Ficha docv

Ficha docv









DECRET 19/2018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental a la Comunitat Valenciana. [2018/2973]

(DOGV núm. 8260 de 23.03.2018) Ref. Base de dades 002975/2018




PREÀMBUL



La família és una de les institucions fonamentals de la societat, l'espai en el qual la major part de les persones ens eduquem, ens formem i vivim en un entorn social que contribueix al desenvolupament personal i a la cohesió social.

Les famílies monoparentals són un dels tipus d'estructura familiar que més ha crescut al llarg dels últims anys, i que a la vegada més suport i protecció dels poders públics requereix, a causa de la seua vulnerabilitat, especialment en el cas d'aquelles encapçalades per dones, que són la majoria.

El Decret 179/2013, de 22 de novembre, del Consell, regulà per primera vegada les famílies monoparentals, i va establir-ne les característiques i les necessitats pròpies, i va donar un marc jurídic per al reconeixement d'aquestes famílies.

Aquest decret té com a finalitat actualitzar aqueix marc, i adaptar-se a la realitat social actual, així com millorar el procediment d'emissió i renovació del títol de família monoparental. S'ha considerat adequat separar en dos grans grups les unitats familiars a les quals s'adreça aquest decret. D'una banda, les famílies monoparentals, tal com s'entén de forma comuna, que són aquelles en les quals només hi ha una persona progenitora, siga quina siga la raó: perquè és així des de l'origen, per mort o desaparició o pèrdua de la pàtria potestat d'una de les persones progenitores. D'altra banda, hi ha altres unitats familiars en situació de monoparentalitat, aquelles en què hi ha filles i fills amb dues persones progenitores, però en les situacions següents: la guarda i custòdia és exclusiva d'una persona progenitora, hi ha una absència temporal forçada d'una de les persones progenitores, o una situació de gran dependència, i a més hi ha una situació econòmica determinada; o la progenitora ha estat víctima de violència de gènere per part del progenitor.



S'introdueixen novetats importants, com la consideració de família monoparental de categoria especial a partir de dos fills o filles, quan abans n'havien de ser almenys tres. Tenint en compte la realitat actual, en la qual el període formatiu previ a l'accés al treball de la descendència es perllonga en una majoria de casos fins als 25 anys i continuen sota la dependència econòmica de la unitat familiar, s'amplia d'inici fins al compliment dels 26 anys l'edat de permanència en el títol de les persones descendents. A més, s'amplien de forma generalitzada la vigència dels títols.

Aquest decret es realitza sota el marc normatiu estatal i autonòmic. Per una banda, la Constitució Espanyola disposa en l'article 39 que els poders públics asseguren la protecció social, econòmica i jurídica de la família. I per l'altra banda, l'article 10 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana inclou, en primer lloc, dins dels àmbits d'actuació principals de la Generalitat, la defensa integral de la família. També, la Llei 4/2012, de 15 d'octubre, de la Generalitat, per la qual s'aprova la Carta de Drets Socials de la Comunitat Valenciana, en el títol III, desenvolupa aquesta declaració estatutària, i de manera específica l'article 29.2 indica que «la Generalitat impulsarà el reconeixement institucional de la família per mitjà dels instruments adequats».



Així mateix, l'article 149.1.18 de la Constitució Espanyola reconeix com a competència autonòmica les especialitats en el procediment administratiu, pròpies de l'organització de les comunitats autònomes. De la mateixa manera, l'article 49.1.3 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana fa referència a la competència de les normes processals i de procediment administratiu derivades de les particularitats del dret substantiu valencià o de les especialitats de l'organització de la Generalitat.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest decret compleix els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2018.

Per tot el que s'ha exposat, fent ús de les atribucions conferides per l'article 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, d'acord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 9 de març de 2018,





DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte regular els requisits per al reconeixement de la condició de família monoparental o en situació de monoparentalitat i el procediment d'emissió i renovació del títol de família monoparental, que serà el mateix en ambdós casos, com a document oficial expedit per a totes les persones integrants de la unitat familiar, el qual tindrà validesa en tot el territori de la Comunitat Valenciana.





Article 2. Concepte de família monoparental i en situació de monoparentalitat

Als efectes d'aquest decret, es considera descendència d'una persona el fill, la filla, els fills o les filles, les persones menors d'edat en situació d'acolliment superior a un any i les persones majors d'edat que hagen estat en situació d'acolliment i continuen vivint amb la família acollidora. Totes elles tindran consideració de persones descendents. Així mateix, es considera persona progenitora la mare, el pare, el tutor o la tutora legal, o la persona acollidora.

1. Als efectes d'aquest decret, es considera família monoparental la que està conformada d'alguna de les maneres següents:

a) Aquella formada per una persona i la seua descendència, que estiga inscrita en el Registre Civil només amb ella com a progenitora.

b) Aquella formada per una persona vídua o en situació equiparable i la descendència que haguera tingut amb la parella desapareguda.

c) Aquella formada per una persona i les persones menors d'edat que tinga en acolliment per temps igual o superior a un any, i les majors d'edat que hagen estat en acolliment permanent o aquella formada per una persona que tinga la consideració de família acollidora d'urgència-diagnòstic.

d) Aquella formada per una persona i la seua descendència sobre la qual tinga en exclusiva la pàtria potestat.

2. Als efectes d'aquest decret, es considera família en situació de monoparentalitat si està conformada d'alguna de les maneres següents:



a) Aquella formada per una persona i la seua descendència sobre la qual té la guarda i custòdia exclusiva, si els ingressos anuals de la unitat familiar, incloses les pensions d'aliments, dividits pel nombre d'unitats de consum són inferiors al 150 per cent de l'IPREM vigent calculat en dotze mensualitats.

b) Aquella formada per una dona que ha patit violència de gènere, d'acord amb la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, i la descendència sobre la qual té la guarda i custòdia.

c) Aquella formada per una parella i la seua descendència, en la qual una de les persones progenitores estiga en situació d'ingrés a la presó o d'hospitalització en un centre hospitalari, per un període ininterromput durant un temps igual o superior a un any, si els ingressos anuals de la unitat familiar, incloses les pensions d'aliments, dividit pel nombre d'unitats de consum són inferiors al 150 per cent de l'IPREM vigent calculat en dotze mensualitats.

d) Aquella formada per una parella que hi conviu i la descendència, en la qual una de les persones progenitores tinga reconegut un grau 3 de dependència, la incapacitat permanent absoluta o la gran invalidesa, si els ingressos anuals de la unitat familiar, incloses les pensions d'aliments, dividits pel nombre d'unitats de consum són inferiors al 150 per cent de l'IPREM vigent calculat en dotze mensualitats.

La unitat familiar considerada en situació de monoparentalitat estarà conformada per la persona progenitora en situació de llibertat o no hospitalitzada en el cas c), o la persona progenitora que no estiga en situació de dependència o incapacitat per a treballar en el cas d), i la seua descendència.

A efectes d'aquest decret, i prenent com a referència les dades de l'Institut Nacional d'Estadística, la unitat de consum es calcula utilitzant l'escala de l'OCDE modificada, que concedeix un pes d'1 a la primera persona adulta; un pes de 0,5 a la resta de persones de 14 o més anys; i un pes de 0,3 a les persones menors de 14 anys.

3. En cap cas podrà obtindre la condició de persona beneficiària del títol de família monoparental la persona vídua o en situació equiparada que haguera sigut condemnada, per sentència ferma, per la comissió d'un delicte dolós d'homicidi en qualsevol de les seues formes, quan la víctima fóra la seua parella, exparella o persona amb qui compartia descendència.



Article 3. Condicions i requisits de la família monoparental i en situació de monoparentalitat

1. Perquè es reconega i es mantinga la condició de família monoparental o en situació de monoparentalitat, cada persona descendent ha de complir les condicions següents:

a) Trobar-se en algun dels supòsits següents:

1r. Ser menor de 26 anys.

2n. Tindre reconegut un grau igual o superior al 33 per cent de discapacitat, la incapacitat permanent absoluta o la gran invalidesa.

b) Conviure en la unitat familiar. S'entén que la separació transitòria motivada per raó d'estudis, treball, tractament mèdic, rehabilitació o altres causes semblants, incloent-hi els supòsits de força major, privació de llibertat de la persona progenitora o de la descendència o internament, d'acord amb la normativa reguladora de la responsabilitat penal de les persones menors d'edat, no trenca la convivència de la unitat familiar, encara que siga conseqüència d'un trasllat temporal a l'estranger.

c) Dependre econòmicament de la unitat familiar. Es considera que hi ha dependència econòmica sempre que la persona descendent no obtinga ingressos anuals superiors al 100 per cent de l'IPREM vigent calculat en dotze mensualitats. No es compten com a ingressos les pensions d'orfandat, ni les d'aliments, ni altres prestacions econòmiques.



2. Les persones integrants de la unitat familiar han de tindre la residència efectiva en algun municipi de la Comunitat Valenciana amb un període mínim de dotze mesos ininterromputs i immediatament anteriors a la data de sol·licitud.

3. Una família monoparental, segons els apartats a), b), c), d) de l'article 2.1 o una família en situació de monoparentalitat segons els apartats a) i b) de l'article 2.2, perdrà aquesta condició, als efectes d'aquest decret, en el moment en què la persona que encapçala la unitat familiar contraga matrimoni amb una altra persona o constituïsca una unió de fet d'acord amb la legislació vigent. També es perdrà la condició si la unitat familiar deixa de complir qualsevol de les condicions establides en aquest decret per a tindre aqueix reconeixement.



Article 4. Categoria de les famílies monoparentals i en situació de monoparentalitat

1. Les famílies monoparentals o en situació de monoparentalitat es classifiquen en dues categories:

a) Especial:

1r. Les famílies amb dues o més persones descendents.

2n. Les famílies amb una persona descendent quan els ingressos anuals de la unitat familiar, incloses les pensions d'aliments, dividits pel nombre d'unitats de consum, no superen el 100 per cent de l'IPREM vigent calculat en dotze mensualitats.

3r. Les famílies amb una persona descendent que tinga reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, la incapacitat permanent absoluta o la gran invalidesa.

4t. Les famílies amb una persona descendent, en les quals la persona que encapçala la unitat familiar tinga reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 65 per cent, la incapacitat permanent absoluta o la gran invalidesa.

5é. Les famílies formades per una dona que ha patit violència de gènere, d'acord amb la Llei orgànica 1/2004, per part del progenitor, i la descendència sobre la qual té la guarda i custòdia.

b) General: les famílies que, tot i complir alguna de les condicions de l'article 2 d'aquest decret, no es troben en les situacions descrites en l'apartat anterior.





CAPÍTOL II

Procediment per al reconeixement i l'expedició

del títol de família monoparental



Article 5. Inici del procediment

El procediment de reconeixement i expedició del títol de família monoparental s'iniciarà a sol·licitud de la persona que encapçala la unitat familiar.



Article 6. Model de sol·licitud

La sol·licitud es podrà formalitzar en impresos normalitzats, que la conselleria competent en diversitat familiar establirà i posarà a disposició de les persones interessades.



Article 7. Documentació general que s'ha d'aportar segons la situació familiar establida en els articles 2, 3 i 4

1. Documentació general:

a) Imprés de sol·licitud omplit degudament.

b) Acreditació de dades personals:

1r. Persones amb nacionalitat espanyola: document nacional d'identitat (DNI) de la persona sol·licitant i de cadascuna de les persones descendents majors de catorze anys, o autorització per a la consulta.

2n. Persones estrangeres: número d'identificació d'estranger (NIE), o autorització per a la consulta, o passaport de totes les persones que integren la unitat familiar o certificat literal de naixement del Registre Civil. En el cas que els menors d'edat no disposen d'aquest document han d'aportar un certificat literal de naixement.

3r. Còpia del llibre o llibres de família complets o resolució administrativa o judicial de l'adopció o la tutela.

4t. Certificat d'empadronament de les persones que integren la unitat familiar, en els supòsits en què no s'autoritze l'òrgan gestor per a la comprovació.

5é. Declaració responsable que les persones descendents no perceben ingressos anuals superiors al 100 per cent de l'IPREM vigent calculat en dotze mensualitats.

Tots els documents presentats han d'estar en vigor.

2. Documentació específica que s'ha d'aportar, a més de la documentació general indicada en el punt anterior.

Segons les situacions familiars establides en l'article 2.1, a més de la documentació general indicada anteriorment:

a) Aquella formada per una persona i la descendència, que estiga inscrita en el Registre Civil només amb ella com a progenitora.

Declaració responsable de no constituir una unió de fet, d'acord amb la legislació vigent, ni haver contret matrimoni amb una altra persona.

b) Aquella formada per una persona vídua o en situació equiparada i la descendència que tinguera amb la parella desapareguda.

1r. Declaració responsable de no constituir una unió de fet, d'acord amb la legislació vigent, ni haver contret matrimoni amb una altra persona.

2n. Còpia del certificat de defunció de l'ascendent que haguera mort, en el cas que no conste en el llibre de família.

c) Aquella formada per una persona i les persones menors d'edat que tinga en acolliment per temps igual o superior a un any o aquella formada per una persona que tinga la consideració de família acollidora d'urgència-diagnòstic.

1r. Declaració responsable de no constituir una unió de fet, d'acord amb la legislació vigent, ni haver contret matrimoni amb una altra persona.

2n. Resolució administrativa de l'acolliment familiar o de delegació de guarda amb fins d'adopció o certificat de família acollidora d'urgència-diagnòstic emés per la direcció territorial competent en infància; o autorització per a la consulta.

3r. Declaració responsable sobre el fet que la persona que ha estat acollida continua convivint en la unitat familiar, una vegada ha complit 18 anys.

d) Aquella formada per una persona i la seua descendència sobre la qual tinga en exclusiva la pàtria potestat.

1r. Declaració responsable de no constituir una unió de fet, d'acord amb la legislació vigent, ni haver contret matrimoni amb una altra persona.

2n. Sentència en la qual s'acredite l'exclusivitat de la pàtria potestat.



Segons les situacions familiars establides en l'article 2.2, a més de la documentació general indicada anteriorment:

a) Aquella formada per una persona i la seua descendència sobre la qual té la guarda i custòdia exclusiva si els ingressos anuals de la unitat familiar, incloses les pensions d'aliments, dividits pel nombre d'unitats de consum son inferiors al 150 per cent de l'IPREM vigent calculat en dotze mensualitats.

1r. Declaració responsable de no constituir una unió de fet, d'acord amb la legislació vigent, ni haver contret matrimoni amb una altra persona.

2n. Sentència en la qual s'acredite qui té l'obligació legal de pagar la pensió alimentària, i el règim de convivència de la descendència.



3r. Acreditació dels ingressos de la unitat familiar de l'any anterior a la data de sol·licitud, mitjançant certificats tributaris oficials o autorització per a la consulta i declaració responsable sobre els ingressos corresponents a les pensions d'aliments. Per al càlcul dels ingressos de cada persona de la unitat familiar es tindrà en compte la base imposable general de la declaració de la Renda o bé la quantitat d'ingressos que indica el certificat emés per l'Agència Estatal d'Administració Tributària que reconeix la no obligació de presentar la declaració.



b) Aquella formada per una dona que ha patit violència de gènere, d'acord amb la Llei orgànica 1/2004, per part del progenitor, i la descendència sobre la qual té la guarda i custòdia.

Ordre de protecció judicial a favor de la progenitora o interlocutòria judicial que indique l'existència de mesures de protecció davant una situació de violència de gènere o certificat acreditatiu d'un centre d'atenció especialitzada autoritzat per la direcció general competent en protecció a les dones víctimes de violència de gènere o sentència per la qual es condemna el progenitor per violència de gènere.

c) Aquella formada per una parella i la seua descendència, en la qual una de les persones progenitores estiga en situació de privació de llibertat o d'hospitalització en un centre hospitalari per un període ininterromput durant un període igual o superior a un any, si els ingressos anuals de la unitat familiar, incloses les pensions d'aliments, dividits pel nombre d'unitats de consum són inferiors al 150 per cent de l'IPREM vigent calculat en dotze mensualitats

1r. Certificat de permanència en un centre d'execució penal, com a mínim durant l'any anterior a la sol·licitud, expedit per l'administració penitenciària o certificat de permanència en centre hospitalari com a mínim durant l'any anterior a la sol·licitud expedit per l'administració sanitària.

2n. Acreditació dels ingressos de la unitat familiar de l'any anterior a la data de sol·licitud, mitjançant certificats tributaris oficials o autorització per a la consulta i declaració responsable sobre els ingressos corresponents a les pensions d'aliments. Per al càlcul dels ingressos de cada persona de la unitat familiar es tindrà en compte la base imposable general de la declaració de la Renda o bé la quantitat d'ingressos que s'indica en el certificat emés per l'Agència Estatal d'Administració Tributària que reconeix la no obligació de presentar la declaració.



d) Aquella formada per una parella que conviu i la seua descendència, en la qual una de les persones progenitores tinga reconegut un grau 3 de dependència, la incapacitat permanent absoluta o la gran invalidesa si els ingressos anuals de la unitat familiar, incloses les pensions d'aliments, dividits pel nombre d'unitats de consum són inferiors al 150 per cent de l'IPREM vigent calculat en dotze mensualitats

1r. Resolució administrativa de reconeixement del grau 3 de dependència expedida per la direcció general competent en matèria d'atenció a les persones en situació de dependència; o autorització per a la consulta.

2n. Resolució administrativa d'incapacitat permanent absoluta o de gran invalidesa, emesa per la direcció provincial de l'Institut Nacional de la Seguretat Social, o autorització per a la consulta.

3r. Acreditació dels ingressos de la unitat familiar de l'any anterior a la data de sol·licitud, mitjançant certificats tributaris oficials o autorització per a la consulta i declaració responsable sobre els ingressos corresponents a les pensions d'aliments. Per al càlcul dels ingressos de cada persona de la unitat familiar es tindrà en compte la base imposable general de la declaració de la Renda o bé la quantitat d'ingressos que s'indica en el certificat emés per l'Agència Estatal d'Administració Tributària que reconeix la no obligació de presentar la declaració.



3. Documentació específica que s'ha d'aportar relativa a les persones descendents segons les condicions establides en l'article 3:

a) Grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, incapacitat permanent absoluta o gran invalidesa:

1er. Resolució administrativa del grau de discapacitat emesa per la direcció territorial corresponent de la conselleria amb competències en diversitat funcional, on conste el grau i la data de caducitat, o autorització per a la consulta.

2n. Resolució administrativa d'incapacitat permanent absoluta o de gran invalidesa, emesa per la direcció provincial de l'Institut Nacional de la Seguretat Social; o autorització per a la consulta.

4. Documentació específica que s'ha d'aportar relativa als requisits establits per a la consideració de categoria especial:

a) Ingressos anuals de la unitat familiar, incloses les pensions d'aliments, dividits pel nombre d'unitats de consum, menors al 100 per cent de l'IPREM vigent calculat en dotze mensualitats:

Acreditació dels ingressos de la unitat familiar de l'any anterior a la data de sol·licitud, mitjançant certificats tributaris oficials, o autorització per a la consulta i declaració responsable sobre els ingressos corresponents a les pensions d'aliments. Per al càlcul dels ingressos de cada persona de la unitat familiar es tindrà en compte la base imposable general de la declaració de la Renda o bé la quantitat d'ingressos que s' indica en el certificat emés per l'Agència Estatal d'Administració Tributària que reconeix la no-obligació de presentar la declaració.



b) Grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent per a persones descendents, incapacitat permanent absoluta o gran invalidesa:

1r. Resolució administrativa del grau de discapacitat emesa per la direcció territorial corresponent de la conselleria amb competències en diversitat funcional, on conste el grau i la data de caducitat, o autorització per a la consulta.

2n. Resolució administrativa d'incapacitat permanent absoluta o de gran invalidesa, emesa per la Direcció Provincial de l'Institut Nacional de la Seguretat Social, o autorització per a la consulta.

c) Grau de discapacitat igual o superior al 65 per cent per a persones progenitores, grau 3 de dependència o incapacitat absoluta o gran invalidesa.

1r. Resolució administrativa del grau de discapacitat emesa per la direcció territorial corresponent de la conselleria amb competències en diversitat funcional, on conste el grau i la data de caducitat, o autorització per a la consulta.

2n. Resolució administrativa de reconeixement de grau 3 de dependència expedit per la direcció general competent en matèria d'atenció a les persones en situació de dependència, o autorització per a la consulta.



3er. Resolució administrativa d'incapacitat permanent absoluta o de gran invalidesa, emesa per la direcció provincial de l'Institut Nacional de la Seguretat Social, o autorització per a la consulta.



Article 8. Lloc de presentació

Les sol·licituds d'expedició, renovació o modificació del títol de família monoparental s'han de presentar, juntament amb la documentació establida en l'article 7 d'aquest decret en la seu de la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de diversitat familiar, corresponent a la província d'empadronament de la persona sol·licitant. Així mateix, podran presentar-se en els registres oficials de la Generalitat o mitjançant qualsevol de les modalitats previstes en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es podrà presentar de manera telemàtica, d'acord amb el procediment establit en l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, a través del portal de la Generalitat.



Article 9. Tramitació de l'expedient

La direcció territorial de la província de la persona sol·licitant verificarà que la documentació aportada és l'exigida en l'article 7 d'aquest decret.

Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits o no s‘hi adjunte la documentació que d'acord amb aquest decret resulte exigible requerirà la persona interessada perquè, en el termini de 10 dies, esmene la falta o adjunte els documents requerits, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la petició, després d'una resolució prèvia, que haurà de ser dictada en els termes que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.





Article 10. Òrgans competents per a resoldre

La competència per a atorgar, denegar o arxivar l'expedient, si és el cas, s'atribueix a la persona titular de la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de diversitat familiar, corresponent a la província d'empadronament de la persona sol·licitant, sense perjudici que la competència puga ser exercida per avocació, si és el cas, per la persona titular de la direcció general que tinga atribuïda la competència en matèria de diversitat familiar.



Article 11. Termini màxim per a resoldre i notificar

1. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa serà de sis mesos, comptadors des de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en qualsevol dels registres de l'òrgan competent per a resoldre.



2. En aquell supòsit en què no hi haja notificació de la resolució expressa en el termini assenyalat, s'entendrà que la sol·licitud ha sigut estimada per silenci administratiu.



Article 12. Expedició del títol i del carnet individual

1. Per a acreditar la condició de família monoparental, s'expedirà un títol col·lectiu per a tota la família i un carnet individual per a cada una de les persones que la componen, que la conselleria competent en diversitat familiar establirà i posarà a disposició de les persones interessades.



2. El títol col·lectiu de família monoparental haurà de contindre, com a mínim, les dades següents:

a) Número del títol.

b) Número de l'expedient.

c) Categoria a què pertany la família.

d) Nom, cognoms, data de naixement (de la descendència) i número del document d'identitat (en cas de disposar-ne) de les persones de la unitat familiar que siguen beneficiàries del reconeixement.

e) Domicili de la unitat familiar.

f) Data d'expedició del títol.

g) Data límit de vigència del títol.

h) Firma de l'òrgan competent per a l'emissió.

i) Firma de la persona titular.

j) Segell de la Generalitat.

3. El carnet individual haurà de contindre el nom i els cognoms de la persona titular i les dades arreplegades en les lletres a, c, f, i g de l'apartat 2 d'aquest article, i el número de document d'identitat, en el cas de disposar-ne.



Article 13. Sol·licitud i data d'efectes

1. La sol·licitud del títol de família monoparental podrà efectuar-se en qualsevol moment, una vegada la unitat familiar complisca els requisits per a l'obtenció.

2. Els beneficis previstos per a les famílies monoparentals produiran efectes des de la data de la presentació de la sol·licitud de reconeixement o renovació del títol oficial, sempre que la resolució administrativa que es dicte siga favorable a tal reconeixement o renovació.

3. El títol que reconega la condició de família monoparental mantindrà els efectes durant tot el període a què es refereix la concessió o renovació, o fins al moment en què siga procedent modificar la categoria en què es trobe classificada la unitat familiar o deixen de concórrer les condicions exigides per a tindre la condició de família monoparental.





Article 14. Recursos procedents

Contra la resolució que posa fi al procediment, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se un recurs d'alçada en el termini d'un mes davant de l'òrgan superior jeràrquic, en els termes establits en els articles 112 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, o qualsevol altre recurs admés en dret.



Article 15. Vigència dels títols

Amb caràcter general, la vigència del títol de família monoparental estarà determinada per la data en què alguna persona descendent complisca els 26 anys.

El títol de família monoparental tindrà una vigència especial en els supòsits següents:

a) En el supòsit d'acolliment amb duració determinada o família acollidora d'urgència-diagnòstic, el títol tindrà una vigència de la mateixa duració. En cas d'acolliment permanent la vigència serà fins als 18 anys. En aquest últim cas es podrà renovar el títol fins que complisca els 26 anys si continua convivint amb la mateixa unitat familiar.



b) En el cas de situació d'ingrés a la presó o hospitalització, el títol es podrà demanar una vegada haja passat el primer any i tindrà una vigència de dos anys.

c) En el cas que el títol o categoria depenga del grau de discapacitat, situació de dependència, d'incapacitat absoluta o gran invalidesa, tindrà la vigència que establisca aqueix reconeixement.

d) En el cas que la categoria depenga dels ingressos de la unitat familiar, aquesta tindrà vigència de dos anys.

e) En els supòsits en els quals s'haja patit violència de gènere, la vigència que s'aplicarà serà de cinc anys, comptadors des de la data del document que acredite la situació.





Article 16. Renovació dels títols

1. El títol de família monoparental haurà de renovar-se o cancel·lar-se a més de quan s'haja esgotat el període de vigència, quan varie qualsevol de les condicions que van donar lloc a l'expedició del títol o a una renovació posterior i això comporte un canvi de categoria o la pèrdua de la condició de família monoparental. També haurà de renovar-se o cancel·lar-se quan alguna de les persones descendents deixe de complir les condicions per a figurar com a integrant de la família monoparental, encara que açò no comporte modificació de la categoria en què estiga classificada o la pèrdua de tal condició.

2. En casos de títols de categoria especial, aquesta es mantindrà encara que només quede una persona descendent que complisca les condicions per a formar part del títol establides en l'article 3. No obstant això, en aqueix cas la vigència del títol s'entendrà exclusivament respecte dels membres de la unitat familiar que continuen complint les condicions per formar-ne part.

3. Fins a l'emissió de la renovació, podran expedir-se títols temporals amb una validesa màxima de sis mesos, amb els mateixos efectes i condicions.

En el títol temporal es faran constar, almenys, les dades següents:

Número del títol.

Número de l'expedient.

Categoria a què pertany la família.

Nom, cognoms, data de naixement (en el cas de persones descendents) i número del document d'identitat (en cas de disposar-ne) dels membres de la unitat familiar.

Domicili de la unitat familiar.

Província d'emissió.

Data límit de vigència del títol.

Firma de l'òrgan competent per a l'emissió.

Firma de la persona titular.

Segell de la Generalitat.



Article 17. Sol·licituds de renovació

Les sol·licituds es podran formalitzar en impresos normalitzats, que la conselleria competent en diversitat familiar establirà i posarà a disposició de les persones interessades, i cal adjuntar la documentació següent:

1. En cas de renovació per caducitat del títol, únicament serà necessari presentar la documentació específica de l'article 7 d'aquest decret acreditativa del compliment dels requisits que hagen caducat.



2. En cas de renovació o modificació per variació de les circumstàncies familiars o personals, serà necessari presentar la documentació general que acredite la variació i la documentació específica segons el supòsit de què es tracte.



Article 18. Desaparició o pèrdua del títol

En cas de desaparició o pèrdua del títol, es podrà sol·licitar un duplicat per registre d'entrada, en la direcció territorial corresponent o en qualsevol de les dependències que estableix de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i podrà ser utilitzat l'imprés de sol·licitud corresponent. De cada expedició haurà de quedar constància en l'expedient administratiu.





Article 19. Obligacions de comunicació i presentació de documentació



Les persones titulars d'unitats familiars a les quals s'haja reconegut el títol de família monoparental estaran obligades a comunicar a la direcció territorial, en el termini màxim de tres mesos des que es produïsquen, les variacions de les circumstàncies familiars o personals, sempre que aquestes s'hagen de tindre en compte als efectes de la modificació o de l'extinció del dret al títol que tinguen expedit.



Article 20. Facultats de comprovació

Les direccions territorials podran comprovar, en qualsevol moment, la permanència de les circumstàncies i dels requisits que acrediten la conservació del dret al títol de família monoparental i resoldre i notificar la modificació o cancel·lació del títol.



Article 21. Règim de compatibilitat de títols

El títol de família monoparental és compatible amb el títol de família nombrosa, si bé els beneficis de la mateixa classe o naturalesa derivats d'aquests títols no seran acumulatius, llevat que en la normativa corresponent s'establisca el contrari.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Beneficis i avantatges per a les famílies amb títol de família monoparental

L'Administració de la Generalitat, en l'àmbit de les seues competències, establirà els mateixos beneficis i avantatges per a les famílies amb el títol de família monoparental de categoria general o especial que els que tinguen les famílies amb el títol de família nombrosa de categoria general o especial, i podrà establir-ne alguns específics tenint-ne en compte la singularitat. També promourà beneficis i avantatges tant en l'àmbit de la resta d'administracions públiques com en l'àmbit de les empreses privades.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Vigència dels títols en vigor

Les famílies monoparentals que tinguen reconeguda aquesta condició a la data d'entrada en vigor d'aquest decret seguiran beneficiant-se dels avantatges que el mateix títol comportara fins a la data què se'n produïsca la caducitat.



Segona. Modificació de categoria dels títols en vigor

A les famílies monoparentals que tinguen reconeguda aquesta condició a l'entrada en vigor d'aquest decret, que compten amb un títol de categoria general i dues persones descendents en aquest, es procedirà d'ofici al canvi de categoria a especial.

En la resta de casos als quals amb l'aplicació d'aquest decret els corresponga la categoria especial i ara mateix tenen la categoria general, la persona que encapçala la unitat familiar haurà de tramitar la sol·licitud corresponent per a la modificació del títol.



Tercera. Sol·licitud sense que haja recaigut resolució administrativa

En les situacions relatives a sol·licituds presentades per les persones interessades en què no s'hi haja establit una resolució administrativa en la data d'entrada en vigor d'aquest decret s'aplicarà la legislació més favorable entre ambdues normatives.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogat el Decret 179/2013, de 22 de novembre, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana, i també totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior, que contradiguen o s'oposen al que estableix aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desenvolupament

S'autoritza la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de diversitat familiar per a dictar els actes i les disposicions necessàries per al desplegament i l'execució d'aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor als sis mesos de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 9 de març de 2017



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web