Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 14 de febrer de 2018, de la directora general de Justícia, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, per la qual es resol inscriure la modificació dels estatuts del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors i es disposa la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. [2018/1843]

(DOGV núm. 8243 de 27.02.2018) Ref. Base de dades 002066/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques
    Grup temàtic: 000



Vist l'expedient de sol·licitud de modificació estatutària instruït a instàncies del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors, inscrit amb el número 9 de la secció segona del Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana, en què se sol·licita la inscripció de la modificació dels estatuts en aquest registre, atenent als següents



Fets



1. La presidenta del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors va presentar, en data d'11 de gener de 2017, sol·licitud d'inscripció de la modificació parcial dels estatuts del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en compliment del que preveu l'article 11 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana.

2. Els actuals estatuts del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors van ser aprovats mitjançant Resolució de 25 de gener de 2005, de la directora general de Justícia, per la qual es va resoldre inscriure la modificació dels estatuts del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors i es va disposar la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. Per mitjà d'un escrit de data 15 de març de 2017, la presidenta del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors sol·licita la suspensió del procediment de modificació dels estatuts del Consell per a adaptar aquests a les recomanacions realitzades pel Consell General de Procuradors.

4. El procediment de modificació estatutària va ser suspés per mitjà d'ofici de data de 20 de març de 2017, del Servei d'Entitats Jurídiques.



5. En data 7 de juny de 2017, la presidenta del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors sol·licita represa del procediment de modificació dels estatuts del Consell, aportant nova redacció dels articles a modificar, adaptats a les recomanacions realitzades pel Consell General de Procuradors.

6. La modificació estatutària, la inscripció de la qual se sol·licita, es refereix als articles següents que figuren indicats com a annex a aquesta resolució, i es donen ací com reproduïts: articles 21, 23, 25, 26, 28, 30, 33, 35 i 44.



Fonaments de dret



1. Revisat el text de modificació dels estatuts del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors, aquests contenen totes les determinacions exigides per l'article 10 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana.

2. La modificació estatutària ha sigut aprovada amb els requisits i formalitats previstos en l'esmentat article i en els mateixos estatuts del Col·legi.

3. L'expedient ha sigut tramitat pel Servei d'Entitats Jurídiques, adscrit a la Direcció General de Justícia de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, competent perquè així ho disposa l'article 6.1 de l'esmentada Llei 6/1997, tenint en compte allò que s'ha previst per la disposició final del Decret 4/2002, de 8 de gener, i en virtut de les atribucions que té conferides pel Decret 87/2017, de 7 de juliol, del Consell, pel qual aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques.

Vistos l'article 36 de la Constitució i l'article 49.1.22a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; la Llei 2/1974, de 13 de febrer, de col·legis professionals, amb les seues modificacions posteriors, en els seus preceptes bàsics; els articles 11, 25 i 26 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana; així com els articles 21 i 74 del Decret 4/2002, de 8 de gener, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament d'aquesta última; i la resta de disposicions complementàries de pertinent aplicació, es dicta la següent resolució:



Primer

Inscriure la modificació parcial dels estatuts del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors, en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana.





Segon

Que es publique aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar, potestativament, recurs de reposició davant del mateix òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la notificació, o bé, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua notificació. Tot això de conformitat amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 10, 14, i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjuí que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.



València, 14 de febrer de 2018.– La directora general de Justícia: Verónica López Ramón.







ANNEX

Articles modificats dels estatuts del Consell Valencià

de Col·legis de Procuradors



Article 21. Dels recursos contra els acords de les juntes de govern dels col·legis de procuradors que integren el Consell Valencià de Procuradors

1. Tots els acords dels òrgans col·legials seran immediatament executius, llevat que el mateix acord establisca una altra cosa.

2. Qualssevol actes dels col·legis de procuradors, i d'aquest Consell Valencià de Procuradors, que siguen conseqüència de l'exercici de potestats administratives es regiran, amb caràcter supletori, per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic segons corresponga.

3. Els acords emanats dels òrgans competents dels col·legis podran ser objecte de recurs d'alçada davant del Consell Valencià de Col·legis de Procuradors. La resolució del recurs d'alçada esgotarà la via administrativa.

4. El recurs d'alçada haurà de presentar-se davant de la Junta de Govern que va dictar l'acord en el termini d'un mes, si l'acte fóra exprés, la qual en el termini de 15 dies, haurà de remetre'l amb el seu informe i una còpia completa i ordenada de l'expedient al Consell Valencià.

Transcorregut aquest termini sense haver-se interposat el recurs, la resolució serà ferma a tots els efectes. Si s'hagueren produït els efectes del silenci administratiu d'acord amb la legislació del procediment administratiu comú (acte presumpte), aquest recurs d'alçada podrà interposar-se en qualsevol moment, des de l'endemà del dia en què, d'acord amb la seua normativa específica, es produïsquen els efectes del silenci administratiu.

El termini màxim per a dictar i notificar la resolució serà de tres mesos. Transcorregut aquest termini sense que recaiga una resolució, es podrà entendre desestimat el recurs, excepte en el supòsit previst en l'article 24.1 tercer paràgraf de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Contra la resolució d'un recurs d'alçada no caldrà interposar cap altre recurs administratiu, excepte el recurs extraordinari de revisió en els casos establits en l'article 125.1 de l'esmentada llei.

Una vegada rebut en el Consell Valencià l'expedient, la secretària procedirà per rigorós ordre d'entrada al nomenament del ponent i al repartiment entre els consellers que no pertanguen al col·legi de què procedisca el recurs. Amb suspensió del termini per a resoldre, el ponent podrà sol·licitar del Ple, si ho estima convenient, autorització per a sol·licitar un dictamen jurídic. El Consell Valencià resoldrà i notificarà la resolució en el termini màxim de tres mesos. Transcorregut aquest termini sense que recaiga una resolució, es podrà entendre desestimat el recurs, llevat que aquest s'haguera interposat contra la desestimació per silenci administratiu d'una sol·licitud pel transcurs del termini, en què s'entendrà estimat aquest.

5. Les resolucions que afecten situacions personals hauran de ser notificades a les persones interessades.



Article 23. De la nul·litat dels acords

Les causes de nul·litat i d'anul·labilitat dels actes col·legials seran les previstes en les normes administratives vigents, per la qual cosa, en conseqüència, són nuls de ple dret els actes dels òrgans col·legials en què es donen alguns dels supòsits següents:

Els manifestaments contraris a la llei; els adoptats amb notòria incompetència; aquells el contingut dels quals siga impossible o siga constitutiu de delicte; els dictats prescindint totalment i absolutament del procediment legalment establit per a això o de les normes que contenen les regles essencials per a la formació de la voluntat dels òrgans col·legiats i aquells previstos amb tal caràcter en la legislació bàsica estatal, Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic segons corresponga.

La Junta de Govern haurà de suspendre, en tot cas, revisar d'ofici, i formular recurs contra els actes de l'assemblea que estime nuls de ple dret.



Article 25. Dels recursos contenciosos administratius

1. Els actes i resolucions emanats del Consell, quan estiguen subjectes al dret administratiu, esgoten la via administrativa i podran ser recorreguts potestativament en reposició davant del mateix òrgan que els haguera dictat o ser impugnats davant de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.

2. No es podrà interposar un recurs contenciós administratiu fins que siga resolt expressament o s'haja produït la desestimació presumpta del recurs de reposició interposat.

3. El termini per a la interposició del recurs de reposició serà d'un mes, si l'acte fóra exprés, transcorregut aquest termini, únicament podrà interposar-se un recurs contenciós administratiu, sense perjudici, si és el cas, de la procedència del recurs extraordinari de revisió.

Si l'acte fóra exprés, la persona sol·licitant i altres possibles persones interessades podran interposar recurs de reposició en qualsevol moment a partir de l'endemà d'aquell en què, d'acord amb la seua normativa específica, es produïsca l'acte presumpte.

El termini màxim per a dictar i notificar la resolució del recurs serà d'un mes.

Contra la resolució d'un recurs de reposició no podrà interposar-se novament aquest recurs.

4. Els actes definitius dels òrgans dels col·legis i els de tràmit que decideixen directament o indirectament el fons de l'assumpte, determinen la impossibilitat de continuar el procediment, produïsquen indefensió o perjudici irreparable a drets i interessos legítims, són impugnables davant del Consell Valencià, amb caràcter previ a la via contenciosa administrativa, conforme a l'article 21.



Article 26. Del còmput de terminis

Els terminis previstos en aquest estatut, es computaran segons el que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 28. De la potestat disciplinària

a) L'exercici de la potestat disciplinària corporativa correspon a la Junta de Govern de cada col·legi.

Les sancions o correccions disciplinàries de qualsevol tipus, una vegada ferma, s'anotaran en l'expedient personal del col·legiat.

b) L'òrgan competent del col·legi per a l'exercici de la potestat disciplinària serà la Junta de Govern, en la forma que determinen els seus respectius estatuts, i es regirà per les normes següents:

I. No es podrà imposar cap sanció, sense prèvia instrucció d'un procediment disciplinari de naturalesa contradictòria, la tramitació del qual es regirà pel procediment disciplinari assenyalat en els estatuts particulars de cada col·legi.

II. Per allò no previst en els estatuts col·legials, resultarà d'aplicació supletòria la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic segons corresponga.



III. Les sancions que s'imposen hauran de guardar proporció amb les infraccions comeses.

c) El Ple del Consell exercirà la potestat disciplinària segons allò que s'ha disposat per les normes previstes en l'article anterior i d'acord amb el procediment sancionador previst en les lleis i reglaments esmentats en el meritat article.



Article 30. Infraccions molt greus

Són infraccions molt greus:

a) La infracció de les prohibicions i de les incompatibilitats previstes en els estatuts.

b) La publicitat de serveis professionals que incomplisca els requisits que siguen aplicables i sempre que la conducta en què consistisca revista especial gravetat.

c) La condemna d'un col·legiat en sentència ferma per la comissió, en l'exercici de la seua professió, d'un delicte dolós.

d) Els actes, expressions o accions que atempten contra la dignitat o honor de les persones que integren la Junta de Govern d'un col·legi o dels Consell General i de comunitat autònoma, quan actuen en l'exercici de les seues funcions, i contra els companys en ocasió de l'exercici professional.

e) La reiteració en infracció greu.

f) L'encobriment de l'intrusisme professional realitzat per professionals incorporats a un col·legi de procuradors, així com l'exercici de professions, declarades incompatibles, alienes a la procura realitzades per procuradors.

g) La vulneració del deure de secret de les deliberacions de les juntes de govern, o del Ple, pels seus membres, i la vulneració del deure de secret professional de tots els col·legiats.

h) La comissió d'actes que constituïsquen ofensa greu a la dignitat de la professió o a les regles deontològiques que la governeu.

i) El deliberat i persistent incompliment de les normes deontològiques essencials en l'exercici de la procura.

j) No acudir als òrgans jurisdiccionals ni als serveis comuns de notificacions, reiteradament i sense causa justificada.

k) La no-aplicació de les disposicions aranzelàries sobre meritació de drets en qualsevol actuació professional per compte d'altre.

l) L'incompliment de la prohibició establida per l'article 8 de la Llei 4/2015, de 27 d'abril, de l'estatut de la víctima que estableix que els procuradors no podran dirigir-se a les víctimes directes o indirectes de catàstrofes, calamitats públiques o altres successos que hagueren produït un nombre elevat de víctimes que complisquen els requisits que es determinen reglamentàriament i que puguen constituir delicte, per a oferir-los els seus serveis professionals fins transcorreguts 45 dies des del fet. Aquesta prohibició quedarà sense efecte en el cas que la prestació d'aquests serveis professionals haja sigut sol·licitada expressament per la víctima.



Article 33. Classes de sancions

1. Les sancions que poden imposar-se per infraccions molt greus, seran les següents:

a) Per a les dels paràgrafs b), c), d), e), f) i g) de l'article 30, suspensió en l'exercici de la procura per un termini superior a sis mesos, sense excedir-ne dos anys.

b) «Per als paràgrafs a), h), i), j, k i l, de l'article 30, expulsió del col·legi».

2. Per infraccions greus, podrà imposar-se la sanció de suspensió de l'exercici de la procura per un termini d'un a sis mesos.

3. Per infraccions lleus, podran imposar-se les sancions següents:

a) Amonestació verbal.

b) Advertència per escrit.

c) Multa de 100 a 1.500 euros.



Article 35. Dels membres de Junta de Govern i del Consell Valencià



L'exercici de la potestat disciplinària, respecte dels membres de les juntes de govern de cada col·legi, i dels membres del Consell Valencià, corresponen al Consell.

L'òrgan competent per a l'exercici de la potestat sancionadora serà el Ple del Consell. El Ple exercirà aquesta potestat disciplinària regint-se per les normes previstes en l'article anterior, i d'acord amb el procediment sancionador previst en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic segons corresponga.



Article 44. De l'incompliment de pagament de les obligacions col·legials

La falta de pagament de les quotes ordinàries i extraordinàries tindrà com a conseqüència la suspensió de la condició de col·legiat, que podrà deixar-se sense efecte una vegada ateses la totalitat de les càrregues impagades i això amb independència de les responsabilitats disciplinàries que aquest incompliment poguera generar.

Mapa web