Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 11/2018, de 2 de març, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, pel qual s'estableixen les bases reguladores de l'ajuda a la distribució de fruites, hortalisses i llet en centres escolars de la Comunitat Valenciana. [2018/2314]

(DOGV núm. 8249 de 07.03.2018) Ref. Base de dades 002407/2018




Índex

Preàmbul

Ordre

Capítol I: Disposicions generals

Article 1. Objecte i finalitat

Article 2. Règim jurídic

Article 3. Activitat i costos subvencionables

Article 4. Persones beneficiàries

Article 5. Centres escolars de la Comunitat Valenciana participants



Capítol II: Procediment per a la concessió de les ajudes

Article 6. Sol·licitud de participació i concessió de les ajudes

Article 7. Avaluació, resolució i concessió de sol·licitants d'ajuda

Article 8. Suspensió i revocació de l'aprovació



Article 9. Les obligacions particulars dels beneficiaris directes



Capítol III: Pagament, supervisió i control de les ajudes

Article 10. Sol·licitud de pagament de l'ajuda

Article 11. Pagament de l'ajuda

Article 12. Seguiment i avaluació

Article 13. Controls administratius

Article 14. Controls sobre el terreny

Article 15. Irregularitats, infraccions i pagaments indeguts

Disposició addicional

Única. Regla de no-despesa

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Facultats d'execució i desenvolupament

Segona. Entrada en vigor

Annex I. Requisits mínims que ha de complir el cartell sobre el programa de consum de fruites i verdures en les escoles

Annex II. Criteris de valoració





Preàmbul



El 14 de febrer de 2017 es va publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'Ordre 5/2017, de 3 de febrer, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'establien les bases reguladores de l'ajuda a la distribució de fruites i hortalisses a l'alumnat de centres escolars de la Comunitat Valenciana. Aquesta ordre tenia raó en el que disposa el Tractat de funcionament de la Unió Europea, que en l'article 39 estableix com a objectius de la política agrícola comuna, entre uns altres, el d'estabilitzar els mercats, garantir la seguretat dels proveïments i assegurar al consumidor subministraments a preus raonables. L'ajuda a la distribució de fruites i hortalisses a l'alumnat de centres escolars, d'una banda, acosta les polítiques de la Unió Europea a les necessitats de la societat i fomenta la promoció d'hàbits saludables, la disminució de l'obesitat i de malalties associades. D'una altra banda, mitjançant un pla de consum de fruites en les escoles, es contribueix a aconseguir els objectius de la Política agrícola comuna, ja que els joves consumidors, quan aprecien la fruita i la verdura, faran que n'augmente el consum futur i, en conseqüència d'això, s'impulsaran els ingressos agrícoles.

El Reglament (UE) número 1308/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell (reglament únic per a les OCM), regula en la part II, títol primer, capítol II, secció 1a, subsecció 1a (articles 23, 24 i 25), les disposicions específiques per les quals la Unió Europea sufraga una ajuda comunitària per a la distribució de productes dels sectors de fruites i hortalisses, de fruites i hortalisses transformades i del plàtan a l'alumnat als centres escolars, en el marc d'un programa de consum de fruita.

El Reglament (UE) número 2016/791, d'11 de maig de 2016, del Parlament Europeu i del Consell, pel qual es modifiquen els reglaments (UE) número 1308/2013 i (UE) número 1306/2013 pel que fa al règim d'ajudes per a la distribució en els centres escolars de fruites i hortalisses, plàtans i llet, ha establit un nou règim per al programa de consum de fruites i hortalisses i el programa de consum de llet en les escoles, i l'ha dotat d'un marc jurídic i financer comú, més adequat i efectiu, amb la finalitat de maximitzar l'impacte de la distribució i augmentar l'eficàcia de la gestió dels programes escolars.



Juntament amb aquest, el Reglament (UE) número 2016/795, d'11 d'abril de 2016, del Parlament Europeu i del Consell, que modifica el Reglament número 1370/2013, pel qual s'estableixen mesures relatives a la fixació d'ajudes i restitucions en relació a l'organització comuna de mercats dels productes agrícoles, procedeix a adaptar les disposicions sobre l'ajuda per a la distribució de fruites i hortalisses als xiquets i l'ajuda a la distribució de llet i de productes làctics a aquest nou règim d'ajudes.

Finalment, el 25 de maig de 2017 va ser objecte de publicació en el Boletín Oficial del Estado, número 124, el Reial decret 511/2017, de 22 de maig, pel qual es desenvolupa l'aplicació a Espanya de la normativa de la Unió Europea en relació amb el programa escolar de consum de fruites, hortalisses i llet. Es tracta d'una norma dictada a l'empara del que disposa l'article 149.1.13 de la Constitució, que atribueix a l'Estat la competència exclusiva en matèria de bases i coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica. L'objecte d'aquesta és establir les condicions bàsiques d'aplicació del règim d'ajudes per a la distribució de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, llet i productes làctics als xiquets de centres escolars, en el marc d'un programa escolar de consum de fruites i hortalisses i de llet. Tot això amb la finalitat de millorar la distribució de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, llet i productes làctics, així com els hàbits alimentaris dels xiquets en els centres escolars. Les principals novetats introduïdes per aquesta norma es basen en la unificació de la gestió dels procediments que cal seguir en el Pla de consum de llet i productes làctics i el Pla de consum de fruites i hortalisses, i facilitar la concessió d'una ajuda finançada amb càrrec als fons de la Unió Europea. Una altra de les novetats fonamentals que introdueix aquesta norma és l'establiment dels valors màxims aplicables per tipus de producte que s'ha de distribuir, tot això com un important instrument de moderació de costos.



No obstant l'aplicació directa dels reglaments comunitaris, aquest nou marc normatiu exigeix l'aprovació d'una nova ordre que establisca les bases reguladores per a la tramitació i la concessió d'aquestes ajudes en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el marc normatiu comunitari exposat, la normativa estatal de subvencions i la normativa autonòmica inclosa principalment en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions. El sistema triat per aquesta administració a l'hora de seleccionar els sol·licitants d'ajuda per al subministrament i la distribució de producte és el que preveu l'apartat 3r de l'article 8 del Reial decret 511/2017. Això és, gestionar directament el subministrament i la distribució dels productes a través del procediment de concurrència competitiva corresponent via convocatòria pública, i en tot moment es garanteix la noexclusió de cap persona interessada que complisca els requisits establits en l'article 9.1 d'aquest reial decret estatal.



Aquesta ordre s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència segons el que estableix l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



En la tramitació fins a l'aprovació d'aquest règim d'ajudes aquest ha sigut objecte de consulta a les organitzacions i les entitats representatives del sector, sotmés a tràmit d'informació pública, informat per l'Advocacia de la Generalitat, i consultat el Servei de Política Regional de la Unió Europea i de la Comunitat Valenciana. Així doncs, en virtut i ús de les facultats que em confereix l'article 28, lletra e, de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; en relació amb els articles 9 i 17 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; amb l'article 160.2 b) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i amb el Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, en la redacció vigent, i a proposta de la Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna, i escoltat el Consell Jurídic Consultiu,





ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i finalitat

1. Aquesta ordre té per objecte establir les bases reguladores de les ajudes a la distribució de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, i llet i productes làctics als xiquets de centres escolars de la Comunitat Valenciana. Tot això en el marc d'un programa autonòmic i en l'àmbit del Programa nacional de consum de fruita i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, i llet i productes làctics en les escoles aprovat per a períodes determinats.

2. Aquesta ordre té la finalitat de fomentar el consum de fruites i hortalisses en els xiquets d'edats primerenques, així com millorar-ne els hàbits de consum cap al consum de productes més saludables i, alhora, conscienciar els menors de la importància de consumir productes locals i produïts amb fórmules sostenibles mediambientalment i respectuoses amb el medi ambient.



Article 2. Règim jurídic

1. El règim d'aquestes ajudes estarà constituït per:

a) El Reglament (UE) número 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel qual es crea una organització comuna de mercats agraris, regula en la part II, títol primer, capítol II, secció primera, subsecció primera (articles 23, 24 i 25) les disposicions per les quals la UE sufraga una ajuda comunitària per a la distribució de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan als xiquets als centres escolars, en el marc d'un pla de consum de fruita, en la redacció vigent.

b) El Reglament (UE) número 2016/791, d'11 de maig de 2016, del Parlament Europeu i del Consell, pel qual es modifiquen els reglaments (UE) número 1308/2013 i (UE) número 1306/2013, quant al règim d'ajudes per a la distribució als centres escolars de fruites i hortalisses, plàtans i llet.

c) El Reglament (UE) número 2016/795, d'11 d'abril de 2016, del Parlament Europeu i del Consell, que modifica el Reglament número 1370/2013, pel qual s'estableixen mesures relatives a la fixació d'ajudes i restitucions en relació a l'organització comuna de mercats dels productes agrícoles.

d) El Reglament d'execució (UE) 2017/39, de 3 de novembre de 2016, de la Comissió, pel qual s'estableixen les normes de desenvolupament del Reglament (UE) número 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa a l'ajuda de la Unió Europea per a la distribució en els centres escolars de fruites i hortalisses, plàtans i llet.

e) El Reglament delegat (UE) 2017/40, de 3 de novembre de 2016, pel qual es completa el Reglament (UE) número 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, quant a l'ajuda de la Unió Europea per al subministrament de fruites i hortalisses, plàtans i llet en els centres escolars, i es modifica el Reglament delegat (UE) número 907/2014, de la Comissió.

f) El Reial decret 511/2017, de 22 de maig, pel qual es desenvolupa l'aplicació a Espanya de la normativa de la Unió Europea en relació amb el programa escolar de consum de fruites, hortalisses i llet.

g) El Programa de consum de fruita i verdura en les escoles, aprovat per la Comissió Europea en l'anualitat corresponent a cada convocatòria d'aquestes ajudes.

h) El Decret 185/2010, de 5 de novembre, del Consell, pel qual es regula el contingut i els requisits mínims dels plans de control de les ajudes finançades amb càrrec al FEAGA i al FEADER.

2. Sempre que ho permeten les disponibilitats pressupostàries, anualment s'aprovarà la convocatòria corresponent per al subministrament als centres escolars de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, i llet i productes làctics. També per a les activitats de publicitat, seguiment, avaluació i les activitats dirigides a la implantació de les mesures educatives d'acompanyament, que s'ajustaran al que preveuen aquestes bases reguladores de les ajudes, i en què, a més, s'establirà la quantia màxima que es concedirà i l'estratègia que es desenvoluparà, en la qual figuraran, entre altres extrems. Pel que fa a les activitats de distribució i subministrament, els productes que cal distribuir i la quantia màxima destinada a cada tipus de producte.



3. El règim de concessió de les ajudes d'aquesta ordre és el de concurrència competitiva, d'acord amb els principis de publicitat, objectivitat, transparència, igualtat i nodiscriminació.

4. A les ajudes previstes en aquesta ordre no els resulten d'aplicació els articles 107, 108 i 109 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, conforme al que preveu l'article 211 del Reglament (UE) número 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, (reglament únic per a les OCM). A més, aquestes ajudes no necessiten que es notifiquen a la Comissió perquè no reuneixen els requisits de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, ja que es tracta d'ajudes europees (FEAGA).



5. El beneficiari directe de l'ajuda està obligat a comunicar qualssevol subvencions, ajudes o ingressos que haja sol·licitat per a la mateixa finalitat, i de qualsevol procedència, i que se li haja concedit o pagat.



6. El Fons Europeu Agrari de Garantia (FEAGA), la Generalitat i, si escau, l'Estat i el sector privat financen les ajudes d'aquesta ordre, en la manera i els percentatges que estableix la normativa comunitària d'aplicació i segons s'establisca en cada convocatòria.





Article 3. Activitat i costos subvencionables

1. Amb aquesta ajuda seran subvencionables les activitats següents:



a) Les activitats de subministrament i de distribució de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, i llet i productes làctics, a l'alumnat dels centres escolars situats a la Comunitat Valenciana.

b) Les activitats dirigides a l'elaboració de mesures educatives d'acompanyament.

c) Les activitats de publicitat, seguiment i avaluació del programa vigent.

2. Respecte a l'activitat de subministrament i de distribució de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, i llet i productes làctics, a l'alumnat dels centres escolars situats a la Comunitat Valenciana:

a) Serà subvencionable el cost dels productes subministrats en el marc del programa vigent i lliurats als centres escolars de la Comunitat Valenciana perquè es consumisquen al centre escolar, i s'hi inclouen la logística i el repartiment, els costos d'adquisició, el lloguer o l'arrendament financer d'equips utilitzats en el subministrament i la distribució dels productes.

b) Els alumnes no es podran beneficiar d'aquesta activitat fora del centre escolar, per la qual cosa només se subvencionarà el subministrament de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, i llet i productes làctics, consumits en el centre mateix i durant el curs escolar.

3. Respecte a les mesures educatives d'acompanyament, seran subvencionables les que es troben vinculades directament a l'aplicació del programa. En concret, seran subvencionables els costos següents:



a) Els costos d'organització de classes de degustació, preparació i manteniment d'horts escolars, organització de visites a explotacions agrícoles i activitats similars destinades a fomentar entre els menors el coneixement i la valoració de l'agricultura.

b) Els costos de les mesures destinades a educar els xiquets sobre l'agricultura, els hàbits alimentaris saludables, les cadenes alimentàries locals, la producció ecològica, la producció sostenible i la lluita contra el balafiament d'aliments.

Aquestes mesures podran implicar pares i mares i professorat.

4. Els costos de les activitats de publicitat del programa escolar, amb l'objectiu directe d'informar el públic en general sobre aquest, i podran incloure:

a) El cost del cartell que estableix l'annex I d'aquesta ordre.

b) El cost de les campanyes informatives fetes amb mitjans de difusió, les comunicacions electròniques, els periòdics i els mitjans de comunicació similars.

c) El cost de les sessions d'informació, conferències, seminaris i tallers destinats a informar el públic en general sobre el programa escolar i actes similars.

d) El cost del material d'informació i de promoció, com ara cartes, prospectes, fullets, objectes publicitaris i similars.

5. Els costos relacionats amb l'obligació de seguir i avaluar l'eficàcia del programa.

6. Els costos relacionats en els apartats anteriors d'aquest article no podran finançar-se en virtut de cap altre règim d'ajuda, programa, mesura o operació de la Unió Europea.

7. L'Impost sobre el Valor Afegit (IVA) no tindrà caràcter de cost subvencionable, ni tampoc les despeses de personal, si aquests últims es financen amb càrrec a altres fons públics. No obstant això, només es podran subvencionar les despeses de personal relacionats directament amb l'aplicació del pla.

8. L'import total dels costos subvencionables destinats a mesures educatives d'acompanyament no podrà excedir del 15 % de l'import anual de l'ajuda de la Unió Europea assignada al programa autonòmic. Aquest percentatge es podrà augmentar amb fons propis de la Generalitat Valenciana, l'Estat o mitjançant participació privada.



L'import total dels costos subvencionables de publicitat, de seguiment i d'avaluació del programa escolar no podrà ser superior al 10 % de l'import anual de l'ajuda de la Unió Europea assignada al programa autonòmic. Aquest percentatge es podrà augmentar amb fons propis de la Generalitat Valenciana, l'Estat o mitjançant participació privada.



9. Els límits que preveu el punt anterior, quant a la contribució de la Unió Europea, tindran el caràcter de màxims i en tot cas caldrà ajustar-se als límits concrets que es puguen establir cada any en el programa autonòmic concret.



Article 4. Persones beneficiàries

1. D'acord amb aquesta ordre de bases, són:

a) Persones beneficiàries finals: els alumnes dels centres escolars de la Comunitat Valenciana administrats o reconeguts per la conselleria competent en matèria d'educació, d'ensenyaments d'Educació Infantil i Primària, i Educació Especial que hi assisteixen regularment, i els centres escolars dels quals hagen sol·licitat participar en el marc de l'estratègia establida per a cada anualitat. En tot cas, en les corresponents convocatòries d'ajuda s'especificaran, en funció de les disponibilitats pressupostàries, els grups d'alumnes a qui finalment es dirigirà la mesura.

b) Beneficiaris directes de les activitats de subministrament i de distribució de productes: els proveïdors dels productes que estiguen interessats a participar en el programa escolar.

c) Beneficiaris directes de les activitats d'implementació de les mesures educatives d'acompanyament, les mesures de seguiment o d'avaluació i de publicitat: qualsevol entitat pública o privada que tinga l'objecte social d'elaborar activitats dirigides a la millora dels hàbits de consum alimentaris de la població.

2. Una mateixa entitat podrà ser beneficiària directa tant de les activitats previstes en la lletra b com en la lletra c del punt anterior d'aquest article si, a més de tindre l'objecte social de dur a terme activitats dirigides a la millora dels hàbits de consum alimentaris de la població, s'encarrega del subministrament i de la provisió dels productes que inclou el programa.

3. Els requisits que han de complir els sol·licitants per a ser beneficiaris directes són els següents:

a) Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries, i enfront de la Seguretat Social.

b) No podran tindre la consideració de beneficiaris aquells en què concórrega alguna de les circumstàncies recollides en els apartats segon i tercer de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

c) Complir les obligacions que estableix l'article 14 de la Llei general de subvencions, aquesta ordre i cada convocatòria.

d) Els beneficiaris directes de les activitats de subministrament i distribució de producte hauran de, al seu torn, subscriure els compromisos següents:

1r. Garantir que els productes finançats per la Unió Europea en virtut del programa estan disponibles per al consum pels alumnes del centre o els centres d'ensenyament per als quals se sol·licite l'ajuda.

2n. Reintegrar qualsevol ajuda abonada indegudament per les quantitats que hi corresponga si es comprova que els productes no s'han distribuït als xiquets o no poden rebre l'ajuda de la Unió Europea.

3r. Posar els documents justificatius a la disposició de l'autoritat competent quan aquesta ho sol·licite.

4t. Permetre a l'autoritat competent dur a terme tots els controls necessaris, com ara la comprovació dels registres i la inspecció física.

5é. Tindre un registre dels noms i de les adreces dels centres escolars o de les autoritats educatives que reben els productes i un registre de les quantitats de productes venuts o subministrats.

e) Els beneficiaris directes de les activitats dirigides a la implementació de les mesures educatives d'acompanyament, les mesures de seguiment o avaluació i de publicitat hauran de subscriure, a més dels compromisos citats en les lletres c) i d) de l'apartat anterior, els següents:

1r. Utilitzar l'ajuda assignada per a mesures educatives d'acompanyament, mesures de seguiment o avaluació i de publicitat, d'acord amb els objectius del programa escolar.

2n. Reintegrar qualsevol ajuda abonada indegudament per a mesures d'acompanyament, mesures de seguiment o d'avaluació i de publicitat, si es comprova que aquestes mesures no s'han aplicat de manera correcta.



Article 5. Centres escolars de la Comunitat Valenciana participants



1. La quantitat de producte que se subministrarà o es distribuirà, així com de mesures educatives d'acompanyament i publicitat que es duran a terme per centre escolar i alumnat participants en cada convocatòria, estarà supeditat a les disponibilitats pressupostàries existents per a aquesta conforme al programa anual que s'haja aprovat.

2. La conselleria competent en matèria d'educació traslladarà a la direcció general competent en matèria de promoció agroalimentària, de la conselleria competent en matèria d'agricultura, la relació dels centres escolars que hagen sol·licitat adherir-se al programa en cada convocatòria.





CAPÍTOL II

Procediment per a la concessió de les ajudes



Article 6. Sol·licitud de participació i concessió de les ajudes

1. El termini de presentació de les sol·licituds de participació (ajuda) quedarà establit en les convocatòries corresponents que es facen per a cada exercici. Respecte a l'activitat de distribució i subministrament, es publicarà en l'estratègia anual autonòmica, al costat de cada convocatòria, i alhora s'integrarà en l'estratègia nacional de distribució de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, llet i productes làctics als xiquets de centres escolars, en què s'establiran els períodes de subministrament i els calendaris de distribució, així com el tipus de productes que cal distribuir.

2. Els interessats que reunisquen les condicions que preveu l'article 4 d'aquesta ordre per a ser beneficiaris directes presentaran la sol·licitud a través del model normalitzat, que es publicarà en la guia PROP de la Generalitat, i la convocatòria d'ajudes corresponent establirà l'enllaç directe d'aquest.

3. Respecte a la presentació de les sol·licituds, i quant a l'obligació de relacionar-se electrònicament amb l'Administració, s'ajustarà al que disposa l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Si algun dels sol·licitants, que de conformitat amb aquesta normativa ha de presentar les sol·licituds d'ajuda telemàticament, ho fa presencialment, se'l requerirà perquè l'esmene a través de la presentació electrònica. A aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud el dia que s'haja fet l'esmena. Els documents que s'annexen als tràmits telemàtics hauran d'estar signats electrònicament per les persones que hi procedisca segons el tipus de document.



4. A la sol·licitud de participació s'adjuntarà la documentació següent:

a) En el cas de tractar-se de persones jurídiques, acreditació de la personalitat jurídica del sol·licitant, de la identitat i la capacitació del representant i de l'objecte social.

b) Acreditació del domicili social.

c) En el cas de sol·licitar participar com a beneficiari directe en el subministrament o la distribució de producte, una memòria descriptiva de l'organització de la distribució de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, i, si escau, la llet i els productes làctics i dels mitjans tècnics disponibles per a desenvolupar-la, que descriga la solvència tècnica i financera del sol·licitant i que incloga, per tant, documentació acreditativa dels criteris de valoració recollits en l'annex II d'aquesta ordre, és a dir:

1r. Acreditació de la capacitat per a dur a terme les actuacions de distribució i subministrament corresponents.

2n. Acreditació de la disposició de l'estructura tècnica i la capacitat suficients que permeten executar l'activitat subvencionable i garantir el compliment dels objectius proposats en el pla.



3r. Qualitat, naturalesa i quantitat dels productes que es distribuiran amb una incidència especial de les produccions locals, ecològiques, de qualitat diferenciada o més respectuoses amb el medi ambient.

4t. La programació de lliurament de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, i, si escau, llet i productes làctics en els centres escolars, així com el cost per ració posada al centre escolar. Tot això de conformitat amb el programa anual publicat prèviament.

d) En el cas de sol·licitar participar com a beneficiari directe en les activitats d'implantació de les mesures educatives d'acompanyament, seguiment, avaluació i publicitat, una memòria descriptiva en la qual es detalle l'abast i la cobertura del programa, les actuacions concretes que es desenvoluparan, els objectius que cal aconseguir i, en general, els aspectes que permeten acreditar els criteris de valoració recollits en l'annex II per a cada un d'aquests tipus d'activitats.

e) Model de domiciliació bancària omplit degudament.

f) En el supòsit de prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, quan l'import de la despesa subvencionable supere les quanties establides en el text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, o norma que el substituïsca, per al contracte menor, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la instal·lació, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per característiques especials d'aquest no existisca en el mercat un nombre d'entitats suficient que els duen a terme, els presten o els subministren.

En els casos en què l'oferta executada finalment no siga la de menor import econòmic, el beneficiari haurà de justificar les raons que van motivar aquesta decisió. En aquest supòsit si les raons no estan motivades en consideracions tècniques, financeres o altres condicionants de l'execució de l'actuació, l'òrgan gestor podrà minorar o, fins i tot, eliminar del còmput total de despesa subvencionable que cal liquidar l'import atribuït pel beneficiari a aquesta actuació objecte de discrepància.



5. El formulari de sol·licitud d'ajuda incorporarà les declaracions responsables següents, que hauran de ser subscrites, en tot cas, pels sol·licitants:

a) Declaració responsable que totes les dades que figuren en la sol·licitud i la documentació que s'acompanya són certs.

b) Declaració responsable de no estar culpable en cap prohibició per a obtindre la condició de beneficiari, que assenyala l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

c) Declaració responsable d'acord amb el que estableix l'article 5 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat o, si escau, l'exempció d'aquesta obligació.

d) Declaració responsable sobre la nosol·licitud u obtenció d'altres ajudes sobre les mateixes activitats o projectes o els mateixos costos subvencionables.

e) Declaració responsable sobre el coneixement de la normativa reguladora d'aquestes ajudes, així com de l'obligació de publicitar la procedència dels fons.

f) Declaració responsable que el 100 % del producte que se subministrarà es troba en perfectes condicions i en un estat òptim de maduresa i frescor perquè els menors el consumisquen.

6. El formulari de sol·licitud d'ajuda incorporarà, a més, els compromisos que estableix l'apartat tercer de l'article 4 d'aquesta ordre exigits per a cada tipus d'activitat subvencionable, i que hauran de ser subscrits, en tot cas, pels sol·licitants.

7. D'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es presumirà que els sol·licitants autoritzen la consulta o l'obtenció de les dades d'identitat del sol·licitant o, si escau, del representant legal i d'estar al corrent amb el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, llevat que en el procediment conste l'oposició expressa dels sol·licitants o la normativa reguladora de les ajudes requerisca consentiment exprés. En absència d'oposició del sol·licitant, l'òrgan gestor haurà de recaptar els documents electrònicament a través de les xarxes corporatives o mitjançant consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte.

8. Mitjançant la presentació de la sol·licitud, el sol·licitant manifesta sota la seua responsabilitat que totes les dades que recull aquesta i la documentació que s'hi adjunta són verídics i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, i queda a la disposició de la Generalitat per a la presentació, la comprovació, el control i la inspecció posterior que s'estimen oportuns.

9. No serà necessari aportar la documentació que ja s'haja presentat anteriorment davant d'aquesta administració, sempre que no hagen variat les dades que s'hi inclouen i continuen vigents. En aquest cas, haurà de posar-se en coneixement de l'òrgan gestor la documentació que es tracte, procediment, expedient, any i unitat administrativa en la qual es va presentar la documentació requerida.



Article 7. Avaluació, resolució i concessió de sol·licitants d'ajuda



1. La instrucció del procediment per a la tramitació de sol·licituds correspon a la direcció general competent en matèria de promoció agroalimentària.

2. Aquesta direcció general, a través del servei competent en matèria de promoció agroalimentària, sempre que es comprove alguna deficiència, requerirà la persona interessada perquè, en el termini de deu dies, esmene la falta o acompanye els documents preceptius d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Un òrgan col·legiat avaluarà les sol·licituds d'acord amb els barems establits en l'annex II d'aquesta ordre. Aquest òrgan estarà integrat per tres membres: la persona titular de la subdirecció general competent en matèria de promoció agroalimentària, que actuarà com a president; la persona titular del servei competent en matèria de promoció agroalimentària, que actuarà com a secretari, i un tècnic d'aquest servei designat per la persona titular de la direcció general competent en matèria de promoció agroalimentària. La composició d'aquest òrgan haurà de respectar, en la mesura que siga possible, el principi d'equilibri per raó de sexe.

4. A fi de garantir la realització de totes les actuacions del programa a tot el territori de la Comunitat i arribar al màxim nombre possible d'alumnes, a través de les diferents convocatòries d'ajudes es podrà establir una distribució per lots. Cada lot estarà integrat per una o diverses comarques limítrofes. A cada lot se li assignarà un import màxim d'ajuda tant per a les activitats corresponents al subministrament i la distribució dels productes, com per als costos de les mesures educatives d'acompanyament i les activitats de publicitat, de seguiment i d'avaluació del programa escolar. Qualsevol sol·licitant podrà presentar la sol·licitud de participació (ajuda) per a un, diversos o tots els lots, i per a qualsevol de les activitats objecte del programa, això és, per a la distribució de producte, per a la realització de les mesures educatives d'acompanyament o per a les activitats de publicitat, de seguiment i d'avaluació del programa, o per a totes aquestes.



Qualsevol sol·licitud presentada haurà d'abastar com a mínim un lot i una de les activitats que s'hi preveuen.

5. Després de les tasques de valoració de l'òrgan col·legiat, el sol·licitant que obtinga una puntuació més elevada tindrà la condició de beneficiari directe de l'ajuda. Es tindrà la condició d'únic beneficiari directe en el cas que amb la seua proposta es consumisca tot el pressupost previst per a aquest programa, i per totes i cada una de les activitats objecte d'aquest. En cas contrari, es continuarà concedint l'ajuda als beneficiaris que hagen obtingut la puntuació següent fins que s'esgoten els fons disponibles. En el cas que sobrevinga la impossibilitat d'executar les actuacions previstes en relació a la distribució de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, llet i productes làctics a l'alumnat de centres escolars a la Comunitat Valenciana, a les mesures educatives d'acompanyament o a les mesures de seguiment o avaluació i publicitat, per part de l'entitat o les entitats que inicialment van obtindre l'ajuda, prèvia resolució motivada, s'ampliarà la concessió de les ajudes. Aquesta ampliació serà en favor dels diferents sol·licitants, atenent l'ordre de prelació derivat de la puntuació obtinguda i fins que resulte possible, en funció del pressupost disponible per al programa.

6. En el supòsit d'empat en puntuació, obtindrà l'ajuda la persona o l'entitat que acredite, amb anterioritat a la publicació de la convocatòria corresponent, ocupar un percentatge més elevat de treballadors amb alguna discapacitat en relació amb les respectives plantilles d'aquestes, o que es comprometen a contractar un percentatge més alt de treballadors amb alguna discapacitat durant l'àmbit temporal de l'ajuda o la subvenció. Tot això d'acord amb el que preveu l'article 6 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat.

7. Amb la finalitat de garantir que la mesura arribe al major nombre possible d'alumnes i centres educatius, en el cas que diversos sol·licitants presenten un projecte de distribució o actuacions educatives d'acompanyament que afecten els mateixos centres educatius (el mateix lot), finalment durà a terme les actuacions concretes en aquests centres educatius (en aquest lot) el que haja obtingut més puntuació en la fase de valoració.

8. De conformitat amb l'acord de 13 de setembre de 2011, pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEAGA entre l'organisme pagador i els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, correspon a la direcció general competent en matèria de promoció agroalimentària la resolució de les sol·licituds d'ajuda en el termini màxim de sis mesos, comptats des de la data de publicació de la convocatòria.



Transcorregut aquest termini màxim sense que s'haja notificat resolució expressa, el sol·licitant podrà entendre desestimada la seua sol·licitud d'ajuda, per silenci administratiu.

La resolució de concessió de l'ajuda es notificarà a l'interessat, i serà motivada atenent els requisits i els criteris establits en aquesta ordre i, en tot cas, hauran de quedar acreditats en el procediment els fonaments de la resolució que s'adopte.

9. La resolució que atorgue la concessió de l'ajuda inclourà necessàriament els extrems següents:

a) Identificació del beneficiari a qui es concedeix.

b) Quantia màxima concedida i procedència del finançament.

c) Lots i activitats, si escau, per a les quals es concedeix l'ajuda.

d) Concreció de l'objecte, les condicions i la finalitat de l'ajuda concedida i, si escau, els terminis per a l'execució de l'activitat.

10. Els beneficiaris de l'ajuda hauran de donar la publicitat adequada sobre l'obtenció d'aquesta indicant l'entitat pública que la concedeix i el programa que la fonamenta, amb l'emblema de la Unió Europea. Tot això sense perjudici de les obligacions de difusió i publicitat que corresponguen a l'administració concedent de conformitat amb el que disposen els articles 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; 9.1.e de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i 14 del Decret 105/2017, de 28 de juliol, del Consell, de desenvolupament de la Llei 2/2015.



Article 8. Suspensió i revocació de l'aprovació

En cas que un beneficiari no complisca les obligacions establides en aquesta ordre i altra normativa d'aplicació, previ el tràmit d'audiència oportú de conformitat amb el que disposa l'article 82 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la direcció general competent en matèria de promoció agroalimentària suspendrà la possibilitat que puga resultar beneficiari del programa per un període d'un a dotze mesos o li revocarà aquesta possibilitat, depenent de la gravetat de la infracció i d'acord amb el principi de proporcionalitat. A petició del sol·licitant i si les raons de la revocació han sigut esmenades, l'autoritat competent podrà restablir la possibilitat que puga resultar beneficiari del programa, després d'un període mínim de dotze mesos des de la data en què s'hagen esmenat les raons de la revocació.



No obstant això, aquestes mesures no s'aplicaran en els casos previstos en l'article 64, apartat 2, lletres a a d, del Reglament (UE) número 1306/2013.



Article 9. Les obligacions particulars dels beneficiaris directes

Les obligacions particulars dels beneficiaris són les següents:

1. Acreditar el compliment de la finalitat per a la qual va ser atorgada l'ajuda.

2. Justificar la realització de l'activitat i la despesa duta a terme.

3. Sotmetre's i col·laborar en les actuacions de control i comprovació que puguen fer els òrgans competents.

4. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts mentre que puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

5. Comunicar la sol·licitud, la concessió i la percepció de qualsevol ajuda o quantitat per a la mateixa finalitat objecte de l'ajuda.

6. Donar compte de qualsevol alteració de les condicions que determinaran l'atorgament de la concessió de l'ajuda.

7. Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els supòsits previstos legalment.

8. Acreditar en la memòria descriptiva el compliment de les obligacions d'informació, promoció i publicitat d'aquestes ajudes, de conformitat amb el que disposa l'article 4 del Reglament delegat (UE) 2017/40 de la Comissió, de 3 de novembre de 2016, i amb els requisits mínims indicats en l'annex I d'aquesta ordre.

9. Abans de posar-lo en circulació, comunicar el contingut dels cartells i d'altres mesures de publicitat, i dels fullets, els díptics, els contes i de la resta de mesures educatives d'acompanyament a l'òrgan gestor, amb la finalitat de revisar-los.

10. Qualssevol altres obligacions imposades als beneficiaris en la normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable, així com en la resolució de concessió de l'ajuda.





CAPÍTOL III

Pagament, supervisió i control de les ajudes



Article 10. Sol·licitud del pagament de l'ajuda

1. El pagament de l'ajuda al beneficiari directe s'efectuarà, prèvia sol·licitud d'aquest, quan el servei competent en matèria de promoció agroalimentària comprove el compliment del que preveuen els apartats 1 i 2 de l'article 9 d'aquesta ordre.

A l'efecte de justificació de les despeses realitzades no s'admetran els pagaments en efectiu.

2. Els interessats presentaran les sol·licituds de pagament de l'ajuda a través del model normalitzat que es publicarà en la guia PROP de la Generalitat, i l'enllaç directe s'establirà en la convocatòria d'ajudes corresponent.

3. Respecte a la presentació de les sol·licituds de pagament, i quant a l'obligació de relacionar-se electrònicament amb l'Administració, cal ajustar-se al que disposa l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Si algun dels sol·licitants, que de conformitat amb aquesta normativa ha de presentar telemàticament les sol·licituds de pagament, ho fa presencialment, se'l requerirà perquè l'esmene a través de la presentació electrònica. A aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud de pagament el dia que s'haja fet l'esmena. Els documents que s'annexen als tràmits telemàtics hauran d'anar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, procedisca.



4. L'imprés de sol·licitud de pagament haurà d'anar acompanyat dels documents següents:

a) Model de domiciliació bancària, en el cas que se sol·licite l'ingrés de l'ajuda en un compte diferent de la presentada junt amb la sol·licitud de l'ajuda.

b) En relació a les actuacions per subministrament i distribució de fruites i hortalisses en centres escolars: una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions i activitats fetes. En aquesta memòria haurà d'incloure's la informació obligatòria següent: les quantitats de productes distribuïts, el nom i l'adreça o un número d'identificació dels centres escolars o de les autoritats educatives en què s'hagen distribuït aquestes quantitats, així com el nombre de xiquets que assistisquen amb regularitat als centres escolars respectius amb dret a rebre els productes inclosos en el programa en el període cobert per la sol·licitud d'ajuda.

c) En relació a les actuacions de seguiment, avaluació i publicitat de l'ajuda, així com de les mesures educatives complementàries: una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions i els resultats obtinguts. A més, caldrà acompanyar aquesta documentació d'un desglossament financer per activitats i dades dels costos corresponents.

d) Factures i justificants de pagament que recolzen les quantitats sol·licitades, així com qualsevol prova documental que demostre l'existència i la realitat d'aquestes (materials, publicitat, mostres, etc.).

5. El formulari de sol·licitud de pagament incorporarà una declaració responsable, que haurà de ser subscrita pels beneficiaris, en què s'indique que no s'ha rebut ni s'ha sol·licitat cap altra ajuda econòmica ni de la Unió Europea ni d'altres administracions públiques per al programa sol·licitat, que coneix les condicions establides per la normativa aplicable en la justificació d'aquestes ajudes i que, per al cas de participar en l'activitat de subministrament i distribució, té en el seu poder els justificants de recepció i de repartiment de la fruita de cada centre escolar al qual haja subministrat.

6. Les sol·licituds de pagament de l'ajuda hauran de presentar-se en el termini de tres mesos a partir de l'endemà al final del període de subministrament establit anualment en les convocatòries d'ajuda corresponents.

7. Quan el termini fixat en l'apartat anterior se supere en menys de seixanta dies naturals, es pagarà l'ajuda, però reduïda com s'indica a continuació:

a) Un 5 %, si el termini se supera en 1 a 30 dies.

b) Un 10 %, si el termini se supera en 31 a 60 dies.

Quan el termini se supere en més de 60 dies naturals, l'ajuda es reduirà a més un 1 % per cada dia addicional, calculat sobre el saldo restant.



Article 11. Pagament de l'ajuda

1. L'ajuda relativa al subministrament i a la distribució de productes s'abonarà únicament prèvia presentació d'un rebut corresponent a les quantitats efectivament subministrades.

2. L'ajuda relativa a les mesures educatives d'acompanyament i a les activitats de seguiment, avaluació i publicitat només s'abonarà en el moment del lliurament dels béns o els serveis que es tracte i prèvia presentació de les proves documentals acreditatives de la realització efectiva d'aquestes.

3. El pagament haurà d'efectuar-se en un termini de tres mesos a partir de la data de presentació de la sol·licitud de pagament de l'ajuda, degudament omplida.

4. No podrà efectuar-se el pagament mentres que el beneficiari directe no es trobe al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

A aquest efecte, d'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, es presumirà que la consulta o l'obtenció de les dades d'identitat del sol·licitant o, si escau, del representant legal d'aquest i d'estar al corrent amb el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social és autoritzada pels sol·licitants, llevat que conste en el procediment l'oposició expressa d'aquests o la normativa reguladora d'aquestes ajudes requerisca consentiment exprés.

En absència d'oposició del sol·licitant, l'òrgan gestor haurà de recaptar els documents electrònicament a través de les xarxes corporatives o mitjançant consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte.



Article 12. Seguiment i avaluació

S'establirà l'estructura i la manera apropiada per a garantir el seguiment anual de l'aplicació del programa, amb la finalitat de comprovar-ne l'eficàcia conformement als objectius, tot això de conformitat amb el que es disposa en l'article 8.1 del Reglament delegat (UE) 2017/39, de 3 de novembre de 2016, i amb les penalitzacions establides en aquest per als supòsits de presentació de l'informe d'avaluació fora de termini.



Article 13. Controls administratius

1. Per part del servei competent en matèria de promoció agroalimentària, es duran a terme els controls administratius corresponents, tant de les sol·licituds d'ajuda com de pagament.

2. Els controls administratius de les ajudes concedides per al subministrament i la distribució de productes comprendran l'examen dels justificants del subministrament i la distribució dels productes.

3. Els controls administratius de les ajudes concedides per a les activitats de seguiment, avaluació i publicitat i per a les mesures d'acompanyament comprendran la comprovació del lliurament dels béns, la prestació dels serveis i la veracitat de les despeses objecte de sol·licitud.



4. En el cas de l'ajuda relativa al subministrament i la distribució de productes i a les mesures d'acompanyament, els controls administratius es complementaran amb controls sobre el terreny de conformitat amb l'article següent.



Article 14. Controls sobre el terreny

1. En el cas de l'ajuda relativa al subministrament i la distribució de productes, s'efectuaran controls sobre el terreny que tindran per objecte comprovar el següent:

a) Els documents esmentats en l'article 6.8 d'aquesta ordre, inclosos els documents financers com ara factures de compra i de venda, albarans o extractes bancaris.

b) La utilització dels productes de conformitat amb aquesta ordre i altra normativa d'aplicació.

2. S'efectuaran controls sobre el terreny pel que fa a cada curs escolar, que tindran per objecte les activitats fetes en els dotze mesos anteriors. Els controls sobre el terreny podran dur-se a terme durant l'execució de les mesures d'acompanyament.

3. El nombre total de controls sobre el terreny abastarà almenys el 5 % de l'ajuda sol·licitada a escala de la Comunitat Valenciana i, almenys, el 5 % de tots els sol·licitants d'ajuda relacionats amb el subministrament i la distribució de productes i amb les mesures educatives d'acompanyament pel que fa a cada curs escolar. Si el nombre de sol·licitants d'ajuda és inferior a cent, els controls sobre el terreny es duran a terme en les dependències de cinc sol·licitants com a mínim. Si el nombre de sol·licitants d'ajuda és inferior a cinc, els controls sobre el terreny es faran en les dependències de tots els sol·licitants. A més, el control sobre el terreny dut a terme en les dependències d'aquest sol·licitant es completarà amb controls sobre el terreny en les instal·lacions d'almenys dos centres escolars o almenys un 1 % dels centres escolars registrats pel sol·licitant, si aquest valor és superior.

En cas que el sol·licitant presente una sol·licitud d'ajuda relativa a les mesures d'acompanyament, els controls sobre el terreny en les instal·lacions del sol·licitant es podran substituir, sobre la base d'una anàlisi de riscos, per controls sobre el terreny en els llocs en què s'apliquen les mesures d'acompanyament. Basant-se en una anàlisi de riscos, es fixarà el nivell d'aquests controls sobre el terreny.

4. Sobre la base d'una anàlisi de riscos, se seleccionarà els sol·licitants que se sotmetran a controls sobre el terreny. A aquest efecte, es tindran en compte els extrems següents:

a) Les diferents zones geogràfiques.

b) El caràcter recurrent dels errors i els resultats dels controls efectuats en anys anteriors.

c) L'import de l'ajuda corresponent.

d) El tipus de sol·licitants.

e) El tipus de mesura d'acompanyament, si escau.

5. Sempre que no es comprometa l'objectiu dels controls, aquests podran notificar-se amb una antelació limitada estrictament al mínim necessari.

6. S'elaborarà un informe de cada control sobre el terreny, en el qual es precisaran els diferents elements controlats. L'informe de control constarà del següent:

a) Una part general que continga la informació següent, si escau: i) l'estratègia del programa que s'hi aplica, el període considerat, les sol·licituds d'ajuda controlades, les quantitats de productes, els centres escolars participants, una estimació basada en les dades disponibles del nombre de xiquets per als quals s'haja pagat l'ajuda i l'import financer afectat; ii) el nom dels responsables presents.



b) Una part que descriga individualment els controls fets i que continga, concretament, la informació següent: i) els documents controlats; ii) la naturalesa i l'amplitud dels controls duts a terme; iii) les observacions i els resultats.

7. A través del ministeri competent en matèria d'agricultura, es procedirà a notificar a la Comissió, com a molt tard el 31 d'octubre següent al final del curs escolar, els controls sobre el terreny duts a terme i els resultats d'aquests.



Article 15. Irregularitats, infraccions i pagaments indeguts

1. L'existència d'irregularitats en els tipus de productes subministrats, en la qualitat sanitària o comercial, en la distribució incorrecta a l'alumnat participant, els errors comesos en la facturació o en la comptabilitat, la falsedat de dades, la desviació dels productes de la destinació i, en general, qualsevol impediment, total o parcial, perquè l'ajuda repercutisca directament en benefici de l'alumnat, podrà implicar la suspensió o la revocació de l'ajuda concedida d'acord amb el que preveu l'article 8 d'aquesta ordre.

2. Sense perjudici d'això anterior, l'existència de qualsevol irregularitat en l'execució en la línia d'ajuda prevista en aquesta ordre podrà donar lloc a la denegació o la minoració de l'ajuda sol·licitada. Tot això en els termes establits en l'article 7 del Reglament delegat (UE) 2017/40, de 3 de novembre de 2016, de la Comissió.



3. En tot cas, els beneficiaris directes de les ajudes estan subjectes al règim d'infraccions i sancions en matèria de subvencions que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

4. En el supòsit de pagaments indeguts i per a la recuperació dels imports pagats indegudament, serà aplicable mutatis mutandis el que disposa l'article 7 del Reglament d'Execució (UE) número 809/2014. En aquest cas, igual que en cas de frau o negligència greu atribuïbles al sol·licitant, aquest, a més de retornar els imports pagats indegudament, pagarà un import equivalent a la diferència entre l'import pagat inicialment i l'import al qual tinga dret. Tot això de conformitat amb el que disposa l'article 7 del Reglament delegat (UE) 2017/40.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Regla de no-despesa

Si bé l'ordre en si no comporta obligacions econòmiques, les convocatòries anuals periòdiques que s'efectuen conformement a aquestes bases originaran compromisos d'ordre econòmic concrets.







DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogada l'Ordre 5/2017, de 3 de febrer, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores de l'ajuda a la distribució de fruites i hortalisses a l'alumnat de centres escolars de la Comunitat Valenciana.

Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que s'oposen al que disposa aquesta ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Facultats d'execució i desenvolupament

Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de promoció agroalimentària de la conselleria competent en matèria d'agricultura per a emetre els actes, les resolucions i les instruccions que siguen necessaris per a aplicar aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 2 de març de 2018



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

Elena Cebrián Calvo





ANNEX I

Requisits mínims que ha de complir el cartell sobre el programa

de consum de fruites i verdures en les escoles



Grandària del cartell: A3 o superior.

Lletres: 1 cm o superior.

Títol: Programa escolar de la Unió Europea.

Contingut: almenys el text següent:

«El nostre/La nostra ... [cal indicar-hi el tipus de centre escolar (escola, col·legi, etc.)] participa en el Programa escolar de la Unió Europea amb ajuda econòmica de la Unió».

El cartell haurà de portar l'emblema de la Unió.

Mapa web