Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 de desembre de 2018, del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, per la qual s'aprova la convocatòria d'ajudes a la reestructuració i reconversió de vinya de la Comunitat Valenciana per a operacions que finalitzen en la campanya 2019/2020, a l'empara del programa de suport al sector vitivinícola espanyol 2019-2023. [2018/12129]

(DOGV núm. 8453 de 28.12.2018) Ref. Base de dades 011773/2018




El Reglament (UE) 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea una organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) 922/72, (CEE) 234/79, (CE) 1307/2001 i (CE) 1234/2007; el Reglament delegat (UE) 2016/1149, de la Comissió, de 15 d'abril de 2016, pel qual es completa el Reglament (UE) 1308/2013 pel que fa als programes nacionals de suport en el sector vitivinícola i es modifica el Reglament (CE) 555/2008, de la Comissió, i el Reglament d'execució (UE) 2016/1150, de la Comissió, de 15 d'abril de 2016, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1308/2013, pel que fa als programes nacionals de suport en el sector vitivinícola, regulen les disposicions sobre els programes de suport que els estats membres han de presentar a la Comissió.



La implementació a Espanya d'aquesta normativa es recull actualment en el Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, per a l'aplicació de les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola espanyol, que regula les mesures subvencionables recollides en aquest programa per al període 2019-2023, entre aquestes l'ajuda a la reestructuració i reconversió de vinyes, integrada en l'article 46 del Reglament (UE) 1308/2013.

Així, en la secció 2a del capítol II del Reial decret 1363/2018, es regula de forma detallada aquesta mesura, i estableix, entre altres qüestions, l'àmbit d'aplicació, les mesures subvencionables, els requisits exigibles, els tipus d'ajuda a aplicar o les formes de pagament.

En virtut de les facultats que em confereixen els articles 160 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; l'article 13.1.h del Decret 123/2006, de 8 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova l'estatut de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (DOGV 5344, 12.09.2006), i el Decret 124/2006, de 8 de setembre, del Consell, pel qual es designa l'organisme pagador de les despeses corresponents a la Política Agrícola Comuna a la Comunitat Valenciana i s'estableix la seua organització i funcionament (DOGV 5344, 12.09.2006) tots dos en la redacció vigent, resolc:



Apartat 1. Objecte i bases reguladores

L'objecte d'aquesta resolució és la convocatòria de l'ajuda a la reestructuració i reconversió de vinya per a operacions que finalitzen en la campanya 2019/2020 en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i serà aplicable a vinyes que es destinen a la producció de raïm per a la vinificació.

El Reial decret 1363/2018 estableix les bases reguladores de les ajudes destinades a donar suport a les mesures de reestructuració i reconversió de vinya, en concret en la subsecció 1a i 3a de la secció 2a del capítol II. Aquesta resolució necessita determinats aspectes aplicables a la convocatòria d'aquesta ajuda en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per a operacions que finalitzen en la campanya 2019/2020.



Apartat 2. Definicions generals en l'àmbit d'aplicació d'aquesta resolució

A l'efecte d'aquesta resolució, a més de les definicions previstes en el Reial decret 1363/2018 i en la normativa sectorial aplicable al potencial de producció vitícola, s'entendrà com:



1. Reestructuració de la vinya: substitució d'una vinya per la plantació d'una altra o unes altres de superfície equivalent i que implique un canvi de varietat o de sistema de cultiu. No s'hi preveuen els cultius associats a altres espècies agrícoles. També es considera reestructuració la plantació de vinya amb autorització de plantació de vinya per conversió de drets de plantació.

2. Reconversió varietal: canvi a una varietat autoritzada d'una parcel·la de vinya mitjançant l'operació de sobreempelt i, per tant, sense la possibilitat de modificar el nombre de ceps en la parcel·la vitícola.

3. Espatlera: sistema de conducció del cultiu suportat sobre una estructura elevada i permanent, que permet la correcta mecanització de la vinya, especialment en les operacions de poda i verema. L'estructura que forme l'espatlera ha de contindre com a mínim dos filferros situats a diferent alçària.

4. Sobreempelt: empelt efectuat sobre una vinya ja empeltada amb anterioritat.

5. Desinfecció: actuacions o tractaments a realitzar amb la finalitat d'evitar els efectes negatius que ocasionen els paràsits produïts per la contínua repetició d'un cultiu o grup de cultius, mitjançant els mètodes següents:

a) Productes químics autoritzats per la legislació vigent, establits en el Registre de Productes Fitosanitaris del ministeri competent en matèria de sanitat vegetal, en l'apartat Productes fitosanitaris. Els operaris de l'empresa que ho realitzen hauran de tindre carnet de manipulador.



b) Tècniques físiques, solarització i biofumigació, seguint el procediment establit en el Butlletí d'Avisos, núm. 10, de juliol de 2009, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Generalitat Valenciana.

6. Protectors de plantes joves contra conills: protecció per a cada planta per a assegurar-ne la integritat i que romanga almenys durant un any següent a la plantació.

7. Parcel·la de vinya: és la superfície contínua de terreny en la qual un sol explotador o viticultor cultiva la vinya, formada per un conjunt de recintes amb una o diverses referències alfanumèriques, representada gràficament en el Sistema d'Informació Geogràfica de Parcel·les (SIGPAC).

8. Subparcel·la vitícola: superfície contínua de terreny plantat de vinya o la plantació de vinya de la qual se sol·licita en un mateix any i en una mateixa varietat. Pot estar formada per un o diversos recintes del SIGPAC, per part d'un recinte SIGPAC o per una combinació d'aquests.



9. Operació: s'entén com a operació el conjunt d'accions tendents a aconseguir la reestructuració i reconversió d'una superfície de vinya determinada i inclosa en la sol·licitud d'un viticultor. En l'àmbit d'aquesta convocatòria, les sol·licituds tindran el caràcter d'anuals i hauran de finalitzar abans del 20 de maig de 2020.

10. Interlocutor davant l'Administració: és la persona, física o jurídica, autoritzada per a la presentació col·lectiva de sol·licituds i l'emplenament d'aquestes a través de l'aplicació informàtica dissenyada a aquest efecte, com també per al lliurament i recepció de la documentació relacionada amb aquestes sol·licituds, tant físicament com telemàticament.

11. Explotació prioritària: les explotacions agràries familiars i les associatives que tinguen, segons els casos, els requisits establits pels articles 4 a 6 de la Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries, inscrites en el registre creat a aquest efecte.

12. Titularitat compartida: unitat econòmica, sense personalitat jurídica i susceptible d'imposició a efectes fiscals, que es constitueix per un matrimoni o parella unida per anàloga relació d'afectivitat, per a la gestió conjunta de l'explotació agrària, segons el que s'estableix en la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre la titularitat compartida de les explotacions agràries, inscrita en el registre creat a aquest efecte.



Apartat 3. Beneficiaris: requisits i obligacions

1. Beneficiaris

Es podran acollir a l'ajuda a la reestructuració i reconversió de vinyes a l'empara d'aquesta convocatòria, els viticultors i futurs viticultors les vinyes dels quals es destinen a la producció de raïm per a vinificació i que complisquen els requisits establits en l'article 26 del Reial decret 1363/2018 i en aquesta convocatòria, com també el que es disposa en l'article 11 de la Llei 38/2003, general de subvencions i en la normativa vigent en matèria del sector vitivinícola per a totes les superfícies de vinya de la seua explotació.

2. Requisits i obligacions

a) Els viticultors només podran estar inclosos com a beneficiaris en una única sol·licitud.

b) Els beneficiaris han de complir les obligacions recollides en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

c) En el cas que se sol·licite l'ajuda per a l'operació de reestructuració prevista en aquesta convocatòria, les parcel·les a arrancar, els drets i/o les autoritzacions aportades han d'estar inscrites en Registre Vitícola de la Comunitat Valenciana en la seua fitxa d'explotació, amb data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.

d) Per a poder sol·licitar les ajudes per a les operacions de transformació de vas a espatlera i sobreempelt, previstes en aquesta convocatòria, les persones interessades han de figurar en el Registre Vitícola de la Comunitat Valenciana com a explotadores de les parcel·les de vinya per a les quals se sol·licita l'ajuda o haver sol·licitat el canvi de titularitat, abans de l'inici del termini de presentació de sol·licituds.



Apartat 4. Activitats subvencionables

1. Les activitats subvencionables són les establides en l'article 27.1 del Reial decret 1363/2018.

2. No podran acollir-se a aquest règim d'ajudes, a més de les previstes en l'article 27.2 del Reial decret 1363/2018, les activitats següents:



a) Les operacions realitzades en la superfície dels recintes que estan afectats per un camí ramader classificat o partionat d'acord amb la Llei 3/2014, d'11 de juliol, de la Generalitat, de camins ramaders de la Comunitat Valenciana, per no estar permés plantar en aquests recintes.



b) El canvi de sistema de conducció de vas a espatlera en parcel·les de vinya amb cultiu associat o en aquelles parcel·les en les quals la vinya tinga una edat inferior a quatre anys en el moment de la sol·licitud.



Apartat 5. Tipus i quantia de l'ajuda

1. El càlcul de l'import de l'ajuda es realitzarà de conformitat amb el que s'estableix en l'article 37 del Reial decret 1363/2018.

2. Es podran concedir ajudes per a:

a) Compensar els viticultors participants en el programa per la pèrdua d'ingressos derivada de l'aplicació d'aquest. Aquesta compensació es concedirà d'acord amb el que s'estableix en l'article 37.2 del Reial decret 1363/2018. En l'àmbit de la Comunitat Valenciana, la compensació per a aquesta convocatòria s'estableix en 390,84 EUR/Ha.



b) Participar en els costos de la reestructuració i reconversió de vinyes, que únicament podrà efectuar-se per a les accions recollides en l'annex XIII del Reial decret 1363/2018, excepte l'anivellació del terreny, abancalament, palissada, emparrat o similars que no són subvencionables a la Comunitat Valenciana. La contribució als costos reals de les operacions de reestructuració i reconversió serà com a màxim del 50 %, d'acord amb el que es disposa en l'article 46.6 del Reglament (UE) 1308/2013.

3. Tal com s'indica en el Programa de Suport al Sector Vitivinícola Espanyol 2019-2023 a la Comunitat Valenciana, l'import de l'ajuda per les accions subvencionables executades pels beneficiaris es calcularà a partir de l'import menor obtingut entre l'import corresponent als justificants de pagament presentats pels beneficiaris i l'import màxim subvencionable establit per a cada acció que s'inclou com a annex I a aquesta resolució.

Per a l'establiment dels imports màxims s'ha complit el que s'estableix en els dos últims paràgrafs de l'article 44.1 del Reglament delegat (UE) 2016/1149, de la Comissió.

Així mateix, es podran pagar les contribucions en espècie en forma de provisió de treball que no haja sigut objecte de cap pagament en efectiu justificat amb factures i justificants de pagament, segons el que s'estableix en l'article 45 del Reglament delegat (UE) 2016/1149, de la Comissió.

Per a això, seran aplicables els imports màxims per contribucions en espècie per a cada acció del cost horari de la mà d'obra i de la maquinària del viticultor per unitat de superfície que s'estableixen en l'annex II d'aquesta resolució.

A la Comunitat Valenciana, les actuacions que podrà realitzar el mateix viticultor mitjançant mitjans propis són: arrancada, preparació del sòl, desempedrat, plantació, col·locació del protector de plantes joves, desbrossament de la vinya, col·locació de l'espatlera, i realització del sobreempelt.

Apartat 6. Sol·licitud d'autorització per a exercir com a interlocutor

La persona, física o jurídica que vulga exercir com a interlocutor davant l'Administració per a la presentació col·lectiva de sol·licituds i l'emplenament d'aquestes a través de l'aplicació informàtica dissenyada per a aquest efecte, com també per al lliurament i recepció de la documentació relacionada amb aquestes sol·licituds, tant físicament com telemàticament, haurà de sol·licitar l'autorització davant la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, amb la presentació de la corresponent sol·licitud a través del model normalitzat publicat en la Guia Prop de la Generalitat.

Una vegada autoritzats, els interlocutors podran accedir a l'aplicació, a través de la URL següent https://externo.gva.es/picassa, i identificar-se mitjançant qualsevol sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat.





CAPÍTOL II

Sol·licituds d'ajuda a la reestructuració i reconversió de vinyes



Apartat 7. Sol·licitud d'ajuda, termini i formes de presentació

1. Les persones que vulguen acollir-se a l'ajuda de reestructuració i reconversió de vinyes a l'empara d'aquesta convocatòria hauran de presentar les sol·licituds d'ajuda des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria fins al 28 de febrer de 2019.

2. Les sol·licituds es podran presentar de forma individual o col·lectiva. En el cas que es presenten de forma col·lectiva, s'haurà de realitzar a través d'un interlocutor autoritzat, segons es descriu en l'apartat 6 d'aquesta resolució.

3. Per a la presentació de les sol·licituds de forma col·lectiva es requerirà un mínim de 5 sol·licitants individuals.

4. Per a l'emplenament i la presentació de les sol·licituds d'ajuda s'utilitzarà l'aplicació informàtica, dissenyada a aquest efecte per la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, a través de la URL següent https://externo.gva.es/picassa, d'acord amb el que s'estableix en l'article 29.1 del Reial decret 1363/2018.

Les persones sol·licitants podran accedir a l'aplicació identificant-se mitjançant qualsevol sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat.

5. Els sol·licitants hauran d'aportar la informació mínima establida en l'article 29.2 del Reial decret 1363/2018, d'acord amb el model de sol·licitud normalitzat publicat en la Guia Prop de la Generalitat, disponible també a aquest efecte en l'aplicació informàtica esmentada.



6. Les sol·licituds les signarà electrònicament el sol·licitant o el seu representant legal.

7. Si cap dels subjectes als quals fa referència l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, presenta la sol·licitud presencialment, es requerirà la persona interessada perquè l'esmene a través de la presentació electrònica. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada l'esmena.



8. Es verificarà el contingut mínim de les sol·licituds d'ajuda mitjançant l'aplicació informàtica dissenyada a aquest efecte per la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural. Sols es tramitaran aquelles sol·licituds que superen aquesta fase de comprovació informàtica, sense que això en comporte l'aprovació.



9. No seran acceptades aquelles sol·licituds que es presenten fora del termini establit en la convocatòria, de les quals se'n resoldrà la inadmissió. Aquesta inadmissió serà notificada a les persones interessades en els termes previstos en els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Apartat 8. Documentació i declaració responsable de la sol·licitud

1. L'aportació de la documentació requerida juntament amb la sol·licitud d'ajuda que s'indica a continuació es farà a través de l'aplicació esmentada.

a) Croquis de les parcel·les, en els casos següents:

– Croquis de la superfície a reestructurar o reconvertir, en el cas de recinte parcial

– Croquis amb la identificació de les diferents subparcel·les de cada parcel·la, en cas de reestructuració parcial o de parcel·les amb diverses subparcel·les en l'RVCV

b) Declaració de contigüitat, si escau.

c) Algun dels documents d'acreditació de la propietat de les parcel·les, en cas de no autoritzar expressament l'Administració l'obtenció de la informació directament del cadastre:

– Certificat cadastral recent.

– Cèdula de propietat actualitzada, emesa per la corporació local corresponent i segellada i signada per un funcionari d'aquesta corporació.

– Escriptura completa amb dades cadastrals.

– Nota simple del Registre de la Propietat amb dades cadastrals.

d) Documentació que acredite estar al corrent dels pagaments amb l'agència tributària estatal i autonòmica i amb la Tresoreria de la Seguretat Social, en cas de la no-autorització expressa a l'Administració per a l'obtenció de la informació directament d'aquests organismes.

e) Autorització del propietari de les vinyes que seran reestructurades i/o reconvertides a favor de l'explotador per a realitzar els treballs i percebre les subvencions, si escau, d'acord amb el model normalitzat publicat en la Guia Prop de la Generalitat.

f) Document que n'acredite la representació per a aquells casos en què siga necessari:

Quan es tracte d'entitats amb personalitat jurídica ha d'aportar-se:



– Estatuts o normes de constitució de la societat inscrites en el registre corresponent.

– Certificat de l'òrgan competent en el qual s'acorde sol·licitar l'ajuda.

– Poders i/o acord de representació.

En el cas de comunitats de béns o agrupacions de persones físiques o jurídiques que manquen de personalitat jurídica, han de fer constar els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, i aportar els poders del representant o apoderat únic de l'agrupació.



g) Document de domiciliació bancària, només en els casos en els quals no figuren donats d'alta en el Registre de Tercers de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.

2. El formulari de sol·licitud incorpora les declaracions responsables i compromisos següents, que han de ser subscrits, en tot cas, pel sol·licitant o el seu representant legal.

– Que totes les dades contingudes en la sol·licitud i en els annexos corresponents són vertaderes.

– No estar incurs en cap de les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

– Complir els requisits exigits per a obtindre la condició de persona beneficiària de l'ajuda.

– Estar al corrent de les obligacions fiscals, incloent-hi les de l'Administració de la Comunitat Valenciana i davant la Seguretat Social.



– No haver sol·licitat o obtingut per a la mateixa superfície i finalitat altres ajudes de qualsevol Administració pública.

– Complir la normativa d'integració laboral de persones amb discapacitat o, si escau, l'exempció d'aquesta obligació, d'acord amb el Decret 279/2004, de 17 de desembre.

– Realitzar les mesures indicades en la sol·licitud en les condicions i terminis indicats, en el cas que la sol·licitud siga aprovada i l'ajuda resolta favorablement.

– Acceptar el compromís de mantindre en cultiu les parcel·les reestructurades o reconvertides durant 10 campanyes a comptar des de la campanya següent en la qual es va sol·licitar el pagament.

– Facilitar la realització dels controls, tant administratius com sobre el terreny, que haja d'efectuar la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per a verificar el compliment de les condicions i els requisits que estableix la legislació vigent tant per a l'autorització de les plantacions com per a la concessió i el pagament de les ajudes.

– Conéixer i complir la normativa vitivinícola vigent i, per tant, acceptar l'obligació de reintegrar l'ajuda percebuda en cas d'incompliment.



Apartat 9. Requisits de les sol·licituds

Els requisits de les sol·licituds, a més dels establits en l'article 30 del Reial decret 1363/2018, són:

1. La superfície total reestructurada o reconvertida en el marc d'una sol·licitud de reestructuració i reconversió de vinya ha de ser, almenys, de 0,5 hectàrees.

2. La parcel·la de vinya, una vegada reestructurada, ha d'aconseguir, almenys, una superfície de 0,5 hectàrees. Pot ser inferior a 0,5 hectàrees si confronta amb una altra parcel·la de vinya del mateix titular o viticultor.

En els casos en què l'operació es limite a accions de sobreempelt o de canvi de vas a espatlera o a un altre sistema de conducció, la superfície mínima serà la inicial.

3. La superfície màxima objecte de resolució aprovatòria serà de 25 hectàrees per viticultor i any.

4. En les parcel·les de vinya amb cultiu associat es pot admetre la seua reestructuració sempre que la plantació es realitze només de vinya. En aquest cas, únicament poden utilitzar-se les autoritzacions de plantació de vinya generades per la superfície que ocupava la vinya, i s'han d'aportar la resta necessària per a aconseguir la superfície a plantar.

5. Les accions de desinfecció i/o despedregament, el viticultor o explotador les han de comunicar davant la corresponent direcció territorial amb una antelació de 15 dies, a través del model normalitzat publicat en la Guia Prop de la Generalitat. Si no es comunica, o es comunica en un termini que impossibilite el control, no se certificarà.

6. Per a les parcel·les que han realitzat l'acció de col·locació de protectors de plantes joves i en aquells casos que es considere imprescindible la seua retirada sense haver passat el període establit d'un any, pel fet que el protector impedeix el normal desenvolupament vegetatiu de la planta que pot causar danys irreparables en la vinya, s'admetrà la retirada del protector, després de la sol·licitud de la persona interessada, a través del model normalitzat publicat en la Guia Prop de la Generalitat, i es reserva l'Administració la possibilitat de realitzar un control previ a l'autorització de retirada.



Apartat 10. Admissibilitat, priorització i aprovació de les sol·licituds

1. Una vegada acceptades les sol·licituds per a la seua tramitació, i en aplicació de l'article 31 del Reial decret 1363/2018, es realitzaran els controls documentals i administratius establits. En el cas que la sol·licitud no tinga els requisits exigits o aquests no queden prou acreditats, es requerirà la persona interessada perquè en un termini de 10 dies esmene la falta, adjunte els documents preceptius o formule les al·legacions que considere pertinents, amb la indicació que, si no ho fa així, s'entendrà que desisteix de la seua petició després de la resolució prèvia, de conformitat amb el que es disposa en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Priorització de les sol·licituds admeses

D'acord amb l'article 34.1 del Reial decret 1363/2018, una vegada admeses les sol·licituds, s'elaborarà una llista d'aquestes, ordenada d'acord amb els criteris de prioritat i ponderació establits en l'annex III d'aquesta resolució. En cas d'empat en la puntuació, es tindrà en compte la superfície admissible de cada sol·licitud d'ajuda, i es concedirà prioritat a les sol·licituds que tinguen un valor major d'aquesta superfície.



3. Assignació de fons

La Conferència Sectorial d'Agricultura i Desenvolupament Rural, d'acord amb el que s'estableix en l'article 33 del Reial decret 1363/2018, comunicarà a la Comunitat Valenciana, per a cada exercici FEAGA, les disponibilitats financeres per a la reestructuració i reconversió de vinya, que seran distribuïdes d'acord amb el punt 3 d'aquest article.

4. Aprovació de les sol·licituds

La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca emetrà una resolució aprovatòria sobre aquelles sol·licituds per a les quals hi haja fons suficients, d'acord amb el que s'estableix en els apartats 1 i 2 de l'article 34, del Reial decret 1363/2018.

Quan hi haja operacions excloses resultants del que s'estableix en l'apartat anterior segons l'apartat 6, de l'article 34, del Reial decret 1363/2018, s'informarà als sol·licitants dels motius de l'exclusió.

La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca resoldrà les sol·licituds presentades, en el termini màxim de sis mesos des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut el termini de sis mesos sense haver notificat a les persones interessades cap resolució, aquests podran entendre desestimada la seua sol·licitud.

D'acord amb el que s'estableix en la Llei 38/2003, general de subvencions, la resolució de la convocatòria es publicarà en el lloc web de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el mateix òrgan que la va dictar, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà a aquell que tinga lloc la notificació, de conformitat amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o bé un recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciosos administratius de València, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació d'aquesta, de conformitat amb el que es preveu en l'article 46 de la Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, de 13 de juliol de 1998.





CAPÍTOL III

Sol·licitud de pagament de les ajudes



Apartat 11. Sol·licitud i documentació per al pagament de l'ajuda

1. En relació amb el que estableix l'article 39.1 del Reial decret 1363/2018, una vegada finalitzades les operacions, el beneficiari haurà de presentar una sol·licitud per al pagament de l'ajuda, a tot tardar el 31 de maig inclusivament, de l'any següent a l'aprovació de la sol·licitud d'ajuda, mitjançant els models normalitzats publicats en la Guia Prop de la Generalitat, disponibles també en la ja esmentada aplicació informàtica, de la mateixa manera que s'estableix per a l'emplenament i presentació de les sol·licituds d'ajuda en els apartats 4, 5, 6 i 7 de l'apartat 7 d'aquesta resolució.

2. Documentació que adjunta la sol·licitud de pagament

2.1. D'acord amb el que estableix l'article 39.2 del Reial decret 1363/2018, el beneficiari ha d'aportar, almenys, còpia de les factures i els justificants dels pagaments que haja realitzat. D'acord amb les directrius per a l'aplicació dels programes nacionals de suport al sector vitivinícola, les despeses pagades en efectiu no poden considerar-se subvencionables.

a) S'ha d'aportar una factura per cada acció, o bé detallar-se en la factura l'import corresponent a cada acció. Les factures han d'indicar el municipi, polígon, parcel·la, subparcel·la i recinte a les quals van destinats els materials o les accions realitzades.

– En les factures de materials s'ha de detallar el material utilitzat com també les unitats emprades.

– En les factures de plantes s'ha d'indicar el tipus de material vegetal adquirit, és a dir, nom i passaport fitosanitari del viver de procedència i el nombre de plantes i la varietat utilitzada.

b) Totes les factures han de ser emeses a nom del beneficiari que sol·licita el pagament de l'ajuda.

2.2. Juntament amb les factures, s'ha d'aportar un justificant del pagament mitjançant transferència bancària on s'indique la referència de la factura, nom del titular de l'expedient i identificació de la despesa.

3. Quan les accions siguen realitzades mitjançant provisió de treball (mitjans propis) que no puguen ser justificades mitjançant factures, el beneficiari ha d'aportar un comunicat d'hores en el qual s'identifiquen el viticultor, els treballadors emprats i es justifique el temps invertit en la realització de cada acció, com també un informe tècnic que indique si la maquinària utilitzada pertany al beneficiari o era prestada. En qualsevol cas, han de presentar-se les corresponents factures dels materials emprats.

4. En el cas que el sol·licitant presente la sol·licitud de pagament d'una operació fora de la data establida, l'ajuda que li corresponga per aquesta operació es reduirà en un 20 %, llevat de causes de força major o circumstàncies excepcionals segons es recull en l'article 2.2 del Reglament (UE) 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.







Apartat 12. Controls

1. La Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural realitzarà els controls administratius i sobre el terreny que considere oportuns a fi de comprovar la veracitat de les dades consignades en la documentació presentada, com també el compliment dels requisits per a la percepció de l'ajuda. Per a això, desenvoluparà les mesures de control previstes en el pla general de control elaborat pel Fons Espanyol de Garantia Agrària, d'acord amb el que s'estableix en l'article 87 del Reial decret 1363/2018.

2. Tots els expedients se sotmetran a controls administratius.

3. Els controls sobre el terreny implicaran visites a camp, i tindran com a finalitat verificar que les sol·licituds de reestructuració i reconversió de vinya que es presenten i que s'executen compleixen les condicions per a l'aprovació i el pagament de l'ajuda. En particular, aquests controls es duran a terme de manera que permeten comprovar que les operacions incloses en la sol·licitud han sigut efectivament executades en les parcel·les previstes, que els treballs realitzats han finalitzat i són conformes i, si escau, que la superfície mesurada de la parcel·la reestructurada està ben determinada. Cada control sobre el terreny portarà associada una acta d'inspecció tenint en compte la normativa vigent a l'efecte de controls.



Apartat 13. Pagament de l'ajuda als beneficiaris

1. El pagament de l'ajuda als beneficiaris es realitzarà d'acord amb els requisits establits en l'article 39 del Reial decret 1363/2018. L'import de l'ajuda es determinarà d'acord amb el que s'estableix en l'article 37.10 del Reial decret 1363/2018, una vegada que es comprove que l'operació s'ha executat totalment, i que s'ajusta a la sol·licitud aprovada o modificada d'acord amb l'article 47 del Reial decret 1363/2018.



Perquè la plantació es considere agronòmicament viable no ha d'haver-hi un percentatge de marres superior al 5 %. En el cas de les operacions de sobreempelt o canvi del sistema de conducció, s'ha de comprovar que el percentatge de marres no invalida l'operació realitzada. En el cas d'haver-hi més d'un 5 % de marres, l'operació només es considera acabada en el moment de la reposició d'aquestes.

2. Si el viticultor no executa l'operació en la superfície total per a la qual es va aprovar l'ajuda, es procedirà d'acord amb l'article 39.4 del Reial decret 1363/2018.

3. El pagament de l'ajuda al beneficiari es realitzarà com més prompte millor, si pot ser en l'exercici en el qual es va executar l'operació o a tot tardar en un termini màxim de dotze mesos des de la data de la presentació de la sol·licitud de pagament vàlida i completa, mitjançant resolució d'autorització de pagament emesa per la persona titular de la direcció general amb competència sobre aquesta ajuda.

4. Aquest pagament es realitzarà en dos trams, en el primer pagament de l'ajuda es pagarà el 40 % de l'import subvencionable corresponent als costos de la reestructuració i reconversió de vinya, calculat d'acord amb el que s'ha descrit en l'apartat 5 d'aquesta resolució, i l'import corresponent a la compensació per la pèrdua d'ingressos derivada de les accions incloses en la sol·licitud.

Una vegada ateses totes les sol·licituds corresponents a aquesta convocatòria, si les disponibilitats pressupostàries ho permeten, es farà un pagament complementari als beneficiaris de l'ajuda fins a aconseguir com a màxim el 50 % de l'import subvencionable corresponent als costos de la reestructuració i reconversió.



Apartat 14. Compromisos

1. Excepte causes de força major o circumstàncies excepcionals, segons es recull en el segon punt de l'article 2 del Reglament (UE) 1306/2013, i en els casos d'expropiació, les superfícies acollides a l'ajuda de reestructuració i reconversió de vinyes hauran de romandre en cultiu un període mínim de deu campanyes a comptar des de la campanya següent en la qual es va sol·licitar el pagament. L'incompliment obligarà el beneficiari de l'ajuda a la devolució de l'ajuda percebuda més els interessos legals corresponents.

En cas de cessió o transmissió de les superfícies acollides al programa de reestructuració i reconversió, abans de finalitzar el compromís esmentat de mantindre el cultiu durant 10 campanyes, el cedent haurà de comunicar-ho a l'Administració per a l'autorització. Així mateix, el cedent haurà d'assabentar, fefaentment, l'adquirent que queda subjecte al compliment de mantindre en cultiu les superfícies transmeses acollides a aquestes ajudes.



Apartat 15. Casos de força major o circumstàncies excepcionals

Es consideren casos de força major o circumstàncies excepcionals els recollits en el segon punt de l'article 2 del Reglament (UE) 1306/2013, que hauran de ser justificats documentalment.



Apartat 16. Condicionalitat

Si es constata que un beneficiari, en qualsevol moment durant un període de tres anys a partir de l'1 de gener de l'any següent a l'any natural en el qual s'haja produït el primer pagament en virtut d'aquesta resolució i de la secció 2 del Reial decret 1363/2018, no ha respectat en la seua explotació els requisits legals de gestió i les bones condicions agràries i mediambientals a què fan referència els articles 91, 92, 93, 94 i 95 del Reglament (UE) 1306/2013, l'import de l'ajuda, en cas que l'incompliment siga a causa a una acció o omissió atribuïble directament al beneficiari, es reduirà o cancel·larà, parcial o totalment, depenent de la gravetat, abast, persistència i repetició de l'incompliment, i el beneficiari haurà de reintegrar-la, si escau, d'acord amb el que estableixen les disposicions esmentades.

A l'efecte de poder realitzar aquest control de condicionalitat, en els casos en els quals els sol·licitants no hagueren presentat la sol·licitud única d'ajudes establida en el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir de 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia, o la normativa que el puga substituir, s'haurà d'adjuntar a la sol·licitud de pagament una relació de les referències alfanumèriques SIGPAC de totes les parcel·les agrícoles que formen part de la seua explotació. Així mateix, si es produeixen canvis en les parcel·les de l'explotació d'un beneficiari que haguera rebut un pagament a la reestructuració i reconversió de vinya durant el període en què han de complir-se els requisits legals de gestió i les bones condicions agràries i mediambientals, aquest haurà d'actualitzar aquesta relació de parcel·les de la seua explotació.



Apartat 17. Modificacions, subrogacions i renúncies

a) Modificacions

Els beneficiaris poden sol·licitar modificacions, degudament justificades, de les operacions inicialment aprovades prèviament a la sol·licitud de pagament final, d'acord amb el que s'estableix en l'article 47 del Reial decret 1363/2018 i, en tot cas, sempre que no s'hagen realitzat els controls sobre el terreny prèviament al pagament final.

Totes les modificacions han d'estar autoritzades abans de la seua execució. No obstant això, a la Comunitat Valenciana es podrà permetre, amb les limitacions previstes en l'article 47.4 del Reial decret 1363/2018, que s'efectuen sense autorització prèvia les xicotetes modificacions següents que han de ser justificades i comunicades, abans de la seua execució, a l'òrgan competent de la Conselleria:

– Canvis en el marc de plantació (nombre de ceps), sempre que no comporten una variació a l'alça en el pressupost aprovat per a l'operació, ni una transferència financera entre accions d'una operació aprovada superior al 20 % de l'import inicialment aprovat per a cada acció, ni un estalvi total del pressupost aprovat inicialment per a l'operació de més del 20 %.

– Canvi de varietat.

– Disminució en la superfície a executar, sempre que aquesta diferència supose menys d'un 20 % de la superfície total aprovada inicialment.

b) Subrogacions

D'acord amb l'article 37.11 Reial decret 1363/2018, es podrà autoritzar la subrogació dels drets i obligacions derivats de l'aprovació de la sol·licitud a un nou viticultor, si aquest assumeix els compromisos adquirits pel viticultor al qual se li va aprovar la sol·licitud de les parcel·les subrogades, sempre que no comporten canvis en l'admissibilitat ni la ponderació final quede per davall de la puntuació de tall entre sol·licituds aprovades i no aprovades.

c) Renúncies

Aquells viticultors que renuncien a l'execució d'una operació aprovada, o no inicien la seua execució en l'exercici financer indicat en la sol·licitud aprovada o modificada, excepte causes de força major o circumstàncies excepcionals, d'acord amb el que s'estableix en la lletra b del punt 2 de l'article 26 del Reial decret 1363/2018, no podran ser beneficiaris de l'ajuda a la reestructuració i reconversió de vinya en el marc del Programa de suport 2019-2023 a partir de la convocatòria següent en la qual va presentar la sol·licitud d'ajuda corresponent a l'operació objecte de la renúncia o per a la qual no ha iniciat la seua execució.

No serà aplicable en aquells casos en els quals la renúncia o no execució siga a causa de no haver obtingut els permisos necessaris per a la plantació ni a les renúncies d'accions de desinfecció o despedregament sempre que no comprometen l'objectiu final de l'operació ni s'haja comunicat la realització d'un control.





CAPÍTOL IV

Reintegraments



Apartat 18. Devolució dels pagaments indegudament percebuts

1. Sense perjudici de les altres causes de reintegrament legalment establides, l'incompliment per part del beneficiari d'alguna de les condicions establides en aquesta resolució comportarà la devolució de l'import equivalent a la subvenció percebuda juntament amb els interessos corresponents segons el que estableix l'article 89 del Reial decret 1363/2018.

2. Per als casos de recuperació dels pagaments indeguts com a conseqüència de concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria serà aplicable el procediment de reintegrament previst per la normativa de referència amb caràcter preferent, a més del que s'estableix amb caràcter de norma bàsica per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la regulació continguda en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, el Decret 75/2001, de 2 d'abril, i els apartats d'aquesta resolució que fan referència al reintegrament.

3. El termini màxim per a resoldre el procediment de reintegrament és de 12 mesos i els efectes del silenci administratiu de conformitat amb el que es preveu en l'annex de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, en virtut del que es disposa en l'article 54 i en l'article 42 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Apartat 19. Obligats al reintegrament

1. A més del que es preveu en l'article 40.1 de la Llei 38/2003, general de subvencions, a l'efecte d'aquesta resolució estaran obligats al reintegrament tots aquells als quals se'ls haja atorgat la condició de beneficiari. En aquells casos en què aquesta condició la tinga més d'una persona, física o jurídica, la responsabilitat serà solidària.

2. Quan es tracte d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, o de comunitats de béns, o de les explotacions agràries en règim de titularitat compartida, respondran del reintegrament els integrants amb caràcter solidari.

3. A l'efecte d'aquesta convocatòria, en el cas d'entitats i societats, tant de caràcter mercantil com civil, que estiguen dissoltes i liquidades, les seues obligacions de reintegrament pendents es transmetran als socis o partícips en el capital o quota de participació d'aquestes entitats, que respondran d'aquestes solidàriament i fins al límit del valor de la quota de liquidació que se'ls haguera adjudicat.

4. En el cas que les superfícies acollides al programa de reestructuració i reconversió hagen sigut objecte de transmissió, l'adquirent queda subjecte al compliment de l'obligació de mantindre en cultiu les superfícies transmeses acollides a aquestes ajudes durant 10 campanyes a comptar des de la campanya següent en la qual es va sol·licitar el pagament.



CAPÍTOL V

Finançament i publicació



Apartat 20. Finançament

1. Els pagaments relatius a les ajudes regulades en aquesta resolució referents al Programa de Suport al Sector Vitivinícola es faran al 100 % a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), a través de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària a càrrec de les línies pressupostàries corresponents al capítol VII, de la línia SE831000 (fons FEAGA), que corresponen a l'aplicació a la Comunitat Valenciana de la Política Agrícola Comunitària i s'efectuarà tenint compte l'assignació de fons que corresponga a la Comunitat Valenciana.



La contribució comunitària no podrà excedir el límit previst en l'article 46.6 del Reglament (UE) 1308/2013, tenint en compte l'article 37 del Reial decret 1363/2018 i amb referència als imports mencionats en l'annex XIII d'aquest.

2. El pagament de les ajudes concedides es realitzarà a càrrec dels crèdits que s'assignaran mitjançant conferència sectorial de conformitat amb el que indica l'article 33 del Reial decret 1363/2018. L'import global màxim de la convocatòria s'aprovarà i es publicarà una vegada conegut el repartiment de fons que s'efectue en aquesta conferència sectorial.

3. No es finançaran a través d'aquesta línia d'ajuda les mesures previstes en l'article 91 del Reial decret 1363/2018. En cap cas aquestes ajudes podran ser acumulades o completades amb altres ajudes estatals o autonòmiques dedicades a la mateixa finalitat.

4. D'acord amb el que es disposa en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, sobre despeses de tramitació anticipada, la resolució queda condicionada a l'efectiva existència de crèdit adequat i suficient una vegada aprovat el pressupost corresponent de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.



Apartat 21. Publicació d'informació sobre els beneficiaris

1. De conformitat amb l'article 113 del Reglament (UE) 1306/2013, les dades dels beneficiaris seran publicades conformement amb l'article 111 d'aquest reglament i podran ser tractades per organismes d'auditoria i investigació de la Unió Europea i nacionals, per a salvaguardar els interessos financers de la Unió.

2. Quant a les dades de caràcter personal, els beneficiaris podran exercir els drets reconeguts en el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades). L'acceptació de la subvenció comporta, per a cadascun dels beneficiaris, l'acceptació i autorització expressa a l'AVFGA per a la recollida, incorporació als respectius fitxers i el tractament d'aquestes dades personals, com també per a la seua conservació durant els terminis previstos en les disposicions aplicables.



Apartat 22. Règim de recursos contra aquesta resolució

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició, en el termini d'un mes, davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, dins del termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en l'article 114 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i en l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Competències

Es delega el titular de la direcció general competent en matèria d'aquestes ajudes per a dictar les resolucions i instruccions necessàries per a l'aplicació i interpretació del contingut d'aquesta resolució.



Es delega la persona titular de la direcció general competent en matèria d'aquestes ajudes per a les resolucions d'aprovació de les sol·licituds, subrogacions, modificacions, renúncies i reintegraments.

Les autoritzacions de pagament les resoldrà el titular de la direcció general competent, segons l'acord de 13 de setembre de 2011, pel qual es deleguen les funcions d'autorització de pagament de fons FEAGA entre l'organisme pagador i els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua. (DOGV 6629, 13.10.2011).



Segona. No subjecció a la política de la competència de la UE

En aplicació de l'article 1.3, del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, s'especifica que les ajudes regulades en aquesta convocatòria, que es realitzen en aplicació d'aquesta, no els és aplicable l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la UE (TFUE), atés que els fons destinats a finançar les actuacions hi previstes tenen un origen comunitari, en el marc de previsions del Reglament 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna.





Tercera. Procediment de comunicació d'irregularitats i sospites de frau

Qualsevol persona que tinga coneixement de fets que poden ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment a càrrec de fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest servei en l'adreça web següent: http://www.igae.pap.minhafp.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx i en els termes establits en la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat, que pot consultar-se en la URL següent: http://www.hisenda.gva.es/documents/90598251/165748060/ComunicacionSNCA+1-2017+06.04.2017Canaldenuncias.pdf/0356c08d-0e02-4cf6-b820-19f28fcee69f.



València, 20 de desembre de 2018.– El director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària: Francisco Rodríguez Mulero.







Mapa web