Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 1/2018, de 4 d'abril, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es regula el procediment d'inscripció, modificació, cancel·lació, comunicació i funcionament del Registre Oficial d'Establiments i Serveis Biocides de la Comunitat Valenciana. [2018/3707]

(DOGV núm. 8276 de 18.04.2018) Ref. Base de dades 003834/2018




ÍNDEX

Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Procediment d'inscripció, modificació, cancel·lació de la inscripció i comunicació per a establiments i serveis biocides a la Comunitat Valenciana

Article 3. Documentació

Article 4. Procediment de comunicació

Article 5. Tramitació

Article 6. Autoritat competent

Article 7. Validesa de la resolució d'inscripció i de la comunicació

Article 8. Cancel·lació de la inscripció i de la comunicació

Article 9. Publicitat del Registre

Disposició addicional. Incidència econòmica

Disposició transitòria. Adaptació progressiva

Disposició derogatòria. Derogació normativa

Disposició final. Entrada en vigor





PREÀMBUL



El Reglament (UE) número 528/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 22 de maig de 2012, relatiu a la comercialització i l'ús dels biocides, té com a finalitat millorar el funcionament del mercat interior mitjançant l'harmonització de les normes sobre la comercialització i l'ús dels biocides, garantint alhora un nivell de protecció elevat de la salut humana i animal i del medi ambient.

El Reial decret 1054/2002, d'11 d'octubre, pel qual es regula el procés d'avaluació per al registre, autorització i comercialització de biocides, disposa en l'article 27 que els locals o instal·lacions on es fabriquen, formulen, emmagatzemen o comercialitzen biocides autoritzats per a ús professional i les empreses de serveis biocides que es determinen reglamentàriament, hauran d'inscriure's en el Registre Oficial d'Establiments i Serveis Biocides de cada comunitat autònoma, el qual gestionarà l'autoritat sanitària competent. En atenció de tot això, el Decret 96/2004, d'11 de juny, del Consell de la Generalitat, va crear el Registre Oficial d'Establiments i Serveis Biocides de la Comunitat Valenciana (ROESB), i facultava, en la disposició final primera, a la Conselleria de Sanitat per a elaborar les disposicions necessàries per al desplegament.

D'acord amb aquesta disposició es va publicar l'Ordre de 22 de març de 2005, de la Conselleria de Sanitat, que contenia les normes provisionals per a la inscripció, renovació de la inscripció i funcionament de citat registre.

Posteriorment, la publicació de diferents disposicions legals i reglamentàries (Ordre SCO/3269/2006, de 13 d'octubre, per la qual s'estableixen les bases per a la inscripció i el funcionament del Registre Oficial d'Establiments i Serveis Biocides; Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre Lliure Accés a les Activitats de Serveis i el seu Exercici; Reial decret 830/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableix la normativa reguladora de la capacitació per a realitzar tractaments amb biocides i Decret 32/2012, de 17 de febrer, del Consell, que modifica l'article 4.2 del Decret 96/2004, d'11 de juny, del Consell) va fer necessària la modificació de la citada ordre per a adaptar-la al nou marc normatiu, regulant i actualitzant el procediment d'autorització i inscripció en el citat registre de aquelles entitats, establides o no en el territori de la Comunitat Valenciana, que presten serveis d'aplicació en ell, per a facilitar la vigilància i el control oficial i amb la finalitat de protegir la salut pública en nostra Comunitat.

Així, es va publicar així l'Ordre 1/2013, de 9 de gener, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es dicten normes per a la inscripció, comunicació i funcionament del registre oficial d'establiments i serveis biocides de la Comunitat Valenciana.

D'altra banda, en el marc del Reglament (CE) número 1272/2008 del Parlament Europeu i del Consell, de 16 de desembre de 2008, sobre classificació, etiquetatge i envasament de substàncies i mescles (Reglament CLP), i pel qual es modifiquen i deroguen les directives 67/548/CEE i 1999/45/CE i es modifica el Reglament (CE) número1907/2006, s'està implantant en la Unió Europea l'harmonització de la classificació i etiquetatge dels productes químics, amb els criteris acordats a nivell global.

El Reglament CLP afecta els biocides, com a productes químics, amb canvis tan importants en les regles de classificació i etiquetatge com la desaparició de les anteriors categories toxicológicas dels biocides (nociu, corrosiu, tòxic i molt tòxic) que va establir el Reial decret 255/2003, de 28 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament sobre classificació, envasament i etiquetatge de preparats perillosos. Les anteriors categories toxicológicas són substituïdes per les classes de perill especificades en el Reglament CLP. Això afecta també les empreses, classificades en funció d'aqueixes categories toxicològiques màximes dels biocides que van a manipular, tant per als requisits d'inscripció en el Registre Oficial d'Establiments i Serveis Biocides de la Comunitat Valenciana com per a estar obligades o no a portar registres dels biocides amb els quals treballen, a través del Llibre oficial de moviments de biocides, obligatori quan es tractava de productes tòxics o molt tòxics, que també ha de canviar, per a adaptar-se a les classes de perill del Reglament CLP.

A més, el citat Reglament (UE) número 528/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 22 de maig de 2012, relatiu a la comercialització i l'ús dels biocides, estableix en l'annex V una nova llista dels tipus de biocides amb les seues descripcions.

Per tot això es fa necessari actualitzar les normes per a la gestió del Registre Oficial d'Establiments i Serveis Biocides de la Comunitat Valenciana, adaptant-les a aqueixos canvis.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla Normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2017 i per a l'elaboració d'aquest projecte s'han seguit els principis recollits en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Pública. Quant a la necessitat i eficàcia, el control de les condicions de la comercialització i l'ús dels biocides és bàsic per a garantir des de l'origen un nivell de protecció elevat enfront dels riscos que suposen els biocides per a la salut i el medi ambient, i per a poder realitzar-ho adequadament és necessari registrar els establiments i serveis biocides fent-los complir unes condicions mínimes que garantisquen el menor impacte possible, directe i indirecte, sobre la salut de la població, dret d'empara constitucional recollit en el seu article 43. Quant a la proporcionalitat és una mesura ajustada i convenient per a protegir a la població de la Comunitat Valenciana. La seguretat jurídica es veu reflectida amb la derogació de l'anterior norma, per a adaptar-la a les normes i recomanacions nacionals i europees. I finalment quant a la transparència i eficiència, aquest projecte ha seguit la normativa continguda en la mateixa Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, sent objecte de publicació en la web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, amb el propòsit de donar audiència a les persones interessades, tant en la consulta pública prèvia a la realització d'aquesta norma com en el tràmit d'audiència i informació pública, a l'efecte de recaptar quantes aportacions puguen realitzar-se per la ciutadania. Així com s'han emés els informes preceptius que assenyala l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.



En conseqüència amb l'anteriorment expressat i en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.i de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, i de conformitat amb l'article 4 del Decret 37/2017, de 10 de març, del Consell, pel qual aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública,





ORDENE



Article 1. Objecte

L'objecte de la present ordre és regular el procediment d'inscripció, modificació, comunicació, cancel·lació i funcionament del Registre Oficial d'Establiments i Serveis Biocides de la Comunitat Valenciana (d'ara endavant, ROESB) creat pel Decret 96/2004, d'11 de juny de 2004, del Consell de la Generalitat Valenciana.



Article 2. Procediment d'inscripció, modificació, cancel·lació de la inscripció i comunicació per a establiments i serveis biocides a la Comunitat Valenciana

1. Les sol·licituds d'inscripció, modificació i cancel·lació en el ROESB dels establiments i serveis situats a la Comunitat Valenciana, així com els actes de comunicació, es realitzaran mitjançant els models normalitzats que es troben disponibles en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, en la pàgina web de la Conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es, per les persones interessades o a través de qui els represente legalment, acompanyat de la documentació que es relaciona en l'article 3 i següents.



2. Les citades sol·licituds, juntament amb la documentació que corresponga, deuran dirigir-se a l'òrgan responsable de la gestió del ROESB, i es presentaran en el registre d'entrada de qualsevol dels centres dependents de la direcció general competent en matèria de salut pública o, de conformitat amb el que es disposa en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Les sol·licituds de modificació de la inscripció en el ROESB quan afecten l'activitat, tipus de biocides o classe de perill d'aquests deuran acompanyar-se de l'Autorització municipal de l'activitat per a la qual se sol·licita la modificació de la inscripció.

4. Termini. La sol·licitud d'inscripció o de modificació que afecte l'activitat, tipus de biocides o classe de perill d'aquests i la seua documentació corresponent deurà presentar-se prèviament a l'inici de l'activitat de qualsevol establiment o servei biocida o abans de realitzar les modificacions sol·licitades, tenint en compte que el termini per a resoldre l'expedient és de tres mesos i que no es podrà iniciar la citada activitat sense que s'haja emés la corresponent resolució administrativa autoritzant la inscripció o modificació en el ROESB.



5. La sol·licitud de modificació que no afecte l'activitat, tipus de biocides o classe de perill d'aquests deurà presentar-se a l'autoritat competent, abans de transcorregut un mes des que aquestes modificacions es produïsquen.



Article 3. Documentació

Les sol·licituds d'inscripció i modificació han d'anar acompanyades de la següent documentació:

1. Per a la secció d'establiments biocides:

a) Acreditació de la representació legal, si escau.

b) Autorització municipal de l'activitat, mitjançant document expedit per l'ajuntament en el qual l'òrgan corresponent informe del compliment de la normativa vigent aplicable a aqueixes activitats, còpia de la llicència ambiental atorgada o declaració responsable ambiental acceptada, per a la qual sol·licita la inscripció o modificació de la inscripció, quan aquesta afecte les condicions de l'autorització municipal amb la qual va ser inscrit l'establiment, expedida com a màxim en els últims 12 mesos, o en defecte d'això, certificat de la vigència d'aquesta, especificant, si així fóra, que s'inclouen productes biocides classificats, segons el Reglament CLP, en alguna de les classes de perill següents:



Toxicitat aguda, categoria 1, 2 i 3, amb el pictograma Calaveres i tíbies creuades (GHS06) i la paraula d'advertiment Perill.

Perill per aspiració, categoria 1, amb el pictograma Perill per a la salut (GHS08) i la paraula d'advertiment Perill.

Toxicitat específica en determinats òrgans (STOT), amb el pictograma Perill per a la salut (GHS08). Exposició única, categoria 1 i la paraula d'advertiment Perill.

Toxicitat específica en determinats òrgans (STOT), amb el pictograma Perill per a la salut (GHS08). Exposicions repetides, categoria 1 i la paraula d'advertiment Perill.

Carcinogénicas, mutagèniques o tòxiques per a la reproducció (CMR), categoria 1A o 1B, amb el pictograma Perill per a la salut (GHS08) i la paraula d'advertiment Perill.

Sensibilització respiratòria, categoria 1 i subcategories 1A i 1B, amb el pictograma Perill per a la salut (GHS08) i la paraula d'advertiment Perill.

c) Llibre Oficial de Moviments de Biocides, adaptat a la classificació de les classes de perill del Reglament CLP, quan es comercialitzen productes biocides classificats en alguna de les classes de perill especificades en el punt b) de l'apartat 1 d'aquest article.

2. Per a la secció de serveis biocides:

a) Acreditació de la representació legal, si escau.

b) Autorització municipal de l'activitat, mitjançant document expedit per l'ajuntament en el qual l'òrgan corresponent informe del compliment de la normativa vigent aplicable a aqueixes activitats, còpia de la llicència ambiental atorgada o declaració responsable ambiental acceptada, per a la qual sol·licita la inscripció o modificació de la inscripció, quan els canvis afecten es condicions de l'autorització municipal amb la qual va ser inscrit el servei, expedida com a màxim en els últims 12 mesos, o en defecte d'això, certificat de la vigència de la mateixa, especificant, si així anara, que s'inclouen productes biocides classificats, segons el Reglament CLP, en alguna de les classes de perill especificades en el punt b) de l'apartat 1 d'aquest article.



c) Memòria tècnica descriptiva de l'activitat, que ha de contindre almenys els epígrafs especificats en l'apartat corresponent del model normalitzat.

d) Modele de certificat del servei de control de plagues, que ha de contindre almenys els epígrafs especificats en l'apartat corresponent del model normalitzat

e) Relació del personal que realitza tractaments amb biocides i acreditació que tenen la capacitació necessària i relació laboral amb l'entitat sol·licitant.

f) Escrit d'acceptació de la persona que exercisca la funció de responsable tècnic signat, acreditació de la capacitació necessària i relació laboral amb l'entitat sol·licitant.

g) Llibre oficial de moviments de biocides, adaptat a la classificació de les classes de perill del Reglament CLP, quan s'utilitzen productes biocides classificats en alguna de les classes de perill especificades en el punt b) de l'apartat 1 d'aquest article.



Article 4. Procediment de comunicació

1. Els serveis biocides que no estiguen inscrits en el ROESB, i pretenguen desenvolupar la seua activitat a la Comunitat Valenciana hauran de comptar amb la inscripció en el ROESB d'una altra comunitat autònoma i comunicar-ho a l'òrgan encarregat de la gestió del ROESB, mentre no s'establisquen sistemes eficaços d'intercanvi d'informació entre les diferents comunitats autònomes. Cap servei biocida d'una altra comunitat autònoma podrà iniciar la seua activitat a la Comunitat Valenciana sense la prèvia comunicació.

2. Aquesta comunicació deurà realitzar-se mitjançant la presentació, degudament emplenada, del model de comunicació normalitzat d'acord amb l'art. 2 d'aquesta ordre, acompanyat de documentació adjunta corresponent, almenys còpia del justificant de la inscripció en el registre oficial d'establiments i serveis biocides de la comunitat autònoma que corresponga, abans de l'inici de la seua activitat a la Comunitat Valenciana.

3. Qualsevol modificació de les dades que consten en la comunicació inicial, deurà ser comunicada al ROESB mitjançant la presentació del model de comunicació normalitzat d'acord amb l'art. 2 d'aquesta ordre. Cap servei biocida d'una altra comunitat autònoma podrà iniciar o continuar la seua activitat a la Comunitat Valenciana sense la prèvia comunicació d'aqueixos canvis quan aquests afecten l'activitat, tipus de biocides o classe de perill d'aquests.

4. La comunicació de modificació que no afecte l'activitat, tipus de biocides o classe de perill d'aquests deurà notificar-se al ROESB, abans de transcorregut un mes des que aquestes modificacions es produïsquen.



5. La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpore a una declaració responsable o a una comunicació, o la no presentació davant l'Administració competent de la declaració responsable, la documentació que siga si escau requerida per a acreditar el compliment del declarat, o la comunicació, determinarà la impossibilitat de continuar amb l'exercici del dret o activitat afectada des del moment en què es tinga constància de tals fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives al fet que pertocara.

6. Així mateix, la resolució de l'Administració pública que declare tals circumstàncies podrà determinar l'obligació de l'interessat de restituir la situació jurídica al moment previ al reconeixement o a l'exercici del dret o a l'inici de l'activitat corresponent, així com la impossibilitat d'instar un nou procediment amb el mateix objecte durant un període de temps determinat per la llei, tot això conforme als termes establits en les normes sectorials d'aplicació.



Article 5. Tramitació

1. L'òrgan encarregat de la gestió dels expedients és la direcció general competent en matèria de salut pública.

2. Aquesta direcció general, a través dels seus centres de salut pública, quan la sol·licitud no reunisca els requisits establits en aquesta ordre, requeriran a la persona o entitat sol·licitant mitjançant escrit perquè, en el termini de 10 dies, esmene les deficiències o acompanye la documentació preceptiva. Si així no ho fes, d'acord amb el que es disposa en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, se li tindrà per desistit de la seua petició, prèvia resolució que deurà ser dictada en els termes previstos en l'article 21 de la mateixa llei. D'igual forma es procedirà amb la comunicació dels serveis biocides que no estiguen inscrits en el ROESB, i pretenguen desenvolupar la seua activitat a la Comunitat Valenciana.



3. Així mateix, la direcció general competent en matèria de salut pública, a través dels seus centres de Salut Pública, podrà demanar informes aclaridors, a l'administració competent en cada cas, relatius a la documentació presentada, particularment de l'autorització municipal corresponent, si de la mateixa es desprenen dubtes sobre el compliment dels requisits exigits en la normativa vigent sobre biocides.

4. Els interessats són responsables de la veracitat dels documents que presenten, podent sol·licitar els òrgans gestors de manera motivada l'acare de les còpies aportades per ells, per al que podran requerir l'exhibició del document o de la informació original, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tenen atribuïdes les administracions públiques.

5. D'acord amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la presentació de la solicitud comporta l'autorització a l'òrgan gestor del procediment per a obtindre directament les dades d'identitat del sol·licitant o, si escau, del seu representant legal. En cas que el sol·licitant s'opose al fet que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, deurà indicar-ho expressament en el formulari, quedant obligat a aportar els documents acreditatius corresponents.

6. Així mateix, es podrà requerir del sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient, així com l'acreditació dels requisits als quals es refereix la documentació administrativa.



Article 6. Autoritat competent

Correspon a la persona titular de la direcció general competent en matèria de salut pública dictar les resolucions relatives al ROESB, en el termini màxim de tres mesos des de la data d'entrada de la solicitud en el registre. També li correspon resoldre els altres procediments establits en la present ordre.



Article 7. Validesa de la resolució d'inscripció i de la comunicació

1. La inscripció en el ROESB i la comunicació tindrà una validesa indefinida, llevat que a petició de la persona o entitat titular, procedisca la seua modificació o cancel·lació, o per concórrer algun dels motius de cancel·lació de la inscripció regulats en l'article 8 d'aquesta ordre.

2. La persona o entitat titular de la inscripció o de la comunicació serà responsable del manteniment de les condicions que van donar lloc a la resolució d'inscripció o de les contingudes en la comunicació. Qualsevol modificació o canvi en aquestes condicions deurà ser comunicada a l'autoritat competent, segons corresponga, de la forma establida en els articles 2 o 4 d'aquesta ordre.



Article 8. Cancel·lació de la inscripció i de la comunicació

Podrà procedir-se a la cancel·lació de la inscripció i de la validesa de la comunicació:

1. A sol·licitud de la persona o entitat titular per cessament de l'activitat, que haurà de posar en coneixement de l'autoritat competent aquest cessament, en el termini màxim d'un mes des que es produïsca, mitjançant el model de sol·licitud normalitzat d'acord amb l'art. 2 d'aquesta ordre.

2. D'ofici, previ tràmit d'audiència, previst en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que deurà ser notificat a la persona o entitat titular, en els següents casos:

a) Quan l'administració competent comprove que s'ha produït un cessament d'activitat, almenys durant dotze mesos.

b) Quan es modifiquen les condicions que van fonamentar l'autorització de la inscripció, sense haver sigut comunicades.

c) Quan les condicions en les quals es realitza l'activitat suposen un risc per a la salut pública, o per al personal que realitza l'activitat.

d) Quan s'observe falsedat, inexactitud o omissió de les dades, manifestacions o documents proporcionats.

e) Quan en virtut de revisions d'ofici o per qualsevol altre mitjà, l'autoritat competent comprove que s'ha produït un incompliment de la normativa aplicable, sense perjudici de la sanció i de les responsabilitats penals, civils o administratives al fet que pertocara, d'acord amb el previst en l'article 69, apartat 4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.





Article 9. Publicitat del Registre

La relació de les entitats inscrites en el ROESB i la de serveis biocides inscrits d'altres comunitats autònomes que complisquen l'establit en l'article 4, procediment de comunicació, d'aquesta ordre, seran públicament accessibles a través dels mitjans que establisca per a això l'autoritat competent.





Disposició addicional



Única. Incidència econòmica

L'aplicació i posterior desenvolupament d'aquesta ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent per raó de la matèria, i en tot cas deurà ser atés amb els mitjans personals i materials de la citada conselleria.





Disposició transitòria



Única. Adaptació progressiva

1. Els titulars dels establiments o serveis inscrits en el ROESB, amb la finalitat d'actualitzar i adaptar la inscripció d'aquest al contingut d'aquesta ordre, queden obligats a comunicar, en el termini d'un any des de l'entrada en vigor de la mateixa, la informació actualitzada dels seus establiments o serveis, mitjançant l'emplenament dels apartats B, C, D, E i F del formulari del model de sol·licitud normalitzat d'acord amb l'art. 2 d'aquesta ordre.

2. Per als establiments o serveis amb inscripció en vigor en el ROESB, que remeten la informació actualitzada i complisquen l'establit en la present norma, l'autoritat competent farà d'ofici resolució d'actualització en el ROESB.

3. Per als establiments o serveis inscrits en el ROESB, que transcorregut el termini d'un any des de l'entrada en vigor d'aquesta ordre no complisquen l'establit en ella, l'autoritat competent iniciarà d'ofici els tràmits per a la cancel·lació de la seua inscripció en el ROESB. L'expedient de cancel·lació de la inscripció, si escau es basarà en la causa prevista en l'article 8.2. d) d'aquesta ordre, per omissió de dades o documentació.





Disposició derogatòria



Única. Derogació normativa

Queda derogada expressament l'Ordre 1/2013, de 9 de gener, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es dicten normes per a la inscripció, comunicació i funcionament del Registre Oficial d'Establiments i Serveis Biocides de la Comunitat Valenciana. Així mateix, queden derogades quantes disposicions d'igual o inferior rang s'oposen al que es disposa en la present ordre.





Disposició final



Única. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà al de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 4 d'abril de 2018



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ

Mapa web