Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 16 d'abril de 2018, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'actualitza el Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per al període 2017-2019. [2018/3912]

(DOGV núm. 8279 de 23.04.2018) Ref. Base de dades 003958/2018




La Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, assenyala en l'article 164, lletra a), «Aquelles conselleries que tinguen previst atorgar subvencions hauran d'elaborar amb caràcter previ un Pla estratègic de subvencions, en el qual s'integraran les subvencions que pretenguen atorgar tant els seus òrgans com els seus organismes públics dependents, i el contingut dels quals serà el determinat en la legislació estatal bàsica. Aquests plans tindran un període de vigència de tres anys, llevat que, amb la justificació prèvia de la peculiar naturalesa del sector afectat resulte oportú fixar una durada diferent, i s'ajustaran al que preveuen els escenaris pressupostaris plurianuals als quals es refereix l'article 27 de la present llei».

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions estableix en l'article 8.1, amb el caràcter de normativa bàsica, que «Els òrgans de les administracions públiques o qualssevol ens que proposen l'establiment de subvencions, amb caràcter previ, hauran de concretar en un pla estratègic de subvencions els objectius i efectes que es pretenen amb la seua aplicació, el termini necessari per a la seua consecució, els costos previsibles i les seues fonts de finançament, i se supeditaran en tot cas al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària».



En virtut d'això, per Resolució de 13 de gener de 2017, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, es va aprovar el Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per al període 2017-2019, que es va publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de data 19 de gener de 2017.

Aquest pla preveu la seua actualització com a conseqüència de modificacions pressupostàries, cofinançament de nous projectes, o de projectes existents, transferència de fons finalistes o qualsevol altra causa degudament justificada. I de conformitat, així mateix, amb l'article 14.1 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.



En el període transcorregut des de la seua aprovació s'ha valorat la necessitat i oportunitat de diferents propostes que comporten creació de noves línies estratègiques o modificació de les existents i, per tant, variacions del pla vigent.

Sobre la base d'això, vist el que antecedeix, aquests plans han de ser aprovats, de conformitat amb l'article 160.2.a de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per les persones titulars de les conselleries, i fent ús de la competència atribuïda per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i l'article 4.1 del Decret 37/2017, de 10 de març, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, resolc,



Primer

Aprovar l'actualització dels annexos I i II del Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per al període 2017-2019, de 13 de gener de 2017, que s'adjunta a aquesta resolució amb els annexos actualitzats.



Segon

Ordenar-ne la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de conformitat amb l'article 45.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per raons d'interés públic, en la pàgina web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i la seua remissió a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic.



València, 16 d'abril de 2018.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Carmen Montón Giménez.



«Pla estratègic de subvencions, de la Conselleria de Sanitat

Universal i Salut Pública, 2017-2019



I. Preàmbul

La implicació de la societat i el paper de l'Administració com a vehicle per a canalitzar els debats o els assumptes d'interés per a la ciutadania són dos factors fonamentals i interrelacionats en la gestió pública. Des de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, el foment de la participació és pedra angular en l'establiment dels seus grans objectius. La humanització del sistema, un dels reptes prioritaris, se sustenta en gran manera sobre els vincles i la fluïdesa que mantenim amb el teixit social.

A aquesta se sumen la transparència i l'eficiència en l'assignació dels recursos públics, a fi que les prioritats responguen a les necessitats reals de la ciutadania, per a conformar els pilars sobre els quals se sustenta el Pla Estratègic de Subvencions 2017-19. Un full de ruta que, a pesar de no tindre rang normatiu vinculant, suposa un mecanisme precís i fiable per a la gestió, planificació i control d'aquesta conselleria.



Una gestió en sintonia amb les demandes socials, una planificació de la política de foment d'activitats d'utilitat pública o interés social i un control de les subvencions que permeta una millora en la distribució dels diners que aporta el contribuent a través del seu esforç fiscal. Aquesta optimització dels recursos redundarà en una estratègia més ajustada dels mitjans amb què dispose el sistema públic de salut.



La transparència, a més de l'ús que es done a les partides pressupostàries, s'extrapolarà a l'accés a la informació pública i a la publicitat en la concessió de subvencions fixada amb criteris de lliure concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació. L'objectiu és, d'una banda, garantir la igualtat d'oportunitats en el procés i, d'un altre, enfortir les aliances i sinergies amb les entitats, associacions i col·lectius amb capacitat d'actuació en l'àmbit sanitari.

Estem, per tant, davant d'un instrument delimitat en el temps per a polsar la seua eficàcia que serà de gran utilitat a la Conselleria. Ho serà per a calibrar la seua gestió i també per a donar compte de la seua implicació amb la societat mitjançant la subvenció d'aquelles activitats o programes que revertisquen en la millora de la qualitat de vida dels valencians i les valencianes.



II. Fonamentació

El Pla estratègic de subvencions és un instrument en què conflueixen:

a) La materialització dels principis que regulen la concessió de les subvencions i la seua justificació.

b) La planificació de la política en la matèria de foment d'activitats d'utilitat pública o interés social o de promoció d'una finalitat pública d'un determinat departament.

c) I les mesures de control de les subvencions, que permeten amb la seua avaluació una millora de les futures subvencions mitjançant les correccions oportunes que s'observen, per la qual cosa qualsevol pla ha d'arreplegar el seguiment i control de l'activitat de subvencions.

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, estableix en l'article 8.1 que «Els òrgans de les administracions públiques o qualssevol ens que proposen l'establiment de subvencions, amb caràcter previ, hauran de concretar en un pla estratègic de subvencions els objectius i els efectes que es pretenen amb l'aplicació, el termini necessari per a la consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament, i se supediten en tot cas al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària».

El Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, ordena en el títol preliminar, capítol III, secció 1a, articles 10 a 15, ambdós inclosos, els plans estratègics de subvencions, i estableix els principis rectors, els àmbits, contingut d'aquest, competència per a l'aprovació, seguiment i efectes del compliment del pla estratègic de subvencions.



Per la seua banda, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, assenyala en l'article 164, lletra a) «Aquelles conselleries que tinguen previst atorgar subvencions hauran d'elaborar amb caràcter previ un pla estratègic de subvencions, en el qual s'integraran les subvencions que pretenguen atorgar tant els seus òrgans com els seus organismes públics dependents, i el contingut de les quals serà el que determine la legislació estatal bàsica. Aquests plans tindran un període de vigència de tres anys, llevat que, amb la justificació prèvia de la peculiar naturalesa del sector afectat, siga oportú fixar una duració distinta, i s'ajustaran al que preveu els escenaris pressupostaris plurianuals als quals es refereix l'article 27 de la present llei».

En l'àmbit de la Generalitat, aquests plans hauran de ser aprovats, de conformitat amb l'article 160.2 a) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per les persones titulars de les conselleries, tant en l'àmbit dels seus departaments com en el dels organismes públics vinculats o dependents.



III. Definició del Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública

El present pla es defineix com un instrument de gestió, planificació i control de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, de les polítiques públiques de contingut subvencional desenvolupades per aquesta i una ferramenta al servei de la ciutadania per a donar a conéixer la política de subvencions d'aquesta.

Aquest pla no té cap rang normatiu, té caràcter programàtic i el seu contingut no generarà drets i obligacions, i quedarà la seua efectivitat condicionada a la posada en marxa de les diferents línies de subvenció, ateses les disponibilitats pressupostàries de cada exercici.





IV. Objectius estratègics

El Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública estableix que és aquest departament l'encarregat de la direcció i l'execució de la política d'aquest en matèria de sanitat, i exerceix les competències en matèria de sanitat, salut pública, farmàcia, avaluació, investigació, qualitat i atenció al pacient.

Des d'aquest compromís, el Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública pretén els següents objectius:

1) Dotar la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública d'un instrument de gestió, planificació i control de la seua activitat i política de subvencions.

2) El foment de determinades activitats considerades d'interés general en l'àmbit de la sanitat i salut, i de col·laboració entre l'administració i els particulars en la gestió d'activitats d'utilitat pública, interés social o de promoció d'una finalitat pública.

3) Optimitzar els recursos existents en matèria de sanitat i salut que permeten una planificació adequada dels mitjans del Sistema Valencià de Salut.

4) Possibilitar l'accés a la informació pública des de la perspectiva de la transparència i pràctiques de bon govern.

5) Alinear la política de subvencions amb les prioritats d'acció i de govern de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i especialment en el marc de les estratègies, objectius i accions del IV Pla de salut de la Comunitat Valenciana 2016-2020.

6) Contribuir a la formació i especialització de joves professionals en l'àmbit de la salut, la salut pública i la gestió sanitària (beques pràctiques professionals).

7) Donar suport a les activitats d'atenció a les persones i col·lectius en situació de major vulnerabilitat en relació amb la seua salut promovent les accions que realitzen les associacions i entitats locals que treballen amb aquests col·lectius, i contribuir així a reduir les desigualtats en salut de la població.

8) Donar suport a les intervencions que des de fora de l'àmbit sanitari es realitzen per a previndre problemes de salut emergents, com les accions de control contra vectors transmissors de malalties en l'entorn municipal.

9) Promoure sinergies en l'acció sobre els determinants de salut des de distints àmbits, molt especialment a través de l'acció municipal i local.

10) Fer efectiu l'objectiu de «salut en totes les polítiques» que estableix el IV Pla de salut de la Comunitat Valenciana 2016-2020 promovent intervencions des dels sectors amb capacitat d'influència sobre els determinants socials de la salut.

11) Enfortir les aliances i sinergies amb les entitats, associacions i col·lectius que tenen capacitat d'acció i influència sobre el benestar i la salut de les persones, i promoure en les seues accions els principis d'equitat, participació, transparència i rendició de comptes.



V. Principis

El present Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública es regirà pels principis següents:



1) Publicitat i transparència en la concessió de les subvencions, que l'actuació siga visible, pública i coneguda la potestat subvencional desenvolupada pels subjectes públics.

2) Concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, cosa que suposa l'obligació d'explicitar i publicar les bases reguladores amb caràcter previ a les convocatòries, mitjançant el sistema de concurrència competitiva i fixant criteris de valoració prèviament determinats.

3) Eficàcia en el compliment dels objectius que s'han fixat per al període determinat.

4) Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.



VI. Àmbit subjectiu i temporal

1. El present Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública comprén totes les subvencions que els diferents òrgans superiors i directius de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ordenen, convoquen i gestionen.

2. De conformitat amb la previsió establida en la Llei general de subvencions i en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, que estableix per als plans de subvencions un període de vigència de tres anys, excepte especial naturalesa del sector afectat, i no s'observa en aquest àmbit aqueixa excepció, el present Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública tindrà vigència en el període 2017-2019.



VII. Modalitats de concessió

Les subvencions arreplegades en aquest Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública seran atorgades:



VII.I. En règim de concurrència competitiva

La concessió de les subvencions s'estableix mitjançant un ordre de prelació de les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de valoració fixats en les bases reguladores i en la convocatòria.

Aquestes bases reguladores tindran la consideració de disposicions de caràcter general i seran aprovades mitjançant una ordre per la persona titular de la Conselleria de Sanitat i Salut Pública.

En annex I s'estableix la relació de subvencions de concessió genèrica, règim de concurrència competitiva.



VII.II. Per concessió directa

La concessió d'aquestes subvencions està prevista nominativament en els pressupostos anuals de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i es formalitzarà de forma habitual mitjançant l'instrument jurídic del conveni quan tinguen la naturalesa de despeses corrents (capítol IV) i sempre que es tracte de subvencions de capital (capítol VII).



En annex II s'estableix la relació de subvencions de concessió directa.



VIII. Seguiment i avaluació del pla, i possible actualització

L'article 14 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, regula el seguiment i l'actualització de plans estratègics de subvencions.



VIII. I. Seguiment i avaluació

Als efectes del seguiment, del control i de l'avaluació del Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública 2017-2019, cada òrgan directiu de la Conselleria, respecte de les línies de subvencions de la seua competència, elaborarà anualment un informe sobre el grau d'avanç de l'aplicació d'aquest, els seus efectes i les repercussions pressupostàries i financeres, i haurà de remetre el dit informe a la persona titular de la Sotssecretaria, inicialment abans del 30 d'abril de cada exercici referit a l'exercici anterior.

VIII. II. Actualització

Sense perjuí d'aquest seguiment anual, si fóra necessari actualitzar en qualsevol moment el Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública 2017-2019, com a conseqüència de modificacions pressupostàries degudament fonamentades, com a conseqüència de cofinançament de nous projectes o projectes existents, transferència de fons finalistes o qualsevol altra causa degudament justificada, s'emetrà un informe fonamentat a la Sotssecretaria de la Conselleria i es podrà actualitzar el present Pla.

Així mateix, si com a resultat dels informes de seguiment hi ha línies de subvencions que no aconsegueixen el nivell de consecució d'objectius desitjats o el que resulta adequat al nivell de recursos invertits podran ser modificades o substituïdes per altres més eficaces i eficients o, si és el cas, podran ser eliminades.



IX. Objectius d'estabilitat pressupostària

El present Pla i conseqüentment els programes i línies que es descriuen en els diferents annexos, queda condicionat a la corresponent aprovació dels pressupostos de la Generalitat per a cada exercici, a les disponibilitats pressupostàries del moment i al cofinançament que puga haver-hi de fons de caràcter finalista.

I en tot cas estarà subjecte a les restriccions que, amb vista al compliment dels objectius de política econòmica i d'estabilitat pressupostària, es determinen per a cada exercici.



X. Aprovació i publicitat

El present Pla estratègic serà aprovat per la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, es remetrà a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per al seu coneixement, així com serà publicitat en la pàgina web de la conselleria.



València, 13 de gener de 2017.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Carmen Montón Giménez.»









Mapa web