Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 29 de desembre de 2017, del director general del Servei Valencià d'Ocupació i Formació, per la qual es convoquen per a l'exercici 2018 les subvencions destinades al Programa de foment del treball autònom, regulades en l'Ordre 18/2017, de 28 de setembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores del Programa de foment de l'ocupació dirigit a l'emprenedoria. [2018/1294]

(DOGV núm. 8234 de 14.02.2018) Ref. Base de dades 001592/2018








En el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de 29 de setembre de 2017, es va publicar l'Ordre 18/2017, de 28 de setembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores del Programa de foment de l'ocupació dirigit a l'emprenedoria.

L'article 13.3 de l'Ordre 18/2017 estableix que cada convocatòria podrà comprendre algun o tots els programes establits en aquesta. Sobre això, mitjançant aquesta resolució es convoca el Programa de foment del treball autònom, pel qual s'atorga una subvenció en concepte de renda de subsistència a les persones desocupades que accedeixen a l'ocupació a través de la creació d'activitat empresarial independent, per mitjà del seu establiment com a personal treballador autònom o pel seu compte en projectes innovadors.

L'article 167 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, estableix que en la tramitació anticipada d'atorgament de subvencions, de conformitat amb el que preveu l'article 41 d'aquesta llei, podrà arribar-se al moment procedimental immediatament anterior al de la resolució de la concessió, i haurà de constar en tots els tràmits que aquest atorgament estarà condicionat a l'existència en els pressupostos de l'exercici econòmic següent de crèdit adequat i suficient per a això»



En el projecte de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2018 figura en el capítol IV del subprograma 322.51, Foment d'ocupació, la línia de subvenció S0212 amb una dotació adequada i suficient per al finançament d'aquestes ajudes.

De conformitat amb el que preveu l'article 160.4.b de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, resolc:



Primer. Convocatòria 2018

1. Convocar per a l'exercici 2018 les subvencions destinades al Programa de foment del treball autònom, regulades en l'Ordre 18/2017, de 28 de setembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores del Programa de foment de l'ocupació dirigit a l'emprenedoria (DOGV 29.09.2017).

2. Aquestes subvencions es finançaran a càrrec del capítol 4, codi de línia S0212000, del subprograma 322.51, Foment d'ocupació, per un import global màxim estimat d'1.650.000 euros, fons propis de la Generalitat. En tot cas, la concessió d'aquestes subvencions queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost del SERVEF per a l'exercici 2018.

3. D'acord amb l'article 13.4 de l'Ordre 18/2017, la dotació pressupostària de cada convocatòria serà objecte de territorialització provincial de forma proporcional al nombre de persones desocupades registrades en el SERVEF. En la seua aplicació, s'efectua la distribució provincial de crèdits següent, que tenen caràcter estimatiu:

Alacant: 675.662 euros.

Castelló: 170.481 euros.

València: 803.857 euros.

4. L'alteració de la distribució estimativa de la dotació no necessitarà una nova convocatòria. No obstant això, la dita alteració serà objecte de publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense que aquesta publicitat implique l'obertura de termini per a presentar noves sol·licituds ni l'inici d'un nou còmput de termini per a resoldre.



Segon. Objecte i àmbit

1. Aquesta convocatòria té per objecte la concessió de subvencions per a fomentar l'emprenedoria a través del Programa de foment del treball autònom, pel qual s'atorga una subvenció en concepte de renda de subsistència a les persones desocupades que accedeixen a la seua ocupació a través de la creació d'activitat empresarial independent, mitjançant el seu establiment com a personal treballador autònom o pel seu compte en projectes innovadors.

2. Les subvencions només es concediran per a centres de treball radicats a la Comunitat Valenciana.



Tercer. Persones beneficiàries

1. Podran ser beneficiàries d'aquesta convocatòria les persones desocupades que es constituïsquen en personal treballador autònom o pel seu compte.

2. No podran obtindre la condició de beneficiàries les persones en les quals concórrega alguna de les prohibicions previstes en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. En queden excloses les persones sòcies de societats mercantils, cooperatives, societats civils i societats laborals, així com el personal membre de comunitats de béns i personal autònom col·laborador.





Quart. Condicions per a la concessió de la subvenció

La concessió de la subvenció requerirà:

a) Haver iniciat l'activitat autònoma a partir de l'1 de gener de 2018. A aquests efectes es considerarà com a data d'inici la que conste en el document de declaració d'alta en el Cens d'obligats tributaris (models 036 o 037).

b) Haver romàs en situació de desocupació mantenint la inscripció com a demandant d'ocupació en el SERVEF fins a l'inici de l'activitat.



c) Figurar d'alta en el Cens d'obligats tributaris i en el Règim Especial de Treballadors Autònoms o equivalent amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud.

d) No haver figurat d'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms en els sis mesos anteriors a l'inici de l'activitat.

e) Desenvolupar l'activitat de manera independent.

f) No haver sigut beneficiari en algun dels tres exercicis anteriors d'altres subvencions del SERVEF per constitució com a autònom.



g) El projecte ha de tindre caràcter innovador i reunir condicions de viabilitat tècnica, econòmica i financera, cosa que necessitarà l'informe de qualsevol de les entitats, públiques o privades, incloses en el mapa d'entitats de l'ecosistema emprenedor de la Comunitat Valenciana.



Cinqué. Quantia de la subvenció

1. L'import de la subvenció es determinarà d'acord amb la pertinença de la persona sol·licitant en el moment de l'alta com a personal autònom a algun dels col·lectius següents:

a) Persones desocupades en general: 2.500 euros.

b) Persones desocupades menors de 30 anys o majors de 45 anys: 3.000 euros.

c) Persones desocupades amb diversitat funcional: 3.500 euros.

d) Dones desocupades víctimes de la violència sobre la dona: 4.500 euros.

2. Els imports establits en les lletres a, b i c s'incrementaran en 500 euros en el cas de les dones.



Sisé. Forma i termini de presentació de sol·licituds

1. La sol·licitud (comprensiva, així mateix, de la documentació exigida en el resolc seté) es presentarà preferentment de manera telemàtica a través de l'enllaç «sol·licitud telemàtica» que hi ha associat a cada convocatòria en l'apartat de subvencions de la web del SERVEF, http://www.servef.gva.es/fomentoocupacion, sense perjudici de poder presentar-la davant de la corresponent direcció territorial del Servef i la resta de llocs previstos en la normativa de procediment administratiu comú, utilitzant els impresos normalitzats localitzats en l'adreça d'internet esmentada.

2. Per a la tramitació telemàtica s'ha de disposar de firma electrònica avançada, amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física) admés per la seu electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es.



3. El termini per a la presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i finalitzarà l'1 d'octubre de 2018.





Seté. Documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud

1. Les sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a) Si la sol·licitud es presenta de forma no telemàtica per mitjà de representant, acreditació de la representació.

b) Dades de domiciliació bancària, segons model normalitzat. Si la sol·licitud es presenta de forma no telemàtica, s'hi adjuntaran dos exemplars.

c) Declaració responsable sobre altres ajudes rebudes per als mateixos costos subvencionals o el mateix fet subvencionable o de no haver-ne obtingut cap, a fi de comprovar que no se superen els límits de l'apartat 2 de l'article 5 del Reglament (UE) 1407/2013, de la Comissió.



d) Declaració responsable de no estar sotmés a les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiària ni per a ser receptora del pagament a què fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 13 i l'apartat 5 de l'article 34 de la Llei 38/2003, segons model normalitzat.

e) Declaració responsable de les ajudes de minimis concedides a la persona sol·licitant durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal actual, segons model normalitzat.

f) Si és el cas, acreditació de la condició de dona víctima de violència sobre la dona, d'acord amb el que disposen els apartats 1 i 2 de l'article 9 de la Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, integral contra la violència sobre la dona en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



g) Informe de qualsevol de les entitats, públiques o privades, incloses en el mapa d'entitats de l'ecosistema emprenedor de la Comunitat Valenciana, relatiu al fet que el projecte té caràcter innovador i reuneix condicions de viabilitat tècnica, econòmica i financera.

h) Declaració d'alta en el Cens d'obligats tributaris (models 036 o 037) o document únic electrònic CIRCE amb codi segur de verificació.



i) Resolució o certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social relatiu a la inclusió en el Règim Especial de Treballadors Autònoms. En el cas de professionals col·legiats, alta en la mutualitat del col·legi professional corresponent; la condició d'exercents s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària en què consten les altes i baixes en el Cens d'obligats tributaris.

2. Llevat que hi conste l'oposició expressa de la persona sol·licitant (i en aquest cas ha d'aportar la corresponent documentació acreditativa), el SERVEF demanarà a través de la plataforma autonòmica d'intermediació (PAI) i altres sistemes habilitats a aquest efecte la informació relativa al següent:

a) Identitat de la persona física sol·licitant i, si és el cas, del seu representant.

b) Vida laboral, certificada per la Tresoreria de la Seguretat Social.

c) Certificat positiu de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, de la conselleria competent en matèria d'hisenda i de la Tresoreria General de la Seguretat Social, d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.



d) Acreditació de no haver sigut beneficiari en algun dels tres exercicis anteriors d'altres subvencions del SERVEF per constitució com a autònom.

e) Inscripció com a demandant d'ocupació en el SERVEF fins a l'inici de l'activitat.

f) Si és el cas, certificat o resolució acreditatiu de la diversitat funcional de la persona sol·licitant, d'acord amb el que preveu la disposició addicional segona de l'Ordre 18/2017.

3. La sol·licitud i els formularis normalitzats per a la tramitació d'aquestes subvencions estan disponibles en l'apartat de subvencions de la web del SERVEF, http://www.servef.gva.es/fomentoocupacion.

Huité. Instrucció del procediment

1. La instrucció correspondrà als serveis territorials competents en matèria d'ocupació del SERVEF.

2. Examinades les sol·licituds, l'òrgan instructor emetrà un informe on farà constar que les persones beneficiàries compleixen tots els requisits necessaris per a la concessió de les ajudes.

3. En cada direcció territorial del SERVEF es constituirà un òrgan col·legiat integrat per la persona titular del servei territorial competent en matèria d'ocupació o la persona que designe per a la seua substitució, que el presidirà; dos vocals, i una persona que tindrà la secretaria, amb veu però sense vot. La designació de les persones que ocupen les vocalies i la secretaria l'efectuarà la persona titular de la direcció territorial del SERVEF entre funcionaris adscrits al servei territorial competent en matèria d'ocupació. Es procurarà que la composició de l'òrgan col·legiat s'ajuste al principi d'equilibri per raó de sexe.



4. L'òrgan col·legiat emetrà periòdicament informes on es concrete el resultat de les avaluacions efectuades en relació amb els períodes de temps que considere.

5. Les propostes de concessió es formularan a l'òrgan concedent per l'òrgan col·legiat a través de l'òrgan instructor.



Nové. Criteris de valoració de les sol·licituds

1. La concessió d'aquestes subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva, per a la qual cosa es tindrà en compte com a únic criteri el moment en què s'haja presentat en qualsevol dels registres previstos en la normativa de procediment administratiu comú la sol·licitud i la totalitat de la documentació exigida per la convocatòria.



2. En el cas que distints expedients tingueren la mateixa data de criteri i no resultara possible prioritzar-los per hora de presentació, es prioritzaran les sol·licituds presentades per persones amb diversitat funcional i, a falta d'això, per dones. Si després d'aplicar aquests criteris l'empat persistira, es prioritzarà d'acord amb la data de sol·licitud més antiga i, si d'aquesta manera tampoc es resolguera l'empat, d'acord amb el número d'expedient més baix.



Desé. Resolució i recursos

1. La competència per a resoldre sobre les sol·licituds presentades correspon per delegació a la persona titular de la direcció territorial del SERVEF corresponent.

2. La resolució de concessió determinarà la quantia concedida i incorporarà, si és el cas, les condicions, obligacions i determinacions accessòries a què haja d'ajustar-se el beneficiari.

3. La resolució contindrà informació de l'import previst de l'ajuda en equivalent de subvenció bruta, així com del seu caràcter de minimis, i farà referència expressa al títol i a la publicació del Reglament en el DOUE.

4. La resolució posarà fi a la via administrativa i contra aquesta podrà interposar-se un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seua notificació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos davant del corresponent jutjat contenciós administratiu de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





Onzé. Termini per a resoldre

El termini per a resoldre i notificar la resolució procedent serà de sis mesos comptats a partir de l'endemà de l'entrada de la sol·licitud en qualsevol dels registres del Servef. Transcorregut el dit termini sense que s'hi haja dictat i notificat una resolució expressa, es produirà el silenci administratiu i la sol·licitud podrà entendre's desestimada.





Dotzé. Mitjà de notificació

1. La notificació de les resolucions i actes de tràmit s'efectuaran a través de la seu electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es, per a la qual cosa el sol·licitant ha de disposar de firma electrònica avançada, amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física). Amb aquesta finalitat es remetrà un avís a l'adreça de correu electrònic que figure en l'expedient, on s'informarà de la posada a disposició d'una notificació en la seu electrònica esmentada. La falta de pràctica de l'avís no impedirà que la notificació siga considerada plenament vàlida.

2. Si per raons tècniques o de qualsevol altra índole la notificació electrònica no fóra possible, s'efectuarà per qualsevol altre mitjà que permeta acreditar-ne la constància de la recepció.



Tretzé. Liquidació i pagament

La liquidació de les ajudes s'efectuarà una vegada justificades, amb la documentació presentada juntament amb la sol·licitud, les condicions establides, i es lliurarà d'una sola vegada l'import de l'ajuda després que es dicte la resolució de concessió.



Catorzé. Obligacions de les persones beneficiàries

A més del que disposa l'article 14 de la Llei general de subvencions, són obligacions de les persones beneficiàries:

a) Mantindre l'activitat pel seu compte i l'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms o equivalent fins a 12 mesos després de la data d'efectes de l'alta en el dit règim. Durant el dit període no podran integrar-se en les estructures a què fa referència el punt 3 del resolc tercer.

b) Acreditar la realització de l'activitat que fonamenta la concessió de l'ajuda, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen aqueixa concessió.

c) Facilitar totes les dades i la informació, en qüestions relacionades amb les subvencions concedides, que li requerisca el SERVEF.

d) Comunicar al SERVEF la sol·licitud o obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, així com qualsevol incidència o variació que es produïsca en relació amb la subvenció concedida.

e) Conservar els documents (inclosos els electrònics) que justifiquen l'aplicació dels fons rebuts, mentre puguen ser objecte de control, que hi seran originals o còpies certificades d'acord amb aquests.



f) Complir les obligacions de transparència establides en la legislació bàsica, de conformitat amb allò que disposa l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, en el cas que l'entitat perceba durant el període d'un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 100.000 euros o quan, almenys, el 40 % del total dels seus ingressos anuals tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública, sempre que arriben com a mínim a la quantitat de 5.000 euros.



g) Aportar, en el termini d'un mes després de la finalització del període de manteniment de l'activitat pel seu compte, una declaració en model normalitzat sobre el compliment de les obligacions de transparència a què fa referència la lletra anterior.



Quinzé. Dret de la competència

1. Aquestes ajudes se sotmeten al règim de minimis, establit en el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, publicat en el DOUE L352, de 24 de desembre de 2013. Per aquest motiu, no podran concedir-se a empreses dels sectors següents:

a) Pesca i aqüicultura, regulats pel Reglament (CE) núm. 104/2000, del Consell.

b) Producció primària dels productes agrícoles (que figuren en la llista de l'annex I del tractat).

c) Les ajudes concedides a les empreses que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles, en els casos següents:

c.1) Quan l'import de l'ajuda es determine d'acord amb el preu o la quantitat de productes d'aquest tipus adquirits a productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades.

c.2) Quan l'ajuda estiga supeditada al fet que una part de l'ajuda o la totalitat es repercutisca als productors primaris.

d) Activitats relacionades amb l'exportació a tercers països o estats membres, és a dir, les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i l'explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents vinculades a l'activitat exportadora.

e) Ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en compte d'importats.

2. L'aplicació d'aquest règim implica que l'import total de les ajudes de minimis concedides a una única empresa (s'entendrà per única empresa la definició establida en l'apartat 2 de l'article 2 del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió) no excedirà de 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. Quan una única empresa realitze per compte d'altri operacions de transport de mercaderies per carretera, l'import total de les ajudes de minimis concedides no excedirà de 100.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

3. Les ajudes de minimis concedides d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, podran acumular-se amb les ajudes de minimis concedides d'acord amb el Reglament (UE) núm. 360/2012, de la Comissió, fins al límit màxim establit en aquest últim reglament. Podran acumular-se amb ajudes de minimis concedides d'acord amb altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que s'estableix en l'apartat 2 de l'article 3 del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió.

4. Les ajudes de minimis no s'acumularan amb cap ajuda estatal en relació amb les mateixes despeses subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, si la dita acumulació excedira la intensitat d'ajuda o l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics podran acumular-se amb altres ajudes estatals concedides en virtut d'un reglament d'exempció per categories o d'una decisió adoptats per la Comissió.

5. A aquest efecte, en la convocatòria es requerirà la presentació d'una declaració responsable sobre altres ajudes de minimis (subjectes a aquest o altres reglaments de minimis) concedides al beneficiari durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal actual. Així mateix, es requerirà la presentació d'una altra declaració responsable sobre altres ajudes rebudes per als mateixos costos subvencionables o ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, a fi de comprovar que no se superen els límits de l'apartat 2 de l'article 5 del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió.



Contra aquesta resolució, que esgota la via administrativa, podrà interposar-se un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la seua publicació, davant del corresponent jutjat contenciós administratiu competent, d'acord amb el que estableixen els articles 8 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o, potestativament, un recurs de reposició davant d'aquest mateix òrgan en el termini d'un mes, computat en els mateixos termes, de conformitat amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això, sense perjudici que els interessats puguen presentar qualsevol altre recurs que consideren pertinent.



València, 29 de desembre de 2017.– El director general del SERVEF: Enric Nomdedéu i Biosca.

Mapa web