Ficha docv

Ficha docv









DECRET 3/2018, de 12 de gener, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura organitzativa i el procediment d'avaluació i acreditació de la competència professional adquirida per experiència laboral o formació no formal. [2018/2109]

(DOGV núm. 8246 de 02.03.2018) Ref. Base de dades 002211/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació Ocupació i formació professional
    Descriptors:
      Temàtics: monografies



Índex

Preàmbul

Capítol I. Objecte i estructura conjunta

Article 1. Objecte

Article 2. Estructura conjunta

Capítol II. Competències. Gestió. Comissió Mixta de reconeixement de competències professionals

Article 3. El procediment d'acreditació i avaluació de la competència professional adquirida per experiència laboral i formació no formal a la Comunitat Valenciana

Article 4. Gestió

Capítol III. Sistema Integrat d'Informació i Orientació

Article 5. Informació i orientació general

Article 6. Informació i orientació en els procediments convocats



Capítol IV. Convocatòries. Propostes de convocatòries i inscripció en un procediment. Seus

Article 7. Convocatòries

Article 8. Centres autoritzats i seus per a la realització de les diferents fases d'instrucció i resolució del procediment

Article 9. Proposta de convocatòries pels centres integrats públics de formació professional i centres de referència nacional

Article 10. Inscripció en el procediment

Article 11. Requisits de participació en el procediment i la seua justificació

Capítol V. Instrucció dels procediments

Article 12. Fases del procediment

Article 13. Acreditació de la unitats de competència

Article 14. Formació complementària

Article 15. Efecte de les acreditacions obtingudes

Article 16. Documentació del procediment

Article 17. Permisos individuals de formació

Capítol VI. Habilitació, formació i funcions del personal assessor o avaluador

Article 18. Requisits per a ser personal assessor o avaluador

Article 19. Formació del personal assessor i avaluador

Article 20. Funcions del personal assessor i avaluador

Article 21. Composició i funcionament de les comissions d'avaluació

Capítol VII. Compensacions econòmiques i taxes d'inscripció

Article 22. Compensacions econòmiques

Article 23. Drets d'inscripció. Taxes

Disposició addicional primera. Incidència en la despesa

Disposició addicional segona. De la gestió de la qualitat

Disposició final primera. Entrada en vigor

Disposició final segona. Aplicació i desplegament de la normativa

Annex. Contingut mínim del curs de formació del personal assessor i avaluador





Preàmbul



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 53, estableix que és de competència exclusiva de la Generalitat la regulació i l'administració de l'ensenyament en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici del que disposen l'article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que el desenvolupen, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 81, de les facultats que atribueix a l'Estat el número 30 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució Espanyola, i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.

I la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'article 66.4, reconeix les persones adultes el dret a realitzar els seus aprenentatges tant per mitjà d'activitats d'ensenyament, reglat o no reglat, com a través de l'experiència laboral o en activitats socials, per la qual cosa es tendirà a establir connexions entre ambdues vies i s'adoptaran mesures per a la validació dels aprenentatges així adquirits.

Igualment l'Estatut d'Autonomia en l'article 51, determina que correspon a la Generalitat l'execució de la legislació de l'Estat en matèria laboral, assumint les facultats, competències i serveis que en aquest àmbit i a nivell d'execució exerceix l'Estat respecte a les relacions laborals, sense perjudici de l'alta inspecció d'aquest, i el foment actiu de l'ocupació.

En aquest sentit, integrat a la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball es troba el Servei Valencià d'Ocupació i Formació, d'ara en avant SERVEF, i entre les seues funcions està la d'oferir i prestar serveis de suport que faciliten la inserció laboral i la millora ocupacional, agilitzant i optimitzant la intermediació d'oferta i demanda en el mercat de treball.

Alhora el Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'ocupació, té entre els seus objectius el d'adoptar un enfocament preventiu davant de la desocupació i d'anticipació del canvi a través d'accions formatives que faciliten a les persones treballadores el manteniment i la millora de la seua qualificació professional, ocupabilitat i, si és el cas, requalificació i adaptació de les seues competències professionals als requeriments del mercat de treball.



I la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, assenyala com a fins del sistema, entre altres, afavorir la formació al llarg de la vida de les persones treballadores desempleades i ocupades per a millorar les seues competències professionals i els seus itineraris d'ocupació i formació, així com el seu desenvolupament professional i personal i promoure que les competències professionals adquirides pels treballadors i les treballadores, tant a través de processos formatius com de l'experiència laboral, siguen objecte d'acreditació.

D'altra banda, el procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals és un dels instruments i accions del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional, tal com estableix l'article 4, apartat 1, lletra b, de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la Formació Professional.



I el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral va establir, tant per a l'àmbit educatiu com per al laboral, el procediment per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació. I en l'article 21 va disposar que en cada comunitat autònoma, les administracions educativa i laboral competents establiran conjuntament l'estructura organitzativa responsable de l'esmentat procediment.



A la Comunitat Valenciana, el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, investigació, Cultura i Esport, li atribueix en l'article 16, entre altres la competència per a certificar l'acreditació d'unitats de competència i per a certificar les habilitacions del personal assessor i avaluador en el marc dels procediments d'avaluació i acreditació de competències professionals adquirides per les persones a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació.



D'altra banda, entre els objectius del Pla estratègic del SERVEF 2014-2020, es troba millorar la qualificació professional dels treballadors i de les treballadores al llarg de tota la seua vida laboral i que aquesta responga a les necessitats dels sectors econòmics valencians presents i futurs, a través, entre altres mesures orientades a rendibilitzar la formació, del foment de l'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o vies no formals de formació.

Finalment el Reial decret 1224/09, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, en l'article 29, determina que els centres integrats i els centres de referència nacional podran ser autoritzats per l'Administració per a desenvolupar les distintes fases del procediment. I a més a la Comunitat Valenciana el Decret 115/2008, 1 d'agost, del Consell, que regula els centres integrats de formació professional, estableix entre els seus objectius el de respondre a les necessitats individuals de qualificació i del mercat laboral de la Comunitat Valenciana, fomentant el mutu coneixement i la interrelació entre el sistema formatiu i l'entorn productiu i entre les seues funcions, col·laborar en els procediments d'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides per les persones a través de l'experiència professional o de procediments no formals de formació.



Aquesta norma s'articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

Aquest decret està inclòs en el Pla Normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2018.

Per tot això, de conformitat amb el que estableixen els articles 28.f i 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, consultat en la reunió del 19 d'abril de 2017 el Consell Valencià de la Formació Professional, conforme amb el dictamen del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana de 19 de maig de 2017 i conforme amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport i del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, el Consell, amb la deliberació prèvia, en la reunió del 12 de gener de 2018,





DECRETE



Capítol I

Objecte i estructura conjunta



Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte establir a la Comunitat Valenciana la estructura organitzativa conjunta responsable del procediment d'avaluació i acreditació de la competència professional adquirida per experiència laboral o formació no formal previst pel Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, entre la conselleria competent en matèria d'educació i la conselleria competent en matèria d'ocupació.



Article 2. Estructura conjunta

Tal com estableix l'article 21.1.b del Reial decret 1224/09, de 17 de juliol, l'estructura conjunta entre l'Administració educativa i laboral haurà d'indicar, almenys, els òrgans, unitats i col·lectius encarregats de realitzar les funcions de gestió única del procediment, seguiment i avaluació de resultats, informació, assessorament, avaluació de les persones candidates, acreditació i registre de les unitats de competència.



A la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que preveu el present decret, les funcions anteriorment mencionades corresponen als òrgans següents:

a) Gestió única del procediment. Correspon a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.

b) Seguiment i avaluació de resultats. Correspon a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.

c) Informació. Correspon tant a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència labora com al SERVEF, definir els mitjans i llocs per a prestar la informació necessària sobre el procediment, sense perjudici del desenvolupament d'una xarxa integrada d'informació i orientació.

d) Assessorament i avaluació de les persones candidates. Correspon tant a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència labora com al SERVEF, l'assessorament i avaluació dels candidats i les candidates en els procediments que duguen a terme cada un d'ells.



e) Acreditació i registre de les unitats de competència. Correspon a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.



Capítol II

Competències. Gestió. Comissió Mixta de Reconeixement

de Competències Professionals



Article 3. El procediment d'acreditació i avaluació de la competència professional adquirida per experiència laboral o formació no formal a la Comunitat Valenciana

1. L'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, és el responsable a la Comunitat Valenciana de:

a) Gestionar el procediment de reconeixement, avaluació i certificació de les competències professionals.

b) Certificar l'acreditació d'unitats de competència incloses o no en títols de formació professional i certificats de professionalitat per delegació de la persona titular de la conselleria.

c) Certificar les habilitacions del personal assessor i avaluador en el marc dels procediments d'avaluació i acreditació de competències professionals adquirides per les persones a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació.

2. No obstant això, d'acord amb el que preveu el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, en l'article 21.1.b, a la Comunitat Valenciana els procediment d'acreditació i avaluació de la competència professional adquirida per experiència laboral i formació no formal, així com algunes de les seues accions inherents, podran ser proposats, coordinats i duts a terme tant per l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral com pel SERVEF, així com pels centres integrats públics de formació professional i els centres de referència nacional dependents de cada un d'ells, en els termes que preveu aquest decret.





3. Amb independència de l'òrgan responsable de dur a terme un procediment d'avaluació i acreditació de la competència professional, aquest s'ajustarà tècnicament i procedimentalment al que estableix el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i al que estableix aquest decret.

4. Comissió Mixta de Reconeixement de Competències Professionals. Es crea l'esmentada comissió mixta, composta per cinc representants, dos representants de l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, dos del SERVEF, i la presidència de l'esmentat òrgan, que l'exercirà el representant que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.

La secretaria de l'òrgan que actuarà amb veu i sense vot, l'ocuparà un representant de l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment abans esmentat.

La Comissió Mixta tindrà com a comesa unificar la proposta de convocatòries de procediments que han d'elevar-se al Consell Valencià de Formació Professional, aprovar les seus de realització d'aquests, actualitzar els manuals del procediment, i els continguts del curs de formació i totes aquelles que expressament no estiguen assignades als òrgans que componen l'estructura conjunta i que siguen necessàries per al seu funcionament.



Article 4. Gestió

D'acord amb l'article 21.1.b del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, la gestió del procediment és única i a la nostra comunitat correspon a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral. No obstant això, en l'estructura organitzativa conjunta creada en aquest decret, al SERVEF, en aquelles convocatòries que hagen d'implementar, li corresponen les funcions següents:

a) Coordinar i dur a terme el procediment, d'acord amb el manual de procediment elaborat per l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i a través de l'aplicació informàtica desenvolupada a aquest efecte.

b) Facilitar a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, les dades necessàries perquè realitze el seguiment i l'avaluació del procediment, en els termes establits en els articles 10.6 i 17 de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la Formació Professional.

c) Proposar els equips d'assessors i les comissions d'avaluació que seran nomenades per l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, que dictarà les instruccions que orientaran les seues actuacions.

d) Proposar les seus per a la realització de les distintes fases del procediment.

e) Assumir, si ho considera necessari, la formació inicial del personal assessor i avaluador, d'acord amb els continguts previstos en l'annex I d'aquest decret i que podran ser actualitzats per resolució de l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, a proposta de la Comissió Mixta de Reconeixement de la Competència Professional.

f) En el cas de desenvolupar cursos de formació del personal assessor i avaluador, elevar les seues actes a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, per a la seua habilitació.

h) Guardar i custodiar la documentació que es gènere per cada persona candidata durant el desenvolupament del procediment.

i) Remetre còpia de l'acta final de les comissions d'avaluació a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, perquè acredite les unitats de competència als candidats i candidates que hagen superat el procediment d'avaluació i posteriorment registre les acreditacions expedides.





Capítol III

Sistema Integrat d'Informació i Orientació



Article 5. Informació i orientació general

1. L'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, és el responsable a la Comunitat Valenciana d'impulsar un sistema integrat d'informació i orientació relacionat amb el Sistema de Qualificacions Professionals i Formació Professional i facilitar mesures per a la seua divulgació en tots els àmbits socials.

2. Per a la seua consecució promourà junt amb el SERVEF o òrgan que assumisca les seues funcions, d'acord amb el que reglamentàriament s'establisca, el desenvolupament d'una xarxa integrada d'informació i orientació professional, amb protocols comuns per a tot el sistema i en la qual participen els mitjans públics dels dos òrgans implicats en l'orientació, que permeta, a més d'una major optimització dels recursos, oferir un nou model d'orientació a la ciutadania més ajustat a la diversitat de situacions de cada persona: orientació acadèmica i per a la carrera professional, informació per a l'acreditació de competències i orientació per a la inserció laboral. Un sistema d'informació i orientació que d'una manera coordinada oferisca els seus serveis a la població en general que els desmane.

3. Igualment es prestaran serveis d'informació i assessorament a aquelles empreses, entitats o associacions de professionals interessades en el procés d'acreditació de les seues persones treballadores i les representants sindicals d'aquestes.

4. També podran realitzar aquesta labor les administracions locals, els agents socials, cambres de comerç i altres entitats i organitzacions públiques i privades, que desitgen prestar el servei d'informació i orientació, sempre que disposen de l'estructura informativa i el personal habilitat necessari. Ho hauran de sol·licitar a l'òrgan amb competències en la gestió del procediment, el qual ho autoritzarà si es donen les condicions esmentades i, en aquest cas, facilitarà a les entitats que hagen de prestar l'esmentat servei la informació i els materials de suport necessaris.

5. La informació i l'orientació, en el si del procediment d'acreditació de la competència, són serveis especialitzats que hauran de ser exercits per persones degudament habilitades per òrgan amb competències en la gestió del procediment. Per a obtindre l'esmentada habilitació serà necessari haver cursat amb aprofitament la formació impartida a aquest efecte i assistir als cursos d'actualització que es determinen o tindre validada la seua formació prèvia per l'esmentat òrgan.

6. Es crearà i actualitzarà periòdicament un catàleg de punts d'informació i orientació per al procediment d'acreditació que es divulgarà a través de la pàgina web dels òrgans que formen part de l'estructura conjunta.



Article 6. Informació i orientació en els procediments convocats



1. Tant l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral com el SERVEF, garantiran un servei obert i permanent, presencial i en xarxa, que facilite informació i orientació, a totes les persones que la sol·liciten, sobre la naturalesa i les fases del procediment, el seu accés, els seus drets i obligacions, les acreditacions oficials que poden obtindre i els seus efectes.

2. Aquesta informació i orientació la facilitaran els centres públics Integrats de formació professional i els centres de referència nacional seus dels procediments convocats, amb participació dels seus departaments d'orientació, de formació i orientació laboral, del professorat habilitat com a assessor o avaluador i si és el cas d'aquells departaments que assumisquen funcions relacionades amb aquests procediments. Per una altra banda podran col·laborar en aquesta funció, en els termes que es determine, els centres SERVEF d'Ocupació.

3. Per a això els centres públics integrats de formació professional assignaran el temps necessari al professorat pertanyents als esmentats departaments i al professorat habilitat com a assessor o avaluador, per a realitzar adequadament la funció d'informació i orientació, podent atendre la ciutadania que s'interesse, individualment, a través de sessions conjuntes programades o de cites prèvies.

4. També podran col·laborar en la prestació d'aquest servei, altres centres públics o agents socials, empreses i entitats públiques o privades que ho sol·liciten, en funció de la convocatòria i dels àmbits professionals a què es dirigisca. La seua designació i la seua inclusió en la xarxa d'informació i orientació serà temporal segons les necessitats de la convocatòria.

5. Quan es convoque un procediment s'identificarà en la resolució de convocatòria, els punts en què es proporcionaran els serveis d'informació i orientació i l'òrgan responsable de la implementació facilitarà o indicarà com accedir als qüestionaris d'autoavaluació de les unitats de competència que siguen objecte d'avaluació, a fi que les persones participants identifiquen la seua possible competència professional en aquestes.





Capítol IV

Convocatòries. Propostes de convocatòries

i inscripció en un procediment. Seus



Article 7. Convocatòries

1. L'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, realitzarà la convocatòria pública de qualsevol procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals, adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, d'acord amb allò que s'ha previst per l'article 10 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol i amb independència de l'òrgan responsable del seu desplegament.

2. El SERVEF podrà remetre per a la seua tramitació a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, la proposta de convocatòries en els termes següents:

a) En el primer trimestre de l'any es remetrà la proposta de convocatòries per al curs següent, incloent-hi almenys la informació següent, sense perjudici de poder remetre en qualsevol moment de l'any una nova proposta per necessitats sobrevingudes o no considerades en el moment de la planificació anual:

– Identificació de les unitats de competència, especificant la qualificació o qualificacions professionals i el títol de formació professional o certificats de professionalitat en els que estan inclosos.

– Argumentació dels motius pels quals es proposa el reconeixement (regulació professional, importància del sector, conveni col·lectiu, necessitat d'estructuració, etc.).

– Seus proposades.

– Programa, ponents i horaris del curs de formació de personal assessor o avaluador, si és el cas, i proposta del personal que cal.

– Informació i orientació específica (dades i dates) del procediment que es proposa dur a terme.

b) Rebuda la proposta i valorada per la Comissió Mixta de Reconeixement de Competències Professionals, en conjunt amb els procediments previstos per l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, s'inclouran les convocatòries que siguen procedents en la planificació anual.

Sense perjudici de la utilització de qualsevol altre que puga considerar-se oportú, per a la valoració de l'esmentada proposta es tindran en compte almenys els criteris següents:

– Que no hi haja duplicitat de proposta amb la programació de l'òrgan competent.

– Que estiga ben definida la convocatòria segons el que estableix l'article 10 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol.

– Proporció adequada al nombre de places oferides de seus, personal assessor i avaluador.

– Suficient personal assessor i avaluador habilitat i a falta d'això programació adequada de formació.

En el cas de no considerar-se procedent la inclusió d'algun dels procediments es comunicarà motivadament a l'òrgan proponent perquè expose el seu criteri als efectes de la seua presa en consideració, si és procedent.

De tot això s'informarà en el seu moment al Consell Valencià de la Formació Professional.

c) Les associacions o federacions empresarials i les organitzacions sindicals més representatives a la Comunitat Valenciana, a través dels seus representants en el Consell Valencià de la Formació Professional podran sol·licitar convocatòries específiques a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, que en cas d'acceptar-les, podran ser desenvolupades indistintament per qualsevol dels òrgans amb capacitat per a això. Per a l'acceptació d'aquestes es tindran en consideració almenys els criteris següents:

– L'existència d'una qualificació professional de referència inclosa en el Catàleg Nacional de Qualificacions relacionada amb la convocatòria proposada.

– Que l'esmentada qualificació estiga recollida en algun certificat de professionalitat o títol de formació professional.

– Que siga possible establir seus amb els recursos i instruments necessaris per a realitzar l'avaluació.

– Que existisca la possibilitat de formar un nombre suficient de personal avaluador i assessor amb les condicions establides pel Reial decret 1224/09, de 17 de juliol.

d) En les convocatòries dels procediments acordats es farà constar, si és el cas, l'origen de la proposta i l'administració responsable de portar-la a cap.

3. Els procediments duts a terme pel SERVEF o òrgan que assumisca les seues funcions, han de ser donats d'alta en l'aplicació dissenyada a aquest efecte. Per a això abans de la publicació de la convocatòria, remetrà a l'òrgan competent en la gestió del procediment tota la informació necessària per a això, sense perjudici que puga autoritzar-se una persona responsable del SERVEF o òrgan que assumisca les seues funcions, prèviament format, perquè realitze aquesta funció.

Una vegada publicada la convocatòria, la coordinació i desenvolupament de les distintes fases i actuacions del procediment establertes pel Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol seran responsabilitat del SERVEF, excepte l'acreditació de les persones candidates, que correspon a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.





Article 8. Centres autoritzats i seus per a la realització de les diferents fases d'instrucció i resolució del procediment

1. Els centres integrats públics de formació professional i els centres de referència nacional seran els responsables de desenvolupar les distintes fases del procediment, excepte la d'acreditació.

2. Quan òrgan responsable de la implementació del procediment no dispose de centres integrats públics de formació professional o de referència nacional que oferisquen en alguna dels seus ensenyaments les qualificacions professionals convocades, o siga aconsellable establir un nombre més gran de seus per a facilitar l'accés del personal candidat de les distintes províncies de la Comunitat Valenciana, podran utilitzar-se altres centres que impartisquen formació professional o altres espais ubicats fora dels centres docents, quan es considere adequat. En aquests casos, l'administració competent en la gestió del procediment podrà subscriure convenis amb empreses o altres entitats públiques o privades.



3. Els centres públics dependents de la conselleria competent en matèria d'educació que actuen com a seus rebran, en concepte de despeses vinculades al procediment que a continuació es detallen, una quantitat no superior al 15 % de la despesa invertida en la fase d'assessorament i avaluació, que es justificarà per mitjà de la corresponent factura degudament abonada d'acord amb allò que s'ha previst per l'administració titular de l'esmentada seu.

Els conceptes imputables són:

a) Despeses de funcionament (consum d'electricitat, aigua, gas, etc.). En aquest cas, a la factura ja pagada cal imputar la part proporcional que corresponga per mitjà de certificació de l'òrgan directiu competent.

b) Material específic no inventariable per a supòsits pràctics d'avaluació

c) Material fungible d'ús comú.

En el cas de centres dependents de la conselleria competent en matèria d'ocupació es procedirà d'acord amb el que preveu la normativa que els siga aplicable.



Article 9. Proposta de convocatòries pels centres integrats públics de formació professional i centres de referència nacional

1. Els centres integrats públics de formació professional i de referència nacional, per les funcions i objectius que els són propis, podran proposar, segons la seua dependència, convocatòries de reconeixement l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral o al SERVEF.

2. Amb caràcter general la proposta haurà de realitzar-se en el primer trimestre de l'any.

3. L'administració titular dels centres una vegada rebudes les propostes d'aquests procedirà d'acord amb el que preveu l'article 7.

4. Si finalment s'autoritza i convoca el procediment proposat per un centre integrat públic de formació professional o centre de referència nacional aquest serà el responsable de dur-ho a terme assumint les funcions previstes en l'article 4,



Article 10. Inscripció en el procediment

1. La inscripció per a la participació en el procediment haurà de formalitzar-se en els llocs o pels mitjans que determine l'Administració en la corresponent convocatòria.

2. El model de sol·licitud contindrà els aspectes indicats en l'annex II del Reial decret 1224/2009 així com informació sobre el seu historial professional o formatiu.

3. Els aspirants a participar en el procediment podran inscriure's en qualsevol convocatòria pública per a l'avaluació i acreditació de la competència professional, amb independència de l'òrgan que la implemente. Per a això, les convocatòries es publicaran íntegres en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. L'administració responsable farà pública la llista de persones aspirants admeses en el procediment, que iniciaran la fase d'assessorament.



Article 11. Requisits de participació en el procediment i la seua justificació

Els requisits de participació i la seua justificació són els previstos en els articles 11 i 12 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.





Capítol V

Instrucció dels procediments



Article 12. Fases del procediment

Les fases del procediment són les establertes en la normativa bàsica i es desenvoluparan d'acord amb el que determinen aquesta i aquest decret. L'assessorament i l'avaluació corresponen a l'òrgan o centre responsable de la seua implementació i a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, l'acreditació i el registre de la competència professional reconeguda.



Article 13. Acreditació de la unitat de competència

1. Quan finalitze un procediment, l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, procedirà a tramitar l'acreditació d'unitats de competència reconegudes a les persones candidates segons els resultats remesos en les corresponents actes del procediment i arreplegades en l'aplicació informàtica. Una vegada certificades, les acreditacions seran enviades a les persones interessades directament a través de procediments telemàtics.

Les unitats de competència acreditades seran donades d'alta per l'òrgan competent en la gestió del procediment en l'aplicació informàtica disposada per a aquest fi pel Servei Públic d'Ocupació Estatal, SEPE.



2. Quan la persona candidata complete els requisits per a l'obtenció d'un certificat de professionalitat, l'òrgan responsable del procediment li indicarà els tràmits necessaris per a la seua obtenció.

3. Igualment s'informarà les persones candidates de la seua situació respecte de l'accés a certificats de professionalitat de nivell superior, la possible oferta modular si no ha obtingut totes la unitats de competència convocades i sobre la seua situació per a l'obtenció del títol professional bàsic, de tècnic/a o de tècnic/a superior.



Article 14. Formació complementària

Per tal que les persones candidates que no hagen obtingut l'acreditació de totes les unitats de competència sol·licitades, puguen accedir-hi a través de la formació formal, les conselleries competents en matèria d'educació i en formació professional per a l'ocupació realitzaran accions formatives d'oferta parcial o modular segons corresponga.





Article 15. Efecte de les acreditacions obtingudes

L'acreditació d'una unitat de competència adquirida per aquest procediment té efectes d'acreditació parcial acumulable d'acord amb el que estableix l'article 8.3 de la Llei 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la Formació Professional, amb la finalitat, si és el cas, de completar la formació conduent a l'obtenció del corresponent títol o certificat, així:

a) La conselleria competent en matèria d'educació, reconeixerà les unitats de competència acreditades, que produiran efectes de convalidació dels mòduls professionals corresponents, segons la normativa vigent, i que s'estableix en cada un dels títols.

b) La conselleria competent en matèria de formació professional per a l'ocupació, reconeixerà les unitats de competència acreditades, que produiran efectes d'exempció dels mòduls formatius associats a les unitats de competència dels certificats de professionalitat, segons la normativa vigent, i que s'estableix en cada un dels certificats.





Article 16. Documentació del procediment

1. L'expedient del procediment serà custodiat pels centres designats com a seus, amb independència que en l'aplicació dissenyada a aquest efecte queden arreplegats tots els registres i resultats produïts al llarg d'aquest.

2. Les persones candidates no admeses podran retirar la seua documentació en el centre en què l'hagen dipositat en el termini determinat en la convocatòria i sempre després de la publicació de les llistes definitives de persones admeses.

3. Una vegada publicada la llista definitiva, les persones candidates admeses que hagen participat en el procediment podran retirar la seua documentació en el centre gestor determinat en la convocatòria i sempre després de l'entrega de les acreditacions.

En els casos assenyalats en els punts 2 i 3, transcorregut el període fixat per a recuperar la documentació, si no ha sigut retirada, podrà ser destruïda.



Article 17. Permisos individuals de formació

Tal com preveu la normativa bàsica, per a facilitar l'accés als procediments de reconeixement de competències professionals les persones que hi participaran podran utilitzar els permisos individuals de formació, d'acord amb el que preveu l'article 21 de l'Ordre TAS/2307/2007, de 27 de juliol o la normativa que la substituïsca.





Capítol VI

Habilitació, formació i funcions

del personal assessor i avaluador



Article 18. Requisits per a ser personal assessor i avaluador

1. Els requisits que hauran de concórrer en tot cas per a obtindre de l'administració competent l'habilitació per a exercir les funcions d'assessorament o avaluació, són:

a) Tindre una experiència de com a mínim quatre anys en algun dels següents col·lectius:

– Professorat pertanyent als cossos de catedràtics, professors d'ensenyament secundari o tècnic de formació professional, amb atribució docent en la família professional corresponent.

– El personal formador especialitzat en les unitats de competència que s'especifiquen.

– Personal professional expert en les unitats de competència que s'especifiquen.

b) Superar amb aprofitament el curs de formació específica autoritzat per l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral. Els continguts del curs i les condicions per a considerar el seu aprofitament seran els determinats en l'annex d'aquest decret o en les seues posteriors actualitzacions.

2. Les persones designades per a l'assessorament no podran participar com a avaluadores en un mateix procediment d'avaluació i acreditació. Igualment les persones designades com a avaluadores no podran participar-hi com a assessores.



Article 19. Formació del personal assessor i avaluador

1. L'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral convocarà directament o a través dels centres integrats públics de formació professional i de referència nacional de la seua titularitat i a través del Servei de Formació del Professorat cursos per a la formació i posterior habilitació del personal assessor i avaluador.

Quan convoque directament o a través dels centres integrats públics de formació professional i de referència nacional de la seua titularitat es farà per a les persones pertanyents als distints col·lectius que preveu l'article 25 del Reial decret 1224/09, de 17 de juliol i que complisquen els requisits establerts en aquest, tret que per necessitats de la convocatòria es realitze només per a algun d'aqueixos col·lectius o se'ls done prioritat, i en aquest cas s'especificarà en aquesta.

La convocatòria es publicarà en el web de l'Administració i amb caràcter general en cas d'haver-hi més sol·licituds que places el criteri d'admissió serà l'ordre d'inscripció.

La participació en els cursos en qualsevol cas serà voluntària.

El SERVEF directament o a través dels centres integrats públics de formació professional i de referència nacional de la seua titularitat podrà dur a terme cursos per al personal assessor i avaluador. Per a això, des de l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, es facilitarà la formació adequada o es donarà el vistiplau per la seua formació acreditada, als futurs formadors del SERVEF o dels esmentats centres responsables de dur a terme els cursos d'habilitació de personal assessor i avaluador.

L'esmentat òrgan serà el que convoque, a proposta del SERVEF, els cursos d'habilitació necessaris, el contingut dels quals està arreplegat en l'annex d'aquest decret. Correspondrà al SERVEF, la proposta dels ponents, d'entre el personal esmentat en el paràgraf anterior, fixar les seus, les places i el calendari, realitzar el curs i comprovar el compliment per part d'aquests dels requisits previstos per a ser personal assessor o avaluador.

Sense perjudici de l'anterior podran assistir en aquests cursos als mòduls generals les persones que realitzaran funcions específiques d'informació i orientació, i en aquest cas se'ls certificarà l'esmentada assistència i se'ls habilitarà com a personal d'informació i orientació.

2. Una vegada finalitzats els esmentats cursos, el SERVEF remetrà a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, una acta en què farà constar les persones candidates que han superat el curs, així com les unitats de competència en què queden habilitades, i l'esmentada direcció general procedirà a tramitar l'habilitació i el registre d'aquestes a través de l'aplicació informàtica habilitada a aquest efecte pel Servei Públic d'Ocupació Estatal. Una vegada emesos els certificats d'habilitació es remetran al SERVEF para la seua entrega als destinataris.

L'esmentat personal assessor i avaluador, podrà participar voluntàriament en qualsevol convocatòria de reconeixement de la competència professional en les unitats de competència en què hagen estat habilitats, independentment de l'administració responsable de la implementació, per la qual cosa l'òrgan competent en el procediment facilitarà al SERVEF, si així ho sol·licita, la relació del personal assessor i avaluador registrat de la nostra comunitat, quan duga a terme algun procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral o formació no formal.



Article 20. Funcions del personal assessor i avaluador

1. El personal assessor i avaluador habilitat i designat per a col·laborar en un procediment de reconeixement de l'experiència laboral, amb independència de l'administració o centre que ho implemente, tindran les funcions previstes en els articles 23 i 24 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.

2. Amb caràcter general per a la selecció del personal assessor i avaluador, d'entre totes les persones habilitades s'utilitzaran criteris d'acceptació voluntària de participació en el procediment, proximitat a la seu del seu domicili habitual o laboral, disponibilitat horària i aprofitament del curs de formació i habilitació.



Article 21. Composició i funcionament de les comissions d'avaluació



Les comissions d'avaluació, amb independència de l'administració o centre que l'implemente, tindran la composició i el funcionament previstos en els articles 27 i 28 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral. Així mateix, aquestes respectaran el principi de composició equilibrada per raó de sexe, segons es desprèn de la Llei orgànica 3/2007 de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.



Capítol VII

Compensacions econòmiques i taxes d'inscripció



Article 22. Compensacions econòmiques

1. Les persones responsables de l'assessorament i avaluació percebran les compensacions econòmiques corresponents segons el que es disposa a continuació:

El personal assessor i avaluador funcionari, designat per a participar en un procediment, realitzarà les seues funcions fora del seu horari laboral, i una vegada finalitzat el procediment percebrà una compensació econòmica equivalent a la prevista en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Consell sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris del personal al servei de la Generalitat Valenciana, per assistència a comissions o tribunals. L'import del pagament al personal assessor i els components de la comissió d'avaluació quan siguen persones professionals o expertes alienes a l'administració, serà el mateix però en concepte de prestació de serveis especials.

2. Els costos de la compensació econòmica prevista en aquest article aniran a càrrec dels pressupostos de les conselleries competents en educació o ocupació segons siga l'òrgan que haja proposat el procediment. En cas de convocatòries proposades per centres integrats públics de formació professional i centres de referència nacional els costos correspondran a l'administració titular del centre.

3. Per a les funcions d'avaluació i assessorament, s'establirà el nombre màxim de sessions retribuïbles que estarà en funció del nombre d'unitats de competència assessorades o avaluades i que es farà constar en la convocatòria del procediment. Igualment, en funció del tipus de convocatòria, quan el personal assessor o avaluador realitze funcions d'admissió, se'ls remuneraran les sessions corresponents, determinant també en la convocatòria del procediment el nombre màxim de sessions retribuïbles en funció del nombre d'expedients a revisar.



4. En cas de ser necessaris desplaçaments del personal assessor o avaluador es compensaran d'acord amb el que preveu el Decret 24/1997, d'11 de febrer per al personal funcionari, però en cap cas el nombre de desplaçaments remunerats podrà superar el nombre de sessions remunerades.



Article 23. Drets d'inscripció. Taxes

Les persones que participen en les fases d'assessorament o avaluació hauran d'abonar les taxes que corresponguen d'acord amb el que disposa la llei de la Generalitat que regule la matèria de taxes, acollint-se a les exempcions o minoracions que en aquesta s'arrepleguen.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Incidència en la despesa

L'aplicació i execució d'aquest decret, incloent-se a aquest efecte tots els actes jurídics que puguen dictar-se en el seu desenvolupament o execució, no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleries afectades per aquest, i en tot cas haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials de les esmentades conselleries.



Segona. De la gestió de la qualitat

1. L'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral realitzarà accions tendents a la gestió de la qualitat del procediment amb independència de l'administració que l'implemente.



2. Les esmentades accions aniran dirigides a assegurar que s'aconseguisquen els objectius i es complisquen les finalitats i els principis establerts en la norma bàsica. Per a això es podrà preveure l'avaluació de tots els aspectes que incideixen en el procediment buscant contribuir a un procés de millora contínua.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Segona. Aplicació i desplegament de la normativa

S'autoritza les persones titulars de les conselleries competents en matèria d'educació i d'ocupació perquè en l'àmbit de les seues competències dicten les disposicions conjuntes necessàries per a l'aplicació i el desplegament d'aquest decret.



València, 12 de gener de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ

ANNEX



1. Contingut mínim del curs de formació del personal assessor i avaluador



Bloc Contingut Nre.

d'hores

1 Bloc 1: Context de l'assessorament (assessorament i avaluació):

1.1. Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional.

1.2. El Catàleg nacional de qualificacions professionals.

– La qualificació professional: estructura.

– La unitat de competència: realitzacions professionals, criteris de realització, context professional.

1.3. El Sistema Integrat d'Informació i Orientació Professional.

1.4. El Sistema de Formació Professional

1.5. Acreditació de les qualificacions professionals: títols de Formació Professional, certificats de professionalitat i acreditació parcial acumulable.

1.6. Recursos formatius existents 4h

2 Bloc 2: El procediment d'avaluació i acreditació de les competències (assessorament i avaluació). Especificitats de la Comunitat Valenciana

2.1. Les fases del procediment.

2.2. Els requisits per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals.

2.3. Els efectes de l'acreditació.

2.4. Funcions i competències del personal assessor en el procediment.

– Relació de l'assessor/a amb la persona candidata.

– Relacions de l'avaluador /a amb la persona candidata.

– Relacions de l'assessor/a amb la comissió d'avaluació.

2.5. La qualitat en el procés d'assessorament

2.6. Principis ètics de l'assessorament i codi de conducta.

2.7. Qüestions legals que afecten l'acreditació. 4h

3 Bloc 3: Fonaments tècnics d'assessorament

3.1. Característiques de les competències adquirides per mitjà de l'experiència laboral i vies no formals de formació: evidències de la competència professional.

3.2. Enfocaments de l'assessorament segons perfils.

Perfils i trajectòries professionals: enfocaments d'assessorament

3.3. Anàlisi de la demanda i perfils d'usuaris.

3.4. Anàlisi de les qualificacions professionals: estudi d'UC, identificar APP i APS crítiques en context i ponderació qualitativa. 4h

4 Bloc 4: Mètodes i instruments d'assessorament

4.1. Criteris i procediments d'assessorament. Tipus d'assessorament.

4.2. El dossier de competències de la persona candidata: models, mètodes i tècniques d'elaboració.

4.3. L'historial professional i formatiu: vida laboral, contractes professionals i certificats d'empreses.

4.4. L'autoavaluació de la persona candidata: finalitats i instruments d'elaboració. Qüestionaris d'autoavaluació

4.5. L'entrevista professional amb fins d'assessorament: disseny de l'entrevista professional com a contrast del qüestionari de professionalitat. 4h

5 Bloc 5. Aplicació informàtica del procediment: fase d'assessorament

5.1. Manual del personal assessor en el procediment de la Comunitat Valenciana.

5.2. La sol·licitud d'inscripció al procediment.

5.3. FLEX

1. Accés a la plataforma.

2. Utilitats.

3. Maneig.

5.4. Casos pràctics amb l'aplicació informàtica. 4h

6 Bloc 6 Fonaments tècnics, mètodes i instruments de l'avaluació

6.1. Evidències indirectes: dossier de la competència professional i informe del personal assessor com a indicadors d'avaluació.

6.2. Evidències directes: l'obtenció d'evidència suficient de la competència professional.

6.3. Anàlisi de mètodes i instruments d'avaluació d'evidències directes.

Seguiment i continuïtat en el procés d'assessorament.



6.4. Planificació de l'avaluació.

6.5. La selecció de mètodes i la seua concreció en activitats d'avaluació.

L'observació en el lloc de treball.

Simulacions.

Entrevista professional.

La rúbrica.

6.6. Optimització dels recursos d'avaluació.

6.7. L'elaboració de l'informe d'avaluació.



4h

7 Bloc 7: La guia d'evidències de la competència

7.1. Estructura bàsica de la guia d'evidències de la competència professional i especificacions d'avaluació relacionades amb les dimensions de la competència.



7.1.1. Conceptes i estructura bàsica.

7.1.2. Especificacions d'avaluació relacionades amb les dimensions de la competència.

7.1.3. Especificacions d'avaluació relacionades amb les situacions professionals i criteris d'avaluació.



7.2. Utilització de la GEC (guia d'evidències de la competència) i orientacions per a les comissions d'avaluació i del personal avaluador. 4h

8 Bloc 8: Casos pràctics

8.1. Manual del procediment d'avaluació a la Comunitat Valenciana.

8.2. Casos pràctics 5h

9 Bloc 9: Aplicació informàtica del procediment.

9.1. La sol·licitud d'inscripció al procediment.

9.2. Entorn MASTIN: CAP

Procés de baremació de sol·licituds.

9.3. FLEX

Accés a la plataforma.

Utilitats

Maneig

9.4. Casos pràctics amb l'aplicació informàtica. 4h

Prova 3h

TOTAL 40 HORES







2. Condicions per a obtindre l'habilitació com a assessor/a o avaluador/a

1) Per a obtindre l'habilitació com a personal assessor es requereix que el participant curse els mòduls 1, 2, 3, 4, 5, 8 i supere la prova final, sent obligatòria l'assistència al mòdul 5 i almenys al 85 % de les hores totals dels mòduls anteriorment esmentats.

2) Per a obtindre l'habilitació com a personal avaluador es requereix que el participant curse els mòduls 1, 2, 6, 7, 8, 9 i supere la prova final, sent obligatòria l'assistència al mòdul 9 i almenys al 85 % de les hores totals dels mòduls anteriorment citats.

3) Per a obtindre l'habilitació com a personal assessor i avaluador cal cursar tots els mòduls i superar la prova final, sent obligatòria l'assistència als mòduls 5 i 9 i almenys al 85 % de les hores del total de mòduls del curs.

En tots els casos anteriors si algun participant no poguera assistir justificadament als mòduls 5 i/o 9 i superara la prova final, podrà cursar aquests mòduls en qualsevol altre curs de formació de personal assessor i avaluador, després de la qual cosa es realitzarà la seua habilitació segons corresponga com a assessor/a o avaluador/a.

Mapa web