Ficha docv

Ficha docv









DECRET 22/2018, de 23 de març, del Consell, pel qual es regulen els efectes de l'extinció del contracte de gestió de servei públic per concessió del Departament de Salut de la Ribera, en matèria de personal. [2018/3087]

(DOGV núm. 8263 de 28.03.2018) Ref. Base de dades 003137/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Legislació, Ocupació pública
    Matèries: Sanitat Ocupació i formació professional



PREÀMBUL



I. El dret a la protecció de la salut està reconegut en l'article 43 de la Constitució Espanyola, reservant a l'Estat la competència exclusiva sobre sanitat exterior, bases i coordinació general de la sanitat (article 149.1.16).

La Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, configura el Sistema Nacional de Salut com el conjunt dels serveis de salut de les comunitats autònomes, convenientment coordinades, basant-lo en els principis d'universalitat i caràcter públic. No obstant això, la Llei 15/1997, de 25 d'abril, sobre habilitació de noves formes de gestió del Sistema Nacional de Salut, vingué a establir que la gestió i administració dels centres sanitaris poguera dur-se a terme no sols directament pels distints serveis de salut, sinó també indirectament per mitjà de qualssevol de les entitats admeses en dret.

D'altra banda, l'article 54.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, estableix que és competència exclusiva de la Generalitat l'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana. Així mateix, i de conformitat amb l'article 50.1 i 2, del mateix cos legal, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, i, si és el cas, en els termes que aquesta establisca, correspon a la Generalitat el desenvolupament legislatiu i l'execució de les matèries següents:

1. Règim jurídic i sistema de responsabilitat de l'Administració de la Generalitat i dels ens públics que en depenen, així com el règim estatutari del seu personal funcionari.

2. Expropiació forçosa, contractes i concessions administratives, en l'àmbit de competències de la Generalitat.

La Llei de 10/2014, de 29 de desembre, de Salut de la Comunitat Valenciana, en l'article 7, configura el Sistema Valencià de Salut com el conjunt de tots els centres, serveis i establiments de la Comunitat Valenciana, gestionats sota la responsabilitat de la Generalitat, dirigits a fer efectiu el dret a la salut. Si bé, en el seu apartat 3 disposa que en el marc de la legislació estatal, la gestió i administració dels centres, serveis i establiments sanitaris, podrà dur-se a terme directament o indirectament, amb mitjans propis o aliens, públics o privats, per mitjà de qualssevol entitats en dret, així com a través de la constitució de concessions administratives, entre altres.





II. Amb fonament en l'anterior, en data 31 de març de 2003, la Conselleria de Sanitat i «Ribera Salut II, Unió Temporal d'Empreses, Llei 18/82» van formalitzar un contracte de gestió de serveis públics per concessió l'objecte del qual consistia en la prestació dels serveis d'atenció sanitària integral en l'Àrea de Salut número 10 de la Comunitat Valenciana (clàusula segona).



Amb el fi esmentat, l'empresa concessionària podria incorporar, de conformitat amb les disposicions vigents en matèria laboral i social, el personal que considerara necessari, sempre que estiguera en possessió de la titulació i qualificació adaptada al lloc de treball (clàusula 17.2. del plec de clàusules administratives particulars). Junt amb el personal contractat directament per la concessió, en règim de dret privat, l'empresa va assumir la direcció funcional del personal estatutari de l'esmentat departament de salut, que es van relacionar en el contracte esmentat.



La clàusula 5a del contracte va establir que la durada del contracte era de 15 anys, prorrogable per 5 anys més per acord de les parts. Al mateix temps assenyalava que, complit el termini, el contracte quedaria extingit amb els efectes legalment establits, operant-se'n la reversió.



Finalment, la clàusula 17.2 del plec de clàusules administratives particulars determinava que, extingit el contracte administratiu, s'estaria al que disposa l'article 44 del vigent Estatut dels Treballadors (ET) o disposicions normatives que el substituïsquen.

L'article 44 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de l'Estatut dels Treballadors, regula la successió d'empreses com una de les institucions que tenen per objecte evitar que els canvis en la titularitat d'una organització empresarial impliquen l'extinció del contracte de treball o una disminució de les condicions de treball. Aquesta previsió és conseqüència de la Directiva 2001/23/CE, del Consell, de 12 de març de 2001, sobre l'aproximació de les legislacions dels estats membres relatives al manteniment dels drets de les i els treballadors en cas de traspàs d'empreses, de centres d'activitat o de parts d'empreses o de centres d'activitat, que va ser transposada al nostre sistema laboral en virtut de la Llei 12/2001, de 9 de juliol. L'institut de la successió d'empreses implica no sols la continuïtat dels contractes de treball subscrits per l'empresa cedent i els seus treballadors, sinó també la continuïtat en les seues mateixes condicions de treball.

A la vista de la regulació continguda en ambdues normes, la jurisprudència, tant comunitària com la nostra jurisprudència laboral, ha conclòs l'existència de successió d'empreses, amb aplicació dels efectes que se'n deriven, en aquells supòsits en què es produeix la reversió d'un servei públic des d'una empresa concessionària a una administració pública, sempre que vaja acompanyada del traspàs dels elements patrimonials necessaris per a prestar-lo.



III. En conseqüència, atès que el contracte de gestió de servei públic per concessió finalitza el 31 de març de 2018, així com que, en data 1 d'abril de 2018, el servei revertirà a la Generalitat, a través de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, i aplicant-se la normativa reguladora de la successió d'empreses, resulta necessari determinar-ne els efectes en matèria de personal.



Pel que fa al personal treballador contractat directament per l'empresa concessionària, cal destacar que si bé és cert que l'article 44 de l'ET obliga la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública a subrogar-se en la posició de Ribera Salut, respecte dels contractes de treball subscrits directament, assumint eixe personal, els principis constitucions d'igualtat, mèrit i capacitat (article 23.2 i 103.3 CE), que regeixen l'accés a l'ocupació pública, impedeixen que el personal esmentat puga accedir directament a l'administració i ser considerat personal empleat públic en els termes establits en l'article 8 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, i la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut Marc del personal estatutari dels serveis de Salut.



La disposició addicional 26 de la Llei 3/2017, de 27 de juny, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2017 expressament estableix que al personal treballador dels contractistes de concessions d'obres, o de serveis públics o de qualsevol altre contracte adjudicat per les administracions públiques previstes en l'article 2.3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, quan els contractes s'extingisquen pel seu compliment per resolució, inclòs el rescat, o per les altres causes previstes, li seran aplicables les previsions sobre successió d'empreses contingudes en la normativa laboral. En conseqüència, la disposició addicional vuitena de la Llei 21/2017, de 28 desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, determina els efectes en matèria de personal de la reversió a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública de la gestió directa del Departament de Salut de la Ribera.



Aquest decret respon a la necessitat de desenvolupar els efectes previstos en l'esmentada disposició addicional, regulant aspectes com ara la naturalesa jurídica de la relació d'ocupació del personal treballador provinent de l'empresa concessionària respecte a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, determinació de les places de naturalesa estatutària a ocupar, substitució del personal esmentat en cas d'absència o malaltia, o provisió de les places de naturalesa estatutària una vegada s'extingisca la relació laboral per la concurrència de qualsevol de les causes legalment previstes, així com del règim jurídic d'aplicació respecte de les seues condicions de treball.

Mitjançant resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública es farà la creació de les places de naturalesa estatutària del Departament de Salut de la Ribera, que seran ocupades pel personal assumit per la conselleria, com a conseqüència de l'extinció del contracte de gestió del seu servei públic per concessió.



Així mateix s'estableix el procediment per a l'exercici del dret d'opció reconegut al personal estatutari fix al servei de les institucions sanitàries dependents de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública que, en el seu moment, va ser declarat en la situació administrativa de serveis davall un altre règim jurídic, en la situació administrativa d'excedència per prestació de serveis en el sector públic o en la situació d'excedència per incompatibilitat, a l'haver subscrit un contracte de treball amb l'empresa concessionària «Ribera Salut».



Aquesta disposició està inclosa en el Pla Normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2018.

En virtut de tot l'anterior, prèvia negociació amb la Mesa Sectorial de Sanitat, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, conforme el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 23 de març de 2018.





DECRETE



Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte la regulació en matèria de personal, dels efectes derivats de l'extinció del contracte de gestió de serveis públics per concessió al Departament de Salut de la Ribera formalitzat per la Conselleria de Sanitat i «Ribera Salud II, Unión Temporal de Empresas, Ley 18/82» (d'ara endavant, Ribera Salut).



Article 2. Àmbit subjectiu

1. L'1 d'abril de 2018, la Generalitat, a través de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, se subrogarà en la condició d'ocupador que tenia l'empresa concessionària «Ribera Salut» en els contractes de treball vigents en el moment esmentat, ja foren temporals o indefinits, subscrits a l'empara de l'Estatut dels Treballadors, per a executar els serveis objecte del contracte de gestió de serveis públics per concessió.

En l'annex d'aquest decret es relaciona, prenent com a referència el dia 1 de març de 2018, el personal treballador amb contracte de treball indefinit, amb indicació de les dades personals d'identificació i la categoria professional segons el «IV Conveni Col·lectiu de treball de l'empresa Ribera Salut II UTE, Llei 18/82» (d'ara endavant, conveni col·lectiu).

S'entén també comprés en aquest annex el personal laboral que si bé no està en situació d'actiu, té dret a la reserva del seu lloc de treball d'acord amb el conveni col·lectiu.



2. Igualment, la Generalitat se subrogarà en aquells contractes de treball que, sent originàriament temporals, es transformaren en indefinits, així com en els contractes de treball de naturalesa temporal o indefinida subscrits per l'empresa concessionària per necessitats del servei, d'acord amb el text refós de l'Estatut dels Treballadors, en el temps que vaja des de la data presa com a referència en l'annex del present decret i el dia 31 de març de 2018, sempre que hagen comptat amb el preceptiu informe favorable de la Direcció General de Recursos Humans i Econòmics de conformitat amb la norma setena de les Normes encaminades a la reversió del servei públic d'assistència sanitària integral en el Departament de Salut de la Ribera, així com del personal i instal·lacions, equipaments, inversions i la resta d'elements vinculats amb el servei públic esmentat.

3. La contractació de nou personal o el canvi de naturalesa jurídica del contracte de treball subscrit inicialment per l'empresa Ribera Salut, que s'haja produït entre la data de entrada en vigor de les «Normes encaminades a la reversió del servei públic d'assistència sanitària integral en el Departament de Salut de la Ribera, així com del personal i instal·lacions, equipaments, inversions i la resta d'elements vinculats amb el servei públic esmentat» i el 31 de març de 2018, que no dispose del preceptiu informe favorable de la Direcció General de Recursos Humans i Econòmics, de conformitat amb aquelles, no vincula la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, no podent, per tant, ser objecte de la subrogació.

4. No obstant això, en el cas que fóra necessari modificar el contingut de l'annex per aplicació del que preveuen els paràgrafs precedents del present article, per a incloure o excloure alguna persona treballadora, es portarà a efecte mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Així mateix, la resolució esmentada comprendrà, igualment, el personal treballador amb contracte de treball temporal que estiguera vigent a dia 1 d'abril de 2018, fent constar la seua categoria professional segons el conveni col·lectiu.



Article 3. Efectes de la subrogació del personal

1. El personal objecte de subrogació que es relaciona en l'annex, mantindrà la seua relació laboral en la condició de personal laboral a extingir, passant a prestar els seus serveis sota la dependència orgànica i funcional de la conselleria competent en matèria de sanitat, fins a l'extinció del contracte de treball per qualsevol de les causes legalment previstes.

2. El personal treballador amb contracte de treball temporal continuarà prestant els seus serveis sota la dependència orgànica i funcional de la conselleria competent en matèria de sanitat, en la referida condició, fins que concórrega causa legal d'extinció del seu contracte de treball.

3. El personal objecte de subrogació únicament podrà adquirir la condició de personal empleat públic per mitjà de la superació dels processos normativament establits a l'efecte, respectant els principis constitucionals i legals aplicables.



Article 4. Condicions de treball

1. El personal laboral subrogat exercirà les seues tasques en les mateixes condicions de treball que li foren d'aplicació de conformitat amb el seu contracte, el conveni col·lectiu que hi siga aplicable i, supletòriament, pel que disposa el text refós de l'Estatut dels Treballadors.



2. Així mateix, caldrà ajustar-se al que disposa la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques per a l'exercici conjunt d'activitats secundàries a què s'aplique la citada normativa.



Article 5. Retribucions

Les retribucions del personal objecte del present decret seran les corresponents al conveni col·lectiu en el moment d'operar la subrogació, així com les que es deriven del seu contracte de treball, sense perjuí de la seua posterior modificació en els supòsits legalment establits.





Article 6. Places del Departament de Salut de la Ribera

1. L'estructura de places del Departament de Salut de la Ribera serà de naturalesa estatutària, de conformitat amb el que disposa la disposició addicional vuitena de Llei 21/2017, de 28 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera i d'Organització de la Generalitat.

2. La creació de les places del Departament de Salut de la Ribera serà aprovada per resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

3. El personal subrogat exercirà els serveis objecte del seu contracte de treball en una plaça de naturalesa estatutària, només als efectes de l'organització de la plantilla del departament i d'ordenació dels recursos humans, sense que això signifique modificació de la seua relació d'ocupació laboral ni de les seues condicions de treball, ni l'adquisició d'aquelles pròpies de la plaça estatutària que ocupa, en virtut del que estableix la disposició addicional vuitena de Llei 21/2017, de 28 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera i d'Organització de la Generalitat, i de les previsions del present decret.





Article 7. Nomenaments temporals en el Departament de Salut de la Ribera

Quan es determine la necessitat de fer algun tipus de nomenament temporal en el departament de salut, inclús en aquelles places exercides pel personal laboral subrogat, aqueix nomenament es portarà a efecte per mitjà de l'aplicació de les disposicions contingudes en l'article 9 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut Marc del personal estatutari dels serveis de salut, així com la normativa reguladora del procediment per a la cobertura temporal de places de naturalesa estatutària vigent en cada moment.



Article 8. Provisió de places del Departament de Salut de la Ribera



En el cas que una plaça estatutària ocupada per personal laboral quedara vacant per la concurrència de qualsevol de les causes legalment previstes, la seua provisió s'efectuarà de conformitat amb el que disposen els articles 29 i següents de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut Marc del personal estatutari dels serveis de salut, així com per la normativa vigent en cada moment en matèria de selecció i provisió de places de personal estatutari al servei de les institucions sanitàries dependents de la Generalitat.



Article 9. Exercici del dret d'opció del personal estatutari fix que exerceix els seus serveis com a personal laboral

1. En el termini màxim de tres mesos a partir del dia 1 d'abril de 2018, el personal estatutari fix que, en el seu moment, va ser declarat en la situació administrativa de serveis davall un altre règim jurídic, d'acord amb el que disposa l'art. 65 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut Marc del personal estatutari dels serveis de salut, o en la situació administrativa d'excedència per prestació de serveis en el sector públic, de conformitat amb l'art. 66 de la mateixa llei, així com si és el cas en la situació d'excedència per incompatibilitat, de conformitat amb l'article 116 de la Llei 13/1996, de 30 de desembre, de Mesures Fiscals, Administratives i de l'Ordre Social, haurà de manifestar per mitjà d'un escrit dirigit a la direcció general de Recursos Humans i Econòmics de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, si opta per continuar amb la condició de personal laboral a extingir, o per reingressar en la condició de personal estatutari fix.

En el cas d'optar pel reingrés, aquest operarà en els termes següents:



a) Per al personal que en el seu moment va ser declarat en la situació de serveis davall un altre règim jurídic:

1r. Si no hagueren transcorregut els tres primers anys des de la data de la declaració, la persona interessada podrà sol·licitar la reincorporació al servei actiu amb caràcter definitiu, en la mateixa categoria i departament de salut d'origen, o si això, no fóra possible, en departaments limítrofs amb aquell. En cas de sol·licitud voluntària d'un departament diferent del d'origen, la incorporació tindrà la consideració de reingrés provisional al servei actiu, en plaça bàsica vacant de la mateixa categoria i, si és el cas, especialitat.

2n. Si ja hagueren transcorregut els tres primers anys des de la data de la declaració, el reingrés al servei actiu tindrà caràcter de reingrés amb destinació provisional, en plaça bàsica vacant de la mateixa categoria i, si és el cas especialitat, en qualsevol departament de salut.

b) Per al personal que en el seu moment va ser declarat en la situació d'excedència per prestació de serveis en el sector públic de conformitat amb l'art. 66 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut Marco, el reingrés al servei actiu tindrà caràcter de reingrés amb destinació provisional, en plaça vacant de la mateixa categoria, en qualsevol departament de salut.

c) Per al personal que haguera sigut declarat en el seu moment en la situació administrativa d'excedència per incompatibilitat, de conformitat amb l'article 116 de la Llei 13/1996, de 30 de desembre, de Mesures Fiscals, Administratives i de l'Ordre Social, i atès que ja ha transcorregut el termini de 3 anys fixat en la norma citada per a tornar a ocupar el seu lloc d'origen, el personal podrà reincorporar-se amb caràcter provisional a una plaça vacant de la seua categoria en el mateix departament de salut i en la corresponent modalitat d'atenció primària o atenció especialitzada en la qual li va ser concedida l'excedència. En el cas que no existisquen vacants en el departament en la seua corresponent modalitat, la persona interessada podrà sol·licitar el reingrés en qualsevol altra.

2. L'exercici de l'opció de reingrés previst en aquest article suposarà, en tot cas, la renúncia a la condició de personal laboral a extingir.



3. Transcorregut el termini de tres mesos assenyalat en l'apartat 1 del present article, la persona interessada que no haguera exercitat el dret d'opció, s'entendrà que opta per continuar en la seua condició de personal laboral a extingir. Aquest personal, així com el que haguera manifestat expressament continuar en la referida condició, quedarà a partir d'aqueix moment en la situació d'excedència per prestar serveis en el sector públic respecte de la seua categoria estatutària, de conformitat amb el que disposa l'art. 66 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut Marc del personal estatutari dels serveis de salut, quedant sense efecte la situació que tingueren declarada amb anterioritat, excepte per a aquell personal que ja estiguera declarat en la situació esmentada de conformitat amb l'esmentat article.

La situació d'excedència per prestació de serveis en el sector públic serà declarada d'ofici per la Direcció General de Recursos Humans i Econòmics de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.



4. A partir d'aqueix moment, el reingrés al servei actiu amb destinació provisional s'efectuarà de conformitat amb allò que s'ha establit per la normativa reguladora de la matèria, respecte del personal estatutari al servei de les institucions sanitàries dependents de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.



Article 10. Efectes respecte del personal estatutari dependent de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública

El personal estatutari dependent de la conselleria amb competències en matèria de sanitat que, en virtut del que disposa el contracte de gestió de servei públic per concessió del Departament de Salut de la Ribera i que durant la seua vigència va passar a dependre funcionalment de l'empresa concessionària, una vegada extingit el contracte administratiu, es mantindrà en la condició esmentada, quedant subjecte tant orgànicament com funcionalment als òrgans directius competents de l'esmentat departament.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Publicitat del règim retributiu derivat de la subrogació



Als efectes de publicitat i de transparència, es publicarà per Acord del Consell el règim retributiu derivat de la subrogació del personal de Ribera Salut, que inclourà no sols les taules retributives contingudes en el Conveni Col·lectiu, corresponents a 2018, sinó també la resta de conceptes retributius d'aplicació al personal subrogat, amb independència de la seua posterior modificació pels procediments legals oportuns.





Segona. Competència de l'ordre jurisdiccional social

Les condicions de la subrogació i el llistat de personal continguts en aquest decret no impediran el dret de qualsevol personal laboral afectat exercitar, davant l'ordre jurisdiccional social, qualsevol acció que considere oportuna en defensa dels seus interessos.



Tercera. Vigència de les condicions de subrogació

Les condicions de subrogació establides en el present decret s'entenen sense perjuí que pogueren establir-se en un acord de negociació col·lectiva subscrit amb la representació dels treballadors i treballadores, una vegada produïda la seua dependència orgànica i funcional de la Generalitat a través de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, condicions que, d'acordar-se, serien de plena aplicació.







DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Mobilitat del personal estatutari dependent de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública

1. En el termini màxim de cinc mesos des de l'entrada en vigor del present decret, la Gerència del Departament de Salut de la Ribera o, si és el cas, direccions de centre convocarà un procediment de mobilitat interna en l'àmbit del propi Departament de Salut per al personal estatutari fix referit en l'article 10 del present Decret, de conformitat amb les previsions contingudes en l'article 36 del Decret 192/2017, d'1 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de Selecció i Provisió de places de personal estatutari al servei d'institucions sanitàries públiques del Sistema Valencià de Salut.



2. Resolt el procediment de mobilitat interna esmentat, en els pròxims concursos de trasllats que es convoquen en l'àmbit de les Institucions Sanitàries dependents de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, s'oferiran per a la seua provisió, entre altres, totes les places bàsiques vacants de cada categoria i, si és el cas, especialitat que s'hagen generat en el departament, de conformitat amb les previsions contingudes en els articles 26 i següents del citat Decret 192/2017, d'1 de desembre, del Consell.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

S'autoritza la persona titular de la conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al compliment del que disposa aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor el dia 1 d'abril de 2018.



València, 23 de març de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal

i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ



Mapa web