Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 28 març de 2018, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'aprova el Pla d'inspecció de serveis sanitaris per a l'any 2018. [2018/3766]

(DOGV núm. 8276 de 18.04.2018) Ref. Base de dades 003849/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Matèries: Sanitat



L'article 85 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, estableix que «la conselleria competent en matèria de sanitat comptarà amb plans d'inspecció, que s'aprovaran periòdicament i definiran els programes d'actuació preferencials i la coordinació amb totes les inspeccions que incidisquen en l'àmbit sanitari i de la salut pública».

El Reglament d'organització i funcionament de la Inspecció de Serveis Sanitaris de la Conselleria de Sanitat, aprovat pel Decret 56/2006, de 28 d'abril, del Consell, disposa en l'article 34 que l'elaboració d'un pla d'inspecció de serveis sanitaris constitueix una eina fonamental per a aconseguir la planificació reglada de les activitats a desenvolupar per la Inspecció de Serveis Sanitaris, i estableix en l'apartat 9 del dit article que el pla d'inspecció serà aprovat pel conseller de Sanitat.



En l'elaboració d'aquest pla d'inspecció, s'ha comptat amb un grup de treball, i també amb els distints òrgans directius de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, direccions generals, direccions territorials, gerències de departaments i seccions d'inspecció de serveis sanitaris de cada un dels departaments de salut. En el Pla d'inspecció per a l'exercici 2018, s'integren els programes específics a desenvolupar i els objectius que es fixen en cadascun.



Les àrees que sustenten l'activitat inspectora per a l'any 2018 són:

Drets de la ciutadania en relació amb el sistema sanitari.

Inspecció de concessions, concerts, centres i serveis sanitaris.

Inspecció de l'ús de les prestacions sanitàries.

Inspecció i gestió de les prestacions de la Seguretat Social.

Inspecció de la prestació farmacèutica.

Responsabilitat sanitària.

Compromís amb l'organització.

L'activitat dels serveis d'inspecció de serveis sanitaris representa una garantia en el compliment dels drets de pacients i persones ateses en el sistema sanitari; una tutela i control de les prestacions i activitats sanitàries; un procediment en l'avaluació dels serveis sanitaris públics, concertats i privats, i, en definitiva, una garantia de l'eficiència, qualitat i seguretat en l'assistència sanitària dispensada a la ciutadania.



Atés que s'han observat tots els tràmits legals i reglamentaris establits, i en virtut de les atribucions que em confereix l'article 34.9 del Decret 56/2006, de 28 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de la Inspecció de Serveis Sanitaris de la Conselleria de Sanitat, resolc:



Primer

Aprovar el Pla d'inspecció de serveis sanitaris de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per a l'any 2018, que s'estructura en les àrees i programes següents:



Drets de la ciutadania en relació amb el sistema sanitari

1. Inspecció de normes de bona pràctica clínica en investigació clínica.

Objectius:

a) Garantir que, a la Comunitat Valenciana, els assajos clínics amb medicaments en éssers humans es realitzen d'acord amb les Normes de bona pràctica clínica, respectant els drets de les persones incloses en projectes d'investigació, la seua integritat i la seua seguretat, i que els resultats d'aquestes investigacions siguen fiables i responguen al seu impacte en funció del gènere.

b) Inspecció del compliment de la normativa vigent en relació amb la disposició de la formació establida en matèria de bones pràctiques clíniques per part d'investigadors i investigadores i de les persones que componen els comités ètics d'investigació en medicaments (CEIm) de la Comunitat Valenciana i comités d'investigació biomèdica.

c) Incrementar la formació en bones pràctiques clíniques del personal de la inspecció sanitària mèdica, per a la seua acreditació en les inspeccions de centres i assajos clínics.

d) Participació en grups de treball amb la Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris per a establir accions coordinades per al disseny dels requisits tecnicosanitaris que han de complir els centres sanitaris per al desenvolupament d'assajos clínics en fase I.

e) Inspeccions d'acreditació en els CEIm.

f) Desenvolupament del Pla autonòmic d'inspecció de bones pràctiques clíniques.

g) Inspecció del desenvolupament, d'acord amb les condicions establides en la seua autorització, dels estudis postautorització amb medicaments i productes sanitaris que han sigut autoritzats per l'AEMPS i avaluats pels comités ètics d'investigació clínica de la Comunitat Valenciana durant 2017.

h) Inspecció del desenvolupament, d'acord amb les condicions establides en la seua autorització, dels estudis postcomercialització observacionals de seguiment prospectiu de productes sanitaris amb marcatge CE autoritzats pel CAEPRO durant 2017.

2. Garantir l'adequada atenció a les persones afectades per talidomida.

Objectius:

a) Inspecció i seguiment de les sol·licituds per a la remissió de la valoració de les persones afectades per talidomida al Ministeri de Sanitat.

b) Inspecció de l'atenció prestada a les persones afectades per talidomida.

3. Violència de gènere.

Objectiu:

a) Inspecció del compliment de la garantia de la no-coincidència de la dona en situació de violència de gènere i el seu agressor en la mateixa quota mèdica.

4. Drets del menor.

Objectiu:

a) Inspecció del compliment dels drets del menor en els casos de desacord patern respecte a la seua derivació a Salut Mental, així com altres unitats de suport i serveis especialitzats.

5. Anàlisi de les reclamacions.

Objectius:

a) Inspecció de les reclamacions en els departaments de salut.

b) Inspecció de les queixes presentades en els centres sanitaris als quals es deriven pacients dels departaments públics pel Pla d'eliminació de llistes d'espera.



Inspecció de concessions, concerts, centres i serveis sanitaris

6. Inspecció de la prestació sanitària i qualitat assistencial en departaments de salut gestionats mitjançant concessió administrativa.

Objectius:

a) Anàlisi de les demores en primeres consultes en atenció primària i especialitzada, en els departaments en règim de concessió administrativa.

b) Revisió dels fluxos interdepartamentals de pacients en les concessions, anàlisi dels seus continguts assistencials i repercussions econòmiques.

c) Anàlisi comparativa de la complexitat dels processos atesos per les concessions sanitàries i els hospitals públics de gestió directa, atenent els seus aspectes assistencials i econòmics. Participació en la fixació i el monitoratge dels acords de gestió relatius a les concessions.



d) Estudi de l'adequació de la facturació a persones usuàries extracapita per assistències prestades en 2017, amb actualització dels informes i les actuacions administratives, si és procedent, ja efectuades sobre els exercicis 2013-2016.

e) Seguiment dels plecs, contractes de gestió i plans de qualitat i gestió de les concessions, a l'efecte de verificar-ne el compliment.



f) Coordinació i seguiment de les unitats de gestió del Comissionat.



g) Anàlisi de la bioseguretat ambiental en el bloc quirúrgic dels diferents hospitals.

h) Inspecció del funcionament de les urgències.

7. Inspecció de la prestació sanitària i qualitat assistencial en centres i serveis sanitaris propis.

Objectius:

a) Manteniment dels protocols d'actuació i informes.

b) Anàlisi de les derivacions dels departaments cap a l'acció concertada i no concertada.

c) Inspecció de l'adequada implementació del Programa de seguretat quirúrgica (llista de control quirúrgic) i verificació del compliment dels mínims exigits per l'OMS en els departaments de salut de la Comunitat Valenciana.

d) Inspecció de centres i serveis de transfusió.

e) Avaluació de l'adequació a la normativa vigent del funcionament de les URHA (unitats de reproducció humana assistida) i establiments de teixits de cèl·lules reproductores.

f) Anàlisi de la bioseguretat ambiental en el bloc quirúrgic dels diferents hospitals.

g) Inspecció del funcionament de les urgències.

8. Inspecció en els procediments d'autorització sanitària de funcionament de centres i serveis sanitaris.

Objectius:

a) Participació en grups de treball amb les direccions generals competents en la matèria per a establir accions coordinades per a la confecció de requisits mínims assistencials per al funcionament de centres i serveis sanitaris.

9. Inspecció de l'assistència sanitària en centres i serveis sanitaris concertats i no concertats.

Objectius:

a) Inspecció dels plecs a l'efecte de verificar-ne el compliment.

b) Inspecció de l'activitat assistencial en els centres d'hemodiàlisi.



c) Inspecció de l'activitat assistencial en els centres de logopèdia.

d) Inspecció de l'activitat oncològica en el nou acord de l'acció concertada per a la prestació assistencial integral oncològica.

e) Inspecció dels centres autoritzats per a IVE (Interrupció Voluntària de l'Embaràs).

f) Inspecció de centres i serveis de transfusió.

g) Avaluar l'adequació a la normativa vigent del funcionament dels CRHA (centres de Reproducció Humana Assistida) i establiments de teixits de cèl·lules reproductores.

h) Inspecció de centres que presten assistència a trastorns de la conducta alimentària.

i) Inspecció de centres que presten assistència de neurorehabilitació en dany cerebral.

10. Inspecció de l'assistència sanitària en els centres sanitaris que participen en el Pla d'eliminació de llistes d'espera.

Objectius:

a) Inspecció dels processos assistencials de pacients remesos als centres que participen en el Pla d'eliminació de llistes d'espera des de les aplicacions informàtiques que registren l'activitat.

b) Inspecció dels centres participants en el Pla d'eliminació de llista d'espera quirúrgica.

c) Inspecció del compliment del Pla d'eliminació de llistes d'espera en aquests.



Inspecció de l'ús de les prestacions sanitàries

11. Inspecció de les prestacions ortoprotètiques.

Objectius:

a) Detectar i inspeccionar les desviacions en funció de l'impacte, tant econòmic com qualitatiu, que es produïsquen en el procés de prescripció, dispensació i facturació de la prestació exoprotèsica.

b) Implementar el Programa d'inspecció del visat d'exopròtesi per al seguiment dels tractaments ortoprotètics que necessiten control especial mitjançant visat.

c) Seguiment de la utilització de determinats articles amb un elevat impacte econòmic i/o sanitari.

12. Inspecció de la prestació d'oxigenoteràpia i teràpies respiratòries domiciliàries.

Objectiu:

a) Inspeccionar el compliment de les clàusules del plec signat amb les empreses concessionàries de la prestació de les teràpies respiratòries domiciliàries, i el seu seguiment i control per part dels departaments de salut, detectant i inspeccionant possibles desviacions.

13. Inspecció i avaluació del transport sanitari en els diferents departaments de salut.

Objectiu:

a) Inspeccionar el compliment de les clàusules del plec signat amb les empreses concessionàries de la prestació de transport sanitari i el seu seguiment i control per part dels departaments de salut.



Responsabilitat sanitària

14. Inspecció en procediments de responsabilitat patrimonial, valoració del dany corporal i mapa de riscos sanitaris.

Objectius:

a) Garantir l'emissió dels informes tècnics sanitaris d'inspecció en un temps i un nivell de qualitat tècnica adequats per a la resolució de les sol·licituds de reclamació patrimonial.

b) Actualitzar el Mapa de riscos sanitaris de la Comunitat Valenciana.

c) Implementar mesures per a millorar la capacitació del personal sanitari de la Inspecció de Serveis Sanitaris en matèria de responsabilitat patrimonial i valoració del dany corporal.

15. Inspecció en procediments de responsabilitat disciplinària del personal estatutari.

Objectius:

a) Designar instructors/es i secretaris/àries d'expedients, amb criteris d'eficàcia i igualtat en el repartiment de tasques.

b) Reduir el termini de tramitació dels expedients adequant-los als estàndards previstos en el quadre d'indicadors de la direcció general.



c) Coordinar accions de millora amb les direccions generals implicades en la matèria.

d) Assessorar l'òrgan competent en la fase d'informació prèvia en els supòsits d'assetjament sexual, per raó de sexe, orientació i identitat de gènere.



Inspecció i gestió de les prestacions de la Seguretat Social

16. Seguiment del Pla d'actuacions del conveni 2017-2020 amb l'INSS (Institut Nacional de la Seguretat Social) i desenvolupament de programes per al seu compliment.

Objectius:

a) Seguiment i valoració de les clàusules i objectius del nou conveni 2017-2020, i pilotatge de la nova plataforma interinstitucional de propostes d'alta.

b) Realitzar actuacions tendents al compliment màxim dels objectius fixats en el conveni subscrit per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i l'Institut Nacional de la Seguretat Social tendent a la millora de la gestió de la incapacitat temporal, amb impuls de les actualitzacions dels programes informàtics corporatius per a la millora de la gestió de la IT.

17. Inspecció i gestió de la prestació per incapacitat temporal del personal de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i del personal de l'Administració del Consell.

Objectius:

a) Ajustar els índexs d'absència del personal de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i de l'Administració del Consell.

b) Elaboració, estudi i difusió dels indicadors relatius a la incapacitat temporal corresponents a aquest personal, per a facilitar la gestió dels recursos per part dels corresponents departaments tenint en compte la perspectiva de gènere.

18. Exercici d'activitats per a la millora de la gestió sanitària de la incapacitat temporal.

Objectius:

a) Implantació de les taules de duració òptima a la CIE 10 (4a edició) en el mòdul d'incapacitat temporal de SIA-Abucasis.

b) Desenvolupament d'alertes en el mòdul d'incapacitat temporal de SIA-Abucasis per als metges d'atenció primària sobre processos que superen els temps òptims.

c) Implementar programes encaminats a detectar processos de curta durada, processos que hagen superat els temps òptims i els processos de patologia psiquiàtrica menor.

d) Impuls de la col·laboració amb les MATMPSS (mútues d'accidents de treball i malalties professionals) en matèria d'incapacitat temporal. Revisió dels convenis, unificació de criteris i millora de la qualitat de les actuacions.

e) Formació a professionals sanitaris de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública en la gestió sanitària de la incapacitat temporal.

f) Incrementar la participació en el programa de les rotacions de residents per a la seua formació en matèria d'incapacitat temporal.

g) Impuls dels expedients de determinació de contingència comuna i de la revisió clínica dels expedientes de facturació/reintegrament de despeses que se'n deriven, i les actuacions amb les mútues col·laboradores de la Seguretat Social.

h) Propostes de millora del mòdul de gestió d'incapacitat temporal en SIA.



Inspecció de la prestació farmacèutica

19. Vigilància del compliment de la normativa sobre prestació farmacèutica.

Objectius:

a) Avaluació de la normativa sobre unitats d'atenció farmacèutica a pacients externs en els hospitals de la Comunitat Valenciana.

b) Inspecció de la dispensació de medicaments i productes sanitaris i facturació de receptes oficials.

c) Inspecció de la substitució sistemàtica de medicaments per part de les oficines de farmàcia de la Comunitat Valenciana en situacions no previstes en el vigent concert i en la normativa existent.

20. Inspecció i control de la prescripció, i dispensació i estudi de les desviacions detectades en l'àmbit ambulatori i hospitalari.

Objectius:

a) Inspecció de la prescripció i dispensació de medicaments susceptibles d'ús il·lícit (estupefaents, psicòtrops, anabolitzants) i receptes robades i falsificades.

b) Inspecció del compliment de les instruccions del programa de medicaments d'alt impacte sanitari i/o econòmic (PAISE).

c) Control de la prescripció i dispensació de receptes manuals.

d) Inspecció del compliment de la normativa vigent, pel que fa a les targetes SIP i els fulls COM, en la dispensació de medicaments en les oficines de farmàcia.

e) Inspecció de la gestió dels tractaments que necessiten control especial mitjançant visat.

f) Inspecció de la prestació farmacèutica en facultatius màxims prescriptors en relació amb els principis actius de recent comercialització.

g) Estudi de la correlació diagnòstic CIE-10/indicació dels tractaments prescrits amb recepta electrònica.

h) Seguiment i control de les activitats formatives relacionades amb la indústria farmacèutica en els departaments de salut.



Compromís amb l'organització

21. Participació en l'estructura sanitària i formació.

Objectius:

a) Fomentar acords de col·laboració específics de la inspecció amb els departaments de salut.

b) Fomentar la participació del personal d'Inspecció de Serveis Sanitaris en òrgans col·legiats de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública (comissions de docència, juntes de departament, òrgans de direcció, comissions clíniques...) i altres institucions.

c) Promoure l'intercanvi de coneixement entre professionals de la Inspecció de Serveis Sanitaris i la resta de professionals.

d) Estimular l'assistència a activitats científiques i formatives.

e) Formació de residents en matèria d'inspecció de serveis sanitaris.



f) Capacitació a professionals d'inspecció per mitjà d'actuacions de formació continuada en matèries específiques d'inspecció de serveis sanitaris.



Segon

Publicar la present resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, amb l'advertiment que esgota la via administrativa i contra aquesta es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, en el termini d'un mes, o ser impugnada directament davant de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.



València, 28 de març de 2018.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Carmen Montón Giménez.

Mapa web