Ficha docv

Ficha docv









DECRET 236/2018, de 21 de desembre, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de subvencions directes a famílies monoparentals per compensar despeses de protecció de la salut en 2019. [2018/12278]

(DOGV núm. 8454 de 31.12.2018) Ref. Base de dades 011823/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Benestar social
    Descriptors:
      Temàtics: família



PREÀMBUL



La Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat (LGS), té com a objectiu primordial establir l'estructura i el funcionament del sistema sanitari públic en el model polític i territorial que deriva de la Constitució. Segons l'article 1, el seu objecte consisteix en la regulació general de totes les accions que permeten fer efectiu el dret a la protecció de la salut reconegut en l'article 43 i concordants de la Constitució.



La LGS reconeix, en el títol preliminar, com a «titulars del dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària tots els espanyols i els ciutadans estrangers que tinguen establida la seua residència en el territori nacional». A aquest efecte, en l'article 12 estableix que «els poders públics han d'orientar les seues polítiques de despesa sanitària amb vista a corregir desigualtats sanitàries i garantir la igualtat d'accés als serveis sanitaris públics en tot el territori espanyol, segons el que es disposa en els articles 9.2 i 158.1 de la Constitució».

En la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, l'objecte de la qual és establir el marc legal per a les accions de coordinació i cooperació de les Administracions públiques sanitàries, en l'exercici de les seues respectives competències, de manera que es garantisca l'equitat, la qualitat i la participació social en el Sistema Nacional de Salut, i també la col·laboració activa d'aquest en la reducció de les desigualtats en salut, regula en l'article 2 els principis generals per a la seua consecució.

La prestació farmacèutica constitueix un element principal en l'atenció a la salut, que les diverses modificacions operades entorn de la Llei 29/2006, de 26 de juliol, de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, en l'actualitat Reial decret legislatiu 1/2015, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, d'ara endavant TRLM, han anat configurant com una prestació universal.

L'Organització Mundial de la Salut considera que l'adherència terapèutica deficient és la principal raó del benefici clínic inferior al nivell òptim. Causa complicacions mèdiques i psicosocials de la malaltia, redueix la qualitat de vida del col·lectiu de pacients i malgasta els recursos d'atenció de salut. Aquestes conseqüències directes minven la capacitat dels sistemes d'assistència sanitària de tot el món per a aconseguir les metes de salut de la població.

La falta d'adherència al tractament farmacològic no té únicament un vessant individual sinó que també la té de col·lectiu, i per tant es converteix en un problema de salut pública de primer ordre.

El Consell ha emprés i desenvolupat una política clara de recuperació i ampliació de drets en matèria sanitària. Referent a la prestació farmacèutica, ha aprovat decrets que estableixen l'aprovació de bases per a la concessió de subvencions directes destinades a compensar despeses relacionades amb la protecció de la salut durant els exercicis pressupostaris de 2016, 2017 i 2018, cosa que demostra clarament la política de recuperació i ampliació de drets d'aquest govern de canvi.



Els col·lectius de persones beneficiàries han sigut pensionistes amb rendes baixes, persones amb diversitat funcional, persones menors d'edat amb renda baixa, i també persones menors d'edat no registrades ni autoritzades a residir a Espanya, persones en situació de desocupació i famílies monoparentals.

Les subvencions al copagament farmacèutic i ortoprotètic han tingut un efecte positiu sobre l'adherència al tractament en la població subvencionada, en descendir tant el nombre de tractaments abandonats com el nombre de tractaments no iniciats.

La prestació farmacèutica d'aquests col·lectius està subjecta a copagament. El sistema d'aportació de les persones usuàries i beneficiàries en la prestació farmacèutica ambulatòria (Reial decret llei 16/2012, de 20 d'abril), es troba recollit en l'article 102 del TRLM.

Per tot això, podem concloure que les persones beneficiàries de la present subvenció es troben en una situació real de necessitat, derivat dels mitjans econòmics que aquestes posseeixen, fins al punt que aquesta situació econòmica és un criteri que interfereix en el no inici de tractaments farmacològics prescrits per personal facultatiu i d'abandó d'aquests.

És per tant, un risc inassumible haver de mantenir col·lectius desfavorits, mereixedors d'especial empara constitucional, lluny del gaudi efectiu del dret a la prestació farmacèutica, ja que no existeix possibilitat del gaudi parcial d'aquest dret a través de la seua mera enunciació formal. És a dir, sense accés als medicaments i als productes sanitaris de manera que tot pacient els reben i els utilitzen de forma adequada a les seues necessitats clíniques i en les dosis escaients segons els seus requeriments individuals, durant el període de temps adequat i amb la informació necessària per al seu correcte ús, no està pas garantit l'accés a la prestació farmacèutica i per tant es compromet el dret a la salut i a l'assistència sanitària recollit en l'article 43 i concordants de la Constitució.

El mecanisme, la subvenció, ha permés millorar la taxa d'abandó dels tractaments en els col·lectius que són subvencionats actualment i garantir el tractament i restabliment de la salut a través de la prestació farmacèutica, tot amb l'eliminació dels obstacles econòmics que el sistema d'aportació representa per a determinats col·lectius.

La falta d'adherència als tractaments prescrits, i la consegüent conveniència d'assegurar la disminució dels percentatges d'abandó o de falta d'inici dels tractaments prescrits, sense fer-ho dependre d'un lent procés de pública concurrència, que en molts casos es pot frustrar, a més, per la falta d'iniciativa en pacients que sol·liciten la subvenció, fan dificultós un procés de convocatòria pública, la qual cosa justifica, juntament amb les raons d'interés públic sanitari abans al·ludides, el fet d'haver d'acudir al procediment de concessió directa mitjançant decret, d'acord amb les previsions legals ja referides.

Especial atenció mereixen les persones beneficiàries del títol de família monoparental. Totes elles pertanyents a llars en risc de pobresa i exclusió social, amb escassetat de mitjans econòmics, que es troben en una situació real de necessitat per a la cobertura de les seues necessitats bàsiques i més per a l'accés a la prestació farmacèutica. Fins al punt que aqueixa situació econòmica és un criteri que pot interferir en el no inici de tractaments farmacològics prescrits per personal facultatiu i d'abandó d'aquests. És un risc inassumible haver de mantenir col·lectius desfavorits, mereixedors d'especial empara constitucional, lluny del gaudi efectiu del dret a la prestació farmacèutica, ja que no existeix possibilitat del gaudi parcial d'aquest dret a través de la seua mera enunciació formal. És a dir, sense accés als medicaments i als productes sanitaris de manera que tot pacient els reben i els utilitzen de forma adequada a les seues necessitats clíniques i en les dosis escaients segons els seus requeriments individuals, durant el període de temps adequat i amb la informació necessària per al seu correcte ús, no està garantit l'accés a la prestació farmacèutica i per tant es compromet el dret a la salut i a l'assistència sanitària recollit en l'article 43 i concordants de la Constitució. I és a aquests col·lectius als que va destinat el present decret.

La Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector instrumental i subvencions, preveu en el seu article 168.1.C la concessió directa «... amb caràcter excepcional, [d']aquelles altres subvencions en què s'acrediten raons d'interés públic, social o econòmic o humanitari, o unes altres justificades com cal que dificulten la seua convocatòria pública».

A les subvencions que es concedisquen conformement amb les bases generals d'aquest decret, no els cal la notificació a la Comissió Europea, perquè no compleixen tots els requisits de l'apartat 1 de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que van dirigides a persones que no exerceixen cap activitat econòmica.

Per tot això, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en virtut del que es disposa en l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat del Consell, de conformitat amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i subvencions, el Consell, amb la deliberació prèvia, en la reunió de 21 de desembre de 2018,



DECRETE



Article 1. Objecte de la convocatòria, àmbit d'aplicació i règim jurídic

1. El present decret té com a objecte aprovar les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de les subvencions directes d'interés sociosanitari destinades a facilitar l'adherència als tractaments mèdics prescrits pel personal del Sistema Sanitari Públic, que estiguen subjectes a finançament públic, corresponents al període de l'exercici 2019.



2. Les subvencions s'han d'aplicar en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana als qui tinguen la condició de persones beneficiàries, segons el present decret.

3. D'acord amb el que preceptua l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per les raons d'interés públic, social, econòmic o humanitari, acreditades en l'expedient del present decret, les subvencions objecte d'aquest, tenen caràcter excepcional, per la qual cosa s'han de concedir de forma directa a les persones beneficiàries.

4. En tot allò que no regule aquest decret s'haurà d'aplicar el que s'estableix en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, i en els preceptes declarats bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

5. Respecte del procediment administratiu, s'ha d'aplicar la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 2. Finançament

1. Les subvencions es concediran amb càrrec als pressupostos de la Generalitat per al 2019, secció 10, servei 02.92, programa pressupostari 412.25, capítol IV, i és la procedència i la quantia dels fons, propis de la Generalitat, línia pressupostària T0439000, «Ajuda pobresa farmacèutica», amb un import total màxim de 5.000.000 euros.



2. No obstant això, de conformitat amb el que es disposa en l'article 41.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, la despesa que genere l'aplicació d'aquest decret queda condicionat a l'efectiva existència de crèdit adequat i suficient una vegada aprovat el pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2019.



Article 3. Col·lectiu de persones beneficiàries

1. Seran beneficiàries de les subvencions objecte de regulació d'aquest decret, les persones que complisquen els requisits expressats a continuació.

a) Tindre la condició de persona assegurada del Sistema Nacional de Salut (SNS) i disposar targeta sanitària individual expedida per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

b) Tindre el títol de família monoparental expedit per la conselleria competent en diversitat familiar segons el que s'estableix en la normativa vigent en matèria de reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana.

c) Tindre un nivell d'ingressos inferior a una base liquidable de 18.000 euros anuals.

d) Ser resident a la Comunitat Valenciana.

2. No poden ser beneficiàries d'aquestes subvencions les persones en les quals concórrega alguna de les circumstàncies establertes en l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a excepció del requisit previst en la lletra e), donada la naturalesa d'aquestes subvencions.



Article 4. Despeses subvencionables

Es consideren despeses subvencionables les quantitats abonades per tractaments farmacològics subjectes a finançament públic, prescrits pel personal mèdic del Sistema Sanitari Públic a les persones beneficiàries del present decret i adquirits en establiments autoritzats de la Comunitat Valenciana, en l'exercici 2019.



Article 5. Procediment

1. La tramitació de l'expedient es realitzarà d'ofici per part de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. La persona interessada pot sol·licitar en aquest procediment el seu reconeixement com a beneficiària i de concessió de la subvenció.

En aquests casos, es realitzarà, mitjançant el model de sol·licitud normalitzat que es troba disponible en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es, per si mateixes o a través de qui les represente legalment, tot amb la següent documentació adjunta:

a) El document d'identificació de la persona sol·licitant. En cas de menors emancipats, la certificació de la inscripció en el registre civil.

b) La Targeta Sanitària Individual expedida per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

c) El Títol col·lectiu de reconeixement de família monoparental de conformitat amb la normativa vigent en matèria de reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana.

d) Acreditació de nivell d'ingressos inferior a una base liquidable de 18.000 euros anuals, acreditat per la base imposable general de la declaració de la Renda de l'exercici 2017 o bé la quantitat d'ingressos que indique el certificat emés per l'Agència Estatal d'Administració Tributària que reconeix la no obligació de presentar la declaració referida a l'exercici 2017.

e) En el cas que la sol·licitud incloga reintegrament de despeses, documentació de les despeses corresponents als tractaments farmacològics subjectes a finançament públic, prescrits pel personal mèdic del Sistema Sanitari Públic a les persones beneficiàries del present decret i model de domiciliació bancària, segons model normalitzat que es troba disponible en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es, llevat que el compte bancari estiguera donat d'alta en la Generalitat.

2. D'acord amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en absència d'oposició expressa per part de la persona interessada en el corresponent model normalitzat de sol·licitud, l'òrgan gestor del procediment estarà autoritzat per a obtenir directament les dades dels documents anteriorment indicats. En cas de no autoritzar-se, haurà d'aportar-los en els termes exigits per les normes reguladores del procediment (article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques).

3. La sol·licitud contindrà declaració responsable de la persona que ho sol·licita, de no estar incursa en les prohibicions per a obtenir la condició de beneficiària, que s'assenyala en l'article 13 de Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. Les sol·licituds s'han de presentar en el centre de salut on estiga adscrita la persona interessada, i en el cas de no existir aquesta adscripció, es presentarà en els serveis territorials de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, situats a Alacant (c/ Girona, 26. 03001), Castelló de la Plana (c/ Hort dels Corders, 12. 12001) i València (Gran Via Ferran el Catòlic, 74. 46008). Sense perjudici de qualsevol altra de les formes previstes en la legislació bàsica de procediment administratiu comú.

5. En cas d'enviament per correu certificat, la presentació de la sol·licitud en l'oficina de correus corresponent, haurà de fer-se en sobre obert, a fi que l'exemplar destinat a la Conselleria de Sanitat i Salut Pública siga datat i segellat abans de ser certificat. En cas que la sol·licitud no estiga datada i segellada per l'oficina de Correus corresponent, s'entendrà com a data vàlida de presentació aquella que aparega en l'entrada de registre de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.



6. El termini de presentació de les sol·licituds serà des de la data de producció d'efectes del present decret fins al 31 de desembre de 2019.



Article 6. Resolució i notificació del procediment

1. En el cas de sol·licitud per a la inclusió com a persona beneficiària en el procediment de concessió de les subvencions, la instrucció i resolució i, si escau, la denegació d'aquesta condició, s'atribueix segons el que es determina en l'article 168.1.C, subapartat e de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, a la persona titular de la direcció territorial de sanitat universal i salut pública al qual està adscrita la persona beneficiària, prèvia la tramitació procedent per la respectiva direcció territorial.

2. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar tals expedients serà de tres mesos a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud.

3. Transcorregut el termini sense que haja recaigut resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de la subvenció, de conformitat amb el que es preveu en l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. La concessió i, si escau, la denegació de la condició de persona beneficiària i perceptora de la subvenció, en el cas d'identificació d'ofici de ser beneficiària, s'atribueix segons el que es determina en l'article 168.1.C, subapartat e de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, a la direcció territorial de sanitat universal i salut pública a la qual està adscrita la persona beneficiària.

5. En tals suposats la notificació s'efectuarà mitjançant publicació en la pàgina web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, www.san.gva.es, i en els diferents Centres de Salut. Així mateix, aquesta notificació serà posada en el seu coneixement a través del seu full de tractaments vigents.

6. La resolució de concessió produirà efectes des de l'endemà de la publicació d'aquest decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sempre que la persona sol·licitant complisca en aquesta data els requisits establits en l'article 3 del present decret. En un altre cas, els efectes es produiran des de la data en què complisca aquests requisits.





Article 7. Recursos

Contra la resolució que es dicte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se un recurs d'alçada davant la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, en la forma i terminis establits en els articles 121 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.



Article 8. Forma de pagament i justificació

1. S'estableixen dos procediments de pagament de les subvencions: l'abonament directe a l'entitat col·laboradora titular de l'establiment autoritzat o el reembossament a la persona beneficiària.

2. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública acordarà amb les entitats col·laboradores el procediment per a efectuar l'abonament directe, que s'instrumentarà a través d'un conveni de col·laboració.

3. El pagament de la subvenció a la persona beneficiària en els procediments de reembossament s'efectuarà mitjançant justificació de l'import satisfet en concepte de tractaments farmacològics, tot això de conformitat amb el que s'estableix en l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.

4. Respecte de la justificació de la despesa, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 169 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, s'efectuarà mitjançant l'aportació per aquesta dels corresponents fulls de tractament i de les factures de la despesa efectuada.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Producció d'efectes

Aquest decret produirà efectes des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Segona. Recursos

Contra les bases regulades pel present decret, que posen fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la seua publicació, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es determina en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 21 de desembre de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

ANA BARCELÓ CHICO

Mapa web