Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 7/2018, de 13 de febrer, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual es regula el potencial de producció vitícola i les declaracions obligatòries del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana. [2018/1761]

(DOGV núm. 8242 de 26.02.2018) Ref. Base de dades 001994/2018




PREÀMBUL



El Reglament (UE) núm. 1308/2013, del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 i (CE) núm. 1234/2007, estableix un nou sistema per a la gestió de plantacions de vinya basat en autoritzacions de plantació, que ha substituït des de l'1 de gener de 2016, el règim transitori de drets de plantació establit en el Reglament (CE) núm. 1234/2007 del Consell, de 22 d'octubre de 2007, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i s'estableixen disposicions específiques per a determinats productes agrícoles (Reglament únic per a les OCM). Així doncs, l'article 145 del Reglament (UE) núm. 1308/2013, manté l'obligació d'administració per part dels estats membres d'un registre vitícola amb informació actualitzada del potencial vitícola i atorga poders a la Comissió per a adoptar actes delegats pels quals s'establisquen les disposicions sobre el contingut del registre vitícola i les excepcions.



Posteriorment es publica el Reglament Delegat (UE) núm. 2015/560, de la Comissió, de 15 de desembre 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013 i el Reglament d'Execució (UE) núm. 2015/561 de la Comissió, de 7 d'abril de 2015, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1308/2013, complementen aquesta normativa.

Així mateix, el nou règim de regulació del potencial de producció vitícola establit en la normativa comunitària va ser desenvolupat en la normativa bàsica estatal, mitjançant el Reial decret 740/2015, de 31 de juliol, pel qual es regula el potencial de producció vitícola, i es modifica el Reial decret 1.079/2014, de 19 de desembre, per a l'aplicació de les mesures del programa de suport 2014-2018 al sector vitivinícola, va establir que des de l'1 de gener de 2016 i fins al 31 de desembre de 2030, les plantacions de raïm de vinificació podran ser plantades o replantades únicament si es concedeix una autorització de conformitat a les condicions establides en el Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, el Reglament Delegat (UE) núm. 2015/560 de la Comissió i el Reglament d'Execució (UE) núm. 2015/561, de la Comissió. Així mateix, va vindre a desenvolupar el que estableixen els articles 63 i 64 del Reglament (UE) 1308/2016 del Parlament Europeu i el Consell, de 17 de desembre, que preveu un mecanisme de salvaguarda per a noves plantacions, en virtut del qual s'ha regulat la concessió de les autoritzacions per a noves plantacions així com els criteris d'admissibilitat i de prioritat a tindre en compte.



Basant-se en l'experiència adquirida en l'aplicació de la norma, en especial pel que fa als requisits i baremació de les sol·licituds de noves autoritzacions de plantació, el Reial decret 740/2015, de 31 de juliol, ha sigut derogat pel Reial decret 772/2017, de 28 de juliol, pel qual es regula el potencial de producció vitícola. No obstant i d'acord amb allò que s'ha establit en la seua disposició transitòria única, relativa a les plantacions il·legals de vinya, seguiran aplicant-se les disposicions del capítol III del Reial decret 1244/2008, de 18 de juliol, per a aquelles plantacions il·legals de vinya anteriors a 2016. Així mateix, seguiran aplicant-se les disposicions del Reial decret 740/2015, de 31 de juliol, mentre no hagen sigut arrancades les superfícies de vinya plantades sense autorització des de l'1 de gener de 2016 fins a l'entrada en vigor del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol.

D'altra banda, el Reial decret 739/2015, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola deroga el Reial decret 1303/2009, de juliol de 2009, a fi d'adaptar-se als canvis haguts en la legislació espanyola aplicable al sector, permetent l'adequat seguiment de l'evolució del mercat i, al mateix temps, que tant els operadors del sector com les administracions adopten les seues decisions amb major coneixement. Posteriorment, aquest Reial decret ha sigut modificat pel Reial decret 313/2016, de 29 de juliol, pel qual es modifica el Reial decret 739/2015, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola.

Les autoritzacions de plantació concedides en virtut d'aquest nou règim, s'entendran sense perjuí del degut compliment, per a l'exercici de la plantació, de la resta de la normativa aplicable, en especial en matèria vitivinícola, mediambiental, de sanitat vegetal i plantes de viver, i de qualsevol altra normativa sectorial.

La Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana, aplicable, segons l'article 1, punt 2, a les vinyes destinades a la producció de raïm de vinificació, estableix, en el capítol III del títol I, un règim relatiu als registres de vinya. Aquesta llei, junt amb el seu Reglament desenvolupat per mitjà del decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, concreten el marc d'actuació relatiu a la gestió del nostre potencial productiu vitícola.



La Llei 10/2015, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, en l'article 101, estableix els terminis de resolució i del silenci administratiu de determinats procediments no regulats en el Reial decret 740/2015.



El Decret 67/2017, de 26 de maig, del Consell, regula el Registre Vitícola i les declaracions obligatòries del sector vitícola a la Comunitat Valenciana.

De conformitat amb el nou règim, el/la viticultor/a que vullga realitzar una plantació de vinya haurà de disposar prèviament d'una autorització per a això, bé convertint els drets dels quals és titular en Registre Vitícola en una autorització de plantació, o bé mitjançant l'arrancada amb la sol·licitud prèvia d'una superfície equivalent en la seua explotació (replantació). A més es preveu que els/les titulars puguen obtindre autoritzacions de nova plantació a través del mecanisme de salvaguarda, pel qual cada any s'han de posar a disposició autoritzacions corresponents, com a màxim, l'1 % de la superfície plantada de vinya de la campanya anterior a nivell nacional.

Sense perjuí de la regulació estatal, les modificacions normatives exposades obliguen d'actualitzar la regulació autonòmica per a adaptar-se al nou marc, incorporant els procediments necessaris per a una correcta i ordenada aplicació a la Comunitat Valenciana del nou sistema de gestió de les plantacions de vinya, basat en autoritzacions de plantació, desenvolupant els procediments per a les superfícies exemptes del règim d'autoritzacions de plantacions de vinya i les declaracions obligatòries en el sector.

En atenció a la nova normativa que regula el règim del potencial de producció vitícola, també és necessari adequar els terminis establits en la normativa autonòmica als nous requeriments.

Per Resolució de 29 de juliol de 2016, de la Direcció General de desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna (PAC), es delega en la persona titular de la direcció territorial corresponent, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, la resolució dels procediments necessaris per al manteniment del Registre Vitícola de la Comunitat Valenciana.

D'acord amb allò que s'ha exposat, a proposta de la directora general de desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna (PAC), en virtut de les competències atribuïdes a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, pel Decret del Consell 158/2015, de 18 de setembre, i pel qual aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, efectuades les preceptives consultes a les conselleries implicades, organitzacions professionals agràries i principals entitats del sector vitivinícola, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,



ORDENE



Capítol I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'aquesta ordre és desenvolupar en l'àmbit de la Comunitat Valenciana la normativa de potencial vitícola, així com les superfícies exemptes de l'aplicació del règim d'autoritzacions i les declaracions obligatòries del sector vitivinícola.

2. Les disposicions contingudes en aquesta ordre seran aplicables únicament a la vinya destinada a la producció de raïm de vinificació, excepte el que disposa l'article 7 d'aquesta ordre.



Article 2. Definicions

Als efectes d'aquesta ordre seran aplicables les definicions establides en el Reglament (UE) núm. 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001, i (CE) núm. 1234/2007, i en els reials decrets 739/2015, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, i 772/2017, de 28 de juliol, pel qual es regula el potencial de producció vitícola.





Article 3. Lloc de presentació i models dels procediments

1. L'ompliment de les sol·licituds del Registre Vitícola de la Comunitat Valenciana (RVCV) es realitzarà, de forma obligatòria per a les persones jurídiques i preferentment para les persones físiques, en suport electrònic, a través de l'aplicació de captura disponible que incorpora els formularis corresponents. Els interessats són responsables de la veracitat dels documents que presenten, podent sol·licitar els òrgans gestors de manera motivada la confrontació de les còpies aportades per ells, per a la qual cosa podran requerir l'exhibició del document o de la informació original, sense perjuí de les facultats de comprovació, control i inspecció que tenen atribuïdes les Administracions Públiques. D'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la presentació de la sol·licitud comporta l'autorització a l'òrgan gestor del procediment per a obtindre directament les dades d'identitat del sol·licitant o, si és el cas, del seu representant legal, així com les dades d'estar al corrent dels pagaments amb l'Agència Tributària, estatal i autonòmica i amb la Tresoreria de la Seguretat Social. En el cas que el sol·licitant s'opose que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, haurà d'indicar-ho expressament en el formulari, quedant obligat a aportar els documents acreditatius corresponents.



2. En tot cas, totes les sol·licituds presentades per les persones interessades, tant jurídiques com físiques, presentades o no en suport electrònic, es gravaran en l'aplicació de captura disponible en les dependències de la Conselleria competent en matèria de control de potencial de producció vitícola o, si és el cas, en les oficines de les entitats col·laboradores acreditades. La sol·licitud podrà presentar-se en qualsevol dels llocs previstos en la legislació en matèria de procediment administratiu comú de les administracions públiques. Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic hauran d'anar firmats electrònicament per les persones que pertoque, segons el tipus de document.



3. Els models de sol·licitud dels diferents procediments estan publicats en seu electrònica de la Generalitat, concretament en la Guia PROP, apartat de tràmits i serveis.



Article 4. Terminis de presentació de sol·licituds, comunicacions, notificacions i declaracions obligatòries del sector vitivinícola

Els terminis de tramitació de sol·licituds, notificacions i comunicacions del Registre Vitícola de la Comunitat Valenciana i les declaracions obligatòries en el sector vitícola, sempre d'acord amb el que estableix la normativa estatal reguladora del potencial de producció vitícola, són els següents:

a) Podrà presentar-se la sol·licitud per a inscriure o actualitzar les dades que es troben en el Registre Vitícola entre l'1 de gener i el 30 de juny de cada any.

b) El termini de presentació per a sol·licitar l'autorització per a noves plantacions de vinya serà entre el 15 de gener i l'últim dia de febrer de cada any, ambdós inclosos.

c) El termini de presentació de sol·licituds per a les autoritzacions d'arrancada de vinya per a obtindre autorització de replantació serà de l'1 d'agost al 15 de desembre, de cada any.

d) Per a l'autorització de replantació o substitució de vinyes de vinificació, a fi d'obtindre el corresponent permís de plantació es podrà presentar la sol·licitud tot l'any i sempre abans del final de la segona campanya següent a la campanya en què s'haja notificat la resolució d'arrancada.

e) Per a l'autorització de plantació per conversió de drets el termini de sol·licitud podrà realitzar-se durant tot l'any i sempre dins del període de vigència del dret.

f) Sobre la modificació de localització d'autorització de plantació la sol·licitud es podrà presentar durant tot l'any, prèvia a la plantació i com a mínim tres mesos abans del final de la vigència de l'autorització.



g) Les notificacions de plantació de vinya mare d'empelt i de plantacions per a experimentació es podran presentar durant tot l'any i sempre abans de la data de la plantació.

h) Les comunicacions de plantació amb origen autorització de conversió de drets, nova plantació o replantació es podran presentar durant tot l'any, dins dels sis mesos posteriors a la data de plantació i sempre abans de la caducitat de l'autorització.

i) Les comunicacions de plantació amb origen d'una expropiació o de plantacions d'autoconsum es podran presentar durant tot l'any i dins dels sis mesos posteriors en data plantació.

j) Les declaracions de collita es presentaran fins al 10 de desembre, de cada any.

k) Les declaracions dels/les productors/es de vi o most es presentaren entre el 30 de novembre i el 10 de desembre, de cada any.



Article 5. Tramitació de les sol·licituds, comunicacions, notificacions i declaracions obligatòries del sector vitivinícola

La tramitació de les sol·licituds, comunicacions, notificacions i declaracions obligatòries correspon a les direccions territorials de la Conselleria amb competències en control de potencial vitícola on se situen les parcel·les sol·licitades.





Capítol II

Règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya

a partir de l'1 de gener de 2016



Article 6. Règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya

1. Des de l'1 de gener de 2016 fins al 31 de desembre de 2030, les plantacions de raïm de vinificació podran ser plantades o replantades únicament si es concedeix una autorització. La inscripció en el RVCV s'efectuarà prèvia resolució, una vegada comunicada i comprovada la plantació, d'acord amb les disposicions d'aquesta ordre.



2. Basant-se en la normativa de potencial vitícola estatal i europea, els drets de plantació existents s'han de convertir en autoritzacions de plantació dins de la vigència del dret.

3. Les autoritzacions de plantació concedides en virtut d'aquesta ordre s'entendran sense perjuí del degut compliment, per a l'exercici de la plantació, de la resta de normativa aplicable, en especial en matèria vitivinícola, mediambiental, de sanitat vegetal i plantes de viver i qualsevol altra normativa vigent d'aplicació.



Article 7. Superfícies exemptes del règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya

1. El règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya no s'aplicarà en els casos següents:

a) Plantació o replantació de superfícies destinades a fins experimentals o destinades al cultiu de vinyes mares d'empelts:

1r. Les persones interessades a realitzar una plantació hauran de notificar-ho prèviament, davant la conselleria amb competències en control de potencial de producció vitícola, segons els articles 3 i 4 d'aquesta ordre, tot incloent-hi la documentació següent:

– Sol·licitud segons model publicat.

– Memòria descriptiva de l'actuació detallant les dades més rellevants: objectius de les plantacions, superfícies vitícoles que comprèn, tipus de material vegetal utilitzat i el període durant el qual tindrà lloc l'experimentació o el període de producció de vinyes mares d'empelts. També s'haurà de notificar l'ampliació de tals períodes.

– Quan la superfície a plantar siga inferior als recintes SIGPAC correlacionats i/o, en el cas de plantacions parcials sobre la superfície d'un recinte, es generaran i aportaran els croquis corresponents a la part del recinte correlacionada o a la part plantada.

2n. El raïm produït i els productes vinícoles obtinguts no podran comercialitzar-se durant els períodes en què tinguen lloc l'experimentació o el període de producció de vinyes mares d'empelts.

3r. En acabar els períodes esmentats, el productor o productora haurà d'optar entre arrancar la superfície assumint el cost de l'arrancada o obtindre una autorització de nova plantació o una autorització de plantació a través de la conversió de drets en autorització de plantació, als efectes de poder comercialitzar el raïm produït en aqueixa superfície i els productes vitícoles obtinguts a partir d'aqueix raïm.

4t. Les superfícies destinades a l'experimentació o al cultiu de vinyes mares d'empelts plantades abans de l'1 de gener de 2016 després de la concessió de drets de nova plantació, continuaran complint després d'aqueixa data totes les condicions definides per a la utilització de tals drets fins al final del període experimental o de producció de vinyes mares d'empelts per al qual hagen sigut concedits. Una vegada expirats els períodes esmentats, s'aplicaran les normes establides en el present article.

b) La plantació o replantació de superfícies el vi o productes vinícoles obtinguts de la qual estiguen destinades exclusivament a l'autoconsum familiar, està subjecta a les condicions següents:

1r. La plantació haurà de ser comunicada, una vegada efectuada, davant la conselleria amb competències en control de potencial vitícola, segons els articles 3 i 4 d'aquesta ordre incloent la documentació següent:

– Sol·licitud segons model publicat.

– Quan la superfície a plantar siga inferior als recintes SIGPAC i/o en el cas de plantacions parcials sobre la superfície d'un recinte es generaran i aportaran els croquis corresponents a la part del recinte correlacionada o a la part plantada.

– Factura de viver

2n. La superfície total de les plantacions de vinya de vinificació del titular de l'explotació no pot excedir de 0,1 ha. Haurà d'estar perfectament delimitada i no podrà tindre continuïtat amb altres plantacions que es troben sobre el terreny. Els drets i autoritzacions en vigor es consideraran, basant-se en el seu potencial productiu, com a part integrant de l'explotació.

3r. El/la viticultor/a no es dedica a la producció de vi o d'altres productes vitícoles amb fins comercials.

c) Plantacions de vinya realitzades per motiu de pèrdua d'una superfície de vinya de vinificació per una expropiació per causa d'utilitat pública.

1r. La plantació haurà de ser comunicada, una vegada efectuada, davant la conselleria amb competències en control de potencial vitícola, segons els articles 3 i 4 d'aquesta ordre incloent la documentació següent:

– Sol·licitud segons model publicat.

– Quan la superfície a plantar siga inferior als recintes SIGPAC i/o en el cas de plantacions parcials sobre la superfície d'un recinte es generaran i aportaran els croquis corresponents a la part del recinte correlacionada o a la part plantada.

– A més de la documentació general a aportar amb qualsevol sol·licitud, junt amb la comunicació de plantació s'haurà d'adjuntar acta d'ocupació, preu just o qualsevol documentació que justifique la superfície vitícola expropiada.

– El/la sol·licitant tindrà a la seua disposició per qualsevol règim de tinença la superfície agrària per a la qual sol·licita la inscripció en el RVCV. En cas que l'explotador/a sol·licitant siga diferent de la persona propietària de la parcel·la sobre la qual s'ha realitzat la plantació, ha de presentar un document autoritzant expressament la plantació.

– Factura de viver.

2n. La nova superfície plantada no podrà superar el 105 % de la superfície perduda en termes de cultiu pur.

2. En els casos 1.a i 1.b del present article, l'arrancada posterior no podrà generar autorització per a una altra plantació de vinya.

3. La inscripció en el RVCV de les superfícies exemptes del règim d'autoritzacions de plantació de vinya s'assimilarà al procediment d'actualització del Registre, sent el termini de resolució i notificació de les sol·licituds de 6 mesos des de la sol·licitud d'inscripció. Transcorregut el termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud.

Secció primera

Noves plantacions



Article 8. Autorització per a noves plantacions

1. Als efectes d'aquesta ordre serà aplicable el que estableix el Reglament d'Execució (UE) núm. 2015/561, de la Comissió de 7 d'abril de 2015, i el Reglament Delegat (UE) núm. 2015/560, de la Comissió, de 15 de desembre de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al règim d'autoritzacions per a plantacions de raïm. Així mateix, serà aplicable el que s'estableix respecte d'això en el Reial decret 772/2017, de 28 de juliol, pel qual es regula el potencial de producció vitícola.



Les persones interessades presentaran una sol·licitud, d'acord amb l'article 3 i 4 d'aquesta ordre, segons el model publicat.

2. Per tal que una sol·licitud siga admissible el/la sol·licitant haurà de complir els requisits següents:

a) Tindre a la seua disposició en propietat, o en règim d'arrendament o parceria o qualsevol altra forma d'acord amb dret que puga demostrar per mitjà de document liquidat dels corresponents tributs, la superfície agrària per a la qual se sol·licita l'autorització de plantació, des del moment que es presenta la sol·licitud fins al moment de la comunicació de la plantació.

b) Tindre la capacitat i competència professionals adequades, que es considerarà complida si la persona sol·licitant compleix, a la data de la presentació de la sol·licitud, alguna de les condicions establides en l'article 8, apartat 1.b del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol.

3. En el cas que l'autorització de nova plantació se sol·licite per a plantar en una superfície que es trobe dins de la zona geogràfica delimitada per més d'una denominació d'origen protegida i que l'any de sol·licitud s'aplique una limitació de superfície per a les autoritzacions de nova plantació, s'estarà al que es disposa en l'article 8, apartat 2 del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol.

4. Les autoritzacions per a noves plantacions concedides tindran un període de validesa de tres anys comptats a partir de la data de la notificació de la resolució de la sol·licitud de l'autorització. En tot cas, el període de validesa no podrà superar el 31 de desembre de 2030.



5. En cas de no haver-se dictat i notificat la resolució corresponent, els sol·licitants podran entendre desestimades les seues sol·licituds, conforme a l'article 11 punt 3 del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol.



6. El/la sol·licitant haurà de realitzar la comunicació de plantació segons article 14 d'aquesta ordre, dins dels sis mesos posteriors en data plantació i sempre abans de la caducitat de l'autorització.



7. Els/les sol·licitants als quals es concedisca una autorització per menys del 50 % de la superfície admissible total sol·licitada, podran desistir en la seua totalitat en el mes següent a la data de la notificació de la resolució.





Secció segona

Plantacions de vinya



Article 9. Autoritzacions per a replantacions

1. Per a poder replantar una vinya arrancada a partir de l'1 de gener de 2016, s'haurà d'obtindre una autorització de replantació en els termes establits en el Reial decret 772/2017, de 28 de juliol i en la present ordre.

2. No es concedirà cap autorització per a replantació per l'arrancada de plantacions no autoritzades.

3. No es concedirà autorització per a replantació anticipada.



Article 10. Sol·licitud d'arrancada de vinya

1. Els/les viticultors/es que pretenguen arrancar una superfície de vinya hauran de presentar una sol·licitud d'arrancada. Es presentaran, d'acord amb els articles 3 i 4 d'aquesta ordre, segons el model publicat.



2. Les persones que sol·liciten una arrencada hauran d'acreditar la seua condició de viticultor/a o explotador/a efectiu de la plantació. A aquest efecte es considerarà justificada aquesta quan present almenys, la declaració de collita de la parcel·la que se sol·licita arrancar en la campanya immediatament anterior a la de la sol·licitud d'arrencada, excepte causa de força major o circumstàncies excepcionals previstes en l'article 2 del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013 sobre finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna.

3. En cas que l'explotador/a sol·licitant siga diferent de la persona propietària de la parcel·la per a la qual se sol·licita l'autorització d'arrancada, haurà d'acompanyar a la seua sol·licitud la documentació acreditativa del consentiment per part de la persona propietària, en virtut del qual l'explotador/a podrà obtindre la corresponent resolució d'arrancada.

4. Només es resoldrà l'arrancada per la superfície de cultiu únic o pur present en la parcel·la. En el cas que en la parcel·la existisca un cultiu associat, de la superfície d'arrancada a concedir es descomptarà la superfície ocupada pel cultiu diferent de la vinya.

5. Després de realitzar les comprovacions pertinents, la direcció territorial de la conselleria amb competències en control de potencial vitícola emetrà una autorització d'arrancada. Una vegada executat l'arrancada pel/per la viticultor/a, haurà de comunicar-ho a la direcció territorial esmentada, abans del 15 d'abril de la campanya en què es va autoritzar a arrancar, la qual prèvia comprovació en camp, emetrà una resolució d'arrancada.

6. La sol·licitud d'arrancada per part del/la viticultor/a i la notificació de la resolució d'arrancada emesa per la direcció territorial corresponent, haurà de produir-se en la mateixa campanya.

7. El període de validesa de les resolucions d'arrancada de vinya concedides comprendrà des de la data de la seua notificació fins al final de la segona campanya següent a aquella en què s'haja notificat la resolució d'arrancada corresponent. Si transcorregut aquest termini no s'ha sol·licitat l'autorització per a la replantació, es perdrà el dret a sol·licitar-la.

8. Transcorregut el termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud.



Article 11. Sol·licitud d'autoritzacions per a replantacions

1. La persona titular de l'arrancada que vulga realitzar una plantació de vinya a la Comunitat Valenciana, haurà de presentar la sol·licitud d'autorització per a replantació, d'acord amb els articles 3 i 4 d'aquesta ordre, i sempre abans del final de la segona campanya següent a la campanya en què s'haja notificat la resolució d'arrancada corresponent.



2. Conforme l'apartat 1 de l'article 8 del Reglament d'execució (UE) núm. 2015/561 de la Comissió, les sol·licituds hauran d'indicar la grandària i la localització específica de la superfície arrancada i de la superfície a replantar per a la qual es demana l'autorització.

3. Amb la sol·licitud es podrà requerir la documentació següent:

a) Documentació que acredite la disponibilitat de la superfície agrària a plantar. El/la sol·licitant tindrà a la seua disposició, en propietat, o en règim d'arrendament o parceria o qualsevol altra forma d'acord amb dret que puga demostrar per mitjà de document liquidat dels corresponents tributs, la superfície agrària per a la qual sol·licita l'autorització de replantació, des del moment que es presenta la sol·licitud fins al moment de la comunicació de la plantació. En cas que l'explotador/a sol·licitant siga diferent de la persona propietària de la parcel·la per a la qual se sol·licita l'autorització de plantació, haurà d'acompanyar a la seua sol·licitud la documentació acreditativa del consentiment per part de la persona propietària, en virtut del qual l'explotador/a podrà obtindre la corresponent autorització de replantació.

b) Document justificant per a poder exercir la plantació: resolució d'arrancada.

4. Les autoritzacions concedides hauran de ser utilitzades pel/per la mateix/a titular a qui se li van concedir i per a la superfície de la seua explotació per la qual s'autoritza i podran estar subjectes a les restriccions establides en l'article 17 del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol. Les autoritzacions concedides correspondran a l'equivalent de la superfície arrancada en cultiu pur.

5. Les autoritzacions concedides tindran un període de validesa de tres anys comptats a partir de la data de la notificació de la resolució de la sol·licitud de l'autorització. En tot cas, el període de validesa no podrà superar el 31 de desembre de 2030.

6. El termini de resolució i notificació de les sol·licituds serà de tres mesos a partir de la presentació de les sol·licituds. Transcorregut el termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució s'entendrà desestimada la sol·licitud.

7. Una vegada executada la plantació de vinya, el/la sol·licitant haurà de comunicar-la a l'autoritat competent en un termini de sis mesos a comptar de la realització de la plantació i sempre abans de la caducitat de l'autorització, per a la seua inscripció en el RVCV. La comunicació haurà de realitzar-se conforme l'article 14.



Article 12. Sol·licitud de conversió de drets de plantació

1. Els drets de plantació concedits abans del 31 de desembre de 2015 podran ser convertits en autoritzacions per a la plantació de vinya a partir de l'1 de gener de 2016.

2. El/la titular del dret de plantació haurà de presentar una sol·licitud de conversió d'un dret de plantació en una autorització, d'acord amb els articles 3 i 4 d'aquesta ordre.

3. Amb la sol·licitud es podrà requerir la documentació següent:

a) Documentació que acredite la disponibilitat de la superfície agrària a plantar. El/la sol·licitant tindrà a la seua disposició, en propietat, o en règim d'arrendament o parceria o qualsevol altra forma d'acord amb dret que puga demostrar per mitjà de document liquidat dels corresponents tributs, la superfície agrària per a la qual sol·licita l'autorització de plantació, des del moment que es presenta la sol·licitud fins al moment de la comunicació de la plantació. En cas que l'explotador/a sol·licitant siga diferent de la persona propietària de la parcel·la per a la qual se sol·licita la conversió d'un dret de plantació en una autorització, haurà d'acompanyar a la seua sol·licitud la documentació acreditativa del consentiment per part de la persona propietària, en virtut del qual l'explotador/a podrà obtindre la corresponent autorització de plantació.



b) Document justificant dels drets per a poder realitzar la conversió d'aquests en autorització de plantació: Resolució Drets de Replantació, Resolució d'adjudicació de Drets de Nova Plantació o Resolució d'Adjudicació de Drets de la Reserva Regional.



4. Les autoritzacions concedides per conversió de drets de plantació tindran el mateix període de validesa que el dret de plantació de procedència. En qualsevol cas el període de vigència no podrà superar el 31 de desembre de 2023.

5. Les autoritzacions concedides d'acord amb la present secció hauran de ser utilitzades pel mateix titular a què se li van concedir en la seua pròpia explotació, i podran estar subjectes a les restriccions establides en l'article 17 del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol.

6. El termini de resolució i notificació de les sol·licituds serà de tres mesos. Transcorregut el termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud.

7. Una vegada executada la plantació de vinya, el/la sol·licitant haurà de comunicar-la a l'autoritat competent, conforme a l'article 14 d'aquesta ordre, en un termini de sis mesos a comptar de la realització de la plantació i sempre abans de la caducitat de l'autorització, per a la seua inscripció en el RVCV.





Secció tercera

Disposicions comunes al règim

d'autoritzacions de plantacions de vinya



Article 13. Sol·licitud de modificació de la superfície per a la qual s'ha concedit una autorització

1. D'acord amb el que estableix l'article 23 del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol, en casos degudament justificats, es podran realitzar les modificacions de la localització de la superfície per a la qual s'ha concedit una autorització. La nova superfície ha de tindre la mateixa grandària en hectàrees i l'autorització ha de continuar sent vàlida.

2. Per a poder dur a terme una modificació de localització de la superfície concedida en una autorització de plantació, el/la titular de l'autorització de plantació, haurà de presentar una sol·licitud en la qual es justifique adequadament la modificació proposada, d'acord amb els articles 3 i 4 d'aquesta ordre, segons el model publicat. La realització de la plantació haurà de ser posterior a la resolució per part de l'autoritat competent de la modificació esmentada.

3. Amb la sol·licitud es podrà requerir la documentació següent:

a) Documentació que acredite la disponibilitat de la superfície agrària a plantar. La nova superfície agrària haurà d'estar a disposició de la persona sol·licitant, en propietat, o en règim d'arrendament o parceria o qualsevol altra forma d'acord amb dret que puga demostrar per mitjà de document liquidat dels corresponents tributs, en el moment de la presentació de la sol·licitud de modificació i en el moment de la comunicació de la plantació. En cas que l'explotador/a sol·licitant siga diferent de la persona propietària de la parcel·la per a la qual se sol·licita la modificació de la localització de la superfície d'una autorització de plantació concedida, haurà d'acompanyar a la seua sol·licitud la documentació acreditativa del consentiment per part de la persona propietària, en virtut de la qual l'explotador podrà obtindre la corresponent autorització de plantació.

En el cas que la sol·licitud siga per a modificar la localització d'una autorització concedida per a una nova plantació, el/la sol·licitant haurà de justificar que en el moment de la presentació de la sol·licitud de l'autorització a modificar, tenia a la seua disposició la nova superfície per a la qual se sol·licita la modificació. La nova superfície no podrà estar localitzada en una zona a què s'hagueren aplicat limitacions i s'haguera aconseguit el límit màxim, mentre que la superfície inicial estava situada fora d'aqueixa zona. Referent a açò, es tindrà en compte el que estableix l'apartat 4 de l'article 23 de Reial decret 772/2017.

b) Document justificant per a poder exercir la plantació: autorització de plantació.

c) Documentació que justifique la modificació de les parcel·les inicialment sol·licitades en les autoritzacions.

4. El termini de resolució i notificació de les sol·licituds serà de tres mesos. Transcorregut el termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud.

5. En tot cas, la modificació de localització no suposarà variació de la vigència de l'autorització.

6. Una vegada executada la plantació de vinya, el/la sol·licitant haurà de comunicar-la a l'autoritat competent, conforme a l'article 14 d'aquesta ordre, en un termini de sis mesos a comptar de la realització de la plantació i sempre abans de la caducitat de l'autorització, per a la seua inscripció en el RVCV.



Article 14. Comunicació de plantació

1. Una vegada realitzada la plantació de vinya de vinificació, quan tinguen el seu origen en una autorització per a noves plantacions, replantacions o plantació per conversió de drets s'haurà de comunicar, d'acord amb els articles 3 i 4 d'aquesta ordre.

2. Amb la comunicació es podrà requerir la documentació següent:



– Document justificant per a poder exercir la plantació: resolució de l'autorització de plantació de les parcel·les sol·licitades.

– Declaració jurada, si hi ha restriccions a la plantació segons l'article 17 del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol i no es disposa d'autorització per a plantar per a la producció de vins amb una denominació d'origen protegida (DOP), de no utilitzar ni comercialitzar el raïm obtingut per a produir vins amb DOP, i compromís de no arrancar i replantar vinyes amb la intenció de fer que la superfície replantada puga optar a la producció de vins amb la denominació d'origen protegida específica, aquesta es mantindrà mentre estiga vigent el règim d'autoritzacions de vinya.

– Declaració jurada de la disponibilitat de la superfície de la parcel·la que figura en l'autorització de plantació.

– Factura de viver autoritzat.

– Croquis de la plantació efectuada.

3. La falta de comunicació de la plantació per part del viticultor/a donarà lloc a la infracció arreplegada en la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la vinya i el vi, capítol II d'infraccions i sancions, article 37.





Article 15. Transferències d'autorització de plantacions de vinya

1. Conforme a aquesta ordre i a l'article 25 del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol, no es consideren vàlides les transferències d'autoritzacions de plantació de vinya posteriors a l'1 de gener de 2016, ni de drets de replantació de vinya concedits abans del 31 de desembre de 2015.

2. No obstant això, es podran realitzar transferències d'autoritzacions, resolucions d'arrancada o de drets de plantació el període de validesa dels quals no s'haja aconseguit, presentant per a això la sol·licitud d'actualització en el RVCV, d'acord amb els articles 3 i 4 d'aquesta ordre, en els següents supòsits i amb les condicions següents:



a) Herència per mortis causa o herència anticipada. En el cas d'heretar una autorització de plantació, l'hereu/a haurà de tindre a la seua disposició la superfície concreta per a la qual va ser concedida l'autorització i estarà obligat/a a complir els compromisos que s'hagueren adquirit en el moment de la concessió de l'autorització.

Es podrà sol·licitar la documentació següent:

– Partició i acceptació de l'herència amb la consegüent liquidació d'impostos.

– En les autoritzacions de plantació, disponibilitat de la parcel·la a plantar.

b) Fusions i escissions de persones jurídiques. En el cas que el/la titular de l'autorització de plantació no mantinga la seua personalitat jurídica, aquelles persones jurídiques creades com a conseqüència de la fusió o escissió i que prosseguisquen amb la producció de vi, podrà utilitzar les autoritzacions, resolucions o els drets, assumint tots els drets i obligacions de la persona titular a qui se li van concedir.

– Documentació justificativa de la fusió o escissió i titulars de les autoritzacions o drets.

– En les autoritzacions de plantació, disponibilitat de la parcel·la a plantar.

3. Els terminis de resolució i notificació, així com el sentit del silenci seran els arreplegats en l'article 18.



Article 16. Comprovació disponibilitat de la parcel·la

Per a la comprovació d'aquest criteri d'admissibilitat, es prendrà com a base el Registre General de la Producció Agrícola (REGEPA) o qualsevol dels registres que les autoritats competents tinguen disposats d'acord amb l'article 6 del Reglament (CE) núm. 852/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril de 2004, relatiu a la higiene dels productes alimentaris, i en qualsevol altre registre que tinguen disposat en el qual puga ser comprovat aquest requisit. En casos degudament justificats, en especial quan es constate més d'un sol·licitant sobre la mateixa parcel·la, es podrà tindre en compte una altra documentació que verifique que el/la sol·licitant de l'autorització compleix amb el criteri.





Capítol III

El Registre Vitícola



Article 17. Registre Vitícola de la Comunitat Valenciana (RVCV)

1. El decret 67/2017, de 26 de maig, del Consell, regula el Registre Vitícola i les declaracions obligatòries del sector vitícola a la Comunitat Valenciana. El RVCV permet el seguiment i control de l'evolució del potencial vitícola i, a l'efecte, està format pel Registre d'Explotadors i Propietaris, el Registre de Plantacions de Vinya, el Registre de Drets de Replantació o de Nova Plantació de Vinya i el Registre d'Autoritzacions de Replantació o de Nova Plantació de Vinya.



2. El Registre Vitícola haurà d'arreplegar la informació relativa a les autoritzacions de plantació concedides així com les plantacions de vinya realitzades sense autorització de plantació.

3. A més, el Registre vitícola, haurà d'arreplegar informació sobre la destinació de la producció de les parcel·les, en cas d'aplicar-se les limitacions i/o restriccions a la replantació establides en l'article 8.2, l'article 17.3 o l'article 22.4 del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol.





Article 18. Sol·licituds d'actualització

1. Les sol·licituds es presentaran d'acord amb els articles 3 i 4 de la present ordre i segons el model publicat.

2. El termini de resolució i notificació de les sol·licituds serà de sis mesos. Transcorregut el termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud.





Capítol IV

Plantacions de vinya no autoritzades



Article 19. Plantacions de vinya no autoritzades

1. Les superfícies plantades de vinya després del 31 de desembre de 2015 que no disposen d'autorització o abans de l'1 de gener de 2016 sense un dret de replantació, o que incomplisquen la normativa vigent, es consideren plantacions de vinya no autoritzades i hauran de ser arrancades, els/les responsables de plantacions de vinya no autoritzades o a falta d'això els/les propietaris/àries de les parcel·les esmentades hauran d'arrancar a expenses seues les plantacions de vinya d'aquestes, sense perjuí del dret de la persona propietària a reclamar el cost de l'arrancada a la persona responsable de la plantació, previ expedient administratiu que declare la condició esmentada de plantació no autoritzada.

2. La resolució de declaració de plantació de vinya no autoritzada indicarà l'obligació d'arrancada de parcel·les i la seua inscripció com a tal en el Registre Vitícola.



Article 20. Penalitzacions establides per a les plantacions de vinya no autoritzades, plantades després del 31 de desembre de 2015

1. Als/les productor/es que no complisquen l'obligació d'arrancar les plantacions de vinya sense autorització, se'ls imposarà una penalització amb l'import mínim establit de:

a) 6.000 euros per hectàrea, si el/la productor/a arranca la totalitat de la plantació no autoritzada en el termini de quatre mesos a partir de la data de notificació de la irregularitat.

b) 12.000 euros per hectàrea, si el/la productor/a arranca la totalitat de la plantació no autoritzada durant el primer any següent a l'expiració del període de quatre mesos

c) 20.000 euros per hectàrea, si el/la productor/a arranca la totalitat de la plantació no autoritzada després del primer any següent a l'expiració del període de quatre mesos.

2. En els casos en què s'estime que els ingressos anuals obtinguts en la superfície en què se situen les vinyes en qüestió superen els 6.000 euros per hectàrea, l'autoritat competent augmentarà els imports mínims proporcionalment a la renda mitjana anual per hectàrea estimada per a aqueixa superfície.

3. Si els/les responsables de la plantació il·legal no arranquen les vinyes en el termini de quatre mesos a partir de la data de notificació que faça a l'efecte l'administració, la direcció territorial de la conselleria competent en matèria d'agricultura efectuarà l'arrancada de la plantació no autoritzada en un termini màxim de dos anys a partir de la data de finalització del període de quatre mesos. Els costos derivats aniran a càrrec de la persona responsable de la plantació no autoritzada, es calcularan de manera objectiva tenint en compte els costos de mà d'obra, utilització de maquinària i transport, així com altres costos incorreguts, això sense perjuí de les sancions que pogueren correspondre-li per la infracció comesa.





Capítol V

Varietats de raïm de vinificació i varietats portaempelts



Article 21. Classificació i inscripció

1. La conselleria amb competències en control de potencial vitícola serà la responsable de classificar, en el seu àmbit territorial, les varietats del gènere Vitis destinades a la producció de raïm de vinificació i a l'obtenció de material de producció vegetativa de la vinya, conforme s'estableix en el capítol III del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol.

2. La direcció general competent en matèria de control de potencial vitícola resoldrà la inscripció d'aquelles varietats no incloses en el llistat de varietats de raïm de vinificació de l'annex XXI del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol.







Capítol VI

Declaracions obligatòries del sector vitícola



Article 22. Competència i tramitació

Correspon a les direccions territorials de la conselleria amb competència en matèria del registre vitícola la gestió de les següents declaracions obligatòries d'acord amb el que estableixen els articles 3 i 5 i la disposició transitòria segona del Reial decret 739/2015:

a) La declaració anual de collita.

b) La informació dels annexos IVa i IVb relativa als proveïdors de vi i most i justificants de compravenda de productes.

c) La declaració de destinació de producció de plantacions il·legals anteriors a l'1 de gener de 2016 per part dels seus responsables.





Article 23. Sistema d'Informació de Mercats del Sector Vitivinícola



1. El sistema d'informació de mercats del sector vitivinícola (INFOVI) està adscrit al ministeri competent per a dur a terme el sistema d'informació dels mercats del sector vitivinícola i és el responsable del seu funcionament coordinat amb les comunitats autònomes. El sistema esmentat conté:

a) El Registre General d'Operadors (productors i magatzemistes) del Sector Vitivinícola (REOVI).

b) La informació de mercats resultant de les declaracions obligatòries a què es refereix en l'article 5 del Reial decret 739/2015.

2. Per a la inscripció en el REOVI, els operadors les instal·lacions dels quals es troben ubicades a la Comunitat Valenciana, comunicaran a les direccions territorials de la conselleria amb competència en matèria del registre vitícola, com a mínim, les dades arreplegades en el quadre A de l'annex II del Reial decret 739/2015, en el mes següent de produir-se. De la mateixa manera es comunicarà el començament i el cessament d'activitat en una instal·lació.

3. Les declaracions mensuals referides en l'article 5 del Reial decret 739/2015, es realitzaran per part dels operadors a través del formulari web en la pàgina de l'Agència d'Informació i Control Alimentaris (AICA). Les declaracions esmentades s'ompliran fins i tot en els mesos en què les dades siguen zero.



Article 24. Plans de control i comunicació

La Direcció General que tinga atribuïdes les funcions en matèria de producció vitícola remetrà la informació sobre l'estat dels controls realitzats, d'acord a l'article 7 del Reial decret 739/2015 al ministeri competent per a dur a terme el sistema d'informació dels mercats del sector vitivinícola.





Capítol VII

Règim sancionador



Article 25. Sancions administratives

Respecte a les sancions i el règim sancionador s'aplicarà el que estableix l'article 8 del Reial decret 739/2015, l'article 28 i la Disposició transitòria única del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol, i de conformitat amb el títol IV de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del sector vitivinícola de la Comunitat Valenciana.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

La implementació i posterior desplegament d'aquesta ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en matèria d'agricultura, en la data de la seua publicació, i en tot cas haurà de ser atès amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.







DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Plantacions il·legals de vinya

Seguiran aplicant-se les disposicions del capítol III del Reial decret 1244/2008, de 18 de juliol, mentre no hagen sigut arrancades les superfícies de vinya plantades després del 31 d'agost de 1998, sense un dret de replantació, i les superfícies plantades abans del 31 d'agost de 1998, sense un dret de replantació que no hagen sigut regularitzades abans de l'1 de gener de 2010.

Així mateix, conforme estableix la disposició transitòria única del Reial decret 772/2017, de 28 de juliol, seguiran aplicant-se les disposicions del Reial decret 740/2015, de 31 de juliol, mentre no hagen sigut arrancades les superfícies de vinya plantades sense autorització des de l'1 de gener de 2016 fins a l'1 d'agost de 2017, data d'entrada en vigor del Reial decret 772/2017.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa aquesta ordre.





DISPOSICIÓ FINAL



Primera. Facultat de desenvolupament

Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de control de potencial vitícola, perquè dicte les disposicions necessàries per a l'aplicació i desenvolupament d'aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 13 de febrer de 2018



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO

Mapa web