i normativa d'aplicació, haurà de comprovar-se:

a) L'existència de documents comptables o d'un altre tipus, en poder dels organismes o les empreses que duen a terme les actuacions objecte d'ajuda, que justifiquen els pagaments que han fet els beneficiaris.

b) La veracitat de la documentació acreditativa del contingut de les declaracions responsables que han presentat els sol·licitants al llarg del procediment de sol·licitud de l'ajuda i de sol·licitud de pagament.

c) La conformitat de la destinació efectiva o prevista de les actuacions amb la descripció efectuada en la sol·licitud d'ajuda.

d) La conformitat de l'execució de les actuacions objecte de finançament públic amb la normativa vigent.

e) El compliment dels compromisos i les obligacions derivats de la concessió d'ajuda.







Dessetena. Concurrència i compatibilitat amb altres subvencions



1. Pel que fa a les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 1408/2013, si una empresa opera tant en el sector de la producció primària de productes agrícoles com en un o més sectors o desenvolupa altres activitats incloses en l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1407/2013, les ajudes de minimis concedides a les activitats en el sector de la producció agrícola en virtut d'aquest reglament podran acumular-se amb les ajudes de minimis concedides a aquest últim sector o a les activitats, fins al límit màxim pertinent establit en l'article 3, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1407/2013, a condició que l'Estat membre de què es tracte garantisca, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos, que la producció primària de productes agrícoles no es beneficia de les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 1407/2013.



2. Si una empresa opera tant en el sector de la producció primària de productes agrícoles com en el de la pesca i l'aqüicultura, les ajudes de minimis concedides a les activitats en el sector de la producció agrícola en virtut d'aquest reglament podran acumular-se amb les ajudes de minimis per a les activitats d'aquest últim sector de conformitat amb el Reglament (CE) núm. 875/2007 fins al límit màxim fixat en aquest reglament, a condició que l'Estat membre de què es tracte garantisca, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos, que la producció primària de productes agrícoles no es beneficia de les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (CE) núm. 875/2007.

3. Pel que fa a les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 1407/2013, podran acumular-se amb les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 360/2012, de la Comissió, fins al límit màxim establit en aquest últim reglament. Podran acumular-se amb ajudes de minimis concedides conformement a altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que estableix l'article 3, apartat 2, del reglament esmentat (UE) núm. 1407/2013.

4. Les ajudes de minimis no s'acumularan amb cap ajuda estatal en relació amb els mateixos costos subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, si aquesta acumulació excedeix de la intensitat d'ajuda o de l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió que ha adoptat la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics podran acumular-se amb altres ajudes estatals concedides en virtut d'un reglament d'exempció per categories o d'una decisió adoptats per la Comissió.



Dihuitena. Règim d'infraccions i sancions

El règim sancionador en la matèria que regula aquesta ordre serà el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els preceptes bàsics, així com el títol X, capítol IV, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Mapa web