Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 21 de febrer de 2018, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen ajudes en matèria d'eficiència energètica en la indústria i en els edificis del sector terciari, amb càrrec al pressupost de l'exercici 2018. [2018/2121]

(DOGV núm. 8246 de 02.03.2018) Ref. Base de dades 002248/2018




Entre els objectius bàsics de la política energètica de la Generalitat hi ha la reducció del consum energètic en el conjunt de sectors econòmics de la Comunitat Valenciana, la millora de la competitivitat de les empreses i entitats valencianes mitjançant la disminució dels seus costs energètics amb la introducció de tecnologies més eficients, i la reducció de l'impacte mediambiental associat a la utilització de les diferents fonts energètiques, en particular, la disminució de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle.

Per Decret 4/2013, de 4 de gener, del Consell, s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (d'ara en avant IVACE), en el qual entre les funcions pròpies de l'entitat s'arreplega l'anàlisi, assessorament i execució de mesures en matèria de conservació, estalvi i diversificació energètica, el foment de l'ús racional de l'energia i la promoció de les energies renovables i de la qualitat del subministrament energètic.

Per això, des de l'IVACE, s'estan realitzant tot tipus d'actuacions tendents a aconseguir els objectius abans exposats, entre les quals destaca l'establiment, la gestió i tramitació de línies d'ajuda i incentius dirigits a l'estalvi, la diversificació i l'eficiència energètica.

Tenint en compte que el sector industrial i el de serveis consumeixen més del 40 % del consum total d'energia de la Comunitat Valenciana, és necessari dur a terme polítiques actives d'estalvi i eficiència energètica en aquests sectors, que contribuïsquen a la reducció dels consums.



L'IVACE, mitjançant la present resolució, pretén incentivar a través de subvencions la introducció d'equips i d'instal·lacions amb major eficiència energètica en les indústries i la millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions tèrmiques i d'il·luminació interior en els edificis existents del sector terciari, i també promoure la implantació de sistemes de gestió energètica basats en la norma ISO 50001.

Aquestes ajudes s'emmarquen dins del Pla d'Energia Sostenible de la Comunitat Valenciana 2020 (PESCV2020), dins de les accions en matèria d'estalvi i eficiència energètica en el sector de la indústria i l'edificació per a l'horitzó 2020, i s'inclouen dins de l'Eix Prioritari 4, «afavorir el pas a una economia baixa en carboni en tots els sectors», del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Comunitat Valenciana 2014-2020. Sota la denominació «Ajudes de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) en matèria d'estalvi i eficiència energètica» les ajudes previstes en aquesta resolució han sigut registrades per la Comissió Europea, amb número d'identificació d'ajuda estatal SA.48335.

Per això i en virtut del que disposa l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública del sector públic instrumental i de subvencions, i en virtut del que estableix l'article 3 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE en matèria d'estalvi i eficiència energètica, resolc:



Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte de la present resolució és convocar les ajudes de l'IVACE en matèria d'estalvi i eficiència energètica en la indústria i en els edificis del sector terciari, inclòs el foment de les auditories i els sistemes de gestió energètica. Les actuacions arreplegades en la present resolució s'encaminen a complir els compromisos internacionals en matèria d'estalvi, diversificació energètica i respecte al medi ambient.



2. Les bases reguladores de la present convocatòria són les aprovades per l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) en matèria d'estalvi i eficiència energètica, publicades en el DOGV número 8035, de 9 de maig de 2017; en aquestes bases s'estableixen les condicions de les ajudes en tot allò que aquesta convocatòria no determina.



Article 2. Dotació pressupostària

1. D'acord amb el que estableix la Llei 22/2017, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2018, el pressupost per a la concessió de les ajudes previstes en la present resolució és de 3.100.000 euros amb càrrec a la línia pressupostària S6849000, «Estalvi i eficiència energètica».

2. Les ajudes previstes disposen de finançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), en un percentatge del 50 %, a través del Programa Operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020, a través de l'Eix Prioritari 4 (Afavorir el pas a una economia baixa en carboni en tots els sectors), Prioritat d'Inversió 4.b. (Foment de l'eficiència energètica i l'ús d'energies renovables per part de les empreses) i Objectiu Específic 4.2.1. (Avançar en l'avaluació i millora de l'eficiència energètica de les empreses, en particular les PIME), exceptuant les actuacions del Programa d'Estalvi i Eficiència Energètica en l'Edificació que es duguen a terme en edificis públics, que s'inclouen en l'Eix Prioritari 4 (Afavorir el pas a una economia baixa en carboni en tots els sectors), Prioritat d'Inversió 4.c. (Suport de l'eficiència energètica, de la gestió intel·ligent de l'energia i de l'ús d'energies renovables en les infraestructures públiques, inclosos els edificis públics, i en els habitatges) i Objectiu Específic 4.3.1. (Millorar l'eficiència energètica en l'edificació i en les infraestructures i serveis públics).



En tot cas, no poden comptar amb finançament FEDER les inversions per a aconseguir la reducció de gasos d'efecte d'hivernacle procedents d'activitats enumerades en l'annex I de la Directiva 2003/87/CE, a les quals donen suport exclusivament els fons de la Generalitat.



3. La distribució pressupostària entre les distintes actuacions a què cal donar suport és la següent:

a) Programa d'Estalvi i Eficiència Energètica en la Indústria: 2.400.000 €.

b) Programa d'Estalvi i Eficiència Energètica en l'Edificació: 500.000 €.

c) Programa d'Implantació de Sistemes de Gestió Energètica: 200.000 €.

Mitjançant una resolució de la directora general de l'IVACE, es pot reajustar aquesta distribució pressupostària entre els distints programes, d'acord amb les sol·licituds d'ajuda presentades.

4. En qualsevol cas es pot incrementar el finançament quan es produïsca un augment del crèdit disponible procedent d'altres convocatòries en què s'hagen resolt sol·licituds per import inferior a les despeses previstes inicialment, o d'aquelles de les quals es deriven obligacions liquidades o reconegudes per import inferior a l'ajuda que va ser concedida al seu dia, o bé quan aquest augment siga conseqüència d'una generació, ampliació o incorporació de crèdit. L'efectivitat de la quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit, a l'aprovació de la modificació pressupostària que procedisca, i a la seua publicació en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga amb caràcter previ a la resolució de concessió. En aquests supòsits s'aprovaran les corresponents modificacions de la convocatòria que s'han de publicar en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga, sense necessitat d'obertura d'un termini addicional per a presentar noves sol·licituds.





Article 3. Actuacions a què cal donar suport i ajudes previstes

1. Les actuacions objecte d'ajuda es resumeixen en el següent quadro, classificades per programes segons el sector d'activitat:

La descripció i les particularitats de cada una d'aquestes actuacions s'especifiquen en l'annex de la present resolució.

2. Les ajudes que s'estableixen en la present resolució, es consideren subvenció, i és el percentatge màxim d'ajuda a aplicar sobre el cost subvencionable del projecte l'establit en cada cas en l'annex d'aquesta resolució, d'acord amb el que disposa l'Ordre 9/2017, de 5 de maig.



3. En tot cas, les ajudes descrites ha d'estar subjectes al Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, 26.06.2014), i en particular, depenent del tipus d'actuació a què cal donar suport, els articles 38 i 49 de l'esmentat Reglament; si bé en el cas que siguen entitats públiques o sense ànim de lucre les beneficiàries i es done suport a activitats no econòmiques que no suposen un avantatge econòmic per a una empresa, aquestes ajudes queden excloses del principi d'incompatibilitat amb el mercat comú formulat en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.



4. Els projectes s'han d'executar en el marc d'un desenvolupament sostenible i de foment de la protecció i millora del medi ambient, i comptar, quan siga cofinançat per FEDER, amb un certificat que declare la no afectació del projecte a la denominada Xarxa Natura, espai físic d'especial protecció mediambiental configurat així per la Unió Europea. L'obtenció d'aquest certificat, l'ha de gestionar per l'IVACE.



5. El projecte objecte de subvenció s'ha de radicar en el territori de la Comunitat Valenciana.



Article 4. Restriccions i acumulació d'ajudes

1. Les ajudes establides en aquesta convocatòria que estiguen finançades amb fons FEDER són incompatibles amb altres ajudes finançades amb fons comunitaris concedides per aquesta o per una altra Administració.

2. En tot cas, s'hi han d'aplicar les regles d'acumulació establides en l'article 14 de l'Ordre 9/2016, de 5 de maig.



Article 5. Entitats beneficiàries

1. Pot acollir-se a aquestes ajudes qualsevol empresa o entitat, de naturalesa pública o privada, incloent-hi les agrupacions sense personalitat jurídica i les comunitats de béns, depenent del que establisca l'annex per a cada programa i actuació a què cal donar suport, i sempre que complisca els requisits prevists. No poden ser beneficiàries les empreses de serveis energètics, considerant com a empresa de serveis energètics (ESE) tota aquella persona jurídica que proporcione serveis energètics en les instal·lacions o en els locals d'un usuari i afronte un cert grau de risc econòmic en fer-ho.

2. Als efectes de la present resolució, es considera PIME, segons l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014, qualsevol entitat, independentment de la seua forma jurídica, que exercisca una activitat econòmica que complisca els requisits següents:

– Que done ocupació a menys de 250 persones

– Que tinga un volum de negoci anual no superior a 50.000.000 d'euros, o bé un balanç general no superior a 43.000.000 d'euros.

Així mateix, quan siga necessari distingir entre xicotetes empreses i mitjanes empreses, s'entendrà per xicoteta empresa aquella unitat econòmica que done feina a menys de 50 persones i que tinga un volum de negoci anual o un balanç general no superior a 10.000.000 d'euros; microempresa es considera aquella empresa que ocupe menys de 10 persones i el seu volum de negoci o el seu balanç general anual no supere els 2.000.000 d'euros.

El còmput dels efectius i límits assenyalats, en el cas d'empreses associades o vinculades s'ha d'efectuar tal com disposa l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014. Els criteris de còmput es poden consultar en la pàgina web http://www.ivace.es.

3. Així mateix s'hi han d'aplicar les condicions i els requisits establits en l'article 4 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig.



Article 6. Termini de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds s'inicia l'endemà de la publicació de l'extracte de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) i conclou el 19 d'abril de 2018, a les 23:59.59 hores.



Article 7. Presentació de sol·licituds i documentació annexa

1. La tramitació del procediment ha de ser electrònica. Les sol·licituds i la documentació annexa s'han de presentar al Registre Electrònic de la Generalitat.

La sol·licitud d'ajudes s'ha d'adequar al model normalitzat disponible en la pàgina web http://www.ivace.es. Una vegada presentada la sol·licitud davant del registre electrònic, aquest emetrà automàticament un resguard acreditatiu de la presentació de la sol·licitud, que podrà ser arxivat o imprés per l'entitat interessada, en els termes que estableix el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana.



2. Cada empresa o entitat sol·licitant ha de presentar la documentació següent:

2.1. Sol·licitud d'ajuda. La sol·licitud s'ha d'adequar al model normalitzat disponible en la pàgina web http://www.ivace.es.

2.2. Documentació que ha d'adjuntar-se a la sol·licitud. La documentació igualment ha de presentar-se utilitzant els mitjans telemàtics proporcionats per l'IVACE.

2.2.1. Auditoria energètica/memòria tècnica. L'auditoria energètica/memòria tècnica s'ha d'adequar al model normalitzat disponible en la pàgina web http://www.ivace.es. L'auditoria/memòria serveix de referent per a aplicar els criteris de valoració, és per això que un ompliment defectuós o deficient, o la seua difícil comprensió, generarà una menysvaloració del projecte. En el cas que l'entitat sol·licitant dispose d'una auditoria energètica global de la mateixa entitat ja realitzada amb anterioritat on es detalle la mesura per a la qual sol·licita ajuda, i contemple tots els apartats indicats en la memòria tècnica, haurà d'aportar una còpia d'aquesta, i en aquest cas no caldria la presentació de la memòria tècnica normalitzada.

2.2.2. Dades d'identificació i compliment de obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. La presentació de la sol·licitud comporta l'autorització de l'entitat sol·licitant, excepte manifestació en contra, a fi que l'IVACE obtinga directament les dades relatives al compliment de les obligacions tributàries enfront de l'Administració i obligacions enfront de la Seguretat Social; en cas de no autoritzar-se s'han d'aportar aquests certificats. Si la sol·licitant és una entitat o organisme públic, podrà presentar una declaració responsable sobre el compliment de aquestes obligacions, en virtut del que estableix l'article 24.6 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, relatiu a la simplificació de l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.



En relació amb la documentació relativa a la personalitat de la sol·licitant de l'ajuda, quan les entitats interessades utilitzen sistema de firma electrònica avançada, la seua identitat s'entendrà ja acreditada mitjançant el mateix acte de la firma.

Igualment, i depenent del tipus d'entitat que sol·licite l'ajuda, han de presentar:

a) Empreses i entitats sense ànim de lucre.

– Quan es tracte de sol·licitants la inscripció de les quals en el Registre Mercantil no siga obligatòria, han de presentar còpia del poder de representació registrat de qui signe la sol·licitud o, si és el cas, un document equivalent segons les prescripcions legals. Igualment han de presentar còpia del contracte/acta de constitució i estatuts vigents registrats. Quan siga una societat la inscripció de la qual en el Registre Mercantil siga obligatòria, l'IVACE obtindrà la informació relativa a la personalitat jurídica de l'empresa sol·licitant, si bé podria requerir directament a aquesta la presentació d'algun document concret.

– Còpia d'un extracte o certificat bancari que justifique la titularitat del compte de cobrament de l'ajuda. La titularitat del compte ha de correspondre a l'entitat sol·licitant.

b) Entitats públiques.

– Acreditació de la representació legal de qui signe la sol·licitud.

– Còpia d'un extracte o certificat bancari que justifique la titularitat del compte de cobrament de l'ajuda. La titularitat del compte ha de correspondre a l'entitat sol·licitant.

– Document de l'entitat que reflectisca l'existència d'una partida pressupostària per a l'execució del projecte objecte de subvenció.

2.2.3. Sol·licitud de tres ofertes. Quan l'import d'una despesa subvencionable supere, IVA exclòs, la quantia de 49.999,99 euros en el supòsit de cost per execució d'obra, o de 17.999,99 euros en el supòsit de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, l'entitat sol·licitant de l'ajuda haurà d'aportar també la justificació d'haver sol·licitat com a mínim tres ofertes de diferents empreses proveïdores -sense vinculació entre aquestes– llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no existisca en el mercat suficient nombre d'entitats subministradores o que presten el servei, i així es faça constar en un informe firmat pel seu representant legal, que ha de contindre, almenys:

– Quines han estat les característiques de les despeses que han fet impossible la localització d'un mínim de tres ofertes.

– Una explicació de com s'ha fet la recerca d'empreses proveïdores.



Aquest informe no pot ser admés com a justificant de la no presentació de 3 ofertes si el seu argument es basa en:

· Les característiques de l'empresa proveïdora (per exemple: «proveïdor habitual», o «subministrador únic», sense que en aquest cas s'aporten més dades que ho acrediten).

· Les característiques genèriques del bé o servei (per exemple: «caràcter tecnològic del servei»).

· Les característiques genèriques de l'empresa o entitat beneficiària (per exemple: «política de compres implantada i aprovada per la direcció», etc.).

Així mateix cal que aporten, adjunt, un annex a l'informe que documente com s'ha realitzat la recerca d'empreses proveïdores del bé o servei.

La selecció de les ofertes ha de realitzar-se entre empreses en què almenys dues d'aquelles no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i no formen part de la seua junta directiva o consell d'administració, ni tinguen drets de vot superiors al 50 %. La petició d'ofertes s'ha de procurar documentar de forma escrita, i han d'estar prou detallades, especificant els treballs i el seu preu, i també han d'estar datades i contindre les dades que permeten la identificació correcta del remitent junt amb el logo o segell de l'empresa. L'elecció entre les ofertes presentades ha de recaure en la més econòmica, i s'ha de justificar en un informe l'elecció en un altre sentit.

Les tres ofertes han d'haver-se sol·licitat amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé. Únicament queden excloses del compliment d'aquest requisit aquelles entitats públiques que liciten l'actuació subvencionada pel procediment obert d'acord amb el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic.

2.2.4. Declaració responsable (implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud) referent a totes les ajudes, subvencions, els ingressos o recursos procedents de qualsevol Administració o ens públic o privat per als mateixos costs subvencionables que els prevists en la present convocatòria.

2.2.5. Declaració responsable (implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud) de no estar incursa en cap de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2.2.6. Ubicació exacta del projecte, indicant les coordenades UTM de la instal·lació (implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud).

2.2.7. Per a aquells projectes amb una inversió superior a 1.000.000 €, les entitats privades han d'incloure en la memòria tècnica un pla específic de finançament del projecte on es realitze una anàlisi de la capacitat que té l'entitat beneficiària per a escometre'l, en què es detallen aspectes com ara la relació entre el cost del projecte i el balanç general anual, el cost del projecte i el fons de maniobra, etc.



En substitució d'aquest document, les entitats públiques han de presentar el document previst en el subapartat 2.2.2.b) del present article en què es reflectisca l'existència d'una partida pressupostària per a l'execució del projecte objecte de subvenció.

2.2.8. Declaració responsable (implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud) sobre el compliment de la normativa d'integració laboral de persones amb diversitat funcional o si és el cas, l'exempció d'aquesta obligació, en els termes establits en l'article 5 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.



2.2.9. Si és el cas, certificat expedit per l'entitat sol·licitant de l'ajuda, en què es faça constar el percentatge de persones contractades amb diversitat funcional per damunt del mínim legal establit en el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, segons model disponible en la pàgina web http://www.ivace.es.

2.2.10. Documentació acreditativa de l'instrument ambiental a què estiga sotmesa l'activitat o les instal·lacions en què l'entitat sol·licitant haja d'executar el projecte. En cas d'estar exempta o en tràmit d'obtenció, s'ha d'aportar documentació que acredite aquesta circumstància, sense perjudici de l'aportació posterior.

2.2.11. Per al cas de les actuacions ED32 i ED33 del Programa d'estalvi i eficiència en l'edificació és necessari presentar, així mateix, el certificat d'eficiència energètica emés per personal tècnic competent, d'acord amb el Reial decret 235/2013, de 5 d'abril, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis, mitjançant la utilització d'algun dels programes informàtics oficials reconeguts. No és necessària la presentació del certificat en el cas que l'empresa ja dispose d'una auditoria energètica global realitzada amb anterioritat on es detalle la mesura per a la qual sol·licita ajuda.



2.2.12. Qualsevol altra documentació que es detalle en l'annex segons els diferents programes i actuacions.

3. El sistema de control que l'IVACE ha d'aplicar en relació a les declaracions responsables presentades, és per mostreig, d'acord amb el que estableix l'article 6.4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell.

4. Una vegada s'haja examinat la documentació aportada, si aquesta no compleix els requisits exigits es requerirà a l'entitat sol·licitant perquè en un termini de 10 dies, esmene la falta o aporte la documentació necessària, amb indicació que, si no ho feia, es consideraria que ha desistit de la sol·licitud.

Els requeriments a què es fa referència en aquest article, i també qualsevol altre que puga realitzar-se per part de l'IVACE i que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient, s'han de fer de forma telemàtica, sense perjudici del que estableixen l'article 41 i següents de la Llei 39/2015. Els requeriments, les notificacions, les comunicacions o la documentació dels procediments emesos mitjançant firma electrònica avançada gaudeixen de validesa i eficàcia, en els termes que determina la Llei 39/2015.

Les notificacions que es realitzen per mitjans electrònics cal considerar-les practicades o rebutjades en els termes establits en l'article 43 de la Llei 39/2015.

L'aportació de documents en contestació als requeriments referenciats, s'ha de realitzar a través de Registre electrònic accedint a l'adreça web http://www.ivace.es.

Així mateix, es pot requerir a l'entitat sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient.

5. Les sol·licituds han de presentar-se abans de l'inici del projecte, amb la qual cosa es garanteix l'efecte incentivador de l'ajuda. Les empreses i entitats sol·licitants poden executar els projectes una vegada presentada la sol·licitud, sense esperar que la concessió de l'ajuda es produïsca i sense que això prejutge la decisió que s'adopte al capdavall.

6. Es delega en les persones que exercisquen la direcció de l'àrea o si és el cas, departament o servei competent, per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes amb anterioritat a la concessió, en especial les referides a desistiments, canvi de sol·licitant i/o canvi de projecte.



Article 8. Instrucció de sol·licituds

L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes és la Unitat IVACE Energia.

El procediment de concessió de subvencions regulades en la present resolució és el de concurrència competitiva, d'acord amb el que estableixen l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, i l'article 22 de la Llei 38/2003, general de subvencions, d'acord amb els principis de publicitat, transparència, igualtat i no discriminació. Així doncs, la concessió de les ajudes es fa mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a les quals s'aplicaran els criteris de valoració per a l'atorgament de les ajudes fixats en l'annex en cada una de les actuacions, i s'establirà una prelació segons la puntuació obtinguda respectant els límits pressupostaris disponibles.



L'òrgan instructor ha de verificar de cada empresa sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria. En cas de resultar d'acord amb aquesta, ha d'analitzar els projectes presentats i aplicar els criteris de l'actuació, i dels criteris de selecció del Programa Operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020. Com a resultat, l'òrgan instructor ha d'emetre una preavaluació que s'ha d'elevar a la comissió a què es refereix l'article següent.



El òrgan instructor pot requerir a la sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que estime necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.





Article 9. Comissió d'avaluació i concessió de les ajudes

1. Després dels actes d'instrucció i l'aplicació dels criteris de valoració realitzats per l'òrgan instructor, la preavaluació resultant s'ha de sotmetre a una comissió d'avaluació.

2. La comissió ha d'estar composta per la persona que ocupe la Direcció General de l'IVACE, que assumeix la Presidència de l'òrgan, per tres integrants de la Unitat IVACE Energia -una de les quals assumeix la secretaria de la comissió– i per una integrant de l'àrea de suport de l'IVACE, totes elles designades per la persona que ocupe la presidència de l'IVACE.

En tot cas s'ha de procurar que en la composició de la comissió es respecte el principi de paritat d'homes i dones, però que, en tot cas, han de comptar amb la capacitació i competència adequades.

En l'exercici de les seues competències la comissió pot disposar de l'assistència tècnica que estime necessària.

3. Si bé perquè un projecte puga ser aprovat ha de tindre una puntuació mínima de 30 punts, la Comissió podria, quan el nombre de sol·licituds que superen aqueix llindar mínim no permetera concedir el percentatge màxim d'ajuda en funció del pressupost disponible:



– Mantindre el percentatge màxim d'ajuda, ajustant per a això la nota de tall a l'alça, de manera que s'equilibre el pressupost disponible amb l'import total de les sol·licituds de subvenció que han superat el llindar mínim (en els casos de sol·licituds amb idèntica puntuació, s'ha de tindre en compte, als efectes de resoldre l'empat, la puntuació obtinguda criteri a criteri seguint un ordre decreixent, segons ítems de major ponderació, fins que es produïsca el desempat), o bé,

– Distribuir el pressupost disponible segons la puntuació obtinguda reduint el percentatge d'ajuda concedida proporcionalment a aquesta puntuació, a fi d'arribar a un nombre més gran de beneficiàries.

La Comissió ha d'optar per una o altra mesura valorant el màxim efecte de les ajudes.

En cas d'empat cal aplicar els criteris establits en l'Ordre 9/2017, de 5 de maig.

4. De les reunions de la comissió s'ha d'elevar l'acta –amb la proposta d'adjudicació que s'hi conté– a la presidència de l'IVACE.

5. Vista la proposta continguda en l'acta de la comissió, la presidència de l'IVACE resoldrà sobre l'adjudicació de les ajudes, fixant expressament la quantia, i incorporant, si és el cas, les condicions i obligacions a què haja de subjectar-se l'empresa beneficiària.

6. La resolució motivada de concessió s'ha de notificar de forma individualitzada a cada persona interessada de forma telemàtica.

7. L'adjudicació de les ajudes s'ha de publicar en la pàgina web de l'IVACE i -en compliment d'allò que s'ha establit en Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides– en la Base de Dades Nacionals de Subvencions disponible en l'enllaç http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index.

8. El termini màxim per a resoldre i notificar la concessió d'ajudes és de sis mesos comptats des del dia de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV). Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, les entitats sol·licitants considerarien desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que pertoca a l'Administració.

9. La resolució de concessió i/o denegació posa fi a la via administrativa; es delega en la Direcció General de l'IVACE la resolució dels recursos de reposició.



Article 10. Obligacions de les entitats beneficiàries

Sense perjudici del que disposa l'article 12 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, són obligacions de les entitats beneficiàries:

a) Realitzar l'activitat objecte de la subvenció i acreditar la seua realització en la forma fixada en la notificació de l'ajuda i en el manual d'instruccions de justificació d'ajudes aprovat a aquest efecte per la Resolució de la Direcció General de l'IVACE que s'ha de publicar en la pàgina web http://www.ivace.es. La persona beneficiària ha de realitzar el projecte objecte de subvenció en la forma descrita en la memòria presentada junt amb la sol·licitud normalitzada, i de manera que es complisca la finalitat de les ajudes, respectant els costs subvencionables indicats en la notificació de concessió i pels imports que s'hi especifiquen. L'execució del projecte ha de respectar en tot cas el calendari marcat en la memòria inicial o en les reformulacions posteriors.



Qualsevol modificació del projecte – àdhuc el canvi de l'entitat beneficiària a la qual competisca l'execució– ha de comptar amb l'aprovació prèvia de l'IVACE, sol·licitada i justificada per escrit abans de la conclusió del termini de justificació del projecte, i no pot suposar en cap cas una alteració del contingut essencial del projecte o d'algun dels aspectes que van ser tinguts en compte en la valoració. Poden validar-se, sense necessitat d'autorització prèvia, aquelles modificacions que suposen una variació en els imports recolzats per concepte de despesa inferior o igual al 20 % de la quantitat a justificar per aquests conceptes, o no afecten qüestions fonamentals, sempre que es justifique adequadament en l'Informe final perquè, segons el criteri del personal tècnic de l'IVACE que verifica la justificació de l'ajuda, puga admetre's.



b) Respondre de la veracitat dels documents aportats.

c) Actualitzar la documentació presentada que haja patit alguna modificació o la vigència de la qual haja conclòs, i comunicar altres ajudes públiques o privades que hagen obtingut o sol·licitat per als mateixos costs subvencionables.

d) Complir les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social de manera que quede acreditada aquesta circumstància en el moment previ a l'atorgament de l'ajuda i al del reconeixement de l'obligació per l'IVACE, en els termes establits en la normativa vigent en la matèria.



e) Acreditar la seua personalitat jurídica, referida al moment de sol·licitud de l'ajuda, en la forma i amb el termini que establisca l'IVACE.

f) Disposar de llibres comptables i registres diligenciats i la resta de documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil, i també els estats comptables. En l'execució de les operacions s'ha de mantindre a més un sistema de comptabilitat separat o un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb l'operació, sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional. En aquest sentit han de presentar en el compte justificatiu de la subvenció una llista en què cada apuntament que es faça d'uns despesa, un pagament o un ingrés i un cobrament en el llibre diari de comptabilitat segons el Pla General Comptable (PGC), es reflectisca la quantia d'aquest apuntament que té relació amb la subvenció concedida. S'ha de reflectir en aquesta llista tant el número d'apuntament i d'assentament del llibre diari, com el subcompte del PGC i l'import del subcompte que correspon a la subvenció concedida, llevat que l'entitat beneficiària ja dispose d'un sistema de comptabilitat separada que permeta apreciar la traçabilitat referida ací.

g) Indicar si el projecte està subjecte a declaració d'impacte ambiental d'acord amb la legislació vigent.

h) Executar les instal·lacions complint els reglaments i normatives que els siguen aplicables i disposar de les llicències i autoritzacions administratives corresponents.

i) Respectar en els projectes els principis següents:

– Les inversions subvencionades han de mantindre's inalterables durant els cinc anys següents al cobrament de la subvenció, llevat que el projecte no estiga subvencionat amb fons comunitaris europeus, i en aquest cas regeixen els terminis prevists en l'article 12 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig. El requisit anterior s'incomplirà també si s'incorre en qualsevol de les circumstàncies següents:

· El cessament –excepte en els casos de fallida no fraudulenta– o la relocalització d'una activitat productiva fora de la Comunitat Valenciana.

· Un canvi en la titularitat d'un element d'infraestructura que proporcione a una empresa o un organisme públic un avantatge indegut.



· Un canvi substancial que afecte la naturalesa, els objectius o les condicions d'execució de l'operació, de manera que es menyscaben els seus objectius originals.

· La relocalització de l'activitat productiva fora de la Unió Europea durant els 10 anys següents al cobrament de la subvenció excepte quan la beneficiària siga una pime o s'indiquen uns terminis diferents en la resolució de concessió.

– Els resultats del projecte han de mantindre's en el territori de la Comunitat Valenciana.

– L'execució dels projectes no ha de vulnerar en cap cas el principi de no discriminació per raó de sexe, raça, origen ètnic, religió, conviccions, minusvalideses, edat o orientació sexual, i han de facilitar, o almenys no impedir, l'accessibilitat per a les persones amb diversitat funcional.

j) Inserir en el material divulgatiu relacionat amb la difusió del projecte el logotip de l'IVACE disponible a http://www.ivace.es, i complir amb les obligacions relatives a la publicitat comunitària indicades en l'article 14 de la present resolució.

k) Els documents justificatius de les despeses corresponents al projecte subvencionat han de conservar-se durant el període mínim establit en el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013, llevat que el projecte no estiga cofinançat per fons comunitaris europeus.

En aquest sentit, els documents s'han de conservar o bé en forma d'originals o de còpies compulsades d'originals, o bé en suports de dades acceptades comunament, en especial versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Els documents s'han de conservar en una forma que permeta la identificació de les persones interessades durant el període necessari per als fins per als quals es van arreplegar les dades o perquè es tracten ulteriorment.

l) Quan l'entitat beneficiària és una entitat local, ha d'acreditar que està al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes.

m) Les entitats beneficiàries que reben subvencions o ajudes, pel període d'un any, per imports superiors a 100.000 euros –o quan almenys el 40 % del total dels seus ingressos anuals tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública i arriben com a mínim a la quantitat de 5.000 euros– o a 10.000 euros, han de complir les exigències establides respectivament en l'article 3, apartats 1.b i 2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la comunitat valenciana per a aquests supòsits.



Article 11. Termini per a la realització i documentació justificativa de les inversions

1. La liquidació de les ajudes s'ha d'efectuar una vegada executat el projecte en la seua totalitat o en les fases previstes, d'acord amb la sol·licitud presentada i en els termes fixats per a la concessió de l'ajuda. Als efectes d'aquesta resolució, es considera que l'actuació o projecte es troba executat en la seua totalitat quan els equips instal·lats, i també, si és el cas, les instal·lacions receptores o de consum final de l'energia, es troben en funcionament o, almenys, en capacitat de funcionar, però ha de ser en qualsevol cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de dubte.

2. Les entitats beneficiàries han d'acreditar la realització de l'actuació objecte de subvenció amb data límit 30 de maig de 2019 llevat que per circumstàncies concurrents es determine un termini distint en la resolució de concessió de l'ajuda, i s'ha de realitzar aquesta acreditació en la forma fixada en la notificació de l'ajuda i en el manual d'instruccions de justificació d'ajudes que serà publicat en la pàgina web http://www.ivace.es. En el cas de projectes recolzats exclusivament amb fons de la de la Generalitat, les entitats beneficiàries han d'acreditar la realització de l'actuació objecte de subvenció amb la data límit del 20 de desembre de 2018.

3. Als efectes d'acreditar la realització de l'actuació objecte de subvenció, les entitats beneficiàries han de presentar:

a) Justificants de despeses, segons s'indique en la notificació de concessió de l'ajuda, a través de factures que han de complir el que disposa el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre i la resta de normativa vigent.

b) Justificants de pagament. Són vàlids els següents:

– Pagaments mitjançant entitat financera: còpia de l'extracte bancari junt amb còpia del xec nominatiu o de l'ordre de transferència que acredite que el destinatari del pagament coincideix amb l'emissor de la factura.

– En el cas que l'ordre de transferència i/o l'apunt de l'extracte bancari siguen globals i per tant estiguen referits a diversos justificants de despeses, relacionats o no amb el projecte, serà necessari adjuntar-hi una relació d'aquests, detallada com cal, en la qual apareguen el destinatari, la identificació del justificant de les despeses (el número de la factura o el concepte de aquesta) i l'import pagat. Aquesta relació ha de ser segellada per l'entitat financera.

– No poden ser subvencionades les despeses que siguen finançades mitjançant mecanismes d'arrendament financer, «lísing», «rènting» o semblants, ni aquelles accions finançades per tercers, mitjançant convenis o contractes en què la propietat dels béns objecte de l'acció no pertanga a l'entitat beneficiària dins del període subvencionable.



– No es consideren vàlids els pagaments en efectiu o ni els ingressos bancaris per caixa.

– Només es consideren vàlids els justificants de pagament que acrediten que el pagament l'ha realitzat l'entitat sol·licitant de l'ajuda. En el cas de transferències bancàries, en el compte d'origen ha de constar com a titular la persona beneficiària de l'ajuda.

– No s'accepten els pagaments efectuats a través de modalitats de finançament que suposen la transferència directa de fons des de l'entitat financera a l'emissor de la factura.

– No s'accepten aquells documents de pagament que, fins i tot sent conformes amb els requisits formals assenyalats anteriorment, no permeten identificar clarament quines factures hi estan vinculades.

– Es despeses presentats en la justificació han de documentar-se mitjançant factures pagades en la seua totalitat. Aquest requisit s'ha d'aplicar amb independència del percentatge d'imputació d'unes despeses al projecte, per tant no es poden admetre les factures pagades parcialment.

c) Fotografies de la instal·lació i dels equips principals, en la seua ubicació definitiva.

d) Compte justificatiu de les inversions, i també el document sobre relació d'apunts comptables, ambdós models facilitats per l'IVACE.



e) Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats, que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costs subvencionables que els presentats a l'IVACE per a la justificació del projecte.

f) Qualsevol altra documentació que s'indique en l'annex segons els diferents programes i actuacions.

g) Instrument ambiental a què estiga sotmesa l'activitat o les instal·lacions en què l'entitat sol·licitant haja executat el projecte, només en el cas que no haguera sigut presentat en la fase de sol·licitud per trobar-se en tràmit d'obtenció.

4. Només seran tinguts en compte els justificants de despeses i de pagaments de data posterior al registre d'entrada del document de sol·licitud d'ajuda.

5. La liquidació de l'ajuda a aquells projectes subjectes a declaració d'impacte ambiental d'acord amb la legislació vigent s'ha de fer efectiva després de la presentació del document acreditatiu de la seua resolució, emesa per l'òrgan competent.

6. Quan siga una entitat pública la beneficiària, a més de sol·licitar almenys les tres ofertes indicades en l'article 8, ha de presentar un certificat de l'òrgan competent que especifique el procediment de contractació utilitzat ha respectat la normativa vigent, amb referència a la norma aplicada, el procediment utilitzat, la justificació d'aquest, les dades relatives a la publicació, si és el cas, i el número/codi de l'expedient de contractació. En tot cas, ha de compatibilitzar-se i aplicar-se simultàniament el contingut de la Llei general de subvencions i de la Llei de contractes del sector públic.



Article 12. Resolució d'incidències

1. L'alteració d'algunes de les característiques del projecte la subvenció del qual haja sigut aprovada, incloent-hi la disminució de l'estalvi energètic realment obtingut, l'incompliment de condicions i terminis establits en la resolució, l'execució parcial de la inversió, la insuficient justificació de les despeses efectivament realitzats i la concessió després de la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades, que en el seu conjunt excedisquen els límits establits, pot donar lloc a la minoració de la subvenció concedida. Aquests criteris s'han d'aplicar a fi de determinar la quantitat que finalment haja de percebre l'entitat beneficiària i han de respondre al principi de proporcionalitat.



2. L'incompliment per part de l'entitat beneficiària de qualsevol dels requisits, condicions i la resta de circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, pot donar lloc a la revocació de la subvenció i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment de pagament d'aquesta, tot de conformitat amb el que disposa el títol II de Llei 38/2003, general de subvencions. De conformitat amb aquesta normativa, l'incompliment de l'obligació de reintegrament té, entre altres efectes, la impossibilitat de ser empresa beneficiària en successives convocatòries, sempre que es trobe en període executiu.

3. Es delega en les persones que exerceixen la direcció d'àrea –o si és el cas, del departament o servei– de l'IVACE competents per a la gestió de les ajudes– la resolució de les incidències que es produïsquen després de la concessió, sense que en cap cas puguen suposar una modificació de la baremació efectuada per a l'adjudicació, en concret les referides a renúncies, canvi d'entitat beneficiària, possibles pròrrogues per a l'execució i/o justificació d'això, canvi de projecte i possibles compensacions entre costs. La resolució relativa a les possibles minoracions o revocacions de les subvencions concedides es delega en la Direcció General de l'IVACE.



Article 13. Publicitat comunitària. Obligacions

1. La condició d'entitat beneficiària de l'ajuda implica per un costat assumir la responsabilitat d'informar a les parts intervinents en el projecte i a la ciutadania del cofinançament d'aquest pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) i la seua acreditació davant de l'IVACE, i per un altre costat la seua inclusió en la llista d'operacions cofinançades pel Programa Operatiu FEDER 2014-2020, informació que podrà ser consultada en el lloc o portal d'internet que l'Administració habilite a aquest efecte.

2. Per a complir les obligacions relatives a la publicitat comunitària, l'entitat beneficiària està obligada:

a) Incloure en tots els documents i accions d'informació i comunicació relacionats amb el projecte subvencionat (així, en informes, escrits, presentacions, esdeveniments, documentació de reunions, etc.):



– L'emblema de la Unió Europea i una referència a la Unió Europea.



– La referència al Fons Europeu de Desenvolupament Regional

b) Durant l'execució del projecte està obligada a:

– Incorporar en la seua pàgina web (en el cas que en dispose) una breu descripció del projecte subvencionat amb els seus objectius i resultats, i fer destacar el suport financer de la Unió Europea per haver sigut seleccionat el seu projecte en el Programa Operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

– Col·locar un cartell informatiu sobre el projecte d'una grandària mínim A3 en el qual es faça esment del suport financer de la Unió Europea en un lloc visible al públic. El cartell ha de mantindre's almenys fins al moment del pagament de l'ajuda.

c) Cal conservar constància gràfica, documental o digital de les obligacions arreplegades en el present article per a la seua posada a disposició de l'IVACE en el moment de la justificació del projecte, o de qualsevol òrgan de control que la requerisca.

3. En la secció Publicitat comunitària del portal de l'IVACE http://www.ivace.es hi ha disponible més informació sobre les obligacions descrites anteriorment, i també les característiques tècniques que han de complir l'emblema de la UE i la referència al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, segons la normativa comunitària.





DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta la Direcció General de l'IVACE a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, l'eficàcia i l'execució de la present convocatòria.



Segona

La present resolució entra en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).



València, 21 de febrer de 2018.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.





ANNEX

Descripció i particularitats dels programes i actuacions



1. Programa d'Estalvi i Eficiència Energètica en la Indústria.

Actuació IN12: inversions en mesures d'estalvi d'energia en la indústria.

a) Objecte

L'objectiu d'aquesta mesura és facilitar la viabilitat econòmica de les inversions en estalvi i eficiència energètica en els processos industrials existents en les empreses de la Comunitat Valenciana.

b) Actuacions a què cal donar suport

Es pot donar suport als projectes d'estalvi i eficiència energètica realitzats en empreses pertanyents al sector industrial. Als projectes que s'executen en empreses pertanyents a sectors no industrials se'ls pot donar suport sempre que siguen assimilables a un procés industrial.



Les actuacions energètiques que poden ser objecte d'ajuda seran aquelles que produïsquen un estalvi d'energia quantificable i que es justifiquen documentalment. Amb caràcter orientatiu, es consideren d'aquest caràcter les següents:

– Substitució d'equips i instal·lacions consumidores d'energia per equips i instal·lacions que utilitzen tecnologies d'alta eficiència o la millor tecnologia disponible, a fi de reduir el consum energètic i les emissions de CO2. S'hi podrà donar suport tant a la substitució d'equips de procés com la dels equips auxiliars consumidors d'energia (calderes, compressors, cremadors, motors elèctrics, etc.)

– Recuperació de calors residuals.

– Millora del rendiment dels equips existents: variadors de freqüència en motors, incorporació de motors d'alta eficiència energètica en equips, etc.

– Projectes de millora energètica d'il·luminació en fàbriques de producció, magatzems i qualsevol altre tipus d'edifici que no es troben dins de l'àmbit d'aplicació del Codi Tècnic de l'Edificació (CTE). Els projectes que es troben dins de l'àmbit d'aplicació del Codi Tècnic de l'Edificació (CTE), per exemple, edificis d'oficines en plantes industrials, han de presentar-se dins de l'actuació ED33 del programa d'estalvi i eficiència energètica en l'edificació.



– Projectes de millora energètica dels sistemes de climatització en fàbriques de producció, magatzems i qualsevol altre tipus d'edifici que no es troben dins de l'àmbit d'aplicació del Codi Tècnic de l'Edificació (CTE). En aquest cas, els nous equips han de ser d'alta eficiència energètica, per a la qual cosa han de complir els requisits establits en l'apartat b de l'actuació ED32. Els projectes de millora de les instal·lacions tèrmiques en edificis existents que es troben dins de l'àmbit d'aplicació del Codi Tècnic de l'Edificació (CTE), per exemple, edificis d'oficines en plantes industrials, han de presentar-se dins de l'actuació ED32 del programa d'estalvi i eficiència energètica en l'edificació.



– Els projectes d'implantació de sistemes de gestió energètica, mesura i control dels consums i variables energètiques de l'empresa, han de sol·licitar-se dins de l'actuació E4SGE1.

En tot cas, els equips adquirits han de ser nous.

No es poden subvencionar, entre altres, les actuacions següents:

– Millora de l'envolupant tèrmica de les naus de producció, magatzems, oficines, i també la substitució de les cobertes.

– Implantació d'equips el propòsit dels quals siga la millora de la qualitat de la xarxa elèctrica i no la consecució d'un estalvi energètic, com és el cas dels estabilitzadors de tensió, filtres passius i actius de supressors d'harmònics, les bateries de condensadors, etc. Només es pot donar suport a aquells equips que tinguen estabilització i control i únicament en la part del sistema que produïsca l'estalvi d'energia. A més, en aquest cas, s'ha d'aportar un certificat d'un laboratori acreditat que confirme l'estalvi calculat.

– Projectes d'estalvi i eficiència energètica executats per empreses pertanyents al sector de la pesca i l'aqüicultura.

– Instal·lacions d'evacuació de la calor dels equips a l'exterior per a augmentar el rendiment d'aquests o qualsevol altra actuació realitzada per manteniment o conservació de les instal·lacions, independentment de si genera o no estalvi d'energia.

– Vehicles que s'utilitzen per a moviment de materials, mercaderies, persones i/o animals, tant en l'interior de l'empresa durant el procés d'extracció i elaboració del producte, com per al transport d'aquests fora de l'empresa. Tampoc s'haurà de donar suport als carregadors elèctrics per a aquest tipus de vehicles, ni la substitució de bateries.



c) Entitats beneficiàries

Empreses de naturalesa pública o privada.

d) Cost subvencionable

Es consideren costs subvencionables els costs d'inversió addicionals necessaris per a aconseguir un nivell més elevat d'eficiència energètica. Es determinen de la manera següent:

– Quan els costs de la inversió en eficiència energètica puguen identificar-se en els costs totals de la inversió com a inversió separada, aquests costs relacionats amb l'eficiència energètica es podran subvencionar;

– En els altres casos, els costs de la inversió en eficiència energètica es determinaran per referència a una inversió semblant, que implique menor eficiència energètica, que s'hauria pogut realitzar de forma creïble sense l'ajuda; la diferència entre els costs d'ambdós inversions determinarà el cost relacionat amb l'eficiència energètica i serà el cost subvencionable.

Es considera inversió elegible del projecte:

– Les inversions en equips i instal·lacions auxiliars (canonades, línies elèctriques, vàlvules, connexions, etc.), associades directament al projecte d'estalvi d'energia. En el cas que el projecte d'estalvi supose un canvi de combustible de gas natural, es considerarà també cost subvencionable la instal·lació de gas natural des de comptadors de gas fins als equips consumidors finals, l'Estació de Regulació i Mesura, i/o la instal·lació de gas natural liquat, inclòs el depòsit i elements auxiliars (evaporadors, vàlvules, etc.). El combustible substituït ha de ser electricitat o un producte derivat del petroli, però no s'hi podrà donar suport si el combustible substituït és biomassa o qualsevol altre combustible renovable.

– Les inversions necessàries per al muntatge i la posada en marxa dels equips i instal·lacions auxiliars assenyalats en l'apartat anterior.

No es considera inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres que siguen conseqüència de la inversió, les de personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costs d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

– Obra civil.

– Projecte d'enginyeria.

– Cost del transport dels materials.

– Dietes del personal relacionat amb el projecte i formació del personal a càrrec de les instal·lacions.

– Desmuntatge de l'actual instal·lació i els serveis de grua per a retirada o instal·lació dels nous equips.

– Gestió de residus.

– Despeses de legalització de les instal·lacions.

– En el cas que existisca canvi de combustible, el cost de portar la connexió de gas natural fins a l'empresa/entitat, ni els comptadors.

– Totes aquelles despeses que no estiguen directament relacionades amb la consecució dels objectius d'estalvi del projecte i que no estiguen directament vinculades a la consecució d'un nivell més elevat d'eficiència energètica, i aquí el criteri de l'IVACE és el que prevaldria en cas de controvèrsia.

Es consideraran només projectes la inversió elegible dels quals siga superior a 10.000 euros.

e) Quantia de l'ajuda

Sense perjudici del que disposa l'article 3.3 de la present resolució, la quantia màxima de l'ajuda serà del 30 % del cost subvencionable, que es pot incrementar-se en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a xicotetes i mitjanes empreses i les ajudes dirigides a les activitats no econòmiques que desenvolupen entitats i institucions sense ànim de lucre, amb un màxim de 200.000 € per projecte.



f) Criteris de valoració en l'aplicació d'ajudes públiques

A. Impacte energètic de la mesura (màxim 60 punts).

A1. Relació entre inversió elegible del projecte i l'estalvi obtingut (màxim 60 punts).

S'ha de valorar amb més puntuació aquells projectes que tinguen un estalvi d'energia primària més alt en funció de la inversió elegible d'aquest.

B. Tipologia i característiques del projecte (màxim 37 punts).

B1. Tipologia d'equip consumidor d'energia (màxim 15 punts).



S'ha de valorar amb més puntuació l'adquisició d'equips auxiliars enfront dels equips de procés.

B2. Tipus d'actuació. Característiques tecnicoenergètiques de la nova instal·lació (màxim 15 punts).

S'han de valorar amb una puntuació més alta els projectes de recuperació de calors residuals i els sistemes de regulació i control enfront de la substitució d'equips.

B3. Procediment de càlcul dels estalvis energètics (màxim 7 punts).



S'ha de valorar amb major puntuació els projectes en què el càlcul dels estalvis d'energia es realitze a través de mesuraments reals sobre els equips i processos, enfront d'estimacions de catàlegs.

C. Percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal (màxim 3 punts).

S'ha de valorar amb 3 punts aquelles entitats que empren un percentatge de treballadors amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013.

g) Criteris particulars en l'aplicació d'ajudes públiques.

– Els projectes emmarcats dins d'aquesta actuació han de tindre un període de retorn de la inversió superior a dos anys i un ràtio estalvi d'energia primària/inversió elegible superior a 150 TEP/M. En el cas que el projecte supose un canvi de combustible de gas natural, no es tindran en compte per al càlcul del ràtio estalvi d'energia primària inversió elegible les inversions corresponents a les infraestructures de gas natural necessàries.

– En tots els casos s'ha d'aportar documentació tècnica (fitxes tècniques o fotografies de la placa de característiques) que reflectisca la potència dels equips que han de ser objecte de substitució o millora.

– Els projectes de millora energètica de la il·luminació han d'aportar un document justificatiu del compliment del Reial decret 486/1997, de 14 d'abril, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball, en què es detalle la simulació o els mesuraments d'assaig/proves realitzades.



2. Programa d'Estalvi i Eficiència Energètica en l'Edificació

Actuació ED32: Millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions tèrmiques dels edificis existents.

a) Objecte

Reduir el consum d'energia de les instal·lacions tèrmiques existents dels edificis (calefacció, climatització i producció d'aigua calenta sanitària) d'ús terciari.

b) Actuacions a què cal donar suport

Es pot donar suport als projectes de renovació o millora de les instal·lacions existents de climatització (calefacció, refrigeració i ventilació) i producció d'aigua calenta sanitària, per altres d'alta eficiència energètica, en edificis d'ús terciari.

Les actuacions objecte d'ajuda han de tindre una reducció mínima del 20 % del consum energètic respecte de la situació inicial, excepte en el cas de la implantació de sistemes de control i regulació d'equips i/o instal·lacions en què l'estalvi energètic mínim ha de ser del 10 % sobre la situació inicial. El càlcul de l'estalvi energètic s'ha de fer mitjançant la comparació del consum energètic de la instal·lació tèrmica objecte en la situació actual i en la situació millorada que es pretén aconseguir després de la reforma.

Les actuacions objecte d'ajuda poden ser, amb caràcter orientatiu, les següents:

– Substitució de calderes de potència tèrmica nominal superior a 70 kW. Les noves calderes han d'assolir els rendiments a potència nominal i a càrrega parcial que s'indiquen a continuació (la potència nominal s'expressa en kW):

· Calderes de gas entre 70-400 kW de potència tèrmica nominal: rendiment a potència útil nominal i una temperatura mitjana de l'aigua en la caldera de 70ºC, 90+2 log Pn i rendiment a càrrega parcial de 0,3 Pn i a una temperatura de retorn de l'aigua a la caldera de 30ºC, 97+ log Pn.

· Calderes de gas de potència tèrmica nominal major de 400 kW: rendiment a potència útil nominal i una temperatura mitjana de l'aigua en la caldera de 70ºC, 95,2 i rendiment a càrrega parcial de 0,3Pn i a una temperatura de retorn de l'aigua a la caldera de 30ºC, 99,6.

· Calderes a gasoil entre 70-400 kW de potència tèrmica nominal: rendiment a potència útil nominal i una temperatura mitjana de l'aigua en la caldera de 70ºC, 90+2 log Pn i rendiment a càrrega parcial de 0,3Pn i a una temperatura mitjana de l'aigua de la caldera de 50ºC, 86+3 log Pn.

· Calderes de gasoil de potència tèrmica nominal major de 400 kW: rendiment a potència útil nominal i una temperatura mitjana de l'aigua en la caldera de 70ºC, 95,2 i rendiment a càrrega parcial de 0,3Pn i a una temperatura mitjana de l'aigua de la caldera de 50ºC, 93,8.

– Substitució d'equips per a producció de calor i/o fred (bombes de calor i màquines refrigeradores) amb potència tèrmica total superior a 12 kW per altres seleccionats basant-se en un major rendiment energètic, tant per a instal·lacions de tipus individual com de centralitzades. Els equips que s'instal·len amb potència tèrmica nominal superior a 12 kW han de ser equips amb una alta classificació energètica (classe B o superior en calor i classe B o superior o tindre un ESEER major que 4 en mode refrigeració, segons condicions Eurovent). Per als equips Roof-Top, s'ha d'exigir una classe A per a mode fred i calor. Per als equips de volum de refrigerant variable tipus VRV, que no disposen de programa de certificació en Eurovent, se li exigirà un SCOP superior a 3,6 (o COP superior a 4) i un SEER superior a 6,4 (o EER superior a 4,3). Les substitucions en què s'instal·len en un mateix edifici diversos condicionadors d'aire la potència tèrmica individual dels quals en mode refrigeració siga menor o igual a 12 kW, han de tindre cada un d'aquests una classe mínima d'eficiència energètica A++/A+ (refrigeració/calefacció clima mitjà), segons el Reglament 626/2011 de 4 de maig de 2011, de la Comissió Europea.

– Millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions de climatització mitjançant la instal·lació de màquines d'absorció/adsorció que treballen amb calors residuals o renovables (solar, etc.).

– Substitució d'equips de bombament de fluids caloportadors de cabal constant per equips de bombament de cabal variable.

– Millora o substitució dels sistemes de ventilació i condicionament d'aire.

– Sistemes de refredament gratuït per aire exterior i de recuperació de calor de l'aire d'extracció.

– Sistemes que combinen equips convencionals amb tècniques evaporatives: refredament evaporatiu, condensació evaporativa, prerefredament evaporatiu de l'aire de condensació, refredament evaporatiu directe i indirecte previ a la recuperació de calor de l'aire d'extracció, etc.



– Millora dels sistemes de climatització de piscines cobertes, inclòs el calfament de l'aigua del vas de la piscina.

– Les noves instal·lacions de sistemes centralitzats de calefacció i refrigeració urbana o de districte o que donen servei a uns quants edificis, i també la reforma i ampliació de les existents.

– Sistemes de control i regulació de les instal·lacions tèrmiques.

No són pas objecte de subvenció:

– Els projectes en què es reformen els sistemes de climatització de processos industrials, tallers o altres edificis en què no s'aplique el document HE2-Rendiment de les instal·lacions tèrmiques del Codi Tècnic de l'Edificació, que poden, si és el cas, sol·licitar-se en l'actuació E4IN12.

– Els projectes que complisquen estrictament els valors de rendiment o nivells d'eficiència energètica exigits per la reglamentació que els siga aplicable, per no suposar una millora respecte als nivells mínims que han de complir obligatòriament.

– La rehabilitació de l'envolupant tèrmica dels edificis.

– La substitució de radiadors elèctrics portàtils.

– La substitució d'equips que facen servir energies renovables.

c) Entitats beneficiàries

Empreses o entitats de naturalesa pública o privada.

d) Cost subvencionable

Es consideren costs subvencionables els costs d'inversió addicionals necessaris per a aconseguir un nivell més elevat d'eficiència energètica. Es determinen de la manera següent:

– Quan els costs de la inversió en eficiència energètica puguen identificar-se en els costs totals de la inversió com a inversió separada, aquests costs relacionats amb l'eficiència energètica són subvencionables;

– En els altres casos, els costs de la inversió en eficiència energètica es determinen per referència a una inversió semblant, que implique una menor eficiència energètica, que s'hauria pogut realitzar de forma creïble sense l'ajuda; la diferència entre els costs d'ambdós inversions determina el cost relacionat amb l'eficiència energètica i això és el cost subvencionable.

En el cas de les ajudes dirigides a activitats no econòmiques de entitats sense ànim de lucre i administracions públiques, el cost subvencionable és la inversió elegible del projecte.

Es considera inversió elegible del projecte:

– Equips de generació i transport.

– Canonades de transport dels fluids caloportadores i els seus elements auxiliars.

– Muntatge i posada en marxa.

– Equips auxiliars de regulació, control i comptabilització.

– En el cas que el projecte d'estalvi supose un canvi de combustible de gas natural, es considerarà també cost subvencionable la instal·lació de gas natural des de comptadors de gas fins als equips consumidors finals, l'Estació de Regulació i Mesura, i/o la instal·lació de gas natural liquat, inclòs el depòsit i els elements auxiliars (evaporadors, vàlvules, etc.). El combustible substituït ha de ser electricitat o un producte derivat del petroli, i s'hi pot donar suport si el combustible substituït és biomassa o qualsevol combustible renovable.

No es considera inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres conseqüència de la inversió, les de personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costs d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

– Projecte d'enginyeria.

– Obra civil.

– Cost del transport i emmagatzematge dels materials.

– Dietes del personal relacionat amb el projecte i formació del personal a càrrec de les instal·lacions.

– Desmuntatge de l'actual instal·lació i els serveis de grua per a retirada o instal·lació del nou equip.

– Gestió de residus, entre els quals la recuperació del refrigerant existent, i el cost de les operacions d'arreplega i tractament per part de gestors autoritzats de residus.

– Despeses de legalització de les instal·lacions.

– En el cas que existisca canvi de combustible, el cost de portar la connexió de gas natural fins a l'empresa/entitat, ni tampoc els comptadors.

– Totes aquelles despeses que no estiguen directament relacionades amb la consecució dels objectius d'estalvi del projecte i que no estiguen directament vinculades a la consecució d'un nivell més elevat d'eficiència energètica, però és en tot cas el criteri de l'IVACE el que ha de prevaldre en cas de controvèrsia.

Es consideraran només projectes la inversió elegible dels quals siga superior a 6.000 euros.

e) Quantia de l'ajuda

Sense perjudici del que disposa l'article 3.3 de la present resolució, la quantia màxima de l'ajuda és del 30 % del cost subvencionable, que es pot incrementar en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a xicotetes i mitjanes empreses, i les ajudes dirigides a les activitats no econòmiques que desenvolupen ajuntaments, entitats públiques i entitats i institucions sense ànim de lucre, amb un màxim de 200.000 € per projecte.

f) Criteris de valoració en l'aplicació d'ajudes públiques

A. Impacte energètic de la mesura (màxim 60 punts).

A1. Estalvi energètic amb la nova instal·lació (màxim 50 punts).

S'han de valorar amb major puntuació els projectes que aconseguisquen un major percentatge d'estalvi d'energia respecte la situació inicial.

A2. Àrea climatitzada afectada per la nova instal·lació (màxim 10 punts).

S'han de valorar amb major puntuació els projectes de climatització que afecten una major superfície.

B. Tipologia i característiques del projecte (màxim 37 punts).

B1. Tipus d'actuació. Característiques tecnicoenergètiques de la nova instal·lació (màxim 30 punts).

S'han de valorar amb major puntuació aquelles actuacions que utilitzen tecnologies més eficients o aquelles que compten amb diverses mesures d'estalvi dins d'un mateix projecte.

B2. Procediment de càlcul dels estalvis energètics (màxim 7 punts).



S'ha de valorar amb major puntuació els projectes en què el càlcul dels estalvis d'energia es realitze a través de mesuraments reals sobre els equips i processos, enfront d'estimacions de catàlegs.

C. Percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal (màxim 3 punts).

S'ha de valorar amb 3 punts aquelles entitats que empren un percentatge de treballadors amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013

g) Criteris particulars

Totes les reformes d'instal·lacions han de complir el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis (RITE) aprovat per Reial decret 1027/2007, de 20 de juliol i les seues posteriors modificacions). Respecte d'això, com a documentació complementària a les exigides en l'article 14, quan la potència tèrmica nominal a instal·lar en generació de calor o fred siga major de 70 kW, s'ha d'aportar, junt amb la documentació justificativa de les inversions, el projecte de les instal·lacions tèrmiques subscrit pel facultatiu competent.



Actuació ED33: millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació interior en els edificis existents.

a) Objecte

Reduir el consum d'energia de les instal·lacions d'il·luminació interior existents en els edificis d'ús terciari.

b) Actuacions a què cal donar suport

Es pot donar suport als projectes de renovació o millora de les instal·lacions existents d'il·luminació interior, per altres d'alta eficiència energètica, en edificis d'ús terciari.

Les actuacions objecte d'ajuda han de tindre una reducció mínima del 30 % del consum energètic respecte la situació inicial, excepte en el cas de la implantació de sistemes de control i regulació d'equips i/o instal·lacions en què l'estalvi energètic exigit ha de ser com a mínim del 10 % sobre la situació inicial. El càlcul de l'estalvi energètic s'ha de fer mitjançant la comparació del consum energètic de la instal·lació d'il·luminació interior objecte en la situació actual i en la situació millorada que es pretén aconseguir després de la reforma. Les actuacions energètiques poden ser, amb caràcter orientatiu, les següents:



– Lluminàries, llums i equip: substitució del conjunt per un altre amb lluminàries de major rendiment, llums de major eficiència i reactàncies electròniques regulables, tot per complir els requeriments de qualitat i confort visual reglamentats.

– Sistemes auxiliars per al control d'encesa i regulació de nivell d'il·luminació: inclouen aquells sistemes de control per presència i regulació de nivell d'il·luminació segons l'aportació de llum natural.

– Il·luminació en expositors, cartells, aparadors i rètols lluminosos publicitaris: substitució dels sistemes d'il·luminació actuals per altres d'alta eficiència energètica.

– Reformes d'il·luminació esportiva en espais oberts o tancats.



No es poden subvencionar les actuacions següents:

– Actuacions en què es reformen les instal·lacions d'il·luminació existents de processos industrials, tallers, o altres edificis que estiguen fora de l'àmbit d'aplicació del document HE3-Eficiència Energètica de les Instal·lacions d'Il·luminació, tret de les reformes d'instal·lacions esportives en espais oberts, que poden, si s'escau, sol·licitar-se en l'actuació E4IN12.

– Actuacions en què la nova instal·lació d'il·luminació no garantisca uns valors mínims d'il·luminació mitjana mantinguda, en funció de les tasques que es vulguen fer en cada zona, de manera que se satisfacen les necessitats de confort i prestacions visuals.

– Reformes de la instal·lació d'il·luminació que comporten a una reducció significativa del factor de potència global de la instal·lació.

No s'han de subvencionar aquells projectes que complisquen estrictament els valors de rendiment o nivells d'eficiència energètica exigits per la reglamentació que els siga aplicable, per no suposar una millora respecte als nivells mínims que han de complir obligatòriament.



c) Potencials entitats beneficiàries

Empreses o entitats de naturalesa pública o privada.

d) Cost subvencionable

Es consideren costs subvencionables els costs d'inversió addicionals necessaris per a aconseguir un nivell més elevat d'eficiència energètica. Es determinen de la manera següent:

– quan els costs de la inversió en eficiència energètica puguen identificar-se en els costs totals de la inversió com a inversió separada, aquests costs relacionats amb l'eficiència energètica poden subvencionar-se;

– en els altres casos, els costs de la inversió en eficiència energètica es determinen per referència a una inversió semblant, que implique menor eficiència energètica, que s'hauria pogut realitzar de forma creïble sense l'ajuda; la diferència entre els costs d'ambdues inversions determina el cost relacionat amb l'eficiència energètica i aquest és el cost subvencionable.

En el cas de les ajudes dirigides a activitats no econòmiques de entitats sense ànim de lucre i administracions públiques, el cost subvencionable és la inversió elegible del projecte.

Es considera inversió elegible del projecte, les inversions en lluminàries, llums, equips, sistemes auxiliars de control i regulació i els costs associats a la instal·lació en la part corresponent a aquesta mesura.



No es considera inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres com a conseqüència de la inversió, les de personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costs d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

– Projecte d'enginyeria.

– Obra civil.

– Reformes de la instal·lació elèctrica no associades directament al projecte

– Cost del transport i emmagatzematge dels materials.

– Dietes del personal relacionat amb el projecte.

– Desmuntatge de l'actual instal·lació i els serveis de grua per a la retirada o instal·lació dels equips.

– Gestió de residus.

– Despeses de legalització de les instal·lacions.

– Totes aquelles despeses que no estiguen directament relacionades amb la consecució dels objectius d'estalvi del projecte, i que no estiguen directament vinculades a la consecució d'un nivell més elevat d'eficiència energètica, però en tot cas el criteri de l'IVACE ha de ser el que prevalga en cas de controvèrsia.

S'han de considerar només projectes la inversió elegible dels quals siga superior a 6.000 euros.

e) Quantia de l'ajuda

Sense perjudici del que disposa l'article 3.3 de la present resolució, la quantia màxima de l'ajuda és del 25 % del cost subvencionable, però es pot incrementar-se en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a xicotetes i mitjanes empreses, i les ajudes destinades a les activitats no econòmiques que desenvolupen ajuntaments, entitats públiques i entitats i institucions sense ànim de lucre, amb un màxim de 50.000 euros per projecte.

f) Criteris de valoració en l'aplicació d'ajudes públiques

A. Impacte energètic de la mesura (màxim 60 punts).

A1. Estalvi energètic produït amb la nova instal·lació (màxim 50 punts).

S'ha de valorar amb major puntuació els projectes que aconseguisquen un major percentatge d'estalvi d'energia respecte de la situació inicial.

A2. Àrea il·luminada afectada per la nova instal·lació (màxim 10 punts).

S'han de valorar amb major puntuació els projectes d'il·luminació que afecten una major superfície.

B. Tipologia i característiques del projecte (màxim 37 punts).

B1. Tipus d'actuació. Característiques tecnicoenergètiques de la nova instal·lació (màxim 30 punts).

S'han de valorar amb major puntuació aquelles actuacions que utilitzen tecnologies més eficients o aquelles que disposen de diverses mesures d'estalvi dins d'un mateix projecte.

B2. Procediment de càlcul dels estalvis energètics (màxim 7 punts).



S'ha de valorar amb major puntuació els projectes en què el càlcul dels estalvis d'energia es realitze a través de mesuraments reals sobre els equips i processos, enfront d'estimacions de catàlegs.

C. Percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal (màxim 3 punts).

S'ha de valorar amb 3 punts aquelles entitats que empren un percentatge de treballadors amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013.

g) Criteris particulars

Les exigències mínimes d'eficiència energètica, en particular el VEEI i la potència màxima instal·lada que ha de complir la instal·lació d'il·luminació que es rehabilite, en funció del tipus i ús de l'edifici, són les que figuren en el document HE3-Eficiència Energètica de les Instal·lacions d'Il·luminació del Codi Tècnic de l'Edificació (CTE), segons l'Ordre FOM/1635/2013, de 10 de setembre.

Així mateix, en els següents supòsits s'ha de justificar l'existència d'un sistema de control i, si és el cas, de regulació que optimitze l'aprofitament de la llum natural, a fi de complir el que disposa l'apartat 2.3 de l'esmentat document HE3:

– Intervenció en edificis existents amb una superfície útil total final (incloses les parts ampliades, si és el cas) superior a 1.000 m², on es renove més del 25 % de la superfície il·luminada;

– Altres intervencions en edificis existents en què es renove una part de la instal·lació, i en aquest cas s'ha d'adequar la part de la instal·lació renovada perquè es complisquen els valors d'eficiència energètica límit en funció de l'activitat i, quan la renovació afecte zones de l'edifici per a les quals s'establisca l'obligatorietat de sistemes de control o regulació, s'hauran de disposar aquests sistemes;

– Canvi d'ús característic de l'edifici;

– Canvis d'activitat en una zona de l'edifici que impliquen un valor més davall del Valor d'Eficiència Energètica de la instal·lació límit, respecte al de l'activitat inicial, i en aquest cas s'adequarà la instal·lació de aquesta zona.



3. Programa d'Implantació de Sistemes de Gestió Energètica

Actuació SGE1: Auditories i implantació de sistemes de gestió energètica

a) Objecte

Afavorir l'accés de les empreses al coneixement del seu consum energètic i a les possibilitats d'estalvi mitjançant la realització d'auditories energètiques, i també a la implantació de sistemes de millora contínua en l'ús de l'energia mitjançant l'establiment d'un sistema de gestió energètica.

b) Actuacions a què cal donar suport

En aquest programa es recolzarà les actuacions realitzades per les empreses i/o entitats que conduïsquen a la implantació d'un sistema de gestió energètica, el mesurament de les variables de consum energètic, la instal·lació dels sistemes de control i regulació necessaris i la implementació dels sistemes informàtics per al funcionament òptim de la instal·lació, a fi de reduir els consums i costs energètics. Aquestes actuacions poden incloure una auditoria energètica inicial i el procés de certificació en la norma ISO. Cal prioritzar aquells projectes que incloguen la certificació del sistema de gestió en la norma ISO 50001.



És requisit indispensable un compromís formal de qui represente legalment l'empresa sobre l'execució de totes les actuacions d'estalvi detectades en l'auditoria que presenten el suficient grau de maduresa tecnològica amb un període de retorn de la inversió inferior a dos anys.



No es pot donar suport a les actuacions en què no s'incloga com a part de la inversió el sistema de monitorització i control de les variables energètiques que han de suposar com a mínim el 40 % de la inversió total.

Així mateix, no es pot donar suport a aquelles actuacions en empreses i/o entitats amb un consum energètic inferior als 20 TEP/any.

c) Entitats beneficiàries

Empreses o entitats de naturalesa privada.

d) Cost subvencionable

Es consideren costs subvencionables els costs d'inversió addicionals necessaris per a aconseguir un nivell més elevat d'eficiència energètica. Es determinen de la manera següent:

– Quan els costs de la inversió en eficiència energètica puguen identificar-se en els costs totals de la inversió com a inversió separada, aquests costs relacionats amb l'eficiència energètica es podran subvencionar;

– En els altres casos, els costs de la inversió en eficiència energètica es determinen per referència a una inversió semblant, que implique menor eficiència energètica, que s'hauria pogut realitzar de forma creïble sense l'ajuda; la diferència entre els costs d'ambdues inversions determina el cost relacionat amb l'eficiència energètica i això és el cost subvencionable.

D'altra banda, es considera com a cost subvencionable el cost de l'auditoria energètica només per al cas en què l'entitat beneficiària no siga una gran empresa i per tant estiga fora de l'àmbit d'aplicació del Reial decret 56/2016, de 12 de febrer, pel qual es trasllada la Directiva 2012/27/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2012, relativa a l'eficiència energètica, pel que fa a auditories energètiques, acreditació de proveïdors de serveis i auditors energètics i promoció de l'eficiència del subministrament d'energia.

No es considera inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres com a conseqüència de la inversió, les de personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costs d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

– Projecte d'enginyeria.

– Obra civil.

– Cost del transport i emmagatzematge dels materials.

– Dietes del personal relacionat amb el projecte i la formació del personal a càrrec de les instal·lacions.

– Despeses de legalització de les instal·lacions.

e) Quantia de l'ajuda

Sense perjudici del que disposa l'article 3.3 de la present resolució, la quantia màxima de l'ajuda ha de ser del 30 % del cost subvencionable, però es pot incrementar-se en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a xicotetes i mitjanes empreses i les ajudes destinades a les activitats no econòmiques que desenvolupen entitats i institucions sense ànim de lucre, amb un màxim de 20.000 € per projecte.



f) Criteris de valoració en l'aplicació d'ajudes públiques

A. Impacte energètic de la mesura (màxim 60 punts).

A1. Consum energètic afectat per la mesura (màxim 20 punts).



Han de tindre major puntuació els projectes de gestió que afecten un major consum energètic.

A2. Tipus d'Energia Gestionada. (màxim 20 punts).

Tindran major puntuació aquells projectes que gestionen consums elèctrics i tèrmics, enfront d'aquells que gestionen únicament consums elèctric i front aquells que gestionen únicament consums tèrmics, segons aqueix ordre.

A3. Impacte del cost de l'energia respecte als costs generals de l'empresa. (màxim 20 punts).

Han de tindre major puntuació aquells projectes realitzats en centres on el cost de l'energia supose un major percentatge sobre el total de costs generals de l'empresa.

B. Tipologia i característiques del projecte (màxim 37 punts).

B1. Ràtio consum energètic/cost subvencionable (màxim 20 punts).



Han de tindre major puntuació aquells projectes amb major ràtio consum energètic/cost subvencionable.

B2. Tipologia d'implantació del sistema de gestió. (màxim 17 punts).

S'atorgaran 17 punts aquells projectes de gestió energètica que se certifiquen en la ISO 50001.

C. Percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal (màxim 3 punts).

S'ha de valorar amb 3 punts aquelles entitats que empren un percentatge de treballadors amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013

g) Requeriments de l'auditoria.

– L'auditoria ha de ser integral, és a dir s'ha de realitzar sobre el conjunt de tots els consums de les instal·lacions del centre productiu.



– L'auditoria ha de realitzar-se d'acord amb els procediments establits en les normes UNE-EN 16247-1, UNE-EN 16247-2, UNE-EN 16247-3, i UNE-EN 16247-4.

– Les auditories energètiques han de ser realitzades per auditors energètics qualificats com cal, tal com s'estableix en el capítol III del Reial decret 56/2016.

Mapa web